|
Gossen Ruda
27-04-2016, 15:43
Klaga, klaga.  Det ÄR svårt att regera i minoritet, det är därför Batra ligger lågt och håller käft. Skulle Löfvén kasta in handduken och lämna över till Batra eller utlysa nyval kommer hon att skita på sig. Hon vet att i vilket fall kommer hon också att få leda en koalitionsregering i minoritet och det är varken hon eller M mogna för. Hon är för ung och för svag. Hon har ju ingen egen politik, det enda hon gör är att kasta fram enskilda förslag då och då och klaga på regeringen. Så hon ligger lågt och hyssjar så fort någon pratar om misstroendevotum. Det är nog bara hos politiska kommentatorer och högerfolk som Löfvén ligger illa till, han kan tom gå stärkt ur den här krisen när MP har lugnat ner sig. Vi får hoppas att det går åt det hållet, lämnar MP regeringen får L. gå till V. Men stannar MP, ev utan Romson, blir det säkert en regeringsombildning med MP längre bak i ledet. Lugn och ro, Ygeman som vice statsminister mm.
malarmaster
27-04-2016, 17:26
go,go,go,Ruda. du lär dej spekulerandets konst. Skillnaden är att du tyvärr inte analyserat det politiska fältet. "gå till v""," mp längre bak i ledet", du är verkligen naiv. orsaken till krisen är just detta,att löfven spelat under täcket med v och struntat i mp.Kaplan var bara toppen av alla problem,nu handlar det om mp:s interna ledarproblem o politik. Får inte mp ut mer av "samarbetet" än vad de nu fått lär de sticka ,de nya språkrören (varav Fridolin kan vara ett) måste omförhandla och kunna visa upp ett mer konkret program för sina medlemmar. kongressen kan mycket väl avbryta regeringssamarbetet.hade s visat före valet att han skulle behandla mp som ett passivt stödparti o kört över dem i varje fråga som mp värnade hade han stått själv. några ministerposter väger knappast upp att mp nu förlorat både politik o väljare. En ny spekulation du kan fundera på,ruda. OM MP hoppar av,tror du fortfarande att mp skulle stötta s i deras politik? Eller hoppa med alliansen i olika frågor o s i en del? Skulle MP:s röster flyta fritt i riksdagen så står s rätt ensamt.Mycket står på spel o löfven har bollen.
Varför skulle kinberg vara för ung? är hon yngre än de ministrar som Löfven plockat in från kindergarten? Skillnaden mellan löfven o kinberg är att kinberg är politiker o kan spelet.Ålder spelar ingen roll. Du är en typisk gråsosse,ruda. Och det var för dina gelikars skull man valde löfven till partiledare istället för att ta chansen o förnya partiet. att ta över regeringsmakten med givna förutsättningar är meningslöst,det måste bli ett nyval isåfall. Sverige behöver en stark regering som kan ta itu med alla de problem som nu tornar upp sig. dagens mandatfördelning i riksdagen ger inga förutsättningar för det,det finns egentligen bara ett alternativ,s + alliansen men det lär förr snöa i helvetet innan det kommer till. ulf
Bengalow
27-04-2016, 17:34
Jag tror att ståndspartiet och S bildar en ny regering, efter att MP dragit sig ur.
Gossen Ruda
27-04-2016, 18:01
Jag kan hålla med om det sista målarn, vi lär inte få en majoritetsregering förrän någon sida viker sig för brunskjortorna. S + M är omöjligt. Om vi inte har S + MP kanske vi får se S + V men jag tror snarare att Löfvén lämnar över till Batra. Eller utlyser nyval. Batra må vara politiker men har i så fall väldigt lite att säga. Leder man en regering går det inte att bara klaga på motståndssidan och lägga fram enstaka förslag. Batra + Lööf + Thor??? Kattslagsmål med Jan som åskådare.  Fö såg jag just att FI ökar och går snart om KD.
Huggorm
27-04-2016, 18:54
CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2016, 19:01)  Fö såg jag just att FI ökar och går snart om KD. Kan tänka mig att många miljöpartister gått över dit. Samma sorts folk och eftersom MP knappt bryr sig om miljöfrågor längre blir övergången inte svår.
Mjärden
27-04-2016, 21:47
[quote name='Elisabeth-Västkustkolonisten' date='27-04-2016, 13:14' post='1727429'] Alla vet vi ju att siffrorna går upp och går ner. Vad är det för mening i att spekulerar varje gång om vad som händer om en vecka, en månad osv Ja, det går upp, det går ner, kolla bara på Aquakuls bild där nere.
sparvuggla
28-04-2016, 05:21
Såg igår på TV att KD vill ha fler poliser och satsa på sjukvård. Tala om hyckleri, varför gjorde dom precis motsatsen då tillsammans med sina högerborgare - kompisar under sina 8 år i regering då??? Det är nästan så man spyr.
Tur att vi har annan och bättre regering nu, som redan bättrat på många punkter.
malarmaster
28-04-2016, 06:30
det gjorde de. polisen fick 9000 nya tjänster (från 11000 till 20000). Nu visar det sig att de ändå inte räcker då både befolkning o uppgifter ökat,t.ex gränsbevakning.
Sjukvården tillfördes stora resurser,likväl som skolan under alliansregeringen. intäkterna från landstingsskatt ökade rejält iom att folk faktiskt fick arbete under alliansåren.
sjukvårdens problem är inte pengar utan personalresurser och arbetsledning. Sedan har landstingen fler uppgifter än sjukvård t.ex kollektivtrafik.
Enl. min mening bör landstingen skrotas o en central sjukvårdsmyndighet bildas,för lika vård i hela landet.
även sjukvården drabbas av vår befolkningsökning,antalet platser o antal personal hänger inte med,pga att det finns inte kompetent personal att anställa.svenska studenter åker numera utomlands för att utbilda sig då de svenska utbildningarna inte tar in för att täcka vårt behov. Alltså även detta en politisk fråga som du kan ta med till löfven,i senaste budgeten drogs 600 miljoner in på universitetsutbildningar.alliansen byggde ut,s drar in. Pengarna behövs hos migrationsverket i första hand enl. s. Ulf
sparvuggla
28-04-2016, 06:36
CITAT (malarmaster @ 28-04-2016, 07:30)  det gjorde de. polisen fick 9000 nya tjänster (från 11000 till 20000). Nu visar det sig att de ändå inte räcker då både befolkning o uppgifter ökat,t.ex gränsbevakning.
Sjukvården tillfördes stora resurser,likväl som skolan under alliansregeringen. intäkterna från landstingsskatt ökade rejält iom att folk faktiskt fick arbete under alliansåren.
sjukvårdens problem är inte pengar utan personalresurser och arbetsledning. Sedan har landstingen fler uppgifter än sjukvård t.ex kollektivtrafik.
Enl. min mening bör landstingen skrotas o en central sjukvårdsmyndighet bildas,för lika vård i hela landet.
även sjukvården drabbas av vår befolkningsökning,antalet platser o antal personal hänger inte med,pga att det finns inte kompetent personal att anställa.svenska studenter åker numera utomlands för att utbilda sig då de svenska utbildningarna inte tar in för att täcka vårt behov. Alltså även detta en politisk fråga som du kan ta med till löfven,i senaste budgeten drogs 600 miljoner in på universitetsutbildningar.alliansen byggde ut,s drar in. Pengarna behövs hos migrationsverket i första hand enl. s. Ulf Du glömde skriva att dom skickade cancersjuka till arbetet. Tusentals utförsäkrades. Många gjorde självmord under pressen.
*Stintan*
28-04-2016, 06:57
Pengarna behövs hos migrationsverket säger du men då kan man väl börja med att se till att inte en massa privata aktörer skor sig och roffar åt sig mångmiljonbelopp årligen av skattemedel. Medel som inte ska hamna i suspekta bolags kassakistor. Det gäller som bekant inte bara migrationsverket.
malarmaster
28-04-2016, 07:30
nu skriver du som vanligt o har inte faktakollat. det finns ju ingen möjlighet för migrationsverket att själv ha boenden för 300000 flyktingar. man är alltså tvungen att hyra utrymme,det gör man av kommuner o privata. det finns ett takpris för vad en sängplats får kosta,det är alltså INTE för en privat aktör att begära vad som helst. Här i Alvesta har t.ex migrationsverket hyrt ett antal rumpå stadshotellet sedan december pga den akuta tillströmningen. det innebär inte att hotellägaren får sitt ordinarie pris utan samma som t.ex kommunen får för en sängplats. vinsten för hotellet är att det är stadig beläggning på dessa rum vilket i slutänden blir ett plus då hotellet mycket sällan är fullbelagt. i kommunen finns också f.d vårdhem som hyrs,tomma skolor,kommunala lägenheter och även en del privata,alla får samma pengar.mig veterligen är det lika över hela landet. "suspekta" bolag får stå för dig,mycket har skrivits om bert karlsson o hans vinster men det är ju mängden platser som tillsammans genererar så stora pengar. det är skillnad om du hyr ut 10 sängplatser eller 100. Visst skulle migrationsverket kunna bygga egna anläggningar,i slutänden kan det ju bli något billigare men hur mycket skall du bygga? Vem betalar? hur skall du använda dessa anläggningar om flyktingströmmen minskar o dessa då står tomma? Man har pratat om att migrationsverket skall bygga s.k mottagningsslussar,dvs där du akut kan få en sängplats för att sedan slussas ut. problemet blir dock att dimensionera dessa,hur mycket behövs? 100 eller 1000 platser? sedan står ju ändå problemet kvar när de skall slussas ut,det är enorm brist på platser. Inte bara flyktingar behöver lägenheter,även svenskar står i kö. Problemet med skenande kostnader för migrationsverket är inte "fritt flyt på pengarna" utan mängden flyktingar som kommer. Sedan kan man visst diskutera vad flyktingar kan kräva,bidragsnivåer m.m. Själv blev jag förvånad när jag upptäckte att migrationsverket hade leasingbilar till hitkomna flyktingar. orsak: saknades lämplig bussförbindelse med boendet. Det var ju sant,det ligger avskilt men min mening var att då sätter man in en buss,typ 10 platser o kör ett par rundor om dagen. Fick inget gehör... Ulf
*Stintan*
28-04-2016, 07:47
Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Kommunen eller migrationsverket själva har väl inget vinstintresse alltså borde det bli billigare i deras regi.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar.
malarmaster
28-04-2016, 13:30
det är det som är skillnaden mellan mitt tankesätt o t.ex ditt. Migrationsverket betalar lika mycket för en sängplats hos bolgag a som hos bolag b. man ställer vissa krav på boendet och sedan är det upp till utföraren att göra sitt uppdrag. Bolag a gör stor vinst,bolag b en mindre. du menar att ju mer vinst ett bolag gör desto mindre pengar skall de ha av migrationsverket? själv skiter jag i vilket bara man utför sitt uppdrag. praktikantracet är en annan fråga,enl. min mening skulle hela systemet med praktikanter o dyl. förbjudas. Bättre att arbetsgivaren anställer folk istället. har själv kommit i delo med arbetsförmedlingen flera gånger när jag sökt folk. Man blir erbjuden "praktikanter",oftast med noll kunskaper i vare sig språk eller annat.anledning är att arbetsförmedlingen har som huvuduppdrag att placera ut främst nytillkomna och skiter därmed i att förmedla riktiga jobb.
att det skulle bli billigare i egen eller kommunal regi? min erfarenhet främst av kommunalt är att det snarare blir tvärtom. du kan inte ana vad många chefer det behövs i kommunen för att basa över någon på golvet. det är detta många privatutförare skippar,och gör därmed lite vinst till vänstermaffians fasa. faktum är ju att kostnaden per skolelev/vårdtagare/eller vad det nu gäller är lika,men den privata lyckas med rationaliseringar få det att gå runt,kommunen skyfflar bara in mer pengar när det går back. Hittills har jag inte sett en enda förvaltning på kommunen som följer budget,jag vet att det är så i de flesta kommuner åtminstone här i Kronoberg.min kommun går i år back 30 miljoner,tack vare statliga pengar går man på plus,nästa år beräknas man gå back med c.a 40 miljoner,statliga pengar kommer kanske men ingen vet hur mycket. åtgärder för att få ner underskottet? Nej,det vill inte de styrande då man måste röra runt i chefssmeten och ge sig på förvaltningarnas arbetssätt. nu är kanske min kommun annorlunda,här styr tjänstemännen och politikerna ser på. det skall ju vara tvärtom .
Nej,stintan. jag hänger inte upp mig på om privata utförare gör vinst.Det betyder ju bara att offentliga utförare har lite att jobba på för att få ner sina kostnader. Ulf
Gossen Ruda
28-04-2016, 13:37
Fast kommunerna har ingen chans för de brukar sällan skatteplanera...
Mjärden
28-04-2016, 13:41
Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt !
Gunilla T
28-04-2016, 15:04
CITAT (Mjärden @ 28-04-2016, 14:41)  Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt ! En föraning om vad som komma skall - vi som kunder kommer snart att få betala till bankerna för att få ha våra sparpengar där, länge har det varit nollräntor, nästa steg är att kunderna får minusräntor. Banken vill ha låntagare så de kan skapa nya pengar med sina digitala nollor och ettor och där låntagaren betalar ränta på fiktiva pengar.
segelbåt
28-04-2016, 15:34
Senaste Yougov. V 7,8 (+0,6) S 23,5 (+1,6) MP 5,4 (+0,4) SD 23,6 (-1,3) C 6,7 (+1,0) L 3,6 (-0,1) KD 2,7 (-0,9) M 23,6 (-1,0) 1 515 personer intervjuades under perioden 15-19 april. https://yougov.se/news/2016/04/28/valjaropinion-april-2016/
*Stintan*
28-04-2016, 15:35
Vilken svada malarmaster! Kan dina uppsatser bero på att du har en intressekonflikt du måste krångla dig fram i så det inte märks så mycke? Såklart du vill skydda de privata aktörerna med näbbar och klor oavsett hur mycket de fifflar. Och det på ett sät som kommunerna aldrig skulle kunna göra.
Har du ingen Shifttangent på ditt tangentbord? Använd den där man ska så blir dina uppsatser något mer lättlästa.
*Stintan*
28-04-2016, 15:53
CITAT (Mjärden @ 28-04-2016, 14:41)  Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt ! Nordea borde väl betala tillbaka lite av de 63 miljarder skattebetalarna bistod dem med under bankkrisen.
malarmaster
28-04-2016, 17:55
mig veterligen så har det betalats tillbaks,staten tog aktier som säkerhet av alla banker som senare antingen återköptes eller såldes. ulf
*Stintan*
28-04-2016, 18:18
CITAT (malarmaster @ 28-04-2016, 18:55)  mig veterligen så har det betalats tillbaks,staten tog aktier som säkerhet av alla banker som senare antingen återköptes eller såldes. ulf Det var väl inga fler banker som fick skattemedel men jag kanske har fel trots att jag läste det nånstans. Om aktier som säkerhet har jag inte sett någonstans.
Bengalow
28-04-2016, 20:22
Det värsta var väl, att man efter att ha fått ersättning, använde underskottet som avdrag i balansräkningen. Med påföljande bonusar till avgående ledning...
malarmaster
29-04-2016, 06:50
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 19:18)  Det var väl inga fler banker som fick skattemedel men jag kanske har fel trots att jag läste det nånstans. Om aktier som säkerhet har jag inte sett någonstans. jodå,kom ihåg att borg sa att staten gjort en bra affär när aktierna avyttrades. nej,alla banker var inte med,de flesta hade faktiskt egna reserver. numera har man ju ytterligare skärpt upp kravet på reserver,i väntan på nästa krasch som lär komma.
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 08:47)  Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Kommunen eller migrationsverket själva har väl inget vinstintresse alltså borde det bli billigare i deras regi.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar. Fy, fy och åter fy! Måla sitt hem med guldfärger, vilken hemsk människa.Jag gissar att boendena upphandlats i konkurrens mellan olika aktörer som erbjudit asylboenden och det måste väl sägas vara helt OK. Nio miljoner i vinst är trots allt inte särskilt mycket om det rör sig om många platser. Hur i all världen har du tänkt att kommuner och migrationsverk snabbt skulle kunna bygga/ta fram alla dessa platser. Förklara är du snäll! Gita
Trampendal
30-04-2016, 00:11
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 08:47)  Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar. Måste rätta dig, det var inte Kalla fakta (TV4) utan Uppdrag granskning (SVT), men det gör ju inte saken bättre. Om alla i "branschen" har samma inställning, alltså suga ut mesta möjliga avans ur verksamheten är det ju inte konstigt om vi får stora problem med integrationen. Man förvarar asylsökande i en torftig och deprimerande miljö, de utfodras av nyanlända praktikanter som konkurrerat ut nyanlända anställda , försäkringskassan betalar och voilá vinsten är bärgad. Självklart borde boenden drivas av folk som har en annan tanke med verksamheten än att tjäna pengar. Integration, integration, integration! Om man dessutom tjänar en slant på det så okej, men denna förvaringsverksamhet leder ju bara till problem för alla utom mannen med guldsoffan. Bara det att han befann sig i Florida oåtkomlig för intervju är ju bevis för att han skiter fullständigt i de asylsökande.
*Stintan*
30-04-2016, 09:08
CITAT (Trampendal @ 30-04-2016, 01:11)  Måste rätta dig, det var inte Kalla fakta (TV4) utan Uppdrag granskning (SVT), men det gör ju inte saken bättre. Om alla i "branschen" har samma inställning, alltså suga ut mesta möjliga avans ur verksamheten är det ju inte konstigt om vi får stora problem med integrationen.
Man förvarar asylsökande i en torftig och deprimerande miljö, de utfodras av nyanlända praktikanter som konkurrerat ut nyanlända anställda , försäkringskassan betalar och voilá vinsten är bärgad.
Självklart borde boenden drivas av folk som har en annan tanke med verksamheten än att tjäna pengar. Integration, integration, integration! Om man dessutom tjänar en slant på det så okej, men denna förvaringsverksamhet leder ju bara till problem för alla utom mannen med guldsoffan.
Bara det att han befann sig i Florida oåtkomlig för intervju är ju bevis för att han skiter fullständigt i de asylsökande. Tack! Inte bara jag som reagerade alltså. Hoppas det duger som svar till Gita!
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 10:08)  Tack! Inte bara jag som reagerade alltså. Hoppas det duger som svar till Gita! Nä, det var väl inget som helst svar på min fråga hur du tror att kommuner eller Migrationsverket så snabbt som är nödvändigt skulle kunna få fram bostäder utan att utnyttja privata entreprenörer. Att människor skulle bo under bar himmel är faktiskt inget alternativ i vårt kalla land. Sen kan man så klart tycka att många dåliga upphandlingar gjorts, men det beror väl på dåliga inköpare snarare än på dem som erbjuder olika typer av boende. Gita
Gossen Ruda
30-04-2016, 12:26
"Dåliga inköp" beror på att det är säljarens marknad där skrupelfria privata aktörer utnyttjar situationen för att kräva hutlöst betalt för undermåliga boenden.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-04-2016, 13:26)  "Dåliga inköp" beror på att det är säljarens marknad där skrupelfria privata aktörer utnyttjar situationen för att kräva hutlöst betalt för undermåliga boenden. Fast fortfarande ingen som kan tala om hur det skulle gå till att snabbt få fram tak över huvudet till så många människor utan att utnyttja privata aktörer. Att gnälla och kasta skit på dem som trots allt hjälper till med boende för de asylsökande är naturligtvis betydligt lättare än att bidra med en lösning. Gita
segelbåt
30-04-2016, 16:16
Tältlägren skulle byggs mycket tidigare så hade inte personer som Jan Emanuel Johansson blivit miljonärer på skattebetalarnas bekostnad.
(Eftersom Jan Emanuel Johansson är sosse så återknöt jag till trådens ursprungliga inriktning...)
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-04-2016, 17:00
CITAT (segelbåt @ 30-04-2016, 17:16)  Tältlägren skulle byggs mycket tidigare så hade inte personer som Jan Emanuel Johansson blivit miljonärer på skattebetalarnas bekostnad.
(Eftersom Jan Emanuel Johansson är sosse så återknöt jag till trådens ursprungliga inriktning...) Jag tänkte ocks¨hänvisa till honom. Han driver sedan många år olagliga HVB hem.
*Stintan*
30-04-2016, 19:06
CITAT (segelbåt @ 30-04-2016, 17:16)  Tältlägren skulle byggs mycket tidigare så hade inte personer som Jan Emanuel Johansson blivit miljonärer på skattebetalarnas bekostnad.
(Eftersom Jan Emanuel Johansson är sosse så återknöt jag till trådens ursprungliga inriktning...) Nåja miljonär blev han långt innan på skattebetalarnas bekostnad när han drev kritiserade LVU-hem eller vad det kallas för flera år sen. Mern han såg väl en chans att kliv in på banan igen nu och sno åt sig lite till.
*Stintan*
30-04-2016, 19:17
CITAT (Gita @ 30-04-2016, 12:56)  Nä, det var väl inget som helst svar på min fråga hur du tror att kommuner eller Migrationsverket så snabbt som är nödvändigt skulle kunna få fram bostäder utan att utnyttja privata entreprenörer. Att människor skulle bo under bar himmel är faktiskt inget alternativ i vårt kalla land. Sen kan man så klart tycka att många dåliga upphandlingar gjorts, men det beror väl på dåliga inköpare snarare än på dem som erbjuder olika typer av boende. Gita Såklart dom kan om dom vill. Kommunerna har ofta en massa outnyttjade lokaler, nedlagda skolor mm. Resursslöseri men så har det ju varit i många år. Istället för att anställa tog man in mångdubbelt dyrare konsulter. Nu är det privata entrepenörer som ser sin chans att håva in miljoner i egna fickorna. Enligt dig så finns det ju inget bättre än privata aktörer så det är rätt meningslöst att diskutera den biten med dig.
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 20:17)  Såklart dom kan om dom vill. Kommunerna har ofta en massa outnyttjade lokaler, nedlagda skolor mm. Resursslöseri men så har det ju varit i många år. Istället för att anställa tog man in mångdubbelt dyrare konsulter. Nu är det privata entrepenörer som ser sin chans att håva in miljoner i egna fickorna. Enligt dig så finns det ju inget bättre än privata aktörer så det är rätt meningslöst att diskutera den biten med dig. Det är väl ändå väldigt naivt att tro att dessa många tiotusentals människor skulle rymmas i någon enstaka nerlagd skola. Var finns alla dessa tomma lokaler du talar om? I min hemkommun eller i grannkommunerna finns inget .Att kommunerna skulle ha tomma lokaler för att ta emot 50 - 100 000 asylsökande är ju rena dumheten. Då är nog tältläger som någon nämnde mera realistiskt. Vilken beredskap som finns för detta, hur snabbt man kan få fram platser vet jag dock inte. Gissar att det skulle ta några veckor eller rent av månader att fixa sådana läger. Och vi kan ju inte låta människor sova på gatan. Vem ansvara idag för tält och annan utrustning som behövs? Försvaret? Gita
Mjärden
30-04-2016, 19:56
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 20:06)  Nåja miljonär blev han långt innan på skattebetalarnas bekostnad när han drev kritiserade LVU-hem eller vad det kallas för flera år sen. Mern han såg väl en chans att kliv in på banan igen nu och sno åt sig lite till. Han har så att säga vanan inne, då han började sin affärsbana i unga år med att sälja tvivelaktiga varor dvs stöldgods. Fast nu är det större summor, som han snor åt sig av skattebetalarnas pengar.....
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 20:06)  Nåja miljonär blev han långt innan på skattebetalarnas bekostnad när han drev kritiserade LVU-hem eller vad det kallas för flera år sen. Mern han såg väl en chans att kliv in på banan igen nu och sno åt sig lite till. Halaj! Det är svårt, det där. Ett företag, vilket som helst, måste ändå gå plus (med vinst). Annars går det under. Om någon, vem det må vara, startar ett företag med en behjärtansvärd affärside, typ hjälpa handikappade, åldringar, flyktingar, hemlösa m.fl. så: Går firman dåligt, och i konkurs heter det: Jaja, h*n hade en god tanke, men det blev fel. Men om företaget går med vinst heter det istället: Åfyfan, vilket svin! H*n profiterar på de sämst ställda i samhället! Så, hur ska man tänka? Jag vet inte. //T
Gossen Ruda
30-04-2016, 20:44
Det är ingen som missunnar företag eller privatpersoner att tjäna pengar, men när avansen blir för stor och det är skattebetalarnas pengar kan man börja fundera. Men eftersom boenden är en bristvara trissas priserna upp. Normalt brukar högerfalangen här oja sig när skattepengar slösas bort men när de hamnar i privata fickor är det plötsligt ok.
*Stintan*
30-04-2016, 20:46
CITAT (Tapio @ 30-04-2016, 21:06)  Halaj!
Det är svårt, det där. Ett företag, vilket som helst, måste ändå gå plus (med vinst). Annars går det under. Om någon, vem det må vara, startar ett företag med en behjärtansvärd affärside, typ hjälpa handikappade, åldringar, flyktingar, hemlösa m.fl. så:
Går firman dåligt, och i konkurs heter det: Jaja, h*n hade en god tanke, men det blev fel.
Men om företaget går med vinst heter det istället: Åfyfan, vilket svin! H*n profiterar på de sämst ställda i samhället!
Så, hur ska man tänka? Jag vet inte.
//T Man måste självklart kolla upp personerna bakom företaget mycket noggrannare innan man anlitar dom och sen följa upp de man anlitar bättre. Det är ju inte bara på ett ställe det uppdagats brister och rena kontraktsbrott. Många ser nog bara lättförtjänta pengar o bryr sig föga om verksamheten.
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 21:46)  Man måste självklart kolla upp personerna bakom företaget mycket noggrannare innan man anlitar dom och sen följa upp de man anlitar bättre. Det är ju inte bara på ett ställe det uppdagats brister och rena kontraktsbrott. Många ser nog bara lättförtjänta pengar o bryr sig föga om verksamheten. Tycker också att de som sköter upphandlingar kunde göra att bättre jobb. Fast man måste kanske ibland ta vad som bjuds, vi kan ju inte låta människor sova på gatan. Sen tycker jag att det bara är löjligt att kasta skit på de entreprenörer som erbjuder något samhället vill/måste ha. Hade inte Bert med flera kunnat erbjuda boenden så hade säkert många fått lov att sova ute Gita
Mjärden
02-05-2016, 09:22
Sen om det blir bråk mellan olika grupper på boendet som i Emmaboda, så tvingas polisen rycka ut, ägarna verkar inte göra så mycket. Dessutom kom det en person utifrån och la sig i bråket andra gången och när han skulle avvisas tappade en polis kontrollen helt och skrek att han "kunde åka hem till sitt jävla arabland" Det var ju givetvis fel av polisen, men andemeningen bakom kan jag dela. Om man flyr från krig och elände, så kan kan man inte få fortsätta "kriget" när man kommit till Sverige, fast risken med att skicka tillbaka endera parten är att då kanske de går med i IS, iaf om de sympatiserar med dem som krigar mot Assad. Nu skall man flytta ena parten i bråket till ett annat flyktingboende, återstår att se om det fortsätter där eller om bråkstakarna är kvar i Emmaboda.
Gossen Ruda
02-05-2016, 09:27
Man kan kasta skit på dessa entreprenörer som utnyttjar situationen och skor sig på skattebetalarnas bekostnad.
*Stintan*
02-05-2016, 10:14
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2016, 10:27)  Man kan kasta skit på dessa entreprenörer som utnyttjar situationen och skor sig på skattebetalarnas bekostnad. Ja varför skulle man inte få göra det? Man ska nog va moderat för att tycka det är OK.
Bengalow
02-05-2016, 17:11
Ja, i det lägret är det fråga om vem som kan sko sig mest på våra skattepengar. Rena tävlingen...
segelbåt
02-05-2016, 17:35
Så sossekommunerna är svin som spenderar hutlösa summor på att köpa boende till asylsökare och boendeägarna är moderatsvin som hyr ut till hutlösa priser.
Bra, då vet vi att politiker är arslen oavsett hemvist.
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-05-2016, 18:57
Men varför fixade inte kommunerna det själva?
segelbåt
02-05-2016, 19:02
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-05-2016, 19:57)  Men varför fixade inte kommunerna det själva? Kommunerna är lata och alldeles för upptagna med att resa utomlands för våra skattepengar. http://www.sydsvenskan.se/malmo/de-reste-j...ara-2-miljoner/Så de lägger ut det på privata entreprenörer som Bert och Jan Emanuel istället. Det är mycket dyrare men ack så enkelt. Det är ju trots allt inte deras egna pengar de betalar med, det är ju bara skattemedel...
*Stintan*
02-05-2016, 19:30
CITAT (segelbåt @ 02-05-2016, 18:35)  Så sossekommunerna är svin som spenderar hutlösa summor på att köpa boende till asylsökare och boendeägarna är moderatsvin som hyr ut till hutlösa priser.
Bra, då vet vi att politiker är arslen oavsett hemvist. Det är din tolkning. Upplysningsvis är det migrationsverket och inte kommunerna som upphandlar asylboenden och står för kostnaden för dessa.
*Stintan*
02-05-2016, 19:39
CITAT (segelbåt @ 02-05-2016, 20:02)  Kommunerna är lata och alldeles för upptagna med att resa utomlands för våra skattepengar. http://www.sydsvenskan.se/malmo/de-reste-j...ara-2-miljoner/Så de lägger ut det på privata entreprenörer som Bert och Jan Emanuel istället. Det är mycket dyrare men ack så enkelt. Det är ju trots allt inte deras egna pengar de betalar med, det är ju bara skattemedel... Nu är det ju så att alla privata entrepenörer får samma ersättning av migrationsverket beroende på vad som ingår i asylboendet t.ex. mat eller inte. Sen kan man ju tycka att det som står i din länk är åt helvete men det har inget med asylboenden att göra.
Gunilla T
02-05-2016, 20:07
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-05-2016, 19:57)  Men varför fixade inte kommunerna det själva? Lagen om offentlig upphandling (LOU)
malarmaster
03-05-2016, 06:25
CITAT (Gunilla T @ 02-05-2016, 21:07)  Lagen om offentlig upphandling (LOU) jag är bekymrad över folks okunskap. En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne. det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill. Att många trots det tjänar pengar på verksamheten beror ju på mängden som kommer,hade jag haft 100 platser att hyra ut hade jag också tjänat pengar. debatten om vinster tycker jag är löjlig,typisk svensk avundsjuka. Anledning till att staten inte bygger egna boenden är helt enkelt kostnaden,det 'är ytterst svårt att beräkna hur många platser som behövs och dimensionera lokaler o personal efter det. troligen kostar det också mer då offentlig verksamhet generellt är ineffektiv. ett flyktingboende hittar du i de flesta kommuner. Där hyr migrationsverket lokaler,ibland från kommunen men oftast av privata ägare. Migrationsverket betalar kommunen för t.ex skolgång till barn, svenskundervisning för vuxna och även till landstinget för t.ex vård vid behov. Efter två år lämnas ansvaret över till kommunen flyktingen befinner sig i som då har att ordna bostad o försörjning.En liten andel har under de två åren de befunnit sig här ordnat egen försörjning och kanske bostad men för de flesta kommer de till kommunens socialkontor. Man samarbetar i de flesta fall med arbetsförmedlingen vars ansvar är att se till att de kommer till någon form av försörjning. Många hamnar dessvärre i praktikrundgången o utnyttjas. Många kommuner går back pga kostnaden,staten skyfflar in lite extra bidrag men framtiden ser kostsam ut. det som behövs förutom den akuta bristen på bostäder är ju riktiga jobb . det är inte lätt att ordna då många inte har någon utbildning eller saknar språkkunskaper. alltså krävs extraordinära utbildningsinsatser,något som inte utförs. Sveriges problem är inte mängden som kommer hit utan att integrera dessa i samhället,något vi alltid varit skitdåliga på. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|