Full version: Svamptråden 2011
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
smuleborg
CITAT (Tikka @ 28-09-2011, 10:53) *
Maggan H:
Ja men va bra då är dom inte dåliga iallafall smile.gif
Klart frysen ska användas men har man en liten frys får man prioritera så då åker kött, fisk in före svamp smile.gif
Blötläggning gör inte alltid jag...en del torkade svampar bara jag smular ner i sås.

Vi har tre frysar, vi väljer att torka trattar, trumpeter och sopp; för smak, hållbarhet och enkelhet (i matlagning). Vi förväller och fryser (gul) kantarell och riskor. De förvällda (nerkokta) kantarellerna tar typ en halv frys i anspråk. Vi har en skatt i frysen, och en - volymmässigt - större skatt torkad.
Gossen Ruda
Mat skall användas, inte lagras. smile.gif Gäller även svamp. Torkning kan även gynna Bacillus cereus om man gör fel vid tillagningen.
Meriona
Ja men varför ska man göra fel? blink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 29-09-2011, 12:35) *

Shit happends.
Bettis
CITAT (Meriona @ 29-09-2011, 12:35) *

a0a.gif ja varför ska man göra fel!! bättre att göra rätt från början giggle.gif
smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2011, 22:11) *
Mat skall användas, inte lagras. smile.gif Gäller även svamp. Torkning kan även gynna Bacillus cereus om man gör fel vid tillagningen.

Håller med. Vi uppskattar bäst att rensa och tillaga direkt (viss svamp vinner dock på torkning, men ändå). Vi blir duktigare och duktigare på det. Varför skriver jag vi? Det var en gång, första (gula) kantarellskörden härute, vi fick väl ihop ett par tre liter. Jag serverade hela härligheten direkt; härliga svampmackor. Efter ett par tuggor sa sambon - Vi kanske skulle ha sparat lite. - Ät och njut, sa jag. Vi hittade mer, och mer. Sambon var van vid en årlig skörd på typ fem liter. Och kunde då inte unna sig att äta direkt.

Vi har begränsat oss till att lagra en halv halvhög frys med (gul) kantarell. Lite riskor ryms också där. Vi uppskattar att tillreda direkt (godast så) , men vill ha kvar till vinter och vår. Vi ger också bort.

Trattar, trumpeter och sopp vinner på torkning. Vi tillreder också här (sandsopp undantaget) gärna direkt. Men de vinner absolut på torkning. Perfekt KJ, perfekt torkad; behöver jag skriva mer?

Förra helgen som tillbehör; en (färsk) svamppytt på det vi hittade, svart och rödgul trumpet, (gul) kantarell, en liten andel taggsvamp (vi dissade trattkantarellerna). Det blev himmelskt gott ihop med det andra. Jag känner fortfarande smakerna.
Överbölingen
Besökte trattiställe nr2 idag. Resultatca 6 kg. Tidigare torkat ungeför samma vikt. Nu fötvälde vi allt samt en panna med smör för snabb användning.

Jycken drev en jösse en dryg timme och jag blev överruplad när den kom föbimig så jag hann inte med att skjuta.

I morgon skall vi stycka 2, 5 älgar och fördela ekologiskt kött.

Natti!
smuleborg
Vi har, denna helg, plockat massor av svart trumpet, har finrensat i timmar. Ligger på tork. Vi har också, denna dag, plockat lite (gul) kantarell.

Vi plockar inte trattisar i år, det finns massor. Och annat godis som finns; lite blodriskor, fårtickor i mängder och allt vad det nu är. Härlig svampsäsong.
smuleborg
Torka eller inte torka trattisar och trumpeter (och kanske var det också sopp) kom på tapeten för ett tag sedan. Bifogar artikel
Lokan
Tack för den Smuleborg! Bra recept! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Det ligger 2,5 kg trattar i kylskåpet som bara väntar på att tas om hand. Hoppas på morrondagen. Det finns hur mycket trattar som helst i skogen.
Meriona
Ja nu får det allt bli en tur snart, bara orken visar sig. smile.gif
Lokan
Svamp, svamp, svamp! Det bara kryllar av svamp i skogarna! Trattar, trumpeter och 'reller! Man blir nästan överfallen av dom när man går ut i skogen! wacko.gif
Här är dagens sats som absolut ville med mig hem! rolleyes.gif

[attachment=65316:IMG_8117...erad_1_0.jpg]
smuleborg
Mums.
Gossen Ruda
Helgens sista trattar svalnar nu inför infrysningen. Som sagt, 2,5 kg trattar, en sopp och tre kantareller. Fördelningen är något sned. biggrin.gif
ingrid fuxwall
Det har varit ett väldigt bra svampår - det bästa i mitt långa liv men nu börjar nog de flesta svamparna regnat bort - eller vad tror Ni?
Gossen Ruda
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-10-2011, 18:38) *
Det har varit ett väldigt bra svampår - det bästa i mitt långa liv men nu börjar nog de flesta svamparna regnat bort - eller vad tror Ni?

Knappast trattarna. Det fanns gott om små telningar i helgen. Nu har jag vägt årets infrysta skörd hittills, 4,5 kg.
smuleborg
Första frostnatten, natten mot idag. Idag stegade vi ut och plockade endel svarta trumpeter och kantarell. Det blir nog inga mer trumpeter denna säsong (min uppfattning är att de är känsliga mot frost, i alla fall på våra ställen). Igår - en ganska stor skörd av de svarta och endel kantarell. Såg massor av trattisar (vi plockar inte trattisar i år), har nog aldrig sett så mycket härute förut.

Vår svampsäsong sjunger verkligen på sista versens sista rader, lite sorgligt. Det kommer fler år. Och det finns en tjusning i det; framåt våren pratar vi om kommande svampsäsong, hur kommer det att bli i år? Längtan. Glädjen över de första kantarellerna (här brukar det bli mot slutet av juni eller i början på juli). Och så rullar det på. Hade det varit samma glädje om svampsäsongen varade 365 dagar om året?

För några år sedan (kan det ha varit 2003 eller 2004?) plockade vi (gul) kantarell ända in i december. Inga stora skörda (november, december), men ändå.
Anki på Öland
Plockade ung. 2 kg trattisar i fredags som nu ligger på tork smile.gif
ingrid fuxwall
Dottern och jag plockad en hel del kantareller idag trots nattfrost och min erfarenhet är att den första frosten inte spelar så stor roll - ska ut och plocka mer i morgon om det inte är för mycket älgjägare i farten - den jakten börjar här i morgon
Tikka
Gubba o jag var på utflykt idag, korgen åkte med liksom lite korv....helt plötsligt i bokskogen vi gick i ser jag svartatrumpeter smile.gif Andra gången i år som jag hittar det utan att behöva åka så långt smile.gif
Jubel o sen grillade vi korv drack kaffe o bara myyste i det härliga soliga höstvädret som var idag biggrin.gif
Gossen Ruda
Hittade ett gäng gulingar i fredags, ligger i kylskåpet tills vidare. Taggisar finns det forfarande. Trattar tittar jag inte åt, det kan bli för mycket.
Lokan
Dagens skörd! Det gick knappt att gå i skogen för alla trattar!! biggrin.gif Otroliga mängder!

[attachment=65766:IMG_9287...erad_1_0.jpg]
Meriona
OJ Lokan! Men är det inte rödgula i korgen till höger? wub.gif
Lokan
Nä, det är kantareller! biggrin.gif Men lite senare hittade vi ganska mycket rödgula också, så det blev råge på korgen!
Lokan
Dagens svampkorgar.... biggrin.gif Finns hur mycket svamp som helst! Det mesta blev kvar i skogen.....

[attachment=65867:IMG_9639...erad_1_0.jpg]
ingrid fuxwall
Bör alltså övervinna min stukade fot och ge mig ut och hämta hem svamp.
Lokan
Absolut!! tummenupp.gif
Meriona
Jisses, då får man ta en tur till skogen då i helgen om det håller upp! ohmy.gif

Eller var ni ett helt jaktlag som plockade tro?
Lokan
Tre 'damer'.... sweatingbullets.gif
Meriona
Då var ni rediga! smile.gif
smuleborg
Fortfarande en hel del trattisar att hämta. Endel svart trumpet. Enstaka ("plockbara") kantarell och taggsvamp.

Lokan
Jodå, en hel del fanns det idag att hämta! sweatingbullets.gif Och minst lika mycket blev kvar....

[attachment=66039:IMG_0273...erad_1_0.jpg]
smuleborg
Ut å plocka, ni som inte redan har förråden överfyllda!
Gossen Ruda
Jag tillagade den första infrysta portionen trattar idag. Mumsigt.
Lokan
Nu börjar det komma massor med vinternagelskivlingar! Ut och plocka! Hattarna ätliga! yes.gif

[attachment=66273:IMG_1050...erad_1_0.jpg]
Tikka
Åhh fin bild Lokan smile.gif
Den har jag hittat o ätit en gång, god.
Lokan
Igår hittade jag brödkorgssvampar! Visst är dom söta? rolleyes.gif

[attachment=66321:IMG_1145...erad_1_0.jpg]
Meriona
Oiih så dekorativa Lokan! Sådana har jag aldrig någonsin sett! wub.gif
Lokan
Det var första gången för mig också! Och jag blev så glad!! w00t.gif
Meriona
Gratteligrattis! De två till höger är inte lika långt utvecklade som de andra väl, är det hyllet som skyler dem?
Myosotis
Vad kul! Och vilken fin bild också! Jag har hittat en gång men fick ingen bra bild.
Lokan
Tack!
Dom är ju ganska små så man lägger inte märke till dom så lätt.
Ja Meriona, dom har liksom en 'hatt' som försvinner när "bröden är färdiggräddade" laugh.gif
smuleborg
Promenad på julafton; vi hittade kantarell och trattkantarell, jag skulle inte äta dem, men ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon