|
CITAT (Fizzgigg @ 18-10-2006, 02:50) Jag höll på att skriva att "oavsett hur han ser ut måste han ju vara kompetent för annars hade han ju inte fått jobbet som minister". Sedan kom jag på att hans historia placerar honom i samma fack som ministrarna som redan har avgått och han (tillsammans medflera andra iofs) har snickrat ihop en ekonomisk politik som ställer till det för dem som inte har det så bra förspänt i samhället medan räkmackan har blivit lite räkigare för dem som har det bättre. Man måste inte vara kompetent för att bli minister heller, det räcker att du har rätt kontakter - inte kan du väl påstå att Jan O Carlsson var någon lyckad minister var man än satte honom, eller att Rosengren och Nuder varit speciellt bra de heller?  Nej, utnämningen är ingen garanti för att de vet vad de gör, det får tiden utvisa.
Fizzgigg
18-10-2006, 01:01
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 01:55) Man måste inte vara kompetent för att bli minister heller, det räcker att du har rätt kontakter - inte kan du väl påstå att Jan O Carlsson var någon lyckad minister var man än satte honom, eller att Rosengren och Nuder varit speciellt bra de heller?  Nej, utnämningen är ingen garanti för att de vet vad de gör, det får tiden utvisa.  Var det inte någon känd citatnisse som konstaterade att "En människa är summan av sina handlingar"? Dåliga nyheter för Borg än så länge i så fall.
CITAT (Fizzgigg @ 18-10-2006, 03:01) CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 01:55) Man måste inte vara kompetent för att bli minister heller, det räcker att du har rätt kontakter - inte kan du väl påstå att Jan O Carlsson var någon lyckad minister var man än satte honom, eller att Rosengren och Nuder varit speciellt bra de heller?  Nej, utnämningen är ingen garanti för att de vet vad de gör, det får tiden utvisa.  Var det inte någon känd citatnisse som konstaterade att "En människa är summan av sina handlingar"? Dåliga nyheter för Borg än så länge i så fall. Mjo, det känner jag igen men jag har ingen aning om vem det var som sa det. Ingenting politikerna gjort hittils har gett mig anledning att känna förtroende för dem, deras kompetens och hederlighet. Anders Borg begick dessutom sina fel EFTER att han suttit i regeringskansliet, han var alltså inte ny politiker eller okunnig. Han visste mycket väl om vad ett jobb i regeringen innebär och vad som krävs, och han struntade i det och gjorde som han ville ändå det vill säga begå lagbrott.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2006, 21:18) Efter lite funderingar så anser jag att jag inte vill se nån av licensskolkarna i varken regering eller riksdag. Deras val att inte anmäla TV-innehav tycks ha varit en klar politisk markering att dom inte anser sig behöva följa av riksdagen fattade lagar och regler. Att dom då skulle kunna ta plats i den församlingen själva är för mig helt främmande. Kan jag då strunta i dom lagar som dom i sin tur fattar? Polsk riksdag eller bara lätt anarki? Det där inlägget har jag nu sugit på " bra många timmar ", och jag kan inte komma fram till nåt annat än att jag håller med dig. Jag menar.....om det skulle vara så enkelt som att jag inte håller med en viss falang, om ett visst lagförslag.....då behöver jag alltså inte rätta mig därefter  . Jösses så enkelt livet vore då. Mina egna lagar och regler  , livet vore " pice of cake "
birgitek
18-10-2006, 06:55
Kan någon tala om för mej varför det tydligen är så mycket värre att Anders Borg möjligen har haft svart barnvakt än att Thomas Bodström har haft svart barnflicka? Varför är det så mycket värre att Stegö haft svart barnomsorg än att nya SVT-chefen Eva Hammilton har haft det? Visserligen är ju Hammilton inte minister, men har säkerligen större makt och inflytande än en kulturminister. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 18-10-2006, 07:55) Kan någon tala om för mej varför det tydligen är så mycket värre att Anders Borg möjligen har haft svart barnvakt än att Thomas Bodström har haft svart barnflicka? Varför är det så mycket värre att Stegö haft svart barnomsorg än att nya SVT-chefen Eva Hammilton har haft det? Visserligen är ju Hammilton inte minister, men har säkerligen större makt och inflytande än en kulturminister. Birgit Ek Anders Borg har ju inte heller avgått (fast nu har det ju framkommit attt det inte bara var barnvakt, han har också haft en polsk städerska svartanställd i 7 år och pga att hon inte hade arbetstillstånd tvingat ner hennes lön), de två som avgick gjorde det till stor del pga hur de hanterade krisen. Stegö hamnade inte i kris pga att hon haft svart arbetskraft, utan pga att hon inte betalt tv-licens, och därmed diskvalificerat sig för allt arbete som har med public service att göra. Om Eva Hammilton inte betalat TV-licens så bör hon givetvis avgå! Statsminsitern har förövrigt passat på att hota Radiotjänst, så nu lär han åter anmälas till KU.
CITAT (kristerh @ 17-10-2006, 11:41) CITAT (AnitaGg @ 17-10-2006, 09:08) Vågar man skriva en liten skojig historia som jag hörde i morse? Några kanske kan fnissa lite i alla fall :rolleyes:
Nya Moderaterna har sagt att det ska löna sig att arbeta. Och titta bara, två av deras medarbetare har tjänat 1,2 miljoner på en vecka :P vad jag vet så har de inte fått ut "lönen" ännu de måste begära att få ut den, jag tvivlar på att de kommer att göra det och gör de det så håller jag med alla olyckskorpar o krösamajor i den här tråden om allt de sagt (om just de personerna) Borelius mfl. Stegö vill ha 1,2 miljoner
Hannele
18-10-2006, 07:46
CITAT (KURT @ 18-10-2006, 08:33) CITAT (kristerh @ 17-10-2006, 11:41) CITAT (AnitaGg @ 17-10-2006, 09:08) Vågar man skriva en liten skojig historia som jag hörde i morse? Några kanske kan fnissa lite i alla fall :rolleyes:
Nya Moderaterna har sagt att det ska löna sig att arbeta. Och titta bara, två av deras medarbetare har tjänat 1,2 miljoner på en vecka :P vad jag vet så har det inte fått ut "lönen" ännu de måste begära att få ut den, jag tvivlar på att de kommer att göra det och gör de det så håller jag med alla olyckskorpar o krösamajor i den här tråden om allt de sagt (om just de personerna) Borelius mfl. Stegö vill ha 1,2 miljonerHutlöst, men ofta handlar det ju om, att de har sagt upp sej från ett annat jobb. Ingen skulle ställa upp utan någon trygghet, utan några månaders "fallskärm". Det handlar inte bara om en veckas jobb... Fast summorna är helt orealistiska.
Gossen Ruda
18-10-2006, 07:54
CITAT (birgitek @ 18-10-2006, 07:55) Kan någon tala om för mej varför det tydligen är så mycket värre att Anders Borg möjligen har haft svart barnvakt än att Thomas Bodström har haft svart barnflicka? Varför är det så mycket värre att Stegö haft svart barnomsorg än att nya SVT-chefen Eva Hammilton har haft det? Visserligen är ju Hammilton inte minister, men har säkerligen större makt och inflytande än en kulturminister. Birgit Ek Det beror kanske på att den nuvarande "regeringen" har lovat att klämma åt alla fuskare, fast det gällde kanske bara när nån arbetare lyckats bluffa åt sig lite extra ersättning och inte när dom själva felar. Sen skall det givetvis ställas högre krav på riksdagsmän och ministrar eftersom dom är satta av oss att sköta landet. Det är samma princip som att det blir större rabalder när en polisman begår ett lagbrott än när en vanlig medborgare gör samma sak. Beträffande den förra regeringens felsteg så är det för sent att klaga nu. Nu skall dom nya grillas. Beträffande Borg så gillar jag inte hans minspel och kroppshållning när han får frågor, han trixar hit och dit. Beror kanske på att han inte gillar frågorna. Sen har vi den föhnade fähunden också men det får räcka nu för tillfället.
CITAT (birgitek @ 18-10-2006, 07:55) Kan någon tala om för mej varför det tydligen är så mycket värre att Anders Borg möjligen har haft svart barnvakt än att Thomas Bodström har haft svart barnflicka? Varför är det så mycket värre att Stegö haft svart barnomsorg än att nya SVT-chefen Eva Hammilton har haft det? Visserligen är ju Hammilton inte minister, men har säkerligen större makt och inflytande än en kulturminister. Birgit Ek Den ena är inte bättre än den andra givetvis. Som KURT skriver, så är det licensskolket som är det större problemet för dom. Borelius föll nog på sommarhuset. Dock, så förstår jag faktiskt inte varför några försvarar detta fortfarande. När du skriver om Anders Borg så använder du orden "möjligen har haft svart barnvakt", och när det gäller Thomas Bodström använder du orden "har haft svart barnflicka" Hårfint, javisst. Men ändå en markering för att bagatellisera den borgeliga regeringens klavertramp och förstärka sossarnas dito.
Hannele
18-10-2006, 07:57
CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 08:55) När du skriver om Anders Borg så använder du orden "möjligen har haft svart barnvakt", och när det gäller Thomas Bodström använder du orden "har haft svart barnflicka" Hårfint, javisst. Men ändå en markering för att bagatellisera den borgeliga regeringens klavertramp och förstärka sossarnas dito.  Det har blivit rena kvällstidningsjournalistik både i Rapport, Aktuellt..
Och nu kommer det fram att Stegö aldrig betalt TV-licensen! Varför då?! Jo, hon var arg på monopolet Jösses säger jag bara! Tänk om det vore så lätt i livet att man bara behöver ogilla något för att slippa ta del av det
kristerh
18-10-2006, 10:54
Läste i tidningen i morse att vår kära fd stadsminister själv är under utredning för brott, något med arbetsmiljölagen som han struntat i vid bygget av hans lilla stuga
Margaretha
18-10-2006, 11:18
CITAT (kristerh @ 18-10-2006, 11:54) Läste i tidningen i morse att vår kära fd stadsminister själv är under utredning för brott, något med arbetsmiljölagen som han struntat i vid bygget av hans lilla stuga  Det finns säkert många, många lik i garderober både i den nya och den gamla regeringen. Men media har tydligen tänkt vara tredje makten den här gången och ta död på regeringen. Har det någon gång undersökts om Mona Sahlin och hennes medsystrar i det socialdemokratiska partiet haft svart barnvakt, bett någon väns tonårsdotter hämta barnen på dagis en gång i veckan mot ersättning? Och vem passade Göran Perssons barn när de var små? Hade han hemmafru? Jag tror inte att han var hemmapappa i alla fall. Det visade sig ju vara många politiker som inte betalt TV-avgiften. Från alla partier. Tyvärr tror jag att det aldrig varit så mycket grävande som nu. Det känns hysteriskt det här drevet. Och det obehagliga är att journalister i allmänhet inte själva alltid har så hög moral. Därmed försvarar jag inte fusket med vare sig det ena eller det andra. Det var helt i sin ordning att de två damerna fick avgå. Överklassfasoner behöver vi inte i regeringen. Men nu får väl ändå regeringen ha arbetsro!!!
CITAT (kristerh @ 18-10-2006, 11:54) Läste i tidningen i morse att vår kära fd stadsminister själv är under utredning för brott, något med arbetsmiljölagen som han struntat i vid bygget av hans lilla stuga  Ja lika goda kålsupare är de allihopa - röd som blå. "Tillfället gör tjuven" brukar man säga - och sitter man i toppen och har chansen att roffa åt sig så gör man det - oavsett om man är röd eller blå. Ärliga toppolitiker finns inte. Ju fler skramlande skelett som ramlar ur garderoberna desto större politikerförakt skapas...
CITAT (KURT @ 18-10-2006, 08:33) Usch, hon borde givetvis få samma a-kassa som vi andra. Eller vänta nu, hon har säkert inte betalt in a-kasseavgiften. Fast, det spelar väl ingen roll, slutar man självmant sitt jobb pga mobbning, stress, icke-tillåten arbetsskada, då får man ingen a-kassa ändå. Socialen nästa för Stegö alltså.
CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 12:25) CITAT (KURT @ 18-10-2006, 08:33) Usch, hon borde givetvis få samma a-kassa som vi andra. Eller vänta nu, hon har säkert inte betalt in a-kasseavgiften. Fast, det spelar väl ingen roll, slutar man självmant sitt jobb pga mobbning, stress, icke-tillåten arbetsskada, då får man ingen a-kassa ändå. Socialen nästa för Stegö alltså. A-kassa Nämen det förstår du väl att såna lagar gäller ju bara vanliga människor.
Hannele
18-10-2006, 12:12
Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter?
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? Det blir nog deras tur efter nästa val ska du se
CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 14:13) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? Det blir nog deras tur efter nästa val ska du se  Oja, gissa om den nya partiledaren kommer att fingranskas t ex  En helt ny människa att leta skelett hos, nya synder att begrava tänderna i... Rena partyt ju
CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 12:39) CITAT (Pirum @ 18-10-2006, 12:25) CITAT (KURT @ 18-10-2006, 08:33) Usch, hon borde givetvis få samma a-kassa som vi andra. Eller vänta nu, hon har säkert inte betalt in a-kasseavgiften. Fast, det spelar väl ingen roll, slutar man självmant sitt jobb pga mobbning, stress, icke-tillåten arbetsskada, då får man ingen a-kassa ändå. Socialen nästa för Stegö alltså. A-kassa Nämen det förstår du väl att såna lagar gäller ju bara vanliga människor.  Stegö avvaktar avgångsvederlag Den nyss avgångna kulturministern Cecilia Stegö Chilò har ännu inte bestämt sig för om hon ska ansöka om att få avgångsvederlag eller inte, uppger TT. – Om det överhuvudtaget blir aktuellt handlar det på sin höjd om några månadslöner. Några 1,2 miljoner kronor har jag inte begärt och kommer heller inte att göra, hälsar hon genom sin pressekreterare.
Hannele
18-10-2006, 12:28
CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 13:13) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) När får vi reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnflickor utan att betala arbetsgivareavgifter? Det blir nog deras tur efter nästa val ska du se  Ska vi ha den här typen av kvällstidningsjournalistik, så säkert..  När jag var ung och ville protesteran mot tv, skaffade jag inte nån.
Fizzgigg
18-10-2006, 12:35
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:28) CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 13:13) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) När får vi reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnflickor utan att betala arbetsgivareavgifter? Det blir nog deras tur efter nästa val ska du se  Ska vi ha den här typen av kvällstidningsjournalistik, så säkert..  När jag var ung och ville protesteran mot tv, skaffade jag inte nån. Visst kan det gå till överdrift med grävandet i våra politikers soptunnor och förehavanden men jag tycker ändå att det är bättre än att slösa tid och energi på världsomvälvande stoppa pressarna-nyheter som vad Big Brother-bimbos har bytt till för hårfärg (och gärna var på kroppen håret sitter), schlagersångerskor som inte kan hålla sin diet och liknande.
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? När vi har en röd regering så nagelfars de ministrarna av den blå oppositionen - och när vi har en blå regering så nagelfars de ministrarna av den röda oppositionen. Allt i demokratisk ordning.
Hannele
18-10-2006, 12:45
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 13:44) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? När vi har en röd regering så nagelfars de ministrarna av den blå oppositionen - och när vi har en blå regering så nagelfars de ministrarna av den röda oppositionen. Allt i demokratisk ordning.  Nej, den här häxjakten är helt ny. Klart, om fyra år blir det än värre
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:45) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 13:44) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? När vi har en röd regering så nagelfars de ministrarna av den blå oppositionen - och när vi har en blå regering så nagelfars de ministrarna av den röda oppositionen. Allt i demokratisk ordning.  Nej, den här häxjakten är helt ny. Klart, om fyra år blir det än värre  Hade "häxjakten" varit ny hade vi aldrig frått läsa om Monas Toblerone, Görans obefintliga bygglov eller alla korkade kommentarer från Jan O Carlsson och Ringholm m.m. Förra regeringen gjorde minsann bort sig de också, och det rapporterade tidningarna lika skadeglatt då som nu.
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:28) CITAT (AnitaGg @ 18-10-2006, 13:13) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) När får vi reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnflickor utan att betala arbetsgivareavgifter? Det blir nog deras tur efter nästa val ska du se  Ska vi ha den här typen av kvällstidningsjournalistik, så säkert..  När jag var ung och ville protesteran mot tv, skaffade jag inte nån. Utvecklingen av kvällstidningsjournalistiken är ju inte bra, det kan jag hålla med dig om. Det är viktigt att media rapporterar och granskar, men moralen kunde vara bättre. När det gäller just det vi pratar om i denna tråden, så tror jag ju knappast att uttalandet som "Jag ska visa dom där vänsterpacksjournalisterna..." från Cecilia Stegö Chilò förbättrar saken för hennes del. Det var nog inte det smartaste hon har sagt senaste veckorna.
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:45) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 13:44) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:12) Varför får vi inte reda på alla licens-skolkare i den gamla regeringen? Hade de aldrig barnfickor utan att betala arbetsgivareavgifter? När vi har en röd regering så nagelfars de ministrarna av den blå oppositionen - och när vi har en blå regering så nagelfars de ministrarna av den röda oppositionen. Allt i demokratisk ordning.  Nej, den här häxjakten är helt ny. Klart, om fyra år blir det än värre  Tycker inte att det är särskilt nytt att journalister nagelfar toppolitiker som fuskar. Men det känns som om det är ovanligt mycket fuskare i toppen på den här nya regeringen. Klart att folk blir arga när de nya ställer till stora försämringar för de svagaste i samhället samtidigt som de själva skor sig på sammhällets/vår bekostnad. Nån Jä**a rättvisa får det väl ändå lov att vara! Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra...
Fizzgigg
18-10-2006, 13:28
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:00) Tycker inte att det är särskilt nytt att journalister nagelfar toppolitiker som fuskar. Men det känns som om det är ovanligt mycket fuskare i toppen på den här nya regeringen. Du har en tänkvärd poäng där tycker jag. Är det journalisterna som har blivit "elakare" och mer blodtörstiga eller är det fler fifflare och garderobskelettsgömmare än vanligt i Reinfeldts laguppställning?
Hannele
18-10-2006, 13:47
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:00) Klart att folk blir arga när de nya ställer till stora försämringar för de svagaste i samhället samtidigt som de själva skor sig på sammhällets/vår bekostnad. Nån Jä**a rättvisa får det väl ändå lov att vara! Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra...  Stegrade försämringar för de svagaste i samhället har det varit de senaste 12 åren - och inte sitter sossarna och äter barkbröd nu. Och några åtalade och fällda har vi i den förra regeringen också. Fast deras licensavgifter vet vi inget om. Man behöver inte helgonförklara den gamla regeringen heller.
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:47) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:00) Klart att folk blir arga när de nya ställer till stora försämringar för de svagaste i samhället samtidigt som de själva skor sig på sammhällets/vår bekostnad. Nån Jä**a rättvisa får det väl ändå lov att vara! Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra...  Stegrade försämringar för de svagaste i samhället har det varit de senaste 12 åren - och inte sitter sossarna och äter barkbröd nu. Och några åtalade och fällda har vi i den förra regeringen också. Fast deras licensavgifter vet vi inget om. Man behöver inte helgonförklara den gamla regeringen heller.  Nej Hannele, jag helgonförklarar inte den förra regeringen, verkligen inte. Men jag CITAT Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra! oavsett om man är röd eller blå.
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:56) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:47) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:00) Klart att folk blir arga när de nya ställer till stora försämringar för de svagaste i samhället samtidigt som de själva skor sig på sammhällets/vår bekostnad. Nån Jä**a rättvisa får det väl ändå lov att vara! Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra...  Stegrade försämringar för de svagaste i samhället har det varit de senaste 12 åren - och inte sitter sossarna och äter barkbröd nu. Och några åtalade och fällda har vi i den förra regeringen också. Fast deras licensavgifter vet vi inget om. Man behöver inte helgonförklara den gamla regeringen heller.  Nej Hannele, jag helgonförklarar inte den förra regeringen, verkligen inte. Men jag CITAT Tycker inte att det ska behöva vara för mycket begärt att man följer lagar precis som vi alla måste göra! oavsett om man är röd eller blå. helt sant... och bara för att den förra regeringen försämrade för alla, behöver man inte acceptera ännu mera försämringar... nu får det vara nog  och nä...ingen äter bark...dom äter makaroner....naturella....
Gossen Ruda
18-10-2006, 15:49
Fattar fortfarande inte helt varför en del här försöker skyla över den nuvarande regeringens olagligheter med att påpeka vad den gamla gjorde. Allt det ligger i arkivet, det är kört, tåget har gått. Fast skall man jämföra så ta då upp Mona Sahlin. Hon gjorde några misstag och tog konsekvenserna och försvann från scenen. Nu har vi här ett gäng nötter som med berått mod bryter mot lagen, mycket värre faktiskt. Jag vill se deras ryggar.
Fredrik Reinfeldt skrev en intressant debattartikel i GP i slutet av 2004 . I den kan man bla läsa: "Smita från betalning Detta kan ta sig i flera uttryck. Det kan handla om att sjukskriva sig trots att man är frisk eller att smita från betalningen på spårvagnen. I sina värsta former ser vi hur människor organiserar sig i gäng eller olika former av grupperingar med enda syfte att tillskansa sig fördelar och låta andra stå för notan. Inte minst har vi sett denna ovilja att skilja på rätt och fel inom delar av den utomparlamentariska vänstern. För den här typen av grupperingar är det egna uppsatta regler som gäller, inte demokratiska värderingar eller de lagar vi gemensamt satt upp. Deras uppmuntran till fusk och vandalisering vittnar om en samhällssyn där det bara är den som hänsynslöst tar för sig som ska få sin vilja igenom. Priset får alla hederliga och hårt arbetande människor betala." Och redan då måste han ju ha haft erfarenhet av sina moderatkollegors bristande moral! Så även om han skriver "vänstern" så menar han nog "högern", han har nog bara lite svårt att skilja på vänster och höger!
CITAT (KURT @ 19-10-2006, 07:04) Fredrik Reinfeldt skrev en intressant debattartikel i GP i slutet av 2004 . I den kan man bla läsa: "Smita från betalning Detta kan ta sig i flera uttryck. Det kan handla om att sjukskriva sig trots att man är frisk eller att smita från betalningen på spårvagnen. I sina värsta former ser vi hur människor organiserar sig i gäng eller olika former av grupperingar med enda syfte att tillskansa sig fördelar och låta andra stå för notan. Inte minst har vi sett denna ovilja att skilja på rätt och fel inom delar av den utomparlamentariska vänstern. För den här typen av grupperingar är det egna uppsatta regler som gäller, inte demokratiska värderingar eller de lagar vi gemensamt satt upp. Deras uppmuntran till fusk och vandalisering vittnar om en samhällssyn där det bara är den som hänsynslöst tar för sig som ska få sin vilja igenom. Priset får alla hederliga och hårt arbetande människor betala." Och redan då måste han ju ha haft erfarenhet av sina moderatkollegors bristande moral! Så även om han skriver "vänstern" så menar han nog "högern", han har nog bara lite svårt att skilja på vänster och höger! Den var ju klockren Särskilt med tanke på uttalandet i dagens eko om att "man kan väl inte polisanmäla alla som fuskar med licensen"
CITAT (AnitaGg @ 19-10-2006, 08:41) CITAT (KURT @ 19-10-2006, 07:04) Fredrik Reinfeldt skrev en intressant debattartikel i GP i slutet av 2004 . I den kan man bla läsa: "Smita från betalning Detta kan ta sig i flera uttryck. Det kan handla om att sjukskriva sig trots att man är frisk eller att smita från betalningen på spårvagnen. I sina värsta former ser vi hur människor organiserar sig i gäng eller olika former av grupperingar med enda syfte att tillskansa sig fördelar och låta andra stå för notan. Inte minst har vi sett denna ovilja att skilja på rätt och fel inom delar av den utomparlamentariska vänstern. För den här typen av grupperingar är det egna uppsatta regler som gäller, inte demokratiska värderingar eller de lagar vi gemensamt satt upp. Deras uppmuntran till fusk och vandalisering vittnar om en samhällssyn där det bara är den som hänsynslöst tar för sig som ska få sin vilja igenom. Priset får alla hederliga och hårt arbetande människor betala." Och redan då måste han ju ha haft erfarenhet av sina moderatkollegors bristande moral! Så även om han skriver "vänstern" så menar han nog "högern", han har nog bara lite svårt att skilja på vänster och höger! Den var ju klockren Särskilt med tanke på uttalandet i dagens eko om att "man kan väl inte polisanmäla alla som fuskar med licensen" Precis lika korkat uttalande som om han hade sagt "man kan väl inte polisanmäla alla som själ bilar" eller "man kan väl inte polisanmäla alla som gör inbrott" eller "man kan väl inte polisanmäla alla som rånar banker" o.s.v. Tycker att han med sitt uttalande bekräftar att han är dum på riktigt...
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:16) Kan man verkligen polisanmäla 6000 personer utan att namnge dom? Tänk om 5000 av dom faktiskt nyss har köpt en TV. Hur många ungdomar flyttar hemifrån varje vecka t.ex.? Urkorkat tycker jag i alla fall. Man måste väl i alla fall peka ut personer i en anmälan och också ha belägg för att dom haft TV länge. Men det är väl bra att polisen har jobb i alla fall, så kanske dom kan gå ur A-kassan
CITAT (AnitaGg @ 19-10-2006, 09:32) CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:16) Kan man verkligen polisanmäla 6000 personer utan att namnge dom? Tänk om 5000 av dom faktiskt nyss har köpt en TV. Hur många ungdomar flyttar hemifrån varje vecka t.ex.? Urkorkat tycker jag i alla fall. Man måste väl i alla fall peka ut personer i en anmälan och också ha belägg för att dom haft TV länge. Men det är väl bra att polisen har jobb i alla fall, så kanske dom kan gå ur A-kassan  Saxat ur artikeln: CITAT " Det ligger ett missförstånd i botten när det gäller de här siffrorna. Vi har 5 000 nyanmälningar varje vecka i vanliga fall, säger Lars Lindberg. Förra veckan hade vi 2 000 fler än normalt."
Kanske "bara" 2000 anmälningar... och bland dem bör Norrbottens SSU-ordförande finnas med. Han har öppet erkänt att han struntat i att betala. SSU-basen har inte betalat på 4 år!
kristerh
19-10-2006, 10:21
Tycker att det var bra att anmäla samtliga nytillkommna licensbetalare, varför ska de särbehandlas, och visst om folk precis köpt tv  så är det bra med det, då är det bara att avskriva dem.
Fizzgigg
19-10-2006, 11:21
Är det någon som har förskt att säga upp tv-licensen?  Jag gjorde det när jag flyttade ihop med min käresta och det verkade jättesmidigt, det var bara att ringa och berätta att man ville säga upp tv-licensen, varför och kontaktuppgifterna (så att de inte skulel skicka fler räkningar). Lite senare fick jag ett brev om att jag inte betalade tv-licensen och ombads göra det. Jag ringde till Kiruna och rättade till deras lilla miss. Ett par månader senare ringer de och säger att "vi ser att du inte betalar tv-licens, varför då?" och så började vi om från början igen. Jag måste säga att de är väldig tvänliga och tillmötesgående men de har blivit lite Hotel California-vibbar över hela historien: "You can check out any time you like, but you can never leave".
CITAT (kristerh @ 19-10-2006, 11:21) Tycker att det var bra att anmäla samtliga nytillkommna licensbetalare, varför ska de särbehandlas, och visst om folk precis köpt tv  så är det bra med det, då är det bara att avskriva dem. Frågan är väl kanske om det är vettigt att polisanmäla folk för att dom eventuellt kan ha begått ett brott. Personligen tycker jag väl att det är att ta i lite. Brukligt är väl att det först finns en misstanke om brott. Man upplever lite att borgeliga väljare har gått i försvarsposition nu när det visade sig att deras gunstlingar som skulle stoppa mygel m.m. är lika goda kålsupare som alla andra. Det har tydligen tagit hårt.
Med anledning av de fuskande svenska ministrarna passade journalisterna på att fråga de finländska ministrarna om de betalde TV-licensen, där är inte uppgifterna publika. Men nu visar det sig att alla de finländska ministrarna (bestående av Centern i Finland, Finlands Socialdemokratiska Parti och Svenska folkpartiet i Finland) betalar TV-licens. Så de svenska moderaterna verkar vara ganska unika i sin ogenerade snålhet.
CITAT (Fizzgigg @ 19-10-2006, 12:21) Är det någon som har förskt att säga upp tv-licensen? :) Jag gjorde det när jag flyttade ihop med min käresta och det verkade jättesmidigt, det var bara att ringa och berätta att man ville säga upp tv-licensen, varför och kontaktuppgifterna (så att de inte skulel skicka fler räkningar). Lite senare fick jag ett brev om att jag inte betalade tv-licensen och ombads göra det. Jag ringde till Kiruna och rättade till deras lilla miss. Ett par månader senare ringer de och säger att "vi ser att du inte betalar tv-licens, varför då?" och så började vi om från början igen. Jag måste säga att de är väldig tvänliga och tillmötesgående men de har blivit lite Hotel California-vibbar över hela historien: "You can check out any time you like, but you can never leave". :) Om skriftlig bekräftelse på avanmälan inte erhållits inom 2-3 veckor, kontakta Radiotjänst. Avgiftsskyldigheten upphör fr.o.m. det datum din avanmälan inkommit till Radiotjänst, den kan inte ske retroaktivt (bakåt i tiden). Observera att det alltid är den tv-avgiftsskyldige som ansvarar för att avanmälan kommer Radiotjänst tillhanda Radiotjänst.
kristerh
19-10-2006, 12:27
CITAT (AnitaGg @ 19-10-2006, 12:37) Man upplever lite att borgeliga väljare har gått i försvarsposition nu när det visade sig att deras gunstlingar som skulle stoppa mygel m.m. är lika goda kålsupare som alla andra. Det har tydligen tagit hårt. Gunstlingar var väl att ta i  men jag anser att alla ska behandlas lika, det finns nog en hel del av dem som anmält sitt tv innehav på sista tiden som varit utan att betala lika många år som de fuskande gunstlingarna
Fizzgigg
19-10-2006, 12:51
CITAT (askar @ 19-10-2006, 12:58) CITAT (Fizzgigg @ 19-10-2006, 12:21) Är det någon som har förskt att säga upp tv-licensen?  Jag gjorde det när jag flyttade ihop med min käresta och det verkade jättesmidigt, det var bara att ringa och berätta att man ville säga upp tv-licensen, varför och kontaktuppgifterna (så att de inte skulel skicka fler räkningar). Lite senare fick jag ett brev om att jag inte betalade tv-licensen och ombads göra det. Jag ringde till Kiruna och rättade till deras lilla miss. Ett par månader senare ringer de och säger att "vi ser att du inte betalar tv-licens, varför då?" och så började vi om från början igen. Jag måste säga att de är väldig tvänliga och tillmötesgående men de har blivit lite Hotel California-vibbar över hela historien: "You can check out any time you like, but you can never leave".  Om skriftlig bekräftelse på avanmälan inte erhållits inom 2-3 veckor, kontakta Radiotjänst. Avgiftsskyldigheten upphör fr.o.m. det datum din avanmälan inkommit till Radiotjänst, den kan inte ske retroaktivt (bakåt i tiden). Observera att det alltid är den tv-avgiftsskyldige som ansvarar för att avanmälan kommer Radiotjänst tillhanda Radiotjänst. Japp, och jag fick deras brev också. Vilket inte stoppade dem ett ögonblick. Så de sköter sig jättebra, fast ändå inte, på något vis.
CITAT (Fizzgigg @ 19-10-2006, 14:51) CITAT (askar @ 19-10-2006, 12:58) CITAT (Fizzgigg @ 19-10-2006, 12:21) Är det någon som har förskt att säga upp tv-licensen?  Jag gjorde det när jag flyttade ihop med min käresta och det verkade jättesmidigt, det var bara att ringa och berätta att man ville säga upp tv-licensen, varför och kontaktuppgifterna (så att de inte skulel skicka fler räkningar). Lite senare fick jag ett brev om att jag inte betalade tv-licensen och ombads göra det. Jag ringde till Kiruna och rättade till deras lilla miss. Ett par månader senare ringer de och säger att "vi ser att du inte betalar tv-licens, varför då?" och så började vi om från början igen. Jag måste säga att de är väldig tvänliga och tillmötesgående men de har blivit lite Hotel California-vibbar över hela historien: "You can check out any time you like, but you can never leave".  Om skriftlig bekräftelse på avanmälan inte erhållits inom 2-3 veckor, kontakta Radiotjänst. Avgiftsskyldigheten upphör fr.o.m. det datum din avanmälan inkommit till Radiotjänst, den kan inte ske retroaktivt (bakåt i tiden). Observera att det alltid är den tv-avgiftsskyldige som ansvarar för att avanmälan kommer Radiotjänst tillhanda Radiotjänst.Japp, och jag fick deras brev också. Vilket inte stoppade dem ett ögonblick. Så de sköter sig jättebra, fast ändå inte, på något vis. Så länge de inte kommer med några fakturor och förseningsavgifter är det väl lugnt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|