Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
gnon49
Något som jag har ont av är parfymer, konstgjorda dofter som kan lukta gott, men som i större mängder stinker och får mig faktiskt att må illa. Idag får det inte dofta illa ens från toaletten en liten stund utan skall döljas med div. miljöfarliga produkter. Vad vore livet utan wv-ankan. Kvack, kvack. Propositioner i den allmänna debatten är inte fel. Själv tror jag, men bara tror, att för mycket socker i tidiga år är lika skadligt som för mycket tobak senare i livet. Man bäddar för sjukdomar o tidigare död.
Inga från Närke
Ni pratar om att informera och ta detta som ett exempel.
Träffade några ungdomar utanför vår ICA-affär som stod och rökte, då passade jag på att informera dem om
när jag började med min första cigg. och att jag idag har kol, lindrig men i alla fall. Har då rökt från 15 år fram till jag
blev 62 år. Är idag 67 år och rökfri sedan snart 5 år sedan och saknar det inte men dessa ungdomar jag pratade med skrattade
bakom min rygg sedan när jag gick iväg. Även om de får svart på vitt så bryr de sig inte.
Samma med mitt barnbarn som missköter sin diabetes och vi har berättat vad som kan hända om 50 år.
De tar inte in det för det är så lång tid framåt så de ser inte problemet trots att man berättar.
Hur ska vi lösa det att få dem att tänka vad som kan hända om 30,40,50 år framåt om de idag är 15 - 20 år gamla.
Om vi löser det så löser vi mycket.
*Stintan*
CITAT (Inga från Närke @ 11-10-2012, 21:14) *
Ni pratar om att informera och ta detta som ett exempel.
Träffade några ungdomar utanför vår ICA-affär som stod och rökte, då passade jag på att informera dem om
när jag började med min första cigg. och att jag idag har kol, lindrig men i alla fall. Har då rökt från 15 år fram till jag
blev 62 år. Är idag 67 år och rökfri sedan snart 5 år sedan och saknar det inte men dessa ungdomar jag pratade med skrattade
bakom min rygg sedan när jag gick iväg. Även om de får svart på vitt så bryr de sig inte.
Samma med mitt barnbarn som missköter sin diabetes och vi har berättat vad som kan hända om 50 år.
De tar inte in det för det är så lång tid framåt så de ser inte problemet trots att man berättar.
Hur ska vi lösa det att få dem att tänka vad som kan hända om 30,40,50 år framåt om de idag är 15 - 20 år gamla.
Om vi löser det så löser vi mycket.

Vem sjutton brydde sig om vad som evenuellt kunde hända om 30, 40, 50 år när man var 15-20 själv. Jisses så många år är ju en hel eon när man är i den åldern.
Anki på Öland
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-10-2012, 20:16) *
........... införde för några år sedan snusförbud för anställda på arbetstid...........

Så gjorde kommunen där jag jobbade också - dom kallade det att dom införde nikotinförbud MEN dom erbjöd i samma andetag hjälp att sluta röka med hjälp av nikotintuggummi, nikotinplåster eller andra hjälpmedel..... g.gif
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2012, 21:22) *
Vem sjutton brydde sig om vad som evenuellt kunde hända om 30, 40, 50 år när man var 15-20 själv. Jisses så många år är ju en hel eon när man är i den åldern.

Ja ungdomar är ofta lättpåverkade. Hur mycket reklam riktar sig äldre resp. yngre. Vilka vill man påverka. En flashig reklam med produkten skall locka o skapa begär.
Ytterst få produkter lever ju upp till den lockande reklamen. Visst blir man klokare ju äldre man blir blush.gif
Motti
Alla som röker i dag är fullt medvetna om hälsofaran !vi som är äldre rökare blir vansinigt trötta på att höra det för vi vet !är man över 50 + ,jag lovar att VI VET .Konsten är inte att sluta röka !konsten är att sluta med ett långt beroende en vän som man ska sparka i röven och be den dra åt pipsvängen .Lite svårt att göra sig av med gammla vänner den som alltid ståt vid min sida när alla andra svikigt !CIGGEN heter han .
Men nu är det snart dags för min vän att bli begraven ! OCH JAG FÅR SKAFFA MIG EN NY VÄN smile.gif
ryss_борис
Faran är inte att skolan informerar, faran är att skolan i hopp om att minska antalet rökare överdriver faran (det är redan tillräckligt skadligt som det är, man behöver inte hitta på saker för att få det att låta värre), och därför får det motsatt effekt.

Är man väl medveten om riskerna, kan jag tycka att folk ska ge fan i att påtala hur dumma rökare är. Det är väl för helvete upp till den enskilda individen att utvärdera för- och nackdelarna med just rökning.

Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak. Alltså får man utvärdera själv huruvida det är värt att röka/inte röka/sluta röka efter ett tag etc.
Christa
CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 01:49) *
Faran är inte att skolan informerar, faran är att skolan i hopp om att minska antalet rökare överdriver faran (det är redan tillräckligt skadligt som det är, man behöver inte hitta på saker för att få det att låta värre), och därför får det motsatt effekt.

Är man väl medveten om riskerna, kan jag tycka att folk ska ge fan i att påtala hur dumma rökare är. Det är väl för helvete upp till den enskilda individen att utvärdera för- och nackdelarna med just rökning.

Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak. Alltså får man utvärdera själv huruvida det är värt att röka/inte röka/sluta röka efter ett tag etc.

Vilka rökrelaterade hälsorisker känner du till?

Vad är det dom hittar på?

Du skriver så här "Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak."

Tyvärr är det inte så livet fungerar. Dom flesta som blir sjuka av rökning är inte friska tills dom plötsligt dör. Det kan bli 40 år av lidande för en del. Min pappa, min första killes pappa, min andra killes pappa och min sambos pappa dog av rökning. Alla fyra i olika sjukdomar och med olika längd på lidandet och antalet sjukdomar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Christa är det inte så att DU tycker att deras sjukdomar kom från rökning?
Cacki
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 07:16) *

Du skriver så här "Jag personligen dör hellre vid 70, och har ett jävligt roligt liv, än blir 100 och lever halvtråkigt, och jag är övertygad om att alla vettiga individer känner samma sak."

Tyvärr är det inte så livet fungerar. Dom flesta som blir sjuka av rökning är inte friska tills dom plötsligt dör. Det kan bli 40 år av lidande för en del. Min pappa, min första killes pappa, min andra killes pappa och min sambos pappa dog av rökning. Alla fyra i olika sjukdomar och med olika längd på lidandet och antalet sjukdomar.

Det är få förunnade, antingen man är rökare eller ej, att få vara det. Det finns många icke rökrelaterade sjukdomar som kan påverka livskvalitén också, så det där är ett ganska lamt argument som de flesta redan har hört till leda vid det här laget...
Alla människor tar mer eller mindre dumdristiga risker mot bättre vetande ibland.
Christa
CITAT (Cacki @ 12-10-2012, 09:12) *
Det är få förunnade, antingen man är rökare eller ej, att få vara det. Det finns många icke rökrelaterade sjukdomar som kan påverka livskvalitén också, så det där är ett ganska lamt argument som de flesta redan har hört till leda vid det här laget...
Alla människor tar mer eller mindre dumdristiga risker mot bättre vetande ibland.

Då håller du i princip med om att man inte kan blossa på och tro att man skall få vara frisk tills man dör?

*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 09:28) *
Då håller du i princip med om att man inte kan blossa på och tro att man skall få vara frisk tills man dör?

Det ska nog ickerökare inte heller tro. Det är få förunnat att få vara frisk tills man dör knall och fall.
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 09:51) *
Det ska nog ickerökare inte heller tro. Det är få förunnat att få vara frisk tills man dör knall och fall.

Det skall gudarna veta....

Kände några s.k. renlevnadsmänniskor som dog ung. Undra vad man då skall skylla på? På tristess kanske?????
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 09:51) *

Det håller jag med dig om men det har ju inte med det här att göra. Såg du inte inlägget jag svarade på?
Ugglemormor
så sant, Stintan ....... det är ingen garanti att få leva längre som icke rökare, det finns annat som man kan råka ut för....

gnon49 .... inte missunnar jag dig det du gillar och vill ha i ditt liv, du kan även leva till 100 och ha det gott, känner till flera sådana personer. Men det är nog inte ok att utsätta andra som inte mår bra av röken, men du verkar ju veta det också......

cacki,
- det du beskriver har jag också tänkt på. det finns massa olika dolda saker/sjd i dessa länder som vi inte är vana vid. Jag kommer att inte åka dit i alla fall, finns väl något vettigt att se sig omkring på närmare håll.
--- Det är ju osäkert även att bli opererad för risken finns att man får en bakterie och det finns ingen bot.
Det är att välja mellan pest o kolera i sådana fall, men är man tvungen att lägga sig i händerna på vårdpersonalen, så hoppas man dock att det går vägen.

Det är för sterilt i vårt vardagsliv, föredrar lite skit i hörnerna än kliniskt rent och vi skiter utan kvak-kvak, finns ju fönster att öppna och vädra i sådana fall.

Jag tål inte strålningen fr. mobiler därför använder jag den "sladden" som förlängning. Bättre än så kan jag inte göra.....

Parfymer kan vara ett gissel, maken tål inte starka dofter, så man väljer att avstå till vardags och samma gäller deodoranter......

Men trots riskerna med all missbruk, dömmer jag inte andra för det är inte mina val utan deras ........ tummenupp.gif
Jag är ju inte bättre själv, kanske något i min omgivning inte tål det jag inte har tänkt på.....
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 10:13) *
Det håller jag med dig om men det har ju inte med det här att göra. Såg du inte inlägget jag svarade på?

Jovisst och just därför tyckte jag att ditt svar till Cacki var konstigt.

Folk blir ju sjuka oavsett de röker eller inte så hur kan man veta om någon sluppit bli sjuk om den inte rökt? Om man säger åt rökaren att du har fått den där sjukdomen för att du rökt vad säger man då till den som fått samma sjukdom utan att ha rökt?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 10:52) *
Jovisst och just därför tyckte jag att ditt svar till Cacki var konstigt.

Folk blir ju sjuka oavsett de röker eller inte så hur kan man veta om någon sluppit bli sjuk om den inte rökt? Om man säger åt rökaren att du har fått den där sjukdomen för att du rökt vad säger man då till den som fått samma sjukdom utan att ha rökt?

Det var svaret till ryss_борис som jag menade.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 10:59) *
Det var svaret till ryss_борис som jag menade.

Ja och hur kan du vara så säker på att dessa personer inte blivit sjuka om de inte hade rökt?
skånepåg
Nyttjar också denna dumma cancerpinnen sen 17 år tillbaks och har en rätt kraftig rökhosta redan sad.gif
Men snusar mer och mer, att sluta helt och hållet är ett mål dock tummenupp.gif
Det är som ni säger, ungdomarna tänker inte så långt fram och det är nåt många ångrar senare whist.gif
Ugglemormor
... tummenupp.gif --- håller tummarna skånepåg att du lyckas med tiden att bli av med det hela ..... kompiskram.gif det kan vara tufft, men du är väl inte ännu så gammal att du kan få leva utan giftpinnarna .......och kunna lukta på blommorna ..... (det sägs att doftsinnet kommer tillbaka)
Ugglemormor nu blir jag väldigt funderande... Du skrev ju förra vekan att du skall opereras denna vekan i tisdags (also tisdagen som har gått...... ) Hur var det nu med det?
Ugglemormor
Elisabeth,

för att inte behöva dra hela historien så får du ett PM, är det OK?
Christa
CITAT (skånepåg @ 12-10-2012, 12:44) *
Nyttjar också denna dumma cancerpinnen sen 17 år tillbaks och har en rätt kraftig rökhosta redan sad.gif
Men snusar mer och mer, att sluta helt och hållet är ett mål dock tummenupp.gif
Det är som ni säger, ungdomarna tänker inte så långt fram och det är nåt många ångrar senare whist.gif

Vilken information minns du från skoltiden? Vad tror du skulle ha fått dig att inte börja röka?

CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 11:06) *
Ja och hur kan du vara så säker på att dessa personer inte blivit sjuka om de inte hade rökt?

Läkarna sa att det berodde på rökning.

Det var dock argumentet att han hellre hade roligt medan han levde och förlorade några år som det gällde. Hinner inte formulera mig så exakt just nu.
Christa när jag för många år sedan var på SU p.g.av min trasiga rygg sp frågade mig professorn om jag röker. Ja sa jag då. Och då var det klart. Problemet var klart för honom att det är rökningens skull

Men när jag förklarade för honom att när jag fick problem med ryggen hade jag inte ens en cigarett i handen, ännu mindre rökt ja då blev han sur och grinig och otrevlig. Inte kan en patient prata emot herrn professor som hade så klar tför sig hur det låg till, hur fel det än var.

Christa förklarade läkaren för en thej som då var ihop med sonnen vad det var för fel? Tror inte riktig fpå det för annars har han gjort fel.
Vet hur noga det är med sekretess när jag går ihop med sambon till läkaren eller han med mig.

Elisabeth
Cacki
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 09:28) *

Ja, jag håller med. Man kan ju ha oturen att få stelkramp eller reumatism ändå. Inte katten kan man förebygga det med rökning..... flirting.gif
Ibland ställer du allt ganska korkade frågor, men för säkerhets skull, jag tror inte att det är nyttigt att röka! Däremot tror jag inte att predika hål i huvudet på folk är rätt väg att gå för att få dem att vilja sluta.
ryss_борис
CITAT (Christa @ 12-10-2012, 07:16) *

Just därför jag också skrev "skära ner på rökningen", dvs vet man riskerna med det, vet man också ungefär hur länge och hur mycket man kan röka, innan man kan räkna med allvarliga konsekvenser. Problemet är att folk har svårt att sluta. Säger ju sig självt att det inte är bra att röka et paket om dagen i 10 år...

Angående vad de överdriver om i skolan är bla hur snabbt man tappar kondition av det, vad det är som gör att man blir sjuk etc. Exempel är väl ungefär "Håller du på med någon typ av idrott på elitnivå, så omöjliggör det rökning", vilket garanterat inte är sant, då det kvittar inom alla idrotter där inte kondition är den överlägset viktigaste faktorn.

Finns en massa andra saker med, som bara är fånigt att höra när man själv läst riktiga forskningsrapporter (som man genom sitt univeritets-id kan beställa hem)

ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2012, 11:06) *

Den där logiken fungerar inte. Man kan alltid säga så. Hur kan du vara säker på att du inte brutit benet om du inte hamnat under bilen etc. Nu är det bevisligen så att rökning är fysiskt skadligt för kroppen i de allra flesta fall (undantagen är ju i de fallen då den som tvingas sluta blir så deprimerad att det skadar kroppen ännu mer).

Däremot är det ju upp till var och en, för vissa är det kanske värt att riskera att bli sjuk för att få ha lite roligare. Det är dessutom så mycket annat som påverkar om du får ett friskt liv eller inte, att skippa rökning är att eliminera en av många risker, och du har nu förbättrat dina chanser till längre överlevnad, men något mer än så har du faktiskt inte gjort. Nej, var och en gör som de vill, så länge man faktikst vet riskerna, så ska man ju ha rätt att styra över sitt eget liv, åtminstone när man uppnåt en viss ålder.
Anki på Öland
CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 15:45) *
.......för vissa är det kanske värt att riskera att bli sjuk för att få ha lite roligare......

Vad har roligt med rökning att göra??
ryss_борис
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2012, 15:59) *
Vad har roligt med rökning att göra??

För många av de som röker är det roligt/skönt att ta sig ett bloss med andra och koppla av.
skånepåg
Var inte så mycket i skolan då men de berätta ju riskerna och visa bilder, avskräckande mer gripande hade nog varit att få besök av de med kol och cancer och hjärtsjukdomar och få berättat hur det lätt kan gå osv.
Långt ifrån alla som blir drabbade av det värsta men man får en annan syn, men man är sina bästa år och tror man är odödlig och vill testa på allt med =/
Natur liv
CITAT (skånepåg @ 12-10-2012, 16:23) *
Var inte så mycket i skolan då men de berätta ju riskerna och visa bilder, avskräckande mer gripande hade nog varit att få besök av de med kol och cancer och hjärtsjukdomar och få berättat hur det lätt kan gå osv.
Långt ifrån alla som blir drabbade av det värsta men man får en annan syn, men man är sina bästa år och tror man är odödlig och vill testa på allt med =/

Precis så, jag tror absolut att det är lättare att ta till sig en historia om en verklig människa berättar hur han/hon drabbats. Det görs ju på det sättet i andra sammanhang, när till exempelvis skadade besöker nyskadade för att inge hopp om att det finns ett liv även utan exempelvis fungerande ben.
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-10-2012, 14:27) *
Christa när jag för många år sedan var på SU p.g.av min trasiga rygg sp frågade mig professorn om jag röker. Ja sa jag då. Och då var det klart. Problemet var klart för honom att det är rökningens skull

Men när jag förklarade för honom att när jag fick problem med ryggen hade jag inte ens en cigarett i handen, ännu mindre rökt ja då blev han sur och grinig och otrevlig. Inte kan en patient prata emot herrn professor som hade så klar tför sig hur det låg till, hur fel det än var.

Christa förklarade läkaren för en thej som då var ihop med sonnen vad det var för fel? Tror inte riktig fpå det för annars har han gjort fel.
Vet hur noga det är med sekretess när jag går ihop med sambon till läkaren eller han med mig.

Elisabeth

Det där med ryggen förstod jag inte riktigt. Vaddå "hade inte ens en cigarett i handen"? Menade du egentligen att du aldrig hållit i en cigarett och än mindre rökt någon gång innan du fick problem med ryggen?

Självklart pratade inte läkarna direkt med mig förutom när det gällde min egen far. När det gäller dom övriga så är det deras söner som berättat för mig.

Den första fick flera hjärtinfarkter innan han fyllt 50 år. Han rökte ca ett paket Comerce utan filter per dag. Han fru fick sedan kol. Hon rökte samma. Han blev nog ca 60 år men fick släpa med sig en syrgastub resten av livet.

Den andra fick lungcancer men dom upptäckte inte det innan han hade fått metastaser i hjärnan så dom kunde ingenting göra. Han var drygt 60 år

Min nuvarande sambos far hade kol och en rad andra sjukdomar som är vanligare bland rökare.

Min pappa fick multiinfarktdemens när han var drygt 60 år och läkarna sa att det berodde på rökning. Han rökte minst ett paket per dag.

Tror du fortfarande att dessa fyra personer skulle blivit sjuka på samma sätt om dom inte hade rökt?
Ja precis Christa det menade jag att jag inte rökte innan mina ryggproblem började.

För övrigt så hade jag en granne som dog innan han fyllde 50. Och han dog i Lungcancer utan att han rökte. Han varken rökte, drack alkohol eller något annat sånt. Vad skyller du det då på????
Anki på Öland
CITAT (ryss_бори @ 12-10-2012, 16:10) *
.......roligt...................koppla av.

Att ha roligt och att koppla av är väl helt olika saker! Har aldrig hört talas om någon som röker för att ha roligt!
skånepåg
Beror på vad man röker för att ha roligt naughty.gif
gnon49
Eller som busschaffisen sa "jag stannar bara bussen för att släppa av en rökare". sick.gif
skånepåg
Thunder down below giggle.gif
Motti
Jag måste hålla med Stintan (händer inte så ofta ) rolleyes.gif Att höra tjatet när man är vuxen om hur farligt det är gör att man blir rent trotsig istället .Men all sin da !vi som är 50+ vet väl för böveln riskerna med att röka men Sverige är ett fritt land heter det ju så är man vuxen kan man väl få sköta sitt och ta sina egna beslut !
Nu är jag själv i den situationen att jag MÅSTE sluta röka antingen jag vill eller inte eftersom jag fått förtjockningar på mina stämband och kraxar som en kråka sedan 3 månader och ska operera mina stämband troligtvis .När jag var på öron näs och hals i går så funderade jag på att neka till att jag var rökare därför att det skulle varit intressant att höra vad man annars kunde få dom här problemen av !det första Läkaren frågade mig var om jag röker ! ibland har man en känsla av att det är väldigt enkelt att skylla på rökningen när man inte orkar eller vill se någon annan annledning !Verkar som mycket skylls på rökning !enkelt och så slipper de ju fördjupa sig i diagnoser också .Vet inte hur många gånger jag fått höra :det är för att du röker !
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2012, 22:39) *
Tänk vad mycke skatt vi rökare betalar in giggle.gif

Fast rökningen kostar en hel del skattepengar!
Jag har själv rökt jättemycket i många år, (men la av för åtta år sedan) så det är ingen moralkaka jag kommer med! flirting.gif
Motti
Vad jag vänder mig emot är väl att helt plötsligt bli behandlad som en idiot och en samhällsfara plus att man helt plötsligt fått status som en narkoman !Drevet går mot rökare så det är inte sant !på lasarettet i går stog en ask kopp tio meter från entren confused.gif om man röker ute en bit ifrån andra hur i all sin da kan man skada någon då med passiv rökning ?Nä jag tycker det har gått för långt i jakten på rökare och konstigt nog är dom värsta antagonisterna dom som tidigare rökt själv rtfm.gif Undrar just vad nästa påhitt ska bli ?kan bli vi som dricker kaffe också för det är ju enligt renlevnadsmänniskor en drog och ett gift för kroppen något som vi blir beroende av .
hattstugan

Som rökare i dag ses man som spetälsk av vården! Alla sjukdomar kan skyllas på rökning!

Min far har aldrig rökt! Varit ute i skog och mark bra kondition osv! Men får den ena efter den andra hjärtinfarkten och nu så dålig att han bara kan gå korta sträckor!
Min farfar däremot var rökare och var frisk ända till sin sista levnadsmånad!

Ingen information i världen fungerar för vare sig alkohol, droger eller rökning!
För gjorde den det skulle inga av dessa saker finnas!
Eller har jag fel?
Biggan_
CITAT (Motti @ 12-10-2012, 23:15) *
Drevet går mot rökare så det är inte sant !på lasarettet i går stog en ask kopp tio meter från entren confused.gif om man röker ute en bit ifrån andra hur i all sin da kan man skada någon då med passiv rökning ?

Men det är ju inte bara det här med passiv rökning. Man måste också ta hänsyn till de som är allergiker!
Motti
Det har nu gått så långt att rökare vägras operation om de inte slutar röka ! märkligt efter som den större delen av läkarkåren påstår att hjärtinfarkt är ärftligt liksom stroke mm i dag kan man till och med lämna blodprov för att se om man bär på vissa gener .Den läkaren jag fick i går på öron näs hals tillstog att han har passienter på över 80 år som rökt hela livet som är fullt friska förutom en del problem med sina slemhinner vilket ju är naturligt vid den åldern .Vad jag förståt så är även cancer ärftligt betingat ,har man det i släkten så är risken större för vissa av oss .
Biggan_
Ja alla är vi olika och säkert olika mottagliga för diverse giftigheter. Jag tycker att dom som vill röka skall naturligtvis få göra det så länge som man visar hänsyn mot andra.
Jag tänker åtminstonde inte elda upp mina pengar! biggrin.gif
Vad det gäller vägrade operationer så får man ta ställning till om det är värt rökningen att hamna i den situationen. Det sägs ju att risken för att operationen skall misslyckas är mycket större om man röker. Det är ju ett val var och en själv får göra.
herkules
CITAT (Biggan_ @ 12-10-2012, 23:23)
1581993[/url]']
Men det är ju inte bara det här med passiv rökning. Man måste också ta hänsyn till de som är allergiker!

jag åker buss, på kliver hästtjejer med hästkläder, jag måste kliva av. vaddå hänsyn till allergiker? jag röker inte på bussen.

CITAT (Motti @ 12-10-2012, 23:27)
1581996[/url]']
Det har nu gått så långt att rökare vägras operation om de inte slutar röka ! märkligt efter som den större delen av läkarkåren påstår att hjärtinfarkt är ärftligt liksom stroke mm i dag kan man till och med lämna blodprov för att se om man bär på vissa gener .Den läkaren jag fick i går på öron näs hals tillstog att han har passienter på över 80 år som rökt hela livet som är fullt friska förutom en del problem med sina slemhinner vilket ju är naturligt vid den åldern .Vad jag förståt så är även cancer ärftligt betingat ,har man det i släkten så är risken större för vissa av oss .
tala inte om för läkaren att du röker, enklast så.
Biggan_
CITAT (herkules @ 12-10-2012, 23:46) *
jag åker buss, på kliver hästtjejer med hästkläder, jag måste kliva av. vaddå hänsyn till allergiker? jag röker inte på bussen.

Ja jag håller med dej! Det är fruktansvärt med dessa stinkande hästkläder som tar andan ifrån en.
Motti
I förgår hade jag en ångestattack liksom för jag fick för mig att om de frågade om jag röker skulle jag kanske säga nej !men jag är en ärlig människa och gillar inte att ljuga så jag blottade mig och sa som det va !attans tycker man nu angry.gif Skulle varit intressant att höra vad det annars kunde bero på !kanske all cortison jag ätit de senaste månaderna för inflamationen i min axel !eller cortisonen jag inhalerar varje dag för min astma ?Verkar som man måste vara oärlig för att få ett ärligt svar ibland !
Biggan_
CITAT (Motti @ 13-10-2012, 00:02) *
I förgår hade jag en ångestattack liksom för jag fick för mig att om de frågade om jag röker skulle jag kanske säga nej !men jag är en ärlig människa och gillar inte att ljuga så jag blottade mig och sa som det va !attans tycker man nu angry.gif Skulle varit intressant att höra vad det annars kunde bero på !kanske all cortison jag ätit de senaste månaderna för inflamationen i min axel !eller cortisonen jag inhalerar varje dag för min astma ?Verkar som man måste vara oärlig för att få ett ärligt svar ibland !

Oj, kan du röka fast du har astma?
hattstugan

Vid en tumör op för tre år sedan så höll jag upp ca 2 veckor i samband med op!

På Akis såg de helst att man slutade men var väl egentligen bara en rekommendation! Man kan inte tvingas!

Fick tabletter för två år sedan men de gav mig djup depression istället så jag röker ff!

Men tar naturligtvis hänsyn till alla som inte röker! Fick lära det för mer än 30 år sedan!
Motti
Japp !jag låg på Eksjö Lungklinik i början av 70-talet där rökte även Lungspeciallisterna ,hade en docent i lungmedecin som bjöd på cigg på sitt kontor när jag var inlagd man fick en Kenth och så satt man och snackade .Så jäkla mycket har inställningen förändrats många astmatiker rökade de tycket de måde bättre av eller värmen av röken gjorde det lättare för dom att andas .Detta var 1972 -1974 då jag var passient till och ifrån under dom åren ,en lång historia .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon