|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Natur liv
25-06-2012, 16:10
Famnar är det man lämnat och låten är skriven av Åsa Jinder.
Genom vad ska jag följa dig?
”Jag ska följa dig genom … Över land och hav. Jag ska älska dig tills hjärtat slutar slå. Från det högsta berg till den djupaste av dalar ska jag gå”
malcolm
25-06-2012, 16:15
Genom eld och vatten.
How many roads?
mamamaggan
25-06-2012, 17:08
.........must a man walk down .
The answer is blowing in the wind , Bob Dylan .
All lies and jests
Trampendal
25-06-2012, 21:20
CITAT (mamamaggan @ 25-06-2012, 18:08)  .........must a man walk down .
The answer is blowing in the wind , Bob Dylan . All lies and jests The boxer (Simon & Garfunkel) Please allow me to introduce myself I'm a man of wealth and taste
Natur liv
27-06-2012, 06:01
”Jag fattar ingenting …” (Lars Winnerbäck).
Vad är han? Han har charm som en … Han är fräck som en … Nonchalant som en … Och han rör sig som en … ska
Lill Lindfors, "En sån karl"
Han har charm som en karl Han är fräck som en karl Nonchalant som en karl Och han rör sig som en karl ska
Vad hade Sarah i sin ficka?
Natur liv
27-06-2012, 17:49
Sarah låser skåpet och stoppar nyckeln i sin ficka. Detta i boken ”Sarahs nyckel” av Tatiana De Rosnay.
Varför springer flickan med den skadskjutna kråkan?
Trampendal
28-06-2012, 23:42
CITAT (Natur liv @ 27-06-2012, 18:49)  Sarah låser skåpet och stoppar nyckeln i sin ficka. Detta i boken ”Sarahs nyckel” av Tatiana De Rosnay.
Varför springer flickan med den skadskjutna kråkan? För att hon hoppas och tror att det inte ska vara försent. -Det är timjan i, sa....?....med bruten röst. ("Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste" är inledningen på "Sympathy for the devil", Rolling Stones. Bara som upplysning dårå)
CITAT (Trampendal @ 29-06-2012, 00:42)  -Det är timjan i, sa....?....med bruten röst. Toke ! Om blodkorven som bjöds hos Harald Blåtand. Från Röde Orm av Frans G Bengtsson. Vem blev "med tiden tämligen fet" ?
Trampendal
30-06-2012, 04:03
CITAT (omk @ 30-06-2012, 02:02)  Toke ! Om blodkorven som bjöds hos Harald Blåtand. Från Röde Orm av Frans G Bengtsson. Vem blev "med tiden tämligen fet" ? Gustav II Adolf. Vem har en gammal häst som han har fått i arv ifrån sin far?
Natur liv
30-06-2012, 07:02
Stensprängare Kalle Wahlgren i sången ”Den odödliga hästen” av Ruben Nilsson.
Vem frågar han?:
Säg mig, du lilla xxx, Där mellan almens blad, Hur kan du ständigt sjunga Och ständigt vara glad?
Till en fågel - av Johan Ludvig Runeberg
Fågel är svaret.
Fråga: "Hotellet i hörnet ....." I vilket hörn stod hotellet?
Hotellet i hörnet av bitter och ljuv - Jamie Ford.
Vilken epistel ?
"En Aeneas lik vid Troja Movitz utur porten går; Clarinett, Fiol, Hoboja, Alt i ljusan låga står; Elden fladdrar i peruken, Sprutan han i nacken får; Slangen slår Movitz på buken Vatten sköljer ben och lår."
Svar: Fredmans epistel Nr: 34
Vad heter den (fullständiga) dikten och vem har skrivit den?
Staden vilar i ro, och runtom gatorna tystna, prydda med fladdrande bloss vagn efter vagn rullar bort. Trötta på glammet gå mänskorna hem för att njuta sin vila. Väl till mods i sitt hus vägande vinst och förlust räknar en köpman ännu, men tömt på marknadens alster, plundrat på blommor och frukt, torget står öde och tyst. Borta ur fjärran parker ett strängaspel tonar, kanhända spelar en älskande där eller en man för sig själv, djupt i drömmar försänkt om ungdom och vänner ........
sommarhumla
02-07-2012, 17:40
Till natten (Friedrich Hölderlin)
En cigarrökande katt....vad heter boken och vem skrev den?
Natur liv
02-07-2012, 18:41
"Mästaren och Margarita" av Michail Bulgakov.
Vilken/vilka böcker resenseras ungefär så här?: "Oerhört välskriven och spännande bok. Tar upp ett högaktuellt ämne om kvinnans rättslöshet i samhället och om hur hon måste fly landet för att överhuvudtaget överleva den våldsamma och sjuka man som förföljer och trakasserar henne. Ett knynävsslag i magen"
Gömda av Liza Marklund.
Vad heter romanen och vem har skrivit den?
...."berättaren drar sig till minnes en vardaglig episod från sin barndom genom kombinationen av lindblomste och det bakverk som kallas Madeleinekaka" ...
Trampendal
05-07-2012, 00:14
CITAT (gunsta @ 03-07-2012, 14:04)  Gömda av Liza Marklund. Vad heter romanen och vem har skrivit den? ...."berättaren drar sig till minnes en vardaglig episod från sin barndom genom kombinationen av lindblomste och det bakverk som kallas Madeleinekaka" ... På spaning efter den tid som flytt. Marcel Proust. Vilken låt och av vem? Du kan köra ner mej i botten Och garva åt måtten När du lyckats ta ner mej Så att bara taxarna ser mej Du kan jävlas igen och igen Men min älskade vän Kan du aldrig bli
CITAT (Trampendal @ 05-07-2012, 01:14)  Vilken låt och av vem?
Du kan köra ner mej i botten Och garva åt måtten När du lyckats ta ner mej Så att bara taxarna ser mej Du kan jävlas igen och igen Men min älskade vän Kan du aldrig bli I min fantasi av Ola Magnell Första kapitlet i boken heter "På älvstranden" - Vad heter denna klassiker och vem har skrivit den?
CITAT (gunsta @ 05-07-2012, 09:35)  Första kapitlet i boken heter "På älvstranden" - Vad heter denna klassiker och vem har skrivit den? Jag kan inte denna ! En klassiker ?? Har ingen aning ... Skriv svaret, Gunsta, är du snäll !!
Jag har varit borta ett tag - därav fördröjning  . Svaret på klassikern är: Det susar i säven av Kenneth Grahame.
Eva i Skåne
20-07-2012, 19:44
Ingen fråga vad jag kan se så här kommer en ny:
I vilken bok har huvudpersonen öknamnet Ville Vingmutter?
CITAT (gunsta @ 20-07-2012, 16:13)  Svaret på klassikern är: Det susar i säven av Kenneth Grahame. Jamen, den lyssnar jag ju på, som talbok, i bilen när jag åker till jobbet, JUST NU !!! Jösses, varför visste jag inte det ?? Den är BRA ... (Peter Harryson läser !) Eva i Skåne; Ville Vingmutter måste vara Leif GW Persson. Gustavs grabb. Ny fråga: vad är Rödnäbba ? (Litterärt)
Ett svärd väl? - Röde Orm ... Blåtunga var väl det andra. Eller är jag ute cyklar  ? Hemulens moster råkade illa ut ...... hur då? - och hur blev det till slut? - (det sista är överkurs).
CITAT (gunsta @ 22-07-2012, 22:46)  Ett svärd väl? - Röde Orm ... Blåtunga var väl det andra. Eller är jag ute cyklar  ? Hemulens moster råkade illa ut ...... hur då? - och hur blev det till slut? - (det sista är överkurs). Jepp! Orms svärd hette Rödnäbba (och Tokes hette Blåtunga). Hemulens moster; var hon inte på väg att sväljas av Mårran ? Hur det blev sen ... Kidnappad ?? Nja, vet ej. Ny fråga: vad heter grabben som har en rabiessmittad SanktBernhardshund ? CITAT (Eva i Skåne @ 20-07-2012, 20:44)  I vilken bok har huvudpersonen öknamnet Ville Vingmutter ? Eva; är det Leif GW ?
Brett Camber - hemsk historia om den där vovven Cujo. Hemulens Moster råkade mycket riktigt ut för Mårran - men jag tänkte på kidnappningen av henne som klippdassarna utförde  - dom visste nog inte vem dom 'tog' s a s - Mostern började att uppfostra dom vad det led - fast jag tror att dom tyckte det var ok  Fråga: Jag söker ett namn. - xxx! Intet svar. - xxx! Intet svar. ........... Vad heter personen i förnamn och vad heter boken? - Namnet finns i bokens titel.
Eva i Skåne
25-07-2012, 12:51
CITAT (omk @ 23-07-2012, 22:53)  Eva; är det Leif GW ? Javisst är det Leif GW.
CITAT (gunsta @ 23-07-2012, 23:15)  Fråga: Jag söker ett namn. - xxx! Intet svar. - xxx! Intet svar. ...........
Vad heter personen i förnamn och vad heter boken? - Namnet finns i bokens titel. Vad jag har funderat ... Det enda jag kan komma på är: -Romeo Intet svar -Romeo. Intet svar -Wherefore art thou Romeo ? Men det stämmer ju inte med "förnamn och vad heter boken" ... Kan det vara nåt från Borta med vinden ? Nä, nån annan får gissa, Gunsta ! Tack Eva !
Frågan är utökad. Fråga: Jag söker ett namn och en boktitel. Boken börjar så här: - xxx! Intet svar. - xxx! Intet svar. ........... Vad heter personen i förnamn och vad heter boken? - Namnet finns i bokens titel, ett pojknamn på tre bokstäver. Bok läst av miljoner, en 'superklassiker' från den nya världen  .
Eva i Skåne
27-07-2012, 13:32
Efter lite diskuterande med min man var Tom Sawyers äventyr det enda vi kunde komma på med ett pojknamn på tre bokstäver i en titel. Med lite googlande kom jag fram till att det är rätt svar.
Vem har skrivit en självbiografi om sin uppväxt med en äldre pappa, som var en känd tv-profil? Författaren var 27år när pappan dog vid 84 års ålder. Författaren och boktiteln, tack.
Aqvakul
27-07-2012, 14:02
Alex Schulman: "Skynda att älska"
Kung -------------- av dungen, kung -------------- är vit som snö...
Kungens "namn" och författare, tack....
(Kung) Liljekonvalje av Gustav Fröding
Vad heter dikten och vem har skrivit den?
......... därhemma jag har Men kan inte spela en ton. - I källarens mörker det stått i förvar Alltsedan världen blev ond.
.........
Aqvakul
27-07-2012, 19:30
Else Lasker-Schüler: Mitt blåa piano
"Jag är trött. Jag är trött på människor som säger hur man är, som vet allt och kan allt."
Diktens namn och författare?
Natur liv
27-07-2012, 19:44
”Suck i maj” av Beppe Wolgers.
I vilken sång finns det en massa sängar i en stor barack där 28 grabbar bor? Vem är låtskrivaren?
Aqvakul
27-07-2012, 20:41
Cornelis: Brev från kolonien...
It was a dry wind And it swept across the desert
En megaartist som varit verksam i 50 år (Namn och låttitel)
Trampendal
28-07-2012, 01:49
CITAT (Aqvakul @ 27-07-2012, 21:41)  Cornelis: Brev från kolonien...
It was a dry wind And it swept across the desert
En megaartist som varit verksam i 50 år (Namn och låttitel) The Boy In The Bubble. Paul Simon. Ur vilken visa och av vem? "ett högre väsen som for fram med stadens sopmaskin"
Natur liv
28-07-2012, 06:32
"Fimpen och tändstickan" av Ruben Nilsson.
I vilken bok kan vi läsa om den unge hoben Frodo som ärver en ring av sin släkting Bilbo?
Aqvakul
28-07-2012, 10:09
Sagan om ringen
Vem har skrivit detta och vad heter låten?
Käka' korv och chips, rökte för mycket och sänkte en sju, åtta Pripps
Natur liv
28-07-2012, 11:00
Magnus Uggla sjunger såklart! Skriven av honom tillsammans med Anders Henriksson. Fast det tog ett tag innan jag kom på titeln "Trubaduren". Det är ju mest "nanananana" i refrängen och det bär väl knappast som titel.
”Liten blir stor drömmer och tror kommer du snart till mig? Rosende kind kommer en vind, för den mig hem till dig”.
Vilken är sången och vem skrev den?
En gång jag seglar i hamn av Stig Olin
Fråga :'Väder i kläder' - söker en dikt med både väder och kläder i titeln - vad heter dikten och vem skrev den?
Natur liv
01-08-2012, 17:43
”Kläder efter väder, och hjälm” av Åsa Gustavsson.
I vilken bok kan vi få svar på följande frågor: - Varför luktar helvetet svavel? - Varför ska man inte dricka sauvignon blanc-viner på tigersafari? - Hur kan det komma sig att ett ämne som lockar flugor till lik också finns i vissa parfymer? - kommer det sig att en rad kända målningar faktiskt är bestrukna med pulvriserad mumie? - Kan man dö av att dricka för mycket vatten?
merlin68
01-08-2012, 18:05
CITAT (Natur liv @ 01-08-2012, 18:43)  ”Kläder efter väder, och hjälm” av Åsa Gustavsson.
I vilken bok kan vi få svar på följande frågor: - Varför luktar helvetet svavel? - Varför ska man inte dricka sauvignon blanc-viner på tigersafari? - Hur kan det komma sig att ett ämne som lockar flugor till lik också finns i vissa parfymer? - kommer det sig att en rad kända målningar faktiskt är bestrukna med pulvriserad mumie? - Kan man dö av att dricka för mycket vatten? Svar: Ond kemi av Ulf Ellervik som är forskare i organisk kemi vid LTH.
Vem står bakom följande ord... Den högsta lyckan i livet är att vara älskad för sin egen skull eller rättare sagt, trots att man är den man är.
Natur liv
01-08-2012, 18:32
Victor Hugo.
Vad står i backarna och niger? Vem skrev texten och vem skrev musiken?
merlin68
01-08-2012, 18:39
Det är blåsippan" Skriven av Alice Tegnér och musiken av Zackarias Topelius (osäker på stavningen).
Känner du igen de här raderna?
Love, Love, Love Love, Love, Love Love, Love, Love
There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say but you can learn how to play the game. It's easy.
CITAT (Natur liv @ 01-08-2012, 18:43)  ”Kläder efter väder, och hjälm” av Åsa Gustavsson. Ledsen - men jag tänkte på dikten "Moln i byxor" av Vladimir Majakovskij
Trampendal
01-08-2012, 23:01
CITAT (merlin68 @ 01-08-2012, 19:39)  Det är blåsippan" Skriven av Alice Tegnér och musiken av Zackarias Topelius (osäker på stavningen). Känner du igen de här raderna? Love, Love, Love Love, Love, Love Love, Love, Love There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say but you can learn how to play the game. It's easy. All you need is love. Lennon/McCartney Vem handlar det om och vilka sjöng? ..?.. var väl inget geni, men han hade som sagt sin energi.
Mårten Gås av Hootenanny Singers.
"Den sista ............." - titel på en bok som utkom 2008 - vad heter boken och vem skrev och vad handlar boken om?
Natur liv
06-08-2012, 08:33
”Den sista vintern” av Åke Edwardsson.
I vad klättrar den engelske Imse Vimse Spindeln upp i? På vad klättrar den danska Imse Vimse Spindeln upp?
CITAT (Natur liv @ 06-08-2012, 09:33)  ”Den sista vintern” av Åke Edwardsson. Tyvärr - inte rätt svar, försök igen  - ordet jag tänker på börja på bokstaven F (och det är inte Färden) - boken utkom 2008.
Natur liv
06-08-2012, 09:42
CITAT (gunsta @ 06-08-2012, 09:41)  Tyvärr - inte rätt svar, försök igen  - ordet jag tänker på börja på bokstaven F (och det är inte Färden) - boken utkom 2008. Inte fel svar, bara ett annat svar. Många böcker gavs ut det året. Personligen tycker jag att tråden kan rulla vidare ändå, även om svaret är ett annat korrekt svar än den frågeställaren tänkt sig. Därför frågar jag igen: I vad klättrar den engelske Imse Vimse Spindeln upp i? På vad klättrar den danska Imse Vimse Spindeln upp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|