Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 21:28) *
Vad blir bättre för att vi rabblar upp alla risker vi vet om rökning för dig? Ingen ungdom slutar väl röka för det eller låter bli att börja. Jag tycker inte alls att det är naturligt att du frågar ut oss som säger att vi vet riskerna. Säger vi det får du väl lita på det istället för att spekulera om hur du tror att det är.

Resten jag citerat ovan är ju bara trams. Jag röker trots att jag vet riskerna. Varför skulle jag blunda för dom? Rökningens skadeverkningar har alltid diskuterats öppet i min familj och mina barn har aldrig rökt och kommer aldrig att göra det heller. Dom har alltid talat om för alla, även kompisar alltså, hur illa dom tycker om rökning och varför. Till mig har dom många gånger sagt att dom inte vill att jag ska dö i förtid men dom går inte och oroar sig för det dagligen. Sen kan man ju fråga sig var gränsen går för förtid.

Sen tycker jag faktiskt inte att man måste förstå allt andra människor gör och varför. Alla har ett fritt val när det gäller rökning och det är varje männniskas privatsak. Jag får krupp av alla besserwissrar som ser som sin skyldighet att försöka påverka mig att sluta röka. Det är rent kontraproduktivt!

Läste du citatet jag la in i mitt förra inlägg förresten?

Jag håller med dig om att det är din och andra vuxnas privatsak om dom röker men jag tycker det är samhällets skyldighet att tillhandahålla heltäckande information om hälsoriskerna. Tror du t ex att alla invandrare känner till riskerna? Många är analfabeter och i en del länder är det nog lite si och så med samhällsinformationen.

När det gäller barn så undrar jag dock om alla föräldrar håller med dig. Om deras 12-åriga dotter röker anser nog inte alla att det är hennes privatsak.

Vilka intentioner och argument har föräldrar när de försöker påverka sina barn att inte röka?

Jag har svårt att tro att alla är som min pappa i alla fall. När jag var 11 år och berättade för honom att jag bestämt mig för att aldrig börja röka så svarade han: - Ha, när du är 16 år så röker nog du också!
Cacki
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 21:51) *
Jag håller med dig om att det är din och andra vuxnas privatsak om dom röker men jag tycker det är samhällets skyldighet att tillhandahålla heltäckande information om hälsoriskerna. Tror du t ex att alla invandrare känner till riskerna? Många är analfabeter och i en del länder är det nog lite si och så med samhällsinformationen.

När det gäller barn så undrar jag dock om alla föräldrar håller med dig. Om deras 12-åriga dotter röker anser nog inte alla att det är hennes privatsak.

Vilka intentioner och argument har föräldrar när de försöker påverka sina barn att inte röka?

Jag har svårt att tro att alla är som min pappa i alla fall. När jag var 11 år och berättade för honom att jag bestämt mig för att aldrig börja röka så svarade han: - Ha, när du är 16 år så röker nog du också!

Smart stabbe! Han gav dej en utmaning. Inte ville du väl ge honom rätt frivilligt?
Christa
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 21:58) *
Smart stabbe! Han gav dej en utmaning. Inte ville du väl ge honom rätt frivilligt?

rotfl.gif Nä, han hade nog bara varit glad om jag hade börjat - då hade han ju haft något att bomma cigaretter av. Nu lånade han av min veckopeng istället...
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 21:51) *

Nej jag vet faktiskt inte hur informerade invandrare är men jag vet att det satsas extra på information till just denna grupp eftersom den gruppen är överrepresenterad när det gäller rökning. Därför frågar jag igen om du såg citatet jag la in för ett par inlägg sedan?

Hur många 12-åringar har råd att röka när ett paket kostar 50 kr ? Det är väl snarast en familjeangelägenhet isåfall. Sen finns det väl en och annan förälder som skiter i vad ungarna gör överhuvudtaget även om de vet om riskerna.

Det var andra tider när du var 11 år! På den tiden rökte väldigt många fler och informationen fanns knappt så nej jag tror inte det finns så många som din pappa idag. Det finns nog ingen förälder som vill att deras barn ska börja röka så jag tror att dom gör vad dom kan för att få ungen att låta bli.
Cacki
CITAT (Christa @ 13-10-2012, 22:14) *
rotfl.gif Nä, han hade nog bara varit glad om jag hade börjat - då hade han ju haft något att bomma cigaretter av. Nu lånade han av min veckopeng istället...

Fast nu är jag nog tvungen att gå lite OT om du ursäktar. Just den här grejen är faktiskt ett gyllne tillfälle att praktisera lite KBT. Känner du dej sviken av din pappa för den kommentaren så är det faktiskt upp till dej hur du väljer att se på det hela. Väljer du att försöka plocka ut något positivt ur händelsen så kan du välja att tolka det som att det bara var en utmaning inför en stundande ungdomsrevolt. Du kan också välja att se på det som du gör men riskerar då även att känna bitterhet.
Jag tror att det var som jag skrev i alla fall... flirting.gif kompiskram.gif
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2012, 22:17) *
Nej jag vet faktiskt inte hur informerade invandrare är men jag vet att det satsas extra på information till just denna grupp eftersom den gruppen är överrepresenterad när det gäller rökning. Därför frågar jag igen om du såg citatet jag la in för ett par inlägg sedan?

Hur många 12-åringar har råd att röka när ett paket kostar 50 kr ? Det är väl snarast en familjeangelägenhet isåfall. Sen finns det väl en och annan förälder som skiter i vad ungarna gör överhuvudtaget även om de vet om riskerna.

Det var andra tider när du var 11 år! På den tiden rökte väldigt många fler och informationen fanns knappt så nej jag tror inte det finns så många som din pappa idag. Det finns nog ingen förälder som vill att deras barn ska börja röka så jag tror att dom gör vad dom kan för att få ungen att låta bli.

smiley_small_hug.gif Det som iriterar mej mest är att du kan och vet allt??? confused.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 13-10-2012, 23:43) *
smiley_small_hug.gif Det som iriterar mej mest är att du kan och vet allt??? confused.gif

Det gör jag verkligen inte men jag kan lite om mycket och det skäms jag inte för.

(Sen kanske du kan förklara i PM vad jag gjort dig för ont sad.gif )
hattstugan

Det här med att veta lite om mycket är bättre än att veta mycket om lite!

Kallas väl även om allmänbildning?

Allmänbildning är inget att skämmas för! Borde fler se till att vara!
Motti
Trodde den här tråden handlade om rökning ?kan man inte bara lägga ner stridsyxan och visa lite respeckt för andras åsikter ?
hattstugan

Ang ungas vetande om rökning så tror jag att de vet!

Sonens flickvän har slutat nu när hon vet att hon väntar barn!

Ugglemormor
Ja, det tror jag att dagens ungdommar är väl medvetna om riskerna, dock får jag en tanke att de vet vad som kan hända om 40-50 senare i deras liv, och det känns ju som en hel evighet tills dess.
Man borde prata om de mer allmänna riskerna med rökning ...... att de kanske inte kan få en operation, eller att det är inte nyttigt när man ska ha smått, vilket många flickor tänker på, men att sedan år det nog så sunt att börja röka igen med småttingar i familjen, tänka på barnens hälsa ......
Att de luktar illa, organen och huden åldras fortare osv..

Att "slå i ungdommarna" alla hemska varnor, hotelser osv. gör dom inte trygga och risken finns att de visar framfötterna och börjar röka.
Även om man som förälder inte röker, förklarar utan att bli fanatisk, men är bestämd med sin info, kan ju trycket av kompissar bli för mycket, spec om det finns alkohol i bilden, går det inte att börja moralicera, då gäller det att hjälpa till när ungen fattat vidden av sitt dumma beslut, inte döma, visa sin omtanke o kärlek och hjälpa till, finnas till osv. osv. (det funkade hos oss)
Men gift är gift och svårt att komma ur så det beror på den rökande till sistens att bestämma hur de vill ha....

Jag blev dock rätt sur när de närstående "var skadeglada" att se, där ser du .......du kunde inte nå fram .....
Huggorm
CITAT (hattstugan @ 14-10-2012, 01:41) *
Ang ungas vetande om rökning så tror jag att de vet!

Sonens flickvän har slutat nu när hon vet att hon väntar barn!

Men hjälper det? Tar det inte ett tag innan gifterna lämnar kroppen?
Ugglemormor
Tänker man skaffa barn, bör man ju sluta i god tid, tills gifterna har försvunnit ur kroppen. Hur länge dröjer det, det vet jag inte....... confused.gif
pejori
CITAT (sqrulan @ 13-10-2012, 23:43) *

Måste man kunna och veta allt för att få vara med i en disskussion????
ÅSIKT räknas alltså inte? confused.gif
Då lär det inte bli några vidare disskussioner i "småprat" i framtiden, om allt ska handla om enbart kunskap. dunno.gif

CITAT (Ugglemormor @ 14-10-2012, 10:20) *
Tänker man skaffa barn, bör man ju sluta i god tid, tills gifterna har försvunnit ur kroppen. Hur länge dröjer det, det vet jag inte....... confused.gif

OK???? confused.gif
"HM, vill utöka min familj med en liten så jag får nog sluta röka redan nu"

OOOPS, X antal år senare, ingen unge. dunno.gif
Tror nog, att mycket är vunnet, om man slutar NÄR man blir gravid...
kerstin z5-6
Gifter? Det finns inga gifter i kroppen som går igenom placenta när mamman som är gravid inte är aktiv rökare.Risken med att röka under graviditet handlar ihuvudsak om blodkärl-blodkärlen drar ihop sig när man röker-mindre blodgenomströmning i placenta "svälter" barnet,som förutom att det får en viss syrebrist, dessutom föds med lägre födelsevikt än om mamman inte röker.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och alla dessa kvinnor som plötsligen blir med barn? Ja även det händer än idag......

Ofta är det ju kvinnor som inte skulle kunna bli med barn, har försökt i många år osv. Och så alla unga kvinnor

Skall vi alla dessa skuldbelägga? Jag gör inte det

Elisabeth
Ugglemormor
Nej, jag har ju sagt att jag skuldpålägger ingen, för det är inte mitt beslut, utan deras, men vi fanns till utan att lägga skuld på vårt barn, hjälpte henne och fanns till under de 2 jobbiga perioder och det har hon varit tacksam för, att som hon har sagt, utan den hjälpen skulle hon inte fixat det själv ........ det är hennes åsikt.

Men att de som ville lägga skulden på oss, icke rökare, att man inte hade upplyst henne, eller /och i en del fall var det ren skadeglädje fr. deras sida, men det tog vi inte åt oss, men tänkte på att hur dum kan man vara med sådana åsikter!!!! det gällde ju inte deras ungar vilka gjorde värre saker än röka och vi gav inga åsikter eller moralpredikan till dom för det .... confused.gif

Vet gm väninnorna att vissa av deras barn var rökare, men slutade vid graviditet, de visste ju om att rökare får mindre barn och ev. andra risker och för den blivande moderns välbefinnandes skull när det värsta av abstinensen var över. Har inte hört om någon har börjat röka igen efteråt, även blivande pappor har slutat tillsammans med sina sambon/fruar.......

Som ett barn var det inget vidare att försöka andas när man vaknade av den hemska lukten. Hade ju svårt efter TBC att kunna andas när det gjorde ont att ta ett djupare andetag.
Ingen liten unge borde få växa upp som passiv rökare, men det är ju bara en önsketänkande, för de har ju ingen talan el. alternativ .........
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2012, 13:56) *
Och alla dessa kvinnor som plötsligen blir med barn? Ja även det händer än idag......

Ofta är det ju kvinnor som inte skulle kunna bli med barn, har försökt i många år osv. Och så alla unga kvinnor

Skall vi alla dessa skuldbelägga? Jag gör inte det

Elisabeth

Inte jag heller. tummenupp.gif
Det är blivande mammor så bra på att göra själva.
Christa
Det här kör dom på en del ställen.

"Närmare 800 högstadieelever med ledare från hela Västerbotten bussades till Umeå och Idun-teatern i Folkets hus den 10:e november. Anledningen var att konceptet med kontraktsskrivning mellan elev och en valfri tobaksfri vuxen hade fungerat i 15 år. Nu är även metoden utvärderad med utmärkt resultat."

http://www.smart.org.se/s-home.htm

Har för mig att en del tillämpar belöningar om eleverna går med i SMART.
Christa
CITAT (Cacki @ 13-10-2012, 21:43) *
Förstår inte riktigt vad du menar med att hålla med? Min kommentar handlade om motivation och det är väl det som är grundproblemet i hela frågeställningen? Förmaningar och förbud är att tvinga fram något, motivation är att få någon att själv vilja. När du kom in i bilden var redan halva jobbet gjort. Ser du inte skillnaden?

Det var det här stycket jag menade.

"Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte."

Ett antal personer har ju skrivit i den här tråden att det inte hjälper att informera ungdomar om hälsoriskerna med rökning och att det handlar om attityder istället.

Då skrev jag ovanstående för att visa att jag höll med om att det.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 15:22) *
Det var det här stycket jag menade.

"Visst finns det ungdomar och vuxna också för den delen som blundar för allt och bara tänker att "det händer inte mig". Hur man kan påverka dom har jag inget svar på. Jag förstår dom helt enkelt inte."

Ett antal personer har ju skrivit i den här tråden att det inte hjälper att informera ungdomar om hälsoriskerna med rökning och att det handlar om attityder istället.

Då skrev jag ovanstående för att visa att jag höll med om att det.

Finns inte viljan hos rökararen att sluta så hjälper ingen information i världen som motivation. Det betyder inte att man inte ska informera om hälsoriskerna.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 15:28) *
Finns inte viljan hos rökararen att sluta så hjälper ingen information i världen som motivation. Det betyder inte att man inte ska informera om hälsoriskerna.

Vad är det som styr viljan och motivationen?

Den borde ju se olika ut för den som ännu inte börjat röka och för den som redan är beroende eller har känt något positivt av nikotinet.

*Stintan*
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 16:46) *
Vad är det som styr viljan och motivationen?

Den borde ju se olika ut för den som ännu inte börjat röka och för den som redan är beroende eller har känt något positivt av nikotinet.

Den som inte börjat röka behöver väl ingen motivation eller vilja att sluta.
Aqvakul
förstår inte logiken.. Om det nu ska flyttas kring, borde väl den här tråden flytta till "hälsofrågor"....
Ugglemormor
Viljan och motivationen styrs av ett medvetet beslut ...... att fortsätta att röka eller sluta röka.

Man får nog själv (med info av omgivningen, icke rökare) ta ställning till båda fallen, men när man är med på noterna att sluta så bäst går det med hjälp av andra, anhöriga eller annat.
Upptäcker man att man luktar illa, trots parfym o div. och vistas med icke rökare, arbetsplatsen har 0 tolerans för rökare osv. så kanske börjar man tänka om när man körs ut mitt på vintern att blossa i kylan + byta till rena kläder efter blossandet, blir det inte så roligt i längden. ......+ alla andra platser där man inte få röka...
Christa
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 17:08) *
förstår inte logiken.. Om det nu ska flyttas kring, borde väl den här tråden flytta till "hälsofrågor"....

Jag tänkte på det också.
CITAT (Ugglemormor @ 16-10-2012, 17:12) *
Viljan och motivationen styrs av ett medvetet beslut ...... att fortsätta att röka eller sluta röka.

Man får nog själv (med info av omgivningen, icke rökare) ta ställning till båda fallen, men när man är med på noterna att sluta så bäst går det med hjälp av andra, anhöriga eller annat.
Upptäcker man att man luktar illa, trots parfym o div. och vistas med icke rökare, arbetsplatsen har 0 tolerans för rökare osv. så kanske börjar man tänka om när man körs ut mitt på vintern att blossa i kylan + byta till rena kläder efter blossandet, blir det inte så roligt i längden. ......+ alla andra platser där man inte få röka...

Paefym luktar oftast också illa. Ger mig genast huvudvärk. Det räcker att någon med mycket parfym på sig var i hissen före mig.

Du pratar så lätt Uggle
pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 18:42) *
Paefym luktar oftast också illa. Ger mig genast huvudvärk. Det räcker att någon med mycket parfym på sig var i hissen före mig.

Du pratar så lätt Uggle

För att inte tala om dom, som häller på sig en flaska parfym när dom ska till vårdcentralen... thumbdown.gif
Har fått lämna väntrummet många gånger... crying.gif
gnon49
Kommer nog aldrig att kommentera en rökare för hans/hennes vanor eller ovanor eftersom jag rökt hela mitt liv. Däremot kan jag ju tala om hur det var att sluta om intresse finns.
Det var faktiskt inte så svårt som jag befarade, kanske tack vare tuggummi med nikotin. Rökhostan försvann som en vind laugh.gif I övrigt har jag inte märkt något med hälsan. tar kanske tid.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 16-10-2012, 17:08) *

Skit i logiken bara dom inte flyttar fler trådar! ranting.gif
CITAT (gnon49 @ 16-10-2012, 19:00) *
Kommer nog aldrig att kommentera en rökare för hans/hennes vanor eller ovanor eftersom jag rökt hela mitt liv. Däremot kan jag ju tala om hur det var att sluta om intresse finns.
Det var faktiskt inte så svårt som jag befarade, kanske tack vare tuggummi med nikotin. Rökhostan försvann som en vind laugh.gif I övrigt har jag inte märkt något med hälsan. tar kanske tid.

Men kanske inte alla kan tugga tuggummi. Vid senaste sjukhusbesök försökte jag igen plåstret men ett sår då är inte så roligt heller
Christa
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 17:03) *
Den som inte börjat röka behöver väl ingen motivation eller vilja att sluta.

Skall jag tolka det här svaret som att det inte finns något svar på det jag frågade om?
Anki på Öland
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-10-2012, 19:06) *
Men kanske inte alla kan tugga tuggummi. Vid senaste sjukhusbesök försökte jag igen plåstret men ett sår då är inte så roligt heller

Den lilla inhalatorn tyckte jag var bra! Ser ut som ett litet cigarettmunstycke som man stoppar in en ampull i (om man vill) Då hade man något att hålla i också - som är något man också ofta saknade!
*Stintan*
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 19:35) *
Skall jag tolka det här svaret som att det inte finns något svar på det jag frågade om?

Men Christa du både svarar och frågar väldigt konstigt på det man skriver ibland. Du behöver inte tolka in något annat än det jag skrev. Varför tror du att jag menar något annat?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 20:08) *
Men Christa du både svarar och frågar väldigt konstigt på det man skriver ibland. Du behöver inte tolka in något annat än det jag skrev. Varför tror du att jag menar något annat?

Därför att jag vet att du inte är så korkad så att du inte förstod vad jag menade när jag skiljde på motivation att inte börja röka och motivation att sluta.

Du svarade ju inte heller på det jag frågade om.

*Stintan*
CITAT (Christa @ 16-10-2012, 20:13) *
Därför att jag vet att du inte är så korkad så att du inte förstod vad jag menade när jag skiljde på motivation att inte börja röka och motivation att sluta.

Du svarade ju inte heller på det jag frågade om.

Du frågade vad som styr viljan och motivationen och på det kan jag bara svara att det är väl högst individuellt. Finns inget generellt svar som jag ser det. Jag tror faktiskt att den som inte börjar röka nödvändigtvis behöver ha en motivation till det. En del kanske bara tycker att det luktar äckligt. De flesta som aldrig börjar funderar nog inte ens över varför. Varför andra börjar har vi ju avhandlat förut men ingen kan banka in motivation och vilja att sluta röka i någon som inte vill själv.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 20:42) *
Du frågade vad som styr viljan och motivationen och på det kan jag bara svara att det är väl högst individuellt. Finns inget generellt svar som jag ser det. Jag tror faktiskt att den som inte börjar röka nödvändigtvis behöver ha en motivation till det. En del kanske bara tycker att det luktar äckligt. De flesta som aldrig börjar funderar nog inte ens över varför. Varför andra börjar har vi ju avhandlat förut men ingen kan banka in motivation och vilja att sluta röka i någon som inte vill själv.

Vad jag förstått på de inlägg som funnits här är att de flesta anser att incitamentet att inte börja röka inte beror på den information eleverna får om de hälsofaror som är förknippade med rökning.

Hur många procent som skulle börja röka om skolan inte informerade alls respektive hade en mycket heltäckande information är dock inte lätt att veta om ingen studie gjorts i ämnet. (Kanske finns?)

Jag tror dock i motsats till dig att dom flesta som väljer att inte börja röka har gjort ett medvetet val. Jag har själv suttit tillsammans med kompisar som smygrökt och jag har också blivit trugad och tjatad på.

Gissningarna här har mest handlat om att information inte motiverat dom som börjat röka att inte göra det men vad som fick de andra att inte göra det är minst lika intressant.
*Stintan*
Jag tror inte att så många av de som aldrig börjar röka ställs inför valet "ska jag börja eller inte". Det är nog inte heller ett ställningstagande för dessa som kommer plötsligt i tonåren.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 16-10-2012, 21:23) *
Jag tror inte att så många av de som aldrig börjar röka ställs inför valet "ska jag börja eller inte". Det är nog inte heller ett ställningstagande för dessa som kommer plötsligt i tonåren.

Det skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för åsikt i denna fråga.
Jubbe063
CITAT (Christa @ 17-10-2012, 06:20) *
Det skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för åsikt i denna fråga.

Tja, tycker nog den här frågsn kört fast, dvs samma fråga upprepas oavsett hur många olika svar och vinklingar kommer in. Onekligen ett intressant ämne, men ämnet skulle blu mer intressant om den utvecklades på mer akademisk nivå för att komma vidare. Spontant tycker jag nog att TS fått mångs bra svar på sin frågeställning, dvs att det är individuella faktorer tillsammans med umgängeskrets och miljö som avgör om man börjar eller inte, om man slutar eller inte. Finns helt enkelt inte något universellt patentsvar på lekmannanivå.
Christa
CITAT (Jubbe063 @ 17-10-2012, 09:24) *
Tja, tycker nog den här frågsn kört fast, dvs samma fråga upprepas oavsett hur många olika svar och vinklingar kommer in. Onekligen ett intressant ämne, men ämnet skulle blu mer intressant om den utvecklades på mer akademisk nivå för att komma vidare. Spontant tycker jag nog att TS fått mångs bra svar på sin frågeställning, dvs att det är individuella faktorer tillsammans med umgängeskrets och miljö som avgör om man börjar eller inte, om man slutar eller inte. Finns helt enkelt inte något universellt patentsvar på lekmannanivå.

Frågeställningen gällde ju Stintans påstående att den som väljer att inte börja röka inte har gjort ett aktivt val utan att det bara blev så.

De svar som tidigare kommit in har ju mer varit inne på att varför dom som börjar röka väljer att göra det.

När det gäller att utveckla tråden så är du välkommen att göra det. När det gäller att göra det på en mer akademisk nivå som du skriver så gäller det i så fall att hitta studier eller enkäter som stöder den ena eller den andra teorin.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 17-10-2012, 10:04) *
Frågeställningen gällde ju Stintans påstående att den som väljer att inte börja röka inte har gjort ett aktivt val utan att det bara blev så.

De svar som tidigare kommit in har ju mer varit inne på att varför dom som börjar röka väljer att göra det.

När det gäller att utveckla tråden så är du välkommen att göra det. När det gäller att göra det på en mer akademisk nivå som du skriver så gäller det i så fall att hitta studier eller enkäter som stöder den ena eller den andra teorin.

Men så skrev jag ju inte!
Ugglemormor
Hej,
Såg att ni skrev att jag tog LÄTT på saker o ting, jag förstår inte vad ni menar med det???????

Ang. parfym, det gällde rökare som kom på besök och dottern som ville dölja röklukten, men det blev ju ett tecken att de rökte. Röklukten kan man känna på huden, den kommer ju ut i varteviga por man har.
Maken allergisk till parfumen, så de "åkte fast " fast på direkten.
Blanda inte in parfymen nu i andra sammanhang, det gällde att hon försökte dölja det med extra parfym.

Jag gjorde inga utttalanden i mitt inlägg om parfymen vör övrigt, när det nu enbart gällde rökningen.

Mitt eget val att inte börja röka var mycket medveten beslut vid 14-års ålder pga mina egna omständigheter, ingen i skolan eller hemma sade något om det till mig.
Mina föräldrar visste om mitt beslut.
Gossen Ruda
Nyligen presenterades det i nyheterna att den kriminella världen tjänar miljarder på att importera cigaretter som man sen säljer utan att redovisa skatten. Rökare ser alltså till till att dessa personer lever gott. Enda lösningen är att helt förbjuda tobaken. Visserligen kommer staten att förlora en masa skatteintäkter men på sikt kommer det att löna sig när befolkningen blir friskare. Rökare som påstår att de inte kan sluta röka är så illa tvungna, då går det.
Bengalow
...och sedan tar vi bort alkohol - jepp, du har löst ett världsproblem, Rudan! Nobelpriset nästa!
Gossen Ruda
CITAT (Bengalow @ 17-10-2012, 12:27) *
...och sedan tar vi bort alkohol - jepp, du har löst ett världsproblem, Rudan! Nobelpriset nästa!

Fredspriset då? Det kan ju ges lite hur som helst. biggrin.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2012, 12:42) *
Fredspriset då? Det kan ju ges lite hur som helst. biggrin.gif

Nja, fredspriset lär du inte få, då folk kommer att slå ihjäl varandra i abstinensen. dunno.gif
Inte ekonomipriset heller, då staten går under utan dessa inkomstbringande skatter. yes.gif
Bättre då, att du skippar all privat bilåkning..(bensinen och miljön, du vet) rtfm.gif
Dom får fixa en kategori." Landets dårskap" DET skulle du vinna... 000.gif
Ja tänk om man tar bort alla bilar. Bra för miljön, sjukvårdskostnader sjunker eftersom det inte blir några olyckor och så behövs bara cykelvägar. Tänk Ruda vad bra du skulle må om du skall cykla till stugan.

pejori
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-10-2012, 13:03) *
Ja tänk om man tar bort alla bilar. Bra för miljön, sjukvårdskostnader sjunker eftersom det inte blir några olyckor och så behövs bara cykelvägar. Tänk Ruda vad bra du skulle må om du skall cykla till stugan.

rotfl.gif
Gossen Ruda
Var det någon rökare som blev provocerad? rolleyes.gif Jo, jag vet att det var ett löjligt förslag. Fast hur skulle det vara om någon i dagens läge, om vi inte redan hade tobak och cigaretter mm, ville introducera rökningen? Med alla hälsoeffekter, cancer mm. Tror ni det hade blivit tillåtet? Om det nu inte hade blivit tillåtet borde det väl vara lätt att förbjuda det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon