|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2012, 21:39)  Var det någon rökare som blev provocerad? Jo, jag vet att det var ett löjligt förslag. Fast hur skulle det vara om någon i dagens läge, om vi inte redan hade tobak och cigaretter mm, ville introducera rökningen? Med alla hälsoeffekter, cancer mm. Tror ni det hade blivit tillåtet? Om det nu inte hade blivit tillåtet borde det väl vara lätt att förbjuda det. Inte jag i alla fall. I dag hade den aldrig släppts fri, inte bruk av alkohol heller. Men prishöjningarna är bara för att få in skattepengar. När priserna på cigg. chockhöjdes för några år sedan, gick dom in och sänkte priserna igen. Folk köpte inte svenska cigg längre. (förlorade skatteintäkter)
Men för sjutton !det har ju blivit rena förföljesen på rökare !och dom värsta antagonisterna är ju dom som rökt själva ! Är det något som man ska ta tag i så är det väl missbrukare av Narkotika ! som verkligen skadar både missbrukaren dess släkt vänner och samhället .En rökare stjäl väl för sjutton inte för att få en cigg !tycker hela rökdebatten har spårat ur !Finns väl ingen i dag som står och blåser rök i ansiktet på folk eller på små barn och få röker inne i sin bostad .Det här har ju blivit en jäkla hetsjakt på rökare !för sjutton ta tag i det som är viktigt istället som tex misshandlade barn i alkolistfamiljer mm .Eller småflickor som prostituerar sig !
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-10-2012, 06:05
Gossen Ruda varför skall du alltid förbjuda allt som inte du gillar, behöver eller gör? Det är ju inte en människa i ett land som skall bestämma men klart du skulle nog gilla diktatur bara du får bestämma
Gossen Ruda
18-10-2012, 08:29
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-10-2012, 07:05)  Gossen Ruda varför skall du alltid förbjuda allt som inte du gillar, behöver eller gör? Det är ju inte en människa i ett land som skall bestämma men klart du skulle nog gilla diktatur bara du får bestämma Det var bara på skämt, jag vet att protesterna skulle bli högljudda. Däremot vore det en idé att förbjuda nyrekrytering. Till slut skulle rökningen upphöra pga naturlig eller onaturlig avgång.
Christa
18-10-2012, 11:51
Hur skulle ni som röker reagera om ni sökte läkare för någon krämpa och läkaren sa att rökning bidragit till att ni fått den och att det skulle vara en fördel att sluta?
*Stintan*
18-10-2012, 12:04
CITAT (Christa @ 18-10-2012, 12:51)  Hur skulle ni som röker reagera om ni sökte läkare för någon krämpa och läkaren sa att rökning bidragit till att ni fått den och att det skulle vara en fördel att sluta? Inte alls eller som en bekräftelse på något jag redan vet. Skulle bli mer förvånad om läkaren inte sa så.
Christa
18-10-2012, 14:40
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 13:04)  Inte alls eller som en bekräftelse på något jag redan vet. Skulle bli mer förvånad om läkaren inte sa så. Så du skulle inte bli sur på läkaren i alla fall? Många läkare drar sig för att ta upp livsstilsfrågor eftersom det är lite känsligt. Det gäller även motion och mat. Snubblade förresten över det här idag. Psoriasis och tobak Det finns idag ett tydligt samband mellan psoriasis och rökning. Exakt hur stor risken är att utveckla psoriasis om man röker och har anlag för sjukdomen är inte helt klarlagt, men studier visar att risken är upp till 80% högre för rökare än icke-rökare. Vissa studier visar att rökning har större inverkan på sjukdomsbilden hos kvinnor än hos män. Det kan också vara så att rökare har svårare psoriasis än ickerökare och att svårighetsgraden ökar med antalet cigaretter man röker. Resultatet ser här lite olika ut i olika studier. Även antalet år som rökare kan påverka svårighetsgraden av psoriasis. http://www.psoriasisforbundet.se/mabra/hal...-och-psoriasis/Undrar om alla som har psoriasis får information om ovanstående.
*Stintan*
18-10-2012, 15:37
CITAT (Christa @ 18-10-2012, 15:40)  Så du skulle inte bli sur på läkaren i alla fall? Många läkare drar sig för att ta upp livsstilsfrågor eftersom det är lite känsligt. Det gäller även motion och mat. Snubblade förresten över det här idag. Psoriasis och tobak Det finns idag ett tydligt samband mellan psoriasis och rökning. Exakt hur stor risken är att utveckla psoriasis om man röker och har anlag för sjukdomen är inte helt klarlagt, men studier visar att risken är upp till 80% högre för rökare än icke-rökare. Vissa studier visar att rökning har större inverkan på sjukdomsbilden hos kvinnor än hos män. Det kan också vara så att rökare har svårare psoriasis än ickerökare och att svårighetsgraden ökar med antalet cigaretter man röker. Resultatet ser här lite olika ut i olika studier. Även antalet år som rökare kan påverka svårighetsgraden av psoriasis. http://www.psoriasisforbundet.se/mabra/hal...-och-psoriasis/Undrar om alla som har psoriasis får information om ovanstående. Det är inte min erfarenhet att läkare inte skulle ta upp rökning. Sen beror det väl på vad man söker för vad dom tar upp. Varför tror du att psoriasispatienter inte skulle få information om ovanstående?
Christa
18-10-2012, 15:39
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 16:37)  Det är inte min erfarenhet att läkare inte skulle ta upp rökning. Sen beror det väl på vad man söker för vad dom tar upp.
Varför tror du att psoriasispatienter inte skulle få information om ovanstående? Det skrev jag inte.
*Stintan*
18-10-2012, 15:41
Eftersom du frågade förutsatte jag att du inte trodde det.
herkules
18-10-2012, 19:25
CITAT (Christa @ 18-10-2012, 12:51)  Hur skulle ni som röker reagera om ni sökte läkare för någon krämpa och läkaren sa att rökning bidragit till att ni fått den och att det skulle vara en fördel att sluta? jag tror inte att någon människa i sverige är så korkad så att de inte vet om det. det är väl alltid en fördel att sluta röka?
Ugglemormor
18-10-2012, 19:39
Hur katten har man då fått psoriasis när man inte tagit ett enda blåss under sitt liv? .........
Christa
18-10-2012, 20:07
CITAT (Ugglemormor @ 18-10-2012, 20:39)  Hur katten har man då fått psoriasis när man inte tagit ett enda blåss under sitt liv? .........  Rökning är en riskfaktor bland flera. Rökning är ju också en riskfaktor för diabetes och hjärt-kärl sjukdomar men även dom som aldrig rökt kan få dessa sjukdomar.
*Stintan*
18-10-2012, 20:11
Ja det är riskfyllt att leva.....man kan ju dö.
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 21:11)  Ja det är riskfyllt att leva.....man kan ju dö. Ja, så är det. Jag är i alla fall glad över att jag nu bara har 2 kg kvar till den vikt jag hade när jag slutade röka. Som mest vägde jag 19 kg mer.
ryss_борис
18-10-2012, 22:48
CITAT (Anma @ 10-10-2012, 21:33)  Alla ungdomar är faktiskt inte lika rättskaffens och präktiga som du. Många vill vara rebelliska och gör tvärt emot mot vad man "bör och ska" göra.
En kampanj om hur töntigt rökning är skulle ge mycket bättre resultat än skrämselpropaganda tror jag. Och varför skulle inte en sån kampanj fungera särksilt bra? Som ledtråd får du veta att det har med mänskligt beteende att göra....
CITAT (ryss_бори @ 18-10-2012, 23:48)  Och varför skulle inte en sån kampanj fungera särksilt bra?
Som ledtråd får du veta att det har med mänskligt beteende att göra.... Jag behöver inga ledtrådar.
Ugglemormor
19-10-2012, 11:46
Jag har fått frågan om rökning av flera läkare och anser det inte det minsta konstig, även om jag hade varit en rökare, men nu är jag det inte. Samma gäller alkoholvanor, ser det enbart positivt att läkaren får den infon som behövs .........
Christa
19-10-2012, 14:49
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2012, 21:11)  Ja det är riskfyllt att leva.....man kan ju dö. Den typen av raljerande är ju inte helt ovanligt. Min sambos berättelse om hur hans pappa led under sina 10 sista år med kol låter dock inte särskilt lockande.
Ugglemormor
19-10-2012, 15:23
Christa, Jag vet vad du menar ..... min far dog också av det. Det var jobbigt att besöka honom under den sista tiden. Här fanns också alkoholen som tog hans lever och magen, så nog tänker man om man inte har gjort det innan. Han hade inga andra sjukdommar mer än de som var relaterade rill rökning och sprit.......
*Stintan*
19-10-2012, 15:28
CITAT (Christa @ 19-10-2012, 15:49)  Den typen av raljerande är ju inte helt ovanligt. Min sambos berättelse om hur hans pappa led under sina 10 sista år med kol låter dock inte särskilt lockande. Det är inget raljerande utan faktiskt sant. Det enda vi vet med säkerhet är att vi alla ska dö. När och av vad vet vi inte, iallafall inte de allra flesta.
hattstugan
19-10-2012, 16:49
Ett sant svar *Stintan*!!
Jag kan rasa ihop på väg ut nu och vara död! Oavsett om jag röker eller ej!
Är min tid ute så är det så! Tack och lov vet jag inte när den är det!
Christa
19-10-2012, 19:15
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2012, 16:28)  Det är inget raljerande utan faktiskt sant. Det enda vi vet med säkerhet är att vi alla ska dö. När och av vad vet vi inte, iallafall inte de allra flesta. Du förstår säkert vad jag menar.
*Stintan*
19-10-2012, 19:40
CITAT (Christa @ 19-10-2012, 20:15)  Du förstår säkert vad jag menar. Jodå men du förstod uppenbarligen inte vad jag menade.
Christa
20-10-2012, 14:35
Det handlade om att sluta röka i senaste avsnittet av "Fråga doktorn". http://www.svt.se/fraga-doktorn/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|