Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
silos
CITAT (Reserv @ 25-09-2005, 16:50)
CITAT (silos @ 25-09-2005, 16:44)
Jäkäti jäk bla bla bla blaaaa och munnen bara gå jäkätijäkblablablablaaaaa sad.gif  :(  :(  :(  :(  :(

Love makes the world go around ........  :wub:  :wub:  :wub:

Sorry Solis, kärlek är inte rätt grej just nu wub.gif

Kärlek är A L L T I D rätt grej;men vi människor är tyvärr inte medvetna om det sad.gif
Fenja
Jag begriper inte varifrån denna idioti om att humorn ska försvinna från forumet kommer i från?!!
Att dra de slutsatserna av att jag i varje fall, är innerligt trött på kalsongskämten och chatflamsandet är att göra det ganska enkelt för sig. Reserv välkomnar ALLA till Småprat ungefär som om hon vore någonsorts sektledare och har tillskrivit sig en hälbrägdagörande förmåga att skapa god stämning... Jag håller INTE med om det!! Och då ska jag försvinna från småprat, men då är det inte mobbing eller att skrämma i väg folk för det är ju bara den där jävla Fenja det handlar om.
Tråden som Sulawesii startade om att göra bort sig är ett GOTT exempel på humor som har ett allmängiltigt intresse och det tycker jag också är jättekul. Uttryck för inbördes beundran som många av "tramstrådarna" innehåller hör hemma på en chat eller som pm.
Mvh
Fenja
AnitaO
Sen var det ju också så att Bettson vädjade om en vapenvila för att slippa grälen.
Man kan helt enkelt bara låta varandra vara i fred.
Det var en alldeles utmärkt idé, och hade säkert fungerat.
Men en vapenvila kan inte vara ensidig. Det kräver att alla är intresserade av att få slut på tjafset.
Men tyvärr är inte alla intresserad av det, och det är näringen i hela smeten.

Man kan ju inte gå in och bestämma över vad andra människor ska skriva om och skämta om.
Om någon skojar i en tråd och det inte är min sorts humor, så läser jag väl nåt annat.
Hur jävla svårt kan det vara? Fattar inte.
Pirum
Jag trivs som sagt var bra i Småprat. Men skulle gärna se att hela forumet (dvs, även trädgårdsdelarna) kombinerades med en chat-kanal på IRC.

Själv lider jag av defekten att jämt skriva onödigt långt och omständligt; jag hade gärna varit bättre på att uttrycka mig kort och koncist.

Jag ser alltså själv inget fel med att folk skriver "one-liners".

Men jag inser att en del anser att man i ett forum bör skriva "brev", medan andra menar att man bör skriva "1 mening, möjligen med en eller två bisatser".

"Brev-skrivarna" får då spader på att en tråd de kollade för 15 minuter sedan har 3 sidor nya inlägg, de flesta skrivna på 1 rad.

"1-mening-skrivarna" däremot tycker att forumet är "dött" om det bara kommer 3 inlägg i timmen.

Själv tror jag att brev-skrivarna nog egentligen skulle föredra en mailinglista där nya inlägg bara skickas 1 gång per dag (som gamla Fidonet), medan 1-meningskrivarna nog skulle må bäst i en chat.

För egen del anser jag ju att ett forum mår bäst av att kombinera båda delarna, och jag tycker att Odla-forumena (taskig plural där av mig) fyller detta krav bra. Enligt mig behövs inga förändringar, möjligen mer hyfs, men, det är något som andra får bråka om, jag tycker det är bra som sagt.

Att fixa en chat på IRC är enkelt. Finns säkert flera medlemmar här som har kunskaper om det. Går dessutom att kombinera med java-klient här på Odla.nu för att enkelt kunna chatta utan att installera Mirc eller annan klient. Ett krav på chaten bör vara möjlighet att registrera en pseudonym, så ingen kan skriva under annans identitet.

Jag själv har tyvärr inte tid att fixa en chat.
birgitek
Visst var det väl nån, Oldwolfie kanske, som drog igång en chat men den slutade visst med jättegräl. Nu deltog jag inte själv, så jag kan ju missuppfattat vad jag hört från andra.
Birgit Ek
Magdis
CITAT (Fenja @ 25-09-2005, 17:26)
Reserv välkomnar ALLA till Småprat ungefär som om hon vore någonsorts sektledare och har tillskrivit sig en hälbrägdagörande förmåga att skapa god stämning...

Det har hackats väldigt mycket på Reserv i alla trådar och det klagas på att vissa blir utanför o.s.v. och då har han påtalat att alla är välkomna att delta. Vad är det för fel med det? Han vänder hela tiden andra kinden till när det klagas på honom, ser du inte det?
silos
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 25-09-2005, 18:27)
Reserv välkomnar ALLA till Småprat ungefär som om hon vore någonsorts sektledare och har tillskrivit sig en hälbrägdagörande förmåga att skapa god stämning...

Det har hackats väldigt mycket på Reserv i alla trådar och det klagas på att vissa blir utanför o.s.v. och då har han påtalat att alla är välkomna att delta. Vad är det för fel med det? Han vänder hela tiden andra kinden till när det klagas på honom, ser du inte det?

Just det:låt Reserv vara ifred wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Ophelia
CITAT (birgitek @ 25-09-2005, 18:25)
Visst var det väl nån, Oldwolfie kanske, som drog igång en chat men den slutade visst med jättegräl. Nu deltog jag inte själv, så jag kan ju missuppfattat vad jag hört från andra.
Birgit Ek

Vad tråkigt. Tror det skulle vara roligt med en chat, men givetvis inte om det blir bråk.

Jag har funderat en del på detta med att skriva här. Känns inte alls lika skoj eller rättare sagt så är jag MYCKET mer osäker på att skriva än jag var tidigare. Tror jag fick mig en tankeställare efter inlägget om att vi som har kunnat tramsa inte tas på allvar när vi skriver seriösa inlägg. Känns ganska blä. Ska ta mig en funderare på detta.
Reserv
Jag begriper inte varifrån denna idioti om att humorn ska försvinna från forumet kommer i från?!!
Att dra de slutsatserna av att jag i varje fall, är innerligt trött på kalsongskämten och chatflamsandet är att göra det ganska enkelt för sig. Reserv välkomnar ALLA till Småprat ungefär som om hon vore någonsorts sektledare och har tillskrivit sig en hälbrägdagörande förmåga att skapa god stämning... Jag håller INTE med om det!! Och då ska jag försvinna från småprat, men då är det inte mobbing eller att skrämma i väg folk för det är ju bara den där jävla Fenja det handlar om.
Tråden som Sulawesii startade om att göra bort sig är ett GOTT exempel på humor som har ett allmängiltigt intresse och det tycker jag också är jättekul. Uttryck för inbördes beundran som många av "tramstrådarna" innehåller hör hemma på en chat eller som pm.
Mvh
Fenja

Det blir en ganska pissig stämmning här inne när det startas en sån här tråd, men det har du säkert inte märkt eftersom du är en av eldningsmästarna som håller igång det. Att jag (som dessutom en en karl, alltså en han ) sagt att alla är välkommna i småprat, vänder du till att jag likt en sektledare tror mig ha hälbrägdagörande förmågor, och påstår att jag tror att jag allenast kan skapa god stämmning här. Det var för att klargöra att småprat står öppet för alla, vilket inte alla trådarna gör, då jag själv blivit ombedd att återgå till småprat där jag hör hemma. Varför läser du Fenja in sånt som inte finns i raderna? Kalsongskämt eller inte, det är valfritt att delta eller låta bli trådarna, alla trådar är inte såna. Dessutom så var det inte ens jag som började skämta om sånt heller, men du tillskriver mig allt jävulskap som kan vara på odla. Ingen har bett dig att hålla dig ifrån småprat, det väljer du väl själv, men att du har blivit ombedd att låta oss få ha våra trådar ifred, det har du flera gånger. Inte fasen går jag eller nån annan in i dom andra avdelningarna och ifrågasätter vad ni avhandlar där, eller ställer krav på att vi är så jävla less på att läsa om alla jädra Hoyor, pellisar, korgodlingar eller vad det månde va´. Låt småprat få va´ifred, delta eller låt bli, men ingen har blitt ombedd att dra härifrån, än i alla fall. Ni damer som gärna vill hålla igång diskussioner och bråk, tycker ni verkligen att ni gör det gemytligt och trevligt nu? Själv skulle jag gladeligen va´utan den här tråden helt och hållet.
Inga från Närke
Håller med dig Reserv i mycket av det du skriver.
Kan vi inte enas om att denna tråd är slut nu och sedan i fortsättningen håller vi oss i skinnet. Ser vi någon som vill gå in och bryta en tråd med ett annat ämne än vad den var avsedd för så skriver vi omgående till Ingemar att han tar bort de inläggen så vi kan få slut på detta för all framtid.
Det har väl med att man kan vara anonym då vågar man gnälla, tjafsa eller vad det nu kan heta.

Som sagt det du skriver Reserv var bra.
Citerar:
"Inte fasen går jag eller nån annan in i dom andra avdelningarna och ifrågasätter vad ni avhandlar där, eller ställer krav på att vi är så jävla less på att läsa om alla jädra Hoyor, pellisar, korgodlingar eller vad det månde va´. Låt småprat få va´ifred, delta eller låt bli, men ingen har blitt ombedd att dra härifrån, än i alla fall. Ni damer som gärna vill hålla igång diskussioner och bråk, tycker ni verkligen att ni gör det gemytligt och trevligt nu? Själv skulle jag gladeligen va´utan den här tråden helt och hållet".

Ni som vill gnälla starta en tråd som kallas Gnällspikar så kan ni hållas till där och inte gå in förstöra befintliga trådar, och vi som inte vill gnälla forsätter som tidigare i Småprat det allt mellan himmel och jord diskuteras utan gnäll, kan vi komma överens om det. rolleyes.gif
Sedan håller jag nog med de som skrev lite tidigare i denna tråd om att vi måste försöka att lägga inläggen under den tråd det gäller då kan man också solla lite lättare vad man vill och inte vill läsa. Det var ju många av er som ville ha "Småprat ej trädgårdsrelaterat" för att det inte skulle förstöra de andra avdelningarna, men lika förb.... är ni här inne och gnäller. Ger det er inget håll er till de trädgårdrelaterade trådarna då.
Fenja
CITAT (Reserv @ 25-09-2005, 18:36)
(som dessutom en en karl, alltså en han )

Låt småprat få va´ifred, delta eller låt bli, men ingen har blitt ombedd att dra härifrån, än i alla fall.

Ni damer som gärna vill hålla igång diskussioner och bråk, tycker ni verkligen att ni gör det gemytligt och trevligt nu? Själv skulle jag gladeligen va´utan den här tråden helt och hållet".

Med TVÅ pungar också vill jag minnas... blink.gif

Jag deltar. På samma premisser som du och alla andra. ALLA är välkomna i ALLA avdelningar vill jag tro så länge man till för något av allmänintresse. Det torde i varje fall inte vara något som du råder över...

Nej, det är inte gemyligt och trevligt nu, men det här är ändå intressantare än kalsongskämt. Du bestämmer väl själv om du ska medverka i den här tråden eller är det någon som tivngar dig?!!

Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 25-09-2005, 19:08)
CITAT (Reserv @ 25-09-2005, 18:36)
(som dessutom en en karl, alltså en han )

Låt småprat få va´ifred, delta eller låt bli, men ingen har blitt ombedd att dra härifrån, än i alla fall.

Ni damer som gärna vill hålla igång diskussioner och bråk, tycker ni verkligen att ni gör det gemytligt och trevligt nu? Själv skulle jag gladeligen va´utan den här tråden helt och hållet".

Med TVÅ pungar också vill jag minnas... blink.gif

Jag deltar. På samma premisser som du och alla andra. ALLA är välkomna i ALLA avdelningar vill jag tro så länge man till för något av allmänintresse. Det torde i varje fall inte vara något som du råder över...

Nej, det är inte gemyligt och trevligt nu, men det här är ändå intressantare än kalsongskämt. Du bestämmer väl själv om du ska medverka i den här tråden eller är det någon som tivngar dig?!!

Mvh
Fenja

Fenja, jag tycker innerligt synd om dig, för innerst inne verkar du inte må nå vidare bra. Om du nu har nåt agg till nån hon så ta gärna det bråket med henne, men låt mig för all del hinna gå åt sidan. Du verkar va´en mycket bitter kvinna som är så besatt av "kalsonskämt" att du låter det förmörka hela din tillvaro och halva småprat. Jag anser att jag tagit emot betydligt mer skit än jag gjort mig förtjänt av, skulle aldrig falla mig in att slänga så mycket dynga på nån som ni gjort i åtskilliga trådar. Och till er andra som skickat mig vänliga pm, man kan inte bara stänga av när man fått så mycket skit som damerna gett, nånstans blir det fullt och det är lite svårt att gå in nån annanstans och ha en glättig yta. Teaterapa har jag aldrig vart, och kommer nog aldrig att bli. Fenja, sök upp den du har agg till och kasta skiten där istället för på mig.
Ophelia
Ni som kritiserar trams och skämt. Vilka tror ni egentligen att ni är? Vad tror ni att ni är? Briljera gärna med era växtkunskaper (vilket jag INTE förringar utan respekterar) men kom INTE och börja tala om vad som är bra och dåliga skämt eller vilka inlägg som ska anses vara roliga och vilka som är tramsiga.

Jag måste säga det att INGEN av er som nu sitter och klagar över "tramset" har någonsin gjort ett enda för att få mig känna mig välkommen. Kanske har jag frågat för korkat, svarat för dumt eller skämtat "fel" men jag måste säga att NI har då INTE skapat en god stämning för mig varjefall. Jag har insett att jag helt enkelt inte dugt för er. Hade det varit intagning till detta forum och ni suttit i intagninge, så hade jag väl fått foten rätt i ryggen. Sitter ni och betraktar er som som lite "bättre Odlaister"? med "rätt inställning för att platsa på forumet" eller vad är problemet?
Inga från Närke

Nu och lägg av och avsluta denna tråden nu räcker det.
Berith
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 17:16)
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 15:34)
CITAT (Reserv @ 25-09-2005, 14:38)
Efter typ såna här trådar så är det ganska lätt att tappa gnistan, men jag tror fast och ärligt att det är det dom är ute efter, dom som startar diskussionerna. Här gäller det bara att geta ut dom och se till att dom inte får bort humorn från forumet

Humor? Men Ina har ju humor! Betsson har ju humor! Många av dom andra som flytt sin kos har ju humor!

Men den humorn kanske inte räknas för att det inte är kissobajshumor? Eller för att det inte heller är sån humor som går ut på att mangla sönder trådar för andra? Som Betssons tråd för ett tag sen där hon berättade att hon var ledsen.... Och där ett par började mangla för att dom hade annan humor än Betsson? Och andra odlaiter hejjade på och "skrattade så dom grät"?

Jag är så glad att min humor skiljer sej från din Reserv! Och jag är så glad att jag har fått vara med om Inas och Betssons härliga humor!

tror att du har missat något berith.
läs det första inlägget i denna tråden, så ser du att ina inte någon gång nämner att humorn stör henne. wub.gif wub.gif
hon säger att hon är trött på folk som slänger skit hela tiden, eller hotar användare som en medlem just då gjorde i två trådar. wub.gif
exakt samma var det med bettsons tråd...hon var också trött på gnället och bråken som hela tiden slängdes in i alla diskutioner. hon var heller inte trött på humorn, men blev ledsen för att tråden inte fick den vändning hon önskade. huh.gif
jag tycker också att det är tråkigt att ina och bettson lagt av, men JAG anser fortfarande att dom slutade på grund av allt bråk, inte skämten.

Jodå jag ser att Ina inte nämnt ordet humor nån gång i sitt inlägg. Och det har inte jag heller sagt att hon gjort.

Reserv sa:
CITAT
---dom som startar diskussionerna. Här gäller det bara att geta ut dom och se till att dom inte får bort humorn från forumet

vilket jag tydde som att han menade att humorn inte skulle bort från forumet. Och jag påpekade att både Ina och Betsson har humor och då alltså borde kunna vara kvar.
Berith
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 17:16)
-----

sedan en sak till som jag undrar över, hur kan du bara vifta bort komentarer, som är ett svar på dina påståenden, och som sedan när dom visar sig vara fel, då är det petitesser eller strunt samma.
är det inte lika viktigt för dej att ta åt dej av kritik när du skriver uppenbara fel, som du tycker att andra ska göra?

Ska genast förklara mina "bortviftningar"!
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 25-09-2005, 16:21)
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 16:11)
Petitesser... men jag läste ditt inlägg på sidan 18 - missade väl vem som använde ordet mangla först i den tråden då.

Ja herregud....att jag inte mindes vad jag skrivit på sidan 18 i en tråd för flera veckor sen! wacko.gif
Det spelar hur som helst ingen roll vem som först nämnde ordet "mangla"...Bettsons tråd blev förstörd av bråkmakare långt innan det. Hennes vädjan om vapenvila trampades ner i skitsnack och gräl.

Skrev "petitesser" till mej själv, inte till dej. Dumt, eftersom det lätt kunde missförstås.

När du svarade att du inte använt ordet "mangla" först av alla i den tråden tog jag för givet att du kollat upp det, inte bara sa att du inte var först. Förstår naturligtvis att du inte kan komma ihåg allt du skrivit i alla trådar, inte ens de senaste veckorna.

Men jag tycker faktiskt att det spelar en stor roll vem som först nämnde ordet "mangla", eftersom det var just det ordet jag refererade till i det tidigare inlägget.
Berith
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 16:55)
Ok... Missade också tydligen en tråd av Betsson. Strunt samma! Synd är det i alla fall att hon och Ina även valde bort oss som var "på deras sida".

Strunt samma att jag missade att Betsson skrivit två trådar. Jag har läst en och det var just den jag pratade om.
mulle
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 19:56)
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 16:55)
Ok... Missade också tydligen en tråd av Betsson. Strunt samma! Synd är det i alla fall att hon och Ina även valde bort oss som var "på deras sida".

Strunt samma att jag missade att Betsson skrivit två trådar. Jag har läst en och det var just den jag pratade om.

Men Berith, har du börjat gräla med dig själv nu?
laugh.gif
Mulle

OBS! Skojat i all vänlighet, INTE elakt!
Berith
Neej det har jag inte.... men pejori undrade över min bortviftning "strunt samma" och jag gav en förklaring.
Magdis
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 19:53)
När du svarade att du inte använt ordet "mangla" först av alla i den tråden tog jag för givet att du kollat upp det, inte bara sa att du inte var först. Förstår naturligtvis att du inte kan komma ihåg allt du skrivit i alla trådar, inte ens de senaste veckorna.

Men jag tycker faktiskt att det spelar en stor roll vem som först nämnde ordet "mangla", eftersom det var just det ordet jag refererade till i det tidigare inlägget.

Du har rätt i att jag inte mindes exakt vad jag skrivit där. Det enda jag mindes var att jag inte själv kommit på uttrycket "mangla". Det är dock mycket möjligt att det var i en annan tråd än den nämnda som jag hört uttrycket först. Jag erkänner att jag villigt hakade på de desperata försöken att dränka allt bråk. Resultatet blev tyvärr inte alls det tänkta men det var med gott uppsåt. När det inte går att komma vidare i en diskussion utan det bara blir smutskastning, vad ska man göra för att få slut på eländet?
pejori
CITAT (Berith @ 25-09-2005, 20:03)
Neej det har jag inte.... men pejori undrade över min bortviftning "strunt samma" och jag gav en förklaring.

okay...då är jag med.. smile.gif smile.gif

nu går jag och hämtar hammare och spik och spikar fast händerna i golvet, för nu ger den här diskussionen inte något ytterligare, åt minstånde inte till mej. rolleyes.gif
mulle
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 20:23)
nu går jag och hämtar hammare och spik och spikar fast händerna i golvet

Mren valparna ska ju ha mat....
wub.gif
Mulle
pejori
CITAT (mulle @ 25-09-2005, 20:25)

wub.gif
Mulle

får sparka ut maten till dom wub.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 20:34)

wub.gif
Mulle

Nämen så får du väl inte göra
mulle
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:05)
CITAT (pejori @ 25-09-2005, 20:34)

wub.gif
Mulle

Nämen så får du väl inte göra

BRA Felix matte, att det finns nån här på forumet som vågar säga ifrån!!!
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mulle
Magdis
CITAT (Reserv @ 25-09-2005, 19:20)
Och till er andra som skickat mig vänliga pm, man kan inte bara stänga av när man fått så mycket skit som damerna gett, nånstans blir det fullt och det är lite svårt att gå in nån annanstans och ha en glättig yta.

Ok, jag förstår. Men om du behöver lätta på trycket nån gång när det blivit för fullt så vet du vart du kan vända dig! smile.gif
Ophelia
Over and out for me
*Felix matte*
Åsså tycker jag att så här inför natten så kan vi väl allihopa... sluta en överenskommelse... att alla får säga sin mening utan att behöva vara rädd för påhopp av någon. Ingen ska behöva känna sig ovälkommen eller "mindre värd" wub.gif Jag menar inte att vi måste älska eller tycka om alla... det räcker så bra med lite tolerans. wub.gif

Trots att mitt minne är kort så hittade jag denna gamla bekantskap... Visst är hon vacker wub.gif
mulle
CITAT (Felix matte @ 25-09-2005, 21:24)
Åsså tycker jag att så här inför natten så kan vi väl allihopa... sluta en överenskommelse... att alla får säga sin mening utan att behöva vara rädd för påhopp av någon. Ingen ska behöva känna sig ovälkommen eller "mindre värd" wub.gif  Jag menar inte att vi måste älska eller tycka om alla... det räcker så bra med lite tolerans. wub.gif

Trots att mitt minne är kort så hittade jag denna gamla bekantskap... Visst är hon vacker wub.gif

Mycket, mycket fint sagt! Jag håller helt med dig!
wub.gif
Mulle
zaaritha
Jag ÄR intresserad av både ute--o -inneväxter!!
Men--har fått pm att jag inte är välkommen på "småprat"--eller nå´n avdelning --för övrigt!
Jag är tydligen en "bråkmakare" o det har aldrig vart min mening!!
Jag har kort stubin, jag vet!!
Men; jag hugger, innan jag tänker!!
Fel; jag VET!
Ångrar mej alltid; när jag vart ettrig................
AndreasBlomquist
CITAT (zaaritha @ 26-09-2005, 00:39)
Men--har fått pm att jag inte är välkommen på "småprat"--eller nå´n avdelning --för övrigt!
Fel; jag VET!

Be dem som skrivit köra upp det PM:et någonstans då... Det var det värsta jag har hört..
Berith
Säger detsamma! ohmy.gif
birgitek
Fel; jag VET!

Vem i all världen kan vara så FEG och YNKLIG.? Att skicka PM med innehåll man inte vågar stå för öppet.
Snälla, bry dej inte, för forumets skull så att inte ynkryggar som den som skickade PM:et till dej tar över.
Birgit Ek
sanna
Hej!

Jag är en av dem som mer eller mindre har ”tystnat” här på forumet. Jag har valt att inte försvinna helt, eftersom jag känner att jag behöver odla för att kunna ställa frågor och snabbt kunna söka svar, som en uppslagsbok på nätet ungefär. Men ”småprat” har nu för tiden nästan helt gått bort för mig. Förut hoppade jag runt lite överallt bland avdelningarna, tyckte att blandningen av ämnen var rolig, men nu känns det inte längre lika fritt och allmänt. Många av de samtal som förs på ”småprat” känns inte längre allmängiltiga. Det känns ofta som att hoppa in i ett pågående privatsamtal (eller ännu värre: ”ett pågående samlag” ibland…). Så man kan säga att jag verkligen har tagit fasta på den ständiga uppmaningen: ”jamen, om du inte gillar det du läser så behöver du väl inte läsa det då?!”. Nä, just det. Då läser jag väl inte då.
”Om du inte gillar småprat, så behöver du väl inte vara här, då?”
Nä, just det. Då är jag väl inte här då. Okey.

Jag har varit medlem sedan början av 2003. Odla har ju, som alla kanske vet, funnits betydligt längre än så, i en annan form innan just denna forumform startades 2002. Jag är alltså långtifrån en av de äldsta medlemmarna, men tillräckligt ”gammal” för att kunna jämföra förr och nu, några år tillbaka. Tonen har förråats, anser jag. Tonen kan ibland vara riktigt vulgär, rå och mobbande. Ribban har höjts (eller sänkts) vad gäller acceptansen av sättet man tilltalar varandra på. Det känns inte behagligt att vistas på småprat längre. Jag vet att det har att göra med att det har blivit så många medlemmar och att det inte längre är det gemytliga lilla forumet, men jag håller med Ina om att det ÄNDÅ borde gå att hålla en hyfsad ton.

Fast vad spelar det för roll, egentligen, vad jag anser? För ”borde” är en sak och verkligheten en helt annan. Vi som tycker att det ”var bättre förr” – vad kan vi göra åt saken, då? Inte mycket, som jag ser det. Det är bara att gilla läget, för vi kan ingenting göra, mer än att som Ina kanske, dra vår väg. Söka oss andra forum.

Ina var en av de första som vänligt tog emot mig här på odla och besvarade mina frågor och även pratade strunt (då menar jag strunt och inte snusk), jag kommer att sakna henne liksom alla de andra signaturer som funnits här länge, länge, signaturer som man nu ser allt mindre av eller inte alls. Tack för den här tiden, Ina!
Jag är lika ledsen som du över att odla-forumet har tagit den här vägen.
Svante, zon 1
Jag citerar mig själv från sidan 2:
CITAT (Svante @ zon 1,23-09-2005, 15:52)
Jag tycker Inas inlägg är bra, på det hela taget. Jag har också saknat en mer aktiv närvaro av moderatörer. Det behöver inte betyda att man egentligen ändrar reglerna för forumet eller är mer restriktiv, men det ger en möjlighet att vara tydlig och stämma i bäcken när det uppstår konflikter.

Sedan jag skrev detta har det kommit 14 sidor med hetsig diskussion om vad som är lämpligt beteende på forumet. Den sortens trådar gör folk ledsna och arga och utgör en grogrund för nya konflikter i månader och år framöver.

Jag tycker personligen att det hade varit ganska bra om någon ansvarig hade klivit in på ett tidigt stadium och påminnt om vad som gäller, sagt att det här är OK, sluta klaga på det men det där är inte OK, sluta göra så.

Det verkar som om Ingemar inte vill ta på sig en så aktiv roll. Jag förstår varför, det tar oerhört mycket tid. En möjlig lösning är då att göra som Andreas Blomqvist m.fl. föreslagit, att utse frivilliga moderatorer.

Annars får man nog acceptera att sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum. Det funkar det också, och så länge sådana här diskussioner avhandlas i Småprat är de inget problem för forumet som helhet, men det påverkar helt klart stämmningen i Småprat...
AnitaO
CITAT (Svante @ zon 1,26-09-2005, 10:06)
Jag citerar mig själv från sidan 2:
CITAT (Svante @ zon 1,23-09-2005, 15:52)
Jag tycker Inas inlägg är bra, på det hela taget. Jag har också saknat en mer aktiv närvaro av moderatörer. Det behöver inte betyda att man egentligen ändrar reglerna för forumet eller är mer restriktiv, men det ger en möjlighet att vara tydlig och stämma i bäcken när det uppstår konflikter.

Sedan jag skrev detta har det kommit 14 sidor med hetsig diskussion om vad som är lämpligt beteende på forumet. Den sortens trådar gör folk ledsna och arga och utgör en grogrund för nya konflikter i månader och år framöver.

Jag tycker personligen att det hade varit ganska bra om någon ansvarig hade klivit in på ett tidigt stadium och påminnt om vad som gäller, sagt att det här är OK, sluta klaga på det men det där är inte OK, sluta göra så.

Det verkar som om Ingemar inte vill ta på sig en så aktiv roll. Jag förstår varför, det tar oerhört mycket tid. En möjlig lösning är då att göra som Andreas Blomqvist m.fl. föreslagit, att utse frivilliga moderatorer.

Annars får man nog acceptera att sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum. Det funkar det också, och så länge sådana här diskussioner avhandlas i Småprat är de inget problem för forumet som helhet, men det påverkar helt klart stämmningen i Småprat...

Du har så rätt Svante.
Jag kan nog tycka att dom som mest klagar på småprat kan föregå med gott exempel och inte förstöra stämningen med jämna mellanrum med en massa gnäll.
Det ska vara som JAG vill. *stampar i golvet och skriker*
Man kan inte kräva sånt. Man måste acceptera att människor är olika.
pejori
Fel; jag VET!

för min del är du alltid välkommen. både i småprat och i andra avdelningar wub.gif wub.gif
strunta i sådana PM....det är bara fegisar som gör så sad.gif
Svante, zon 1
CITAT (AnitaGg @ 26-09-2005, 10:43)
Du har så rätt Svante.
Jag kan nog tycka att dom som mest klagar på småprat kan föregå med gott exempel och inte förstöra stämningen med jämna mellanrum med en massa gnäll.
Det ska vara som JAG vill. *stampar i golvet och skriker*
Man kan inte kräva sånt. Man måste acceptera att människor är olika.

Det var kanske inte exakt så jag menade.

Just eftersom folk är olika så kommer det alltid att finnas olika åsikter om hur man skall bete sig. Ibland blir det konflikter, vilket inte behöver bero på att folk "gnäller". Jag efterlyste bara lite tydligare besked från forumägarna när konflikterna uppstår, så att de inte behöver få för stor omfattning.
silos
Jag tycker att dessa bråktrådar ger en fantastiskt möjlighet just till självkännedom och det är inte fy skamm, vi kan växa som människor med hjälp av sådana trådar det är ett som är säkert!
Tropeden
CITAT (silos @ 26-09-2005, 12:25)
Jag tycker att dessa bråktrådar ger en fantastiskt möjlighet just till självkännedom och det är inte fy skamm, vi kan växa som människor med hjälp av sådana trådar det är ett som är säkert!

Du har en poäng där, synd bara att de flesta inte verkar ha förmågan att göra som du. Några inser inte ens att de är en av dem som håller bråken levande, och tar inget som helst ansvar över sina skriverier, men dom är himla duktiga på att kasta sk*t på andra ( i synnerhet vissa). Fast det inser dom väl inte heller att dom gör. sad.gif
Betty
CITAT (birgitek @ 26-09-2005, 08:43)
Fel; jag VET!

Vem i all världen kan vara så FEG och YNKLIG.? Att skicka PM med innehåll man inte vågar stå för öppet.
Snälla, bry dej inte, för forumets skull så att inte ynkryggar som den som skickade PM:et till dej tar över.
Birgit Ek

Håller verkligen med här, fegt och ynkligt är de rätta orden! Anmäl det till Ingemar, sån skit ska du inte behöva ta! Ingen annan än adm. bestämmer vem som är välkommen eller inte!

Jag skulle inte tveka att skriva ett inlägg med upplysning om att NAMN anser att jag är en bråkmakare som inte välkommen på forumet. Då skulle fler forumister få upp ögonen för hur NAMN är som person egentligen ...
eller är det kanske mot forumreglerna att avslöja sådana sanningar...?

Stå på dig Zaaritha, skriv i vilka avdelningar du vill! wink.gif
silos
CITAT (Tropeden @ 26-09-2005, 13:37)
CITAT (silos @ 26-09-2005, 12:25)

Du har en poäng där, synd bara att de flesta inte verkar ha förmågan att göra som du. Några inser inte ens att de är en av dem som håller bråken levande, och tar inget som helst ansvar över sina skriverier, men dom är himla duktiga på att kasta sk*t på andra ( i synnerhet vissa). Fast det inser dom väl inte heller att dom gör. sad.gif

Så brukar det vara att vi människor är oerhört låsta inom oss själva sad.gif

Det har även jag varit men just här på Småprat kunde jag börja verkligen se mig själv och detta tack vare mångas påhopp på mig;ont gjorde det men i sinom tid befriades jag faktiskt ifrån en hel massa skit som jag hade burit på under mitt 60 åriga liv!

Idag är jag just freeeee och lyckligpå ett mycket ärligare sätt än tidigare smile.gif
silos
Zaaritha:skriv du av hjärtans lust;jag saknar dig när du inte är här!
ninnisky
CITAT (silos @ 26-09-2005, 14:02)
Zaaritha:skriv du av hjärtans lust;jag saknar dig när du inte är här!

...det är precis så jag också känner det rolleyes.gif

Hur i hela ....... kan någon hoppa på dig för det du skrivit? Har ju läst många av dina trådar under ganska lång tid och aldrig tänkt i de tankebanorna wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (sanna @ 26-09-2005, 09:47)
Förut hoppade jag runt lite överallt bland avdelningarna, tyckte att blandningen av ämnen var rolig, men nu känns det inte längre lika fritt och allmänt. Många av de samtal som förs på ”småprat” känns inte längre allmängiltiga. Det känns ofta som att hoppa in i ett pågående privatsamtal (eller ännu värre: ”ett pågående samlag” ibland…). Så man kan säga att jag verkligen har tagit fasta på den ständiga uppmaningen: ”jamen, om du inte gillar det du läser så behöver du väl inte läsa det då?!”. Nä, just det. Då läser jag väl inte då.
”Om du inte gillar småprat, så behöver du väl inte vara här, då?”
Nä, just det.

Visst är det ledsamt. Och nu vågar man ju inte säga något..
Hannele
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 00:52)
Fel; jag VET!

Be dem som skrivit köra upp det PM:et någonstans då... Det var det värsta jag har hört..

Man blir så arg och ledssen Vem står som "dörrvakt" vid Småpratt? wacko.gif sad.gif
Fenja
CITAT (Hannele @ 26-09-2005, 15:49)
CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 00:52)
Fel; jag VET!

Man blir så arg och ledssen Vem står som "dörrvakt" vid Småpratt? wacko.gif sad.gif

Jag säger som flera före mig, BRY DIG INTE Zaaritha. Ta på dig "gåspälsen" och låt det rinna av, klart att du ska vara här!!
Mvh
Fenja
Rossi
Nej, man ska inte bry sig allt för mycket men ibland är det lättare sagt än gjort. Vissa dagar är man mer känslig o.s.v.

Men det "lustiga" här är att en person som just nu skriver i den här tråden och deklarerar att alla är välkomna och att man får skriva hur mycket man vill själv har varit ganska ovänlig gentemot mig och attackerat mig för att jag skrev i en tråd där hon ansåg att jag inte hade något att göra .... Lite trist med sådan dubbelmoral faktiskt. mad.gif
*vet ej*
Att skriva att alla är välkommna är ett hån. Han borde ha slängs ut från forumet för länge sedan, han bjuder in alla att deltaga sedan så mobbar han ut ett flertal från forumet hur många blir kvar tillslut?.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon