|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
NU !! Jag missade Brooklandsvägen, men detta är ännu en Dan Andersson ! En spelmans jordafärd !
Vilka sex sorter ingick ? "Som kyrka i by stod mittpå bordet den sexkantiga brännvinskantinen av silver med de sex kranarna för de sex sorterna ..."
Aqvakul
08-10-2012, 01:47
Tiodubbelt Renat, Kummin, Pomerans, Neumans Aquavit, Blandning och Rhenbergs Sädes
Vad hade huvudpersonen ambition att bli?
FruTrädgårdstomte
08-10-2012, 07:10
Kyrkvärd ville Esping bli i "Bock i Örtagård" av Fritiof Nilsson Piraten.
Vilken känd roman inleds: "It was the best of times, it was the worst of times,..."?
Aqvakul
08-10-2012, 10:22
Dickens fantastiska roman: "A Tale of Two Cities"
"Framför mig flyter det minne jag har, segt som en tveksam puré"
Vilken låt?
FruTrädgårdstomte
08-10-2012, 10:41
Grisälven av Povel Ramel  Vad hette den kontroversiella regissör som bl.a. gjorde filmen 'Olympia'?
Aqvakul
08-10-2012, 18:18
Leni Riefenstahl
Hur gammal blev hon?
FruTrädgårdstomte
08-10-2012, 19:58
Hon blev 101 år! Helt otroligt!  Vem spelade den manlige huvudrollen i tv-serien 'North and South', baserad på Elizabeth Gaskells roman med samma namn?
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 08-10-2012, 20:58)  Vem spelade den manlige huvudrollen i tv-serien 'North and South', baserad på Elizabeth Gaskells roman med samma namn? Jag TROR att du tänker på TV-serien från 1985 där Patrick Swayze och James Read spelade bröderna (?) eller var det vännerna (?) som fann sig vara på opposit sida i amerikanska inbördeskriget (1861-1865). (Det har gjorts en ny version 2004, där jag inte har en aning om vem som spelar huvudrollen ...) OM det är rätt tänkt, så undrar jag; i vilket tv-serie sades detta: "Let´s be careful out there !"
Yes! Nåt som jag kan Hill street höjdarpolisserie
Vem hade ändå de som ska till för en succe?
Trampendal
09-10-2012, 00:46
Mårten Gås, väl?
Vem skrev?
"En gång blev Mandus rasande på mig. Han var ombord på min kutter Hellas och vi lågo någonstans i Norrskärgården. Jag hade nyss skrubbat däcket — Hellas såg ut som en kronbrud. Kalle Andersson satt och skurade mina silverknivar med järnfilspån i sittrummet och var helt upptagen med detta lovliga hantverk. Gubben Mandus stod lutad över bommen och ljög något. Jag satt i salongen och läste en tidning och slängde då och då ett ord till Mandus. Det hela var med ett ord söndagsfrid."
Jovisst det var Mårten Gås! (Hootenany singers)
Jag känner igen din men men kommmer inte ända fram
får en känsla av Bombibitt men nja jag vet inte
edit: La till gissningen
Trampendal
09-10-2012, 01:50
Nej, inte Bombibitt. Det utspelar sig i Roslagen.
Aqvakul
09-10-2012, 05:27
Låter som Albert Engström...
FruTrädgårdstomte
09-10-2012, 07:00
Tyvärr omk, det var inte Patrick Swayze.
Min fråga gäller alltså: Vem spelade den manlige huvudrollen i tv-serien 'North and South', baserad på Elizabeth Gaskells roman med samma namn?
Aqvakul
09-10-2012, 08:09
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 09-10-2012, 08:00)  Tyvärr omk, det var inte Patrick Swayze.
Min fråga gäller alltså: Vem spelade den manlige huvudrollen i tv-serien 'North and South', baserad på Elizabeth Gaskells roman med samma namn? Richard Armitage?
FruTrädgårdstomte
09-10-2012, 09:10
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2012, 09:09)  Richard Armitage?  Din tur!  (Kort förklaring: Patrick Swayze spelade mycket riktigt huvudrollen i den amerikanska tv-serien 'North and South', men den serien baserades på en triologi av John Jakes skriven på 1980-talet. Den brittiska författarinnan Elizabeth Gaskell gav ut sin roman 'North and South' 1854 och den handlar om kulturkrocken mellan det sydliga lantliga England och de norra, framväxande industristäderna i hennes samtid. I den brittiska tv-serien baserad på hennes verk spelar alltså Richard Armitage huvudrollen. Två helt olika tv-serier alltså fast med samma namn. Elak kuggfråga, jag vet.  )
Aqvakul
09-10-2012, 14:12
"Den råkar ut för Skylla som söker undvika Karybdis"
Vad var Skylla och Karybdis? Hur ska man tolka ordspråket? Vem är upphovsmannen?
Trampendal
09-10-2012, 21:47
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2012, 06:27)  Låter som Albert Engström... Det är Albert Engström!
CITAT (Trampendal @ 09-10-2012, 22:47)  Det är Albert Engström!  Skönt då kanske man kan sluta grönna
Eva i Skåne
10-10-2012, 08:29
CITAT (Aqvakul @ 09-10-2012, 15:12)  "Den råkar ut för Skylla som söker undvika Karybdis"
Vad var Skylla och Karybdis? Hur ska man tolka ordspråket? Vem är upphovsmannen? Skylla och Karybdis är monster i grekiska mytologin upphovsman: Gauthier de Châtillon ? (fick googla lite  namnet är obekant för mig) Hur man ska tolka det vet jag inte, men jag tolkar det som att välja mellan pest och kolera. Vilken polis är verksam i Kymlinge och vem skriver om honom?
Aqvakul
10-10-2012, 19:00
Gunnar Barbarotti (Håkan Nesser)
"Tillsammans är vi en man, du och jag. För du är en man utan ballar och jag är en man utan land"
Författare?
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 09-10-2012, 10:10)  (Kort förklaring: Patrick Swayze spelade mycket riktigt huvudrollen i den amerikanska tv-serien 'North and South', men den serien baserades på en triologi av John Jakes skriven på 1980-talet. Den brittiska författarinnan Elizabeth Gaskell gav ut sin roman 'North and South' 1854 och den handlar om kulturkrocken mellan det sydliga lantliga England och de norra, framväxande industristäderna i hennes samtid. I den brittiska tv-serien baserad på hennes verk spelar alltså Richard Armitage huvudrollen. Två helt olika tv-serier alltså fast med samma namn. Elak kuggfråga, jag vet.  ) Sketkärring !!!
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2012, 20:00)  "Tillsammans är vi en man, du och jag. För du är en man utan ballar och jag är en man utan land"
Författare? Nix. Vet ej. Nån annan ?
FruTrädgårdstomte
11-10-2012, 18:50
CITAT (omk @ 10-10-2012, 22:49)  Hahaha
Aqvakul
11-10-2012, 19:10
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2012, 20:00)  "Tillsammans är vi en man, du och jag. För du är en man utan ballar och jag är en man utan land"
Författare? Ledtråd: Det är en polack som tilltalar detektivromanernas huvudperson. Handlingen utspelar sig i mitten på 1800-talet i en världsdstad på gränsen mellan två kontinenter...
FruTrädgårdstomte
12-10-2012, 08:02
Det måste vara sagt till Yashim, deckar-enucken i Jason Goodwins böcker.
I vilken bok vill Luther reformera julen genom att bl.a. vägra att julpynta?
Trampendal
14-10-2012, 01:11
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 12-10-2012, 09:02)  Det måste vara sagt till Yashim, deckar-enucken i Jason Goodwins böcker. I vilken bok vill Luther reformera julen genom att bl.a. vägra att julpynta? Ledtråd kanske? Eller så väntar jag på "omk", du brukar ju fixa det mesta. Kom igen!
FruTrädgårdstomte
14-10-2012, 08:07
I vilken bok vill Luther reformera julen genom att bl.a. vägra att julpynta?
Ok, ledtråd:
Frohmeyer vill tvinga upp Frosty på taket.
Aqvakul
14-10-2012, 09:19
Grishams "Julfritt"
Han är ju mest känd för ekonomiska thrillers i juristmiljö. Men han har också skrivit en underbar bok som utspelar sig i fattig, lantlig sydstatsmiljö. Vilken?
FruTrädgårdstomte
14-10-2012, 14:22
Boken heter 'Det målade huset' och utspelar sig i Arkansas.
I Kingsland, Ar föddes en annan författare och skådespelare, kanske mest känd dock som musikartist, även internationellt och har belönats med 17 Grammies.
Vem?
Aqvakul
14-10-2012, 19:57
Johnny Cash
Hur många år satt han i fängelse?
FruTrädgårdstomte
14-10-2012, 21:23
Det gjorde han inte.  Han blev arresterad ett antal gånger men fick aldrig sitta längre än över natt. En annan författare beskrev en infernalisk sorts "ring of fire" speciellt ägnad en viss sorts människor. Vem?
Aqvakul
14-10-2012, 23:50
June Carter?
FruTrädgårdstomte
15-10-2012, 08:17
Njae...alltså, June Carter skrev Johnny Cash's låt 'Ring of Fire', men min fråga var: CITAT (FruTrädgårdstomte @ 14-10-2012, 22:23)  En annan författare beskrev en infernalisk sorts "ring of fire" speciellt ägnad en viss sorts människor. Vem? Kanske för luddigt, så här är ett förtydligande: En annan författare beskrev en infernalisk sorts "ring of fire" -- en cirkel av eld. Den är en av flera olika cirklar, alla speciellt ägnade åt varsin typ av människor. Vem är författaren? (Kom igen Aqva, jag vet att du kan knäcka det!!  )
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 15-10-2012, 09:17)  Kanske för luddigt, så här är ett förtydligande: En annan författare beskrev en infernalisk sorts "ring of fire" -- en cirkel av eld. Den är en av flera olika cirklar, alla speciellt ägnade åt varsin typ av människor. Vem är författaren? NU trillade polletten ner ! Det är ju Helvetet (Inferno) i Dantes "Den gudomliga komedin" ! De nio kretsarna, med olika slags syndare i varje krets. "Men snart så var han frisk och kry, precis som om han varit ny" Vem skrev och var heter berättelsen ?
FruTrädgårdstomte
15-10-2012, 20:50
Hehe,  omk! "Och dom var så glada så. Nu kunde katten åter gå." 'Kattresan' av Ivar Arosenius. "Up the Irons!" Sägs av vilka och är parafras på vad?
Aqvakul
15-10-2012, 20:51
Kattresan
Vilken buss har hållplats vid väg uppkallad efter författaren?
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2012, 21:51)  Vilken buss har hållplats vid väg uppkallad efter författaren? Jag vet inte vad bussen heter (alltså numret) men den går / gick mellan Simrishamn och Tomelilla. En välbekant "Pirat" bodde 75-100 m fr hållplatsen, som inte finns kvar längre. Däremot finns en staty på platsen ! Naturligtvis av Piraten sjäv, Fritiof Nilsson ... MÅSTE jag veta själva bussnumret ??  CITAT (FruTrädgårdstomte @ 15-10-2012, 21:50)  "Up the Irons!"
Sägs av vilka och är parafras på vad? Oooiiihhh, det är ju IRON MAIDEN !! Men "parafras" ... Kan det ha med fotbollslaget Westham United att göra ?? Deras första historia är som "korplag" för "Thames Ironworks" ... MÅSTE jag ha rätt på TVÅ frågor för att få ställa en egen ??? Egentligen har jag (kanske) bara ett halvt rätt på Aqvakuls fråga och ännu ett halvt på Fruns ... EDIT och lite överflödig (kul) information; Piraten ... en fantastisk berättare. På hans gravsten står följande: "Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrade han sig på sitt yttersta och dog verkligen den 31 jan 1972." Vilken personlighet !!!
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2012, 21:51)  Kattresan Vilken buss har hållplats vid väg uppkallad efter författaren? Ack, nu LÄSER jag Aqvakuls fråga ordentligt och inser att det är en VÄG h*n frågar efter .... Får fundera lite till ...  (Jösses, vad jag pladdrar ....  )
Biggan_
15-10-2012, 23:31
Nej, han frågar ju efter bussen som har hållplats vid väg som är uppkallad efter författare.
CITAT (Biggan_ @ 16-10-2012, 00:31)  Nej, han frågar ju efter bussen som har hållplats vid väg som är uppkallad efter författare. Uppfattade jag det fel ? Jag förstår det, som om att det är VÄGEN som är uppkallad efter en författare ?? Bussens namn vill h*n ha, inte busshållplatsen ? Eller .... Ja, vi får se vad Aqvakul svarar !! Tack för ditt stöd, Biggan !!  Jag håller på oss !!
FruTrädgårdstomte
16-10-2012, 12:30
"MÅSTE jag ha rätt på TVÅ frågor för att få ställa en egen ???" Så klart inte. Hehe. Och du svarade helt rätt på min. Det är en parafras på 'Up the Hammers!', slagord som Westham U-fansen använder. Tekniskt sett behöver du inte svara på Aqvakuls fråga eftersom jag svarade först och det är min fråga som gäller. Sen kan det ju vara kul att veta vad h*n avsåg ändå så klart. Hursom, omk: din tur!
Biggan_
16-10-2012, 13:46
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 16-10-2012, 13:30)  "MÅSTE jag ha rätt på TVÅ frågor för att få ställa en egen ???" Men du är ju så duktig så det är väl inte mer än rätt!
Aqvakul
16-10-2012, 16:13
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 16-10-2012, 13:30)  "MÅSTE jag ha rätt på TVÅ frågor för att få ställa en egen ???" Så klart inte. Hehe. Och du svarade helt rätt på min. Det är en parafras på 'Up the Hammers!', slagord som Westham U-fansen använder. Tekniskt sett behöver du inte svara på Aqvakuls fråga eftersom jag svarade först och det är min fråga som gäller. Sen kan det ju vara kul att veta vad h*n avsåg ändå så klart. Hursom, omk: din tur!  Sorry, du hann peta in ditt svar medan jag formulerade en ny fråga.... (Aroseniusvägen ligger i Södra Ängby (Bromma) i Stockholm och bussen som har hållplats där är nummer 113...)
Biggan_
16-10-2012, 16:54
Åker aldrig med den bussen!
Aqvakul
16-10-2012, 16:56
CITAT (Biggan_ @ 16-10-2012, 17:54)  Åker aldrig med den bussen!  Inte jag heller...
Haha, inte jag heller, men bra att veta om jag nånsin kommer till Bromma Det verkar som om ni väntar på nästa fråga och därmed sluter jag mig till, att mina svar var rätta nog, för en sådan. Vilken fågel beskrivs såhär ? "Nej, mest i släkt med den fattiga prästgårdsfröken som dansar på isen trots sina trasiga vantar."
Aqvakul
17-10-2012, 02:31
Skatan (A Lundkvist)
Vem ligger bakom "den tjyvaktiga skatan"?
mamamaggan
17-10-2012, 05:04
Rossini
" Han kom som ett yrväderr en aprilafton och hade ett Höganäskrus i en svångrem om halsen "
Vem kan ha skrivt det vad heter boken ?
Aqvakul
17-10-2012, 07:12
Strindberg: Hemsöborna..
Vad finns det för koppling mellan Strindberg och en närmast döv tonsättare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|