|
Swingtime
15-01-2006, 20:32
Grillade kycklingklubbor med ris och gröna bönor
Summersun
15-01-2006, 23:18
Lördag blev det pepparbiff och gräddpotatis och söndag åt vi hos mamma; leversås och/eller korvsås + potatis (det var bara att välja vad som smakade)  hade tänkt laga skinkpaj till kvällen men det blev inget av så den ska jag fixa i veckan...
Ikväll blir det enkelt - korv stroganoff. Imorgon blir det inbakad vitlökskassler och på söndag kyckling- och blomkålsgratäng.
Summersun! eller någon annan som vet:
"Lördag blev det pepparbiff och gräddpotatis " ..... jag blev så nyfiken. Kollade på Google men hittade inga recept. Så. Vad är Gräddpotatis? Hur gör man det? Är det någon sorts stuvning?Det låter så gooottt!!
Blev tvungen att registrera mig här för att kunna fråga, så ni förstår att jag är angelägen. Och hungrig. Det är fredag em och inte riktigt dags att gå hem än.
Ikväll blir det strimlad lövbiff med purjolök och wokgrönsaker, ris därtill. Men det där med gräddpotatisen låter väldigt väldigt gott.
Bee
Jag ska göra feta- och färsfyllda rödlökar ikväll! Imorrn blir det kycklingsoppa och på söndag blir det nog köttbullar på IKEA i Jönköping...
långkok- gryta med oxkött, rotsaker, chilli, kinesiskkål o vitkål. Ris oc h vin till det
Skickar upp den här tråden igen. Jag ÄR nyfiken på gräddpotatis! Vad Är det för något? Bee, älskar potatis (även en soff-sådan  )
Ikväll ska vi ha skinkfyllda fläskkotletter med basilikakräm. Imorgon ska vi ut och äta och på söndag blir det korv och mos!
ninnisky
10-02-2006, 14:44
ikväll blir det köttfärsrullader med hackad basilika och getost/råris och i morgon blir det lubbfisk med pepparrot och skirat smör/kokt potatis ..... fast egentligen skulle vi på PARTAJ i morgon men har tackat återbud p g a ordentlig snuva
evelina
10-02-2006, 14:49
Ikväll blir det Nubbesallad på kavring , huvudrätt: kycklingfilé med bacon och gula kantareller och en sås av grädde och cantadou ost med vitlök och örter och riven västerbotten ost och ruccolasallad, efterrätt hjortronglass. Till det tar vi först en öl och nubbe och sedan ett gott rödvin ( man lever bara en gång)
Imorgon ska vi på teater så då blir det mat ute. På söndag blir det pytt i panna.
Ikväll blir det grillad kyckling med "grekisk" feta- ostsallad och hembakade painrich. Imorgon blir det fyllda panbiffar (ost och örter) med pressad potatis och sallad. Söndag? - Ja då vete sjutton om inte karln min får laga mat  . Då brukar det bli Pizza eller Kebab(Fniss). /Gillan
CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 14:34) Ikväll ska vi ha skinkfyllda fläskkotletter med basilikakräm. Imorgon ska vi ut och äta och på söndag blir det korv och mos! Skinkfyllda fläskkotletter, det lät nästan lite som tårta på tårta!  Fast det är säkert gott.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 14:58) CITAT (Rossi @ 10-02-2006, 14:34) Ikväll ska vi ha skinkfyllda fläskkotletter med basilikakräm. Imorgon ska vi ut och äta och på söndag blir det korv och mos! Skinkfyllda fläskkotletter, det lät nästan lite som tårta på tårta!  Fast det är säkert gott. Ja, jag hoppas det blir gott! Det är första gången vi ska ha det. Vi prenumererar på en mattidning och hittade receptet i det senaste numret.
Summersun
10-02-2006, 15:08
Gräddpotatis det är... ja, potatis med grädde... man skivar potatis som man sätter i en form, häller grädde över, kryddar och gräddar i ugnen  Nästan som potatisgratäng alltså  är det bara vi finlandssvenskar som säger gräddpotatis? På finska heter det kermaperunat.
Det här med gräddpotatis kan också vara att man steker potatis och lök i en panna, kryddar med salt och peppar, och sen slår grädde över alltihop och låter puttra tills det blir mjukt ( nåt liknande som en del kallar för "skånsk" potatis).
/Gillan
Summersun
10-02-2006, 15:21
Skulle just tillägga att man kan steka potatisen först men sen sätter man den ändå i en form, grädde över och i ugnen. Vissa steker potatisskivorna först, och då blir det ju också snabbare färdigt (och kanske godare?) andra gör som jag, rakt i formen och det sköter sig själv
netaave
10-02-2006, 15:53
Ikväll blir det fredagsmys, brukar vara mest plockmat. Idag är det räkor med någon "doppasås", kycklingklubbor, vitlöksbaugetter (som står och jäser nu) lite grönsksplock och ost & kex, oliver, päron och vitt vin. Cider till dom yngre. Brukar ha doppasåsen i snapsglas till var och en, så inte alla är och kladdar i skålen.
Ikväll ska vi ha tacogratäng med nachochips..mmmm. Imorgon blir det vanliga pannkakor för jag och dottern ska på bio och pappa äter borta. (Första gången min dotter går på bio, vi ska se Lilla kycklingen!)
*Molly*
10-02-2006, 17:51
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 15:57) Ikväll ska vi ha tacogratäng med nachochips..mmmm. Låter gott, hur gör man den? Har du lust att dela med dig av receptet på receptavdelningen?
CITAT (Molly @ 10-02-2006, 17:51) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-02-2006, 15:57) Ikväll ska vi ha tacogratäng med nachochips..mmmm. Låter gott, hur gör man den? Har du lust att dela med dig av receptet på receptavdelningen?  Det kan jag göra!
Det blev nudlar och köttbullar och snart blir det GOOOODIS mm.......
Summersun
10-02-2006, 18:14
Snart blir det brödkebab köpt från pizzeria, ska bli riktigt gott eftersom jag inte ätit det på väldigt länge. Sen en film och lite fredagsgodis till den
Imorgon är jag bjuden på mat av företaget där jag pryar. Sedan ska vi gå på Revy i Alfta "Åt skogen" Det blir nog jättekul. På söndag blir det nån köttbit m tillbehör
ninnisky
10-02-2006, 19:09
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 14:15) en jättegod potatissallad ... som jag väldigt gärna vill ha recept på  älskar potatissallader
Ikväll ska vi ha korv stroganoff, imorgon tacosgratäng och på söndag blir det kycklingfilé under ett täcke med ost och soltorkade tomater och så tagliatelle till det.
På lördag blir det dessert också - chokladpaj med vispgrädde.
Kakaduan
17-03-2006, 15:38
Vi ska också ha korv stroganoff ikväll!!! Imorgon blir det revbensspjäll - vi ska försöka oss på att grilla ute men vet inte om det går. I värsta fall får vi slänga in alltihopa i ugnen.
Supertips kommer här (lätt som en plätt och supergott):
Cajungryta
Fläskfilé skivas i tunna skivor och bryns Red hot chorizo (eller mildare) skivas tunt och bryns
Lägg i gryta och ha på gröna oliver med paprika i (spara spadet att salta grytan med) och gärna några svarta, massor av syltlök, två köttbuljongtärningar och 4-5 dl matlagningsgrädde, tomatpuré efter smak.
Koka ihop och smaka av med vitpeppar (salt behövs knappast - buljongtärning och olivspad är salt).
Har inga direkta mått, men det är inte så noga. Servera med ris.
Kakaduan
elleave
17-03-2006, 16:00
I kväll blir det färsk pasta med "chicken drumsticks" (små kycklingklubbor) och lite tillbehör t ex: fetaost, oliver, cocktailtomater mm och förmodligen någon youghurtsås.
Igår åt vi provencalsk köttfärs och spagetti. Idag ska vi äta nötrulader med kokt potatis, gelén från i sommras och pressgurkan från idag. *mmm*
Taikyckling med taggliateller idag
Hej! Rotade fram en favorit-tråd, dels för att jag är superhungrig men bedövad i halva munnen (tandläkarbesök) och dels för att jag vill ha lite inspiration för kommande vekor! Hoppas det var ok.. Fre - Köttfärsrullar i pitabröd med vitlöksyoghurt Lör - Kyckling med dragonsås Sön - Biff med rotfruktsgratäng.
Ikväll ska vi ha en kasslergratäng med oliver, basilika etc.
Imorgon blir det soja- och vitlöksmarinerade kycklingfiléer och så en sås av grädde och creme fraiche till.
På söndag blir det lövbiffrulader med fyllning av bl.a. salami.
netaave
22-09-2006, 12:56
I kväll har barnen bestämt Chicky bits och klyftpotatis. Någon gång senare i helgen ska jag prova ett nytt recept jag fick på fläskstek, man ska koka den med lök och timjan i äppelcider med en skvätt konc. äppeljuice och en buljongtärning i. Ingen förbryning alls. Ska bli spännande.
I dag känner jag mig lat så ikväll blir det pizza - färdig från pizzarest.. Jag tror nog det blir en med fläskfile. Lite sallad och tsatziki till (hur stavar man det )
ninnisky
22-09-2006, 16:01
Har gått på bokmässan nästan hela dagen så det blir något färdigt ikväll. Lutar åt pizza med lite rödvin till!
wolkenkrabber
22-09-2006, 16:26
Idag ska jag värma upp lite Thailändsk grön curry gryta med kyckling och ris jag lagade igår!
CITAT (Alba @ 22-09-2006, 14:59) Lite sallad och tsatziki till (hur stavar man det ) Precis så där!
I kväll blir det Lasagne, sallad och ett glas vin. I morron blir det indonesisk kycklinggratäng med jasminris. Men vad det blir på söndag har jag inte en aning om, ännu.
Har redan ätit... mandelpotatis och stekt rimmat sidfläsk Det var det gottaste jag kunde komma på idag. Imorgon och söndag är frågetecken än så länge... beror helt på vad jag känner för Kyl och frys är välfyllda så det finns alltid ett antal alternativ att välja mellan. och skulle det inte räcka så är alla affärer öppna
Hej Vi har redan ätit, de blev kräftor, räkor, sallad och vitlöksbröd I morgon är de skördefest, då vankas de lugnås meny, grillad fläskfile, potatissallad(tror ja) och varm rotsakssallad mmmmm... till detta lite gott att dricka, t ex vin söndagens middag är inte bestämt, "man tager vad man haver" som kajsa varg säger?? Eller hur va de Trevlig helg till alla MVH Catarina
Har ätit Ungersk gulasch ikväll, i morron blir det bara en pastasallad då vi ska iväg hela dan så det blir en picknickorg. Nån viltgryta på söndag eller viltragu.
netaave
23-09-2006, 18:38
Sitter och insuper dofterna av en wok på nötkött, grönsaker och bulgur som döttrarna gör. Fick just in ett glad Martini till datorn.
rara barnen (vuxna) bjöd på biffar gjorda av kidneybönor och röda linser, saffransbulgur, tsatziki ,sallad och vitt vin därtill.Efterrätt blir nog glass med färska björnbär
Idag bidde det ris med tomatsås och majs, samt ugnsgrillad kycklingfilé  Suveränt, med reservation för att jag är en smula vankelmodig vad gäller ätandet av kyckling. Gott, men samtidigt behandlas de ju rätt dåligt. Utbudet av ekologisk kyckling som kanske är lite bättre är dessutom närapå noll. Imorgon blir det potatis, antingen Cherie eller Early Rose (från pallkragen, nästan som midsommarpotatis), tillsammans med tomatsås, grönsaker samt lättstekt rostbiff
Jag käkade champinjonfylld ugnsgratinerad squasch och maken käkade skinkfylld dito (han är så kräsen så han äter inte svamp) och risnudlar
Jag får inte lov att belasta min opererade fot så mycket så det blir enkla middagar den här helgen:
Fredag: Hamburgare och pommes frites från Max Lördag: Köttbullar Söndag: Stekt korv och puré gjord av egna jordärtsskockor (jättegott!!!!)
Sen har vi en räk-couscus-rätt också men det blir nog på måndag.
anna_rispan
17-11-2006, 16:26
Du hittade tråden jag letade efter precis nyss! Coolt! Fast jag tänkte mest fråga för att få tips och information.
CITAT (anna_rispan @ 17-11-2006, 16:26) Du hittade tråden jag letade efter precis nyss! Coolt! Fast jag tänkte mest fråga för att få tips och information.  Ja, jag kände det på mig!
Tacogratäng blir det ikväll.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-11-2006, 16:29) Tacogratäng blir det ikväll. :P Mmmm, det är också gott! Det hade vi förra helgen eller om det var förra igen. Jag minns att jag fick det receptet härifrån - kanske från dig? Gott och enkelt är det i alla fall! (Fast ibland blir nachoschipsen liksom hoptryckta på botten så att de bildar en hård massa. Stör inte mig så mycket men min man tycker inte om när det händer.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|