Full version: Tycker synd om Juholt
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Uggi
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2012, 09:23) *
Det är inte väljarna som han behöver flirta med utan media. Det är de som styr och ställer idag, förutom bloggare med tvivelaktiga avsikter.

tummenupp.gif
mamamaggan
Det är inte väljarna som han behöver flirta med utan media. Det är de som styr och ställer idag, förutom bloggare med tvivelaktiga avsikter.

Man undrar ju hur detta drev började och vad som är meningen med det. Visserligen verkar det som om har HJ gjort bort sig rejält men som sagt var , varför startade drevet ?

Tyckte i början som många andra att han skulle avgå eftersom han var så klantig men nu drar jag öronen åt mig .

Jag har bara sett rapportering på TV men man får ju uppfattningen att HJ är ovanligt klantig och inte besitter varken kunskaper eller är speciellt smart.

Den enklaste lösningen vore att tillsätta en ny partiledare men om han , och partiet , kan vända det här så visar det på en oerhörd styrka och smarthet.
jaj-51
CITAT (mamamaggan @ 20-01-2012, 10:03) *
Man undrar ju hur detta drev började och vad som är meningen med det. Visserligen verkar det som om har HJ gjort bort sig rejält men som sagt var , varför startade drevet ?
Tyckte i början som många andra att han skulle avgå eftersom han var så klantig men nu drar jag öronen åt mig .

Jag har bara sett rapportering på TV men man får ju uppfattningen att HJ är ovanligt klantig och inte besitter varken kunskaper eller är speciellt smart.

Den enklaste lösningen vore att tillsätta en ny partiledare men om han , och partiet , kan vända det här så visar det på en oerhörd styrka och smarthet.

Svar på din fråga. Varför startade drevet?
Skattebetalarna gillade inte betala hela sambons hyres avi.

Enklaste lösningen? tilsätta en ny partiledare?
Jag tror de tagit den bästa de har att tillgå.
mamamaggan
Men varför slogs det upp så stort mot JH ? Det visade ju sig att det fanns fler , även med annan parittillhörighet , som klantat sig när det gäller pengar.

Har inte medierna något annat att diskutera än JH ? Pågår det inget annat inom politiken ?
Red Top
För mig är det märkligt att medierna lägger all sin kraft på att granska oppositionen istället för att granska den sittande regeringen. Jag trodde i min enfald att en journalists viktigaste uppgift är att granska makten.

Men,
det kanske ingår i "den nya tiden" att de ska undvika det. För mig börjar det osa diktatur.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 20-01-2012, 11:13) *
För mig är det märkligt att medierna lägger all sin kraft på att granska oppositionen istället för att granska den sittande regeringen. Jag trodde i min enfald att en journalists viktigaste uppgift är att granska makten.

Men,
det kanske ingår i "den nya tiden" att de ska undvika det. För mig börjar det osa diktatur.

tummenupp.gif ja det är mycket märkligt och faktiskt väldigt skrämmande att media själva har så mycket makt.
mamamaggan
CITAT (Red Top @ 20-01-2012, 11:13) *

Men,

Exakt mina tankar också !

Vad är det som egentligen pågår ?!
gnon49
Visst har alliansare löpt gatlopp genom åren. Lätt att glömma. Visst är drevet hårt mot Juholt men som statsministerkandidat tillåts man inte göra hur många grodor som helst. Så fungerar det inom politiken. FR gjorde en juholtare här om dagen när han uttalade sig fel. Men han har en rejäl fallhöjd än så länge.
Dessutom minskar ju inte M och då sitter han säkert i sadeln. Juholt har ju lyckats förstör sitt förtroendekapital hos väljarna ganska rejält. Tror det är svårt att reparera. Fortsätter S-cirkusen kommer det säkert att visa sig i än lägre väljarstöd.Detta stolta parti som regerat under så lång tid är inte att känna igen.
Lokan
Jag tror inte det är Juholt som "förstört förtroendekapitalet" hos väljarna. Utan dom som sitter i partitoppen! Först väljer dom honom till partiledare och sen börjar en evinnerlig klagosång och ett undergrävande av hans förtroende. Väljarna vill inte ha ett parti där alla bara bråkar sinsemellan och inte kan ställa sig eniga bakom sin partiledare. T.o.m. den mest trogna socialdemokraten tröttnar till slut.
Därför är det synd om Juholt.
Vippan
Varför hoppar inte denna man av och erkänner att loppet är kört.Juholt och hans närmaste medarbetare är helt och hållet skyldiga till den negativa press som Juholt har fått,vänsterblaskan Ab har hjälp till duktigt också.
*Stintan*
Kanske åtminstone en viss skuld till situationen ska läggas på valberedningen med Berit Andnor i spetsen eller g.gif

Läs och begrunda: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle14240661.ab

herkules
CITAT (mamamaggan @ 20-01-2012, 10:49) *
Men varför slogs det upp så stort mot JH ? Det visade ju sig att det fanns fler , även med annan parittillhörighet , som klantat sig när det gäller pengar.

Har inte medierna något annat att diskutera än JH ? Pågår det inget annat inom politiken ?

jag tror att moderaterna betalade aftonbladet bra för drevet smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 20-01-2012, 13:11) *
Jag tror inte det är Juholt som "förstört förtroendekapitalet" hos väljarna. Utan dom som sitter i partitoppen! Först väljer dom honom till partiledare och sen börjar en evinnerlig klagosång och ett undergrävande av hans förtroende. Väljarna vill inte ha ett parti där alla bara bråkar sinsemellan och inte kan ställa sig eniga bakom sin partiledare. T.o.m. den mest trogna socialdemokraten tröttnar till slut.
Därför är det synd om Juholt.

Just, det interna bråket är det värsta. Även om Juholt byts ut kommer bråket internt att fortsätta. Det hela började fö med lägenhetsaffären. Redan där fanns det tveksamheter om hur man agerade internt. Juholt sa att han inte visste att han gjort fel medans kassören påstod att han informerat Juholt. Någon talar inte sanning och efter ett tag försvann också kassören. Det är just det som sen fortsatt, Juholt hävdar att han sagt en sak och andra inom partiet säger en annan sak. När han däremot har sagt fel utåt har han sen erkänt att han hade fel så det är en annan sak. En klick inom partiet har hela tiden agerat mot Juholt och det är kanske inte så märkligt att det är samma personer som stått bakom senaste valförlusten och sen petats.

CITAT (Vippan @ 20-01-2012, 13:15) *
Varför hoppar inte denna man av och erkänner att loppet är kört.Juholt och hans närmaste medarbetare är helt och hållet skyldiga till den negativa press som Juholt har fått,vänsterblaskan Ab har hjälp till duktigt också.

Läs ovan.
Azur
CITAT (Lokan @ 20-01-2012, 13:11) *
Jag tror inte det är Juholt som "förstört förtroendekapitalet" hos väljarna. Utan dom som sitter i partitoppen! Först väljer dom honom till partiledare och sen börjar en evinnerlig klagosång och ett undergrävande av hans förtroende.

Japp. Jag tror inte jag behöver två gissningar för att komma på var media får uppgifter ifrån.
Det här är helt och hållet en intern socialdemokratisk uppgörelse.

CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 11:42) *
ja det är mycket märkligt och faktiskt väldigt skrämmande att media själva har så mycket makt.

Att avslöja korruption och utkräva ansvar är vad media ska göra, och i det här fallet precis vad de har gjort. Att drevet fortsätter beror på att de hela tiden får nya mumsbitar av Juholt och hans motståndare inom partiet.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 20-01-2012, 13:46) *
jag tror att moderaterna betalade aftonbladet bra för drevet smile.gif

Ja man kan ju undra. Moderaterna är ju livrädda för Juholt med all rätt eftersom alliansen är en minoritetsregering. Den räddslan tyckte jag märktes ganska väl i partiledardebatten.
gnon49
Ja all i S-toppen har sin del i nuvarande situation. Försiktighetsprincipen har gällt. Ingen vill ju mista sitt välbetalda uppdrag. Man satsade på ett oprövat kort och störtade ner i avgrunden. En partiledare som inte kan hålla sig till sanning o fakta alla gånger blev resultatet. Oavsett var felet ligger i nuvarande situation så gör Juholt partiet en otjänst genom att bita sig fast. Men han kanske inte bryr sig. Nästa vurpa väntar runt hörnet.
Gossen Ruda
Juholt var inget förstahandsval utan mer en kompromiss. Sen valde han sida och petade en del från andra som blev arga och startade motståndet.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 14:14) *
Japp. Jag tror inte jag behöver två gissningar för att komma på var media får uppgifter ifrån.

Att avslöja korruption och utkräva ansvar är vad media ska göra, och i det här fallet precis vad de har gjort. Att drevet fortsätter beror på att de hela tiden får nya mumsbitar av Juholt och hans motståndare inom partiet.

Media har gjort mer än så och inte alltid bara sånt de ska ägna sig åt. Jag är dessutom ganska säker på att om det varit Reinfeldt eller någon av de andra partiledarna som uttalat sig som Juholt gjort, åtminstone till en del, så hade inte media skrivit en rad om det.
Blomstertanten
Det lutar nog åt att Juholt tvingas avgå.
Flera distrikt har nu klart deklarerat att de inte hyser förtroende för honom, bland annnat Örebro läns socialdemokrater.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2012, 13:50) *
Just, det interna bråket är det värsta. Även om Juholt byts ut kommer bråket internt att fortsätta. Det hela började fö med lägenhetsaffären. Redan där fanns det tveksamheter om hur man agerade internt. Juholt sa att han inte visste att han gjort fel medans kassören påstod att han informerat Juholt. Någon talar inte sanning och efter ett tag försvann också kassören. Det är just det som sen fortsatt, Juholt hävdar att han sagt en sak och andra inom partiet säger en annan sak. När han däremot har sagt fel utåt har han sen erkänt att han hade fel så det är en annan sak. En klick inom partiet har hela tiden agerat mot Juholt och det är kanske inte så märkligt att det är samma personer som stått bakom senaste valförlusten och sen petats.
Läs ovan.

Blev som det brukar bli den "lille manen" försvan.
Undra vad kasören gör nuförtiden?

Sånt brukar kostar i förtroendekappital.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2012, 08:31) *
Nu är det nästan synd om alla journalister. De fick inte som de ville och jobbade för, att HJ skulle sparkas. Dags för skottpengar på vissa? Jag får rysningar när jag hör SVT:s reporter Kerstin Holm. fear.gif -fear-.gif Hennes klagande stämma: Kan du verkligen sitta kvar? Brrrrr. Fast nu sitter man på redaktionerna och slipar knivarna och vässar pennorna igen, ny dag och nytt möte på VU. devil.gif Fast mitt stalltips är att HJ sitter kvar men får förhållningsorder. Man vill garanterat inte ha en ny valomgång med extrakongress.

Journalisterna gör ju faktiskt sitt jobb, deras främsta uppgift är och skall väl vara att granska våra makthavare. Eller tycker du att de skulle ha "mörkat" Juholts alla klavertramp?
Synd tycker jag däremot om alla hederliga, ärliga "gammelsossar" som tvingas se det de trott på som en såpopera ledd av en pajas. Det måste kännas rejält förnedrande och det är väl därför som partidistrikten i Örebro, Västmanland och Sörmland till sist satt ner foten och nu kräver Juholts avgång.
Gita
Gita

Fel, fel, fel.....nu har ju partidistrikten i ( starka S-fästen) Västmanland, Örebro och Sörmland begärt hans avgång. Jag vet inte hur det är med dig men jag kallar det inte väljarnas stöd.
Gita
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 14:21) *
Ja man kan ju undra. Moderaterna är ju livrädda för Juholt med all rätt eftersom alliansen är en minoritetsregering. Den räddslan tyckte jag märktes ganska väl i partiledardebatten.

Varför skull de vara rädda? Snarare är det väl så att man inom Alliansen är ganska bekymrad eftersom Juholt och det som pågår inom socialdemokratin´drar ett löjets skimmer över allt som kan kallas svensk politik.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-01-2012, 15:30) *
Journalisterna gör ju faktiskt sitt jobb, deras främsta uppgift är och skall väl vara att granska våra makthavare. Eller tycker du att de skulle ha "mörkat" Juholts alla klavertramp?
Synd tycker jag däremot om alla hederliga, ärliga "gammelsossar" som tvingas se det de trott på som en såpopera ledd av en pajas. Det måste kännas rejält förnedrande och det är väl därför som partidistrikten i Örebro, Västmanland och Sörmland till sist satt ner foten och nu kräver Juholts avgång.
Gita

Varför granskar de då inte alliansen på samma sätt? Juholt har väl ingen makt han är ju helt kass enligt dig. Jag mår faktiskt illa sick.gif av att läsa dina dryga uttalanden.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-01-2012, 15:49) *
Varför skull de vara rädda? Snarare är det väl så att man inom Alliansen är ganska bekymrad eftersom Juholt och det som pågår inom socialdemokratin´drar ett löjets skimmer över allt som kan kallas svensk politik.
Gita

Du sjunker allt djupare Gita och där nere kan det komma "odjur" och bita dig i fötterna.

Gunilla T
CITAT (Gita @ 20-01-2012, 15:30) *
Gita

Jag är den förste att skriva under på att journalisterna skall granska makten, inte minst är det ett viktigt förebyggande arbete.

Men undrar om du inte förenklar det hela något?

Var går gränsen när media slutar granska och börjar fabricera egna nyheter? .....jag ser det inte så svartvitt som du gör...vi bör nog vara vaksamma som läsare vad det är som händer i den mediala världen.

Lätt att klappa händerna när motståndaren dras i smutsen men vid närmare eftertanke så är det ingen trevlig utveckling.
Red Top
CITAT (Azur @ 20-01-2012, 14:14) *

Korruption????

Vilken korruption har Juholt varit inblandad i??

Korruptionen bör man nog leta efter bland Carema Cares moderatkompisar/politiker.
*Stintan*
CITAT (Red Top @ 20-01-2012, 16:28) *
Korruption????

Vilken korruption har Juholt varit inblandad i??

Korruptionen bör man nog leta efter bland Carema Cares moderatkompisar/politiker.

Ja men det verkar inte lika viktigt som att märka ord nör Juholt yttrar sig. Söken ock I skolen finna!
Blomstertanten
Presskonferens

Fortsatt förtroende för Juholt från verkställande utskottet!
gnon49
Jag är säker på att media, oavsett politisk färg, är lika hänsynslösa i sin jakt på "sanningen". Särskilt om man inte tillhör dom stora drakarna. Denna gången var det Juholt som väckte medias uppmärksamhet o rapporterade. Medierna kan vara skoningslösa men skall ju granska makten för väljarnas räkning. Och Juholt tillhör ju makten eftersom han kan påverka beslut rörande landet.Man riktar nog in sig på den makthavare som klantat sig mest helt enkelt. Alliansen kommer att få sin granskning återigen vad det lider. Höga partiledare skall granskas stenhårt. Men när pressen samlas utanför privatbostaden tycker jag det gått för långt.
*Stintan*
Ja hoppas att han kan vila lite i helgen och ta nya tag och råd efter.
herkules
juholt kvar! smile.gif det goda har än en gång vunnit över det onda *glad*
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 20-01-2012, 16:43) *
Presskonferens

Fortsatt förtroende för Juholt från verkställande utskottet!

Som väntat. Nu kommer självmordsfrekvensen bland politiska journalister att öka. Många har satt sin själ i pant hos djävulen för att Juholt får kicken och skrivit därefter. laugh.gif
Red Top
CITAT (gnon49 @ 20-01-2012, 16:47) *
Jag är säker på att media, oavsett politisk färg, är lika hänsynslösa i sin jakt på "sanningen". Särskilt om man inte tillhör dom stora drakarna. Denna gången var det Juholt som väckte medias uppmärksamhet o rapporterade. Medierna kan vara skoningslösa men skall ju granska makten för väljarnas räkning. Och Juholt tillhör ju makten eftersom han kan påverka beslut rörande landet.Man riktar nog in sig på den makthavare som klantat sig mest helt enkelt. Alliansen kommer att få sin granskning återigen vad det lider. Höga partiledare skall granskas stenhårt. Men när pressen samlas utanför privatbostaden tycker jag det gått för långt.

Ibland önskar jag faktiskt att jag vore lika blåögd som du. Det var länge sedan jag litade på vissa sk journalister. Framför allt de som säljer sig till skvallerpressen, som Aftonbladet och Expressen.

Den verkliga makten ligger givetvis hos den sittande alliansregeringen, inte hos oppositionen. Om det vore så, skulle det ju inte finnas någon anledning att kämpa för att komma i regeringsställning.

sqrulan
CITAT (Motti @ 17-01-2012, 22:14) *
Tycker inte ett enda dugg synd om Juholt ! som man bäddar får man ligga , han borde avgå efter alla fatala utalanden han gjort som bara har skadat sossarna .Som Moderat har jag hellre ett starkt sosseparti än ett starkt vänstern i regeringen !

Håller med där!!!
Ingela i Segersberg
Bra att Juholt får vara kvar!!! tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 20-01-2012, 17:13) *
Håller med där!!!

Hepp spam.gif
gnon49
Juholt vägrade att avgå och VU kan inte göra något åt det. Han får leda ett skadat parti fram till kongressen då han byts ut om inte ett under inträffar i väljarförtroendet. Och det lär det inte göra i någon större utsträckning. Att missköta sitt uppdrag inom S är inte lika allvarligt som i andra partier. Misstänker att FR ler i mjugg just nu.
*Stintan*
CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-01-2012, 17:26) *

Ja kanske för vi vill väl ingen att media ska bestämma vilka partiledare vi ska ha.
jaj-51
Stackar Juholt kan han inte få slippa ifrån eländet.

Han behöver vila.

Gossen Ruda
Läste något intressant nu, partidistriktet i Västmanland har ju gått ut och krävt HJ:s avgång. Det är också Österbergs hemdistrikt! Bypolitik!
Red Top
Självklart är han kvar. Majoriteten av partiets medlemmar har förtroende för honom. Tråkigt för er, men som ickemedlemmar i SAP har ni lika små möjligheter att påverka hans avgång, som det tack och lovat visat sig att sensationsjournalisterna hade.

Nu tycker jag det är dags att återgå till ordningen och börja granska alliansen ordentligt. I partiledardebatten häromdagen hörde jag inte ett enda ord om framtiden från ministrarna i den moderatledda regeringen.

Det är ju knappast Juholts fel att ungdomsarbetslösheten rusar i höjden samtidigt som allt fler unga blir förtidspensionerade. Eller är det kanske någon som genom någon lustig ickelogisk tankeverksamhet kan få det att bli hans ansvar??
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (jaj-51 @ 20-01-2012, 17:32) *
Stackar Juholt kan han inte få slippa ifrån eländet.

Han behöver vila.

Efter en månads semseter?
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 20-01-2012, 17:26) *
Hepp spam.gif

kram1.gif Jag är inte särskilt politiskt insatt men nu är det kört om Juholt stannar!!!!
Gunilla T
Denhär mannen har jag stor respekt för och han säger såhär;

http://www.dn.se/nyheter/politik/greider-v...ion-om-en-manad
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 20-01-2012, 18:17) *

Men Gunilla det är int elänge sedan när Greider skrev att Juholt måste avgå
Gunilla T
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2012, 18:23) *
Men Gunilla det är int elänge sedan när Greider skrev att Juholt måste avgå

Finns det någon motsägelse i det han säger nu då?
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 20-01-2012, 18:17) *

tummenupp.gif
gnon49
Det positiva för Juholt är väl att förtroendet hos väljarna i allmänhet o S-medlemmar i synnerhet, inte kan sjunka så mycket mer. Majoriteten sågar ju Juholt jäms med fotknölarna, oavsett partitillhörighet. Kan partiet ta sig till 30% väljarstöd, d.v.s dom lo-medlemmarna som fortfarande stödjer Juholt, så är partiet bara att gratulera. Att ledande S-toppar byter fot o åsikt beroende på läget är ganska ointressant, förutom att det skrämmer bort väljare. Vad som sades på VU kommer troligen ut till media o så är striden i full gång igen. Bara att tacka den allsmäktige att S inte sitter i regeringsställning med den S-ledningen.
Lokan
CITAT (Ingela i Segersberg @ 20-01-2012, 17:26) *

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon