|
 CITAT (Meriona @ 19-09-2011, 21:45)  Det bokar vi in!  Fast kanske en tur innan till nåt annat? Nåt annat är perfekt! När hade du tänkt dig? Nu i höst eller nästa höst?
Meriona
19-09-2011, 21:33
Nu är jag flyttad så det börjar finnas luckor på helgerna.
Jaha men va bra. Hör av dig när du känner att det är dax att dra till skogs
Meriona
21-09-2011, 10:44
CITAT (Tikka @ 20-09-2011, 17:36)  Jaha men va bra. Hör av dig när du känner att det är dax att dra till skogs   Påminn mig om jag är tyst, huvudet är inte uppackat ännu.
Ok
Dagens bild från trumpetskogen! [attachment=64993:IMG_0394...erad_1_0.jpg]
Meriona
22-09-2011, 19:29
MUMS! Lokan - så fin bild dessutom!
smuleborg
22-09-2011, 19:39
Fin bild Lokan. Ska ge mig ut i morgon, eller till helgen. Vi ska (om jag får bestämma) försöka leta upp den där blomkålssvampen vi dissade förra helgen. Och kolla vidare; rödgul- och svart trumpet. KJ och sandsopp är alltid på tapeten, KJ kan vi nog glömma, men sandsopp, kanske. Kanske lite riskor också.
Tack!  Dom är så fina dom rödgula! Och glöm inte att kolla händerna ibland när ni plockar! Har tre dagar i följd haft pyttefästingar på händerna efter att jag härjat i svampskogen!!
smuleborg
22-09-2011, 19:58
Jo jag känner igen det där. Sabla otyg (fästingarna).
Anki på Öland
22-09-2011, 20:34
Jag lyckades också få 3 fästingar när jag var i svampskogen, 1 i nacken, alldeles i hårfästet, 1 på skinkan och 1 i naveln...... inte lite fräcka kräk
smuleborg
22-09-2011, 20:53
Jag hoppas vi alla vaccinerar oss mot Borrelia. TBE, finns så vitt jag vet inget skydd mot. Mer än vara försiktig och vaksam.
Jag har alltid långbent och långärmat i skogen (och oftast också i trädgården, Roslagen). Och huvudbonad. Det är ingen garanti. Händer. De kan krypa runt i kläderna. Jag plockar då och då.
Kollega med småbarn, de tvättar och tumlar alltid kläderna efter en tur i skog och mark. Vi slarvar där. Vi är dock hyfsat vaksamma.
Tvärtom Smuleborg  Man kan vaccinera sig mot TBE men inte Borrelia!
smuleborg
22-09-2011, 21:38
OK, det var så. Jag tar sprutan.
Ja jag vaccinerar mig jag med mot tbe! Idag flexade jag ut o drog till skogs med en tjej i min egen ålder som jobbar i vår reception på jobbet. Hon kom o frågade i början av veckan om vi inte kunde åka ut o plocka kantareller för hon hade hört jag kunde sånt  Hon hade inte nåt lokalsinne sa hon men gå kan hon o ta med kaffe o glatt humör bjöd hon på  Oj vilken trevlig eftermiddag vi fick!!! Längesedan jag hade så trevlig o roligt !!! Det var otrooooligt blött i skogen så vi plaskade runt o inte hittade vi kantareller som jag hade hoppats på där jag vet det brukar finnas. Dom hade nog drunknat tror jag  Men vi hittade lite på andra ställen senare....det som var skoj var att det fanns otroooligt mycket trattkantareller så vi fyllde våra korgar. Blektaggsvamp fick vi med oss oxå  Ja nu blir det inte mer svamp denna helgen tror jag.....men man vet aldrig....
mamamaggan
23-09-2011, 22:37
Som redan sagts . kolla efter fästingar på er när ni kommer hem . Sist hade jag 8 fästingar men så är jag tydligen oerhört attraktiv för dem.
Har haft borrelia 5 -6 gånger men är vaccinerad mot TBE.
Gossen Ruda
24-09-2011, 09:30
Någon som använder skäggriska? Färsk är den brännande bitter men men lär gå att använda efter avkok eller insaltning.
malcolm
24-09-2011, 10:06
Såg ett gäng fina fjällig bläcksvamp på allmänningen häromdagen men när jag skulle gå dit och plocka dem dagen efter hade de svartnat och såg inte alls fina ut.
Anki på Öland
24-09-2011, 11:27
Var upp till ridbanan och hämtade ett gäng stolta fjällskivlingar - tycks bara vara jag som plockar dom....
[attachment=65065:stoltfjall2.jpg]
Meriona
24-09-2011, 11:58
WOW Anki! Tror inte min rygg skulle gilla att jag plockade svamp idag, inte rensade heller. Men trattisar är utplockade från frysen, för trattissoppa ska det bli, så det så.
Eva i Skåne
24-09-2011, 12:35
Jag äter inte svamp och går aldrig ut för att leta svamp i skogen, men de kantareller som växer på tomten kan jag inte ignorera. Jag har nog plockat runt fem liter i år och glatt både mina föräldrar och en kompis. Maken då undrar ni kanske? Tja, han gitter inte rensa och det gör inte jag heller så då blir det till att ge bort.
Maggan H
24-09-2011, 15:31
Passar på att fråga här om svart Trumpetsvamp; hur göra med den? Fick 7 liter av en kompis.... Måste den förvällas innan frysning? Är det någon som torkar svamp och hur gör man i så fall? Kanske står det här redan men jag har inte tid att läsa alla 12 sidorna....
Anki på Öland
24-09-2011, 15:50
Så här torkar jag mina trattisar och det går väl lika bra med trumpeter...
[attachment=65074:tratt100924.jpg]
Maggan H
24-09-2011, 16:24
Okej, i rumstemp då? Hur lång tid tar det?
Meriona
24-09-2011, 16:31
jag torkar mina på ungefär samma sätt som Anki, klädnät. Det varierar väldigt i tid hur blöt svampen är. Trattar tar längre tid än trumpeter t.ex. trumpeter är inte så tjocka. De rödgula trumpeterna jag torkade sist tog en knapp vecka, men sen kör jag dem alltid lite i ugnen för att få bort den sista segheten. 50 grader med gläntad lucka, tar nån kvart eller nåt sen är de perfekta. Jag har även kört med värmefläkt vid näten när det varit trattisar, luftcirkulation är viktig så att det inte börjar mögla när de är blöta. Jag vänder på dem också nån gång per dag.
Anki på Öland
24-09-2011, 20:17
Jag krafsar också runt lite i dom så dom vänds och det kommer in luft. Dom jag har på tork nu har legat sedan tisdag och onsdags och dom är klara att läggas i burk i morgon.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2011, 10:30)  Någon som använder skäggriska? Färsk är den brännande bitter men men lär gå att använda efter avkok eller insaltning. Jag har blivit bjuden på finsk risksallad så jag plockade det själv o fixade en egen sallad. Värt att testa http://www.dn.se/mat-dryck/recept/finsk-risksalladMalcolm va synd att fjällig bläcksvamp inte va ok. Eva va lyxigt att kunna plocka på tomten o va glada dom är som får svamp av dig kan jag tänka  Anki på öland vilken skörd av stolta, grattis!!!! Maggan: bra tips har du redan fått på hur man torkar, jag vill säga är svamparna stora kan det vara fördel att dela dom då torkar dom lite snabbare. Är svampen väldigt blöt kan man lägga dom på tidningar en stund innan man torkar dom så som beskrivits innan här. Går ju bra att lägga dom på värme golv om man har det, eller i ett pannrum...bara att lista ut var man har det som varmast där man bor
Maggan H
24-09-2011, 21:32
Men behöver man förvälla innan torkning?
Meriona
24-09-2011, 21:33
CITAT (Maggan H @ 24-09-2011, 22:32)  Men behöver man förvälla innan torkning? Nej, bara rensa och lägga på tork.
Nej det ska man absolut inte göra! (alltså förvälla)
Maggan H
25-09-2011, 14:20
Ok, då vet jag vad jag ska göra med dem! Tack alla för svaren!
skogstroll
26-09-2011, 12:47
[attachment=65117:IMG_0149.JPG] Jag gick ut på min mossiga bergbacke och hejsan hoppsan, 2 liter trattisar och några gulisar  Sen hittade jag en förvisso väldigt vacker men tydligen oätlig granfingersvamp.
Nu har jag tagit mig ut i svampskogen. En ICA kasse med trattisar, nu behöver jag inte plocka på några år  Men att det ska ta sådan tid att rensa... Torkade tycker jag är äckligt så mina förvälls och fryses in eller syltas. Jag fick dock åka flera mil från där jag bor till mina gamla jaktmarker, har gett upp att hitta svamp där jag bor. Finns inga!! För mycket folk tror jag, som plockar.
Meriona
27-09-2011, 13:10
Jag vet flera ställen nära dig Kickis där det finns.....  Fast i år har jag inte varit där....ännu.
Gossen Ruda
27-09-2011, 13:43
Har ni något botemedel mot svampmani? Det GÅR inte att sluta kuta runt i skogen. Nu har jag 2,5 kg trattar att ta hand om förutom halvkilot kantisar och taggisar och lite sopp som jag skall ha till kotletterna idag. Stöööön.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2011, 14:43)  Har ni något botemedel mot svampmani? Det GÅR inte att sluta kuta runt i skogen. Nu har jag 2,5 kg trattar att ta hand om förutom halvkilot kantisar och taggisar och lite sopp som jag skall ha till kotletterna idag. Stöööön. Det enda som hjälper är nog att bryta benet, inte kul att gå i skogen med kryckor...
Maggan H
27-09-2011, 18:04
Mina har redan torkat och fy sjutton vad dom luktar! Får se om jag vill använda dom ens.
ingrid fuxwall
27-09-2011, 18:07
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2011, 14:43)  Har ni något botemedel mot svampmani? Det GÅR inte att sluta kuta runt i skogen. Nu har jag 2,5 kg trattar att ta hand om förutom halvkilot kantisar och taggisar och lite sopp som jag skall ha till kotletterna idag. Stöööön. Det är en obotlig sjukdom och jag är ett mycket svårt stadium
CITAT (Maggan H @ 27-09-2011, 19:04)  Mina har redan torkat och fy sjutton vad dom luktar! Får se om jag vill använda dom ens. Det brukar lukta en del men om du ser att dom börjar svartna då är dom ruttna dom har torkat för långsamt o haft för svalt. Kan du ta en bild o lägga upp här så ser vi hur dom ser ut?
Har äntligen hittat min första icke maskätna karl johan svamp. Den var god smör stekt.
Gossen Ruda
27-09-2011, 20:07
Jag har slutat torka trattar. Dels vill de gärna ruttna innan de torkat. Har man väl lyckats torka dem och sen blötar upp dem inför tillagning blir de också svarta och fula. Tacka vet jag förvällning och infrysning.
Skaffa en svamptork! Perfekt resultat varje gång!
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2011, 21:07)  Jag har slutat torka trattar. Dels vill de gärna ruttna innan de torkat. Har man väl lyckats torka dem och sen blötar upp dem inför tillagning blir de också svarta och fula. Tacka vet jag förvällning och infrysning. O jag gör precis tvärt om efter alla år med frysen full av svamp...jag har oxå en svamptork här torkas allt utom kantareller dom konserverar jag eller äter upp med en gång.
Maggan H
28-09-2011, 06:48
CITAT (Tikka @ 27-09-2011, 20:50)  Det brukar lukta en del men om du ser att dom börjar svartna då är dom ruttna dom har torkat för långsamt o haft för svalt. Kan du ta en bild o lägga upp här så ser vi hur dom ser ut? Dom torkade på 3 dagar och krymte ordentligt så jag tror inte dom är dåliga utan bara luktar djup skogsmylla i superkoncentrat.
Gossen Ruda
28-09-2011, 08:55
Just nu puttrar 1,25 kg trattar på spisen inför infrysningen. Jag tycker det är så enkelt att sen bara snabbt plocka fram en portion fryst svamp och tina. Blötläggningen måste planeras. Beträffande att fylla frysen med svamp så är det meningen att de skall användas också.
Maggan H: Ja men va bra då är dom inte dåliga iallafall  CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2011, 09:55)  Just nu puttrar 1,25 kg trattar på spisen inför infrysningen. Jag tycker det är så enkelt att sen bara snabbt plocka fram en portion fryst svamp och tina. Blötläggningen måste planeras. Beträffande att fylla frysen med svamp så är det meningen att de skall användas också.  Klart frysen ska användas men har man en liten frys får man prioritera så då åker kött, fisk in före svamp  Blötläggning gör inte alltid jag...en del torkade svampar bara jag smular ner i sås.
Chamomille
28-09-2011, 09:59
I år har vi konstigt nog hittat mest Svarta trumpeter och rödgula dito  Dom torkas och smulas enkelt ner i en sås eller nåt. I helgen blir det ut i storskogen, bävar för all rensning sen för jag vet att det finns makalöst mycket trattisar..
Gossen Ruda
28-09-2011, 10:28
Jag har numera alltid svampen separat. Har man den i såsen får man försöka fiska fram alla bitar mot slutet eftersom det alltid blir sås över.
Meriona
28-09-2011, 11:49
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2011, 11:28)  Jag har numera alltid svampen separat. Har man den i såsen får man försöka fiska fram alla bitar mot slutet eftersom det alltid blir sås över. Du får väl börja göra godare sås då, så att allt går åt!
smuleborg
28-09-2011, 19:44
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2011, 21:07)  Jag har slutat torka trattar. Dels vill de gärna ruttna innan de torkat. Har man väl lyckats torka dem och sen blötar upp dem inför tillagning blir de också svarta och fula. Tacka vet jag förvällning och infrysning. I så fall, var nogräknad när du plockar svamp, i det här fallet trattisar. Torka dem så på rätt sätt, ta bort de som "svartnat". Vi har plockat och torkat mängder, det är ytterst sällsynt att trattar och trumpeter svartnar (släng de som svartnar), vår erfarenhet är att sopp är kinkigare (släng de som inte håller måttet). Vi föredrar att torka trattar, trumpeter och soppar. Av två skäl, smaken förhöjs efter torkning och torkad svamp tar mindre yta och energi att förvara. Tredje skälet, rätt torkad svamp håller i åratal. Och trattar och trumpeter, hur lätt är det inte att ta en näve direkt ner i gryta eller vad det nu må vara? En femte smak!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|