Full version: Hur vet ni?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Berith
Hur vet ni andra vilka medlemmar ni ska skratta åt här? Håna? Vara taskiga emot? Jag läser massor med inlägg där det svaras spydigt och elakt och på nåt sätt vet ni ju vilka som ska behandlas så? Hur gör ni för att bena ut vilka det gäller?
Överbölingen
En till!

Med samma undran över empatiska problem hos forumvänner. För det är väl det vi är?
Ingela i Segersberg
Jag antar att det bl.a. är mig du menar och att det är Ugglemormor som jag/vi är taskiga emot. Jag anser att, som nu senast, i Biljetttråden där hennes inlägg skrevs bara för att få provocera och få svar på det hon skrev. Och att hon vill ha uppmärksamhet! Märkligt sätt att skriva om det inte var så! Och jag tycker att det är svammel!
Meriona
men varför går du då på det Ingela, om du inser/tror att personen skriver för att provocera? Låt bli att svara istället...
Ingela i Segersberg
Jag får väl försöka låta bli!
Ugglemormor
Snälla nån, jag behöver inte provosera någon ........ confused.gif jag vet att ni inte vill tro/ta del av mitt lite annorlunda liv ..... istället har man börjat hacka på mig det jag skulle kunna bevisa om jag ville .....

Det är rätt så barnsligt och nedlåtande att besvara ett inlägg som inte passar några av er, men ni vet ju inte ven/vad jag har varit med om ..... Passar det inte så nedlåt er inte att visa era nedriga sidor till alla som läser, det lyser igenom så ´väl vad ni vill göra ----- enbart att bråka för bråkandes skull! .. thumbdown.gif

Jag läser i trådarna och visst finns det saker som man skulle kunna börja trycka ner ordentligt, men jag är inte sådan person, varken i forumet eller irl.
Däremot förespråkar jag för ärlighet och hyfsad bemötande ........ tummenupp.gif

Dom flesta av er gillar jag och har blivit väl bemött och så besvarar jag det i samma anda ...... kompiskram.gif
Red Top
CITAT (Berith @ 08-02-2012, 14:08) *
Hur vet ni andra vilka medlemmar ni ska skratta åt här? Håna? Vara taskiga emot? Jag läser massor med inlägg där det svaras spydigt och elakt och på nåt sätt vet ni ju vilka som ska behandlas så? Hur gör ni för att bena ut vilka det gäller?

Märkliga frågor. g.gif

Om någon är rolig skrattar jag, utan att veta eller bry mig om vem personen är.

Hånar gör jag sällan eller aldrig. Ger igen ibland när någon är dum eller elak, ja det gör jag.

"på nåt sätt vet ni ju vilka som ska behandlas så?"

Det här påståendet förstår jag överhuvudtaget inte. Vad menar du med att veta att "någon ska behandlas så"??

Som jag sa tidigare; jag kan reagera när någon är dum eller elak. Det beror ju helt på tillfället och vad personen skriver. Inte vem det är.

Vad gäller Ugglemormor, Fuchsian, Tottes matte och allt vad hon kallat sig för, rinner det mesta av mig numera, om jag råkar läsa hennes inlägg. Jag har inte lust att slösa energi på henne längre. Däremot kan jag reager mot att hon förvränger fakta.

Men det var väl inte henne du syftade på? Jag reagerar likadant på Gita och några till.
VitaFingrar
Är folk snälla är jag snäll tillbaka.

Däremot jag jag rätt kort stubin, så börjar någon bitcha så bitchar jag tillbaka.

Det är så jag vet.
Cacki
Bara några motfrågor. Är det alltid bara ens fel när två bråkar? Har den som blir påhoppad något egenansvar för att själv försöka förändra sitt eget beteende för att slippa påhoppen?

Sedan något jag inte får kläm på här på Odla och det är åsikts- och yttrandefriheten. Är dessa begrepp detsamma att vem som helst är fri att uttrycka vilka åsikter som helst, hur provocerande de än kan uppfattas av andra? Ibland verkar det nästan så och då tycker i alla fall inte jag att det är underligt om det också blir tjafs...

Ugglemormor
Cacki,
Det är tyvärr så att i skrift kan mycket gå fel eller att med flit tolka det fel, men om man pratade om samma sak så skulle det inte leda till sådant skit.
Jag vet så väl att jag är en hackcykling, sen kvittar det om jag säger att solen skiner hos mig, så måste jag bevisa det också ....... mentaliteten är åt helskota,
Men det finns många fina människor med här som struntat i tönterier så där kan man få vara med ......
lamorran

De människor jag inte kan förlika mig med är mytomaner.Deär otroligt svåra att hantera ,även om de förstår att de är avslöjade i sin förljugenhet vidhåller de ändå sina bisarra berättelser.När man insett hur de är så ska man ju egentligen bara tycka synd om dem ,även om det kan vara svårt.
Ugglemormor
OBS,
Jag är fullt mentalt frisk, annars skulle inte den andra delen av mitt liv funka i offentlighet .....
leta efter andra som kanske är mytomaner .... förresten det är ju förbjudet att kalla folk så .....
Gunilla T
CITAT (Ugglemormor @ 08-02-2012, 16:16) *
OBS,
Jag är fullt mentalt frisk, annars skulle inte den andra delen av mitt liv funka i offentlighet .....
leta efter andra som kanske är mytomaner .... förresten det är ju förbjudet att kalla folk så .....

Men du Ugglemormor..nu är hela historien på väg att upprepa sig igen....för tredje gången. Du har blivit avstängd två ggr ....har du funderat på hur det kommer sig? Jag tror att du vill ha kontakt men du väljer fel väg. Eget skryt är ovärdigt, pröva en annan väg denna gång så kanske det fungerar bättre.

Du kan väl pröva?
Lokan
Anna Karlstedt :

Mytomani är ett tvångsmässigt sätt att förvränga/förbättra sig själv eller det liv man lever. Man ljuger om sitt jobb, sin karriär, sin utbildning, sina kärleksrelationer och annat som man har omkring sig. Det kan handla om stort (t ex ljuga om hela sin uppväxt, var man kommer ifrån) eller smått (t ex att man varit på en plats som man i själva verket aldrig besökt).

Mytomani är i sig ingen psykiatrisk diagnos, utan brukar ofta ses tillsammans med andra svårigheter som till exempel tvångsproblematik, eller en överdriven rädsla att inte vara tillräckligt intressant som person (sanningen räcker inte) och som konsekvens av det bli övergiven/lämnad ensam.
*Stintan*
Man behöver inte bena ut något. Man skrattar åt den som är rolig oavsett vem det är och ger somliga svar på tal oavsett vem det är. Såklart att jag borde sitta mer på fingrarna iblad men jag har svårt för det i vissa situationer. Jag tål nämligen inte falska lismande skrävlande ljugande människor som vill göra sig märkvärdigare än andra och som dessutom skickar hotfulla PM utan orsak. Att flera gånger regga sig med nytt nick när man blivit avstängd gör ingen till en annan människa.

Hur jag bemöter andra beror på hur och vad dom skriver.
andersen

Mycket bra att du tar upp frågan Berith,nu är det ju ingen ursäkt Berith men det här forumet har ju alltid varit så, och det största felet är ju att det inte finns någon Admin som styr upp forumet i tid.
malcolm
Jag undrar hur man kan kalla någon för mytoman eller lögnare på ett forum utan att ha några bevis för det, visst kan vissa saker framstå som alltför fantastiska för att vara sant men vad då... Tror man inte på det som sagts så är det väl bara att ignorera för det kan ju trots allt stämma med verkligheten.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 08-02-2012, 16:40) *
Jag undrar hur man kan kalla någon för mytoman eller lögnare på ett forum utan att ha några bevis för det, visst kan vissa saker framstå som alltför fantastiska för att vara sant men vad då... Tror man inte på det som sagts så är det väl bara att ignorera för det kan ju trots allt stämma med verkligheten.

Ja du malcolm, skriver man en sak under ett nick och något annat under nästa nick så är det ju ganska uppenbart att det ena eller båda är bluff.
Har man berättat en sak i forumet och sen efter några månader förnekar att man sagt det trots att det finns bevis då ljuger man.
Gunilla T

Alla trodde ju på dig när du anklagade fuchsian för stalking efter ett (eller två) samtal hem till dig..... det resulterade i en avstängning i alla fall. Jag tyckte personligen att du överdrev men var det inte sant?
malcolm
Klart att det var sant men jag har inget intressa av att fortsätta bråka och nu är nu och då var då.
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 08-02-2012, 16:55) *
Klart att det var sant men jag har inget intressa av att fortsätta bråka och nu är nu och då var då.

Okej, det är storsint av dig. Du fick i alla fall väldigt mycket sympatier här på Odla för det du varit utsatt för...
lamorran

MALCOLM , VAR NÅGONSTANS I MIN TEXT HAR JAG PEKAT UT NÅGON PERSON PÅ FORUMET FÖR DETTA. Mitt svar var på trådskaparens fråga .
VitaFingrar
Funderar lite på vart det är meningen att en sån här tråd skall leda. Tycker vi diskuterat det här hundrafyrtioelva gånger utan att det lett till mer än mer tjaffs.
malcolm
CITAT (lamorran @ 08-02-2012, 17:09) *
MALCOLM , VAR NÅGONSTANS I MIN TEXT HAR JAG PEKAT UT NÅGON PERSON PÅ FORUMET FÖR DETTA. Mitt svar var på trådskaparens fråga .

Jag har väl inte pekat ut just dig...
andersen
CITAT (VitaFingrar @ 08-02-2012, 17:12) *
Funderar lite på vart det är meningen att en sån här tråd skall leda. Tycker vi diskuterat det här hundrafyrtioelva gånger utan att det lett till mer än mer tjaffs.

Ja det är ju så sant, men å andra sidan så tror jag att man skall belysa problemet pga forumet tappar medlemmar som tröttnar och drar vidare till andra forum.
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2012, 17:02) *
Okej, det är storsint av dig. Du fick i alla fall väldigt mycket sympatier här på Odla för det du varit utsatt för...

Får erkänna att jag var tämligen upprörd precis när det hände och jag är tacksam för det stöd jag fick men jag är inte långsint och som sagt, det är historia nu.
lamorran
Har man någon gång råkat ut för en renodlad mytoman ,vilket jag har gjort så tar det lång lång tid innan man tror på en enda människa .Som tur var så blev det inga ekonomiska konsekvenser. men psyket fick sig ordentlig törn,DÄRFÖR MITT INLÄGG SEDAN ATT MALCOLM LÄSER IN NÅGOT ANNAT FÅR STÅ FÖR HONOM.Du brukar ju bara en resonabel person
Cacki
CITAT (Ugglemormor @ 08-02-2012, 16:08) *
Cacki,
Det är tyvärr så att i skrift kan mycket gå fel eller att med flit tolka det fel, men om man pratade om samma sak så skulle det inte leda till sådant skit.
Jag vet så väl att jag är en hackcykling, sen kvittar det om jag säger att solen skiner hos mig, så måste jag bevisa det också ....... mentaliteten är åt helskota,
Men det finns många fina människor med här som struntat i tönterier så där kan man få vara med ......

Men faktum är att det är endast man själv som kan bestämma sej för att iträda sej offerrocken (hackkyckling) eller ej. Se dej själv som den som själv har makten att låta bli att reta upp andra med dina berättelser om ditt privatliv, vettja! yes.gif
Det finns säkert en himla massa annat kul du har att bidra med till forumet.
abbbe

Svar: mer än ett "dumt/dåligt" inlägg kopplas snabbt ihop med nicknamnet och eftersom människan är duktig på att skapa en personlig bild av det hela tar det inte lång tid innan vi vet vilka vi ev. ska håna i framtiden.
VitaFingrar
CITAT (andersen @ 08-02-2012, 17:17) *
Ja det är ju så sant, men å andra sidan så tror jag att man skall belysa problemet pga forumet tappar medlemmar som tröttnar och drar vidare till andra forum.

Så vi ska hålla kvar medlemmarna genom att utsätta dem fär mer bråk? tongue.gif Vore ju en sak om det någongång kunde komma fram något konstrutivt eller något som skulle kunna vara en lösning på problemen, men det händer ju aldrig. Utan det blir ju bara en soppa där alla beskyller alla för att bråka.

Men iochförsig, ju fler sånna här trådar som skapas, desto större kanske chansen är att de som håller i forumet inser att det behövs aktiva moderatorer.
abbbe
-,
andersen
CITAT (VitaFingrar @ 08-02-2012, 17:24) *
Så vi ska hålla kvar medlemmarna genom att utsätta dem fär mer bråk? tongue.gif Vore ju en sak om det någongång kunde komma fram något konstrutivt eller något som skulle kunna vara en lösning på problemen, men det händer ju aldrig. Utan det blir ju bara en soppa där alla beskyller alla för att bråka.

Men iochförsig, ju fler sånna här trådar som skapas, desto större kanske chansen är att de som håller i forumet inser att det behövs aktiva moderatorer.

Du har ju självklart rätt.
abbbe
Jag tror dock att problemet inte ligger på att folk ljuger så mycket, utan snarare på att man går på det som skrivs för ofta.
Gossen Ruda
Det är knappast ett eller ett par inlägg från en och samma person som gör att denne blir utsatt för mothugg utan en lång rad inlägg under en kortare eller längre tid. Kommer man då in i forumet långt senare kan det se märkligt ut när början ligger kanske flera år tidigare. Det som förbryllar mig är dock varför när en person som dragit på sig andra medlemmars antipati ändå fortsätter i samma stil. Tar man inte åt sig? Fattar man inte klavertrampen? Jag har iaf börjat lägga band på mig och diskuterar inte med vissa personer, möjligen en och annan kommentar. Känns inte meningsfullt i vissa fall.
Red Top
Och var tog du vägen Berith?

Du som ställde frågorna, väl medveten om vad det skulle leda till.

Tyckte du att det varit för lugnt här senaste tiden? whist.gif naughty.gif

gnon49
ÖÄr man inne i småprat så är det ju för att diskutera och framföra sin egen åsikt, inte skriva vad man tror andra vill att man skall skriva. Ingen åsikt är ju rätt eller fel vare sig man diskuterar samhälle, politik eller andra spörsmål. Respektera eller ifrågasätta är helt okey så länge man inte tror sig ha ensamrätt på vad det rätta svaret är. Trots allt är det moderatorn som bestämmer över forumet, inte dess medlemmar. Själv svarar jag på ett inlägg om jag tycker det är intressant och mödan värt, annars glömmer jag det på studs. Dom flesta trådar under småprat är ju trots allt lätta o småtrevliga o med glimten i ögat.
Ugglemormor
Det verkar ju att jag ensam inte har rätt till mina åsikter enl. några medlemmar ....... vad gör man åt det? Ska jag be deras tillåtelse vad jag ska skriva och hur skulle det då gå i såfall?
Vems åsikter får jag då skriva om?
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 08-02-2012, 19:24) *
Det verkar ju att jag ensam inte har rätt till mina åsikter enl. några medlemmar ....... vad gör man åt det? Ska jag be deras tillåtelse vad jag ska skriva och hur skulle det då gå i såfall?

Åsikter får du väl ha hur mycket du vill men ditt skryt om din familj o alla kändisar, nya bilar, senaste tekninprylarna, högt uppsatta personer och kungen o.s.v. är inte åsikter. Ingen blir imponerad av tjatigt skryt för du skriver samma sak i alla trådar du skriver i. Hur många inlägg har du skrivit i forumet som inte handlar om dig och din familj? Vill du inte höra vad vi tycker om det du skriver om ditt privatliv så kan du ju bara låta bli att skriva om det. Hur svårt kan det vara?
Cacki
CITAT (Ugglemormor @ 08-02-2012, 19:24) *

Ugglis. Kan du inte läsa om ditt eget inlägg en gång till fast med "mottagarögon". Låtsas att det är någon helt annan person än du själv som skrivit det. Fundera sedan en stund om skribenten ser sej själv som offer eller inte. Ligger det någon förtäckt anklagelse i texten? Har du själv sett någonstans att det är någon som i klartext har sagt att skribenten inte har rätt till sina åsikter.

Man måste nog dessutom hålla isär vad som är åsikter (vilka är till för att bemötas i ett diskussionsforum) och vad som är utläggningar om sin livssituation. Påståenden som egentligen lika gärna kan lämnas obesvarade eftersom den ende som sitter inne med svaret är man själv. Uttrycker andra dessutom att de inte är intresserade av det som skrivs, vad är det då för mening med att skriva?

Tänk efter noga nu, är det verkligen enbart är de där odlaiterna som är "skurkar" eller tror du att de i sin tur känner att du tvingar på dem information om ditt privatliv som de inte vill höra?
Anki på Öland
Finns väl ett talesätt som säger något som "som man ropar i skogen får man svar". Ligger en del i det.
Wilmer
Om funktionen fortfarande finns för att dölja personers inlägg kan man använda den så besparar man sig från att läsa sådant man inte vill. Då behöver man inte bry sig!
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 08-02-2012, 22:31) *
Finns väl ett talesätt som säger något som "som man ropar i skogen får man svar". Ligger en del i det.

Instämmer helt och fullt.

Börjar komma fram till att en del , som jag kallar för " icke-personer " ( sådana som t ex inte kommer ihåg hur gamla de sa att de var i ett inlägg igår och blir två är äldre alt yngre på en dag ) försöker jag att ignorera .

Jag läser inläggen med ett leende i mungipan men blir allt mindre upprörd om det nu inte är något sårande mot en person eller en grupp som dras över en kam , då är det svårt att inte bli upprörd. Sådant är det svårt att lämna oemotsagt.

Berith , vart tog du vägen ? Hur ställer du dig till den fråga du ställt ?
malcolm
CITAT (Wilmer @ 08-02-2012, 22:46) *
Om funktionen fortfarande finns för att dölja personers inlägg kan man använda den så besparar man sig från att läsa sådant man inte vill. Då behöver man inte bry sig!

Den finns kvar men om någon citerar ett inlägg så syns det i alla fall.
Wilmer
Om någon citerar får man hålla ögonen i styr och låta bli att läsa...
malcolm
... och sätta sig på händerna om man frestas att kommentera. nono.gif
abbbe
Varför frågar alla efter Berith? Man märker ju att hon inte är inne så ofta, annars skulle hon väl inte fråga vem som behöver hånas och inte hånas, hon skulle ha koll på det själv.
mamamaggan
Inte alls konstigt att man frågar efter Berith. Inte inne så ofta säger du men om man startar en tråd så borde man följa upp den och då tala om vad man själv tycker i frågan.
*Stintan*
CITAT (abbbe @ 08-02-2012, 23:26) *
Varför frågar alla efter Berith? Man märker ju att hon inte är inne så ofta, annars skulle hon väl inte fråga vem som behöver hånas och inte hånas, hon skulle ha koll på det själv.

Hon har säkert koll fast hon inte skrivit så ofta.
abbbe
CITAT (mamamaggan @ 08-02-2012, 23:29) *
Inte alls konstigt att man frågar efter Berith. Inte inne så ofta säger du men om man startar en tråd så borde man följa upp den och då tala om vad man själv tycker i frågan.

Tycker inte jag. Tycker det är Ok vare sig man vill starta diskussion utan att delta eller genom att delta.
mamamaggan
CITAT (abbbe @ 08-02-2012, 23:32) *
Tycker inte jag. Tycker det är Ok vare sig man vill starta diskussion utan att delta eller genom att delta.

OK , då kan vi raskt konstatera att vi har olika uppfattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon