|
Ikväll ska vi ha orientalisk soppa med vitlöksbröd till. Och så blir det nog vin också. Imorgon blir det marinerat kalkonkött i skivor och så en jättegod potatissallad till som jag nog ska göra redan ikväll. På söndag blir det korv stroganoff. Mums!
Klimpsoppa är under kokning just nu
Tropeden
12-08-2005, 14:31
Här blir det spaghetti med köttfärssås, rätt och slätt... Dessutom lätt!
CITAT (Tropeden @ 12-08-2005, 15:31) Här blir det spaghetti med köttfärssås, rätt och slätt... Dessutom lätt! Fredag, lördag och söndag?
Bettson
12-08-2005, 14:33
I kvälll äter vi Pizza vilket vi alltid gör fredakvällar. SLäapr oss inför dörrtröskeln och vill äntligen koppla av efter hård vecka. Gärna kompletterat med ett glas vin.
I morgon , vete fara. SKåpäter nog hela dagen för i morgon kväll är vi bjudna på fin restaurang genom makens jobb. Det gäller att hal lite utrymmer för läckerheterna.
Sändag blir det nog ädelostfyllda lövbiffar med diverse tillbehör.
Tropeden
12-08-2005, 14:34
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 15:32) CITAT (Tropeden @ 12-08-2005, 15:31) Här blir det spaghetti med köttfärssås, rätt och slätt... Dessutom lätt! Fredag, lördag och söndag?   Hoppsan, läste till kvällen! Jag lever för dagen så helgens middag är inte planerad...
I kväll RÄKOR med vitlöksbröd sallad o vin. I morron tja först marknad, sen bortbjudna. Söndag först får vi en Buss med trädgårdsbesökare, sen får vi ta de enkelt.  / Inger
CITAT (Bettson @ 12-08-2005, 15:33) I kvälll äter vi Pizza vilket vi alltid gör fredakvällar. SLäapr oss inför dörrtröskeln och vill äntligen koppla av efter hård vecka. Gärna kompletterat med ett glas vin.
I morgon , vete fara. SKåpäter nog hela dagen för i morgon kväll är vi bjudna på fin restaurang genom makens jobb. Det gäller att hal lite utrymmer för läckerheterna.
Sändag blir det nog ädelostfyllda lövbiffar med diverse tillbehör. På söndag kommer jag hem till dig och äter Vad vi ska ha vet jag knappt själv.Vi är så utslitna att vi endast öppnar kylskåpsdörren och tar vad vi finner (om vi nu finner nåt) Men bättre tider kommer.Vi älskar att laga mat och dessutom att äta den.
Bettson
12-08-2005, 15:11
Jamen ta snabb (fusk)varianten då.
En påse färdig potatisgratäng. Klar på trettio minuter. Går faktiskt att äta om du kör lite färsk svartpeppar.
Under dom trettio minuterna hinner du råna grönsaklandet göra en sallad och steka lövbiffarna och duka fram.
Jag brukar bara lägga upp lövbiffarna, skiva ädelost på halva och vika ihop. Svartpeppar och salt och så steka snabbt.
Ingen sås behövs så efter trettio minuter så kan du bara slappna av och njuta en någorlunda god måltid. Det ska man göra när man arbetar så hårt.
Visserligen ingen tiominutrare men lite mera får det väl ta till helgen.
lavendel2
12-08-2005, 15:13
I morgon blir det lyxköttfärssåsen...lagad med rödvin och grädde..och färsk lök och vitlök..och färsk basilika...med tagliatelle eller linguini! Sen får vi se..hittar vi fler kantareller så får vi göra nåt gott av det..den första omgången är redan uppäten! Men vin ska det bli iallafall...dom här sista skälvande dagarna av semestern! Lavendel
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 16:13) I morgon blir det lyxköttfärssåsen...lagad med rödvin och grädde..och färsk lök och vitlök..och färsk basilika... Mmm! Det låter gott! Kan du inte lägga ut receptet eller PM:a det till mig?
pisanggoreng
12-08-2005, 16:22
Det får nog bli kräftpremiär en av dagarna i varje fall. (Har väntat länge nog, tycker jag )
lavendel2
12-08-2005, 16:43
Hej Rossi! Har inget recept egentligen men brukar göra så här: Bryner köttfärsen med pepparmix och salt...och så slår jag på rödvin och låter det puttra ett tag! Sen sätter jag till en skvätt chilisås eller Mexican ketchup...lägger ner den hackade löken och vitlöken..låt mjukna lite....sen i med grädden till lagom konsistens..och så till sist massor av färsk basilika....smakar av om det är nåt som fattas...sen är det bara att njuta av med resten av rödvinet! Lavendel
netaave
12-08-2005, 17:19
Kassler ris och ananasyoughurt i kväll, i morgon blir det restaurang för hela slanten och på söndag picknick med hemgjorda piroger. Rostbiff på kvällen.
ja just nu sitter jag och äter turkisk linssoppa med ostsmörgås till... i morgon är vi bortbjudna och på söndag... hmm. bra fråga, ska nog hitta på något extra gott eftersom det är sista dagen på semestern.
Flamingon - växtgalning
12-08-2005, 17:26
ikväll ska vi äta ayurvedisk mat(en variation av indisk mat) vilket vi äter rätt ofta eftersom det är så gott och nyttigt är gjort bara på grönsaker, och flera olika rätter, naanbröd är riktigt gott oxå och så har man en raita till (en slags yoghurtsås). jag har blivit helt frälst och det är sambon som lagar maten (han som oftast lagar maten ändå), mina favoriter är auberginerna. resten av helgen, kanske vedisk mat igen  och så blev jag sugen på fetaostfyllda biffar med potatis och fetaostfyllda smördegspaket. hmmm....hungrig...
vad goda midagar ni äter då jag är ensam hela helgen, så det blir bara mackor här ingen idé att laga mat till en och färdigmat är för lite och inte gott  kanske blir det fiskbullar i morgon
Vi har just bestämt menyn för helgen...ikväll blev det vegetarisk pastasås och på lördag blir det hembakad glutenfri köttfärspizza och på söndag antingen kyckling-eller fläskfilé med stark tikka masala-sås.
Quiche Lorraine, sallad och en skvätt vin
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 17:43) Hej Rossi! Har inget recept egentligen men brukar göra så här: Bryner köttfärsen med pepparmix och salt...och så slår jag på rödvin och låter det puttra ett tag! Sen sätter jag till en skvätt chilisås eller Mexican ketchup...lägger ner den hackade löken och vitlöken..låt mjukna lite....sen i med grädden till lagom konsistens..och så till sist massor av färsk basilika....smakar av om det är nåt som fattas...sen är det bara att njuta av med resten av rödvinet! Lavendel  Tackar Lavendel! Det ska jag testa endera dagen!
*Felix matte*
12-08-2005, 19:11
Biggan_
12-08-2005, 19:30
Gud vad snålvattnet rinner när jag läser vad mycket gott ni skall stoppa i er i helgen. Själv skall jag jobba, så det blir nåt snabbt färdigt på jobbet. I dag har vi haft pasta med sås gjord på bacon, paprika, purjo och créme fraiche. Gott, fast inte så nyttigt kanske? Tänker på bantningstråden
*Felix matte*
12-08-2005, 19:33
CITAT (Birgitta P @ 12-08-2005, 20:30) Gud vad snålvattnet rinner när jag läser vad mycket gott ni skall stoppa i er i helgen. Själv skall jag jobba, så det blir nåt snabbt färdigt på jobbet. I dag har vi haft pasta med sås gjord på bacon, paprika, purjo och créme fraiche. Gott, fast inte så nyttigt kanske? Tänker på bantningstråden  Mmmums! den såsen måste jag göra nån dag... lät ju supergod... jag älskar bacon, paprika och purjo .... creme fraichen åker nog ner av bara farten.
Ikväll ska vi ha bakad potatis med räkröra och vitt vin till.
Imorgon blir det thai-soppa och vitlöksbröd och på söndag troligtvis korv stroganoff eller fetaostpaj. Det har vi inte riktigt bestämt än.
Det blir väl som vanligt; besprutade grönsaker, förgiftad mjölk, bestrålade kryddor, torterad kyckling, allt tillagat med dansk kolkrafts-el. Och egenodlad potatis  Det är det sista som ger mig lite bättre samvete...
CITAT (Pirum @ 09-09-2005, 17:14) Det blir väl som vanligt; besprutade grönsaker, förgiftad mjölk, bestrålade kryddor, torterad kyckling, allt tillagat med dansk kolkrafts-el. Och egenodlad potatis  Det är det sista som ger mig lite bättre samvete...  Hur är det med humöret idag Pirum? Hoppas att det känns bättre efter den näringsrika .....ooops .... måltiden.
Haha, ja...jag är lite misantropiskt lagd idag kanske  Men det är konstigt hur "slarvig" man själv är med vad man äter, när man i en hel del andra avseenden värnar både om miljön och om sin egen hälsa  "Självklart ska lillans kläder tvättas i miljövänligt tvättmedel. Men lite bekämpningsmedel i barnmaten, det är nog ingen fara."
lavendel2
09-09-2005, 16:34
CITAT (Pirum @ 09-09-2005, 17:14) Det blir väl som vanligt; besprutade grönsaker, förgiftad mjölk, bestrålade kryddor, torterad kyckling, allt tillagat med dansk kolkrafts-el. Och egenodlad potatis  Det är det sista som ger mig lite bättre samvete...  Ät då mycket potatis,Pirum! Och sen när du är mätt och belåten så kanske du får energi nog att kolla upp var du kan handla mat som inte är så besprutad och förgiftad och torterad!
CITAT (silos @ 12-08-2005, 15:27) Klimpsoppa är under kokning just nu  Å så gott med klimp Du vill inte dela med dig av recept??
Kommer troligen att äta minst lika osund mat som Pirum idag... Tror det blir Skrovmål från Max med iskall cola... Plockar fram grillen i morron och slänger på lite fläskfilé, kör en potatisgratäng i ugnen och korkar upp en flaska gott vin. Vad vi äter på söndag - det får vi se då!
gu vad sugen jag vart på vin nu då Men kanske inte ikväll med extra barn
Ikväll blir det teriyakikyckling med ris, imorgon tacos och på söndag lasagne. Lätt att fixa och gott att äta.
HippieSpellan
09-09-2005, 17:20
tänkte försöka mig på fisksoppa med saffran igen... få se om det inte blir lite bättre=D
netaave
09-09-2005, 19:41
Idag åt vi hemgjord souvlaki med klyftpotatis och tzatsiki, skulle haft gäster men hon blev sjuk så dom kommer nästa fredag i stället. I morgon ska vi på 50-årsuppvaktning och äta italiensk buffé på Strömsbergs herrgård.
Ikväll ska vi ha pasta med skink- och gorgonzolasås och brysselkål till. Imorgon är vi bortbjudna och på söndag ska vi ha lax med orientalisk sås.
Ni andra då? Alltid kul med lite uppslag.
Det va´nåt kockprogram på TV igår, så jag ska eventuellt svänga ihop en "Biff Greta", kanske inte idag, men då blir det i morron.
Ikväll ska vi äta kycklingfilé med Green Curry grytbas (färdig på burk Mrs Cheng, men kanongod) med ris. Lördag min mammas köttfärslimpa. Söndag är inte bestämt, beror på hur dax vi kommer hem från landet.
/Stina
idag hade vi tänkt äta sånna där färdigjorda kroppkakor...orkar inte bry mej om att anstränga mej idag.... men i morgon ska vi äta fläskfile m potatis o grönsaker i ugnen med nån god sås till.... på söndag.. hmm.. det blir nog allt möjligt så vi får ihop till lite matlådor till veckan.
Jag har så mycket lök att jag tänker baka en dansk lökpaj! Mulle
Blir så inspirerad av allt detta! Bra med tips till kommande dagar! Själva ska vi äta kräftor idag och imorrgon blir det grillspett med kryddiga korvar, paprika, lök och svamp. Smidigt och gott!
*Felix matte*
23-09-2005, 15:22
Potatismos och suovas idag
CITAT (Felix matte @ 23-09-2005, 16:22) Potatismos och suovas idag  vad är suovas?  Stavade fel...
*Felix matte*
23-09-2005, 15:28
Suovas är saltad och rökt renstek... köper den i 400gram/förp skav det är enda renkött jag äter Här köper jag köttet.
Ophelia
23-09-2005, 15:28
På lördag ska jag ha middag. Jag ska bjuda på ox- och fläskfilé med potatisgratäng (vitlök). Till detta fräst lök och champinjon till oxfilén och fräst lök och äpple till fläskfilén. Ska ha bearnaisesås och rödvinssås brevid för den som vill. Serveras med kokta grönsaker samt en fräsch sallad. Till detta ska jag bjuda på rött vin som jag köpt i Ungern. Till efterrätt ska jag ha en lyxig kladdkaka med grädde och skivad färsk frukt samt något dessertvin/kaffe/likör. Senare på kvällen lite snacks och något drickbart, drink, vin eller whisky.
Biggan_
23-09-2005, 15:30
CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 16:28) På lördag ska jag ha middag. Jag ska bjuda på ox- och fläskfilé med potatisgratäng (vitlök). Till detta fräst lök och champinjon till oxfilén och fräst lök och äpple till fläskfilén. Ska ha bearnaisesås och rödvinssås brevid för den som vill. Serveras med kokta grönsaker samt en fräsch sallad. Till detta ska jag bjuda på rött vin som jag köpt i Ungern. Till efterrätt ska jag ha en lyxig kladdkaka med grädde och skivad färsk frukt samt något dessertvin/kaffe/likör. Senare på kvällen lite snacks och något drickbart, drink, vin eller whisky. Låter gott! Hur dags skall vi komma?
Ophelia
23-09-2005, 16:39
CITAT (Birgitta P @ 23-09-2005, 16:30) CITAT (Ophelia @ 23-09-2005, 16:28) På lördag ska jag ha middag. Jag ska bjuda på ox- och fläskfilé med potatisgratäng (vitlök). Till detta fräst lök och champinjon till oxfilén och fräst lök och äpple till fläskfilén. Ska ha bearnaisesås och rödvinssås brevid för den som vill. Serveras med kokta grönsaker samt en fräsch sallad. Till detta ska jag bjuda på rött vin som jag köpt i Ungern. Till efterrätt ska jag ha en lyxig kladdkaka med grädde och skivad färsk frukt samt något dessertvin/kaffe/likör. Senare på kvällen lite snacks och något drickbart, drink, vin eller whisky. Låter gott! Hur dags skall vi komma?  Any time Vad tror du om menyn...är öppen för förslag. Är ganska värdelös på att laga mat och det här verkade ju enkelt. Lite stek, riv, pytsa och röra. Vin/likör/whisky slipper jag ju göra själv
Idag har vi en varm och fin höstdag, fast det känns mer som en sensommardag, så vi ska passa på att grilla. Vem vet om vi får grillväder nån mer gång den här säsongen... Det blir fläskfilé och klyftpotatis, sallad, nån sås och ett glas vin eller två.
Ophelia
23-09-2005, 16:40
CITAT (Betty @ 23-09-2005, 17:39) Idag har vi en varm och fin höstdag, fast det känns mer som en sensommardag, så vi ska passa på att grilla. Vem vet om vi får grillväder nån mer gång den här säsongen... Det blir fläskfilé och klyftpotatis, sallad, nån sås och ett glas vin eller två.  Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice....vi har oxå ett härligt väder idag Lycka till med grilleriet
Och vår pasta med skink- och gorgonzolasås var smaskigt gott. Sen gav vi oss ut i det underbart vackra vädret och spelade golf med en underbart vacker solnedgång som kuliss. Häääärligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|