|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Trampendal
31-10-2012, 22:35
CITAT (omk @ 31-10-2012, 03:54)  G A F F C (Andra F är en oktav lägre)
Svårt ? Jag lovar, att de flesta av er har sett filmen !! Det är alltså en liten "trudelutt" det där? Jag har inget att spela på, så jag försöker frammana tonerna i huvudet, till ingen nytta, tyvärr (låter bara illa). Hoppas att nån annan är mer musikaliskt begåvad!
hattstugan
31-10-2012, 22:49
Den onde, den gode och den fule?
Japp, en liten "trudelutt", det stämmer, men det är inte Clintan. Den mest bisarra scenen i filmen, visar hur en man "bygger" ett specifikt berg av potatismos under en helt vanlig måltid med sin familj, inför en förbluffad fru (som verkar fundera på skilsmässa) och ledsna och skrämda barn, som alla undrar om han blivit helt galen ! NU kan ni !!
Trampendal
01-11-2012, 02:56
Den filmen har jag inte sett.
Är du ff vaken, Trampendal ?? Okej. Filmen jag tänker på är från 1977 och har Richard Dreyfuss i huvudrollen. Handlar om utomjordingar som kommer på besök.
Även om du inte sett den, så har du HELT säkert hört talas om den !!
Trampendal
01-11-2012, 03:17
Okej, kanske "Närkontakt av tredje graden" då?
JAAAA, RÄTT !!! Din tur !!!
Trampendal
01-11-2012, 03:30
" When I was twelve my father moved out Left with a whimper not with a shout"
Chess. Pity the child.
Vad är detta då ?
"I know you will believe I know you´ll be relieved So come here, don´t be scared Follow me"
Trampendal
01-11-2012, 23:19
CITAT (omk @ 01-11-2012, 04:15)  Chess. Pity the child.
Vad är detta då ?
"I know you will believe I know you´ll be relieved So come here, don´t be scared Follow me" Nä, vet inte.  Kan du utveckla?
Vi struntar i min förra fråga ! Den är inte bra i ett forum, eftersom den är lite för "smal", tror jag.  Ber om ursäkt, för det !! Jag frågar gärna om igen, på nåt nytt, om det är okej ? Vem sjunger detta ? Det finns iaf 2 svenska artister, nämn en och helst vad låten heter också ! "... märker ej att Tom har vänt om ..."
Trampendal
03-11-2012, 00:22
CITAT (omk @ 02-11-2012, 22:00)  Vi struntar i min förra fråga ! Den är inte bra i ett forum, eftersom den är lite för "smal", tror jag.  Ber om ursäkt, för det !! Jag frågar gärna om igen, på nåt nytt, om det är okej ? Vem sjunger detta ? Det finns iaf 2 svenska artister, nämn en och helst vad låten heter också ! "... märker ej att Tom har vänt om ..." Men du kan väl säga vad det första var? Snälla, snälla? Det andra är "Flickor bak i bilen", har sjungits av Siw Malmkvist och Kurt Olsson.  Vem var det som tyckte att Alexander den store skulle flytta på sig så att han inte skymde ljuset från solen?
CITAT (Trampendal @ 03-11-2012, 00:22)  Men du kan väl säga vad det första var? Snälla, snälla? Det andra är "Flickor bak i bilen", har sjungits av Siw Malmkvist och Kurt Olsson.  Vem var det som tyckte att Alexander den store skulle flytta på sig så att han inte skymde ljuset från solen? Rätt ! Gubben med "solbehovet" hette Diogenes. Bodde i en tunna (!) i Grekland några hundra år före Kr. (Alltså samtida med Alexander, som dog 330 f Kr eller nåt sånt.) Vad heter "hicka" på medicinsk latin ? (Den första frågan gällde en låt som heter "Follow me" av ett hårdrocksband från Karlstad (Kil) som heter Sparzanza. Lyssnade på den när jag skrev frågan, men insåg senare att frågan förmodligen var FÖR svår / smal eller vad man ska säga. Bra låt ivf !)
Trampendal
03-11-2012, 02:12
CITAT (omk @ 03-11-2012, 01:15)  Rätt ! Gubben med "solbehovet" hette Diogenes. Bodde i en tunna (!) i Grekland några hundra år före Kr. (Alltså samtida med Alexander, som dog 330 f Kr eller nåt sånt.) Vad heter "hicka" på medicinsk latin ? (Den första frågan gällde en låt som heter "Follow me" av ett hårdrocksband från Karlstad (Kil) som heter Sparzanza. Lyssnade på den när jag skrev frågan, men insåg senare att frågan förmodligen var FÖR svår / smal eller vad man ska säga. Bra låt ivf !) Har aldrig hört talas om Sparzanza, men nu ska jag "kolla in" dem. Det råder väl delade meningar om huruvida Diogenes verkligen kunde bo i en tunna, eftersom den inte var "uppfunnen" då. Motsvarande förvaringskärl vid den tiden var en lerkruka, men den går säkert lika bra att bo i den som en tunna. Hicka heter singultus. "Gå och drick en fläkt av höstens vindar, se med mig mot bleka, blåa skyn" (ingen vidare fantasi just nu som synes)
Dan Andersson, Gässen flytta.
Vem var det som hade en gammal häst, fådd i arv ? Arbetstitel och namn. Gärna textförfattare också.
Trampendal
05-11-2012, 00:37
CITAT (omk @ 04-11-2012, 22:23)  Dan Andersson, Gässen flytta.
Vem var det som hade en gammal häst, fådd i arv ? Arbetstitel och namn. Gärna textförfattare också. Ja men det var ju Kalle Wahlgren, stensprängarn. Ruben Nilsson skrev den. Vem bor vid sjön Blåvattnet?
PLUPP !! Vem har skrivit om "Munkustrap" ?
Trampendal
05-11-2012, 02:24
CITAT (omk @ 05-11-2012, 01:51)  PLUPP !! Vem har skrivit om "Munkustrap" ? T.S. Eliot. "Sittin' here resting my bones And this loneliness won´t leave me alone"
Otis Redding!
Jag tror att jag vet eller jag vet inte men jag vill veta att jag inte vet någonting om någonting
Ingen aning, Klint ! Kan det vara Sonja Åkesson, kanske ?
Nej det är en man.som skrivit många betydligt kändare rader...
hattstugan
06-11-2012, 19:34
Shakesper
Nej, ni är ju så duktiga här så jag valde en svensk turnerande man i sina bästa år,men dikter är ju inte det han är känd för tänkte bara göra det lite svårare för er
Owe Thörnkvist ? Fast han turnerar väl inte längre ? Kan det vara Magnus Uggla ?
hattstugan
06-11-2012, 20:40
Ulf Lundell
Nej ingen av dem . Han blev en gång kallad vår tids Bellman.
hattstugan
06-11-2012, 20:46
Lars Winnerbäck?
Jag tycker denna tråd är kul men jag kan ju varken gissa eller ställa frågor!
Han var hos Skavlan för inte så länge sen
Ojoj. Hattstugan vi skrev om varann
Visst är det Ulf Lundell.
CITAT (Klint @ 06-11-2012, 21:09)  Jag tycker denna tråd är kul men jag kan ju varken gissa eller ställa frågor! Du formulerar jättebra frågor, Klint !!! hattstugan, vi väntar !!!
hattstugan
06-11-2012, 21:55
Vi har brännvin till tröst....
Helgdagskväll i timmerkojan av Dan Andersson
Frågan ??
hattstugan
07-11-2012, 07:29
Svaret rätt gunsta!
Söker titeln på en bok - i originalet är boktiteln en ordlek - dock inte i den svenska översättningen. Bokens namn och författaren, som f ö inte skrev så värst mycket mer
En 'kultbok' - mer än känd
mamamaggan
07-11-2012, 21:57
The Catcher in the Rye var det första som dök upp min skalle.
Kan det vara den ?
Bra förslag, mamamaggan !
Eller "One flew over the cuckoo´s nest", kanske ? Titeln är en del av en barnramsa (One flew east, one flew west, one flew over the cuckoo´s nest).
CITAT (mamamaggan @ 07-11-2012, 21:57)  The Catcher in the Rye var det första som dök upp min skalle.
Kan det vara den ? Just precis
mamamaggan
08-11-2012, 11:56
Kul , jag tog det på titeln och på att J D Salinger inte skrivit någon mer bok. Läste boken på engelska för många år sedan.
Här kommer en ny fråga
Var hör denna text hemma ?
Then I'm laying out my winter clothes And wishing I was gone
Aqvakul
08-11-2012, 14:04
The Boxer (Simon & Garfunkel)
mamamaggan
08-11-2012, 16:30
Klart det är The Boxer av mina favoriter Simon & Garfunkel.
Helt rätt Aqva !
Aqvakul
08-11-2012, 17:25
Var kan man läsa detta?
"Varför gråter lilla gossen? Varför gråter lilla vän?"
Aqvakul
08-11-2012, 21:31
CITAT (Uggi @ 08-11-2012, 21:21)  Saltön Viveca Lärn Såg att Google leder dit, men ursprunget är något annat... Hela texten: - Varför gråter lilla gossen? Varför gråter lilla vän? - Jo, jag har tappat mitt äpple. - Nå, du får ett nytt igen. Se, du får ett äpple här. Se, hur rött och grant det är! Lilla gossen, lilla vän, nu så är du glad igen.
Aqvakul
09-11-2012, 11:37
1931
hattstugan
09-11-2012, 17:31
Harry Martinsson
Aqvakul
09-11-2012, 17:38
"Den lilla Dora, hon tultar på gatan fram med vaggande gång, hon går där och rultar och stultar och är mer tjock än lång."
"googlebart"...
Aqvakul
09-11-2012, 18:00
Et sista utdrag (passande för ett trädgårdsforum...)
Hönan i träd-gården Hönan går i trädgårn, krafsar upp den svarta mull. "Schas, schas du höna, riv ej mina blommor kull: Min gullgula lilja, min gröna persilja, mina röda pioner, mina skära anermoner. Schas, schas du höna! Du får inte krafsa här. Gå du bort till hönsgårn, leta dagg-mask där!"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|