Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Mjärden
CITAT (Huggorm @ 18-04-2016, 20:59) *
Carl Bildt har integritet, statsmannamässighet och ett stort självförtroende. Det är helt enkelt inte lätt att sätta sig på honom, han är för smart och slipad. En mycket bra utrikesminister, jämför med efterträdaren Margot Wallström som totalt verkar sakna fingertoppskänsla och förmåga att se större perspektiv och konsekvenser.

Jag håller med fullständigt att Carl Bildt är den bäste utrikesministern vi haft sen långt tillbaka. Han visste precis när han skulle ta i och när han skulle ligga lågt, tror han skaffade sig mycket erfarenhet bla i medlaruppdraget efter Balkankriget.
Margot Wallström har gjort bort sig ett flertal gånger, det hjälper inte att hon hugger lite på Kaplans uttalande om judar, tror inte att det återställer det dåliga rykte som Sverige fått i Israel. Det bästa för Sverige skulle vara att hon avgick också och att det tillsattes en utrikesminister som tänkte först och talade sen.
sparvuggla
CITAT (Mjärden @ 19-04-2016, 09:54) *
Jag håller med fullständigt att Carl Bildt är den bäste utrikesministern vi haft sen långt tillbaka. Han visste precis när han skulle ta i och när han skulle ligga lågt, tror han skaffade sig mycket erfarenhet bla i medlaruppdraget efter Balkankriget.
Margot Wallström har gjort bort sig ett flertal gånger, det hjälper inte att hon hugger lite på Kaplans uttalande om judar, tror inte att det återställer det dåliga rykte som Sverige fått i Israel. Det bästa för Sverige skulle vara att hon avgick också och att det tillsattes en utrikesminister som tänkte först och talade sen.

Ja men hela den borgerliga högerregeringen gjorde bort sig!
Dom blev ju bortröstade hela bunten!
Aqvakul
Har alla glömt att Bildt haft ägande och styrelseuppdrag i Lundin Oil, som stöttade regimens folkmord och massfördrivning i Sudan för att upprätthålla sin produktion. Hans roll i den ryska oljeindustrin innan han blev utrikesminister och nu som rådgivare till Putins oljeintressen icke att förglömma. Ifrågasätter inte Calles kapacitet, hade en del debatter med honom inom studentpolitiken för 45 år sen, men han är en tuffing och inte rädd för att sko sig.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 11:35) *
Har alla glömt att Bildt haft ägande och styrelseuppdrag i Lundin Oil, som stöttade regimens folkmord och massfördrivning i Sudan för att upprätthålla sin produktion. Hans roll i den ryska oljeindustrin innan han blev utrikesminister och nu som rådgivare till Putins oljeintressen icke att förglömma. Ifrågasätter inte Calles kapacitet, hade en del debatter med honom inom studentpolitiken för 45 år sen, men han är en tuffing och inte rädd för att sko sig.

Jag tror också att de flesta kommer ihåg att han frånsa sig alla uppdrag och intressen inom olje- och annan industri när han blev minister. Det kan ju inte vara så att personer med ett förflutet inom näringslivet skulle vara diskvalificerade inom svensk politik. Hemska tanke att bara människor från den offentliga sektorn skulle kunna få regera.
Om nu Bildt inte var rädd för att sko sig så är det ju något som han har gemensamt med nuvarande utrikesminister, fast Bildt tänker först och talar sedan till skillnad från Margot.
Gita
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 08:29) *
Jag ifrågasätter verkligen trådar som denna, där det drivs blind partipolitik. De främjar absolut inte ett tynande Forum, utan skapar bara dålig stämning. Ni som vill diskutera politik, kan ju starta trådar utifrån en sakfråga istället...

detta är ju en politisk tråd...?!
Vill du inte diskutera håll dig borta. ulf
segelbåt
Nu börjar Romsons senaste uttalande sprida sig internationellt.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-35...-accidents.html

När ska svetsaren göra sig av med ankaret MP? Eller åtminstone Romson innan hela världen hatar oss.
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 19-04-2016, 16:13) *
detta är ju en politisk tråd...?!
Vill du inte diskutera håll dig borta. ulf

Jag har inte sagt att jag inte kan diskutera politik. Men om man bara är ute efter att propagera för en specifik politisk inriktning eller parti, så är nog inte ett trädgårdsforum rätt miljö...
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 16:53) *
Jag har inte sagt att jag inte kan diskutera politik. Men om man bara är ute efter att propagera för en specifik politisk inriktning eller parti, så är nog inte ett trädgårdsforum rätt miljö...

tummenupp.gif
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 16:53) *

Men om man har en specifik politisk inriktning,dvs håller på ett parti o delar dess åsikter skall man alltså inte delta?
för övrigt har de flesta forum en tavla typ småprat o där finns ofta politiska trådar,helt enkelt för att folk vill diskutera vad som händer i landet.
jag förstår inte heller ditt resonemang,politik består just av åsikter och har man sin uppfattning om hur samhället skall funka går det ju inte att ändra åsikt hur som helst.
men jag har sagt det innan,för att kunna diskutera politik bör man vara insatt. ytterst få på detta forum är det men av någon anledning vill man ändå diskutera saker som man inte har en aning om.bättre då att antingen läsa på aktuell fråga eller avstå diskussion.
Gossen Ruda
Så du menar att bara hel- eller deltidspolitiker och lobbyister, dvs du och Gita, skall ha rätt att prata politik? Faktiskt lite egotrippat. Man kan vara politiskt intresserad ändå. Men jag håller med om att du är mest politiserad här vilket märks när du skriver. En massa text men inget konkret. Mest tyckanden och rykten och liknande.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 19-04-2016, 18:35) *
Men om man har en specifik politisk inriktning,dvs håller på ett parti o delar dess åsikter skall man alltså inte delta?
för övrigt har de flesta forum en tavla typ småprat o där finns ofta politiska trådar,helt enkelt för att folk vill diskutera vad som händer i landet.
jag förstår inte heller ditt resonemang,politik består just av åsikter och har man sin uppfattning om hur samhället skall funka går det ju inte att ändra åsikt hur som helst.
men jag har sagt det innan,för att kunna diskutera politik bör man vara insatt. ytterst få på detta forum är det men av någon anledning vill man ändå diskutera saker som man inte har en aning om.bättre då att antingen läsa på aktuell fråga eller avstå diskussion.

Jag tillhör antagligen de som du tycker är oinsatt men då kan jag göra bort mig ytterligare en gång och säga att jag inte tycker du diskuterar politik över huvudtaget. Att redovisa olika mätningar, som vi alla kan läsa om vi vill, är i min värld inte att diskutera politik. Att hänga på små mediedrev som en del journalister ägnar sig åt när någon offentlig person gjort ett miserabelt uttalande och älta det i oändlighet är inte i närheten av att diskutera politik. Att fiska i grumliga vatten och enögt nedvärdera allt som politiska motståndare gör eller säger är verkligen inte att diskutera politik, i min värld är politiken inte svartvit, det är inte människor heller.

Jag bad dig en gång att redovisa lite av den gemensamma värdegrunden som du påstod att alliansen vilade på. Det hade varit intressant, men du svarade aldrig.

Seså Ulf! Kom igen nu och diskutera lite av våra framtidsutmaningar så även vi oinsatta får lära oss något annat än trista sympatimätningar.

segelbåt
CITAT (Gunilla T @ 19-04-2016, 19:01) *
Seså Ulf! Kom igen nu och diskutera lite av våra framtidsutmaningar så även vi oinsatta får lära oss något annat än trista sympatimätningar.

Du kanske skulle starta en egen tråd där du kan diskutera dina framtidsutmaningar. Denna tråden handlar om Socialdemokraterna därav trådnamnet "Socialdemokraterna nu störst".
Gita
CITAT (Gunilla T @ 19-04-2016, 19:01) *
Jag tillhör antagligen de som du tycker är oinsatt men då kan jag göra bort mig ytterligare en gång och säga att jag inte tycker du diskuterar politik över huvudtaget. Att redovisa olika mätningar, som vi alla kan läsa om vi vill, är i min värld inte att diskutera politik. Att hänga på små mediedrev som en del journalister ägnar sig åt när någon offentlig person gjort ett miserabelt uttalande och älta det i oändlighet är inte i närheten av att diskutera politik. Att fiska i grumliga vatten och enögt nedvärdera allt som politiska motståndare gör eller säger är verkligen inte att diskutera politik, i min värld är politiken inte svartvit, det är inte människor heller.

Jag bad dig en gång att redovisa lite av den gemensamma värdegrunden som du påstod att alliansen vilade på. Det hade varit intressant, men du svarade aldrig.

Men snälla nån, du gör ju en exakt beskrivning av dig själv. Välformulerad med en massa ord utan att säga ett dugg. Lite självgod, lite bättre än de som inte tycker som du, iofs en egenskap du delar med många på vänsterkanten här på forumet.
Gita
malarmaster
tråden handlar icke alls om socialdemokraterna utan om opinionsmätningar.
sedan har andra ämnen vävts in men handlar definitivt om regeringspolitiken och oppositionen.

Gunilla t. jag trodde alla visste skillnaden mellan alliansen o vänsterblocket.
kort sagt. vänster = kollektivism o statsstyrning av medborgarna
alliansen= gemensam värdegrund är individuellt ansvar och företagsamhet.
individen skall alltid gå före staten.
detta kan ju givetvis utvecklas i massor av olika frågor vilket gör att vi har olika politiska åsikter.

framtidsfrågor: flyktingpolitik o integration (vilket klassas som mest angeläget enl. svenska folket)
arbetsmarknad o jobbtillväxt.
bostadspolitik
EU o NATO-frågan (där ingår försvarets framtid)
utbildning o skolor ( vi saknar både elever o utbildningsmöjligheter på många bristyrken)
lönebildning i vård o skola,även polis o räddningsväsende (saknar personal pga lönenivåer)
Finansiering av pensionssystem o offentlig sektor kontra skattenivåer.

vill man veta liberalernas åsikter om dessa o många fler frågor finns partiprogrammet på nätet liksom de övriga partiernas program.Alliansen kommer med ett gemensamt program inför valet 2018.
En politisk intresserad har givetvis läst samtliga partiers program för att veta vad resp. parti står för.
Politisk ointresserad hänger ofta upp sig på någon enskild sakfråga o går o röstar enl. den.
T.ex sd-röster som bara handlar om invandring,tror inte många satt sig in i deras övriga frågor,måhända hade de då tänkt om.
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 19-04-2016, 19:06) *
Du kanske skulle starta en egen tråd där du kan diskutera dina framtidsutmaningar. Denna tråden handlar om Socialdemokraterna därav trådnamnet "Socialdemokraterna nu störst".

Trots trådnamnet så är det väl i högsta grad en politiktråd och framtidsutmaningar är väl högst relevant att diskutera i tråden, då det faktiskt är hur partierna hanterar dessa som i mångt och mycket visar sig i opinionsmätningarna, vilka ligger till grund för denna tråd. Gunilla pratar ju om de politiska framtidsutmaningar vi väl alla önskar ska lösas på bästa möjliga sätt av våra folkvalda politiker. Lite mer samarbete över blockgränserna istället för käbbel skulle inte skada.
Här är det nästan omöjligt att diskutera politik så länge en malarmaster tycker sig stå över alla andra och anser att ingen kan något, utom möjligen fru Gita, och är dåligt insatta. Det har blivit ett mantra att påpeka detta i nästan varje inlägg istället för att diskutera politik. Mycke pladder och åsikter om personer och minimalt prat om saklig politik.
sparvuggla
CITAT (Gita @ 19-04-2016, 20:17) *
Men snälla nån, du gör ju en exakt beskrivning av dig själv. Välformulerad med en massa ord utan att säga ett dugg. Lite självgod, lite bättre än de som inte tycker som du, iofs en egenskap du delar med många på vänsterkanten här på forumet.
Gita

Tvärtom, det var mycket bra inlägg med stort innehåll.
Men har man bara högeröga som du då kan man inte begära att du skulle förstå innehållet.
Och vem är självgod? Fundera lite på det du...........
malarmaster
Stintan,samarbete över blockgränserna görs,senast i flyktingfrågan och just nu förhandlas det om bostadspolitiken.
"käbbel" måste förekomma då de två blocken har olika syn på vilka åtgärder som måste göras och hur man gör dem för bästa effekt.det kallas politik.
jag anser mig inte stå över andra men diskussionerna här blir ju aldrig om sakfrågor DÅ INGEN ÄR INSATT I DEM.Jag lägger fram kritik mot regeringen,sant men jag lämnar också oftast förslag på hur man kan göra istället.
Av någon anledning tycks ni aldrig läsa dem... Ulf
Gossen Ruda
Nja, dina förslag brukar oftast bestå av att en alliansregering hade gjort det bättre, inte HUR de skulle göra. Jag kan dock ha missat något konkret förslag.
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 20-04-2016, 07:09) *
Stintan,samarbete över blockgränserna görs,senast i flyktingfrågan och just nu förhandlas det om bostadspolitiken.
"käbbel" måste förekomma då de två blocken har olika syn på vilka åtgärder som måste göras och hur man gör dem för bästa effekt.det kallas politik.
jag anser mig inte stå över andra men diskussionerna här blir ju aldrig om sakfrågor DÅ INGEN ÄR INSATT I DEM.Jag lägger fram kritik mot regeringen,sant men jag lämnar också oftast förslag på hur man kan göra istället.

Vem är det nu som inte läser? Jag skrev "lite mer samarbete..." alltså är jag fullt medveten om att dom samarbetar i en del frågor så det hade du inte behövt tala om. Men ditt sätt att bemöta visar återigen att du har behov av att visa att du vet bättre än oss andra. Ingen kan vara insatt i allt, inte ens du, men alla kan vara insatta i en del. Även politiker är nischade, är mer insatta i vissa frågor än andra, och visar ibland förvånansvärt dålig insikt om andra områden inom politiken än de de "brinner för". Det är väl därför dom omger sig med en massa "sakkunniga".
Håller man inte med dig är man inte insatt enligt dig vilket får till följd att det känns döfött att ens försöka diskutera. Om du inte ansåg dig stå över andra så skulle du inte hela tiden tala om att du vet minsann allt och vi andra vet inget. Det är en farlig väg om man vill vinna väljarnas förtroende och där talar kanske opinionsundersökningarna sitt tydliga språk.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 20-04-2016, 07:09) *

Tack för svar, kopierar in det sista, annars blir det så långa inlägg.

Jo, jag vet vilka värderingar som ligger till grund för olika ideologier och du har rätt, jag brukar inte läsa partiprogrammen, de är så tillrättalagda och snyggt formulerade men döljer mycket av de utmaningar vi har i framtiden.

När Berlinmuren föll tänkte jag att nu har mänskligheten nått en seger och aldrig mer kommer murar att byggas som låser in eller låser ut människor. Nu är Europas gränser försedda med taggtråd igen, ett av de bärande argumenten för EU´s existens var samarbete som visade sig krackelera när det behövdes.
Hur ser du som liberal på något som inkräktar så dramatiskt som taggtråd på den mänskliga friheten och EU´s oförmåga när det krisar?

Du nämner jobbtillväxt men ärligt Ulf, kan politiken skapa jobb? Eller, utifrån liberal synpunkt borde väl detta överlämnas till marknadskrafterna? Hela arbetsmarknaden är utsatt för rationaliseringar, konkurrens, effektiviseringar där mänsklig arbetskraft ersätts mer och mer av robotar. Denna kraft drivs av ständigt ökade krav på vinster och är en motkraft till jobbtillväxt. När full konkurrens råder finns det slut endast en som är bäst och billigast, gissar att det här inte står något om i partiprogrammet med det borde göra det.

Ökad tillväxt som det ekonomiska mått på framgång som alla kan utantill vid det här laget, kopplat till BNP.
Ingen politisk ideologi vågar idag ifrågasätta begreppet trots att alla vet att evig tillväxt är omöjlig. Är det inte dags att problematisera denna konstruerade mekanism, sluta föra medborgarna bakom ljuset och inleda konstruktiva samtal om hur vi skall klara vårt samhälle i framtiden. Ju tidigare vi börjar dessa samtal, desto mer förberedda är vi när vi måste omvärdera tillväxtens förmåga eller snarare oförmåga att tillgodose våra framtida behov.

"Köp mer grejer" sa Ingves när han sänkte räntan en gång till. De svenska hushållen är högt skuldsatta, vi spenderar pengar vi inte har för att hålla grytan kokande men det kan bara sluta på ett sätt. Skulderna garanteras av upptrissade bostadsvärderingar. Hur skall vi klara den utmaningen utan att hela korthuset kollapsar?

Några sakfrågor som du efterlyser.

Mjärden
Politiska sakfrågor, ja, men inte personangrepp + att malarmästarn kan vara lite mer kortfattad och inte breda ut sig i det oändliga, så fungerar det bra med politiska diskussioner här.
Aqvakul
CITAT (Mjärden @ 20-04-2016, 20:48) *
Politiska sakfrågor, ja, men inte personangrepp + att malarmästarn kan vara lite mer kortfattad och inte breda ut sig i det oändliga, så fungerar det bra med politiska diskussioner här.

tummenupp.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Mjärden @ 20-04-2016, 20:48) *

tummenupp.gif
Gunilla T
Ingen kommentar Ulf ? g.gif
Gita
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2016, 09:44) *
Tack för svar, kopierar in det sista, annars blir det så långa inlägg.

Jo, jag vet vilka värderingar som ligger till grund för olika ideologier och du har rätt, jag brukar inte läsa partiprogrammen, de är så tillrättalagda och snyggt formulerade men döljer mycket av de utmaningar vi har i framtiden.

När Berlinmuren föll tänkte jag att nu har mänskligheten nått en seger och aldrig mer kommer murar att byggas som låser in eller låser ut människor. Nu är Europas gränser försedda med taggtråd igen, ett av de bärande argumenten för EU´s existens var samarbete som visade sig krackelera när det behövdes.
Hur ser du som liberal på något som inkräktar så dramatiskt som taggtråd på den mänskliga friheten och EU´s oförmåga när det krisar?

Du nämner jobbtillväxt men ärligt Ulf, kan politiken skapa jobb? Eller, utifrån liberal synpunkt borde väl detta överlämnas till marknadskrafterna? Hela arbetsmarknaden är utsatt för rationaliseringar, konkurrens, effektiviseringar där mänsklig arbetskraft ersätts mer och mer av robotar. Denna kraft drivs av ständigt ökade krav på vinster och är en motkraft till jobbtillväxt. När full konkurrens råder finns det slut endast en som är bäst och billigast, gissar att det här inte står något om i partiprogrammet med det borde göra det.

Ökad tillväxt som det ekonomiska mått på framgång som alla kan utantill vid det här laget, kopplat till BNP.
Ingen politisk ideologi vågar idag ifrågasätta begreppet trots att alla vet att evig tillväxt är omöjlig. Är det inte dags att problematisera denna konstruerade mekanism, sluta föra medborgarna bakom ljuset och inleda konstruktiva samtal om hur vi skall klara vårt samhälle i framtiden. Ju tidigare vi börjar dessa samtal, desto mer förberedda är vi när vi måste omvärdera tillväxtens förmåga eller snarare oförmåga att tillgodose våra framtida behov.

"Köp mer grejer" sa Ingves när han sänkte räntan en gång till. De svenska hushållen är högt skuldsatta, vi spenderar pengar vi inte har för att hålla grytan kokande men det kan bara sluta på ett sätt. Skulderna garanteras av upptrissade bostadsvärderingar. Hur skall vi klara den utmaningen utan att hela korthuset kollapsar?

Några sakfrågor som du efterlyser.

Ojoj...... så många och fina ord, men vad säger du egentligen? Att du inte tror på arbete, utveckling, frihet och tillväxt! Att du inte tror på människans inneboende kraft eller naturens överlägsna förmåga att hela sig själv.!

Vad tror du då på? Att tagelskjorta är enda vägen framåt? Att man löser morgondagens problem med gårdagens verktyg?

Nä, jag delar inte din svartsyn för jag tror på människan och vår förmåga att lösa de problem vi ställs inför.
Gita

Aqvakul
Det verkar svårt att skapa en diskussion, där man lyssnar och lär av varandra. Gunilla T gjorde ett rejält försök på målarmästarens uppmaning. Målarmästaren har ännu inte svarat och Gita kastar in några svepande retoriska formuleringar. Ska det vara så svårt att diskutera en fråga i taget med sakliga argument och att försöka hitta guldkornen hos meningsmotståndaren, snarare än att leta efter möjligheter att bara slå ner på det man ogillar.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2016, 10:22) *
Det verkar svårt att skapa en diskussion, där man lyssnar och lär av varandra. Gunilla T gjorde ett rejält försök på målarmästarens uppmaning. Målarmästaren har ännu inte svarat och Gita kastar in några svepande retoriska formuleringar. Ska det vara så svårt att diskutera en fråga i taget med sakliga argument och att försöka hitta guldkornen hos meningsmotståndaren, snarare än att leta efter möjligheter att bara slå ner på det man ogillar.

"Svepande retoriska formuleringar", konstigt att du säger så för det är precis så jag uppfattar Gunillas inlägg. Det enda jag kan läsa ut är en slags uppgiven tillväxtfientlighet.

"Målarn" har en poäng det att han inser att det enda vi har att leva av är vårt arbete, det vi kan producera, dvs, den tillväxt vi kan skapa. Därmed inte sagt att jag håller med om allt han säger, men hans grundidé/ideologi är riktig.
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 21-04-2016, 09:11) *
Ojoj...... så många och fina ord, men vad säger du egentligen? Att du inte tror på arbete, utveckling, frihet och tillväxt! Att du inte tror på människans inneboende kraft eller naturens överlägsna förmåga att hela sig själv.!

Vad tror du då på? Att tagelskjorta är enda vägen framåt? Att man löser morgondagens problem med gårdagens verktyg?

Nä, jag delar inte din svartsyn för jag tror på människan och vår förmåga att lösa de problem vi ställs inför.
Gita

Du stör dig på mitt sätt att skriva förstår jag, inte första gången du raljerar över det. Men nu är det på detta viset Gita att jag fortsätter att formulera mig som jag vill och du får fortsätta skriva som du kan yes.gif

Gunilla T
CITAT (Gita @ 21-04-2016, 12:09) *
"Svepande retoriska formuleringar", konstigt att du säger så för det är precis så jag uppfattar Gunillas inlägg. Det enda jag kan läsa ut är en slags uppgiven tillväxtfientlighet.

"Målarn" har en poäng det att han inser att det enda vi har att leva av är vårt arbete, det vi kan producera, dvs, den tillväxt vi kan skapa. Därmed inte sagt att jag håller med om allt han säger, men hans grundidé/ideologi är riktig.
Gita

Om jag inte förstår det som skrivs avstår jag att tolka, det kan inte bli annat än fel.

Det är en väsentlig skillnad på tillväxt och begreppet "ökad tillväxt" eftersom ökningstakten är exponentiell, ett krångligt ord Gita men det heter faktiskt så.

Här är en lättförståelig förklaring på exponentiell ökning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_p%C...hackbr%C3%A4det
Gita
CITAT (Gunilla T @ 21-04-2016, 15:05) *
Om jag inte förstår det som skrivs avstår jag att tolka, det kan inte bli annat än fel.

Det är en väsentlig skillnad på tillväxt och begreppet "ökad tillväxt" eftersom ökningstakten är exponentiell, ett krångligt ord Gita men det heter faktiskt så.

Här är en lättförståelig förklaring på exponentiell ökning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_p%C...hackbr%C3%A4det

Hoppsan, nu är vi där igen, den som inte håller med förstår inte, men den typen av försök till härskarteknik du kör med biter inte på mig. För i det du säger finns inget att förstå.

Kan du istället tala om hur ditt samhälle skulle se ut, kanske skulle vi alla verkar i den offentliga sektorn precis som du. Gissar att du är socialsekreterare eller liknande efter som du inte verkar förstå att allting måste betalas av någon. Denna någon är alla de som arbetar och producerar ett mervärde , även kallat tillväxt.
Gita

sparvuggla
CITAT (Gita @ 21-04-2016, 17:29) *
Hoppsan, nu är vi där igen, den som inte håller med förstår inte, men den typen av försök till härskarteknik du kör med biter inte på mig. För i det du säger finns inget att förstå.

Kan du istället tala om hur ditt samhälle skulle se ut, kanske skulle vi alla verkar i den offentliga sektorn precis som du. Gissar att du är socialsekreterare eller liknande efter som du inte verkar förstå att allting måste betalas av någon. Denna någon är alla de som arbetar och producerar ett mervärde , även kallat tillväxt.
Gita

Stefan Löfven visar sina ledaregenskaper när han läxar upp sd:

https://www.youtube.com/watch?v=BcRnt_2dLwk

Detta gav nog några procent till till s.
malarmaster
jag har faktiskt inte all tid att sitta framför datorn. Jag är en av de fårskallar som producerar o betalar skatt och sysselsätter folk så att offentlig sektor skall kunna fungera.

Gunilla t. Nej,politiker skapar inga jobb.S o V tror det men de har fel.
men politiker skall skapa förutsättningar för att jobb skall växa till. det finns en palett av åtgärder att ta till. det är de verktygen som politiker "käbblar" om och vad som fungerar bäst.
T.ex fixade alliansen med att det blev en ROT/RUT-sektor vilket innebar att plötsligt blev tjänstesektorn den motor som behövdes för att skapa nya jobb.både industri o offentlig sektor har ju krympt under en mängd av år och det innebar att jobben faktiskt växte fram i tjänstesektorn.
sedan måste man faktiskt ta hänsyn till omvärlden,kan det vara att högt kostnadsläge i Sverige gör vår export svårsåld i omvärlden? Att det är billigare att importera varor istället för att producera dem här?
varför flyttar findus? (+ alla de hundratusentals jobb som innan dess lämnat landet)
frågor som politiker kan lösa om viljan o samarbetsförmågan finns.

för att vi skall kunna ha en välfärdssektor måste alltså folk jobba o betala skatt som systemet just nu är konstruerat.
själv är jag tveksam till att just inkomstskatt kommer att funka i framtiden.Jag hade hellre sett att inkomstskatt på arbete försvann o ersättes av en konsumtionsskatt,ev. kombinerad av en fastighetsskatt.
att vissa funktioner borttogs från kommunerna t.ex skolan som istället blev statlig,att landstingen försvann o ersattes av fristående sjukhus ansvariga inför en sjukvårdsmyndighet som garanterade alla lika vård oavsett var.
Att pensioner inte var inkomstrelaterade utan att ALLA fick samma basbelopp som skall gå att leva på,krösusar o fackliga avtal kunde sedan spä på genom privata försäkringar.
vad har ni andra för förslag?

segelbåt
CITAT (sparvuggla @ 21-04-2016, 17:59) *

Nja, han upprepar väl bara samma järnrörsargument som han redan använt 500 gånger. Men du får väl länkta till SD´s svar också. Annars blir det väl lite fel.
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/119619
Gita
CITAT (sparvuggla @ 21-04-2016, 17:59) *

Möjligen, men troligen ger det istället en och annan röst till SD. Det Löfven behöver göra för att vinna förtroende och därmed röster är att ta itu med alla problem i de egna leden.
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 21-04-2016, 17:29) *

Gita

Och nu gick du miste om en intressant diskussion eftersom du din vana trogen började prata om mig istället.

"Hä löns int´förklar för den som int´ begrip´ sa Stenmark, jag instämmer.

Det får bli slutordet till dig.
Gunilla T
CITAT (malarmaster @ 21-04-2016, 18:13) *
för att vi skall kunna ha en välfärdssektor måste alltså folk jobba o betala skatt som systemet just nu är konstruerat.
själv är jag tveksam till att just inkomstskatt kommer att funka i framtiden.Jag hade hellre sett att inkomstskatt på arbete försvann o ersättes av en konsumtionsskatt,ev. kombinerad av en fastighetsskatt.
att vissa funktioner borttogs från kommunerna t.ex skolan som istället blev statlig,att landstingen försvann o ersattes av fristående sjukhus ansvariga inför en sjukvårdsmyndighet som garanterade alla lika vård oavsett var.
Att pensioner inte var inkomstrelaterade utan att ALLA fick samma basbelopp som skall gå att leva på,krösusar o fackliga avtal kunde sedan spä på genom privata försäkringar.

Det där som jag fetmarkerat tycker jag är intressant eftersom jag är övertygad om att skattebasen måste breddas. Statens största inkomster kommer från arbete och arbetsgivaravgifter. När allt mer av mänsklig arbetskraft ersätts av robotar och datorer så krymper skattebasen rimligen.

Jag är ju av den åsikten att vi överkonsumerar och då låter detta som en spännande tanke, bra där Ulf!
Gossen Ruda
Bara en liten kommentar om Gita och härskartekniker. Beskyll inte andra för det, Gita. Du skulle kunna hålla förläsningar i ämnet, om användningen.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 21-04-2016, 18:40) *
Och nu gick du miste om en intressant diskussion eftersom du din vana trogen började prata om mig istället.

"Hä löns int´förklar för den som int´ begrip´ sa Stenmark, jag instämmer.

Det får bli slutordet till dig.

Eftersom jag inte delar dina värderingar och eftersom jag inte imponeras av dina mångordiga men i grunden intetsägande inlägg så kan du naturligtvis inte diskutera med mig.
Gissar att du via ditt jobb gått på kurs betald av skattemedel om härskartekniker och retorik.

Synd att du inte uppmärksammade att jag bad dig redogöra för hur ditt samhälle skulle se ut.
Det hade varit intressant att höra vad du verkligen tycker bakom alla ord.
Gita
Gita
CITAT (malarmaster @ 21-04-2016, 18:13) *
jag har faktiskt inte all tid att sitta framför datorn. Jag är en av de fårskallar som producerar o betalar skatt och sysselsätter folk så att offentlig sektor skall kunna fungera.

Gunilla t. Nej,politiker skapar inga jobb.S o V tror det men de har fel.
men politiker skall skapa förutsättningar för att jobb skall växa till. det finns en palett av åtgärder att ta till. det är de verktygen som politiker "käbblar" om och vad som fungerar bäst.
T.ex fixade alliansen med att det blev en ROT/RUT-sektor vilket innebar att plötsligt blev tjänstesektorn den motor som behövdes för att skapa nya jobb.både industri o offentlig sektor har ju krympt under en mängd av år och det innebar att jobben faktiskt växte fram i tjänstesektorn.
sedan måste man faktiskt ta hänsyn till omvärlden,kan det vara att högt kostnadsläge i Sverige gör vår export svårsåld i omvärlden? Att det är billigare att importera varor istället för att producera dem här?
varför flyttar findus? (+ alla de hundratusentals jobb som innan dess lämnat landet)
frågor som politiker kan lösa om viljan o samarbetsförmågan finns.

Sverige har världens högsta skattetryck. Är det bra? Har det något egenvärde i sig?

Jag tror att Alliansregeringen var på rätt spår när man steg för steg sänkte skatter. Jag tror att allt skulle fungera mycket bättre om människor själva fick disponera mera av sina ihoptjänade slantar och därmed också ta större ansvar för sin egen välfärd.

Man kan också fråga sig vad som bör vara skattefinansierat. Kanske kunde vi ha en basnivå som skattefinansieras i välfärden och att man som individ står för en större del själv. Idrottsanläggningar, bibliotek m.m kanske borde avgiftsbeläggas, dvs betalas av dem som utnyttjar dem.

Att öka skatten på konsumtion som ju redan är 25 % tror jag inte alls på, det slår ju absolut hårdast mot dem med små inkomster Ökad skatt på konsumtion av tjänster tror jag bara leder till mera svartjobb inte mera i statens skattkista.
Fastighetsskatt? Ja, kanske.
När det gäller inkomstskatt, skatt på arbete, vore väl idealet att all inkomst under ca 300 000 kr per år( ung. vad som krävs för att leva ett drägligt liv) vore skattebefriat. Hur detta skulle finansieras vet jag dock inte.
Gita
Bengalow
Det första steget vore väl att avskaffa alla möjliga och omöjliga avdrag som florerar. Gita nämner en gräns 300 000 som övre gräns för skattefrihet. Det är för högt, och dessutom kan man minska sin "inkomst" ganska fort ner till detta tal, även om man tjänar mer. Avtalen som nu ådagalagts med olika "skatteparadis" visar på hur mycket pengar som göms undan på brottslig väg. Ett snällt ord är "skatteplanering"...
Hade alla betalat skatt efter givna regler, så hade inte det "totala skattetrycket" varit så högt som det är. Girighet har alltid undergrävt samhället!. Burma, Laos m.fl betalar ingen skatt på inkomster. Vem tjänar på det? Deras ekonomiska elit förstås. Men hur har den vanlige människan det? Utan varken el eller vatten. Pension har dom aldrig hört talas om. I Singapore, ett av världens rikaste länder finns inte heller pension. Där jobbar man tills man dör av utmattning, eller hyr en malaysier till halva priset, som sedan dör...
Det tror fan att flyktingar längtar hit, när man ser hur bra vi har det. Sedan var det visst det där med arbete...
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 21-04-2016, 20:05) *
Det första steget vore väl att avskaffa alla möjliga och omöjliga avdrag som florerar. Gita nämner en gräns 300 000 som övre gräns för skattefrihet. Det är för högt, och dessutom kan man minska sin "inkomst" ganska fort ner till detta tal, även om man tjänar mer. Avtalen som nu ådagalagts med olika "skatteparadis" visar på hur mycket pengar som göms undan på brottslig väg. Ett snällt ord är "skatteplanering"...
Hade alla betalat skatt efter givna regler, så hade inte det "totala skattetrycket" varit så högt som det är. Girighet har alltid undergrävt samhället!. Burma, Laos m.fl betalar ingen skatt på inkomster. Vem tjänar på det? Deras ekonomiska elit förstås. Men hur har den vanlige människan det? Utan varken el eller vatten. Pension har dom aldrig hört talas om. I Singapore, ett av världens rikaste länder finns inte heller pension. Där jobbar man tills man dör av utmattning, eller hyr en malaysier till halva priset, som sedan dör...
Det tror fan att flyktingar längtar hit, när man ser hur bra vi har det. Sedan var det visst det där med arbete...

om du nu måste nämna länder som exempel bör man väl i alla fall välja demokratiska länder där befolkningen representeras istället för att välja korrupta diktaturer.
alla EU-länder har ju lägre skattetryck än Sverige men många av dem har likartade sociala system.
varför är 300000 för högt? det är en ganska vanlig lön idag för en vanlig medborgare. en byggjobbare har i snitt 33000/månad ,en målare 27000. en vanlig löntagare har få avdrag att göra men redovisa gärna hur man "reducerar" sin inkomst om man är anställd.
ulf

tillägg.: om man inför skattefri arbetsinkomst kan du ju inte få några avdrag då det inte finns någon skatt att dra emot.
Bengalow
CITAT (malarmaster @ 21-04-2016, 22:01) *
tillägg.: om man inför skattefri arbetsinkomst kan du ju inte få några avdrag då det inte finns någon skatt att dra emot.

Är du så rudis, målar´n, så du inte kan läsa vad som skrivs, så klassar jag dig som liberal=utrotningshotad...Jesses, du verkar ha dyslexi, eller är det thinner?
Mjärden
Citat. malarmästarn:
[/quote]
-------------------------------------------------------------------------------
Det har jag predikat i många år nu och förvånande är att ett parti som Vänsterpartiet inte nappat på detta förslag, då man hävdar att alla har lika värde.
Fast man kunde börja med att höja upp grundnivån för fattigpensionärerna (de som ligger mellan 7000-8000 kr) så att de kom upp i lite mer dräglig nivå. Det skulle inte kosta samhället några oöverstigliga summor att ta bort denna skamfläck, tror det rör sig om 0,8 procent av Sveriges befolkning.
Regeringen har from nyår tagit bort skatten upp till 10000 kr/månad i pension och det skall man ha beröm för, men det räcker inte utan man borde gå vidare och ta bort skatten upp till EU,s fattigdomsgräns, som ligger runt 11500 kr/månad i pension.
I detta fall har den nuvarande regeringen varit bättre än Alliansen, som inte gjorde något för de med låga pensioner.
Aqvakul
Intressant diskussion om fattigpensionärer. Jag har tre olika utbildningar, studerat eftergymnasialt i åtta år, jobbat i 38 år som akademiker (mest som gymnasielärare.) Min allmänna pension efter skatt är drygt 10.000 och till detta tillkommer tjänstepension drygt 2.000. Det är mindre än hälften av vad jag hade när jag jobbade (ca 26.000 ut).
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2016, 02:52) *
Intressant diskussion om fattigpensionärer. Jag har tre olika utbildningar, studerat eftergymnasialt i åtta år, jobbat i 38 år som akademiker (mest som gymnasielärare.) Min allmänna pension efter skatt är drygt 10.000 och till detta tillkommer tjänstepension drygt 2.000. Det är mindre än hälften av vad jag hade när jag jobbade (ca 26.000 ut).

Skandalöst!
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 21-04-2016, 22:26) *
Är du så rudis, målar´n, så du inte kan läsa vad som skrivs, så klassar jag dig som liberal=utrotningshotad...Jesses, du verkar ha dyslexi, eller är det thinner?

i ditt fall verkar ju i alla fall tankeförmågan totalt saknas.
du tar fram exempel med länder utan skatt på arbete o säger att de enda som tjänar på det är eliten.
för det första förstår jag inte kopplingen. varför skulle de tjäna på det?
sedan är samtliga länder du hänvisar till diktaturer med just en korrupt elit som ledning.
så betalar man inte en inkomstskatt så funkar det inte,är det vad du vill säga?
Bengalow
Därför att de fattiga hade fått betala med ett "tionde" av sin skörd, medan eliten skulle få betala med pengar. 10% av en eller några miljoner blir mycket pengar. I Singapore finns inte ens allmänna sjukhus, så bli inte sjuk, om du reser dit!
segelbåt
SSU Uppland vill ha körkort för sex.

Sådant här stänker inte sossarna direkt... Det är nästan MP klass på det förslaget. crazy.gif

http://www.dagensarena.se/opinion/infor-ko...r-att-fa-ligga/
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2016, 02:52) *
Med såpass god lön borde du utan vidare haft råd med ett privat pensionssparande. Alternativt fortsätta jobba några år till, det är stor brist på lärare just nu. 85 är ju den ålder politikerna vill vi skall jobba till så du har många verksamma år kvar.
segelbåt
Senaste undersökningen.

Mätningen genomfördes 7-17 april och 2 531 personer över 18 år intervjuades.
[attachment=84921:66666.jpg]

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22676355.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon