Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Linda_A
Har verkligen haft julafton idag! 10 paket har kommit idag med posten!! wub.gif wub.gif

Och speciellt efterlängtade var ett paket med hoyor!! Såå glad!! wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Köksbordet är inlämnat till snickerifirma...
förhoppningsvis får vi det tillbaks imorron eller måndag...
nyslipat och lackat.
Tusen spänn fattigare och snyggt bord rikare. biggrin.gif
Jill-Ulrika
En bra sak är att jag klarade teoriprovet igår biggrin.gif
Nu är det bara halkkörning och uppkörningen kvar. Sen är jag med körkort. Tjoho!! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Jill-Ulrika @ 04-05-2006, 21:49)
En bra sak är att jag klarade teoriprovet igår biggrin.gif
Nu är det bara halkkörning och uppkörningen kvar. Sen är jag med körkort. Tjoho!! biggrin.gif

Håller tummar för att också halka och uppkörning ska gå bra. smile.gif wub.gif
*Felix matte*
En otroligt mycket extra bra sak är att syrra och svåger som i juni 2005 blev hemlösa efter häftig brand ... (de fick rusa ut och hade inget mer än kläderna
(shorts och linne) på kroppen kvar)... nu på måndag får börja flytta in i det
nybyggda på samma plats och börja bygga upp ett nytt liv. wub.gif
Rapchic
sol sol sol och åter sol... biggrin.gif
pejori
här med smile.gif smile.gif
26.gr. nu... smile.gif smile.gif
Linda_A
Måste bara säga att min blommande hoya parasitica northbali gör en så himla glad. Så otroligt att komma in i sovrummet och känna doften av den. Och ändå är det bara en enda klase som är öppen. MMM säger jag bara! wub.gif wub.gif
Rapchic
jag fyllde år i förrgår.. det är alltid kul smile.gif
min pappa kom förbi idag smile.gif kul biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (Rapchic @ 28-05-2006, 14:25)

Får väl gratta i efterskott, men du har en som gjort det rätta dagen.
Rapchic
tack biggrin.gif
kristina_tj
Jag kan berätta om en rolig sak som hänt. smile.gif På fredagskvällen när jag stod i duschen plingade det på dörren. Jag drog snabbt på mig kläderna och sprang ut, där ett gäng stiliga, frackklädda unga män (från min kör) stod och sköng serenad för mig.

Det är nämligen tradition i Uppsala att sjunga serenad utanför flickors fönster natten innan vårbalen. Killarna i vår kör går runt till alla körtjejer och sjunger, så man är ju inte ensam om det, men visst känner man sig lite speciell ändå wub.gif Eftersom jag är ny i kören, visste jag inte om att de brukar göra så, så det var en rolig överraskning
*Felix matte*
CITAT (Rapchic @ 28-05-2006, 14:25)

Jättestort Grattis i efterskott ! smile.gif
Reserv
Törs man säga äntligen! rolleyes.gif Vardagen börjar återgå till det normala och jag är på plats på jobbet efter alla sjukskrivningar, jag har riktigt längtat efter den här dan wub.gif ......Vädret....det får man väl ta i gnälltråden rolleyes.gif tongue.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 29-05-2006, 09:13)
Törs man säga äntligen! rolleyes.gif Vardagen börjar återgå till det normala och jag är på plats på jobbet efter alla sjukskrivningar, jag har riktigt längtat efter den här dan wub.gif ......Vädret....det får man väl ta i gnälltråden rolleyes.gif tongue.gif

håller alla tummar som går för att armen ska hålla för dej... wub.gif wub.gif
och resten också.....håller jag i... ohmy.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Felix matte @ 04-05-2006, 21:42)
Tusen spänn fattigare och snyggt bord rikare. biggrin.gif

Jag har blivit tusen spänn rikare i helgen! biggrin.gif
Jag har nämligen sålt växter på två marknader. I lördags var det en i Henån som STA Bohuslän-Dalsland ordnade. För en ovanlighetens skull i dessa dagar var vädret strålande, så det kom massor av folk och handlade! Särskilt mina ljusrosa fjädernejlikor gick åt som smör i sol, och även de blåa storklockorna - detta ogräs ska man tydligen inte slänga när man rensar, utan hellre kruka upp för kommande marknader! biggrin.gif
Igår hade STA Göteborg sin marknad i Trädgårdsföreningen. Den var också välbesökt, och trots att de mest eftertraktade av mina växter var slutsålda efter lördagen så gick det åt en del där också. Det är kul med växtmarknader! biggrin.gif

Olle
Kathy
Jag lyckades övertala min lilla mamma om att åka ut på en dagstur till sommarstugan igår.
Vi åt lunch och fikade på altanen då vi kom fram.
Pappa följde med....
Och jag är så glad över att jag lyckades få med mamma, med tanke på hur dålig hon egentligen är.
Rapchic
idag var jag och min sambo ute och grillade... det var jättekul biggrin.gif
fruberglund
Kanonväder ute och bättre ska det bli i helgen biggrin.gif

Idag ska jag och lillen och shoppa, köpa ampel att plantera ampeljordgubbarna i smile.gif Imorgon åker vi upp till pappa och släkten i Dalarna och firar hans 60-årsdag biggrin.gif

I trädgården är det underbart just nu, bukettapeln blommar som aldrig förr, ett underbart fluffigt vitt moln mitt i trädgården som doftar underbart! Doften sprider sig i hela trädgården, doftar gott vart man än går. Ena pionen blommar vilken dag som helst (om den blommar i helgen när vi är borta så lita på att jag kommer gnälla om det i gnälltråden laugh.gif laugh.gif tongue.gif )

Ja, livet är helt enkelt underbart! Ha en underbart skön dag allihopa wub.gif
Lars-Olof Arvids
Nu flyttar vi upp den här tråden över gnälltråden igen! biggrin.gif

I lördags var jag på blomsterfestivalen i Frederikshavn i Danmark. Ett kul evenemang med massor av trevliga odlare, trädgårdsföreningar, plantskolor m m som ställde ut och sålde växter. Dessutom är det ju så fint i Bangsbo Have! Jag köpte bl a en röd näckros som jag har satt i min damm.

Idag är det strålande sommarväder här i Stenungsund. Jag har varit ute och inventerat i ett skogsområde här i närheten, där det planeras vägbygge och eventuellt industriutbyggnad. Det är ganska trivial skog som mest har betydelse för friluftslivet som närnatur och strövområde för stenungsundsborna. Det mest intressanta är nog ett stort bestånd av den i trakten ovanliga rödfibblan som växer vid en vägkant där en rondell planeras. En damm med massor av grodyngel finns också. Vi får hoppas på det bästa - hur som helst är det skönt att kunna jobba ute i naturen en sådan här skön dag. Att det också har varit skolavslutning idag kan ingen stenungsundsbo undgå. Det är kul att se alla festligt utsmyckade åk med jublande studenter som drar förbi här utanför kontoret nu!

I morgon är det dags för Trädgårdsamatörernas stora växtmarknad i Uddevalla. Då ska jag dit och sälja växter - en syn som nog knappast står studenternas åk efter, för jag ska nämligen lasta så mycket växter jag kan på min cykel! Det har jag gjort förr, men det blir nog rekordmycket i år. Påsar på styret, en plastlåda på pakethållaren, ett par krukor i cykelväskan... vi får se vad jag kommer på mer! laugh.gif På lördag ska jag också sälja växter på en hembygdsdag i Ödsmål, men då får jag nog hjälp att ta dit dem i en bil.

Olle
Magdis
Nu har dottern sommarlov från dagis och snart kommer sommarvärmen (sägs det) JIPPIE!! Bara 7 veckor kvar till semestern! smile.gif
fandolin
Jag har varit på stan med min dotter idag för att träffa henne och för att köpa skor. Har alltid haft svårt att hitta skor ~ men idag tog det mig bara tio minuter, sen hade jag dem!! Och vi hade roligt!
yenny
Jag har träffat massor med trevliga hoyatokar i Lindas hoya forum
De är så trevliga/ roliga/ generösa och har massor med kunskap.
Det tycker jag är bra biggrin.gif
Rapchic
pappa hade "examen" på alfan idag smile.gif
det ger hopp....(hoppas det inte är falskt hopp)
Lars-Olof Arvids
Synen av den igenvuxna cykeln uteblev i Uddevalla i lördags. Sent på kvällen innan ringde nämligen en schysst trädgårdskompis och sa att hon hade plats både för mig och mina växter i bilen! Så jag fick med mig mer än jag hade tänkt och sålde bra. Vädret var ju strålande så massor av folk kom dit. När så många duktiga odlare är där och säljer kan man förstås inte undgå att köpa lite nya spännande växter också! Igår var det en festlig hembygdsdag i Ödsmål, där jag också hade ett bord med växtförsäljning. Även där gick det bra, så nu när det inte är så många fler växtmarknader på ett tag har jag inte så mycket överskott kvar heller! smile.gif

Olle
mekare
jag badade i sjön för första gången i år i går - och det var inte allt för kallt i vattnet smile.gif
Ingo
Jag har äntligen fått tid att rensa bort den eländiga kirskålen från en bit av tomten.
Eller egentligen...jag fick inte tid utan tog mig det vid en egentligen omöjlig tidpunkt. Eller vad sägs om att rensa ogräs kl 22-00 både fredag och lördag kväll? Och bli på bra humör av det! wacko.gif

Jag har nog lidit av svårartad trädgårdsabstinens...

Men vad skönt det kändes..! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, nu blir det snart äntligen lite tid för att sköta trädgården. Förr hann jag knappt sköta akvarierna för att jag åkte på så mycket akvariemöten i när och fjärran, nu är det trädgården som inte hinns med för att jag åker på så mycket växtmarknader och andra trädgårdsaktiviteter! biggrin.gif Men över sommaren ligger det mesta av föreningsaktiviteter nere, så nu kan jag rensa ogräs och bara njuta av de vackra blommorna.

Nu hjälps vi åt att hålla den här tråden ovanför gnälltråden - fler måste väl ha något att glädjas åt i denna underbara årstid! smile.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Jag såg förresten en så fin rådjursget från mitt köksfönster igår morse. Alla trädgårdsägare skulle nog inte se en sådan som ett glädjeämne, men det gör jag! wub.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Nu på lunchrasten har jag varit ute och fyndat på en second hand-butik. 1 kr/st för stora, fina krukor är precis lagom pris tycker jag!

Olle
Lars-Olof Arvids
I morse plockade jag en bukett liljekonvaljer innan jag åkte till jobbet. Det är roligt med fina blommor på bordet när man sitter och fikar!

Olle
mulle
Och jag ska åka på trädgårdsresa till England efter midsommar... wub.gif
Eden Project, Heligan, Mottisfont, The Garden House, Sissinghurst, Great Dixter m.fl., m.fl.
Hem via Ada Hofmans vattenträdgårdar i Holland.
Och det bästa av allt - egen buss från Åland ger möjlighet till en massa spännande plantköp!
wub.gif biggrin.gif laugh.gif
Mulle
Lars-Olof Arvids
Härligt Mulle! Tror du att jag blir sugen på att åka med? rolleyes.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
*Knuff!* Nu är den här överst igen! tongue.gif Är det inte underbart väder idag?

OptimistjOLLEn
Kathy
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-06-2006, 14:01)
OptimistjOLLEn

laugh.gif laugh.gif wub.gif
Kathy
Ikväll har svägerskan övningskört med mig i 2,5 timme.
Hon var otroligt glad och tacksam över att jag ställde upp, eftersom de har två barn och det inte är så lätt att komma ifrån, dessutom har inte körskolan kvällsöppet.

Själv tyckte jag det var riktigt trevligt att sitta bredvid och insupa ett kvällssomrigt Stockholm. wub.gif wub.gif
En fantastisk kväll!
Inga från Närke
CITAT (Scrollan @ 13-06-2006, 22:12)
Ikväll har svägerskan övningskört med mig

Har du tillstånd att övningsköra? Det är väl nytt nu att man måste ha något slags förarbevis att man är godkänd som det och att i hennes papper står ditt namn och vilken bil man använder eller har jag missuppfattat något? rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Inga från Närke @ 13-06-2006, 22:25)
Har du tillstånd att övningsköra? Det är väl nytt nu att man måste ha något slags förarbevis att man är godkänd som det och att i hennes papper står ditt namn och vilken bil man använder eller har jag missuppfattat något? rolleyes.gif

Självklart att jag har tillstånd att övningsköra. sleep.gif
Är man inte godkänd och har giltigt tillstånd, så får man inte agera övningskörningsförare, det är olagligt.
Inga från Närke
Bra, jag bara undrade i all välmening hoppas du inte tog illa upp men jag har en bekant som inte visste om det och han åkte dit så det skrek om det. Som tur var så drabbade det inte den som övningskörde men det har kunnat gjort de, polisen var snäll.
Ville bara göra samtliga informerade om de inte har hört eller vet om det.
Kathy
CITAT
Bra, jag bara undrade i all välmening hoppas du inte tog illa upp
Okej.

CITAT
men jag har en bekant som inte visste om det och han åkte dit så det skrek om det. Som tur var så drabbade det inte den som övningskörde men det har kunnat gjort de, polisen var snäll.

Jag kan förstå att man inte sätter dit den som övningskör, den personen kan inte lastas för att kunna alla regler, eftersom det är under utbildning.
Däremot är körkortsinnehavaren skyldig att känna till såna saker.
Lite dumdristigt att inte kolla upp vad som gäller, innan man börjar...

[I]Från och med den 1 januari 2006 krävs det att den som ansöker om att bli godkänd som handledare för privat övningskörning med personbil har genomgått en introduktionsutbildning tillsammans med sin blivande elev.[I]

Länk.
*Felix matte*
Allt detta fick jag för 150 kr. biggrin.gif Dottern vet inte om att hon kommer att få det, vi överraskar imorron tongue.gif Jag har en likadan av lite äldre datum, den funkar perfekt ännu efter drygt 30 år. smile.gif
Gillan
CITAT (Felix matte @ 14-06-2006, 21:58)
Allt detta fick jag för 150 kr.   biggrin.gif  Dottern vet inte om att hon kommer att få det, vi överraskar imorron tongue.gif  Jag har en likadan av lite äldre datum, den funkar perfekt ännu efter drygt 30 år. smile.gif

Men hallå, jag är ju nu tyvärr lite för gammal för att
vara din dotter, .......men jag skulle kunna tänka mig
att byta födelsedata med henne för si så där ett dygn wub.gif

Kunde det tänkas vara ok? tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
Allt detta fick jag för 150 kr. biggrin.gif Dottern vet inte om att hon kommer att få det, vi överraskar imorron tongue.gif Jag har en likadan av lite äldre datum, den funkar perfekt ännu efter drygt 30 år. smile.gif

smile.gif Det tror jag säkert. Har en liknande som är över 40år och fungerar perfekt. Det enda jag har "råkat ut för" var att byta en gummipackning som kostade 7.50:- laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Evgeni @ 14-06-2006, 22:12)
Allt detta fick jag för 150 kr.   biggrin.gif  Dottern vet inte om att hon kommer att få det, vi överraskar imorron tongue.gif  Jag har en likadan av lite äldre datum, den funkar perfekt ännu efter drygt 30 år. smile.gif

Men hallå, jag är ju nu tyvärr lite för gammal för att
vara din dotter, .......men jag skulle kunna tänka mig
att byta födelsedata med henne för si så där ett dygn wub.gif

Kunde det tänkas vara ok? tongue.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif tror inte det går så bra just nu laugh.gif wub.gif
Faktiskt så skulle jag vilja byta ut degrullen... har fått kassera min pga slitage
plus att allt är såååå mycket nyare.
Men... hon kommer att ha användning för grejerna långt mer än vi wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Hamilton @ 14-06-2006, 22:16)

smile.gif Det tror jag säkert. Har en liknande som är över 40år och fungerar perfekt. Det enda jag har "råkat ut för" var att byta en gummipackning som kostade 7.50:- laugh.gif

Var det gummipackningen i degrullen?

Lite lustigt är det att bara rullen kostar 225kr... var på Elgiganten och kollade i förra veckan. smile.gif
Ja dessa maskiner verkar vara outslitliga smile.gif
Bessie
Va, har den här tråden halkat ner till sidan två? Skandal!

I alla fall fick jag och en kompis fribiljetter till Nådendals musikfestspel och cyklade dit igår kväll. Även utan konsert i den gamla klosterkyrkan är Nådendal trevligt som utflyktsmål och på lagom avstånd, så sammanlagt fick vi oss en tre mils cykeltur av det. Bra konsert med lagom utmanande musik. Solsken hela vägen dit, inga brännskador ens på de blekaste ställena.
Farbror Blå
CITAT (Hamilton @ 14-06-2006, 22:16)

Jag är såå glad över att jag investerade i en ny sådan tingest för tio år sen!
Jag gör äppelmos på höstarna och den är kanon när man bakar=)
Mor har köpt en begagnad och mormor hade en likadan, fast i emalj och bakelit=)
Snövit
Jag är glad över att jag har haft en underbar helg tillsammans med mina barn.
De har haft massor av kompisar hemma och jag blir så glad när jag ser att mina barn leker och har roligt.
Magdis
Jag har varit ensam hemma i helgen och hunnit med massor med nyttigheter, stora städprojekt och trädgårdsprojekt som går mycket snabbare när man slipper avbryta sig för att laga lunch och när lillan ropar.

Känns som att jag börjar komma ikapp lite här hemma nu. smile.gif

Jo, och så är jag glad för att jag har känt ärtan i min mage sparka med sina små fötter några gånger. biggrin.gif
*Felix matte*
Regn hela dan... då har maken och jag tävlat i olika dataspel biggrin.gif

Inga avancerade alls... mest Luxor, Golf , Bitch å så lite Kasta gubbe förståss tongue.gif

Timmarna bara försvann och innan vi visste ordet av så var det kväll laugh.gif

och då slog vi på teven och har sett partiledardebatt... pågår fortfarande... i 24:an
Ganska intressant måste jag säga... mycket lekstuga... där partiledarna försöker överträffa varann i lustigvridningar wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon