Full version: Drar vidare...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Aqvakul
Då forumet enligt min mening tappat mycket av sin forna positiva energi har jag valt att nu trappa ner min närvaro väsentligt. Jag har därför meddelat Göran att jag inte längre kan fortsätta som "spamborttagare"...

Jag kommer att finnas kvar på FB.

Sköt om er! smiley_small_hug.gif
Myosotis
-fear-.gif

Du tittar väl in ibland? Jag kommer att sakna dig!! -cry-.gif
herkules
CITAT (Aqvakul @ 10-04-2012, 09:27) *
Då forumet enligt min mening tappat mycket av sin forna positiva energi har jag valt att nu trappa ner min närvaro väsentligt. Jag har därför meddelat Göran att jag inte längre kan fortsätta som "spamborttagare"...

har tänkt samma som du, sköt om dig du med!
Meriona
Märkligt nog har jag också haft samma känsla ett tag.....
Anma
mee too... men i för sig är jag mycket roligare på FB.
Gunilla T
Men Aqvakul, nu blir jag riktigt ledsen om du lämnar oss ohmy.gif vi har ju varit med här ungefär lika länge och för mig har du alltid varit en sund och klok röst när dumheterna dominerat.

Tyvärr är det så att Odla.nu har ett dåligt rykte i trädgårdskretsar och många genuint intresserade och kunniga trädgårdsmänniskor har lämnat forumet pga av alla bråk och dumheter. Då sjunker också kunskaperna rent generellt och ett trädgårdsforum överlever inte på enbart nybörjare.

Jag förstår dig, det är trots allt bara ett forum på nätet och när det inte ger något och man inte längre får uttrycka sina åsikter då är det kanske dax att gå vidare - jag anfäktas av samma tankegångar som ni andra.

smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Vi är nog fler som haft samma känsla/tanke ........
Myosotis
Många gånger pratas det om att folk på odla är på ett visst sätt, men jag för min del har kommit fram till att de är människor, precis som på andra fora och i verkligheten. Det finns många trevliga och det finns skitstövlar. Jag tyckte också att odla var trevligare förr men jag tänker inte lämna för att det fortfarande är trevligt och för att jag inte har hittat något annat ställe på nätet där jag känner mig så hemma som här. Jag är med i några andra fora, om än inte speciellt aktiv. Jag har blivit bemött bra ibland, fått svar på frågor etc, andra gånger känner jag mig ignorerad och ibland är folk elaka och jag blir ledsen. Det är alltså inget som är typiskt för odla. Personligen har jag dessutom svårt för när trådar delas och flyttas hur som helst av överaktiva moderatorer som leker polis. (Däremot skulle jag vara tacksam om admin kunde avlägsna trollen rolleyes.gif ). De gånger jag känner mig trött på odla tänker jag på att det ändå är mycket värre överallt annars, så tar jag en paus och kommer sen tillbaka hit. Det hoppas jag att du aq42 wink.gif också gör. smiley_small_hug.gif För det är när de trevliga och förnuftiga försvinner en efter en som odla blir mindre trevligt.
Gossen Ruda
Det blir tyvärr lätt bråk och dålig stämning när ett forum lämnas vind för våg utan moderator. Det räcker med lite små pekpinnar och tillrättavisanden för att styra upp forumet. Vad jag tycker minst om är alla personangrepp och att en del människor skall klanka ner på andra som inte följer den egna vägen. Mycket tydligt i trådarna om AKB där persongrepp med olika påhittade antydningar florerar vilt, jag och malcolm skall tystas för att kanske döva det egna samvetet. Varför kan inte folk bara nöja sig med att komma med positiva saker och hålla inne med all negativ kritik? Det ena föder det andra och sen är bråket igång.
Klint
Ja jag blir också ledsen även om jag kan förstå ditt beslut.Jag hör ju till dem som (ännu) inte är på fb.Men ska man inte bli helt isolerad kanske det är ett "måste"?Hur somhelst jag tycker du är en klok och mycket trevlig bekantskap och önskar dej allt väl och lycka med ditt "nya" liv en sak är säkert Du kommer att vara saknad här och är hemskt mycket välkommen tillbaks!!
Myosotis
CITAT (Klint @ 10-04-2012, 10:52) *
Jag hör ju till dem som (ännu) inte är på fb.Men ska man inte bli helt isolerad kanske det är ett "måste"?

Tycker jag inte, vi är ju rätt många som vägrar facebook.
Anki på Öland
Ja, håller med dig aqvakul. Bråktrådar har det alltid funnits men förut kunde man bråka i en tråd och vara trevlig mot sina meningsmotståndare i en annan tråd. Nu hugger man på den som inte tycker som man själv i varenda tråd om man så bara småpratar om väder och vind.....
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 10-04-2012, 08:34) *
Många gånger pratas det om att folk på odla är på ett visst sätt, men jag för min del har kommit fram till att de är människor, precis som på andra fora och i verkligheten. Det finns många trevliga och det finns skitstövlar. Jag tyckte också att odla var trevligare förr men jag tänker inte lämna för att det fortfarande är trevligt och för att jag inte har hittat något annat ställe på nätet där jag känner mig så hemma som här. Jag är med i några andra fora, om än inte speciellt aktiv. Jag har blivit bemött bra ibland, fått svar på frågor etc, andra gånger känner jag mig ignorerad och ibland är folk elaka och jag blir ledsen. Det är alltså inget som är typiskt för odla. Personligen har jag dessutom svårt för när trådar delas och flyttas hur som helst av överaktiva moderatorer som leker polis. (Däremot skulle jag vara tacksam om admin kunde avlägsna trollen rolleyes.gif ). De gånger jag känner mig trött på odla tänker jag på att det ändå är mycket värre överallt annars, så tar jag en paus och kommer sen tillbaka hit. Det hoppas jag att du aq42 wink.gif också gör. smiley_small_hug.gif För det är när de trevliga och förnuftiga försvinner en efter en som odla blir mindre trevligt.

tummenupp.gif för dig Myo, väldigt bra skrivet!

Jag har också haft tanken att "dra vidare", men känner mig fortfarande mest bekväm med Odla, så jag ger inte upp riktigt än!
herkules
CITAT (Gunilla T @ 10-04-2012, 10:17) *
/..../Tyvärr är det så att Odla.nu har ett dåligt rykte i trädgårdskretsar och många genuint intresserade och kunniga trädgårdsmänniskor har lämnat forumet pga av alla bråk och dumheter. Då sjunker också kunskaperna rent generellt och ett trädgårdsforum överlever inte på enbart nybörjare.
/..../

inte alls, odla har ett mycket gott rykte vad det gäller alla trädgårdstrådar, massor av samlad kunskap har funnits, finns och kommer att finnas.
sen finns det alltid surfinkar som tycker att småprat drar ned forumet, dom behöver man inte bry sig om.
men ledsnar man på ett forum ska man sluta att vara där, för sin egen och alla andras trevnad, det kommer nytt folk hela tiden smile.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2012, 10:47) *
Det blir tyvärr lätt bråk och dålig stämning när ett forum lämnas vind för våg utan moderator. Det räcker med lite små pekpinnar och tillrättavisanden för att styra upp forumet. Vad jag tycker minst om är alla personangrepp och att en del människor skall klanka ner på andra som inte följer den egna vägen. Mycket tydligt i trådarna om AKB där persongrepp med olika påhittade antydningar florerar vilt, jag och malcolm skall tystas för att kanske döva det egna samvetet. Varför kan inte folk bara nöja sig med att komma med positiva saker och hålla inne med all negativ kritik? Det ena föder det andra och sen är bråket igång.

"Det" skapar inga bråk utan det är vi som medlemmar på detta forum skapar bråken. Många gånger har jag tyckt att det vore plats för admin att gripa in men vuxna människor bestämmer själva vad de skriver så att skylla på avsaknad av moderator håller inte enligt mitt sätt att se på saken.

Det är hur enkelt som helst att vara nedlåtande, hånfull och elak, alla kan det, men betydligt svårare att hålla en god och respektfull ton när man blir angripen, det kräver mera. Det håller inte heller att säga - det var inte jag som började - ett omoget sätt att skylla ifrån sig. Det är i stunder av ilska eller ledsamhet som ambitionen att behålla en respektfull ton i bemötandet verkligen ställs på sin spets. Vi har alla fullt ansvar för det vi tecknar ner - i alla avseenden. Dessutom är Odla.nu inte vår privata tummelplats utan det finns människor som lever av detta och att vi som deltagare generöst delar med oss av vår kunskap.

Men jag läser vad du skriver och är glad för att du tycker att det positiva skall överväga, håller vi den linjen och tar ansvar fullt ut för våra inlägg så kommer det säkert att fungera bättre.

Jag läste ett väldigt smaklöst inlägg om äldre kvinnor och och deras avundsjuka på yngre tjejer i någon av Japantrådarna. Min första reaktion var ilska men avstod att kommentera. När jag lugnat ner mig insåg jag det tragiska i att någon faktiskt tror att det är så. Min erfarenhet säger att det är precis tvärtom. Kvinnor inser snabbt att ungdom och skönhet är förgängligt (10 år av livet?) och inget att bygga sitt liv på, det krävs andra kvaliteter - för att livet skall vara spännande och attraktivt hela vägen..

Jag har aldrig mött en kvinna som längtat tillbaks till ungdomsåren utan med mognad och insikt blir livet i sig en spännande utveckling och inte 20 års upprepningar.
Peztis
Usch fy vad ledsen jag blir! På många olika sätt...

Det är jättetråkigt att Aqvakul väljer att dra sig tillbaka från ett forum där han uppenbarligen trivts eftersom han varit en tydlig och synlig personlighet här.

Det är tråkigt att så många med stor kunskap i mycket men framförallt i trädgårdskunskaper försvinner. Visst kommer det nya (väldigt varmt välkomna!) medlemmar hela tiden som också har inga, mindre, lika, större, annan, annorlunda kunskap men alla behövs ju för att forumet ska kunna frodas och leva vidare.

Just nu är det inte alls så roligt på Odla, man skriver frågor som inte blir besvarade eller endast får ett svar. För något år sedan fick man tio svar på någon minut - nu ligger trådarna och hela avdelningar orörda flera dygn...

KATARINA!
Ni måste nog göra något NU! Det här är inte roligt längre... -cry-.gif
Gunilla T
CITAT (herkules @ 10-04-2012, 11:12) *
inte alls, odla har ett mycket gott rykte vad det gäller alla trädgårdstrådar, massor av samlad kunskap har funnits, finns och kommer att finnas.
sen finns det alltid surfinkar som tycker att småprat drar ned forumet, dom behöver man inte bry sig om.
men ledsnar man på ett forum ska man sluta att vara där, för sin egen och alla andras trevnad, det kommer nytt folk hela tiden smile.gif

Vidhåller min åsikt - det är bara att läsa på andra trädgårdsforum så upptäcker du hur många trädgårdsmänniskor med djupkunskap som bytt forum. Jag har stort umgänge bland trädgårdsmänniskor men ingen av dem finns längre kvar här.

Visst , människor kommer och går men ett trädgårdsforum överlever inte på nybörjare.
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 10-04-2012, 10:34) *

Precis så känner jag också. yes.gif
malcolm

Jaha...
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 10-04-2012, 11:28) *
"Det" skapar inga bråk utan det är vi som medlemmar på detta forum skapar bråken. Många gånger har jag tyckt att det vore plats för admin att gripa in men vuxna människor bestämmer själva vad de skriver så att skylla på avsaknad av moderator håller inte enligt mitt sätt att se på saken.

Det är hur enkelt som helst att vara nedlåtande, hånfull och elak, alla kan det, men betydligt svårare att hålla en god och respektfull ton när man blir angripen, det kräver mera. Det håller inte heller att säga - det var inte jag som började - ett omoget sätt att skylla ifrån sig. Det är i stunder av ilska eller ledsamhet som ambitionen att behålla en respektfull ton i bemötandet verkligen ställs på sin spets. Vi har alla fullt ansvar för det vi tecknar ner - i alla avseenden. Dessutom är Odla.nu inte vår privata tummelplats utan det finns människor som lever av detta och att vi som deltagare generöst delar med oss av vår kunskap.

Men jag läser vad du skriver och är glad för att du tycker att det positiva skall överväga, håller vi den linjen och tar ansvar fullt ut för våra inlägg så kommer det säkert att fungera bättre.

Jag läste ett väldigt smaklöst inlägg om äldre kvinnor och och deras avundsjuka på yngre tjejer i någon av Japantrådarna. Min första reaktion var ilska men avstod att kommentera. När jag lugnat ner mig insåg jag det tragiska i att någon faktiskt tror att det är så. Min erfarenhet säger att det är precis tvärtom. Kvinnor inser snabbt att ungdom och skönhet är förgängligt (10 år av livet?) och inget att bygga sitt liv på, det krävs andra kvaliteter - för att livet skall vara spännande och attraktivt hela vägen..

Jag har aldrig mött en kvinna som längtat tillbaks till ungdomsåren utan med mognad och insikt blir livet i sig en spännande utveckling och inte 20 års upprepningar.

Det är lite svårt när det sker för hundrade gången. Det är enligt min mening bättre att angriparen låter bli att skriva sitt inlägg. Vända andra kinden till funkar sällan.

Jag har jobbat ihop med kvinnor i olika åldrar de senaste 25 åren och jag VET att det förekommer. Inte vanligt men det förekommer
malcolm
Har samma erfarenhet som Ruda och min yngsta dotter råkade ut för det där hon praktiserade under sin utbildning.
sommarhumla
Så trist Aqvakul, kommer att sakna dig här, men vi ses på FB istället. smile.gif

Anma, hur hittar man dig på FB??? Om jag får så vill jag gärna bli FB-vän med dig . smile.gif
Meriona
CITAT (malcolm @ 10-04-2012, 12:19) *
Jaha...

no.gif Det är såna här fisiga kommenter som gör att man tröttnar.
Huggorm
När skribenten för 85000 inlägg drar vidare så kommer det märkas... Men jag har konstaterat under det sista året att Aqvakul blivit allt mindre aktiv så det var inte någon stor överraskning
malcolm
CITAT (Meriona @ 10-04-2012, 13:05) *
no.gif Det är såna här fisiga kommenter som gör att man tröttnar.

Vad skulle jag ha sagt då menar du eftersom jag ärligt talat inte bryr mig.
Meriona
CITAT (malcolm @ 10-04-2012, 13:18) *
Vad skulle jag ha sagt då menar du eftersom jag ärligt talat inte bryr mig.

Du behövde väl inte sagt nåt alls?
Ugglemormor
AQVAKUL,

Ha det så gott med allt som livet ger .......... kompiskram.gif

Trots att du och jag inte har gått ihop alls så du har dock min önskan att det du tar dig till blir bra för din del... smiley_small_hug.gif jag respekterar dig.
malcolm
Var inne på det också eftersom personen ifråg skall dra härifrån och då inte kommer att läsa vidare inlägg, f*n tro´t förresten.
Meriona
CITAT (malcolm @ 10-04-2012, 13:22) *
Var inne på det också eftersom personen ifråg skall dra härifrån och då inte kommer att läsa vidare inlägg, f*n tro´t förresten.

Nu skrev faktiskt AQ att han minskar på närvaron, inte att han inte ska vara här alls.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 10-04-2012, 10:47) *
Mycket tydligt i trådarna om AKB där persongrepp med olika påhittade antydningar florerar vilt, jag och malcolm skall tystas för att kanske döva det egna samvetet. Varför kan inte folk bara nöja sig med att komma med positiva saker och hålla inne med all negativ kritik? Det ena föder det andra och sen är bråket igång.

Nu finns det faktiskt de som respektfullt talat om att man tycker att AKB är skitmusik också. Jag till exempel. biggrin.gif
Jag kan ju knappast ge positiv kritik till något som jag tycker är dåligt och frågan var ju vad man tycker om gruppen, inte att man bara får svara om man tycker att de är bra.

Aqva, tur att du är kvar på FB. biggrin.gif
Hoppas du kikar in här ibland i alla fall.
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 10-04-2012, 13:36) *
Nu finns det faktiskt de som respektfullt talat om att man tycker att AKB är skitmusik också. Jag till exempel. biggrin.gif
Jag kan ju knappast ge positiv kritik till något som jag tycker är dåligt och frågan var ju vad man tycker om gruppen, inte att man bara får svara om man tycker att de är bra.

Sånt kan man ta, men gränsen för det tillåtna är passerad om man samtidigt ger sig på den som kommer med musiktipset. Du är helt ok i sammanhanget.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 10-04-2012, 11:46) *
Vidhåller min åsikt - det är bara att läsa på andra trädgårdsforum så upptäcker du hur många trädgårdsmänniskor med djupkunskap som bytt forum. Jag har stort umgänge bland trädgårdsmänniskor men ingen av dem finns längre kvar här.

Visst , människor kommer och går men ett trädgårdsforum överlever inte på nybörjare.

Ja Gunilla det är många som har försvunnit. Jag är här sedan dagen 1 men nu är det något helt annat

Elisabeth
herkules
HALLÅÅÅ alla som tycker att det har blivit så jävla dåligt, varför är ni här?

jag kommer aldrig släppa odla helt, mycket skoj har det varit här och kan bli även i framtiden. smile.gif
jag har minskat ned mycket på min tid här pga ögonproblem, tidsbrist och kärlek, sen tycker jag iofs att forumet (småprat alltså) har blivit lite tråkigt.
MEN jag vet att det är medlemmarna som gör ett forum så jag kan inte skylla på någon annan än mig själv.

vem ska nu plocka bort allt spam?
Rosrup
85459 inlägg på 1737 dagar är ungefär 49 inlägg om dan ohmy.gif
*Stintan*
CITAT (Rosrup @ 10-04-2012, 15:06) *

Ja du får ligga i om du ska hinna ikapp biggrin.gif
Huggorm

Det är helt fascinerande. Förstår om han behöver ta igen sig lite...
Eva i Skåne
En tråkig och helt onödig utveckling. Det är min åsikt.
Vi är många som kommer sakna Aqva och andra som inte bryr sig. Som Huggorm skrev så har hans inlägg minskat under en lång tid. Det känns lite som att förlora en vän när vissa lämnat Odla för detta är ju inte direkt första gången någon väljer att sluta. Vissa kommer tillbaka, andra inte.

Det som slår mig är att det ofta är vid denna tiden på året som det bråkas mest här. Många är rastlösa inför en ny odlingssäsong och retar sig på varandra och så är bråken igång. Det har funnits år då det varit mycket mycket värre. I år har jag inte upplevt att bråken varit stora och allvarliga, men påhoppen mot enskilda personer är osmakliga.
Uggi
CITAT (Eva i Skåne @ 10-04-2012, 15:20) *
Vi är många som kommer sakna Aqva och andra som inte bryr sig. Som Huggorm skrev så har hans inlägg minskat under en lång tid. Det känns lite som att förlora en vän när vissa lämnat Odla för detta är ju inte direkt första gången någon väljer att sluta. Vissa kommer tillbaka, andra inte.

Det som slår mig är att det ofta är vid denna tiden på året som det bråkas mest här. Många är rastlösa inför en ny odlingssäsong och retar sig på varandra och så är bråken igång. Det har funnits år då det varit mycket mycket värre. I år har jag inte upplevt att bråken varit stora och allvarliga, men påhoppen mot enskilda personer är osmakliga.

Jag håller med dig Eva, bra skrivet. tummenupp.gif
*Stintan*

tummenupp.gif bra skrivet!

Det är ju också en prioriteringssak vad man vill och kan lägga sin tid på. Ibland kan saker hända som gör att man måste/vill omprioritera.
Cacki
Vi är många som kommer sakna Aqva
och andra som inte bryr sig. Som Huggorm skrev så har hans inlägg minskat under en lång tid. Det känns lite som att förlora en vän när vissa lämnat Odla för detta är ju inte direkt första gången någon väljer att sluta. Vissa kommer tillbaka, andra inte.

Håller med men känner samtidigt ett litet sting av skuld. Jag har heller inte lyckats med att "hålla huvudet kallt" alla gånger när det hettat till tyvärr. Jag har också funderat på att lämna Odla ibland, inte för att jag känt att jag blivit speciellt kränkt själv eller så utan för att dålig stämning har en tendens att smitta av sej på mej. Jag märker att jag "sänker mej själv" och eftersom jag faktiskt inte alls fungerar så i vanliga fall så funderar jag på om Odla egentligen är rätt plats för mej när det blir så....men tyvärr gillar jag er alltför mycket för att kunna hålla mej härifrån någon längre tid.

Aq, kom snart tillbaka!
Rihane

Håller fast vid det där om att "nu trappa ner min närvaro väsentligt" som är bra mycket bättre än att försvinna helt.

Sköt om dig.

katah
Jag har varit en periodare här under många år!
Jag kommer in oftast när frösesongen börjar och babblar med fram till sommaren,
under sommaren har jag oftast annat för mig och hela höstens lediga tid går ju åt skörden.
Efter vintervilan är jag på hugget igen och trillar hit någon gång vid jul.

Jag har märkt under de senaste åren att mycket kunskap har försvunnit och att man får mindre svar och diskussion, jag har bara inte riktigt förståt varför för jag " bor" för det mesta i avdelningar " fröodling" och
" köksträdgård" och gör spåradiska besök på de andra kunskapstråden.
Det var först ett par år sedan jag överhuvudtaget noterade " småpratet" .
Och jag ananr att källan till osämjan liggar här någonstans.

Det gemensamma för oss är kärleken till odlingar på olika sätt, men vi skiljer oss sedan politiskt, religöst mm.
så ofantligt mycket att vi nog aldrig kan hitta någon konsensus.

Antingen får man ha en ren faktaforum utan prat om något annat än odlandet , eller sedan ska man förstå att
inte kasta sig i diskussioner som kan urarta sig / inte ta något av snacket personligt.
Jag kommer att fortsätta med min linje: blandar mig sällan på "småpratet".
Ugglemormor
Det har ju varit lite svårt att passa innom forumets ramar, så då har man fått välja bort en hel del av det som man hade velat dela med sig.
Detta har varit mer av ett " vara lagom svenk-forum" .... whistling.gif .. andra gör sig inte besvär ...... sleeping.gif
Peztis
Precis som katah håller jag mig också mest till trädgårdsdelen - orsaken till varför jag är här. Men ibland är där så segt och som en inbiten Odlait så kollar man då på småprat och ser det som jag många gånger upplever som trams och hoppar över till trädgårdsbiten igen, kanske någon under tiden har kommit dit som man kan byta erfarenheter med...?
ingrid fuxwall
Inser att jag inte är här speciellt mycket - hade ingen aning om "bråktrådarna" som nämndes - kanske beror det på att jag oftast inte orkar läsa om sådant som står i småprat.

Väldigt tråkigt att personer inte orkar vara här längre, här som finns så mycket bra kunskap att hämta och möjligheter att dela med sig av det man lärt sig
Biggan_

Det var inget kul besked du kommer med! no.gif Saknaden kommer att bli stor! -cry-.gif

Jag håller med dej om att det känns väldigt avslaget och tråkigt på forumet, och har gjort en längre tid! Jag har själv trappat ner min närvaro här, men eftersom här ännu finns många goa och härliga människor kvar så vill jag inte ge upp. Hoppas du tittar in emellanåt!
Sköt om dej du också! kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Kryddan03

Ta en paus eller "trappa ner" om det känns bra för dig. Men, lova att du kommer tillbaka och blir mer aktiv igen när det känns bättre. trostar.gif

Myosotis sylvatica 'förgätodlaej'
malcolm

Sån´t måste slita på nerverna och den psykiska hälsan, inte undra på att det verkade gå åt arbetstid också men det är kanske lättare att skylla på andra.

Jag längtar efter andersen förresten men han skulle bara ta en paus sa han...
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 11-04-2012, 02:22) *
Sån´t måste slita på nerverna och den psykiska hälsan, inte undra på att det verkade gå åt arbetstid också men det är kanske lättare att skylla på andra.
..............

Usch vad gemen du är! thumbdown.gif
Natur liv
Aqvakul, hoppas att du hittar på något trevligt när du inte är här på odla så ofta. Ibland kan man behöva ändra fokus. Fast jag hoppas ju att du är tillbaka snart ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon