Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Kathy
Mycket bra skrivet, Ina.
Posse
CITAT (Fenja @ 23-09-2005, 17:51)
CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21)
Brevet nedan har jag skickat till Ingemar nyss och med risk för att bli nedsablad lägger jag ut det även här... Jag kommer inte att ge några som helst vidare svar i denna tråden för jag har redan sagt allt jag vill säga i brevet. Om folk vill kasta skit så är det upp till dom själva...

Hej Ingemar!

Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg!
Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"
Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande!

Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.
Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.

Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?

Nu har jag gnällt färdigt och kommer till den mer konstruktiva avdelningen i brevet! ohmy.gif)

Skaffa en eller flera moderatorer!
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Gör er forumpolicy tydligare!
Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.

Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.

Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.

Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.

Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.

Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.

Jag vill bara påminna om vad den här tråden handlade om från början... eftersom Ina själv sagt att hon inte tänker medverka mera i tråden själv.

Och för dem som inte förstår vad Ina menar så samman fattar Wolkenkrabber det bra här:

"jag tycker nog inte att hon verkar lika klagande som ni säger.

som jag förtår det vill hon bara ha flera moderatorer som kan då lägga felkomna inlägg till rätta så att ma inte hiter matrecept ibland krukväxterna eller hur ICA har blivigt en sämmtre affär i perenn avdelningen, och så att sådana inlägg som en viss forumit har gjot i småprat trägård skall försvinna så fort som möjligt och att personen i sig får sig en varning.

ibland räcker inte en eller två moderatorer till"

Och Svante, zon 1 gör en bra sammanfattning här:

Jag tycker Inas inlägg är bra, på det hela taget. Jag har också saknat en mer aktiv närvaro av moderatörer. Det behöver inte betyda att man egentligen ändrar reglerna för forumet eller är mer restriktiv, men det ger en möjlighet att vara tydlig och stämma i bäcken när det uppstår konflikter.

Tycker verkligen så många av er som skriver här att det inte är ett stort problem att det är okey att mordhota och svära och ösa skit över andra medlemmar om man känner för det? Att det är ok att så många kunniga medlemmar bara smyger i väg för att det inte är en trevlig stämning här mera? Tänk efter lite vad det är Ina säger innan ni svarar, det verkar inte som särskilt många har förstått vad det handlar om...

Mvh
Fenja

Först vill jag instämma i och berömma Inas trådöppning. Och redan i underrubriken - "Mer gnäll om hur forumet sköts." - antyder hon vilka som har det egentliga ansvaret för misshållandena, nämligen de s.k. "forumansvariga" . För min del har jag aldrig någonsin sett ett inloggningskrävande forum där de ansvariga varit så synnerligen frånvarande och passiva som här på Odla

Jag har varit medlem praktiskt taget lika länge som Ina och är också allvarligt upprörd över hur forumet har fått förfalla. Från en ganska trevlig och gemytlig "trädgård" till att alltmer stundtals påminna om ett ohälsosamt träsk, där existenser som verkar föredra "djungelns lag" fritt kan utöva psykiskt våld och härskartekniker.

Ina skriver: "Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt."

För min del har jag aldrig sett något annat forum där människor som missköter sig INTE riskerar avstängning.

Men på Odla kan man uppenbarligen t.ex. skriva "... skulle jag träffa Dig, Tjosan, skulle jag krossa skallen på Dig!!" och ett antal andra vidrigheter utan att bli avstängd.
Ingemar
Eftersom du lagt ut PM:et och så många verkar intresserade är det väl lika bra att jag svarar här!

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…[/quote]

Ja vem saknar inte den! Men förmodligen beror det till största delen på att här är så många fler i forumet nu och då blir man ju mer anonym. Nu är här många fler som vill uttrycka sina åsikter och ofta går dom isär.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg![/quote]

Självklart ska du inte behöva må dåligt. Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang?

Man måste inte läsa allt!

Vissa avdelningar går jag själv i princip aldrig in i eftersom det som diskuteras där är för mig helt ointressant, vissa trådar i t.ex. småprat skulle jag aldrig få för mig att läsa pga. innehållet och vissa användares inlägg intresserar mig inte det minsta då jag inte delar deras åsikter.

För mig handlar det om att välja!

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"[/quote]

Tyvärr är det något som förekommer i alla diskussionsforum. När någon ny kommer in och är lite vilse är det lätt att dom hamnar fel eller ställer en fråga som redan besvarats många gånger. Känner man sig då lite bortkommen och blir tillrättavisad så vänds taggarna utåt.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande![/quote]

Om jag ser eller uppmärksammas på en olämplig signatur tar jag bort den. I din kontrollpanel kan du dessutom själv ställa in så att du slipper se signaturer.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.[/quote]

Jag flyttar ibland trådar som hamnat fel, antingen när jag själv ser dom eller någon uppmärksammar mig på det. Men jag läser bara en bråkdel av det som kommer in, i första hand det som intresserar mig i trädgårdsavdelningarna och det som verkar kunna urarta i småprat.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.[/quote]

Det gör jag allt som oftast, dock inte direkt i forumet. Ett problem är att jag ofta inte upptäcker det förrän efter att tag och då är bråket i full gång.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?[/quote]

Vi gör så gott vi kan men vi har begränsade resurser och en hel del annat att göra så forumet har inte högsta prioritet.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Skaffa en eller flera moderatorer!
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.[/quote]

Det är inte bara att "skaffa". För att följa allt som skrivs i forumet och flytta det som behövs, hålla ordning m.m. skulle det krävas minst två heltidsanställda. Jag har själv försökt att under ett par dagar kolla alla inlägg direkt dom kommit in i forumet och jag hade fullt upp och hann absolut inte med något annat under tiden. Vi har helt enkelt inte de ekonomiska resurserna som krävs för att ha anställda till att sköta forumet. Det är något jag får göra om jag har en stund över, eller som nu på min "fritid".

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Gör er forumpolicy tydligare!
Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.
[/quote]

Reglerna kommer att bli tydligare och mer omfattande när vi uppdaterar forumet. Dock tror jag inte det gör varken till eller från. Redan nu är det ganska klart vad som gäller, samma regler som i samhället i övrigt. De som inte följer reglerna nu lär inte göra det oavsett vad vi skriver.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.[/quote]

Eftersom det finns regler är ju detta underförstått, det är ju därför det finns regler. Men det kommer att framgå tydligt när vi uppdaterar.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.[/quote]

Det kommer att finnas en länk till den uppe i menyn när vi uppdaterar.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.[/quote]

Självklart är ingen användare ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar. Dessutom får det oftast motsatt effekt, ofta är det så bråken startar.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.
[/quote]

Det står redan nu på första sidan vid respektive avdelning vad som ska diskuteras där, tydligare kan det väl inte göras?

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.[/quote]

Visst har många slutat skriva, men det tillkommer hela tiden fler nya än vad som försvinner så riktigt så dåligt kan det ändå inte vara. Dessutom vet jag att många som slutat skriva är här och läser allt som oftast. Flera har också bara bytt användarnamn.

Ett märkligt fenomen är också att de trådar det bråkas i är det flest som läser. Vid ett par tillfällen har vår server varit på väg att gå ner helt och hållet då 30-40 användare samtidigt suttit och hela tiden uppdaterat en bråktråd för att se om det tillkommit nått nytt svar.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. [/quote]

Jag tror det har med antalet användare att göra, men hur ska vi lösa det? Att anställa någon för att hålla ordning kan vi inte och jag har varken tid eller ork att lägga ner mer tid än jag redan gör.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.[/quote]

Jag är inte helt säker på vad du menar? Men kan det göras mer strukturerat än att ha egna avdelningar för de olika ämnena? Omfattningen gör ju att det kan kännas rörigt men det går ju knappast att lägga upp det på något annat sätt och när man väl lärt sig är det nog rätt enkelt för de flesta.

[quote=Ina,23-09-2005, 14:21]Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.[/quote]

Allvarligt talat är vi rätt trötta på forumet och allt extrajobb och kostnader det bär med sig, som jag tidigare flera gånger sagt så är det endast en bråkdel av våra besökare som använder forumet så för vår del vore det bästa att lägga ner det. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att hålla igång det. Men jag tror ändå att många skulle bli besvikna om vi gjorde det så därför behöver vi konkreta förslag på hur vi ska kunna lösa de problem som finns.

Så hur ska vi göra?

Ska vi dela upp forumet (Småprat) i privata avdelningar så det blir mindre grupper som får tillgång till en egen avdelning? Det hjälper kanske, men då lär man ju inte få så många nya vänner.

Ska vi kräva att alla som vill delta ska registrera sig med namn, adress telefonnummer och kanske t.o.m. personnummer. Så får dom vänta med att skriva i forumet tills vi skickat ut ett ansökningsformulär som dom kan fylla i och returnera. Gamla medlemmar skulle då givetvis också få ansöka på nytt.

Ska vi ta betalt för att få använda forumet? En årsavgift som INTE återbetalas ifall man missköter sig och blir avstängd.

Ska vi införa ett system där vi (jag) måste granska och godkänna alla inlägg som skrivs innan de kommer in i forumet? (Har jag mycket annat att göra kan det ta tid.)

Ska vi lägga ner forumet, eller bara "Småprat" som orsakar mest problem?

Andra förslag?

Vill ni ha forumet kvar är i alla fall en uppdatering på gång med en mängd förbättringar. Förhoppningsvis kan jag ha det ute inom ett par månader om jag får arbetsro.

Vad ni sen fyller det med är helt och hållet upp till er.
Magdis
CITAT (Ingemar @ 23-09-2005, 22:01)
Ska vi kräva att alla som vill delta ska registrera sig med namn, adress telefonnummer och kanske t.o.m. personnummer. Så får dom vänta med att skriva i forumet tills vi skickat ut ett ansökningsformulär som dom kan fylla i och returnera. Gamla medlemmar skulle då givetvis också få ansöka på nytt.

Det tycker jag är rimligt, det skulle säkert avskräcka en del från att registrera sig bara för att ställa till oreda.

På ett annat forum jag varit på engagerade de "små-moderatorer", användare som varit med länge på forumet och visste hur det skulle gå till. De höll sen ordning i varsin avdelning. Kanske det finns några frivilliga här som skulle kunna bli godkända som det?

För övrigt tycker jag att det måste vara väldigt mycket upp till oss användare vad vi gör det här till. Det går inte an att klaga bara för att forumet inte är som det varit förr, att man inte är intresserad av ämnena et.c. Såvida det inte rör sig om personangrepp och utflippningar som vi sett prov på idag så är det upp till var och en att ta ansvar för sina egna känslor.

Det måste vara ett hästjobb att styra det här forumet. Stor kram till er som gör det! wub.gif
Maria i Helsingborg
Citatet Magdis klippt ut var också det jag "nappade" på.
Varför inte!?

"Små-moderatorer" är inte heller en dålig idé.
mulle
Nuuu startar snart den åländska mistluren...
Handen på hjärtat forumister, har vi inte ett superfint forum?
Kunnigt, roligt, varmt.
Är inte vi vuxna, mogna, nog att själva välja bort det vi inte vill läsa och visa lite överseende med det vi av misstag hamnar in på?
De få totala urspårningar som har varit har ju åtgärdats, eller hur.
Jag hoppas ur djupet av mitt hjärta att ingenting ändras.
Mulle
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 23-09-2005, 22:18)

Det tycker jag är rimligt, det skulle säkert avskräcka en del från att registrera sig bara för att ställa till oreda.

Jag har absolut inget emot en registrering med namn, adress mm smile.gif

Sedan så vill jag också säga att jag tycker ni som har ansvaret säkert gör vad ni kan/hinner. Det ska ni ha stor eloge för. wub.gif
Problemet/irritationen är väl att det finns några som enbart är ute för att skapa oreda... och det skulle man få bort genom reg. med namn osv

Jag har ingen erfarenhet av andra forum (förutom politiska diskussions) så jag vet eg inte hur "det brukar gå till"
Reserv
Herre jösses Ingemar blink.gif det där bräckte juh Amaira med hästlängder laugh.gif Och jag läste varenda ord, ska det inte räcka med att vi registrerar oss och att om det dyker upp nåt helgalet som det igår och idag så meddelar vi er forumvärdar, så får juh ni ta bort det? En årsavgift är helt okay, nyregistreringen kommer nog att sålla bort många användare som är : oanvända, dubbelnaturer, ej längre intresserade, troll och andra udda figurer. Tummen upp för dig Ingemar, jag avundas dig inte, det måste va´ett smärre helvete att lugna alla upprörda ibland rolleyes.gif
Betty
Allvarligt talat är vi rätt trötta på forumet och allt extrajobb och kostnader det bär med sig, som jag tidigare flera gånger sagt så är det endast en bråkdel av våra besökare som använder forumet så för vår del vore det bästa att lägga ner det. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att hålla igång det. Men jag tror ändå att många skulle bli besvikna om vi gjorde det så därför behöver vi konkreta förslag på hur vi ska kunna lösa de problem som finns.

Så hur ska vi göra?

Här borde varningsklockorna ringa öronbedövande för oss alla.

CITAT (mulle @ 23-09-2005, 22:28)
Nuuu startar snart den åländska mistluren...
Handen på hjärtat forumister, har vi inte ett superfint forum?
Kunnigt, roligt, varmt.
Är inte vi vuxna, mogna, nog att själva välja bort det vi inte vill läsa och visa lite överseende med det vi av misstag hamnar in på?
De få totala urspårningar som har varit har ju åtgärdats, eller hur.
Jag hoppas ur djupet av mitt hjärta att ingenting ändras.
Mulle

Oj vad massor jag håller med dig, i varenda ord! ohmy.gif

Snälla rara människor, håll er till forumreglerna! Ta inte Odlas forum för givet! Skärp er ni som vet att ni behöver skärpa er så att vi får ha kvar vårt fina forum!

Och tack än en gång Ingemar för allt du orkar! wub.gif
Reserv
Om forumet stängs så tror jag inte det beror på dom fåtal som flippar ur, det kommer va´p.g.a. alla som bara klagar och gnäller på forumvärdarna att dom inte gör sitt jobb. Dom är väl inga jädra dagisfröknar heller, ta ett eget ansvar istället för att basunera ut att moderatorerna inte sköter sig och skicka istället ett pm till t.ex. Ingemar om vad som gått snett i nån tråd eller om nån gått för långt som igår och idag. Jag lovar att det kommer att åtgärdas å det snaraste. Varför basunera ut om att det missköts över hela forumet? Vad ger det för signaler till nyanlända eller besökare? Dom kan juh på allvar tro att det förekommer mobbning och mordhot på löpande band här inne, näe, skärpning nu och ta det lite lugnare med klagomålen, Ingemar gör ett skitfint jobb.
pejori
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 23:28)
Om forumet stängs så tror jag inte det beror på dom fåtal som flippar ur, det kommer va´p.g.a. alla som bara klagar och gnäller på forumvärdarna att dom inte gör sitt jobb. Dom är väl inga jädra dagisfröknar heller, ta ett eget ansvar istället för att basunera ut att moderatorerna inte sköter sig och skicka istället ett pm till t.ex. Ingemar om vad som gått snett i nån tråd eller om nån gått för långt som igår och idag. Jag lovar att det kommer att åtgärdas å det snaraste. Varför basunera ut om att det missköts över hela forumet? Vad ger det för signaler till nyanlända eller besökare? Dom kan juh på allvar tro att det förekommer mobbning och mordhot på löpande band här inne, näe, skärpning nu och ta det lite lugnare med klagomålen, Ingemar gör ett skitfint jobb.

håller med till hundra procent huh.gif huh.gif
tack ingemar för att du fortfarande försöker, trots allt gnäll wub.gif wub.gif
Snöflinga
Håller till 100% med Mulle smile.gif Skulle känna saknad om forumet lades ner sad.gif Personligen känner jag mig inte kränkt om jag på en fråga blir hänvisad till en annan avdelning ..... snarare tacksam smile.gif

Så himla mycket bråk upplever jag inte det är, alla tycker vi olika och det är ju opp till var och en att svara eller läsa .....

Gärna nyregistrering för min del, kan även tänka mig att betala en slant för medlemsskap och till sist Ingemar, håll ut vi är tror jag många som uppskattar dej och vet att du gör ett bra jobb, det kan inte vara så lätt laugh.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 23:28)
Om forumet stängs så tror jag inte det beror på dom fåtal som flippar ur, det kommer va´p.g.a. alla som bara klagar och gnäller på forumvärdarna att dom inte gör sitt jobb. Dom är väl inga jädra dagisfröknar heller, ta ett eget ansvar istället för att basunera ut att moderatorerna inte sköter sig och skicka istället ett  pm till t.ex. Ingemar om vad som gått snett i nån tråd eller om nån gått för långt som igår och idag. Jag lovar att det kommer att åtgärdas å det snaraste. Varför basunera ut om att det missköts över hela forumet? Vad ger det för signaler till nyanlända eller besökare? Dom kan juh på allvar tro att det förekommer mobbning och mordhot på löpande band här inne, näe, skärpning nu och ta det lite lugnare med klagomålen, Ingemar gör ett skitfint jobb.

Jag kunde inte sagt det bättre själv Reserv, och jag vill också passa på att tacka Ingemar för allt arbete han lägger ner för att vi skall ha ett trevligt forum. Måste vara ett otacksamt " fritidsjobb" med så många gnällspikar sad.gif
AnitaO
Det var bättre förr ... Är det så eller är det en klycha?
Kanske var det annorlunda, men livet förändras och kan vi inte förändras med livet så kanske det är det som är felet.
Ett forum med över 6000 medlemmar blir inte "gemytligt".

Har full förståelse på att Ingemar tröttnar på gnället ibland.
Kan föreställa mig vilken mängd av PM han ska få ta emot med klagomål.
Mest från personer som tar forumet för givet.
Som inte förstår att det är både dyrt och arbetskrävande att hålla igång.
Definitivt ingen inkomstkälla för ägaren.

Nä gott folk. Vi är gäster här och bör bete oss därefter.
Vi sitter inte och gnäller på maten och husets värd.
Man gör det bästa av situationen och drar sitt strå till stacken för att stämningen vid middagsbordet ska bli bra.

Kanske dom mest kritiska skulle starta ett eget forum och där servera den mat dom själva föredrar i stället för att sitta här och gnälla?
AndreasBlomquist
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Det är inte bara att "skaffa". För att följa allt som skrivs i forumet och flytta det som behövs, hålla ordning m.m. skulle det krävas minst två heltidsanställda. Jag har själv försökt att under ett par dagar kolla alla inlägg direkt dom kommit in i forumet och jag hade fullt upp och hann absolut inte med något annat under tiden. Vi har helt enkelt inte de ekonomiska resurserna som krävs för att ha anställda till att sköta forumet. Det är något jag får göra om jag har en stund över, eller som nu på min "fritid".

Jag tror att det finns flera som kan tänka sig att vara moderatorer på en ideell basis. Faktum är ju att en mängd användare spenderar nästan en heltid på forumet varje dag. Varför inte sätta mer tilltro till de medlemmar som finns, det måste ju ändå finnas mängder som är kapabla till att vara moderatorer.

Jag drev en gång i tiden ett stort forum, i medlemstal ungefär 10 gånger så stort som Odla.nu och med drygt 10-20.000 inlägg om dagen. Vi hade en mängd ideella moderatorer som var otroligt stolta över att jobba med oss och spenderade massor av tid på forumet och skötte sig klanderfritt, trots att de inte fick några pengar för jobbet.

Jag har inte varit så länge på Odla.nu men jag har svårt att tänka mig att dessa medlemmar skulle skilja sig från mängden och därmed vara så snikna att de skulle kräva pengar för en liknande sak, dvs. möjligheten att få vara en moderator.

// Andreas
Ophelia
CITAT (AndreasBlomquist @ 24-09-2005, 08:44)

Jag tror att det finns flera som kan tänka sig att vara moderatorer på en ideell basis. Faktum är ju att en mängd användare spenderar nästan en heltid på forumet varje dag. Varför inte sätta mer tilltro till de medlemmar som finns, det måste ju ändå finnas mängder som är kapabla till att vara moderatorer.

Jag drev en gång i tiden ett stort forum, i medlemstal ungefär 10 gånger så stort som Odla.nu och med drygt 10-20.000 inlägg om dagen. Vi hade en mängd ideella moderatorer som var otroligt stolta över att jobba med oss och spenderade massor av tid på forumet och skötte sig klanderfritt, trots att de inte fick några pengar för jobbet.

Jag har inte varit så länge på Odla.nu men jag har svårt att tänka mig att dessa medlemmar skulle skilja sig från mängden och därmed vara så snikna att de skulle kräva pengar för en liknande sak, dvs. möjligheten att få vara en moderator.

// Andreas

Ja det är ju ett väldigt stor förtroende som moderatorerna får. Både från forumisterna och från de som förestår Odla. Tror inte det kan vara svårt att hitta ett gäng med bra moderatorer här smile.gif

Ingemar verkar få slita för 5 och kanske har annat att göra oxå. Typ lägga in egna intressanta inlägg och ditten coh datten.
Gillan
Till syvende och sist ( gammalt uttryck) :

Är det inte så att alla vi som befinner oss här
har ett gemensamt intresse : - Djur, Natur
Trädgård och krukor mm, i alla dess
former? Annars skulle vi förmodligen inte hittat hit wink.gif

Och om då en fråga/konstaterande/påpekande
råkar hamna i "fel" tråd kan det väl inte vara
hela världen smile.gif

Det måste väl finnas andra saker som
är viktigare än detta "dilemma" blink.gif
Ophelia
Nu är det väl kanske inte så att det stora problemet ligger i att folk "frågar /konstarerar/påpekar på fel ställe". det är nog lite andra problem som uppstår och har uppstått. Annars håller jag med dig. Vad spelar det för roll om det råkar hamna "fel"? Det värsta som kan hända är att vissa som bara är intresserade av en speciell genre inte har intresse av att läsa andra forum helt enkelt inte läser den eventuella frågan. Men turligt är att det finns en mångd mycket hög kunskap överallt smile.gif smile.gif
Kattgräs
Instämmer fullständigt med Ina.

Har dessutom ett förslag för att göra det lättare för ev. moderator: gör så att det går att anmäla ett enskilt inlägg med hjälp av en liten knapp - anmälan skulle göra att moderator uppmärksammas på inlägget och kan ta en extra titt. För ingen moderator kan vara på Odla hela tiden, och orka läsa vartenda inlägg.
Berith
Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Ja vem saknar inte den! Men förmodligen beror det till största delen på att här är så många fler i forumet nu och då blir man ju mer anonym. Nu är här många fler som vill uttrycka sina åsikter och ofta går dom isär.

Jaa vänner... sad.gif Tänk så enkelt allt vore om det gick att vrida tillbaka tiden. Men skönt i alla fall att se att det inte bara är jag som tycker det var trevligare förut. Inget illa ment till alla trevliga nya medlemmar! Och alla nya medlemmar är ju inte anonyma så länge... wink.gif Man lär sej ganska snart vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Likaså vet man ju efter ett tag (långt eller kort...) vilka som är kunniga inom vilket område, vems råd och tips man ska samla på.

Jag hoppas och tror - neej! jag vet! - att Ingemar känner att han sen många år är uppskattad av oss odlaiter.
Gillan
CITAT (Berith @ 24-09-2005, 09:46)
Man lär sej ganska snart vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Likaså vet man ju efter ett tag (långt eller kort...) vilka som är kunniga inom vilket område, vems råd och tips man ska samla på.

Det där tycker jag känns lite grann som
ett slag under bältet.Och det är delvis på grund
av "såna" åsikter som jag inte gärna svarar på några frågor.

Jag är ju inte nån expertis.Men det är i såna här
situationer som jag önskar att nån som du kunde
komma och titta på mina blommor och diverse växter,
för att tala om för mig vad jag " gör för fel", eftersom
de är så vackra utan att jag kan nåt wub.gif

Sorry att jag tog åt mig, men jag tror det finns
hur många som helst här som också har "praktträdgårdar"
utan expertiskunskap wink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 24-09-2005, 10:06)
Man lär sej ganska snart vilka som är seriösa och vilka som inte är det. Likaså vet man ju efter ett tag (långt eller kort...) vilka som är kunniga inom vilket område, vems råd och tips man ska samla på.

Det där tycker jag känns lite grann som
ett slag under bältet.Och det är delvis på grund
av "såna" åsikter som jag inte gärna svarar på några frågor.

Ups! ohmy.gif Jag tar också åt mig av detta..........................
sad.gif Nu känns det som att även jag ska sluta att svara............................
AnitaO
Tycker inte att någon av er ska sluta svara.
Berits åsikt är nog inte så många som delar.
Dom allra flesta är nog glad ju fler svar dom får att fundera på när det är problem t.ex.
amaira
CITAT (AnitaGg @ 24-09-2005, 08:19)
Det var bättre förr ... Är det så eller är det en klycha?
Kanske var det annorlunda, men livet förändras och kan vi inte förändras med livet så kanske det är det som är felet.
Ett forum med över 6000 medlemmar blir inte "gemytligt".

Har full förståelse på att Ingemar tröttnar på gnället ibland.

Skriver under.

Jag har inte läst allt här, men jag har läst...
Det är dessutom något jag har funderat över en längre tid, till och från.

"Någonting" är det ju som händer, men jag vet inte vad, och inte varför. Och då har jag heller inga förslag på "åtgärder" att komma med.
Jag vet helt enkelt inte.

Ophelia:
CITAT
Ja det är ju ett väldigt stor förtroende som moderatorerna får. Både från forumisterna och från de som förestår Odla. Tror inte det kan vara svårt att hitta ett gäng med bra moderatorer här

Det tror inte jag heller, däremot tror jag att risken är stor att dessa moderatorer skulle kunna bli knäckta. Tonen ÄR "rå" härinne, när det gäller de olika åsikterna. Rå, och INTE hjärtlig.
Det "händer" något, och folk "går igång".

Det finns någonting här på forumet, som inte känns "trevligt". Det är bara en liten, liten del, men småsaker som irriterar, kan få människor att visa upp sina sämre sidor, som oftast annars "vilar still".

Nu syftar jag inte till någon eller några enskilda människor, utan snarare någon "mekanism" som huserar. Kanske är det något som "blivit självgående"?

Forumet är Ingemars!
Vi ÄR hans gäster.

Varken forumet, eller Ingemar, är något som vi kan ta förgivet!!!

Hur man än vänder sig, kan man inte vara alla till lags!
Har man ett forum med 6000 gäster, finns det inte en chans att alla är nöjda och uppskattar det.

Nu är det ju knappast "sextusen" som skriver här, utan det är ganska mycket "en inre kärna". Och det som händer här, är nog VI ansvariga för.
"Vi" - allihopa! Tillsammans. Vi som skriver.

Och det enda man KAN förändra, är ... sig själv. (hört det förut rolleyes.gif )

Sedan är det nog, dessutom, så att det finns många människor som INTE KAN "förändra" sig själv!!!
Det kan jag ju inte själv heller i alla lägen. Det är faktiskt inga lätta historier, att försöka förändra sig.

Då kan man faktiskt förändra RELATIONERNA (på ett forum blir det "de skriva relationerna") därför att en relation KAN INTE fortsätta på samma premisser, om den ena parten byter sin del i den!!!

Men det här spelar egentligen inte heller någon roll att jag skriver. Det är/har varit MITT sätt att finnas kvar och fortsätta uppskatta forumet. wub.gif Det fungerar för MIG, men inte per automatik för andra.

Det dessutom MER än "fungerar" för mig. Det har gett mig ännu fler verktyg att använda mig av "ute i verkliga livet", och det gör mig enbart tillfreds.

Det ÄR verkligen "något som händer" här på forumet!

Jag hoppas att det hela inte blir FÖR jobbigt för dig Ingemar, så att du inte orkar mer, utan stänger.
Jag förstår dig, i så fall.

Du får så många krav (eller förslag) ifrån oss: "Gör si, gör så."
MITT råd är:
Lyssna på dig själv i första hand!
I den mån du orkar, NÄR du orkar, lyssna även på önskemål och förslag från "oss". Många tankar är bra, och vettiga idéer är guld värt. Men det är DU som håller dina dörrar öppna för oss, så försök att inte "ta åt dig" för mycket av de "krav" och "åsikter" som ställs på dig!!!

För tusende gången: TACK Ingemar!!! för ett fint forum, som ÄNDÅ får mer rosor än ris! (glöm inte det!)

Kram från amaira, som uppskattar HELA forumet väldigt mycket, och som verkligen hoppas att det kommer att finnas kvar, ÄVEN Småprats-avdelningen. Den är BRA!

Också en bra sak med småprat, är att "tjafset" håller sig mera i EN avdelning än förut, då det kunde smyga sig in i fler avdelningar. (tror jag, har inte så bra koll på det)

Till Ina vill jag säga KRAM! Det jag skrivit har väldigt lite med innehållet i ditt brev att göra, det är MINA fristående tankar bara, kring "fenomenet". Tycker det är synd om du slutar för du tillför så mycket. wub.gif
Gillan
CITAT (AnitaGg @ 24-09-2005, 10:12)
Tycker inte att någon av er ska sluta svara.
Berits åsikt är nog inte så många som delar.
Dom allra flesta är nog glad ju fler svar dom får att fundera på när det är problem t.ex.

Tack för uppmuntran AnitaGg.Men med automatik
blir det dessvärre så när man tillräckligt många
gånger blir "tillrättavisad", när man gett ett råd.

Tex om jag ger ett råd/förslag om nånting,
och "expertisen" svarar med att : - så är det
inte alls.

Min tanke blir då : att, Nähe, undrar hur det kommer sig
att det går så bra för mig då?

Det här är egentligen inget problem.Jag menar, jag läser
ju alla avd/trådar ändå, och suger i mig all
information jag kan få.Jag är bara tacksam för allt
jag får veta.Sen selekterar jag vad jag vill
använda och inte smile.gif .

Pice of cake wub.gif
Sulawesii
Nä, det kan inte vara roligt att få så mycket negativ kritik. Tycker också att det mesta är upp till oss användare, som att anmäla dumma inlägg. Och att tänka efter en gång extra innan man besvarar något inlägg man inte håller med om, så att det blir formulerat på ett bra sätt.

Sedan kan jag förstå Inas inlägg till stora delar. Det har varit mycket den sista tiden....
pejori
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 08:49)
Ingemar verkar få slita för 5 och kanske har annat att göra oxå.

framför allt ska han försöka ha ett LIV utanför odla wub.gif wub.gif
Ophelia
Usch
Sulawesii
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 11:48)
Usch

För ett liv utanför odla? smile.gif
pejori
CITAT (Sulawesii @ 24-09-2005, 12:02)
Usch

ja...hemska tanke ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tänk att han bara vågar att ha ett liv utan oss tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Ina
Ja... vad säger man... uppenbarligen var det inte tillräckligt klart formulerat vad jag menade i mitt brev och förslagen var inte nåt att beakta på allvar.

Jag har väl kanske låtit odla bli lite för viktigt för mej, men det är inget jag kan gå tillbaka och ändra på. Jag har nu ändrat mitt lösenord så inte ens jag själv vet vad det är så när jag loggar ut nu gör jag det för sista gången. Även mailadressen är ändrad.

Jag tänker inte be om ursäkt för mitt brev, men jag hoppas att denna tråden är den sista i sitt slag.
Ophelia
Usch

Nä...för jag börjar tänka en massa. Jag tillhör ju kategorin som inte har vare sig någon speciell kunskap i växters väl och ve (är dock "utbildad bonde" och provat lite hemma samt här och där). Läser mycket, pratar med folk och ser hur det går för mina bortadopterade växter men jag har ingenegen trädgård att stoltsera med. Därmed känner jag nu att mina ringa kunskaper inte ska yttras. Sedan har jag en aning svårt att knäppa igen när jag tycker människor uttrycker sig på korkade sätt. Är ju därför med i gruppen som skapar problem för att jag inte håller tyst. Å andra sidan så har jag fått mail av de som inte VÅGAR säga vad de känner och tycker men håller med mig. Tycker det är mycket tråkigt och därför säger jag bara.........usch.
Hannele
CITAT (Ina @ 24-09-2005, 13:04)
Jag har nu ändrat mitt lösenord så inte ens jag själv vet vad det är så när jag loggar ut nu gör jag det för sista gången.

Synd.
Kram på dej
Reserv
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 13:44)
Usch

Nä...för jag börjar tänka en massa. Jag tillhör ju kategorin som inte har vare sig någon speciell kunskap i växters väl och ve (är dock "utbildad bonde" och provat lite hemma samt här och där). Läser mycket, pratar med folk och ser hur det går för mina bortadopterade växter men jag har ingenegen trädgård att stoltsera med. Därmed känner jag nu att mina ringa kunskaper inte ska yttras. Sedan har jag en aning svårt att knäppa igen när jag tycker människor uttrycker sig på korkade sätt. Är ju därför med i gruppen som skapar problem för att jag inte håller tyst. Å andra sidan så har jag fått mail av de som inte VÅGAR säga vad de känner och tycker men håller med mig. Tycker det är mycket tråkigt och därför säger jag bara.........usch.

Men du är juh långt ifrån ensam i den gruppen Ophelia, det vet du juh, så nån funktion fyller vi säkert. wub.gif
Berith

Jag har inte pratat om experter nånstans i mitt tidigare inlägg. Ni som läst det så borde läsa om. Ordentligt! Hitta inte på saker.

Jag pratar om kunniga och dit räknar jag såna som har erfarenhet av en viss situation eller av en viss växt t.ex. och delger oss andra just den erfarenheten. Kan vara förstagångs eller längre.

Jaha... nu har Ina gett sej iväg också. Undrar vem som vann nåt på det. Undrar också vem i ordningen det var. Förjäkligt är det!
Reserv
CITAT (Berith @ 24-09-2005, 15:13)
Jaha... nu har Ina gett sej iväg också. Undrar vem som vann nåt på det. Undrar också vem i ordningen det var. Förjäkligt är det!

Jag tror inte nån vann på det, och jag tror inte heller att det va´nåt sorts vinna eller försvinnaspel med i tråden heller. Om alla bara kunde låta bli att klaga och gnälla så förbaskat så skulle det inte behöva bli så här. Är det så svårt om man är missnöjd med ett inlägg eller en urspårad tråd att skicka ett pm direkt till Ingemar och göra honom uppmärksam på problemet? Han kollar och åtgärdar det han anser va´åt skogen på ett mycket bra sätt, om han bara blir uppmärksammad på det. Näe, här ska klagas och gnällas allra helst på oss lite nyare användare, och det ska jag bara säga att det va´deffinitivt inte bättre förr. Det finns en användare här i forumet som älskar att gräva i gamla trådar och läser man i dom så va´det precis likadant då som nu, samma forumister som sitter och klagar och gnäller, samma forumister som skriker efter moderatorer p.g.a. påhittade mobbningar och s.k. personliga påhopp. Näe, ingen vann på att Ina valde att utgå, vad fanns det att vinna?
Ophelia
CITAT (Reserv @ 24-09-2005, 14:49)
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 13:44)
Usch

Men du är juh långt ifrån ensam i den gruppen Ophelia, det vet du juh, så nån funktion fyller vi säkert. wub.gif

Funderar på vad. Skulle vara toppen för självkänslan att veta vad för funktion som man fyller. Ganska tråkigt. Well well...
AnitaO
CITAT (Berith @ 24-09-2005, 15:13)

Men kära nån alltså!!!
Så du menar på fullt allvar att så fort en medlem är missnöjd med något på forumet så ska alla andra rätta in sig i ledet?
Eller är det vissa utvalda (i så fall av vem) som har denna förmån?

När man går ut på det här sättet som Ina nu gör, så är det rätt så barnsligt tycker jag.
Som ett litet barn som stampar och skriker när hon inte får sin vilja fram.

Trivs man inte, så är det så. Synd, men så ser det ju ut här i livet.
Finns ingen anledning att göra någon affär av det.

Sen har jag samma fråga som Reserv .... vunnit vadå?
pejori
CITAT (Ophelia @ 24-09-2005, 15:36)
Funderar på vad. Skulle vara toppen för självkänslan att veta vad för funktion som man fyller. Ganska tråkigt. Well well...

kan upplysa dej om att du uppfyller en jätteviktig funktion för mej...
jag har fått många skratt av dina inlägg och humor är viktigt för mej. laugh.gif laugh.gif
mulle

Men, kära Ophelia! wub.gif
Det finns ingen annan som kan moona som du!
Och i övrigt håller jag med Pejori!
Mulle
Reserv

Jag vet inte direkt vad vi fyller för funktion, men jag vill gärna tro att det är nån nödvändig funktion ändå. huh.gif Jag var så enfaldigt dum så jag trodde att jag fyllde nån funktion utanför småprat, men det tog "nån" ur mig efter ett tag. Annars så trivdes jag i "djur och natur" där man fick visa sina kunnskaper inom kusarnas värld, men det är lite lugnare att va´på anvisad plats (småprat) rolleyes.gif
pejori
* sitter nästan på händerna* smile.gif smile.gif smile.gif
alla fyller en funktion här, även bråkstakarna rolleyes.gif rolleyes.gif
då har man ju någon att reta upp sig på och eller avreagera sig på rolleyes.gif rolleyes.gif
och som berith säger...
det är kunskapen genom erfarenheter som är viktig, allas erfarenheter,på samma sätt som proffshjälpen laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (AnitaGg @ 24-09-2005, 15:41)
Men kära nån alltså!!!

Neej jag tror inte att Ina gav sej iväg för att hon tyckte om hur forumet har utvecklats.
AnitaO
CITAT (Berith @ 24-09-2005, 16:03)
CITAT (AnitaGg @ 24-09-2005, 15:41)
Men kära nån alltså!!!

Neej jag tror inte att Ina gav sej iväg för att hon tyckte om hur forumet har utvecklats.

????
Förstår nog inte riktigt nu ..... Det tror jag inte någon tror heller.
Frågan var ju egentligen en helt annan.
Kan man verkligen anpassa och förändra ett så här stort forum utifrån varje enskild medlems olika krav.
Det är ju omöjligt vill jag nog påstå.
Och sen var ju också frågan vad någon har "vunnit".
Om det är någon speciell person som man inte gillar, så är det väl bara att undvika den då, och prata med dom man trivs med.
Hannele
CITAT (AnitaGg @ 24-09-2005, 17:08)
Om det är någon speciell person som man inte gillar, så är det väl bara att undvika den då, och prata med dom man trivs med.

Vad är det för allmänt forum då?? Ska vi andra titta på, när två som trivs med varandra, börjar med sitt "chatt"?

Jag tycker det är var och ens ansvar att försöka vara lite allmängiltig
och skriva så att det kan intressera fler - och inte utestänga någon.
pejori
vadå chatt???? ohmy.gif ohmy.gif
trodde i min enfalld att det var inläggen som gjorde forumet levande rolleyes.gif
utan inlägg, inget forum eller är det bara särskilda ämnen som får avhandlas? huh.gif
tror inte detta är ett allmängilltigt ämne som alla har glädje av, tvärt om ohmy.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 24-09-2005, 17:23)
Ska vi andra titta på, när två som trivs med varandra, börjar med sitt "chatt"?

Nu förstår jag väl egentligen inte ens vad du menar.
Men i princip ... ja.
Titta på vet jag väl inte om man behöver göra .
Det finns väl andra ämnen att läsa och skriva i om det nu är något särskilt som man inte gillar.

Vem i hela världen ska avgöra vad som rätt och fel att skriva om?
Hannele
CITAT (pejori @ 24-09-2005, 17:32)
vadå chatt???? ohmy.gif ohmy.gif

Du missade poängen. Helt. Du vill missförstå?
pejori
CITAT (Hannele @ 24-09-2005, 17:37)
CITAT (pejori @ 24-09-2005, 17:32)
vadå chatt???? ohmy.gif  ohmy.gif

Du missade poängen. Helt. Du vill missförstå?

vill helst inte missförstå någon, men det var du som skrev att två som trivs börjar med sin chatt.
är det inte samtal man för så behövs ju inte odla alls? sad.gif
*sätter mej på händerna *
Ophelia
*har låst in händerna i kassaskåp, slängt nyckeln, glömt koden och satt mig på kassaskåpet*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon