Full version: Fi fan....
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 08:15)
CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 18:06)
Jag kan inte förstå varför icke troende och personer som inte är medlem i kyrkan
vill vigas av präst i Svenska Kyrkan. blink.gif  wink.gif

Kanske för att brudparet ser kyrkan som en byggnad? Ungefär som att vigas i sin egen trädgård eller på en klippa vid havet, det är bara en "vigselplats"? Får vem som helst viga ett par i en kyrka eller måste det vara just en präst? Alltså... kan man ha en borgerlig vigsel i en kyrka?

Inga borgerliga vigslar i kyrkan.... men Välsignelsegudstjänst.

Vore knepigt med borgerlig i kyrkan... prästen frågar ju Inför Gud den allsmäktige och denna församling fråga jag ....osv
Berith
Aha... inga borgerliga vigslar i kyrkan. Frågar prästen fortfarande allt det där? Var på ett bröllop för några veckor sen men kommer inte ihåg hur hon sa... unsure.gif Det var ialla fall inte högtravande och "religiöst".

"Tur" ändå att det får förekomma borgerliga begravningar.

tongue.gif Nu ska jag släppa det här med vad man får och inte får göra i en kyrka. Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså.
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 11:44)
Aha... inga borgerliga vigslar i kyrkan. Frågar prästen fortfarande allt det där? Var på ett bröllop för några veckor sen men kommer inte ihåg hur hon sa... unsure.gif Det var ialla fall inte högtravande och "religiöst".

tongue.gif Nu ska jag släppa det här med vad man får och inte får göra i en kyrka. Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså.

Lyssnar precis på lokalradion... sänder gudstjänst från våran kyrka. Där var någon nymodighet... prästen bad alla som ville, komma fram till dopfunten, ta en blomma , överräcka den till personen mittemot och säga Gud välsigna dig. smile.gif

Idag är det Valgudstjänst och därför medverkar Kirunas fyra präster... 2 kvinliga, 2 manliga.
Tropeden

Ja, men inte i kyrkan. Borgerlig begravningsakt hålls antingen i kapellet eller utomhus, alltså inte i själva kyrkan. Vet inte om det kanske förekommer nånstans, men inte på de 10-tal borgerliga begravningar jag varit med på i alla fall.
Margaretha
Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså.

Inte bestämmer prästen hur det ska frågas i kyrkan när man gifter sig kyrkligt. Utformningen av vigseln i övrigt kan brudpar och präst ha inflytande över, men det finns ju vissa ritualer för kyrkliga ceremonier som är reglerade. Självklart!
caprifol
FELIX MATTE: måste fråga: är Du kirunabo? Och i så fall hur är det uppe i min gamla hemstad nu? Har ni sett årets första snö?
AndreasBlomquist
CITAT (caprifol @ 19-09-2005, 15:02)
FELIX MATTE: måste fråga: är Du kirunabo? Och i så fall hur är det uppe i min gamla hemstad nu? Har ni sett årets första snö?

Jag vet inte var Felix Matte bor men för 3 dagar sedan la hon in dagens bild. Då snöade det ymnigt.

Klicka på länken och kolla det sista inlägget på denna sidan
*Felix matte*
Snön försvann samma dag... idag har vi haft sol och +11 biggrin.gif

Jo jag bor i Kiruna.
Sulawesii
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:10)
Det där är en av de frågor jag har jättesvårt att veta hur jag ska ta ställning till. De som inte är kyrkligt insatta tycker nog att det är jättelöjligt och orättvist att inte homosexuella ska få gifta sig kyrkligt men det är ju så oerhört djupt rotat i en kristen att ett äktenskap välsignat av Gud gäller man och kvinna och inget annat.

Om man tänker på den person Jesus var (så kärleksfull att han dog för oss alla på korset) och vad han skulle tycka? Det är ju hans religion! Tror att Bilbeln skulle se bra mycket annorlunda ut om han fått skriva den själv!
Jag är helt hundra på att han skulle välsigna all kärlek och ge sitt stöd för äktenskap mellan alla älskande.
Magdis
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 09:42)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:10)
Det där är en av de frågor jag har jättesvårt att veta hur jag ska ta ställning till. De som inte är kyrkligt insatta tycker nog att det är jättelöjligt och orättvist att inte homosexuella ska få gifta sig kyrkligt men det är ju så oerhört djupt rotat i en kristen att ett äktenskap välsignat av Gud gäller man och kvinna och inget annat.

Om man tänker på den person Jesus var (så kärleksfull att han dog för oss alla på korset) och vad han skulle tycka? Det är ju hans religion! Tror att Bilbeln skulle se bra mycket annorlunda ut om han fått skriva den själv!
Jag är helt hundra på att han skulle välsigna all kärlek och ge sitt stöd för äktenskap mellan alla älskande.

Det tror jag också att han gör!
Gossen Ruda
För att återgå till ursprungsinlägget så sjunker väljarstödet för FI stadigt, nu ca 5 %. Knappast förvånande.

Beträffande äktenskapet så anser jag att det är förbehållet par som tänker skaffa barn tillsammans. Detta just för barnens skull med arv och liknande. Sambos av olika slag kan fixa det med ett enkelt testamente. Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap?
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 09:42)

Om du läst dig till såpass mycket i bibeln så borde du inse hur fel du skulle ha i din sista mening. Hur fasen ska två fruntimmer kunna gå ut i världen och befolka den, eller två karlar för den delen? Att man har en kärleksfull vänskap mellan samma kön är juh en sak, men sexuell kärlek är inte det rätta, mannen och kvinnan är gjorda för att kunna föröka sig, annars hade vi skapats som hermafroditer. Jag är inte homofob, bara realist, vad dom gör i sängkammarn skiter jag högaktningsfullt i men dom måste väl för fasen inte ha kyrkan att gifta sig i.
Sulawesii
Som om det någonsin skulle bli så att vi bara kommer att gilla vårt eget kön...... det är ju en så orealistisk tanke! Om en och annan är det gör ju ingen skillnad, förökningsmässigt sett.
Jag är helt säker på att Jesus inte skulle fördömma homosexuella bara för att de inte kan få barn ihop.
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 10:07)
Som om det någonsin skulle bli så att vi bara kommer att gilla vårt eget kön...... det är ju en så orealistisk tanke! Om en och annan är det gör ju ingen skillnad, förökningsmässigt sett.
Jag är helt säker på att Jesus inte skulle fördömma homosexuella bara för att de inte kan få barn ihop.

Om man nu skulle tänka i bibelns banor, tror du då att gud skapade man och kvinna för att älska sitt eget kön? Att rata sitt motsatta kön är juh som att säga att gud skapat fel kön på det motsatta könet, att hela bibelns innehåll är åt helskotta. En sak är att gud är en förlåtande gud, men därtill att samtycka till homoäktenskap är det nog rätt långt. Kyrkan ska föreställa att vara "guds hus", varför ska man dra in det som bibeln klassar som synd till kyrkan. Dom homosexuella ska väl kunna nöja sig med att dom får ingå partnerskap, och att dom skulle kunna få adoptera barn, vilket jag anser va´fel. Jag tror inte att gud är så förlåtande och förstående så han skulle anse det va´en rättighet för homopar att gifta sig och adoptera barn, det är människornas dumhet som ger dom rättigheterna, inte gud.
LadyG
Jag håller med dig Reserv. Om man bara ser till kyrkan som trossamfund har de rätt att besluta själva hur de vill göra. Precis som muslimska kyrkor, eller judiska...

Men ingen försöker tvinga mullorna att viga homopar. huh.gif

Folk får vara hur homo de vill, det finns partnerskap, regeringen överväger att kalla det äktenskap och det juridiska är under översyn.

Men varför prompt kyrkobröllop, när kyrkan anser det vara synd?
Gossen Ruda
CITAT (LadyG @ 20-09-2005, 10:44)
Men varför prompt kyrkobröllop, när kyrkan anser det vara synd?

Bara för att många homopar ser sig själva som offer för all världens orättvisor och som skall nedkämpas. Verkliga och inbillade.
Sulawesii
CITAT (Reserv @ 20-09-2005, 10:16)
Om man nu skulle tänka i bibelns banor, tror du då att gud skapade man och kvinna för att älska sitt eget kön? Att rata sitt motsatta kön är juh som att säga att gud skapat fel kön på det motsatta könet, att hela bibelns innehåll är åt helskotta. En sak är att gud är en förlåtande gud, men därtill att samtycka till homoäktenskap är det nog rätt långt. Kyrkan ska föreställa att vara "guds hus", varför ska man dra in det som bibeln klassar som synd till kyrkan. Dom homosexuella ska väl kunna nöja sig med att dom får ingå partnerskap, och att dom skulle kunna få adoptera barn, vilket jag anser va´fel. Jag tror inte att gud är så förlåtande och förstående så han skulle anse det va´en rättighet för homopar att gifta sig och adoptera barn, det är människornas dumhet som ger dom rättigheterna, inte gud.

Som jag skrev tidigare. Hade Jesus fått skriva Bilbeln tror jag att den sett helt annorlunda ut.

Om man ska tänka så att Gud skapade mannen och kvinnan enbart för att göra bebisar tycker jag att han borde ha gjort en större Tellus.

Nu tror ju jag på mitt alldeles egna lilla vis. Men, jag utgår från att Gud och Jesus bara vill kärlek.
Sulawesii
CITAT (Pirum @ 17-09-2005, 15:45)
För att återknyta till kyrkan, och äktenskap. Jag menar att äktenskap bör vara en civilrättslig sak, och då kan staten gärna besluta att det handlar om man-kvinna, kvinna-kvinna, man-man, eller vad som helst, bara det är demokratiskt förankrat och ett frivilligt avtal mellan vuxna människor.

Sen kan ju de religiöst lagda lägga en extra dimension på det hela, att de välsignas av Gud, Allah, ett träd i skogen eller nåt annat. Och där bör staten inte blanda sig i, så länge det inte bryter mot lagen. (tvång, underårig, etc)
Självklart bör religiösa församlingar ha rätt att inte viga personer som inte är troende, eller som grovt bryter mot religionens regler. Det finns kristna kyrkor som inte bara vägrar viga homosexuella, utan även vägrar acceptera skilsmässor. Det tycker jag är ok, även om jag inte själv fullt ut delar eller förstår de åsikterna.

Just nu är Svenska Kyrkan under hårt tryck att inte bara godta kvinnliga präster (vilket den oftast gör), utan även tvinga bort ledare som inte accepterar kvinnliga präster.

Visserligen är Svenska Kyrkan ett specialfall, eftersom den är så kraftigt subventionerad av staten, men det är inte rimligt att särskilda krav ska ställas på den, men inte på andra religiösa församlingar. Skulle vilja se regeringen tvinga igenom kvinnliga präster i judiska, katolska, muslimska församlingar.

Vill för tydlighetens skull påpeka att jag tycker det är BRA med kvinnliga präster, och att homosexuella självklart bör få gifta sig. Fast inte i de kyrkor som inte vill viga homosexuella par. Det måste vara tillåtet för religiösa samfund att faktiskt vara just religiösa. Många i Svenska Kyrkans ledning behandlar bibeln ungefär som Riksdagen behandlar grundlagen, som något som ligger utanför dörren och som man uppmuntras torka av skorna på.

Som medlem i Svenska Kyrkan kommer jag imorgon att rösta MOT Sverigedemokraterna, FÖR kvinnliga präster, och FÖR en kyrka mer fristående från staten. Om jag hittar ett sånt parti alltså, annars blir det väl sofflocket.

Pirums inlägg är bra, tycker jag!
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 10:01)
Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap?

De kan inte få biologiska barn, men det finns ju många som adopterar. rolleyes.gif
Reserv
CITAT (cic @ 21-09-2005, 21:42)
Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap?

De kan inte få biologiska barn, men det finns ju många som adopterar. rolleyes.gif

Hmm, just på den lilla detaljen så uppkommer helt plötsligt en ganska omfattande könsdiskriminering. unsure.gif Homosexuella kvinnor, dom behöver juh inte adoptera, dom kan juh ha ett engångsligg för att få till ett barn, homosexuella män däremot lär nog aldrig få adoptera nåt barn. Även om lagen säger att dom kan få det så går det inte igenom i realiteten, är inte det lite könsdiskriminerande va? rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 21:46)
CITAT (cic @ 21-09-2005, 21:42)

Hmm, just på den lilla detaljen så uppkommer helt plötsligt en ganska omfattande könsdiskriminering. unsure.gif Homosexuella kvinnor, dom behöver juh inte adoptera, dom kan juh ha ett engångsligg för att få till ett barn, homosexuella män däremot lär nog aldrig få adoptera nåt barn. Även om lagen säger att dom kan få det så går det inte igenom i realiteten, är inte det lite könsdiskriminerande va? rolleyes.gif

Inte könsdiskiminerande, positiv särbehandling av kvinnor kallas det enligt den nya terminologin när män diskrimineras. rolleyes.gif
*Felix matte*
Finns det något fall där homosexuella fått adoptera ett "utomstående" barn?
Gossen Ruda
CITAT (Felix matte @ 21-09-2005, 21:58)
Finns det något fall där homosexuella fått adoptera ett "utomstående" barn?

Tror inte det, lagen är ganska ny. Det kommer nog inte att bli så många heller, så gott som alla andra länder säger stopp och dom flesta adoptionsbarn kommer från andra länder.
birgitek
Jag har inget emot homosexuella och anser att alla frivilliga samlevnadsformer mellan vuxna människor skall accepteras och kunna regleras rent juridiskt .
När det gäller kyrkans inställning som ju bygger på tro tycker jag som icke-troende att kyrkan själv måste avgöra. För mej är tro något privat som inte bör ha så mycket med samhället i övrigt att göra.
Frågan om homoadoptioner är svårare, där är jag väldigt kluven. Jag tror inte en sekund att homosexuella på något sätt skulle vara sämre föräldrar, men ur barnens synvinkel blir de dubbelt annorlunda genom att inte leva med sina biologiska föräldrar och att leva i en familj som inte är fullt ut accepterad av samhället runt omkring.
Birgit Ek
Gillan
Det här med adoption eller inte, tycker jag är en så
komplicerad fråga så det tänker jag inte gå in på
här.

Men det känns som det finns en aspekt som glöms
bort i disskussionen. Och det är när ordet frivilligt
används.Jag tror verkligen inte att varken homo/
lesbiska VÄLJER att bli vad de är.I så
fall skulle de väl ta den enklaste vägen och
vara hetero wub.gif
birgitek
CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 09:04)
vara hetero wub.gif

Här tror jag du har fel, jag tror inte alls att homosexuella önskar att de var annorlunda på något sätt.Självklart kan man inte välja sin sexuella läggning, lika lite som sin ras eller sitt kön. Lika lite som jag tror att färgade människor går omkring och önskar att de var vita , tror jag att homo önskar att de var hetro. Jag inbillar mej att de flesta människor vill vara precis det dom är, men vill ha friheten att kunna välja sätt att leva.
Birgit Ek
Gillan
CITAT (birgitek @ 22-09-2005, 09:31)

vara hetero wub.gif

Här tror jag du har fel, jag tror inte alls att homosexuella önskar att de var annorlunda på något sätt.Självklart kan man inte välja sin sexuella läggning, lika lite som sin ras eller sitt kön. Lika lite som jag tror att färgade människor går omkring och önskar att de var vita , tror jag att homo önskar att de var hetro. Jag inbillar mej att de flesta människor vill vara precis det dom är, men vill ha friheten att kunna välja sätt att leva.
Birgit Ek

Men, va wink.gif Hur blev det här nu då wub.gif
Det var ju så jag menade wub.gif
Som du skrev alltså tongue.gif
F-n också, att det ska va så svårt att "säga" nåt
med en maskin sad.gif

I vilket fall som helst så tror jag inte att
man väljer att bli vad man är.Det är bara så man är smile.gif
Gossen Ruda
Det är ett känt faktum att söner som växer upp med ensamstående mammor löper större risk att exempelvis hamna i kriminalitet. För bara ett litet tag sen läste jag en undersökning som visar att även flickor i samma situation påverkas, ökad sexuell aktivitet med fler partners bl.a.

Det är min bestämda uppfattning att barn för att bli fullt socialt kompetenta behöver föräldrar av båda könen. Det har inget med att homosexuella inte är bra föräldrar att göra utan att man kan inte vara något man inte är. Två pappor eller två mammor kan inte vara samma sak som en mamma och en pappa.

En annan sak är att en del homosexuella också är heterofoba, tänk bara på Tiina, och man kan fråga sig vad ett eventuellt barn får för värderingar av en sån uppväxt. sad.gif
birgitek
CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 09:45)
CITAT (birgitek @ 22-09-2005, 09:31)

vara hetero wub.gif

Birgit Ek

Men, va wink.gif Hur blev det här nu då wub.gif
Det var ju så jag menade wub.gif
Som du skrev alltså tongue.gif
F-n också, att det ska va så svårt att "säga" nåt
med en maskin sad.gif

I vilket fall som helst så tror jag inte att
man väljer att bli vad man är.Det är bara så man är smile.gif

OK, vi tycker lika tror jag.
Birgit Ek
birgitek
Gossen Ruda, du får varken dömma oss kvinnor eller homosexuella efter Tiina Rosenberg. Hon är väl lika tokigt ute som den där norska proffessorn som sa att alla män är djur. Tokskallar finns inom alla grupper.
Birgit Ek
Gossen Ruda
Jag dömer ingen, jag är bara lekman. Däremot framför jag gärna min åsikt i frågan. rolleyes.gif Jag anser givetvis inte att alla kvinnor är är extrema manshatare men jag undrar hur det ser ut i FI:s inre krets????
Sulawesii
Det undrar jag med......
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 10:04)
En annan sak är att en del homosexuella också är heterofoba, tänk bara på Tiina, och man kan fråga sig vad ett eventuellt barn får för värderingar av en sån uppväxt.  sad.gif

Fast, i ärlighetens namn så är det väl inte helt ovanligt att heterosexuella föräldrar är homofoba, man kan fråga sig vad ett barn får för värderingar av en sån uppväxt. sad.gif

För övrigt håller jag med dig, jag inbillar mig att det är bra om barn kan ha en förälder av varje kön. Däremot menar jag inte att det med automatik är dåligt att ha 2 vårdnadshavare av samma kön.

Vad gäller Jesus, så kan man väl säga att han i huvudsak predikade kärlek, till skillnad från den rasistiske, sadistiske, våldsamme, irrationelle och hämndgirige Gud vi känner från Gamla Testamentet. Men även den gode Jesus hade åsikter som idag känns kontroversiella. Skilsmässor var exempelvis inte alls bra, enligt Jesus. Och när det gäller omfördelning av pengar, så verkade han tycka att den rike kejsaren gott kunde få behålla sina pengar, hans porträtt fanns ju på mynten, eftersom den fattige ändå inte skulle behöva pengar i himlen. Nä, men den fattige kanske behöver pengar under jordelivet?
Sen var ju Jesus bra givetvis, sparkade ut fähundar från tempel, osv, något som flera kristna församlingar idag borde lära av. Tänker speciellt på glassiga amerikanska pastorer.

Svenska kyrkan har lite av ett dilemma. Å ena sidan vill de vara mer självständiga, och att enbart de som regelbundet engagerar sig i kyrkan ska rösta. Och det är väl en 5-10% av befolkningen kanske. Å andra sidan vill de ju inte förlora den stora gruppen icke-aktiva medlemmar som också pröjsar pengar.

Tillägg : alla barn har såklart 2 föräldrar, genetiskt sett, åtminstone än så länge, jag menar att barn har rätt att veta vem som är far/mor, anonym sperma- eller äggdonation anser jag vara helt förkastligt. I synnerhet äggdonation. Men det är en annan diskussion, får bli annan tråd nån gång. OBS, jag skriver här ANONYM donation av sperma/ägg. Att barnlösa personer kan få hjälp är givetvis bra, men barnet ska ha rätt att veta vem som är genetisk mor/far.
Svante, zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 10:04)
Det är min bestämda uppfattning att barn för att bli fullt socialt kompetenta behöver föräldrar av båda könen. Det har inget med att homosexuella inte är bra föräldrar att göra utan att man kan inte vara något man inte är. Två pappor eller två mammor kan inte vara samma sak som en mamma och en pappa.

Om Ruda och andra intresserade tål lite fakta kan ni ju ta er en titt här:
http://www.regeringen.se/sb/d/135/a/608

Ett citat från utredningens sammanfattning:

CITAT
Den samlade forskningen visar att barn med homosexuella föräldrar
har utvecklats psykologiskt och socialt på liknande sätt som
de barn de jämförts med. Inga skillnader har heller framkommit
vad gäller barnens könsutveckling. För en del barn kan det i vissa
skeenden av uppväxten uppstå konflikter som är relaterade till föräldrarnas
homosexuella läggning. Det handlar främst om att de
under de tidiga tonåren kan uppleva förälderns homosexuella läggning
problematisk sett i relation till kamratgrupper och jämnåriga.
Forskningen visar att barns förmåga att hantera sådana konflikter
är beroende av hur relationen är till föräldrarna. Barn som växer
upp i en kärleksfull miljö där barnet står i centrum för föräldrarnas
kärlek och omsorger har goda förutsättningar att hantera kriser
och konflikter av detta slag.
I forskningen har heller inga skillnader framkommit mellan
homosexuella och heterosexuella föräldrar vad gäller deras förmåga
att erbjuda barn god omsorg och omvårdnad.
Sulawesii
Vad gäller de kriminella sönerna som växt upp med en mor, så kanske det kan bero på att mödrarna varit ensamma och ej orkat med? Alltså inte alls på att det enbart var en kvinna, utan på att det var en person mindre att hjälpa till med allt vad en uppväxt betyder?
Har själv varit ensamstående mor i drygt fjorton år, och det är ju inte direkt nån dans på rosor.....
Gossen Ruda
Kanske det Sulawesii, jag kommer inte ihåg om det var fallet utan det var just mannens frånvaro som poängterades.

Jaha Svante, med Statens Ofantliga Utredningar kan man få fram allting. Jag orkar inte plöja igenom allt detta men bara genom att titta på ditt citat blir jag betänksam. Det innehåller en självmotsägelse och ett försök att negligera problem, du kan säkert se det om anstränger dig lite. För övrigt har jag inget emot dig personligen, du får göra vad du vill. Det är principen jag reagerar på.

Jag tänker inte gå in och diskutera saken vidare, det kommer säkert inte att resultera i något av värde. Dessutom måste jag plöja igenom hela bibban för att se om dom invändningar jag har nämns och det orkar jag som sagt inte. Det är inte staten som skall tala om för mig vad jag skall gilla och inte gilla.

Min ståndpunkt är att efter årmiljoner av utveckling så finns det en art människa på jorden med två kön och som under hela utvecklingen fortplantat sig på vad jag kallar naturmetoden. Det har uppenbart fungerat i tusentals generationer så varför ändra ett framgångsrikt koncept?

Hörde nyss på Rapport att forskare har fått fram ett ämne ur mannens svett som har positiva effekter på kvinnans humör. Vi är skapta för varann, inte mot varandra. Till sist ett inlägg från tecknaren Beverloo:

LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 16:44)
Hörde nyss på Rapport att forskare har fått fram ett ämne ur mannens svett som har positiva effekter på kvinnans humör. Vi är skapta för varann, inte mot varandra.

Det finns ämnen i kvinnans svett som gör henne mer attraktiv för män (fast det duschar vi bort och döljer med litervis med kräm, deo och parfym). Forskarna har också kommit på att det är närheten efter sex, inte nödvändigtvis sexet i sig, som gör att kroppen bildar "lycklig-hormoner" (oxcyto-nånting) och att det bästa är om vi sover nära varandra. Forskarna har kommit på så mycket som vi redan vet av erfarenhet och egna upptäckter. Spelar det någon roll för den som tycker att det egna könet är mer upphetsande än det motsatta?

Kan vi inte bara få vara de vi är och vara nöjda med det?
Gossen Ruda
Frågar du mig? Jovisst, var och en får bli lycklig på sitt sätt. Det JAG reagerar på är när jag hör och läser att homosex skulle vara lika naturligt som heterosex.
LadyG
Men det är det ju? Homosexualitet förekommer i djurriket också. Det är inte bara människan som har sex för att det är kul heller för den delen. Varför skulle mänskligheten ha patent på allt roligt? smile.gif

Det kanske inte är lika vanligt med homosexualitet, men det är lika naturligt.
Pirum
Fast att något är naturligt innebär inte automatiskt att det är bra. Schimpanser spöar gärna upp sina honor, delfiner är otrevliga jävlar, och våra gulliga katter, tja, de är ju inga änglar direkt.

Vill bara inflika att jag har flera vänner som är homosexuella, och det har jag inga problem med.
myskmadra
Ojj, ojjj vilken lång tråd!
F! sätter verkligen igång en del.
Mitt inlägg blir: (och gör tråden ännu längre)

1. "kärleken finns i själen och själen har inget kön"

2. "kvinnor har rätt att sticka upp, medietränade eller inte"

3. Jag tycker att det bra att ta tag i saker som är fel och orättvisa i samhället. I F! görs det samt att debatt sätts igång, vinklad eller inte.
Alltid leder det någonstans. Värst är när det står stilla och alla tigande accepterar läget. De som kämpade för den kvinnliga rösträtten var säkert inte heller så väl sedda, vad tror ni?

Hälsar Myskmadra
smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (LadyG @ 22-09-2005, 18:56)
Men det är det ju? Homosexualitet förekommer i djurriket också. Det är inte bara människan som har sex för att det är kul heller för den delen. Varför skulle mänskligheten ha patent på allt roligt? smile.gif

Det kanske inte är lika vanligt med homosexualitet, men det är lika naturligt.

Var då? Det enda jag känner till är hos bonobonerna(dvärgschimpanser) och där har man sett honor som stimulerar sig själv och andra. Men det är ljusår därifrån till att honor eller hanar bara försöker ha sex med varandra. Den bonobonhane som hoppar upp en annan hane och stoppar upp snoppen i analöppningen blir nog inte långlivad.

Sen förekommer det väl lite här och var att hanar försöker bestiga varandra men mer än så blir det inte. Dom stackarna är väl frustrerade över honbrist. tongue.gif

Känner du till mer?
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 20:17)
Sen förekommer det väl lite här och var att hanar försöker bestiga varandra men mer än så blir det inte. Dom stackarna är väl frustrerade över honbrist. tongue.gif

Känner du till mer?

Missade du rabaldret om pingvinerna Squawk och Milou? Svenska flickpingviner importerades för att gay-pingvinerna skulle omvändas, men se de ville de inte alls. De svenska flickpinvinerna ratades och hanarna fortsatte att gulla med varandra istället smile.gif

Sådant beteende har observerats i det fria också, där har hanarna tagit sten att ruva istället. Samma sak hände i New York Zoo och Aukland f ö.

Man räknar med att cirka 6-10% av baggarna i världen är homosexuella.

Sen har vi diverse ödlor, delfiner och hyenor. Det är inte unikt, bara okänt.

Källor:
http://news.nationalgeographic.com/news/20..._gayanimal.html

Samt en bok värd att ta fram från biblioteket och plöja igenom: "Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity" av Bruce Bagemihl.

Jag vet inte hur komplett den här listan egentligen är, men det kanske räcker med de som finns med?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_anima...sexual_behavior
Gossen Ruda
Ok, vi pratar bara om lite olika saker. Pingvinerna kommer jag ihåg men det går knappast att dra in djurparksdjur i sammanhanget. Dom är nog ganska störda redan från början och dessutom har dom inte mycket att välja mellan. Visst händer det att en pingvinhane tar miste även i naturen, det har observerats, men könen är rätt lika. Han får dock sig en rejäl åthutning.

Även tamdjur är lite onaturligt framavlade. Tjurar kan försöka bestiga varandra och det gör även kor ibland men frågan är om det är ett naturligt beteende.

Vad som skiljer djuren från människorna däremot är att i naturen innebär ett homosexbeteende en biologisk återvändsgränd. Det genmaterialet kommer obönhörligt att kasseras för djuren har inte uppfunnit inseminationssprutan. Den konstgjorda då alltså. rolleyes.gif
Reserv
Oftast så är en bestigning av samma kön ett rent dominansbeteende, har oftast inget som helst med sex att göra.
Svante, zon 1
Vi börjar med det enklaste. LadyG har ju redan kommit med ett boktips om homosexuell aktivitet hos djur, men för den som inte hinner/orkar/kan få tag på den boken kommer här en website i stället:
http://www.rotten.com/library/sex/homosexu...-homosexuality/
Svante, zon 1
Jaha Svante, med Statens Ofantliga Utredningar kan man få fram allting.

Jaså, då är det väl en smal sak för dig att leta fram en utredning som visar att barn till homosexuella får en sämre uppväxt på något sätt. tongue.gif

Jag tänker inte gå in och diskutera saken vidare, det kommer säkert inte att resultera i något av värde. Dessutom måste jag plöja igenom hela bibban för att se om dom invändningar jag har nämns och det orkar jag som sagt inte. Det är inte staten som skall tala om för mig vad jag skall gilla och inte gilla.

Jag skall erkänna en sak: Jag har inte läst hela utredningen själv heller. Däremot vet jag om att den finns och vad den fick för resultat. Jag tycker det är ganska enkelt - vill man uttala sig om hur barn till homosexuella föräldrar mår kan man börja med att fråga dem själva - de finns nämligen redan mitt ibland oss. Svaret man får är att de inte mår sämre än alla andra och därmed borde det vara sluttjafsat. Det är alltså inte staten som talar - det är de homosexuellas barn.

Min ståndpunkt är att efter årmiljoner av utveckling så finns det en art människa på jorden med två kön och som under hela utvecklingen fortplantat sig på vad jag kallar naturmetoden. Det har uppenbart fungerat i tusentals generationer så varför ändra ett framgångsrikt koncept?

Och som jag och andra har påpekat är homosexualitet en naturlig del av människoartens och flera andra arters sexuella liv. Varför förklara något som onaturligt när det i själva verket är naturligt?
Gossen Ruda
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 21:21)
Vad som skiljer djuren från människorna däremot är att i naturen innebär ett homosexbeteende en biologisk återvändsgränd. Det genmaterialet kommer obönhörligt att kasseras för djuren har inte uppfunnit inseminationssprutan. Den konstgjorda då alltså. rolleyes.gif

Missade du det här? rolleyes.gif Om det är ett naturligt beteende varför då en återvändsgränd?
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2005, 07:56)
Vad som skiljer djuren från människorna däremot är att i naturen innebär ett homosexbeteende en biologisk återvändsgränd. Det genmaterialet kommer obönhörligt att kasseras för djuren har inte uppfunnit inseminationssprutan. Den konstgjorda då alltså.  :rolleyes:

Missade du det här? rolleyes.gif Om det är ett naturligt beteende varför då en återvändsgränd?

Gosse lilla,
Vill du få oss att tro fortplantning är enda anledningen till att du då och då vill 'stoppa in den'!? wacko.gif
LadyG
Ok, vi pratar bara om lite olika saker. Pingvinerna kommer jag ihåg men det går knappast att dra in djurparksdjur i sammanhanget. Dom är nog ganska störda redan från början och dessutom har dom inte mycket att välja mellan. Visst händer det att en pingvinhane tar miste även i naturen, det har observerats, men könen är rätt lika. Han får dock sig en rejäl åthutning.

Nej, det gäller inte bara förvirrade tamdjur. Som jag faktiskt skrive ri mitt tidigare ilägg gäller det även vilda djur. Forskare har med intresse följt pingvinernas beteenden i det vilda: ruva sten istället för ägg, gosa och sköta om varandra samt även sex. Oftast går relationerna mellan de homosexuella pingvinerna djupare än "bara sex". De bildar ett par, monogamt. Ofta för livet.

Även tamdjur är lite onaturligt framavlade. Tjurar kan försöka bestiga varandra och det gör även kor ibland men frågan är om det är ett naturligt beteende.

Löpande kor försöker bestiga varandra, i brist på tjur kan man väl säga. Eftersom detta beteende finns hos vilda bisonoxar och vattenbuffel också kan man nog inte påstå att det har med tamboskapen att göra. Det är ett beteende som går djupare än så.

Vad som skiljer djuren från människorna däremot är att i naturen innebär ett homosexbeteende en biologisk återvändsgränd. Det genmaterialet kommer obönhörligt att kasseras för djuren har inte uppfunnit inseminationssprutan. Den konstgjorda då alltså.  :rolleyes:

För alla som tittar på animal planet eller national geopgraphics är det uppenbart att djur också har sex för att de gillar det. Det är faktiskt betydligt vanligare än du tror att VILDA djur har sex utan att honan har ägglossning. Det är inte heller speciellt ovanligt att VILDA djur tillfredsställer någon av det egna könet sexuellt heller. Varför är en fråga för forskarna. Jag tror att det är för att de tycker om sex.

I Sparta ansåg man att om männen hade relationer med varandra skulle de slåss bättre. Man slåss aldrig så hårt som när man skyddar en älskare.

I antikens Rom ansågs manskroppen vara idealet. Kvinnorna smusslades in för att bli befruktade för ordningens skull. Det var med andra män en romare hade romanser, sexuella relationer och förhållanden med.

Med kristendomens intåg förbjöds homosexualitet, homofobi predikades i talarstolarna och det infördes dödsstraff för relationer mellan män. Personligen tror jag att den medeltida kyrkan lade sig i för mycket i allt och tog något fullt naturligt och gjorde det till skam. För innan de kristna började gapa var sexualiteten naturlig och sex inte tabu. Men det sista är bara min gissning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon