|
malarmaster
22-04-2016, 19:56
CITAT (Bengalow @ 22-04-2016, 09:00)  Därför att de fattiga hade fått betala med ett "tionde" av sin skörd, medan eliten skulle få betala med pengar. 10% av en eller några miljoner blir mycket pengar. I Singapore finns inte ens allmänna sjukhus, så bli inte sjuk, om du reser dit! hur kan du koppla Singapore med svenska förhållanden o framtida skattesystem? kopplar inte... nej,jag har inga ärenden i korrupta länder,jag undviker alla länder som inte är demokratiska o har ordnade förhållanden. överlåter till dig att leka rikemansturist. ulf
Huggorm
22-04-2016, 20:01
Singapore är ett väldigt speciellt land men speciellt korrupt tror jag inte det är. Och skall man "leka rikemansturist" där får man nog ha ganska mycket pengar att spendera, deras BNP per capita ligger på nästan dubbla den svenska.
Bengalow
23-04-2016, 10:41
CITAT (malarmaster @ 22-04-2016, 20:56)  hur kan du koppla Singapore med svenska förhållanden o framtida skattesystem? kopplar inte... nej,jag har inga ärenden i korrupta länder,jag undviker alla länder som inte är demokratiska o har ordnade förhållanden. överlåter till dig att leka rikemansturist. ulf Ja, håll dig du inom Alvestas kommungräns. Där vet du ju vem som är vem. Har du aldrig tänkt på att "vidga vyerna"? Att se efter om skrönorna är sanna eller osanna? Har du inte också ett "sinne" som heter nyfikenhet? För mig verkar det som att AKB's slitna uttryck stämmer väl in på dig...
Gossen Ruda
23-04-2016, 19:43
Om vi skulle hålla oss till trådens ämne så förstärks övertaget för S av Novus senaste väljarbarometer. http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-v...rometer/2016-2/ Alliansen är dock något större men räknar man bort KD blir det motsatt.
malarmaster
25-04-2016, 05:50
du är väldigt ivrig att koppla bort kd. de har alltid legat risigt till i mätningar men vid val får de hjälp. Mp:s eskapader lär ge sjunkande siffror och lägsta jag sett de senaste dagarna är runt 4% vilket innebär att de sitter lite risigt till. de kan knappast räkna med hjälp från varken v eller s vid ett val.deras väljare ser mest till sitt eget parti istället för helheten.
bengalow,du är alltid lika trevlig... Jo,jag har rest mycket,USA,europa,israel,senaste Estland o hälsade på svenska vänner som investerat i en fönsterfabrik för export till Sverige. Dock inte Asien,dels gillar jag inte klimatet sedan är faktiskt flertalet länder diktaturer med olika grader av förtryck men visst finns det länder som lockar. Japan hade varit trevligt,likaså sydkorea.Australien är ett annat drömmål.Indien lockar inte alls trots att jag gillar indier,har flera vänner i England men för varmt,trångt o skitigt. England är mitt andra hemland och är där minst 3 veckor om året,nu i till hösten lockar skottland på rekommendation av systern som MC.semestrade förra året.Makalöst var betyget... Tänk att ta en Jagga o åka runt mellan trevliga byar o slott,träffa lokalbefolkningen på bypuben o ta del av traktens trädgårdar, Men bäst trivs jag i min trädgård så resande är inte mitt stora intresse. dessutom bör man ju ta till vara på de få månader här som det är drägligt att vistas ute. Mina vyer är vidgade,man behöver alls icke besöka platser för att se hur det ligger till,media flödar av info som man gratis kan ta del av... Ulf
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2016, 20:43)  Om vi skulle hålla oss till trådens ämne så förstärks övertaget för S av Novus senaste väljarbarometer. http://novus.se/valjaropinionen/tv4novus-v...rometer/2016-2/ Alliansen är dock något större men räknar man bort KD blir det motsatt. Det är nog mera troligt att man kan räkna bort Mp, om nu regeringen överhuvudtaget hänger i hop till nästa val. Kd hankar sig nog som vanligt kvar med hjälp av taktikröster. Gita
Mjärden
25-04-2016, 09:48
I dagens tidning stod det att missnöjet inom Miljöpartiet mer var knutet till brist på inflytande i regeringen vad gäller flyktingpolitiken och kolgruveförsäljningen i Tyskland än den senaste tidens turbulens inom partiet. Jag tror det är ett sätt att få bort fokus på den stora oroshärden i partiet för man kan väl inte på allvar mena att ett så litet parti skall kunna styra det stora koalitionspartiet Socialdemokraterna.
Huggorm
25-04-2016, 09:52
CITAT (Mjärden @ 25-04-2016, 10:48)  I dagens tidning stod det att missnöjet inom Miljöpartiet mer var knutet till brist på inflytande i regeringen vad gäller flyktingpolitiken och kolgruveförsäljningen i Tyskland än den senaste tidens turbulens inom partiet. Jag tror det är ett sätt att få bort fokus på den stora oroshärden i partiet för man kan väl inte på allvar mena att ett så litet parti skall kunna styra det stora koalitionspartiet Socialdemokraterna. Om MP ges inflytande över flyktingpolitiken kommer det sänka S totalt. Det är i princip bara MP som fortfarande vill ha fri invandring så de kan bara glömma den biten, utvecklingen går mot mer kontroll och striktare regler. Däremot tror jag vanligt folk inte bryr sig så mycket om brunkolet.
Bengalow
25-04-2016, 13:02
Det folk engagerar sig i, är det som berör dom närmast - flyktingar till exempel. Man vet att det kommer att kosta multum, i form av lägenheter, bidrag m.m. . Huruvida Vattenfalls brunkol kommer att kosta något för den enskilde är en svår fråga. Den frågan ingår i en komplex värdering utan något handfast svar. Som du säger, Huggorm, det skiter folk i.
Gunilla T
25-04-2016, 15:43
Nää...inte jag  skiter i brunkolsförsäljningen...
Bengalow
25-04-2016, 16:55
Har du inte vänt på ordföljden, GunillaT...
Gunilla T
25-04-2016, 17:17
CITAT (Bengalow @ 25-04-2016, 17:55)  Har du inte vänt på ordföljden, GunillaT...  det går för snabbt ibland..
Elisabeth-Västkustkolonisten
25-04-2016, 19:25
Jag bryr mig om brunkolsförsäljningen. Jag tycker vattenfall skall återställa alla områden dom förstörda. Alla dessa byar som dom förstörde och drev människorna ifrån.
Jag bodde visserligen aldrig i den delen av Tyskland men jag träffade folk som gjorde det.
Mjärden
25-04-2016, 19:35
Jag bryr mig inte om brunkolsbrytningen sålts till ett tjeckiskt bolag, det är väl snarare Tysklands huvudvärk l, inte Miljöpartiet i Sverige ! Det var väl bra att Vattenfall blev av med "skiten" och kan ägna sig åt framställning av ren energi i fortsättningen.
Gunilla T
25-04-2016, 20:02
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-04-2016, 20:25)  Jag bryr mig om brunkolsförsäljningen. Jag tycker vattenfall skall återställa alla områden dom förstörda. Alla dessa byar som dom förstörde och drev människorna ifrån.
Jag bodde visserligen aldrig i den delen av Tyskland men jag träffade folk som gjorde det.
26-04-2016, 06:07
CITAT (Mjärden @ 25-04-2016, 20:35)  Jag bryr mig inte om brunkolsbrytningen sålts till ett tjeckiskt bolag, det är väl snarare Tysklands huvudvärk l, inte Miljöpartiet i Sverige ! Det var väl bra att Vattenfall blev av med "skiten" och kan ägna sig åt framställning av ren energi i fortsättningen. Och vem äger vattenfall? Vem gav tillstånd till att hela skiten sålts? Gav inte vår fina miljöminister också tillstånd till det? Du tycker dom har rätt att förstöra i andra länder och sen slår sig för brösten för att man är så bra. Vattenfall har burit sig väldigt illa åt i Tyskland
*Stintan*
26-04-2016, 06:33
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-04-2016, 07:07)  Och vem äger vattenfall? Vem gav tillstånd till att hela skiten sålts? Gav inte vår fina miljöminister också tillstånd till det? Du tycker dom har rätt att förstöra i andra länder och sen slår sig för brösten för att man är så bra. Vattenfall har burit sig väldigt illa åt i Tyskland Tyskland är ju beroende av brunkolsbrytningen och kommer att så vara under lång tid framöver. Det kan man ju knappast lasta Vattenfall eller Sverige för så oavsett ägare kommer denna brytning att fortgå.
Gossen Ruda
26-04-2016, 06:57
Och det var knappast Vattenfall som började.
sparvuggla
26-04-2016, 07:17
Men allt hänger ihop. Vi vill inte ha försurade sjöar igen här, nu när det blivit bättre på den punkten iaf.
Miljön är inte bara ens egen tomt!
26-04-2016, 08:27
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2016, 07:33)  Tyskland är ju beroende av brunkolsbrytningen och kommer att så vara under lång tid framöver. Det kan man ju knappast lasta Vattenfall eller Sverige för så oavsett ägare kommer denna brytning att fortgå. Men inte så mycket som Vattenfall ville. Och motståndet mot brunkol växer för varje dag där. Stintan vet du hur Vattenfall härjade där och hur dom behandlade folk? Gossen jag vet att det inte var Vattenfall som började men dom byggde ut det hela.
*Stintan*
26-04-2016, 08:42
CITAT (sparvuggla @ 26-04-2016, 08:17)  Men allt hänger ihop. Vi vill inte ha försurade sjöar igen här, nu när det blivit bättre på den punkten iaf.
Miljön är inte bara ens egen tomt! Tyskland har gjort sitt val mellan pest och kolera och valde kolera i sin miljö och det är inget som Vattenfall kan göra något åt vare sig dom säljer eller ej..
sparvuggla
26-04-2016, 09:35
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2016, 09:42)  Tyskland har gjort sitt val mellan pest och kolera och valde kolera i sin miljö och det är inget som Vattenfall kan göra något åt vare sig dom säljer eller ej.. Sol vind och vatten !!! Se dokumentären om Tjernobyl ikväll 20:00. Kärnkraft är inte lösningen.
Huggorm
26-04-2016, 10:26
CITAT (sparvuggla @ 26-04-2016, 10:35)  Sol vind och vatten !!!
Se dokumentären om Tjernobyl ikväll 20:00. Kärnkraft är inte lösningen. Det är lite mer avancerat än så. Strömmen från förnybara källor räcker inte riktigt till så det skulle innebära att industrin blir lidande. Inkomsterna minskar och folk skulle bli tvungna att dra ner på konsumtionen. Sverige skulle hamna ekonomiskt på efterkälken. Den vägen kräver alltså stora uppoffringar som folk inte är beredda att ta.
*Stintan*
26-04-2016, 10:37
Se dokumentären om Tjernobyl ikväll 20:00. Kärnkraft är inte lösningen. Så du tror på fullt allvar att Vattenfall skulle kunna ersätta Tysklands behov av brunkol med sol, vind och vatten och av vilken anledning är det Vattenfalls ansvar att ta på sig Tysklands ansvar? Vattenfall kan ju inte i dagsläget göra Sverige oberoende av kärnkraften så hur de skulle kunna göra Tyskland oberoende av brunkolen begriper jag inte.
malarmaster
26-04-2016, 11:43
det är upp till tyskland att lösa sin elförsörjning,vattenfall är en aktör på den marknaden och följer Tysklands regler o lagar. tyskland satsar stort på både vind o sol men eftersom man släckte ner kärnkraften i ett konstigt panikbeslut var man alltså tvungen att återigen öka kolkraften.Nu är ju tyskt kol inte bara attraktivt för tyskland utan i större grad för polen o Tjeckien,alternativet är rysk gas o olja. det är här EU kommer in,man måste fasa ut kol o olja,likaså naturgas o övergå till annat.samarbete gäller och att koppla ihop elförsörjning mellan länderna samt att dela kunskap om alternativ. nu är det ju inte nattsvart,det kommer intressant teknik nästan varje dag och nya både vind o solanläggningar som är effektivare än de vi har nu. att bygga hus som är energisnåla o producerar sin egen förbrukning kommer stort i europa,solpaneler sitter på alltfler hustak. kolen kommer alltså att fasas ut men alternativen måste öka fortare än nu. övriga f.d östländer ligger ju fortfarande långt efter,där måste EU göra krafttag och hjälpa till med alternativ. det är där problemen finns,inte i tyskland. ulf
malarmaster
26-04-2016, 11:50
Se dokumentären om Tjernobyl ikväll 20:00. Kärnkraft är inte lösningen. moderna verk är helt överlägsna sovjetisk teknik som Tjernobyl byggde på. dessutom berodde väl den olyckan på att man experimenterade och tappade kontrollen? det kommer och det byggs nya verk även i europa. få se om det blir några i Sverige,det handlar ju trots allt om energipriser.ny teknik kommer som pressar priset och inom en inte alltför lång framtid lär många få möjlighet att producera egen el genom sol o bränsleceller.då bortfaller de centrala lösningarna och stora anläggningar behövs inte. ulf
26-04-2016, 12:59
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2016, 11:37)  Så du tror på fullt allvar att Vattenfall skulle kunna ersätta Tysklands behov av brunkol med sol, vind och vatten och av vilken anledning är det Vattenfalls ansvar att ta på sig Tysklands ansvar? Vattenfall kan ju inte i dagsläget göra Sverige oberoende av kärnkraften så hur de skulle kunna göra Tyskland oberoende av brunkolen begriper jag inte. Var någonstans skrev ja att vattenfall skall ersätta brunkolen i Tyskland? Man satsar stort på sol och vind. Det finns inte många privata hus som inte har solfångare på taket. När dom stängde dom första kärnkraftverken stängdes så var vattenfall väldigt snabb med sina fordringar i miljardbelopp eftersom dom missar pengar därifrån. Elen i Tyskland har varit dyrt.
*Stintan*
26-04-2016, 14:04
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-04-2016, 13:59)  Var någonstans skrev ja att vattenfall skall ersätta brunkolen i Tyskland?
Man satsar stort på sol och vind. Det finns inte många privata hus som inte har solfångare på taket.
När dom stängde dom första kärnkraftverken stängdes så var vattenfall väldigt snabb med sina fordringar i miljardbelopp eftersom dom missar pengar därifrån. Elen i Tyskland har varit dyrt. Nu var det inte dig jag svarade utan sparvuggla.
sparvuggla
26-04-2016, 15:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-04-2016, 13:59)  Var någonstans skrev ja att vattenfall skall ersätta brunkolen i Tyskland?
Man satsar stort på sol och vind. Det finns inte många privata hus som inte har solfångare på taket.
När dom stängde dom första kärnkraftverken stängdes så var vattenfall väldigt snabb med sina fordringar i miljardbelopp eftersom dom missar pengar därifrån. Elen i Tyskland har varit dyrt. Rätt! I Kalifornien MÅSTE alla nybyggda hus ha solfångare på taket. Hur är det i Japan, vad gjorde dom med sina kärnkraftsverk efter Fukusima............ CITAT (malarmaster @ 26-04-2016, 12:43)  nu är det ju inte nattsvart,det kommer intressant teknik nästan varje dag och nya både vind o solanläggningar som är effektivare än de vi har nu. att bygga hus som är energisnåla o producerar sin egen förbrukning kommer stort i europa,solpaneler sitter på alltfler hustak. kolen kommer alltså att fasas ut men alternativen måste öka fortare än nu. övriga f.d östländer ligger ju fortfarande långt efter,där måste EU göra krafttag och hjälpa till med alternativ. det är där problemen finns,inte i tyskland. ulf Där håller jag med. CITAT (*Stintan* @ 26-04-2016, 11:37)  Så du tror på fullt allvar att Vattenfall skulle kunna ersätta Tysklands behov av brunkol med sol, vind och vatten och av vilken anledning är det Vattenfalls ansvar att ta på sig Tysklands ansvar? Ja det tror jag. Bara men vill, men kanske inte redan till imorgon.......... CITAT (Huggorm @ 26-04-2016, 11:26)  Det är lite mer avancerat än så. Strömmen från förnybara källor räcker inte riktigt till så det skulle innebära att industrin blir lidande. Inkomsterna minskar och folk skulle bli tvungna att dra ner på konsumtionen. Sverige skulle hamna ekonomiskt på efterkälken. Den vägen kräver alltså stora uppoffringar som folk inte är beredda att ta. Uppoffringar är investeringar för framtiden.
Gossen Ruda
26-04-2016, 15:41
CITAT (sparvuggla @ 26-04-2016, 16:25)  Hur är det i Japan, vad gjorde dom med sina kärnkraftsverk efter Fukusima............ Några har återstartats för att minska oljeberoendet.
Huggorm
26-04-2016, 21:33
Nu är inte S störst längre, faktiskt ganska långt ifrån. De har bara 24,4% medan M har 28,1%. MP får 4,8% och närmar sig spärren. Inför valet försökte de bli Sveriges tredje största parti men enligt senaste mätningen är de nu det sjunde största, enbart KD är mindre. http://www.dn.se/nyheter/politik/krisen-i-...art-aven-mot-s/
Aqvakul
26-04-2016, 22:59
CITAT (Huggorm @ 26-04-2016, 22:33)  Nu är inte S störst längre, faktiskt ganska långt ifrån. De har bara 24,4% medan M har 28,1%. MP får 4,8% och närmar sig spärren. Inför valet försökte de bli Sveriges tredje största parti men enligt senaste mätningen är de nu det sjunde största, enbart KD är mindre. http://www.dn.se/nyheter/politik/krisen-i-...art-aven-mot-s/Jo, KD har det tungt nu. Deras problem smittar av sig på regeringskollegerna...
Huggorm
26-04-2016, 23:02
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2016, 23:59)  Jo, KD har det tungt nu. Deras problem smittar av sig på regeringskollegerna...  Du menar MP, eller missförstår jag något?
Mjärden
26-04-2016, 23:17
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2016, 23:59)  Jo, KD har det tungt nu. Deras problem smittar av sig på regeringskollegerna... Ja, det är inte lätt med religion i dessa dagar.....
Aqvakul
26-04-2016, 23:36
CITAT (Mjärden @ 27-04-2016, 00:17)  Ja, det är inte lätt med religion i dessa dagar..... ett opium för folket...
Gossen Ruda
27-04-2016, 06:34
Det visar också att en hel del väljare har svårt att orientera sig i politiken, vem som är vem och vem som gör vad. Ordningen är tillbaka om ett halvår.
malarmaster
27-04-2016, 07:07
tror jag inte... om ett regeringsparti som nu mp går i väggen pga interna problem smittar det av sig även på s. regeringen är ju en helhet. arbetet blir ju också lidande när flera ministrar nu går på halvfart upptagna med interna bekymmer. något som löfven tillstått... Skulle nu dessutom något eller bägge språkrören bli utbytta på MP:s kongress lär det bli mer turbulens i regeringen. frågan är om språkrörens ministerposter tillhör språkrören eller partiet? Något som flera försökt få klarhet i men inte lyckats komma med svar. Att det blir en regeringsombildning är dock klart,löfven ligger i startgropen men hindras av mp.s strul. besked lämnas om tre veckor? Tills dess funkar inte regeringen fullt ut men å andra sidan har den ju inte funkat innan heller. Så vad blir skillnaden? intressant är dock vad MP:s kongress säger om fortsatt samarbete med s,kritiken växer inom partiet så det är ju inte omöjligt att det spricker. ulf
Gossen Ruda
27-04-2016, 07:43
Nu målar du fan på väggen igen, målarn. Mest munväder och spekulationer.
Huggorm
27-04-2016, 07:47
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2016, 07:34)  Det visar också att en hel del väljare har svårt att orientera sig i politiken, vem som är vem och vem som gör vad. Ordningen är tillbaka om ett halvår. Så du tror att det blir omval i alla fall?
malarmaster
27-04-2016, 08:28
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2016, 08:43)  Nu målar du fan på väggen igen, målarn. Mest munväder och spekulationer. Fakta är ju att löfven måste ombilda då han f.n saknar bostadsminister,ryktas om att s själva vill ha posten. troligen försvinner också Romson,miljö o vice statsminister efter mp.s kongress. både delar av partiledningen och andra tunga miljöpartister vill ha bort henne. flera kandidater som är intresserade har föreslagits. sedan finns det några andra ministrar som inte funkar och som kan bli utbytta. Regeringsombildning är ju inget ovanligt med ministerbyten. spekulation är det om huruvida MP stannar kvar i regeringen, försvinner bägge språkrören blir det väldigt turbulent och starka krafter inom partiet har talat om time-out i det läget. kongressen om tre veckor ger svaret. kommer nya språkrör och partiet beslutar vara kvar lär de inte vara lika mesiga som de nuvarande utan kräva mer mp-politik. i vilket fall blir det turbulent och löfven får tuffa beslut att ta. Du tycks ha svårt att se läget,ruda. opinionssiffrorna dyker för regeringspartierna vilket var väntat med nuvarande turbulens. MP:s representanter har ju visat på noll ansvarstagande och saknar totalt ledaregenskaper. Tyvärr lider även löfven av samma sjuka och kan inte heller styra upp situationen. Hans roll som regeringschef betyder att han skulle gripit in i situationen med Kaplan redan från början. faktum är att Kaplan aldrig skulle utsetts till statsråd då hans kontakter var kända redan vid regeringsbildningen. Nu slår det bakut och jag tror att löfven ångrar åtminstone det beslutet. Väljarna ser ju hur uselt regeringsarbetet sköts och givetvis avspeglas det i siffror. Nej,jag tror inte att väljarna har glömt om 6 månader.Det kommer troligtvis mer strul mellan mp o s särskilt om mp vill ha igenom mer mp-politik. Det är långt upp till valresultatet för s (31%) just nu. frågan är om regeringen finns om tre veckor,mycket spännande! ulf
Gossen Ruda
27-04-2016, 08:35
Och mer spekulationer.
*Stintan*
27-04-2016, 09:05
malarmaster, S var faktiskt på väg upp innan strulet i mp satte igång. Du tror väl inte på fullt allvar att mp efter detta kommer att tillåtas kräva mer. Sen är det väl mp som för fram sina ministerkandidater och inte Löfvén även om han måste godkänna. Att påstå att han inte gör något är väl ändå rätt orättvist. Han jobbar hårt istället för att vara linslus som Björklund som trampar luft i media i stort sett varenda dag numera.
malarmaster
27-04-2016, 12:10
jadu,stintan. miljöpartiet har trampats på ända sedan de gick med i regeringen. Deras frågor har skjutits åt sidan och det har ju gett ett stort internt missnöje. peter eriksson,f.d språkrör satt i tv-soffan för några dagar sedan och sa att detta var befarat. Han hade avrått från att ingå i regeringen. du tror väl inte på fullt allvar att miljöpartiets medlemmar sväljer hur mycket som helst? får man inte gehör för sin politik finns väl ingen anledning att sitta i regeringen.
roligt att du är road,Ruda men du har ju ingen som helst fakta att komma med. dagens media rapporterar att mp:s valberedning letar kandidat som skall ersätta Romson,de kommer därmed inte att föreslå omval på henne.trolig efterträdare blir Alice bah eller Isabella Lövin som enl. egen uppgift är intresserad. Så turbulensen fortsätter....
Och vad händer om kongressen vill avsluta regeringssamarbetet? Kan du gissa det,Ruda eller fastnar skrattet i haksen på dig då? ulf
27-04-2016, 12:14
Alla vet vi ju att siffrorna går upp och går ner. Vad är det för mening i att spekulerar varje gång om vad som händer om en vecka, en månad osv
En sak är säkert, Löfven har just nu inget drömläge.
Gossen Ruda
27-04-2016, 12:43
Det kommer ingen fakta från målarhållet heller, bara spekulationer.  Men jag håller med Elisabeth, det går upp och det går ner men det först vid nästa val som kartan ritas om.
malarmaster
27-04-2016, 13:27
om du nu insett det ruda,varför startar du en tråd om sossarnas opinionssiffror? För det är helt rätt,siffrorna kommer att gå hit o dit fram tills valdagen. Men det är faktiskt rätt roligt på vägen fram till nästa val med att se hur valhänt de olika personerna i regeringspartierna hanterar situationen. lärdomar får man också,att inte sätta sig i regering om man inte är överens om politiken från början,att kolla så att ministrarna har rent mjöl i påsen (fick också Reinfeldt lära sig),att samarbeta (istället för att likt löfven diktera). Mp har nu ett stort arbete framför sig internt,medlemmar o ledning tycks gå åt olika håll. Kritik har ju framkommit bl.a från flera riksdagsledamöter om toppstyrning o tystande av kritik. rimmar illa med deras påstådda gräsrotsdemokrati. Nu blir ju i alla fall delar av ledningen utbytt,frågan är om Romson själv avgår innan kongressen . Är hon inte valberedningens förslag är ju en avgång mer hedervärd.fridolin verkar sitta säkrare men även hans hantering av situationen är ju minst sagt tafflig.någon ledare är han definitivt inte.
För mig som vill se alliansen som valsegrare 2018 är detta en njutning. väljarna ser en regering som är lamslagen,inkompetent och som inte tycks ta sig ur röran.Nu blir det stopp fram till MP:s kongress innan löfven kan göra något åt regeringsstrulet. ulf
27-04-2016, 14:14
Kanske vore det bäst att öppna en tråd med titeln vem som är störst nu, vilken parti är störst nu...
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2016, 13:43)  Det kommer ingen fakta från målarhållet heller, bara spekulationer.  Men jag håller med Elisabeth, det går upp och det går ner men det först vid nästa val som kartan ritas om. Betvivlar att katastrofen Romson sitter till nästa val, om inte regeringen spricker och det blir nyval . Vet just inte hur mycket regeringsmakten betyder för Löfven, det är väl hur länge han står ut som avgör vad som händer framöver. Gita CITAT (*Stintan* @ 27-04-2016, 10:05)  malarmaster, S var faktiskt på väg upp innan strulet i mp satte igång. Du tror väl inte på fullt allvar att mp efter detta kommer att tillåtas kräva mer. Sen är det väl mp som för fram sina ministerkandidater och inte Löfvén även om han måste godkänna. Att påstå att han inte gör något är väl ändå rätt orättvist. Han jobbar hårt istället för att vara linslus som Björklund som trampar luft i media i stort sett varenda dag numera. Ingen bra jämförelse, man kan väl rimligen inte jämföra liberalernas ledare med rollen som statsminster. En roll som Löfven tyvärr inte alls lever upp till./ Gita
Huggorm
27-04-2016, 15:30
Det är nästan komiskt att se Löfvens kräftgång. Det började illa med oförmågan att få till en majoritetsregering, fortsatte med de extrema mängderna invandrare som förhindrar uppfyllandet av vallöften och nu håller hans samarbetsparti på att upplösas. Att det inte skulle gå något vidare förstod jag från början, men det här slår alla förhoppningar.
CITAT (Aqvakul @ 26-04-2016, 23:59)  Jo, KD har det tungt nu. Deras problem smittar av sig på regeringskollegerna... Förstår inte vad du menar. För KD är väl läget ungefär som det brukar mellan valen. När det gäller så får de säkert hjälp att ta sig över 4 % -spärren. Vi är säkert en hel del som kan tänka oss att stödrösta på dem Aha, du menar förstås MP, för dem är det nog kört. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|