|
Nä du Cic, bäst i världen är han bara i dina ögon och det är ju en jäkla tur Det är nog med bråk som det är.
CITAT (annama @ 16-09-2005, 22:10) Såklart!!
Bra, då är vi i alla fall överens om en sak. Det övriga är förmodligen generationsklyftan.
CITAT (annama @ 16-09-2005, 22:45) Bra, då är vi i alla fall överens om en sak. Det övriga är förmodligen generationsklyftan. :unsure: :unsure: Tror att många av oss skulle vara mer ense i många frågor om vi fick prata med varandra. Förklara med mer ord, gester och tonfall vad vi menar. Blir ibland svårt att "tala nyanserat" i skrift.
*Felix matte*
16-09-2005, 23:20
CITAT (annama @ 16-09-2005, 21:51) Cic.
Jag har varit gift med samma karl i över 50 år, trivs med det fortfarande, känner mig inte som en förrädare mot mina "systrar" för att jag har gift mig med en karl. Enligt vad Tiina R. har sagt så är det precis det jag är, för det har faktiskt hänt att jag har legat med honom också, vilket bevisas av att jag har två söner.
Fi på mig :angry: :angry: :angry: Inte alls Fi på dig jag har också varit gift med samma karl i 40 år och känner mig absolut inte som någon förrädare. Partnerskap må väl gå an.. men att två av samma kön ska få gifta sig kyrkligt det är inte jag med på. För att slippa få alltför många ruttna tomater och hårda äpplen slängda på mig så vill jag förtydliga med följande... Alla har rätt till att leva det liv som passar dem bäst... hetero, homo, bisexuell... men förden skull ska inte kyrkan ändra sig.
zaaritha
16-09-2005, 23:35
Men; två av samma kön, ska väl också få ha ett liv ihop??
*Felix matte*
16-09-2005, 23:36
CITAT (zaaritha @ 17-09-2005, 00:35) Men; två av samma kön, ska väl också få ha ett liv ihop?? Jamen så klart de ska.
zaaritha
16-09-2005, 23:37
Svårt att säja nå´t i detta ämne! Men; ska de få adoptera barn??
*Felix matte*
16-09-2005, 23:38
CITAT (zaaritha @ 17-09-2005, 00:37) Svårt att säja nå´t i detta ämne! Men; ska de få adoptera barn?? Tycker inte jag.
zaaritha
16-09-2005, 23:40
Nja--det tycker även jag är tveksamt--trots att jag har vänner som lever ihop, som "gaya".
*Felix matte*
16-09-2005, 23:42
CITAT (zaaritha @ 17-09-2005, 00:40) Nja--det tycker även jag är tveksamt--trots att jag har vänner som lever ihop, som "gaya". Har jag också.
zaaritha
16-09-2005, 23:45
Mina kompisar vill adoptera ett litet barn. Men; hur blir det? Kan ett barn förstå?
ninnisky
16-09-2005, 23:51
Känner att jag har fördomar - som jag egentligen inte vill ha! Nä, nog bäst att jag är tyst nu! God Natt på er!
Det får mig att undra om barn är en mänsklig rättighet? Något man ska ha "rätt till"? Jag vet inte, det känns som om många vill ha barn för sin egen skull men inte tänker på barnen; Det gäller många hetero-föräldrar också. Som sagt; Jag vet inte. Jag är alldeles för trött för att tänka annat än i väldigt luddiga termer, och då blir det bara fel. Gonatt på er allihop!
Om två personer av samma kön ska få gifta sig i kyrkan eller inte......... Måste erkänna att det tycker inte jag har någon större betydelse, jag gick ur Svenska kyrkan för många år sedan efter att ha hört en kvinnlig präst som i radion försvarade en muslim som ritualslaktat får på Österlen och dömts för djurplågeri. Hon hänvisade till religionsfriheten och ansåg att han inte skulle dömas för brott. Jag blev tvärilsk, ryckte till mig bilnycklarna och drog ner till pastorsexpeditionen och "sade upp" mig. Om jag skulle engagera mig i någon speciell religion idag ligger buddismen närmast, det är för mig den mest sympatiska religionen. Nu har väl detta knappast med Fi att göra, vad jag menar är att kyrka eller inte så får folk välja partners som dom känner för, så länge dom också accepterar att jag får leva som jag vill. Tiina R. & co. har ingen rätt att kalla oss gifta gamla tanter för förrädare, jag bryr mig inte om hur dom själva lever. Jag är lite skeptisk till att alla ska ha rätt till att adoptera, det finns människor av alla olika sexuella sammansättningar som inte borde ha barn alls, alltså även bland homo och lesbiska par.
Kasta gärna tomater, mina blev ganska få och dåliga i år!
CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 00:20) Partnerskap må väl gå an.. men att två av samma kön ska få gifta sig kyrkligt det är inte jag med på. Det där är en av de frågor jag har jättesvårt att veta hur jag ska ta ställning till. De som inte är kyrkligt insatta tycker nog att det är jättelöjligt och orättvist att inte homosexuella ska få gifta sig kyrkligt men det är ju så oerhört djupt rotat i en kristen att ett äktenskap välsignat av Gud gäller man och kvinna och inget annat. Jag tycker absolut att homosexuella ska ha möjlighet att ingå partnerskap och kunna få samma juridiska rättigheter som äkta makar, men måste de prompt gifta sig i Gud och församlingens närvaro?? Det är ju inte nödvändigt för dem om de enbart är ute efter de juridiska rättigheterna. Min man är väldigt rädd för att det ska komma en lag som tvingar honom att viga homosexuella. För honom skulle det kännas ungefär som att stå vid altaret och säga att Djävulen är herren.
Finns det alltså inga homosexuella som är kristna/religiösa?
wolkenkrabber
17-09-2005, 09:16
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 10:13) Finns det alltså inga homosexuella som är kristna/religiösa? det var det jag tänktre på med
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 10:13) Finns det alltså inga homosexuella som är kristna/religiösa? Jo det är klart att det gör och i så fall borde de vara medvetna om att det är oerhört paradoxalt att be om Guds välsignelse för ett homosexuellt äktenskap.
Jag gick ur Svenska kyrkan för flera år sen och jag blir gladare för varje år jag inte är med där. CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:10) Min man är väldigt rädd för att det ska komma en lag som tvingar honom att viga homosexuella. För honom skulle det kännas ungefär som att stå vid altaret och säga att Djävulen är herren. För länge sen när min dotter var liten läste vi på en löpsedel om ett par som döpt sitt barn i Djävulens namn. Dottern säger då att "det är ju inte värre än att döpa sitt barn i Guds namn".
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 10:27) För länge sen när min dotter var liten läste vi på en löpsedel om ett par som döpt sitt barn i Djävulens namn. Dottern säger då att "det är ju inte värre än att döpa sitt barn i Guds namn". Ja så kanske man kan tycka när man inte är insatt i vad det handlar om. Många lägger ju inte några värderingar alls i att gifta sig i kyrkan heller utan tycker bara att det är en kul grej, vackert och traditionellt. Men om man börjar tänka tillbaka på meningen med det hela så blir det en helt annan innebörd.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:31) Många lägger ju inte några värderingar alls i att gifta sig i kyrkan heller utan tycker bara att det är en kul grej, vackert och traditionellt. Men om man börjar tänka tillbaka på meningen med det hela så blir det en helt annan innebörd. Så egentligen är det bara de religiösa som ska få gifta sej kyrkligt? Eller räcker det med att man är medlem i kyrkan? Eller icke-medlemmar ska kanske inte få gifta sej i kyrkan heller?
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 10:40) Så egentligen är det bara de religiösa som ska få gifta sej kyrkligt? Eller räcker det med att man är medlem i kyrkan? Eller icke-medlemmar ska kanske inte få gifta sej i kyrkan heller? Det har jag inte sagt! Det kan man inte neka dem eftersom det inte finns något i Bibeln som förbjuder det. Däremot kan man ju undra varför folk ber om Guds välsignelse om de inte ens tror på Gud.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:47) CITAT (Berith @ 17-09-2005, 10:40) Så egentligen är det bara de religiösa som ska få gifta sej kyrkligt? Eller räcker det med att man är medlem i kyrkan? Eller icke-medlemmar ska kanske inte få gifta sej i kyrkan heller? Det har jag inte sagt! Det kan man inte neka dem eftersom det inte finns något i Bibeln som förbjuder det. Däremot kan man ju undra varför folk ber om Guds välsignelse om de inte ens tror på Gud.  Menade inte att du sagt något sånt - undrade bara hur det "funkar" egentligen. Trodde bara att t.ex. icke-medlemmar kunde nekas vigsel i kyrkan av den enkla anledningen att de inte är medlemmar. Intressant att du säger att det "kan man inte neka dem eftersom det inte finns något i Bibeln som förbjuder det".
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 11:43) Trodde bara att t.ex. icke-medlemmar kunde nekas vigsel i kyrkan av den enkla anledningen att de inte är medlemmar. Intressant att du säger att det "kan man inte neka dem eftersom det inte finns något i Bibeln som förbjuder det". Hmmm...jag vet faktiskt inte hur det är om icke-medlemmar kommer och vill gifta sig i kyrkan, det måste jag fråga min man om och han är på läger just nu. Det är möjligt att de ombeds att bli medlemmar först och det kan jag inte se något konstigt med. Varför skulle man vilja ta del av något om man är så helt emot hela principen? Många är ju med i Svenska kyrkan utan att vara kristna och det är inget förbud mot det heller. Jag kan inte se något fel i att Gud välsignar ett äktenskap även om makarna inte är aktivt religiösa. Det är inget som strider mot Bibelns ord....det var det jag menade med citatet som du tyckte var intressant. Däremot står det ju faktiskt i Bibeln (nu vet jag tyvärr inte ordagrant) att äktenskapet är mellan man och kvinna. Jag kanske tycker att det är himla orättvist att jag inte kan få vara gift med två karlar...men jag kräver inte att lagen och Bibeln ska skrivas om bara för att passa mina önskemål Nu var detta ett ganska extremt exempel och jag jämställer det INTE med homosexualitet....det var bara ett exempel.
Själva vigselsnacket som dom läser ur bibeln är väl på nåt ungefär "äktenskapet är instiftat av gud för att förena man och kvinna"? Då betyder juh det automatiskt tycker jag att homopar inte ska få gifta sig i kyrkan. Men om en man t.ex. har genomgått en könsoperation för att han känt sig fången i en mans kropp, då anser i alla fall jag att han är en kvinna och ska få gifta sig med en man i kyrkan. Jag är inte homofobiker, jag har mycket nära bekanta som är homosexuella, bara dom håller sin sexualitet för sig. Jag sitter juh inte och grovhånglar med min sambo helt öppet, m.a.o. jag håller min sexualitet för mig själv. En av mina jäntor däremot uppvisar ett suspekt beteende vad det gäller gaykulturen, är det en ungdomsfas som mina andra barn inte gått igenom eller vad?  Det är Pridefestivaler och gayfester, nu vet jag juh inte om hon försöker provocera fram vart gränserna är dragna, men hur och var drar man gränserna för sina barn?  Hon är 25 och jag hoppas att "det går över" fast jag vet att det inte är en sjukdom, hon påstår att hon hatar allt vad det gäller killar, dom är svin i hennes ögon. Jag tror i själva verket att det bottnar i våldtäkten och hoppas att det kan uppenbara sig en trevlig grabb som får henne att känna sig värdefull som kvinna.  Usch! jävla dravel man drar upp här då, skulle kanske skrivits i svammeltråden, det känns som jag svamlar när jag ska försöka förklara hur det känns när jag inte har en susning om vad jag snackar om.
andreas i uppsala
17-09-2005, 11:16
så länge de bara inte ger sig på exotodlandet så är jag nöjd  annars bryr jag mig inte vad Gudrun II gör. Jag har en skyddad bakgård
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 12:09) En av mina jäntor däremot uppvisar ett suspekt beteende vad det gäller gaykulturen, är det en ungdomsfas som mina andra barn inte gått igenom eller vad?  Det är Pridefestivaler och gayfester, nu vet jag juh inte om hon försöker provocera fram vart gränserna är dragna, men hur och var drar man gränserna för sina barn?  Hon är 25 och jag hoppas att "det går över" fast jag vet att det inte är en sjukdom, hon påstår att hon hatar allt vad det gäller killar, dom är svin i hennes ögon. Jag tror i själva verket att det bottnar i våldtäkten och hoppas att det kan uppenbara sig en trevlig grabb som får henne att känna sig värdefull som kvinna. Det ligger nog en hel del i det du säger om våldtäkten. Om hon säger att hon hatar män och att de är svin så låter det som något annat än homosexualitet tycker jag. Stackars tjej...jag hoppas verkligen hon kan komma igenom traumat med våldtäkten. Jag tror att du får låta henne hållas och inte göra nån stor sak av festivalerna och gayfesterna utan låt henne komma underfund med vem hon är. Bara finnas där för henne om hon behöver. Du verkar vara en toppenpappa så jag tror i och för sig inte du behöver några råd angående det!
Mycket prat om kyrkan nu.. Könsneutrala äktenskap handlar egentligen inte om att HBT-personer ska få gifta sig i kyrkan eller inte, utan om juridik. Kolla äktenskapsbalken och jämför sedan med partnerskap.
Vilka som ska få gifta sig i kyrkan eller inte lägger jag mig inte i eftersom jag inte är medlem där.
Och vad är HBT personer för nåt?  Ska man behöva en förkortningskatalog för att kunna läsa trådarna numera, samma sak på barntråden  Äh, jag kom kanske på det själv, Homo, Bi, Transexuella, eller?
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 14:45) Och vad är HBT personer för nåt?  Ska man behöva en förkortningskatalog för att kunna läsa trådarna numera, samma sak på barntråden  Homo- Bi- och Transpersoner.
CITAT Par av samma kön som vill få en heltäckande rättslig reglering av sin samlevnad kan sedan år 1995 registrera sitt partnerskap. Bestämmelser om partnerskap finns i lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap.
Ett registrerat partnerskap har med ett par undantag samma rättsverkningar som ett äktenskap. En skillnad är att partner inte har tillgång till assisterad befruktning inom den svenska sjukvården. Vidare gäller inte vissa förmåner för änkor som övergångsvis finns kvar. Inte heller gäller de internordiska reglerna om äktenskap (förordningen [1931:429]om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmynderskap).
Riksdagen har nu tillkännagivit för regeringen som sin mening att regeringen bör tillkalla en parlamentarisk utredning för att utreda frågan om en könsneutral äktenskapslagstiftning (bet. 2003/04:LU22). Också regeringen anser att tiden är mogen att på nytt överväga om homosexuella bör kunna ingå äktenskap. Uppdraget bör anförtros åt en särskild utredare som biträds av referensgrupper. Källa: RegeringskanslietJag förstår inte vad Fi tjafsar om. Snacka om att sparka in öppna dörrar.
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 14:45) Och vad är HBT personer för nåt?  Ska man behöva en förkortningskatalog för att kunna läsa trådarna numera, samma sak på barntråden  Äh, jag kom kanske på det själv, Homo, Bi, Transexuella, eller? Vad var det för förkortningar du funderade på i barntråden då? Var det det jag skrev? PMS betyder premenstruella spänningar och SVBK är den föraktfulla benämningen på kvinnor med oförklarlig värki kroppen (Svider, värker och bränner-kärringar)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 15:05) CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 14:45) Och vad är HBT personer för nåt?  Ska man behöva en förkortningskatalog för att kunna läsa trådarna numera, samma sak på barntråden  :( Äh, jag kom kanske på det själv, Homo, Bi, Transexuella, eller? Vad var det för förkortningar du funderade på i barntråden då? Var det det jag skrev? PMS betyder premenstruella spänningar och SVBK är den föraktfulla benämningen på kvinnor med oförklarlig värki kroppen (Svider, värker och bränner-kärringar) Aha, det va´kärringbrännan jag inte visste förkortningen på, hmm, konstigt när jag har en söndervärkt sådan här hemma.  Men den är väl det som senare kom att heta Fibromyalgi?
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 15:08) Aha, det va´kärringbrännan jag inte visste förkortningen på, hmm, konstigt när jag har en söndervärkt sådan här hemma.  Men den är väl det som senare kom att heta Fibromyalgi?  Ja ungefär så är det ja! Men fortfarande är det inte alla läkare som accepterar det som sjukdom  Stackars din sambo, har hon mycket ont?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 15:11) CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 15:08) Aha, det va´kärringbrännan jag inte visste förkortningen på, hmm, konstigt när jag har en söndervärkt sådan här hemma.  :huh: Men den är väl det som senare kom att heta Fibromyalgi?  Ja ungefär så är det ja! Men fortfarande är det inte alla läkare som accepterar det som sjukdom  Stackars din sambo, har hon mycket ont?  Kroniskt dygnet runt så man fungerar väl mest som en "mappa" här i hushållet, men det går det med, alla är införstådda i situationen så det går.
CITAT (Reserv @ 17-09-2005, 15:13) Kroniskt dygnet runt så man fungerar väl mest som en "mappa" här i hushållet, men det går det med, alla är införstådda i situationen så det går.  Arma människa! Vad har hon provat för behandlingar då, några alternativa? Min svärmor har haft fibromyalgi sen 70-talet nån gång så jag har sett vilket elände det är
För att återknyta till kyrkan, och äktenskap. Jag menar att äktenskap bör vara en civilrättslig sak, och då kan staten gärna besluta att det handlar om man-kvinna, kvinna-kvinna, man-man, eller vad som helst, bara det är demokratiskt förankrat och ett frivilligt avtal mellan vuxna människor.
Sen kan ju de religiöst lagda lägga en extra dimension på det hela, att de välsignas av Gud, Allah, ett träd i skogen eller nåt annat. Och där bör staten inte blanda sig i, så länge det inte bryter mot lagen. (tvång, underårig, etc) Självklart bör religiösa församlingar ha rätt att inte viga personer som inte är troende, eller som grovt bryter mot religionens regler. Det finns kristna kyrkor som inte bara vägrar viga homosexuella, utan även vägrar acceptera skilsmässor. Det tycker jag är ok, även om jag inte själv fullt ut delar eller förstår de åsikterna.
Just nu är Svenska Kyrkan under hårt tryck att inte bara godta kvinnliga präster (vilket den oftast gör), utan även tvinga bort ledare som inte accepterar kvinnliga präster.
Visserligen är Svenska Kyrkan ett specialfall, eftersom den är så kraftigt subventionerad av staten, men det är inte rimligt att särskilda krav ska ställas på den, men inte på andra religiösa församlingar. Skulle vilja se regeringen tvinga igenom kvinnliga präster i judiska, katolska, muslimska församlingar.
Vill för tydlighetens skull påpeka att jag tycker det är BRA med kvinnliga präster, och att homosexuella självklart bör få gifta sig. Fast inte i de kyrkor som inte vill viga homosexuella par. Det måste vara tillåtet för religiösa samfund att faktiskt vara just religiösa. Många i Svenska Kyrkans ledning behandlar bibeln ungefär som Riksdagen behandlar grundlagen, som något som ligger utanför dörren och som man uppmuntras torka av skorna på.
Som medlem i Svenska Kyrkan kommer jag imorgon att rösta MOT Sverigedemokraterna, FÖR kvinnliga präster, och FÖR en kyrka mer fristående från staten. Om jag hittar ett sånt parti alltså, annars blir det väl sofflocket.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 11:56) CITAT (Berith @ 17-09-2005, 11:43) Trodde bara att t.ex. icke-medlemmar kunde nekas vigsel i kyrkan av den enkla anledningen att de inte är medlemmar. Intressant att du säger att det "kan man inte neka dem eftersom det inte finns något i Bibeln som förbjuder det". Hmmm...jag vet faktiskt inte hur det är om icke-medlemmar kommer och vill gifta sig i kyrkan, det måste jag fråga min man om och han är på läger just nu. Det är möjligt att de ombeds att bli medlemmar först och det kan jag inte se något konstigt med. Ok. Undrade bara om det fortfarande är så - som det i alla fall var tidigare - att minst en av bruden eller brudgummen var tvungen att vara medlem i Svenska kyrkan för att de skulle få vigas där. Icke-medlemmen fick automatiskt hänga med på vigseln så att säga, utan att det var krav på medlemsskap alltså.
CITAT (Berith @ 17-09-2005, 16:34) Ok. Undrade bara om det fortfarande är så - som det i alla fall var tidigare - att minst en av bruden eller brudgummen var tvungen att vara medlem i Svenska kyrkan för att de skulle få vigas där. Icke-medlemmen fick automatiskt hänga med på vigseln så att säga, utan att det var krav på medlemsskap alltså. Mm...det kan hända att det stämmer. Det måste jag fråga gubben så fort jag får tillfälle. Återkommer om det sen.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 16:49) CITAT (Berith @ 17-09-2005, 16:34) Ok. Undrade bara om det fortfarande är så - som det i alla fall var tidigare - att minst en av bruden eller brudgummen var tvungen att vara medlem i Svenska kyrkan för att de skulle få vigas där. Icke-medlemmen fick automatiskt hänga med på vigseln så att säga, utan att det var krav på medlemsskap alltså. Mm...det kan hända att det stämmer. Det måste jag fråga gubben så fort jag får tillfälle. Återkommer om det sen. Jag är med men inte sambon så vi får gifta oss i kyrkan, men inte om jag också skulle gå ur. Vi har kollat utifall att vi skulle vilja gifta oss, det var för ett halvår sen det va´så.
Jaha.... ingen ändring sen skilsmässan alltså.
*Felix matte*
17-09-2005, 17:06
Jag kan inte förstå varför icke troende och personer som inte är medlem i kyrkan vill vigas av präst i Svenska Kyrkan. Jag sympatiserar inte med Jehovas vittnen och därför är det mig helt otänkbart att jag skulle vilja vigas i Rikets Sal av någon Äldstebroder Undrar om icketroende, icke medlemmar i Svenska Kyrkan har bett om vigsel i andra kyrkor. Finns ju Katolsk, Judisk, Muslimsk m.fl att välja mellan.
Var på ett dop i svenska kyrkan där varken mamman eller pappan var medlem. Fick då veta att det var upp till varje präst att avgöra om hon/han ville ta sig an dopet. I detta fallet sa prästen ok, han tyckte att det räckte att barnet fick faddrar som var medlemmar. Dopet var i hemmet hos bebisen och inte i en kyrka, vet ej om det spelar in.
Jag frågade ju självklart varför man döper om man inte själv är medlem - och fick till svar; tradition och att barnet skulle "slippa" ett vuxendop om det ville konfirmeras!!
Vet dock inte om samma gäller för vigslar.
zaaritha
17-09-2005, 22:33
Låt alla få leva som de vill! Det kvittar väl om man är homo, transa--eller hetero!?
Margaretha
18-09-2005, 00:04
OM det är sant - som jag läste i en tidning häromdagen - att (minns inte siffrorna absolut säkert, men nära nog) bara 7% av svenska män städar och 3% tvättar - när skulle då de arbetande mammorna, som efter arbetet måste hinna sköta hemmet också någonsin hinna träffa sina barn? Mammor som är hemma med barnen sköter också hemmet, men männen koncentrerar sig på barnen och sina hobbies!! Kan det verkligen stämma? Jag har en man själv som både städar och tvättar och vi blev väldigt förvånade över siffrorna. Läste också nyligen att initiativen till de flesta skilsmässor tas av kvinnorna därför att de är trötta på att vara mammor åt sina män och sköta det mesta hemma. Hur går detta ihop med barnledighet för pappor? Är det inte en ny kvinnofälla?
Det där låter helt främmade för mig. Min man och jag städar och tvättar ungefär lika ofta. Det beror väl på vem som får tag i dammsugaren först  Ingen av oss står iofs ut när det är rörigt, vi är nog ungefär lika "toleranta" på den punkten så det faller sig ganska naturligt.
CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 18:06) Jag kan inte förstå varför icke troende och personer som inte är medlem i kyrkan vill vigas av präst i Svenska Kyrkan.  ;) Kanske för att brudparet ser kyrkan som en byggnad? Ungefär som att vigas i sin egen trädgård eller på en klippa vid havet, det är bara en "vigselplats"? Får vem som helst viga ett par i en kyrka eller måste det vara just en präst? Alltså... kan man ha en borgerlig vigsel i en kyrka?
birgitek
18-09-2005, 07:39
CITAT (zaaritha @ 17-09-2005, 23:33) Låt alla få leva som de vill! Det kvittar väl om man är homo, transa--eller hetero!? YES, självklart! Birgit Ek
CITAT (Margaretha @ 18-09-2005, 01:04) OM det är sant - som jag läste i en tidning häromdagen - att (minns inte siffrorna absolut säkert, men nära nog) bara 7% av svenska män städar och 3% tvättar - när skulle då de arbetande mammorna, som efter arbetet måste hinna sköta hemmet också någonsin hinna träffa sina barn? Ja i många fall är det sant! Inte alla naturligtvis, men jag har hört många tjejer berätta att när det har varit dags för dem att lämna över barnledigheten till pappan har de mötts av kaos när de kommer hem från jobbet. När de har ifrågasatt det har pappan surt påpekat att han är hemma för att ta hand om sitt barn, inte hushållet. Det kan mycket väl vara en kvinnofälla det med som jag ser det. Den dagen jag måste börja jobba igen vet jag hur det kommer att bli. Min man kommer alltid att jobba mycket mer än jag så det blir jag som får ta hushållet också. Å andra sidan får jag ju vila upp mig på jobbet om dagarna då! Min erfarenhet har varit att det är mycket tyngre och stressigare att vara hemmafru med ett oerhört aktivt barn, än att arbeta med akut medicinsk vård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|