Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Swingtime
Grillade kycklingklubbor med ris och gröna bönor
Summersun
Lördag blev det pepparbiff och gräddpotatis och söndag åt vi hos mamma; leversås och/eller korvsås + potatis (det var bara att välja vad som smakade) smile.gif hade tänkt laga skinkpaj till kvällen men det blev inget av så den ska jag fixa i veckan...
Rossi
Ikväll blir det enkelt - korv stroganoff. Imorgon blir det inbakad vitlökskassler och på söndag kyckling- och blomkålsgratäng.
Bee
Summersun! eller någon annan som vet:

"Lördag blev det pepparbiff och gräddpotatis " ..... jag blev så nyfiken. Kollade på Google men hittade inga recept.
Så. Vad är Gräddpotatis? Hur gör man det? Är det någon sorts stuvning?Det låter så gooottt!!

Blev tvungen att registrera mig här för att kunna fråga, så ni förstår att jag är angelägen. Och hungrig. Det är fredag em och inte riktigt dags att gå hem än.

Ikväll blir det strimlad lövbiff med purjolök och wokgrönsaker, ris därtill. Men det där med gräddpotatisen låter väldigt väldigt gott.

Bee
karjo
Jag ska göra feta- och färsfyllda rödlökar ikväll!

Imorrn blir det kycklingsoppa och på söndag blir det nog köttbullar på IKEA i Jönköping... smile.gif
MB1965
långkok- gryta med oxkött, rotsaker, chilli, kinesiskkål o vitkål. Ris oc h vin till det wink.gif
Bee
Skickar upp den här tråden igen. Jag ÄR nyfiken på gräddpotatis! Vad Är det för något?

Bee, älskar potatis (även en soff-sådan smile.gif )
Rossi
Ikväll ska vi ha skinkfyllda fläskkotletter med basilikakräm. Imorgon ska vi ut och äta och på söndag blir det korv och mos!
ninnisky
ikväll blir det köttfärsrullader med hackad basilika och getost/råris
och i morgon blir det lubbfisk med pepparrot och skirat smör/kokt potatis

..... fast egentligen skulle vi på PARTAJ i morgon men har tackat återbud p g a ordentlig snuva sad.gif
evelina
Ikväll blir det Nubbesallad på kavring , huvudrätt: kycklingfilé med bacon och gula kantareller och en sås av grädde och cantadou ost med vitlök och örter och riven västerbotten ost och ruccolasallad, efterrätt hjortronglass. Till det tar vi först en öl och nubbe och sedan ett gott rödvin ( man lever bara en gång)

Imorgon ska vi på teater så då blir det mat ute.
På söndag blir det pytt i panna.
Gillan
Ikväll blir det grillad kyckling med "grekisk" feta-
ostsallad och hembakade painrich.

Imorgon blir det fyllda panbiffar (ost och örter) med
pressad potatis och sallad.

Söndag? - Ja då vete sjutton om inte karln min får
laga mat wub.gif . Då brukar det bli Pizza eller Kebab(Fniss).

/Gillan
Magdis
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 14:34)
Ikväll ska vi ha skinkfyllda fläskkotletter med basilikakräm. Imorgon ska vi ut och äta och på söndag blir det korv och mos!

Skinkfyllda fläskkotletter, det lät nästan lite som tårta på tårta! tongue.gif Fast det är säkert gott.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 14:58)
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 14:34)

Skinkfyllda fläskkotletter, det lät nästan lite som tårta på tårta! tongue.gif Fast det är säkert gott.

Ja, jag hoppas det blir gott! Det är första gången vi ska ha det. Vi prenumererar på en mattidning och hittade receptet i det senaste numret.
Summersun
Gräddpotatis det är... ja, potatis med grädde... man skivar potatis som man sätter i en form, häller grädde över, kryddar och gräddar i ugnen smile.gif
Nästan som potatisgratäng alltså smile.gif är det bara vi finlandssvenskar som säger gräddpotatis? På finska heter det kermaperunat.
Gillan
Det här med gräddpotatis kan också vara att
man steker potatis och lök i en panna, kryddar med
salt och peppar, och sen slår grädde över alltihop
och låter puttra tills det blir mjukt ( nåt liknande som
en del kallar för "skånsk" potatis).

/Gillan
Summersun
Skulle just tillägga att man kan steka potatisen först men sen sätter man den ändå i en form, grädde över och i ugnen. Vissa steker potatisskivorna först, och då blir det ju också snabbare färdigt (och kanske godare?) andra gör som jag, rakt i formen och det sköter sig själv smile.gif
netaave
Ikväll blir det fredagsmys, brukar vara mest plockmat.
Idag är det räkor med någon "doppasås", kycklingklubbor, vitlöksbaugetter (som står och jäser nu) lite grönsksplock och ost & kex, oliver, päron och vitt vin. Cider till dom yngre.
Brukar ha doppasåsen i snapsglas till var och en, så inte alla är och kladdar i skålen.
Magdis
Ikväll ska vi ha tacogratäng med nachochips..mmmm.
Imorgon blir det vanliga pannkakor för jag och dottern ska på bio och pappa äter borta. (Första gången min dotter går på bio, vi ska se Lilla kycklingen!) smile.gif
*Molly*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 15:57)

Låter gott, hur gör man den? Har du lust att dela med dig av receptet på receptavdelningen? smile.gif
Magdis
CITAT (Molly @ 10-02-2006, 17:51)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 15:57)

Låter gott, hur gör man den? Har du lust att dela med dig av receptet på receptavdelningen? smile.gif

Det kan jag göra! smile.gif
silos
Det blev nudlar och köttbullar och snart blir det GOOOODIS mm.......
Summersun
Snart blir det brödkebab köpt från pizzeria, ska bli riktigt gott eftersom jag inte ätit det på väldigt länge. Sen en film och lite fredagsgodis till den smile.gif
Allis
Imorgon är jag bjuden på mat av företaget där jag pryar. Sedan ska vi gå på Revy i Alfta "Åt skogen" Det blir nog jättekul. På söndag blir det nån köttbit m tillbehör
ninnisky
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 14:15)
en jättegod potatissallad

... som jag väldigt gärna vill ha recept på biggrin.gif älskar potatissallader biggrin.gif
Rossi
Ikväll ska vi ha korv stroganoff, imorgon tacosgratäng och på söndag blir det kycklingfilé under ett täcke med ost och soltorkade tomater och så tagliatelle till det.

På lördag blir det dessert också - chokladpaj med vispgrädde.
Kakaduan
Vi ska också ha korv stroganoff ikväll!!! Imorgon blir det revbensspjäll - vi ska försöka oss på att grilla ute men vet inte om det går. I värsta fall får vi slänga in alltihopa i ugnen.

Supertips kommer här (lätt som en plätt och supergott):

Cajungryta

Fläskfilé skivas i tunna skivor och bryns
Red hot chorizo (eller mildare) skivas tunt och bryns

Lägg i gryta och ha på gröna oliver med paprika i (spara spadet att salta grytan med) och gärna några svarta, massor av syltlök, två köttbuljongtärningar och 4-5 dl matlagningsgrädde, tomatpuré efter smak.

Koka ihop och smaka av med vitpeppar (salt behövs knappast - buljongtärning och olivspad är salt).

Har inga direkta mått, men det är inte så noga. Servera med ris.

Kakaduan
elleave
I kväll blir det färsk pasta med "chicken drumsticks" (små kycklingklubbor) och lite tillbehör t ex: fetaost, oliver, cocktailtomater mm och förmodligen någon youghurtsås.
suddis
Igår åt vi provencalsk köttfärs och spagetti.
Idag ska vi äta nötrulader med kokt potatis, gelén från i sommras och pressgurkan från idag. *mmm* biggrin.gif
pejori
Taikyckling med taggliateller idag smile.gif smile.gif
suddis
Hej!
Rotade fram en favorit-tråd, dels för att jag är superhungrig men bedövad i halva munnen (tandläkarbesök) och dels för att jag vill ha lite inspiration för kommande vekor! Hoppas det var ok..
Fre - Köttfärsrullar i pitabröd med vitlöksyoghurt
Lör - Kyckling med dragonsås
Sön - Biff med rotfruktsgratäng.
Rossi
Ikväll ska vi ha en kasslergratäng med oliver, basilika etc.

Imorgon blir det soja- och vitlöksmarinerade kycklingfiléer och så en sås av grädde och creme fraiche till.

På söndag blir det lövbiffrulader med fyllning av bl.a. salami.
netaave
I kväll har barnen bestämt Chicky bits och klyftpotatis.
Någon gång senare i helgen ska jag prova ett nytt recept jag fick på fläskstek, man ska koka den med lök och timjan i äppelcider med en skvätt konc. äppeljuice och en buljongtärning i. Ingen förbryning alls.
Ska bli spännande.
Alba
I dag känner jag mig lat så ikväll blir det pizza - färdig från pizzarest..
Jag tror nog det blir en med fläskfile.
Lite sallad och tsatziki till (hur stavar man det )
ninnisky
Har gått på bokmässan nästan hela dagen så det blir något färdigt ikväll. Lutar åt pizza med lite rödvin till!
wolkenkrabber
Idag ska jag värma upp lite Thailändsk grön curry gryta med kyckling och ris jag lagade igår!
Betty
CITAT (Alba @ 22-09-2006, 14:59)
Lite sallad och tsatziki till (hur stavar man det )

Precis så där! smile.gif
Betty
I kväll blir det Lasagne, sallad och ett glas vin.
I morron blir det indonesisk kycklinggratäng med jasminris.
Men vad det blir på söndag har jag inte en aning om, ännu. rolleyes.gif
askar
Har redan ätit... mandelpotatis och stekt rimmat sidfläsk smile.gif
Det var det gottaste jag kunde komma på idag.smile.gif

Imorgon och söndag är frågetecken än så länge...
beror helt på vad jag känner för tongue.gif
Kyl och frys är välfyllda så det finns alltid ett antal alternativ
att välja mellan. smile.gif
och skulle det inte räcka så är alla affärer öppna tongue.gif
mittas
Hej
Vi har redan ätit, de blev kräftor, räkor, sallad och vitlöksbröd rolleyes.gif

I morgon är de skördefest, då vankas de lugnås meny, grillad fläskfile, potatissallad(tror ja) och varm rotsakssallad mmmmm... till detta lite
gott att dricka, t ex vin

söndagens middag är inte bestämt, "man tager vad man haver" som kajsa varg säger?? Eller hur va de biggrin.gif

Trevlig helg till alla

MVH Catarina
Reserv
Har ätit Ungersk gulasch ikväll, i morron blir det bara en pastasallad då vi ska iväg hela dan så det blir en picknickorg. Nån viltgryta på söndag eller viltragu. rolleyes.gif
netaave
Sitter och insuper dofterna av en wok på nötkött, grönsaker och bulgur som döttrarna gör.
Fick just in ett glad Martini till datorn. smile.gif
Keya
rara barnen (vuxna) bjöd på biffar gjorda av kidneybönor och röda linser, saffransbulgur, tsatziki ,sallad och vitt vin därtill.Efterrätt blir nog glass med färska björnbär
Pirum
Idag bidde det ris med tomatsås och majs, samt ugnsgrillad kycklingfilé smile.gif Suveränt, med reservation för att jag är en smula vankelmodig vad gäller ätandet av kyckling. Gott, men samtidigt behandlas de ju rätt dåligt. Utbudet av ekologisk kyckling som kanske är lite bättre är dessutom närapå noll.

Imorgon blir det potatis, antingen Cherie eller Early Rose (från pallkragen, nästan som midsommarpotatis), tillsammans med tomatsås, grönsaker samt lättstekt rostbiff smile.gif
Magdis
Jag käkade champinjonfylld ugnsgratinerad squasch och maken käkade skinkfylld dito (han är så kräsen så han äter inte svamp) och risnudlar
Rossi
Jag får inte lov att belasta min opererade fot så mycket så det blir enkla middagar den här helgen:

Fredag: Hamburgare och pommes frites från Max
Lördag: Köttbullar
Söndag: Stekt korv och puré gjord av egna jordärtsskockor (jättegott!!!!)

Sen har vi en räk-couscus-rätt också men det blir nog på måndag.
anna_rispan
Du hittade tråden jag letade efter precis nyss! Coolt!

Fast jag tänkte mest fråga för att få tips och information. smile.gif
Rossi
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 16:26)
Du hittade tråden jag letade efter precis nyss! Coolt!

Fast jag tänkte mest fråga för att få tips och information. smile.gif

Ja, jag kände det på mig! tongue.gif
Magdis
Tacogratäng blir det ikväll. tongue.gif
Reserv
Pyttipanna och ägg
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-11-2006, 16:29)
Tacogratäng blir det ikväll.  :P

Mmmm, det är också gott! Det hade vi förra helgen eller om det var förra igen. Jag minns att jag fick det receptet härifrån - kanske från dig? Gott och enkelt är det i alla fall! (Fast ibland blir nachoschipsen liksom hoptryckta på botten så att de bildar en hård massa. Stör inte mig så mycket men min man tycker inte om när det händer.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon