|
segelbåt
03-05-2016, 07:12
Den här enrumslägenheten hyr Mölndals kommun åt ensamkommande flyktingungdomar av företaget Caremore Migration AB.
Hyran: 68 850 kronor per månad.
Och det är skattebetalarna som står för notan.http://www.expressen.se/gt/hyr-ut-ettor-fo...0-kr-i-manaden/
Gunilla T
03-05-2016, 07:40
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 07:25)  En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne. det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill. Staten ansvarar för flyktingar de två första åren plus ankomståret. Staten upphandlar tjänster, i detta fall genom migrationsverket enl. LOU. LOU är en konkurrenslagstiftning, gemensam för hela EU och tillkom för att de som handskas med allmänna medel skall göra bästa möjliga upphandling utifrån pris och kvalitet. Om prissättningen är schablonstyrd är konkurrensen satt ur spel, då bryter man väl mot lagstiftningen?
Gossen Ruda
03-05-2016, 08:05
Gunilla T
03-05-2016, 09:13
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2016, 09:05)  Milda makter så många olika boenden det finns, inte konstigt om det blir begreppsförvirring. Och så kan tydligen Migrationsverket driva egna boenden, jag trodde att allt skulle konkurrensutsättas genom upphandling.
*Stintan*
03-05-2016, 12:28
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 07:25)  jag är bekymrad över folks okunskap. En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne. det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill. Att många trots det tjänar pengar på verksamheten beror ju på mängden som kommer,hade jag haft 100 platser att hyra ut hade jag också tjänat pengar. debatten om vinster tycker jag är löjlig,typisk svensk avundsjuka. Anledning till att staten inte bygger egna boenden är helt enkelt kostnaden,det 'är ytterst svårt att beräkna hur många platser som behövs och dimensionera lokaler o personal efter det. troligen kostar det också mer då offentlig verksamhet generellt är ineffektiv.
ett flyktingboende hittar du i de flesta kommuner. Där hyr migrationsverket lokaler,ibland från kommunen men oftast av privata ägare. Migrationsverket betalar kommunen för t.ex skolgång till barn, svenskundervisning för vuxna och även till landstinget för t.ex vård vid behov.
Efter två år lämnas ansvaret över till kommunen flyktingen befinner sig i som då har att ordna bostad o försörjning.En liten andel har under de två åren de befunnit sig här ordnat egen försörjning och kanske bostad men för de flesta kommer de till kommunens socialkontor. Man samarbetar i de flesta fall med arbetsförmedlingen vars ansvar är att se till att de kommer till någon form av försörjning. Många hamnar dessvärre i praktikrundgången o utnyttjas.
Många kommuner går back pga kostnaden,staten skyfflar in lite extra bidrag men framtiden ser kostsam ut. det som behövs förutom den akuta bristen på bostäder är ju riktiga jobb . det är inte lätt att ordna då många inte har någon utbildning eller saknar språkkunskaper. alltså krävs extraordinära utbildningsinsatser,något som inte utförs.
Sveriges problem är inte mängden som kommer hit utan att integrera dessa i samhället,något vi alltid varit skitdåliga på. Ulf Du verkar tyvärr inte heller så väl insatt i detta. <h2 class="subheading" id="h-Omobleradefastighetermedellerutansjalvhushall">"Omöblerade fastigheter med eller utan självhushåll</h2>Vi är intresserade av att hyra större, omöblerade, fastigheter där de asylsökande själva kan sköta sitt dagliga hushåll. I och med bristen på boendeplatser är vi just nu även intresserade av att hyra fastigheter utan möjlighet till självhushåll, men med möjlighet att värma upp mat. I dessa fall upphandlar Migrationsverket mat till de asylsökande. Vi är bland annat intresserade av följande typ av fastigheter: - hotell/motell
- pensionat
- vandrarhem
- stugbyar
- studentboenden
- gårdar.
<h2 class="subheading" id="h-Migrationsverketbemannar">Migrationsverket bemannar</h2>Till skillnad från upphandlade boenden, där leverantören står för bemanningen, ordnar Migrationsverket själva med drift och bemanning när vi hyr större fastigheter som asylboenden". (kopierat från Migrationsverkets sida) "När en asylsökande har fått uppehållstillstånd ska denna flytta ut från våra asylboenden till en kommun. Just nu bor det dock cirka 10 000 tidigare asylsökande i Migrationsverkets boenden som har fått uppehållstillstånd och väntar på kommunplacering" (kopierat från Migrationsverkets sida) Det står inget om två år! Blir något mera sant för att du skriver det än om någon annan skriver samma sak? Inte ens du kan hålla isär äpplen och päron så det blir ganska mycket felinformation.
malarmaster
03-05-2016, 12:54
Nej,jag har rätt ang. tiden som migrationsverket har ansvaret. Undantag är anhöriginvandring samt ensankommande flyktingbarn där tidsgränsen är 6 månader. Jag har suttit med sådana här frågor i socialnämnden. jag skall leta reda på regelverket till dig ikväll. Men intressant att bara för att du inte hittar relevant info så har man fel. Som saqt,okunskapen florerar. ulf
*Stintan*
03-05-2016, 13:52
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 13:54)  Nej,jag har rätt ang. tiden som migrationsverket har ansvaret. Undantag är anhöriginvandring samt ensankommande flyktingbarn där tidsgränsen är 6 månader. Jag har suttit med sådana här frågor i socialnämnden. jag skall leta reda på regelverket till dig ikväll. Men intressant att bara för att du inte hittar relevant info så har man fel. Som saqt,okunskapen florerar. ulf Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant! Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år.
segelbåt
04-05-2016, 16:07
Sahlin igen... http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skr...at-sin-livvakt/Härligt när hon står och ljuger rakt in i kameran...
Aqvakul
04-05-2016, 16:27
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2016, 14:52)  Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant!
Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år. Väntar intresserat på ett svar från Målarmäster.... CITAT (segelbåt @ 04-05-2016, 17:07)  Sahlin igen... http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skr...at-sin-livvakt/Härligt när hon står och ljuger rakt in i kameran... Mona S hade blivit en usel finansminister...
AndersKbg
05-05-2016, 00:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-04-2016, 15:11)  Skyll inte alltid på mediadrev när någon klantar sig. Precis. Dagens nyhet om Måna visar att hon klarar att göra bort sig utan medias hjälp. Underbart. Så går det när man lämnar falska uppgifter om sin älskare.
*Stintan*
05-05-2016, 01:11
CITAT (AndersKbg @ 05-05-2016, 01:05)  Precis. Dagens nyhet om Måna visar att hon klarar att göra bort sig utan medias hjälp. Underbart. Så går det när man lämnar falska uppgifter om sin älskare. Media brukar väl inte hjälpa folk att göra bort sig. Det klarar dom uppenbarligen väldigt bra själva.
malarmaster
05-05-2016, 19:48
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2016, 14:52)  Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant!
Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år. Allt står att läsa i Lag(2010:197) den s.k etableringslagen. Varje anländ får en etableringsplan som kan gälla max 24 månader,undantag görs för förälder som vårdat barn och under tiden uppbär föräldrapenning,då förlängs tiden med max 8 månader. Får den anlände under dessa 24 månader jobb eller börjar studera avbryts planen då denne anses kunna försörja sig själv. Kommunen får ersättning för flyktingar som omfattas av etableringsplanen, en del av dessa ersättningar kommer automatiskt,en del får kommunen ansöka om t.ex SFI som anordnas av kommunen. När etableringsplanen löper ut överförs flyktingen till kommunens ansvar gällande försörjning o bostad. var svårt att hitta rätt men med hjälp av ansvarig tjänsteman på kommunkontoret fick jag förklarat gången,vilken jag redan till stora delar kände till men eftersom man alltid ifrågasätts av okunniga som själva inte orkar leta eller lyfta luren så la jag några timmar på detta. Läs lagen o begrunda den som nu är intresserad.några mindre ändringar har gjorts i år men inget som påverkar tidsgränser. Själv fick jag alltså en genomgång i denna fråga och nu fick jag alltså ett papper på vad som gäller. Innan litade man på vad insatta sade vilket jag brukar göra. samtidigt fick jag återigen en genomgång på hur kommunen påverkas när det hela tiden krävs bostäder och försörjningsstöd till de som överförs till kommunen.Tilläggas skall att skolbarn också ersätts av staten de första 24 månaderna.därefter övergår också de givetvis till kommunens ansvar. skolan kräver därmed hela tiden ökade resurser ifråga om personal (som inte finns att anställa) och lokaler (som det är enorm brist på). I år väntas c:a 200 nya flyktingar överföras till kommunen vilket kommer att spräcka även de senaste prognoserna på underskott. mitt förslag på att staten skall ta hela ansvaret tills flyktingen är självförsörjd,(vilket idag tar i snitt 8 år) blir alltså alltmer aktuellt.kommunerna blöder och äldrevård och skola blir allt sämre. ulf
Mjärden
05-05-2016, 22:52
CITAT (segelbåt @ 04-05-2016, 17:07)  Sahlin igen... http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skr...at-sin-livvakt/Härligt när hon står och ljuger rakt in i kameran... Även om jag inte är någon beundrare av Mona Sahlin kan jag ha en viss förståelse för att hon svävar på målet i denna sak. Med tanke på det jobb som hon har och risken för att utsättas för överfall/bli mördad är det fullt förståerligt att hon har förstärkt skydd och vad jag förstod betalade hon de extra 60000 kr ur egen ficka. Om något händer en högt uppsatt politiker och de saknade livvakt (Palme, Lindh) så uttrycks det i efterhand varför de inte hade tillräckligt livvaktsskydd. Det känns inte alltför otroligt att IS skulle kunna skicka ut en "helig krigare" för att oskadliggöra Sahlin, om de uppfattar henne som en person som motarbetar deras sak. Fast det felaktiga intyget går inte att försvara, då det knappast kan påverka hennes skydd på något sätt, eller ?
Trampendal
06-05-2016, 01:12
CITAT (Mjärden @ 05-05-2016, 23:52)  Även om jag inte är någon beundrare av Mona Sahlin kan jag ha en viss förståelse för att hon svävar på målet i denna sak. Med tanke på det jobb som hon har och risken för att utsättas för överfall/bli mördad är det fullt förståerligt att hon har förstärkt skydd och vad jag förstod betalade hon de extra 60000 kr ur egen ficka. Om något händer en högt uppsatt politiker och de saknade livvakt (Palme, Lindh) så uttrycks det i efterhand varför de inte hade tillräckligt livvaktsskydd. Det känns inte alltför otroligt att IS skulle kunna skicka ut en "helig krigare" för att oskadliggöra Sahlin, om de uppfattar henne som en person som motarbetar deras sak.
Fast det felaktiga intyget går inte att försvara, då det knappast kan påverka hennes skydd på något sätt, eller ? Att hon själv skulle betala sitt personskydd, med i princip hela sin lön, låter ju oerhört otroligt och märkligt. Det felaktiga intygandet är ju bara så dumt. Om livvakten inte har de inkomster som behövs för att betala den lägenhet han vill köpa kommer han ju att få problem med kronofogden i framtiden. Om det nu inte figurerar svarta pengar här?  Politiker i allmänhet verkar numera ha inställningen att "Jag jobbar så hårt och gör så mycket för samhället att jag står över de lagar och regler som kreti och pleti måste rätta sig efter om de inte vill bli polisanmälda". Blir sååå trött.  Det är lite besläktat med de här gode männen som förskingrat pengar från sina huvudmän. "Min huvudman har fått sina behov tillgodosedda" , vilket då skulle vara ett frikort för att ta de pengar man anser att huvudmannen "inte behöver". Och ingen ställs till ansvar! Fy fan!
*Stintan*
06-05-2016, 06:54
CITAT (malarmaster @ 05-05-2016, 20:48)  Allt står att läsa i Lag(2010:197) den s.k etableringslagen. Varje anländ får en etableringsplan som kan gälla max 24 månader,undantag görs för förälder som vårdat barn och under tiden uppbär föräldrapenning,då förlängs tiden med max 8 månader.
Får den anlände under dessa 24 månader jobb eller börjar studera avbryts planen då denne anses kunna försörja sig själv. Kommunen får ersättning för flyktingar som omfattas av etableringsplanen, en del av dessa ersättningar kommer automatiskt,en del får kommunen ansöka om t.ex SFI som anordnas av kommunen.
När etableringsplanen löper ut överförs flyktingen till kommunens ansvar gällande försörjning o bostad.
var svårt att hitta rätt men med hjälp av ansvarig tjänsteman på kommunkontoret fick jag förklarat gången,vilken jag redan till stora delar kände till men eftersom man alltid ifrågasätts av okunniga som själva inte orkar leta eller lyfta luren så la jag några timmar på detta. Läs lagen o begrunda den som nu är intresserad.några mindre ändringar har gjorts i år men inget som påverkar tidsgränser. Själv fick jag alltså en genomgång i denna fråga och nu fick jag alltså ett papper på vad som gäller. Innan litade man på vad insatta sade vilket jag brukar göra. samtidigt fick jag återigen en genomgång på hur kommunen påverkas när det hela tiden krävs bostäder och försörjningsstöd till de som överförs till kommunen.Tilläggas skall att skolbarn också ersätts av staten de första 24 månaderna.därefter övergår också de givetvis till kommunens ansvar. skolan kräver därmed hela tiden ökade resurser ifråga om personal (som inte finns att anställa) och lokaler (som det är enorm brist på). I år väntas c:a 200 nya flyktingar överföras till kommunen vilket kommer att spräcka även de senaste prognoserna på underskott.
mitt förslag på att staten skall ta hela ansvaret tills flyktingen är självförsörjd,(vilket idag tar i snitt 8 år) blir alltså alltmer aktuellt.kommunerna blöder och äldrevård och skola blir allt sämre. ulf Varje anländ får inte en etableringsplan. En asylsökande får ingen etableringsplan förrän uppehållstillstånd beviljats. Du låtsas veta allt men ändå hoppar du över vad som händer asylsökande. Det du babblar om gäller inte asylsökande, vilket diskussionen handlar om och som är det akuta läget, utan om vad som händer efter att uppehållstillstånd beviljats. Hur lång tid det tar innan man kommer dithän står skrivet i stjärnorna. Hur var det nu med okunnigheten?
malarmaster
06-05-2016, 07:17
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 07:54)  Varje anländ får inte en etableringsplan. En asylsökande får ingen etableringsplan förrän uppehållstillstånd beviljats. Du låtsas veta allt men ändå hoppar du över vad som händer asylsökande. Det du babblar om gäller inte asylsökande, vilket diskussionen handlar om och som är det akuta läget, utan om vad som händer efter att uppehållstillstånd beviljats. Hur lång tid det tar innan man kommer dithän står skrivet i stjärnorna. Hur var det nu med okunnigheten? nu fick du lagen att läsa själv men gäller alltså inte enl. dig. jo,den gäller alla som kommer förutom anhöriginvandring o ensamkommande barn. Innan du får ett uppehållstillstånd tillhör du migrationsverket och får sitta o vänta. sedan träder etableringsplanen in OCH ALLA FÅR EN. Då har du 24 månader på dig att få en egen försörjning annars hamnar du hos kommunen och försörjningsstöd. Nu ligger alltså bollen hos dig,stintan. Jag visade vad som gäller, du håller inte med. då är det faktiskt upp till dig att bevisa vad du säger. Vilken lag vill du hänvisa till? Ulf
segelbåt
06-05-2016, 08:18
CITAT (Trampendal @ 06-05-2016, 02:12)  Att hon själv skulle betala sitt personskydd, med i princip hela sin lön, låter ju oerhört otroligt och märkligt. Det felaktiga intygandet är ju bara så dumt. Om livvakten inte har de inkomster som behövs för att betala den lägenhet han vill köpa kommer han ju att få problem med kronofogden i framtiden. Om det nu inte figurerar svarta pengar här?  Politiker i allmänhet verkar numera ha inställningen att "Jag jobbar så hårt och gör så mycket för samhället att jag står över de lagar och regler som kreti och pleti måste rätta sig efter om de inte vill bli polisanmälda". Blir sååå trött.  Det är lite besläktat med de här gode männen som förskingrat pengar från sina huvudmän. "Min huvudman har fått sina behov tillgodosedda" , vilket då skulle vara ett frikort för att ta de pengar man anser att huvudmannen "inte behöver". Och ingen ställs till ansvar! Fy fan! Anledningen till att Mona avgick så snabbt var för att hon har en affär. Så tror jag det ligger till i alla fall. Mona tjänar 80 000 och livvakten tjänar 40 000, tillsammans de 120 000 som hon uppgivit. Att de sedan går på visning tillsammans säger väl att de tänker bo där tillsammans? Att Mona gillar chilenare vet vi sedan tidigare då hon har barn med en.
*Stintan*
06-05-2016, 09:07
CITAT (malarmaster @ 06-05-2016, 08:17)  nu fick du lagen att läsa själv men gäller alltså inte enl. dig. jo,den gäller alla som kommer förutom anhöriginvandring o ensamkommande barn. Innan du får ett uppehållstillstånd tillhör du migrationsverket och får sitta o vänta. sedan träder etableringsplanen in OCH ALLA FÅR EN. Då har du 24 månader på dig att få en egen försörjning annars hamnar du hos kommunen och försörjningsstöd. Nu ligger alltså bollen hos dig,stintan. Jag visade vad som gäller, du håller inte med. då är det faktiskt upp till dig att bevisa vad du säger. Vilken lag vill du hänvisa till? Ulf Jösses vad du är äregirig. Hur är det med läsförståelsen? Just det och nu har du ju ändrat dig och skriver precis det jag sagt flera gången (det fetmarkerade i din text) men som du påstått var fel och okunnigt. Du hävdade något helt annat. Du pratade bara om tiden efter att uppehållstillstånd beviljats och det har jag inte sagt emot dig om, men det är ju inte den tiden diskussionen gäller utan tiden innan uppehållstillstånd beviljats! Du skrev att alla anlända får en etableringsplan vilket inte är sant eftersom det är bara de som beviljats uppehållstillstånd som blir kommunplacerade och får en etableringsplan. Övriga får ju ingen etableringsplan utan ska ju åka hem såvida de inte överklagar och får fortsätta vänta. Anhöriginvandring är det också utredningstid på men de anhöriga befinner sig knappast i Sverige och väntar. Ensamkommande barn är en problematik för sig. Sen är det ju problem att kunna kommunplacera av olika anledningar. I okt 2015 stod 10 000 personer i kö för att bli kommunplacerade enl. migrationsverket och det antalet lär väl ha ökat sen dess.
*Stintan*
06-05-2016, 09:18
CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 09:18)  Anledningen till att Mona avgick så snabbt var för att hon har en affär. Så tror jag det ligger till i alla fall.
Mona tjänar 80 000 och livvakten tjänar 40 000, tillsammans de 120 000 som hon uppgivit. Att de sedan går på visning tillsammans säger väl att de tänker bo där tillsammans? Att Mona gillar chilenare vet vi sedan tidigare då hon har barn med en. Jösses vilka spekulationer! Låter väldigt mycket Flashback. Det var väl Monas företag som anställde livvakten och hur luckrativt företaget är vet vi väl inte. Mona lär ju ha diverse andra inkomster än de hon fått för uppdraget åt regeringen. Men hon kanske ljuger när hon påstår att hon gick ensam på visningen också. Trist när man fokuserar mer på en persons privatliv än på vad personen gjort i sitt arbete.
segelbåt
06-05-2016, 09:28
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 10:18)  Jösses vilka spekulationer! Låter väldigt mycket Flashback. Det var väl Monas företag som anställde livvakten och hur luckrativt företaget är vet vi väl inte. Mona lär ju ha diverse andra inkomster än de hon fått för uppdraget åt regeringen. Men hon kanske ljuger när hon påstår att hon gick ensam på visningen också. Trist när man fokuserar mer på en persons privatliv än på vad personen gjort i sitt arbete. Visst är det spekulationer men när det handlar om den gamle sossedrottningen är allt möjligt. Varför skulle mona gå på en visning för ett hus som hennes livvakt vill köpa??? Att mona skulle ha anställt livvakten är ju en efterhandskonstruktion, det trodde jag alla hade förstått vid detta laget? Men vad har personen gjort i sitt arbete då??? Hon ville att islamister som varit i Syrien och mördat skulle få lägenheter och anställningar när de kom tillbaka till Sverige. Har hon gjort något mer som "nationell samordnare mot våldsbejakande extremism"? Snacka om hittepåjobb... Bara titeln gör att jag skrattar mig harmynt.  Vad får hon för tramsigt hittepåjobb härnäst?
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-05-2016, 09:39
Vi tror också att det ligger något i det segelbåt säger ang. Mona och livvakten. Men det är hennes privatliv och angår inte oss.
Men hennes eviga ljugande och trassel blir lite för mycket. Har man över 200 000 Kronor skatteskulder hos Kronofogden så sköter man ingenting på rätt sätt. Var det inte hon som sa att det är ballt att betala skatt.
Jag tror hon skulle behöver hjälp av Lyxfällan. Var ju likadant förra gången, Obetalda dagisavifter, obetalda parkeringsböter osv.
Jag har en känsla att det finns mer att gräva i Att hon aldrig lär sig
Elisabeth
*Stintan*
06-05-2016, 09:41
CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 10:28)  Visst är det spekulationer men när det handlar om den gamle sossedrottningen är allt möjligt. Varför skulle mona gå på en visning för ett hus som hennes livvakt vill köpa??? Att mona skulle ha anställt livvakten är ju en efterhandskonstruktion, det trodde jag alla hade förstått vid detta laget? Men vad har personen gjort i sitt arbete då??? Hon ville att islamister som varit i Syrien och mördat skulle få lägenheter och anställningar när de kom tillbaka till Sverige. Har hon gjort något mer som "nationell samordnare mot våldsbejakande extremism"? Snacka om hittepåjobb... Bara titeln gör att jag skrattar mig harmynt. Vad får hon för tramsigt hittepåjobb härnäst? Tja inte vet jag men hon har ju fått massor av lovord för vad hon gjort som samordnare. Faktiskt även av media. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2016, 10:39)  Vi tror också att det ligger något i det segelbåt säger ang. Mona och livvakten. Men det är hennes privatliv och angår inte oss.
Men hennes eviga ljugande och trassel blir lite för mycket. Har man över 200 000 Kronor skatteskulder hos Kronofogden så sköter man ingenting på rätt sätt. Var det inte hon som sa att det är ballt att betala skatt.
Jag tror hon skulle behöver hjälp av Lyxfällan. Var ju likadant förra gången, Obetalda dagisavifter, obetalda parkeringsböter osv.
Jag har en känsla att det finns mer att gräva i Att hon aldrig lär sig
Elisabeth Tillhör inte hennes ekonomi hennes privatliv?
06-05-2016, 10:05
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 10:41)  Tja inte vet jag men hon har ju fått massor av lovord för vad hon gjort som samordnare. Faktiskt även av media. Tillhör inte hennes ekonomi hennes privatliv? Inte när man utnyttjar sin ställning. Eller som men hennes parkeringsböter som Regeringen betalade och sen också skaffade henne en egen parkeringsplats för att hon parkerade hej vilt. Och om hon talar om för oss att det är ballt att betala skatt och själva hamnar hon hos Kronofogden.
*Stintan*
06-05-2016, 11:24
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2016, 11:05)  Inte när man utnyttjar sin ställning. Eller som men hennes parkeringsböter som Regeringen betalade och sen också skaffade henne en egen parkeringsplats för att hon parkerade hej vilt.
Och om hon talar om för oss att det är ballt att betala skatt och själva hamnar hon hos Kronofogden. För mig känns den gamla skiten överspelad.
06-05-2016, 12:50
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 12:24)  För mig känns den gamla skiten överspelad. Är det inte konstigt att man har väldigt kort minne när det handlar om en politiker från sitt eget parti men om det är någon från ett parti man inte gillar då är det tvärtom......
*Stintan*
06-05-2016, 14:48
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2016, 13:50)  Är det inte konstigt att man har väldigt kort minne när det handlar om en politiker från sitt eget parti men om det är någon från ett parti man inte gillar då är det tvärtom...... Inte alls kort minne, det jag menar är att jag tycker det tjatades nog om det då det hände för en massa år sen och att hon inte ska behöva löpa gatlopp för det en gång till. Det räcker mer än väl med det hon nu ställt till med. Att jag inte röstar på alliansen innebär inte per automatik att sossarna är mitt parti men annars så gäller nog det där de flesta.
malarmaster
06-05-2016, 15:12
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2016, 13:28)  Det står inget om två år! Blir något mera sant för att du skriver det än om någon annan skriver samma sak? Inte ens du kan hålla isär äpplen och päron så det blir ganska mycket felinformation. stintan,jag letade rätt på lagrummet som svarar på din fråga . du kan själv läsa lagen,du har redan läst migrationsverkets sida och själv svarat på dina andra frågor om vad som händer med asylsökande när de kommer. varför är du upprörd? för att du inte hittade rätt info från början? för att du fått ett svar som inte passar in i din världsbild? sedan förstår jag inte varför du hoppar på mig och kallar min info för felaktig. Jag klargjorde för dig och andra intresserade vad som gäller. Hoppas i alla fall att någon fått nytta av infon och lärt sig något. uppenbarligen har inte du gjort det själv men skit samma. dina åsikter är helt ointressanta i sammanhanget. ulf
malarmaster
06-05-2016, 15:26
ang. mona så visar hennes beteende att hon har svårt att ta personligt ansvar och är skitdålig på att sköta sin ekonomi trots stora inkomster. Hon hade förmodligen varit en katastrof som statsminister så det skall vi nog vara glada för att vi slapp.
hennes uppdrag som nationell samordnare har dock varit lyckat så det kan hon inte klandras för. Dock vet vi ju inte vad som skett bakom fasaderna,kanske kommer mer dynga upp och det var därför hon blixtsnabbt hoppade av i förhoppning om att media skulle tröttna. Hennes privatliv skiter jag i så länge det inte påverkar hennes uppdrag m.m. Men nog är det konstigt att vissa har samma beteende hela livet och inte tänker sig för. Hennes problem med fogden har ju kommit och gått med åren,media rapporterar att hon haft återkommande problem med felparkeringar,böter,skatter (det är häftigt att betala skatt) . nu åkte hon dit för osant intygande,kanske förvandlas till grovt osant intygande (hon använde sin titel o statens brevpapper) vilket ger fängelse vid fällande dom. Hennes "livvakt" är också föremål för samma brott då han använt detta intyg inför domstol. kan de få dela cell,tro? ulf
*Stintan*
06-05-2016, 16:07
CITAT (malarmaster @ 06-05-2016, 16:12)  stintan,jag letade rätt på lagrummet som svarar på din fråga . du kan själv läsa lagen,du har redan läst migrationsverkets sida och själv svarat på dina andra frågor om vad som händer med asylsökande när de kommer. varför är du upprörd? för att du inte hittade rätt info från början? för att du fått ett svar som inte passar in i din världsbild? sedan förstår jag inte varför du hoppar på mig och kallar min info för felaktig. Jag klargjorde för dig och andra intresserade vad som gäller. Hoppas i alla fall att någon fått nytta av infon och lärt sig något. uppenbarligen har inte du gjort det själv men skit samma. dina åsikter är helt ointressanta i sammanhanget. ulf Jag är inte upprörd det minsta men när du påstår att jag har fel och sen själv skriver precis samma sak som rättelse blir man ju lätt fundersam. Du vill väl antagligen framstå som den enda som vet något här på forumet. Att du skriver långa uppsatser som svar på något helt annat än vad som diskuteras får du ta på dig själv. Dina första infon var felaktiga därför att du rättade mig med att göra en utläggning om hur det är efter att uppehållstillstånd beviljats och kommunplacering skett när jag skrev att två år inte gäller innan dess. Läs vad du själv skrivit så kanske du ser dina egna felaktigheter.
malarmaster
06-05-2016, 16:23
du frågade efter var tidsgränsen stod på migrationsverkets sida och då du inte hittade den infon skyllde du mig för felaktig info när jag o andra sa att det var två år. nej,det står ingen tidsgräns på hemsidan då de talar om vad som gäller innan uppehållstillstånd ges. etableringsplanen gäller efter att asyl beviljats,innan är ju rätt meningslöst då de kanske får ett negativt besked. Handläggningstiden uppges nu vara upp mot ett år innan asylärendet behandlas,under tiden får de vara i migrationsverkets ansvar. vad är det som är oklart? Du har väl läst hemsidan? Lagen om vad som händer efter att asyl beviljats? innan asyl beviljats finns ingen tidsgräns,det står ju på hemsidan.det hänger ju helt på handläggningstider. innan anstormningen i höstas låg den på c.a 3 månader.nu alltså upp mot 12. att man vill kommunplacera snarast möjligt gäller främst för barnfamiljer då ungarna skall gå i skola. ensamkommande eller par utan barn får alltså bo kvar på förläggningar under tiden. du måste väl kunna koppla ihop det själv när du läst infon? mina utläggningar tycks ju inte bita på dig då du tydligen inte förstår logiska resonemang. Och ja,jag vet tydligen mer än vad du gör och det kan du inte svälja. ulf
Bengalow
06-05-2016, 17:36
Det finns ett ordspråk som passar in på dig, Mäster, "att vända kappan efter vinden". T.o.m. jag som intet vet enligt dig, ser att du ändrat åsikt, och diskuterar efter andra grunder än ursprung. Jag skulle vilja ge dig nicknamnet "Vindflöjel"...att mästra andra är du inte så bra på längre - därtill för "genomskinlig" och lösmynt, även om du försöker kväva diskussioner med att andra "är okunniga", "ej pålästa" etc. Det är ju du som brister i relevans, genom att ställa nya frågor, som du själv svarar på. Du är lika gurglig som din partiledare...talar mycket, men säger lite. (Jfr tanten som rakade grisen...)
segelbåt
06-05-2016, 18:02
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-05-2016, 13:50)  Är det inte konstigt att man har väldigt kort minne när det handlar om en politiker från sitt eget parti men om det är någon från ett parti man inte gillar då är det tvärtom...... Precis. Är det inte fröken Stintan som drar upp Calle Bildt med jämna mellanrum? Missförstå mig inte här, jag tycker att alla politikers skit ska dras fram emellanåt så folk inte glömmer. Men det vore klädsamt om fröken stintan klev av sin höga häst och insåg att hon minsann inte är så ädel som hon tycks tro.
malarmaster
06-05-2016, 18:11
nej,du är nog den dummaste och definitivt den mest ohövlige på odla. vadå vända kappan efter vinden? Stintan ville ha svar på var på migrationsverkets hemsida tidsgränsen 2 år står då jag och många med mig hänvisat till just två år när migrationsverket överlämnar en asylant till kommunen och alltså släpper sitt ansvar. jag letade reda på lagen då hon ifrågasatte och antydde att jag ljög om tidsgränsen. tidsgränsen finns alltså som jag skrivit tidigare och jag har också förklarat gången i processen. fortfarande tycks dock stintan tro att jag ljuger och har tydligen inte själv satt sig in i vad som står på migrationsverkets sida.
Alltså: från det att asylsökanden får asyl upprättas en etableringsplan som löper på 24 månader. Är inte asylanten i egen försörjning överlämnas ansvaret till den kommun asylanten bor i. innan asyl getts sker en handläggning som det inte finns någon tidsgräns på då det beror på handläggningstider. det står på migrationsverkets sida,det som inte står är som sagt etableringsplanen och dess tidsgräns. stintan frågade och fick svar men det passade tydligen inte utan då blev det i sedvanlig ordning från stintan personangrepp. finns inte gita att angripa tar vi någon annan... Att skriva förklaringar är också bortkastat då man är en besserwisser som försöker klarlägga skeenden.
jag släpper nu debatten om migration med stintan då jag anser att hon fått ett fullödigt svar.
Nu kan du kommentera detta, bengalow men då du aldrig brukar skriva något vettigt lär det bara bli svordomar och personangrepp,som vanligt. Ulf
*Stintan*
06-05-2016, 19:15
CITAT (malarmaster @ 06-05-2016, 19:11)  nej,du är nog den dummaste och definitivt den mest ohövlige på odla. vadå vända kappan efter vinden? Stintan ville ha svar på var på migrationsverkets hemsida tidsgränsen 2 år står då jag och många med mig hänvisat till just två år när migrationsverket överlämnar en asylant till kommunen och alltså släpper sitt ansvar. jag letade reda på lagen då hon ifrågasatte och antydde att jag ljög om tidsgränsen. tidsgränsen finns alltså som jag skrivit tidigare och jag har också förklarat gången i processen. fortfarande tycks dock stintan tro att jag ljuger och har tydligen inte själv satt sig in i vad som står på migrationsverkets sida.
Alltså: från det att asylsökanden får asyl upprättas en etableringsplan som löper på 24 månader. Är inte asylanten i egen försörjning överlämnas ansvaret till den kommun asylanten bor i. innan asyl getts sker en handläggning som det inte finns någon tidsgräns på då det beror på handläggningstider. det står på migrationsverkets sida,det som inte står är som sagt etableringsplanen och dess tidsgräns. stintan frågade och fick svar men det passade tydligen inte utan då blev det i sedvanlig ordning från stintan personangrepp. finns inte gita att angripa tar vi någon annan... Att skriva förklaringar är också bortkastat då man är en besserwisser som försöker klarlägga skeenden.
jag släpper nu debatten om migration med stintan då jag anser att hon fått ett fullödigt svar.
Nu kan du kommentera detta, bengalow men då du aldrig brukar skriva något vettigt lär det bara bli svordomar och personangrepp,som vanligt. Ulf Men hallå det jag fetmarkerat har jag ju sagt hela tiden men då protesterade du ju. Det du sa var detta: "Varje anländ får en etableringsplan som kan gälla max 24 månader,undantag görs för förälder som vårdat barn och under tiden uppbär föräldrapenning,då förlängs tiden med max 8 månader." Fel för det gäller bara dom som beviljats uppehållstillstånd och blivit kommunplacerade. Varje anländ tolkar jag som varje anländ asylsökande eftersom frågan handlar om asylsökande som inte fått uppehållstillstånd och inte blivit kommunplacerade och som därmed inte fått någon etableringsplan. Du skriver uppsatser om vad som händer därefter och det har jag inte sagt är fel. Är det du eller jag som är dum?
*Stintan*
06-05-2016, 19:30
CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 19:02)  Precis. Är det inte fröken Stintan som drar upp Calle Bildt med jämna mellanrum?
Missförstå mig inte här, jag tycker att alla politikers skit ska dras fram emellanåt så folk inte glömmer. Men det vore klädsamt om fröken stintan klev av sin höga häst och insåg att hon minsann inte är så ädel som hon tycks tro. Tagit upp Calle Bildt har jag säkert gjort någon gång för han är ju en riktigt ful fisk som klarat sig undan väldigt lättvindigt. Resten är så löjligt så jag ids inte bemöta det.
malarmaster
06-05-2016, 19:31
det är du som är dum då en etableringsplan förutsätter att du fått asyl.övriga får åka någonnannanstans. Innan man får asyl är det bara väntan som gäller förutom för ungar som skall gå i skolan oavsett om föräldrarna fått asyl eller inte. har du inte fått asyl har du ingen etableringsplan,alltså har du tolkat mig fel. Alla anlända får en etableringsplan men förutsätter alltså att du får stanna,annars är ju planen meningslös. det kallas för logik . har du förstått det nu? men din ursprungliga fråga var ju var man hittar tidsgränsen 2 år: Du hittade den inte på migrationsverkets hemsida och kallade mig för okunnig. du fick svar men det var inte det önskade. Nu lägger jag av debatten i denna fråga för kan du inte läsa innantill på migrationsverkets sida och på riksdagens sida om lagen så lär knappast mina förklaringar räcka. ställ dig framför en spegel och debattera så har du en värdig motståndare,tror dock knappast att du blir klokare av det... ulf
Anders zon 1
06-05-2016, 19:52
Jösses vilken sandlåda det har blivit här....
Bengalow
06-05-2016, 20:02
Diskussionen gällde INNAN asyl hade erhållits - de nyanlända. Att du sedan i vanlig ordning vänder på steken, och ger svar på en helt annan fråga än den ursprungliga är helt ditt eget fel. Har du försökt att kontakta SFI(fS), för lite mer grundläggande svenska (för smålänningar)? Om inte gör det, så att du lär dig läsa, innan tungan och fingrarna tar överhanden. Tänk efter före!!! Om du målar lika illa som du skriver, så hade inte jag hyrt dig till arbete. Det skall du ha klart för dig! Grundmålning kommer FÖRE färdigstrykning... inte efteråt.
PS. Jag har aldrig kallat någon för dum på detta forum, så när du kallar mig det ber jag dig ta tillbaka tillmälet! Det är oförskämt, och inte ett värdigt uttalande från en människa som kallar sig politiker.
*Stintan*
06-05-2016, 21:22
CITAT (malarmaster @ 06-05-2016, 20:31)  det är du som är dum då en etableringsplan förutsätter att du fått asyl.övriga får åka någonnannanstans. Innan man får asyl är det bara väntan som gäller förutom för ungar som skall gå i skolan oavsett om föräldrarna fått asyl eller inte. har du inte fått asyl har du ingen etableringsplan,alltså har du tolkat mig fel. Alla anlända får en etableringsplan men förutsätter alltså att du får stanna,annars är ju planen meningslös. det kallas för logik . har du förstått det nu? men din ursprungliga fråga var ju var man hittar tidsgränsen 2 år: Du hittade den inte på migrationsverkets hemsida och kallade mig för okunnig. du fick svar men det var inte det önskade. Nu lägger jag av debatten i denna fråga för kan du inte läsa innantill på migrationsverkets sida och på riksdagens sida om lagen så lär knappast mina förklaringar räcka. ställ dig framför en spegel och debattera så har du en värdig motståndare,tror dock knappast att du blir klokare av det... ulf Jag förstod det uppenbarligen före dig eftersom jag skrev det före dig. Inte mitt fel att du svarar på något annat än det frågan gäller. Det står fortfarande inte på migrationsverkets sida att 2 år gäller asylsökande som jag sa från början. Du påstod att det stod där och därför frågade jag dig var. Man är inte asylsökande om man fått uppehållstillstånd. Du slingrar dig som en hal ål för att inte tappa ansiktet och erkänna ett misstag. Fy för politiker!
Mjärden
06-05-2016, 22:54
Vad gör en nationell samordnare mot våldsbejakande terrorism - behövs denna verksamhet och vad har den i så fall åstadkommit. Om den inte behövs vad skall vi göra i stället för att förhindra att personer att attraheras av terrorism ?
Göra som i Uzbekistan - skjuta återvändande IS-terrorister vid gränsen ???
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 10:41)  Tillhör inte hennes ekonomi hennes privatliv? Nej, verkligen inte! Är man minister/partiledare m.m. så är det inte en del av privatlivet att utnyttja skattemedel genom att betala semesteresor för familjen m.m. med tjänstekortet Ganska skickligt att få det att handla om Toblerone när det i verkligheten rörde sig om hundratusentals kronor. Det är inte heller OK som folkvald politiker att strunta i att betala dagisavgifter, parkeringsböter m.m. Det är inte OK för dig eller mig att göra så, inte ens vår privatsak när det hamnar hos kronofogden och då är det väl ännu mindre en privatsak i Monas fall. Gita
Aqvakul
09-05-2016, 08:52
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 22:22)  Jag förstod det uppenbarligen före dig eftersom jag skrev det före dig. Inte mitt fel att du svarar på något annat än det frågan gäller. Det står fortfarande inte på migrationsverkets sida att 2 år gäller asylsökande som jag sa från början. Du påstod att det stod där och därför frågade jag dig var. Man är inte asylsökande om man fått uppehållstillstånd. Du slingrar dig som en hal ål för att inte tappa ansiktet och erkänna ett misstag. Fy för politiker!  Ibland måste man erkänna att man sagt fel, Målis! Annars tappar man trovärdigheten. I detta fall var det uppenbart så att du hade fel för dig, eller förklarade fel eller.. men fel blev det. När sen Stintan protesterade. klarade du inte av att ta det.. lite svagt faktiskt.../ Ha en bra dag!
*Stintan*
09-05-2016, 10:08
CITAT (Gita @ 09-05-2016, 09:23)  Nej, verkligen inte! Är man minister/partiledare m.m. så är det inte en del av privatlivet att utnyttja skattemedel genom att betala semesteresor för familjen m.m. med tjänstekortet Ganska skickligt att få det att handla om Toblerone när det i verkligheten rörde sig om hundratusentals kronor. Det är inte heller OK som folkvald politiker att strunta i att betala dagisavgifter, parkeringsböter m.m. Det är inte OK för dig eller mig att göra så, inte ens vår privatsak när det hamnar hos kronofogden och då är det väl ännu mindre en privatsak i Monas fall. Gita Vad tjänar det till att älta mer än 20 år gamla synder. Visst det ligger henne i fatet men i dagsläget är det väl viktigare att sanningen om de nya anklagelserna kommer fram. Det pågår ju en förundersökning. Den för 20 år sen las ju ned då hon inte ansågs ha begått något brott. Var har du fått hundratusentals kronor ifrån? Hittar inte den uppgiften någonstans. Hur som helst får hon nog anses som rökt inom politiken nu.
Bengalow
09-05-2016, 11:37
Jag får ju gratulera Gita till rättstavningen! Hon höll på ganska länge med att skriva Måna. Har du tränat länge på det? Hennes "hundratusentals kronor" hade inte ett smack att göra med den s.k. Tobleroneaffären att göra. Möjligtvis kan detta snudda vid hennes oorganiserade leverne, men pressen älskar att blanda ihop allt, för att få en bra historia. Det är ju en himmelsk gärning, Gita, att du inte är politiker. Ditt jobb som lobbyist tycks passa dig, och din inställning. Hos er är det "tillåtet" med mutor och "gratismiddagar". Undras hur länge du hade stått pall för en granskning inom politiken? Med de gärningarna i ryggsäcken, som ditt jobb krävde, så finns det en ordalydelse om att kasta sten i glashus. Har du hört om den?
09-05-2016, 13:58
CITAT (*Stintan* @ 09-05-2016, 11:08)  Vad tjänar det till att älta mer än 20 år gamla synder. Visst det ligger henne i fatet men i dagsläget är det väl viktigare att sanningen om de nya anklagelserna kommer fram. Det pågår ju en förundersökning. Den för 20 år sen las ju ned då hon inte ansågs ha begått något brott. Var har du fått hundratusentals kronor ifrån? Hittar inte den uppgiften någonstans. Hur som helst får hon nog anses som rökt inom politiken nu. Stintan det är väl klart att det lades ned då, det är skillnad på folk och fä. Tobleroneaffären war inte bara det utan hon åkte med familjen genom Europa och betalade allt med tjänstekortet och först när journalister kom på det, så betalade hon det. Det var mycket som kom fram i den s.k. tobleronaffären. Att det kommer upp nu igen är för att hon fortsätter, hon har tydligen förlorat omdöme. Hennes s.k. säkerhetsvakt kostade oss skattebetalare också 43000 in månaden. Hon hade 6 poliser som säkerhetsvakter men som hon sa att skulle ordna hennes liv efter hennes uppdrag. Hans VIP garage kostade också 50 000 Kronor, betalar också vi. So ansökte hon att får in den släkt till honom som praktikant. Hon fick visserligen nej överallt men hon tog in henne ändå. Som hon sa, man hjälper väl sina vänner och bekannta. Det är precis det man inte skall göra i hennes ställning. Alla tänker nu att hon är rökt/kört men hon kommer säkert igen. Hon bryr sig inte Elisabeth
malarmaster
09-05-2016, 14:10
före tobleroneaffären hade mona ständiga problem med plastkortet. något partiledningen var medveten om och just därför det gick så länge som det gick.man såg mellan fingrarna. När tobleroneaffären briserade hade hon runt 29000 som hon använt privat av skattebetalarnas pengar. + 1 Toblerone. det betalades tillbaka men hon fick ta Timeout.
nu senast hade hon 200000 i skatteskulder liggande hos fogden + att hon panikinbetalade arbetsgivaravgifter för sin "livvakt" som hon ljugit om att han fått lön. allt reglerades i samband med att pressen började leta reda på fakta. Att hon är rätt korkad visas av att hon presenterade en skärmdump för reportern med strukna datum och påstår att det är reglerat sedan länge. reportern går givetvis då till källan för att verifiera att det stämde.vilket det alltså inte gjorde,betalningen var gjord samma dag.Bättre att hon sagt hur det låg till och sluppit ljuga.Den trovärdighet hon hade kvar försvann blixtsnabbt. Nu återstår alltså en förundersökning om osant intygande och skatteverket är säkert också intresserade av den s.k anställningen.Hon har alltså inte rapporterat att livvakten var anställd av henne vid sidan av jobbet på myndigheten. Skatteverket har inga uppgifter på att livvakten tjänat de summor som Mona uppgivit,alltså kan det bli ett brott av det också.
är man lobbyist om man inte tror på vänsterpolitik? I så fall finns det många,över halva befolkningen. ulf
segelbåt
09-05-2016, 14:40
CITAT (malarmaster @ 09-05-2016, 15:10)  När tobleroneaffären briserade hade hon runt 29000 som hon använt privat av skattebetalarnas pengar. + 1 Toblerone. Enligt Wikipedia var det 53 174 kronor och 2 toblerone. Hon hade köpt varor, hyrt bilar för privat bruk samt tagit ut kontanter på kortethttps://sv.wikipedia.org/wiki/Tobleroneaff%C3%A4ren
Huggorm
09-05-2016, 15:07
CITAT (malarmaster @ 09-05-2016, 15:10)  före tobleroneaffären hade mona ständiga problem med plastkortet. något partiledningen var medveten om och just därför det gick så länge som det gick.man såg mellan fingrarna. När tobleroneaffären briserade hade hon runt 29000 som hon använt privat av skattebetalarnas pengar. + 1 Toblerone. det betalades tillbaka men hon fick ta Timeout.
nu senast hade hon 200000 i skatteskulder liggande hos fogden + att hon panikinbetalade arbetsgivaravgifter för sin "livvakt" som hon ljugit om att han fått lön. allt reglerades i samband med att pressen började leta reda på fakta. Att hon är rätt korkad visas av att hon presenterade en skärmdump för reportern med strukna datum och påstår att det är reglerat sedan länge. reportern går givetvis då till källan för att verifiera att det stämde.vilket det alltså inte gjorde,betalningen var gjord samma dag.Bättre att hon sagt hur det låg till och sluppit ljuga.Den trovärdighet hon hade kvar försvann blixtsnabbt. Nu återstår alltså en förundersökning om osant intygande och skatteverket är säkert också intresserade av den s.k anställningen.Hon har alltså inte rapporterat att livvakten var anställd av henne vid sidan av jobbet på myndigheten. Skatteverket har inga uppgifter på att livvakten tjänat de summor som Mona uppgivit,alltså kan det bli ett brott av det också.
är man lobbyist om man inte tror på vänsterpolitik? I så fall finns det många,över halva befolkningen. ulf Det är väl som Göran Persson sa om henne, "Hennes styrka är inte tänkandet." Men hon har säkert andra jättegoda sidor, hon lyckades ju bli partiledare trots allt.
09-05-2016, 15:16
CITAT (Bengalow @ 09-05-2016, 12:37)  Jag får ju gratulera Gita till rättstavningen! Hon höll på ganska länge med att skriva Måna. Har du tränat länge på det? Hennes "hundratusentals kronor" hade inte ett smack att göra med den s.k. Tobleroneaffären att göra. Möjligtvis kan detta snudda vid hennes oorganiserade leverne, men pressen älskar att blanda ihop allt, för att få en bra historia. Det är ju en himmelsk gärning, Gita, att du inte är politiker. Ditt jobb som lobbyist tycks passa dig, och din inställning. Hos er är det "tillåtet" med mutor och "gratismiddagar". Undras hur länge du hade stått pall för en granskning inom politiken? Med de gärningarna i ryggsäcken, som ditt jobb krävde, så finns det en ordalydelse om att kasta sten i glashus. Har du hört om den? Ha, du är rolig du. Möjligen kan /bör man inte ställa samma krav på mig som på en statministerkandidat som Mååååna. Dessutom har jag alltid betalat mina räkningar, skatter, felparkeringsavgifter m.m. När det gäller mutor och gratismiddagar har jag faktiskt ett par gånger tillsammans med ett tjugotal andra personer deltagit vid samma middag som Mona. Varken hon eller jag betalade för oss själva så vem som mutade vem låter jag vara osagt. Gita P.s Ni sossar/vänstermänniskor är lite kul, ni skall alltid försvara alla tokigheter som er representanter gör. Tycker att ni borde kräva lite mer av dem som säger sig representera er. Ds CITAT (*Stintan* @ 09-05-2016, 11:08)  Vad tjänar det till att älta mer än 20 år gamla synder. Visst det ligger henne i fatet men i dagsläget är det väl viktigare att sanningen om de nya anklagelserna kommer fram. Det pågår ju en förundersökning. Den för 20 år sen las ju ned då hon inte ansågs ha begått något brott. Var har du fått hundratusentals kronor ifrån? Hittar inte den uppgiften någonstans. Hur som helst får hon nog anses som rökt inom politiken nu. Vadå älta? Att hon inte lärt sig något som helst av det som hände då säger faktiskt en hel del om hur hon är som människa. Tycker du inte det? Gita CITAT (malarmaster @ 09-05-2016, 15:10)  före tobleroneaffären hade mona ständiga problem med plastkortet. något partiledningen var medveten om och just därför det gick så länge som det gick.man såg mellan fingrarna. När tobleroneaffären briserade hade hon runt 29000 som hon använt privat av skattebetalarnas pengar. + 1 Toblerone. det betalades tillbaka men hon fick ta Timeout. Vet inte om det är sant, men i del s.k inre kretsar sägs det att det var Per Nuder som läckte "Tobleroneaffären" till pressen för att han kände sig förbigången och var sur på Mona som ju var Perssons påläggskalv. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|