Full version: Fi fan....
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sulawesii
Såg Gudrun Schyman uttala sig i Godmorgonsoffan för en stund sedan. Jag blir bara så förbannad... Hur kan hon sitta och försvara att någon på stämman sagt "jävla man, vi ska slita dig i stycken..."? Att personen i fråga haft en vän som blivit våldtagen av män två gånger på raken försvarar det inte! Tänk vilket ramaskri det blivit om en man blivit utsatt för liknande av kvinnor på liknande sätt? Eller en svensk av utlänningar? skulle det minsann inte gå att sätta kvinna eller utlänning i den meningen!
Jag är så trött på att gruppen män ska stå som ett undantag! Vad är det som gör att det är rätt att ge sig på dem, klumpa ihop dem och anse att alla är en bunt med brutala neandertalare?
AnitaO
Oj, det missade jag.
I fredags var den avhoppade Ebba minns-inte-efternamnet och berättade om varför hon hade hoppat av.
Enligt henne så var Tiina Rosenbergs åsikt den att "den kvinna som ligger med en man är en könsförrädare".
Dom fontade Tiina med detta och hon valde att inte kommentera.
Svar "ja" alltså?

Själv tycker jag väl att det är ganska så bra att män ligger med kvinnor.
Hur f-n skulle det annars bli några barn gjorda? rolleyes.gif
Sulawesii
Ja, det berättade min särbo. Jag trodde jag skulle smälla av!! Alltså..... vad rör sig uppe i huvudet på en sån person?
Jag är helt för jämlikhet, det borde vara en självklarhet att alla ska ha rätten till lika lön och att i övrigt välja att leva som de vill. Men, det här är ju något helt annat. Vissa av dem verkar ju vilja utrota mannen....
AnitaO
CITAT (Sulawesii @ 12-09-2005, 08:26)
Ja, det berättade min särbo. Jag trodde jag skulle smälla av!! Alltså..... vad rör sig uppe i huvudet på en sån person?
Jag är helt för jämlikhet, det borde vara en självklarhet att alla ska ha rätten till lika lön och att i övrigt välja att leva som de vill. Men, det här är ju något helt annat. Vissa av dem verkar ju vilja utrota mannen....

Ja, typ ojämlikhet fast tvärtom rolleyes.gif
Sulawesii
Precis! Sorgligt sad.gif
Zarah P
CITAT (Sulawesii @ 12-09-2005, 08:12)
Såg Gudrun Schyman uttala sig i Godmorgonsoffan för en stund sedan. Jag blir bara så förbannad... Hur kan hon sitta och försvara att någon på stämman sagt "jävla man, vi ska slita dig i stycken..."? Att personen i fråga haft en vän som blivit våldtagen av män två gånger på raken försvarar det inte! Tänk vilket ramaskri det blivit om en man blivit utsatt för liknande av kvinnor på liknande sätt? Eller en svensk av utlänningar? skulle det minsann inte gå att sätta kvinna eller utlänning i den meningen!
Jag är så trött på att gruppen män ska stå som ett undantag! Vad är det som gör att det är rätt att ge sig på dem, klumpa ihop dem och anse att alla är en bunt med brutala neandertalare?

Det är väl så att det enda de radikala feministerna uppnår med sitt tjat som systerskap, är segregering.
Jag har i allafall alltid tyckt att SYSKONSKAP är finare än systerskap - och vänskap är vackrast utan stämplar.
Jag läste en krönika i Aftonbladet häromdagen, av Anna Eklund.
"Falska feminister gör heteromän till bögar" hette krönikan och den roade mig inte bara kungligt, den fick mig också att sucka djupt över anarkafeministerna, ännu en gång.

JämLIKhet är en bra sak - men de här damerna är ju bara ute efter att ha allting på samma villkor som männen - och så lite till.
Som om de kunde förändra historien genom att förtrycka män?
Idioti...

Skönt att se likasinnade härinne!
birgitek
Jättebra med FI, tycker jag som har borgerliga grundvärderinga. Det enda de möjligen kan åstadkomma är att plocka en del röster från vänsterblocket.
Birgit Ek
Betty
Jag kan inte låta bli att tycka att det är ytterst korkat att döpa partiet till Fi. Jag gillar inte de vibbar som den förkortningen sänder ut, varenda karl som har gjort lumpen har bekämpat "den lede Fi" ute i skogen...
Redan när jag såg den förkortningen tvärs över brösten på T-skirtarna på ett par av dessa feminister i en nyhetsintervju skakade jag på huvudet och undrade vad det är de vill uppnå egentligen.
Håller verkligen med dig Zarah när du säger:
CITAT
JämLIKhet är en bra sak - men de här damerna är ju bara ute efter att ha allting på samma villkor som männen - och så lite till.
Som om de kunde förändra historien genom att förtrycka män?
Idioti...
Reserv
Jag ser inget bra med extremfeministiska partier, tänk om vi skulle starta ett kvinnohatarparti, vilket ramaskri det skulle bli på er kvinnor då. Jag tror dom gräver sin egen grav, och en del av dom har äntligen visat sin rätta IQ nivå, d.v.s. den som ligger nära minusstrecket.
Zarah P
CITAT (Reserv @ 12-09-2005, 09:22)
Jag ser inget bra med extremfeministiska partier, tänk om vi skulle starta ett kvinnohatarparti, vilket ramaskri det skulle bli på er kvinnor då. Jag tror dom gräver sin egen grav, och en del av dom har äntligen visat sin rätta IQ nivå, d.v.s. den som ligger nära minusstrecket.

Intelligenta är de nog - men tyvärr är det inte alltid en garanti för att de kan tänka ordentligt... wink.gif

Jag dristar mig att citera cic's signatur:
"Vanligt sunt förnuft, är inte särskilt vanligt!"

...och egentligen är väl alla extremister lika trista? De är så insnöade att hälften vore för mycket. Inte konstigt att de får tomtar på loftet! tongue.gif
Sulawesii
En sak till med Gudrun i morgonsoffan: hon ville inte bli kallad för taleskvinna, utan som talesperson. När man är kvinna, vad ska man då inte kunna kalla sig för det för? Förstår inte.....
Och varför har det blivit fult att säga författarinna, skådelspelerska mm? Det enda det ordet visar på är väl att personen är en kvinna som utövar sitt yrke? Och är det så dumt? Jag tycker dessutom att det klingar mycket vackrare än den maskulina formen.
*Felix matte*
Överhuvudtaget så tycker jag inte att det behövs ett feministiskt parti.
Kämpa för jämlikhet kan och ska man göra inom alla partier... Tycker faktiskt att dessa extremfeminister sätter ett löjes skimmer över kampen.... hoppas verkligen att de inte kommer in i riksdagen!
titti49zon6
håller med Felix matte
Reserv
Dessa "extremfeminister" är juh troligtvis lesbiska, eftersom dom har ett sånt starkt hat till manspersoner några av dom. Många män (som inte har homosexuella bekantskaper) blir juh än mer hatiska till lesbiska fruntimmer, och skulle aldrig anställa en butch. Dom tycker juh redan att lesbiska fruntimmer inte är normala, men ena dotterns kompisar som är homosexuell, hans ordspråk är "det är inte könet man blir attraherad av, det är människan inuti kroppen", fint tycker jag. Vad det gäller FI så tänkte jag också på den lede FI, men det stämmer juh nu när man lyssnar på dom, dom är juh dom lede FI.
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 12-09-2005, 09:40)
Överhuvudtaget så tycker jag inte att det behövs ett feministiskt parti.
Kämpa för jämlikhet kan och ska man göra inom alla partier... Tycker faktiskt att dessa extremfeminister sätter ett löjes skimmer över kampen.... hoppas verkligen att de inte kommer in i riksdagen!

Håller med dig...det tycker inte jag heller...märks lång väg att det bara är Gudrun som vill ha jobb...
silos
Vad det behövs är ett medmänskligt parti med personer ifrån båda könen,tycker jag wub.gif
Zarah P
CITAT (silos @ 12-09-2005, 10:05)
Vad det behövs är ett medmänskligt parti med personer ifrån båda könen,tycker jag wub.gif

Bra sagt, Silos!

Jag är inte feminist - jag är HUMANIST!
Jag anser att människor ska ha samma rättigheter - och samma skyldigheter. smile.gif

Ps. Reserv - jag tror knappast att FI's eventuella dragning åt sitt eget kön är relevant i frågan. Trots allt är det där bara sexualitet - INTE identitet...!
yla
skriver under på jämnställdhet mellan människor alla sorter oavsett kön färg osv,,ett sånt parti skulle jag ge min röst

den lede Fi lär inte komma så långt,men så är det ju då man börjar prata om vi o dom ,när man borde säga oss o tillsammans

det är synd om människan
sa han Dagerman

o de e de nog jo
Reserv
CITAT (Zarah P @ 12-09-2005, 10:09)
Ps. Reserv - jag tror knappast att FI's eventuella dragning åt sitt eget kön är relevant i frågan. Trots allt är det där bara sexualitet - INTE identitet...!

Frågan i första inlägget i tråden va´: Vad är det som gör att det är rätt att ge sig på dem, klumpa ihop dom och anse att alla är en bunt med brutala Neandertalare? Du får ursäkta mig Zarah, men det var mitt svar på vad jag trodde kunde va´en av orsakerna, men jag har förstått att nåt hänt här inne på forumet under helgen eftersom jag sågas efter varje inlägg jag gör. Jag ber så mycket om ursäkt för att jag råkade ha en åsikt, en liten tanke om vad som kan va´en bakomliggande orsak till att ett sånt extremparti kommer till. Det är inte utan att man ibland kan känna av samma stämmning här också ibland, vissa tål tydligen inga kommentarer eller åsikter från män. Jag ber än en gång så hemskt mycket om ursäkt för att jag vart inne och stört en tråd med en manlig fundering.
yenny
själv tycker jag nog att dom är lite väl extrema... det verkar ju inte alls handla om jämnlikhet... mer som att man skall förtrycka männen.. idioti!
Zarah P
CITAT (Reserv @ 12-09-2005, 10:58)

Frågan i första inlägget i tråden va´: Vad är det som gör att det är rätt att ge sig på dem, klumpa ihop dom och anse att alla är en bunt med brutala Neandertalare? Du får ursäkta mig Zarah, men det var mitt svar på vad jag trodde kunde va´en av orsakerna, men jag har förstått att nåt hänt här inne på forumet under helgen eftersom jag sågas efter varje inlägg jag gör. Jag ber så mycket om ursäkt för att jag råkade ha en åsikt, en liten tanke om vad som kan va´en bakomliggande orsak till att ett sånt extremparti kommer till. Det är inte utan att man ibland kan känna av samma stämmning här också ibland, vissa tål tydligen inga kommentarer eller åsikter från män. Jag ber än en gång så hemskt mycket om ursäkt för att jag vart inne och stört en tråd med en manlig fundering.

blink.gif Va?

Jag har inte varit här i helgen - jag har haft fullt upp med släktbesök, och jag brukar stå bakom dina inlägg.
Just i det här fallet ifrågasatte jag det - men för den saken skull har jag varken ifrågasatt dig som person eller din, eller någon annans, rättighet att skriva vad du vill...

Inte sant?

Redigerat stavfel.
birgitek
CITAT (Reserv @ 12-09-2005, 10:58)

Resrv, nu får du ge dej!
Självklart är dina åsikter välkomna. Åtminstone jag uppskattar dina rättframma inlägg och din integritet.
Gå inte och bli för "snäll och känslig" utan fortsätt på ditt raka, rättframma sätt!
Birgit Ek
Lars-Olof Arvids
En sak jag också reagerar för hos FI är att alla kvinnor (d v s de människor som räknas) ska ha högst 15 minuter till allting. Innebär det att de tänker avfolka landsbygden? Eller ska varenda litet skogstorp ha affärer, skolor, vårdcentraler, diverse arbetsplatser o s v som grannar? Själv vill jag bo avskilt och naturnära med skogen, hagarna och sjön som det viktigaste i omgivningen - och cyklar gärna tre kvart till jobbet varje dag! Men jag är ju man och då räknas man ju inte i FI:s värld.

Olle
LadyG
För mig framstår Tiina och de andra som ungefär samma typer som ledningen bakom Roks. Det, för mig, betyder att de inte bara är manshatare utan rabiata sådana som inte kan göra något annat än skada i jämställdhetsprocessen.

Alla förslag som skulle kunna leda till ökad jämställdhet kommer att viftas bort som tokerier från "de där Fi". Hade Fi velat ha verkliga förändringar hade de inte stött bort männen med sina bisarra uttalanden. Vad vore samhället utan män? Ja, inte ett samhälle jag skulle vilja leva i, det kan jag tala om.

Fi lyckas med konstycket att stöta sig med kvinnorna också, bland annat genom att förneka sin kvinnlighet. Är det fult att kalla sig kvinna? Är det skamligt att vara feminin? Enligt Fi verkar det vara just det, eftersom de vill heta talesperson och inte taleskvinna.

Hade Schyman varit det minsta hederlig hade hon lämnat riksdagen. Men eftersom hon stannar kvar i riksdagen är hon också ordentligt försörjd av skattebetalarna - oss - hon kan på heltid ägna sig åt den nya partikarriären. Vad gör man i riksdagen som är så enkelt att man kan bilda parti vid sidan av och ändå se fram emot lön i slutet av månaden?

Fast vi vet sen tidigare att det där med heder och ärlighet inte är Schymans starka sida.
wolkenkrabber
jag är slittålig, skiter i van fasen feministerna säger, de komemr att forma sitt egen all enligt min mening.

inte måste kvinnor leka millitär i skogen i ett år men vi måste det.

jag kvoterar bara: "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare"
AnitaO
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2005, 15:26)
Jag kvoterar bara: "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare"

Det är ju rätt så tragiskt för partiet att en ledande person har den typen av åsikter.
Egentligen tror jag inte att det är representativt för feminismen.

Handen på hjärtat så har jag inte riktigt satt mig in i själva ideologin bakom feminismen.
Vet ju t.ex. att även vår finansminister uttalat att han är feminist.
AnitaO
Reserv:
Du är nog bara lite trött och kinkig idag.
Upp med hakan nu wub.gif smile.gif wub.gif smile.gif
Virgo
F! är en samling av alkoholister, snyltare och flator mm mm.
Och hon proffessorn är väl tillsammans med kommunisten dom största dårarna i detta parti.
Bunta ihop dom o släng dom i väggen!

Och vad är det för 2 st killar (om det nu är män, vilket jag inte tror) som är med i styrelsen? Vilka fjollar!!!
Amen!

tongue.gif
Sulawesii
Min första tanke när jag först såg många i FI var så hatiska mot män var:
Vad har de varit med om egentligen?
Lars-Olof Arvids
CITAT (Virgo @ 12-09-2005, 15:35)
Och vad är det för 2 st killar (om det nu är män, vilket jag inte tror) som är med i styrelsen? Vilka fjollar!!!
Amen!

Ja, det kan man undra. Du såg väl hur en av dem demonstrativt kördes bort från en TV-intervju igår? Typ "ni män ska inte tro att ni är något, här är det kvinnorna som bestämmer!"

Olle
birgitek
Självklart är jag för jämnställdhet! Visst tycker jag t.ex. att det är helfel med olika löner pga kön.
Har mestadels arbetat inom av tradition manliga områden och har (nästan) alltid blivit behandlad som en jämnlike.
MEN jag är kvinna och det VILL jag vara! Den person som betyder mest och står mej närmast är en man, och så VILL jag ha det
Birgit Ek
LadyG
Bra sagt, tycker jag.

Vi borde krama varandra oftare. Det är svårt att vara arg när man får en kram.

Kramar funkar nog inte på Fi tyvärr. Men vi kan ju erbjuda kvinnorna i Fi gratisterapi, för något hemskt måste de ju varit med om för att kunna hysa så mycket hat mot halva Sveriges befolkning. Sen kanske kramarna funkar?
lilla mamma
Nej. jag tycker mest att när partiets saker förklaras, blir det som FI;s, läs det ni. En bunt med överintellektuella fislisor med en nykter alkoholist i spetsen. Blir snart Ny demokrati varning över detta.
Pirum
Jag blev aningen ledsen efter att ha hört och läst om Fis stämma i helgen. Precis som för socialdemokraternas Feministas så känns Fi vara en rörelse konstruerad "från ovan", av akademiska karriärister som är bittra över att de inte fått nobelpriset i feminism ännu. "Vanliga" kvinnors problem med diskriminering verkar de själva "stå över". Visst är det trist med könsdiskriminering på universiteten och politiken, men enligt min egen begränsade och naiva (jag är ju man) erfarenhet så är universitetsvärlden bra mycket mer jämlik än de flesta andra delar av samhället.

Jag tror dock precis som Liza Marklund ( http://expressen.se/index.jsp?a=434543 ) att även om Fi får rykte om sig att bestå av verklighetsfrånvända stollar så kommer övriga partiers feministiska arbete inte att påverkas negativt av detta. Tvärtom, de kommer att framstå som mer "normala"
kristerh
CITAT (birgitek @ 12-09-2005, 09:19)
Jättebra med FI, tycker jag som har borgerliga grundvärderinga. Det enda de möjligen kan åstadkomma är att plocka en del röster från vänsterblocket.
Birgit Ek

Håller med, det är ju så mycker flumvänster över det där "partiet" att man mår illa av att se dem wink.gif
Gudrun Schyman verkar ju inte vara den som säger nej till en man? hon har ju avverkat en hel del wink.gif unsure.gif eller så har hennes män varit en front för att dölja att hon är flata wink.gif iofs inget fel på det men då tycker jag hon skall stå för det.
Det verkar vara så mycket olika viljor i det där partiet att jag inte tror att de överlever sin 1 årsdag.
krister
fifi
FIs möte. Vad gör man på det mötet? Av doften att döma kanske man äter surströmming. Eller...? wacko.gif wink.gif biggrin.gif
caprifol
Är det bara jag som tycker det låter bra att vi kvinnor ska ha allt vi behöver inom 15 minuter hemifrån?! Det innefattar väl allt från frissan till manikyristen. Om man helst vill ha en son men får en dotter kan man döpa henne till Gustaf - eller får man döpa överhuvudtaget?

Jag kan inte alla smilies men ovanstående var IRONI, IRONI!

caprifol
AndreasBlomquist
CITAT (silos @ 12-09-2005, 10:05)

Det har vi ju i Moderaterna!

Ja, jag kanske är lite partisk men än sen då? Det är ju inte mindre sant för det wink.gif

Angående Fi, går det göra något annat än att sucka, skratta och skaka på huvudet?
Zarah P
CITAT (kristerh @ 12-09-2005, 16:18)
CITAT (birgitek @ 12-09-2005, 09:19)
Birgit Ek

Håller med, det är ju så mycker flumvänster över det där "partiet" att man mår illa av att se dem wink.gif
Gudrun Schyman verkar ju inte vara den som säger nej till en man? hon har ju avverkat en hel del wink.gif unsure.gif eller så har hennes män varit en front för att dölja att hon är flata wink.gif iofs inget fel på det men då tycker jag hon skall stå för det.
Det verkar vara så mycket olika viljor i det där partiet att jag inte tror att de överlever sin 1 årsdag.
krister

Åter igen har jag svårt att förstå vad de förvirrade donnornas sexualitet har med saken att göra.
Vad de gör mellan lakanen struntar jag högaktningsfullt i, men vad de gör med mina skattepengar - dvs deras sk. politik - DET engagerar mig...!
Fille
Tror att deras parti kommer ge en mer negativ effekt på jämn stelhet än en positiv
Istället för att minska klyftan mellan män och kvinnor kommer dom göra den ännu större
Det skulle vara bättre om dom arbetade under ifrån och inte så öppet

Nu känns det som om allt handlar om "RAGE AGAINST THE MEN"

tror inte att man kan uppnå jämn stälhet så där
Sulawesii
Ingen som vill ta dem i försvar?
Pirum
CITAT (Zarah P @ 12-09-2005, 19:31)
Åter igen har jag svårt att förstå vad de förvirrade donnornas sexualitet har med saken att göra.
Vad de gör mellan lakanen struntar jag högaktningsfullt i

Precis, men eftesom nu de förvirrade donnorna gjort sexualiteten till ett stridsvapen (eller nåt) så blir det ju relevant, tyvärr :/
wolkenkrabber
CITAT (Sulawesii @ 12-09-2005, 19:43)
Ingen som vill ta dem i försvar?

INTE jag i alla fall
Sulawesii
Konstigt bara att vi är så eniga.... det brukar vi ju inte vara.... wacko.gif
yla
CITAT (Sulawesii @ 12-09-2005, 21:26)

laugh.gif biggrin.gif wub.gif
ja där ser man
kristerh
CITAT (Zarah P @ 12-09-2005, 19:31)
men vad de gör med mina skattepengar - dvs deras sk. politik - DET engagerar mig...!

Jag tror o hoppas att de inte får några skattepengar från oss wink.gif
vad jag vet måste ett parti har varit med ett tag för att få bidrag, och bidrag till valrörelser får bara de partierna som sitter i riksdagen, eller varit med i förra mandatperioden;) men de kan väl leva på Gudruns pengar hon får från riksdagen wink.gif men som den sanna socialist som hon är vill hon väl inte dela med sig wink.gif
krister
Pirum
Konstigt att Fis kongress får så mycket uppmärksamhet förresten, SVT brukar väl exempelvis ha som policy att ignorera och förtiga små extremistpartier och fokusera på partier med fäste i riksdagen. Detsamma kan sägas om TV4 etc, de brukar inte heller låta ytterlighetspartier komma till tals. TV3 är lite mer liberala, de låter ofta folk från alla möjliga håll och kanter komma till tals, men TV3 har ju allt färre diskussions- och debattprogram numera.

För övrigt stör jag mig på att SVT konsekvent använder dömande ord som "populistisk" när de beskriver diverse partier. Som ett stående epitet kan man ikväll höra "det populistiska Fremskrittspartiet", pinsamt. Skulle våga påstå att de flesta partier är tämligen populistiska, på ena eller andra sättet. Och där måste man ju beundra Fis allt annat än populistiska åsikter vad gäller äktenskap etc, de struntar uppenbarligen i att väljarna flyr i mängder.

Tillägg : Vill för ordningens skull påpeka att jag tycker Fremskrittspartiet är ett i många avseenden uruselt parti, men jag tycker ändå det är fel av SVT att inte vara objektiva. Jag menar, de FÖRSÖKER ju inte ens vara objektiva.

Dessutom tycker jag att det är pinsamt hur borgarna försöker plugga in etiketten "Alliansen för Sverige", och att media hakar på. I senaste TV-debatten försökte borgarna även plugga in att S+MP+V ska benämnas "kartellen", men där har SVT än så länge inte dragits ner i lobbyträsket.
Snöflinga
Jamen, killar i forumet ....... FI vill ju införa mång-gifte laugh.gif

O.b.s. Skoj... ironi.. men ändå sant wub.gif
AnnammA
CITAT (caprifol @ 12-09-2005, 16:47)
Är det bara jag som tycker det låter bra att vi kvinnor ska ha allt vi behöver inom 15 minuter hemifrån?! Det innefattar väl allt från frissan till manikyristen. Om man helst vill ha en son men får en dotter kan man döpa henne till Gustaf - eller får man döpa överhuvudtaget?

Jag kan inte alla smilies men ovanstående var IRONI, IRONI!

caprifol

Just det här med förslaget att man kan få döpa sitt flickebarn till Sven och pojkar till Isabella, alltså det fattar jag inte heller... Det blir som ett transskämt, nästan laugh.gif

Jämlikhet är bra, men det handlar om att människor skall få bli accepterade utifrån de människor de är! smile.gif

AnnA
AnitaO
CITAT (Sulawesii @ 12-09-2005, 21:26)

Så trist. Vad ska vi bråka om då? wink.gif laugh.gif *skoj*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon