CITAT (Hårboll @ 08-03-2009, 19:50)

Vi har fastnat för finsk lapphund eftersom vi fått uppfattningen att den: är lagom stor, har hyfsat lättskött päls, är lättlärd och lojal, tål alla väder och långa promenader men samtidigt inte blir galen om man missar promenader ibland om man tex ligger plakat i influensa, samt att den kan fungera bra ihop med framtida barn.
Vore hemskt tacksam för svar!

Jag tog helt enkelt med mig den bärbara datorn till Judon, så nu ska jag svara dig!

Det du skriver ovan är precis som de är, en lapphund bangar aldrig för något men blir inte stressad om inget händer och det var vad jag letade efter.
Ett bra exempel på det var att jag i somras fick en halsfluss som penicillinet inte bet på, så jag var deckad i 5 veckor, han blev i princip bara rastad på tomten de veckorna. Sambon jobbade så på morgonen öppnade jag dörren till trädgården och den stod öppen så han kunde gå ut och in som han vill, men han valde att nästan hela dagarna ligga nedanför mattes säng och vakta henne när hon var sjuk.
Jag kan lugna dig med att när valp och unghundstiden var över så blev Dino en lugn hund, men visst gav han oss en del huvudbry som valp. Numera känner jag väldigt många lapphundsägare och lapphundar och har förstått att Dino var ett extremfall med sitt bitande, hans syskon var inte alls så här vilda som han var.
När det gäller skälligheten verkar det vara lite olika, det finns lapphundar som är skälliga (de svenska är skälligare enligt min egen och många andras uppfattning) Men jag tror att det i mångt och mycket är en uppfostrings grej.
Dino skäller inte ofta, men vi har heller inte accepterat skall. Istället har han lärt sig att det är ok att yla av glädje när vi kommer hem (vilket inte alls är ett lika jobbigt ljud, för han gör det inte speciellt högt) flera av mina "Finska lapphundsvänner" bor i lägenhet och de verkar inte ha några problem med det.
När det gäller uppfödare skulle jag INTE köpa av någon av de största kennlarna, det gjorde jag och ångrar det lite, för de blir lite "valpfabrik" och de kan omöjligt hinna med varje individ på samma sätt som en mindre uppfödare gör. Blir det aktuellt med en "Finne" för dig kan jag per pm rekommendera några mindre kennlar som är seriösa. Lycka till!