Full version: Hur vet ni?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
*Stintan*
CITAT (Berith @ 10-02-2012, 09:21) *
Läst färdigt... Kul att så många ville delge sina åsikter om detta. Nu var det ju inte en speciell person jag tänkte på, en person som brukar få snäsiga svar utan en eller ett par andra. Också.

Men som jag förstått det så är det egentligen olika åsikter som gör att man känner att man vill/måste/inte kan låta bli att svara snäsigt eller hånfullt. I alla fall här i Småprat, i dom mer trädgrådsrelaterade avdelningarna är det kanske annat som gäller.

Förstod också att många tar en del inlägg som skryt. Är det egentligen inte ganska kort väg mellan skryt och avundsjuka? Rätta mej gärna! Jag tar det iaf så, att om nån berättar om nåt den personen ska göra eller har gjort eller äger t.ex. och inte "alla andra" gör samma sak så kan griniga inlägg uppstå ur avundsjuka. Jag är väldigt väldigt sällan avundsjuk på andra, och därför inbillar jag mej kanske att det är just av avundsjuka man skriver surt. Rätt mej gärna som sagt!

Jag är en av dem som hatar skryt när det är i den form som Ugglis är så pigg på att delge oss. Det har garanterat inget som helst med avundsjuka att göra. På något sätt känns inte ditt svar riktigt seriöst. Vad menar du egentligen med det jag fetmarkert ovan? Varför startade du tråden?
caprifol
Läst färdigt... Kul att så många ville delge sina åsikter om detta. Nu var det ju inte en speciell person jag tänkte på, en person som brukar få snäsiga svar utan en eller ett par andra. Också.

Men som jag förstått det så är det egentligen olika åsikter som gör att man känner att man vill/måste/inte kan låta bli att svara snäsigt eller hånfullt. I alla fall här i Småprat, i dom mer trädgrådsrelaterade avdelningarna är det kanske annat som gäller.

Förstod också att många tar en del inlägg som skryt. Är det egentligen inte ganska kort väg mellan skryt och avundsjuka? Rätta mej gärna! Jag tar det iaf så, att om nån berättar om nåt den personen ska göra eller har gjort eller äger t.ex. och inte "alla andra" gör samma sak så kan griniga inlägg uppstå ur avundsjuka. Jag är väldigt väldigt sällan avundsjuk på andra, och därför inbillar jag mej kanske att det är just av avundsjuka man skriver surt. Rätt mej gärna som sagt!

Jag vet inte om jag direkt ska "rätta dig" men vill nog rätta bilden av skryt/avundsjuka lite grann - för min egen del i alla fall. Jag tror inte att jag bemött personen i fråga mer än ett par gånger (hoppas jag i alla fall), men orsaken är att det ibland bara blir för mycket!

När andra skriver ungefär "idag måste jag ringa läkaren för att..." då får vi från detta håll läsa "måste be maken kolla sina kontakter och lyfta luren...". Skriver man om biljetter och evenemang så får vi höra att alla intressanta evenemang finns det fribiljetter till o s v, o s v. Jag är inte avundsjuk, och det finns säkert flera här som har såväl sommarställen som lägenheter vid Medelhavet - och även makar - men inte drar in detta i varenda sammanhang.
Ja, egentligen är det ju sorgligt och patetiskt och självklart borde man bara ignorera, men - som sagt - ibland rinner det över...
Berith
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 10:46) *
Jag är en av dem som hatar skryt när det är i den form som Ugglis är så pigg på att delge oss. Det har garanterat inget som helst med avundsjuka att göra. På något sätt känns inte ditt svar riktigt seriöst. Vad menar du egentligen med det jag fetmarkert ovan? Varför startade du tråden?

Varför jag startade tråden? Jaa det var väl för att jag undrade över att en del svarar surt när vissa/en del skriver nåt.

Ok, jag har faktiskt inte tagit det som skryt när "Ugglis" delger oss nånting. Hon skriver väl bara utifrån sin värld eller vardag eller vad man ska kalla det? Det finns väl flera här som berättar om t.ex. längre eller kortare utlandsresor, eller stora villor eller umgänge med mer eller mindre kända personer eller dyra prylar eller märkeskläder eller.... Massor med sånt som andra kanske inte håller på med och berättar dom om detta och får sura vresiga svar tebax så tar jag nog det som avundsjuka. Man skulle ju kunna svara "åh, vad härligt det låter med en långsemester i X-land!" eller nåt annat vänligt. Eller inte alls om man har svårt för att förlika sej med att inte ha det där.
Gunilla T
Nu blir jag lite nyfiken..

Vad är det som triggar dig Berith att svara snäsigt och ohövligt?
Berith
CITAT (caprifol @ 10-02-2012, 10:50) *
Jag vet inte om jag direkt ska "rätta dig" men vill nog rätta bilden av skryt/avundsjuka lite grann - för min egen del i alla fall. Jag tror inte att jag bemött personen i fråga mer än ett par gånger (hoppas jag i alla fall), men orsaken är att det ibland bara blir för mycket!

När andra skriver ungefär "idag måste jag ringa läkaren för att..." då får vi från detta håll läsa "måste be maken kolla sina kontakter och lyfta luren...". Skriver man om biljetter och evenemang så får vi höra att alla intressanta evenemang finns det fribiljetter till o s v, o s v. Jag är inte avundsjuk, och det finns säkert flera här som har såväl sommarställen som lägenheter vid Medelhavet - och även makar - men inte drar in detta i varenda sammanhang.
Ja, egentligen är det ju sorgligt och patetiskt och självklart borde man bara ignorera, men - som sagt - ibland rinner det över...

När jag tänker på "avundsjuka" så är det just att man vill ha det som den andra personen har. Vad det nu kan vara, kontakter eller sommarställen eller annat.

Det vore ju jättekul och spännande om man kände nån som kunde dela ut fribiljetter till nåt man vill gå på! Jag kanske är knäpp, men jag fattar inte det negativa i det. wink.gif
Berith
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2012, 11:13) *
Nu blir jag lite nyfiken..

Vad är det som triggar dig Berith att svara snäsigt och ohövligt?

Snäsigt och ohövligt? Tjaaa.... g.gif Måste fundera lite... Det kan nog t.ex. vara om jag känner att jag blir orättvist behandlad eller ovänligt bemött. Svårt, jag försöker nog att inte svara bitskt även om jag är bergis på att jag har rätt men inte kan bevisa det. Fast jag kan nog uppfattas som en trotsig fjortonåring många gånger.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 10-02-2012, 11:09) *
Varför jag startade tråden? Jaa det var väl för att jag undrade över att en del svarar surt när vissa/en del skriver nåt.

Ok, jag har faktiskt inte tagit det som skryt när "Ugglis" delger oss nånting. Hon skriver väl bara utifrån sin värld eller vardag eller vad man ska kalla det? Det finns väl flera här som berättar om t.ex. längre eller kortare utlandsresor, eller stora villor eller umgänge med mer eller mindre kända personer eller dyra prylar eller märkeskläder eller.... Massor med sånt som andra kanske inte håller på med och berättar dom om detta och får sura vresiga svar tebax så tar jag nog det som avundsjuka. Man skulle ju kunna svara "åh, vad härligt det låter med en långsemester i X-land!" eller nåt annat vänligt. Eller inte alls om man har svårt för att förlika sej med att inte ha det där.

Jag har då inte sett någon annan på forumet som hållet på som Ugglis så var du fått det ifrån vet jag inte. Jag har inte heller sett att det delas ut sura vresiga svar om någon annan berättar. Det kanske faktiskt är så att "som man ropar får man svar". Jag tror inte riktigt på din avsikt med tråden.
Gunilla T
CITAT (Berith @ 10-02-2012, 11:25) *
Snäsigt och ohövligt? Tjaaa.... g.gif Måste fundera lite... Det kan nog t.ex. vara om jag känner att jag blir orättvist behandlad eller ovänligt bemött. Svårt, jag försöker nog att inte svara bitskt även om jag är bergis på att jag har rätt men inte kan bevisa det. Fast jag kan nog uppfattas som en trotsig fjortonåring många gånger.

Ja, det kan nog vara svårt att svara vänligt om man känner sig orättvist bemött ...

Ibland är mitt minne kristallklart och jag kommer så väl ihåg när du såg till att min väninna försvann från forumet. Fanns inget skäl i världen att du skulle svara henne som du gjorde..

Hon var en tillgång i trädgårdsforumet, mycket kunnig i trädgårdsfrågor och dessutom doktorerat i geologi så hon hade mycket kunskap att tillföra alla trädgårdsentusiaster. Skrev aldrig några inlägg annat än i trädgårdsavdelningen.

Du var väldigt ohövlig får jag nog säga, dessutom utan synbarlig anledning.
Aqvakul
Att försvara någon som uppträder som ett troll, oavsett om hen är något, skapar bara trolleri och otrevligheter...
herkules
CITAT (Aqvakul @ 10-02-2012, 11:40) *
Att försvara någon som uppträder som ett troll, oavsett om hen är något, skapar bara trolleri och otrevligheter...

jag försvarade fuchsian, inte det h*n skrev utan för hur h*n blev bemött, det var liksom helt ok att fullständigt banka skiten ur fuchsian.
även om fuchsians inlägg var korkade/elaka så var de absolut inte i nivå med hur h*n blev bemött.
sen om ngn trollar eller inte, hur kan vi veta?
det kanske bara är en annorlunda människa som skriver.
pallar man inte läsa, skit i det.
nicket fuchsian är borta från forumet, spekulationer om vilka som har fler nick/byter nick har vi haft här på forumet förut, det blev skit av det också.
på ett sätt är beriths tråd bra, den sätter fokus på ett problem som finns på det här forumet, på ett annat sätt är den dålig för du eldar berith, och är du inte beredd att släcka elden skulle du aldrig startat den.
caprifol
CITAT (Berith @ 10-02-2012, 11:16) *
När jag tänker på "avundsjuka" så är det just att man vill ha det som den andra personen har. Vad det nu kan vara, kontakter eller sommarställen eller annat.

Det vore ju jättekul och spännande om man kände nån som kunde dela ut fribiljetter till nåt man vill gå på! Jag kanske är knäpp, men jag fattar inte det negativa i det. wink.gif

Jo, nog kan jag definiera ordet "avundsjuka", men det jag ville poängtera var att det snarare var skrytet (och lögnerna) som står mig upp i halsen. Det kommer in i snart sagt varje tråd - oavsett om det handlar om att minska koldioxidutsläpp el annat. Det har inte med avundsjuka att göra! Ignorera - javisst - men ibland blir man ju så irriterad att man slutar läsa trådar som annars skulle vara intressanta.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 11:58) *
jag försvarade fuchian, inte det h*n skrev utan för hur h*n blev bemött, det var liksom helt ok att fullständigt banka skiten ur fuchsian.
även om fuchians inlägg var korkade/elaka så var de absolut inte i nivå med hur h*n blev bemött.
nicket fuchian är borta från forumet, spekulationer om vilka som har fler nick/byter nick har vi haft här på forumet förut, det blev skit av det också.
på ett sätt är beriths tråd bra, den sätter fokus på ett problem som finns på det här forumet, på ett annat sätt är det dåligt för du eldar berith, och är du inte beredd att släcka elden skulle du aldrig startat den.

Jag kan nog ta på mig att ha startat eller åtminstone eldat på brasan som till slut fick F att bli avstängd. Jag blev bara så förbannad när hon var inne och skrev sitt egotrippade nonsensbabbel i en allvarligt menad tråd jag startade. Man kan tycka att det går att överse med men när människan fortsätter babbla på trots tillsägelser brinner min stubin ner till tändläge. Exakt samma tendenser finns hos ugglis, i ett tidigare inlägg medgav hon även att hon var samma som F och jag har sökt detta utan framgång. Det är såna här småbråk som en närvarande moderator med stake kan kväva i sin linda. Som bekant är det ingen vanlig medlem som har makt att stänga av någon på kortare eller längre tid när orden inte hjälper.
*Stintan*
jag försvarade fuchian, inte det h*n skrev utan för hur h*n blev bemött, det var liksom helt ok att fullständigt banka skiten ur fuchsian.
även om fuchians inlägg var korkade/elaka så var de absolut inte i nivå med hur h*n blev bemött.
nicket fuchian är borta från forumet, spekulationer om vilka som har fler nick/byter nick har vi haft här på forumet förut, det blev skit av det också.
på ett sätt är beriths tråd bra, den sätter fokus på ett problem som finns på det här forumet, på ett annat sätt är det dåligt för du eldar berith, och är du inte beredd att släcka elden skulle du aldrig startat den.

Tottes matte blev Fuchian som blev Fuchsian som blev Ugglemormor. Nicket Fuchsian finns kvar så Ugglemormor har två konton. Det är ingen tvekan om att det är samma person så kalla det inte spekulationer.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det är flera här som har bytt nick och även har varit anstängd.

Att det gick ett drev här mot fuchsia från början är klar. Men inte bara mot fuchsian utan även mot andra.

Mobbing hör inte hemma här men det finns gott om.

Ibland när jag går in på morgonen och läser så berättar jag det för sambon. Hans kommentar är då bara, har dom börjat med taggtråd igen till frukost......

Varför skall man gå åt vissa personer så hård? Kam man inte akceptera att vi är olika och har olika uppfattningar?

Elisabeth

CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2012, 12:07) *
Jag kan nog ta på mig att ha startat eller åtminstone eldat på brasan som till slut fick F att bli avstängd. Jag blev bara så förbannad när hon var inne och skrev sitt egotrippade nonsensbabbel i en allvarligt menad tråd jag startade. Man kan tycka att det går att överse med men när människan fortsätter babbla på trots tillsägelser brinner min stubin ner till tändläge. Exakt samma tendenser finns hos ugglis, i ett tidigare inlägg medgav hon även att hon var samma som F och jag har sökt detta utan framgång. Det är såna här småbråk som en närvarande moderator med stake kan kväva i sin linda. Som bekant är det ingen vanlig medlem som har makt att stänga av någon på kortare eller längre tid när orden inte hjälper.

Gossen du eldar bra på många gånger och själv inte guds bästa barn. Har någon en annan åsikt än du, ja det går ju inte.......
Anma
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 12:19) *
Tottes matte blev Fuchian som blev Fuchsian som blev Ugglemormor. Nicket Fuchsian finns kvar så Ugglemormor har två konton. Det är ingen tvekan om att det är samma person så kalla det inte spekulationer.

Inte för att det spelar någon roll, men jag tycker inte att det har någon betydelse att Fuchian blev Fuchsian, det är samma konto som ändrade namn bara. dessutom på grund av en felstavning.

Jag brukar inte bemöta Ugglemormor och mina inlägg i den här tråden handlar inte om avundsjuka. Snarare vill jag få henne att förstå vad som blir så provocerande hos henne, som jag uppfattar det.
Jag vet en del om Ugglemormor, och jag skulle inte vilja ha hennes liv för allt smör i småland. Inte för att det skulle vara ett dåligt liv, det är bara ett liv som jag inte vill leva.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-02-2012, 12:31) *
Gossen du eldar bra på många gånger och själv inte guds bästa barn. Har någon en annan åsikt än du, ja det går ju inte.......

Jag har övergått till att mest elda i värmepannan. biggrin.gif Jag startar aldrig, eller mycket sällan, något bråk men däremot har jag gått ifrån att vända andra kinden till. Beträffande guds barn så har jag definitivt avsagt mig allt släktskap med högre väsen.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 10-02-2012, 12:34) *
Inte för att det spelar någon roll, men jag tycker inte att det har någon betydelse att Fuchian blev Fuchsian, det är samma konto som ändrade namn bara. dessutom på grund av en felstavning.

Jag brukar inte bemöta Ugglemormor och mina inlägg i den här tråden handlar inte om avundsjuka. Snarare vill jag få henne att förstå vad som blir så provocerande hos henne, som jag uppfattar det.
Jag vet en del om Ugglemormor, och jag skulle inte vilja ha hennes liv för allt smör i småland. Inte för att det skulle vara ett dåligt liv, det är bara ett liv som jag inte vill leva.

Det är väl det jag och en del andra också försökt med men som hittills har varit förgäves. Man vill ju inte tro att det ska vara så svårt att förstå hur andra upplever de tjatiga skriverierna. Att någon skulle kunna vara avundsjuk på hennes liv är för mig oförståeligt.
Ingela i Segersberg
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 13:01) *
Det är väl det jag och en del andra också försökt med men som hittills har varit förgäves. Man vill ju inte tro att det ska vara så svårt att förstå hur andra upplever de tjatiga skriverierna. Att någon skulle kunna vara avundsjuk på hennes liv är för mig oförståeligt.

Jag tycker att Anma och Cacki skrev väldigt bra och de försökte verkligen få U att förstå vad folk, däribland jag, retar sig på. Jag är inte heller ett dugg avundsjuk på U:s liv, alla hennes prylar, kontakter, umgänge m.m. Det är väl ingen här som blir "surt bemött" när någon berättar något i inläggen. Men att läsa om samma sak hundra gånger (det känns så) och när U får det påpekat ändå fortsätter med sitt skrytande. Då kan jag inte låta bli att reagera!
Aqvakul

Sant!
Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-02-2012, 12:31) *
Att det gick ett drev här mot fuchsia från början är klar.

Läste du mitt inlägg?!! Kan det ha funnits skäl till det här "drevet" som du kallar det?! Jag blir faktiskt ledsen och upprörd när får läsa att jag tydligen ingår i en "grupp" som sammanklumpas till "mobbare" och jag tycker att det är mobbarfasoner. Varför ska man låta bli att reagera på elakheter och orättvisor? Tyckte du det var okej som fuckian hoppade på Annica J?!!! angry.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 12:19) *

jag kan inte bevisa något, alltså kallar jag det spekulationer.

CITAT (Myosotis @ 10-02-2012, 13:45) *
Läste du mitt inlägg?!! Kan det ha funnits skäl till det här "drevet" som du kallar det?! Jag blir faktiskt ledsen och upprörd när får läsa att jag tydligen ingår i en "grupp" som sammanklumpas till "mobbare" och jag tycker att det är mobbarfasoner. Varför ska man låta bli att reagera på elakheter och orättvisor? Tyckte du det var okej som fuckian hoppade på Annica J?!!! angry.gif

två fel gör inte ett rätt, varför stavar du inte nicket såsom det stavas?
Aqvakul
Enligt min mening så talar allt för, och inget emot, att Tottes matte, Fuchian/Fuchsian och Ugglemormor är samma person.
Jag uppfattar att det är en person som inte mår jättebra och som söker uppmärksamhet och bekräftelse. Tyvärr tenderar personen att bli synnerligen tjatig och ibland rent otrevlig. Att personen tillåts husera här trots två avstängningar anser jag visar på den nästan totala avsaknaden av moderering på Odla och drar ett löjets skimmer över forumet.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 13:58) *
jag kan inte bevisa något, alltså kallar jag det spekulationer.

två fel gör inte ett rätt, varför stavar du inte nicket såsom det stavas?

Då har du väl inte läst så värst mycket utav skriverierna för hon har berättat exakt samma saker under båda nicken och betett sig likadant. Hon har även bekräftat det i någon tråd, tror det var meningslösa tråden.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 10-02-2012, 14:09) *
Enligt min mening så talar allt för, och inget emot, att Tottes matte, Fuchian/Fuchsian och Ugglemormor är samma person.
Jag uppfattar att det är en person som inte mår jättebra och som söker uppmärksamhet och bekräftelse. Tyvärr tenderar personen att bli synnerligen tjatig och ibland rent otrevlig. Att personen tillåts husera här trots två avstängningar anser jag visar på den nästan totala avsaknaden av moderering på Odla och drar ett löjets skimmer över forumet.

möjligtvis över de som skriver på forumet då, inte själva forumet väl?
jag tänker att det är upp till forumägaren hur man vill sköta sitt forum, de flesta forum sanerar sig själva till slut smile.gif

CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 14:11) *
Då har du väl inte läst så värst mycket utav skriverierna för hon har berättat exakt samma saker under båda nicken och betett sig likadant. Hon har även bekräftat det i någon tråd, tror det var meningslösa tråden.

nej, jag hoppar det jag tycker är ointressant och ointressant för mig är om människor har ett eller tio nick eller om de förr hette yyyy och numera heter xxxx.
Gunilla T

Kan bara hålla med dig och samma mönster upprepar sig igen. Det hela eskalerar och någon kommer att fara illa igen.

Om ni funderar en stund....vem är det egentligen som agerar förföljare och vem blir offer? Är det alldeles solklart????
CITAT (Myosotis @ 10-02-2012, 13:45) *

Myosotis du kallade fuchsia tidigt för fuckian, hur trevligt är det?

Jag läste säkert inte allt som annica skrev. Att F var otrevligt, ja Men ni var inte trevligare

Sen reagerade jag lite för att Annica hängde ut sin familj så på internet. Då skulle man känna henne personligt och även hennes anhöriga. Höra s a s bägge sidorna.......

Jag reagerar alltid på orättvisor ( har alltid gjort i hela mittliv) men det är också orättvia att man hackar på en männsikar so frt den skriver några rader. Så var det med F

Ja det är mycket mobbing här på forumet. Jag gillar inte det.

Elisabeth
herkules
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2012, 14:28) *
/.../Om ni funderar en stund....vem är det egentligen som agerar förföljare och vem blir offer? Är det alldeles solklart????

yep solklart - flera mot en, ajabaja!!

Alla andra som har varit avstängd här någon gång? Fråga, du kanske får ett eller annat svar.....
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-02-2012, 14:43) *
Alla andra som har varit avstängd här någon gång? Fråga, du kanske får ett eller annat svar.....

??????? Vadå alla andra? Tror du det är många? Det tror inte jag.
Cacki
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 14:42) *
yep solklart - flera mot en, ajabaja!!

Jag förstår vad du menar, men är det mer okej om det bara är 2 personer inblandade varav den ene hela tiden är efter och hackar på den andra, tycker ni?
Eller att även om det är 2 grupperingar, varav den ena mindre än den andra, är det okej att den mindre gruppen lutar sej mot argumentet minoritet och rättfärdigar sina egna påhopp mot någon i den större gruppen med detta? Så fort de får mothugg så börjar det skrikas om mobbning och att att man tydligen inte får ha några andra åsikter än de i majoritetsgruppen.
Det här är också något som blir både lite irriterande och tjatigt i längden här på Odla, för att inte tala om hur många gäspningar de framkallar...
Myosotis
CITAT (Cacki @ 10-02-2012, 15:43) *
Jag förstår vad du menar, men är det mer okej om det bara är 2 personer inblandade varav den ene hela tiden är efter och hackar på den andra, tycker ni?
Eller att även om det är 2 grupperingar, varav den ena mindre än den andra, är det okej att den mindre gruppen lutar sej mot argumentet minoritet och rättfärdigar sina egna påhopp mot någon i den större gruppen med detta? Så fort de får mothugg så börjar det skrikas om mobbning och att att man tydligen inte får ha några andra åsikter än de i majoritetsgruppen.
Det här är också något som blir både lite irriterande och tjatigt i längden här på Odla, för att inte tala om hur många gäspningar de framkallar...

bravo.gif
Myosotis
...Nu var det ju inte en speciell person jag tänkte på, en person som brukar få snäsiga svar utan en eller ett par andra. Också...

Skulle vara intressant att veta vad du pratar om egentligen, kan du inte säga det?
CITAT (*Stintan* @ 10-02-2012, 15:41) *
??????? Vadå alla andra? Tror du det är många? Det tror inte jag.

Jag vet i alla fall några......
herkules
CITAT (Cacki @ 10-02-2012, 15:43) *

inget tjafs är väl ok? sen handlar det om hur mycket man tar åt sig så klart.
jag kan reta mig som fan på folk som medvetet stavar andras nick fel, det är så inihelveteskitfult att förminska människor på det sättet, sen kan jag skita fullständigt i folk som kallar mig idiot, alla retar vi oss på olika saker.
men bra berith, nu har du fått igång folk, så du kanske kan sy ihop den här tråden snyggt o prydligt nu, förmodar att du fått fler än ett svar på din frågeställning nu.
pucko!
Cacki
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 16:07) *
inget tjafs är väl ok? sen handlar det om hur mycket man tar åt sig så klart.

Jag tror inte ens att man behöver vara den som tar åt sej för att tycka att det är jobbigt när någon hela tiden är på en.
Anma
Jag har bytt användarnamn en gång, då när funktionen kom till att man kan byta utan att behöva öppna nytt konto. Så alla mina inlägg som jag någonsin har skrivit här på Odla är under namnet anma. Jag har alltså inte haft fler konton. Jag vet fler som har det på samma sätt och det måste väl ändå vara ok?
Sen finns det de som tydligt deklarerat att de öppnat ett nytt konto för att de velat byta användarnamn. Det måste väl också var ok?
Dessutom finns någon/några som sagt upp sitt konto så att den blivit "grå" och inte inloggningsbar och sedan ångrat sig och startat nytt. Det bör väl också vara ok?
Kanske finns det en och annan som glömt användarnamn och lösenord och bytt mailadress. Dessa kommer inte åt sina gamla konton och det bör väl vara ok att öppna en ny då?
Sen finns de som blivit avstängda och sedan startat en ny användare. Det bör väl vara ok förutsatt att man inte beter sig på samma sätt som den gången man blev avstängd?
Och så har vi de, eller i alla fall haft de som har flera konton parallellt. Där bör vi väl alla enas om att det inte är ok? Jag tycker i alla fall att det inte är ok.
Gossen Ruda
Att återkomma med nytt nick efter en avstängning anser jag vara fel. Särsklit som man nästan kan bete sig hur som helst här innan avstängning sker. Det är admins eller moderatorns ansvar att ingripa innan det gått överstyr men det vet vi alla här att det inte sker. Det som jag tycker utmärker en som bara är här för att ställa till med bråk är att man inte läser och lär av vad andra skriver och inte heller svarar på direkta frågor. Det är som att hälla vatten på gås, personen bara klampar på. Jag vet faktiskt inte om det är så att man inte har förmågan att ta åt sig eller om det är ett trollbeteende, att man sitter och skrattar åt alla som blir upprörda.
abbbe
Jag håller inte med om att man har mobbat fuchsian och att man har paktat sig mot henne bara för att hon har skrivit konstiga saker eller så. Läser man hennes gamla trådar, och tottes matte trådarna, så märker man att hon själv valde att hoppa på nästan alla som citerade henne. Och om Myosotis kallat henne för fuckian, så har fuchsian kallat henne Muososis. Så det är väl helt naturligt att så många är sura på henne än i dag, utan att det ska klassas som mobbning.

Dock undrar man hur det har varit (/är) med henne personligen när man läser hennes trådar.

Hursomhelst. Sköter sig Ugglemormor tycker jag att man ska få chans att vara kvar. Det verkar som att hon har lugnat ner sig.
Gunilla T
CITAT (abbbe @ 10-02-2012, 16:29) *
Dock undrar man hur det har varit (/är) med henne personligen när man läser hennes trådar.

Ja, det tror jag alla tänker på och är just det som gör det hela så svårt samtidigt som det är föga hjälp att bara spela med. Från hennes sida är det allvar medans de flesta här inser att det bara är ett forum, inte verkliga livet.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2012, 16:22) *
Att återkomma med nytt nick efter en avstängning anser jag vara fel. Särsklit som man nästan kan bete sig hur som helst här innan avstängning sker. Det är admins eller moderatorns ansvar att ingripa innan det gått överstyr men det vet vi alla här att det inte sker. Det som jag tycker utmärker en som bara är här för att ställa till med bråk är att man inte läser och lär av vad andra skriver och inte heller svarar på direkta frågor. Det är som att hälla vatten på gås, personen bara klampar på. Jag vet faktiskt inte om det är så att man inte har förmågan att ta åt sig eller om det är ett trollbeteende, att man sitter och skrattar åt alla som blir upprörda.

Du skriver om två olika saker,den första saken du skriver om håller jag med om saknaden är stor efter en Admin som deltar i forumet.

Den andra saken därimot håller jag inte med dej om, och det dels på orsaker att du själv hör hemma där,det är ju bara att läsa trådar om"bögar" eller troende och inte minst trådar om bekämpningsmedel.

herkules
CITAT (Cacki @ 10-02-2012, 16:11) *
Jag tror inte ens att man behöver vara den som tar åt sej för att tycka att det är jobbigt när någon hela tiden är på en.

nu fattar inte jag hur du menar. om man INTE tar åt sig så spelar det väl ingen roll om någon är på en, eller hur menar du?
vi kanske definierar ta åt sig olika.

hoppar här nu, äckligt med en tråd som handlar om EN (!!) medlem.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 10-02-2012, 16:55) *
Du skriver om två olika saker,den första saken du skriver om håller jag med om saknaden är stor efter en Admin som deltar i forumet.

Den andra saken därimot håller jag inte med dej om, och det dels på orsaker att du själv hör hemma där,det är ju bara att läsa trådar om"bögar" eller troende och inte minst trådar om bekämpningsmedel.

Vad gäller tro eller bekämpningsmedel som är de enda av de uppräknade ämnena jag numera behandlar så går jag aldrig in på vad andra människor har för uppfattning. Jag redovisar vad jag anser och diskuterar ämnet som sådant. Om man nu som troende eller övertygad bekämpningsmotståndare inte accepterar det är det dennes problem. Jag är öppen nog att fatta att det inte går att övertyga redan övertygade människor och det gäller även för mig men kanske kan man väcka lite frågeställningar hos den enskilde som ännu inte valt sida.
Cacki
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 17:01) *
nu fattar inte jag hur du menar. om man INTE tar åt sig så spelar det väl ingen roll om någon är på en, eller hur menar du?

Ok vi lägger ner men jag vill bara svara vad jag menade först.
Jag menar att även om inte man tar åt sej av elakheterna så är det ändå "jävligt jobbigt med en mygga surrandes kring öronen". Hajjar du nu?? smile.gif
Aqvakul
Några förhoppningsvis avslutande reflektioner från mig i den här tråden:

1. TS, som är mycket erfaren på forumet, inser säkert att tråden lätt skapar fler problem än den löser...
2. Jag är kritisk mot TM/F/U, därför att h*n tenderar att skapa en massa oreda och otrevligheter.
3. Det är säkert synd om TM/F/U.
4. Jag anser inte att jag har mobbat TM/F/U.
5. Någon styrning av ett forum måste man ha, annars förlorar man en massa vettiga medlemmar.
herkules
till cacki (kan inte citera m tfn) myggor är irriterande smile.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2012, 17:04) *
Vad gäller tro eller bekämpningsmedel som är de enda av de uppräknade ämnena jag numera behandlar så går jag aldrig in på vad andra människor har för uppfattning. Jag redovisar vad jag anser och diskuterar ämnet som sådant. Om man nu som troende eller övertygad bekämpningsmotståndare inte accepterar det är det dennes problem. Jag är öppen nog att fatta att det inte går att övertyga redan övertygade människor och det gäller även för mig men kanske kan man väcka lite frågeställningar hos den enskilde som ännu inte valt sida.

Det var ett bra svar ifrån dej Gossen Ruda, måste säja att jag hadde väntat mej något annat smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 10-02-2012, 18:03) *
Det var ett bra svar ifrån dej Gossen Ruda, måste säja att jag hadde väntat mej något annat smile.gif

Skönt att jag kan komma med positiva signaler. biggrin.gif
Suz
Jag är ju inte så aktivt skrivande i Odla men jag läser ofta och någonting som slagit mig är att när dessa som kallas "troll" eller dylikt sagt någonting eller orsakat/fått igång en tråd som på nåt sätt lever vidare på egen hand... (handlar om dem, och triggar igång medlemmarna till en långdragen diskussion där de pratas om dem som person/medlemar/troll eller vad som nu sägs...en tråd som de själva inte längre behöver elda på utan medlemmarna gör det bra själva) så håller de sig tysta ett tag......

Beror de på att de uppfyllde sitt syfte just då (att skapa en diskussion) eller vad??

Jag kanske uttrycker mig oklart (och har dessutom en dator vars tangenter lever sitt eget liv...gärna genom att sätta dubbletter på bokstäverna)....
Ugglemormor
CITAT (herkules @ 10-02-2012, 17:01) *

Håller med, tar inte åt mig alls det som kan kanske uppfattas vara negativt utan det som jag fått förklarad, men det finns fler medlemmar som har råkat ut liknande och inte orkat med det ......
Många åsikter ni har som är åt helskota ang. mig o en medlem som t.o.m tror sig känna mig, är helt fel, nej så funkar jag inte ....
Tänk att då kan man såra någon väldigt mycket i skydd av sin dataskärm...... har följd dem som inte har orkat med mobbingen.......
herkules
CITAT (Suz @ 10-02-2012, 20:22) *
Jag är ju inte så aktivt skrivande i Odla men jag läser ofta och någonting som slagit mig är att när dessa som kallas "troll" eller dylikt sagt någonting eller orsakat/fått igång en tråd som på nåt sätt lever vidare på egen hand... (handlar om dem, och triggar igång medlemmarna till en långdragen diskussion där de pratas om dem som person/medlemar/troll eller vad som nu sägs...en tråd som de själva inte längre behöver elda på utan medlemmarna gör det bra själva) så håller de sig tysta ett tag......

Beror de på att de uppfyllde sitt syfte just då (att skapa en diskussion) eller vad??

Jag kanske uttrycker mig oklart (och har dessutom en dator vars tangenter lever sitt eget liv...gärna genom att sätta dubbletter på bokstäverna)....

berith har lyckats skapa en trolltråd ja. den lever av sig självt och berith sitter förmodligen hemma o garvar så hon pissar på sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon