|
CITAT (KURT @ 20-10-2006, 06:18) Det är så många som säger att de får det sämre ekonomiskt med den nya regerimngens politik. Men det finns ju också vinnare med den nya politiken.. Även om det slår mot kvinnor och lågavlönade. A: Ja, det var ju för väl att det finns några som tjänar på att vi fått ny regering  ( ironi) B: Inte speciellt förvånande, så har det väl alltid varit Min man tillhör de som kommer att få minst belastning. Han bara kliar sig i huvet och förstår inte hur de överhuvud taget tänker
CITAT (yrian @ 19-10-2006, 10:22) En liten fråga: är det meningen att hela a-kasseavgiften ska betalas vid ett tillfälle? Om man inte är med i facket så är det så idag, har jag för mig. Blir det så vid årskiftet också, tro... isch, 4000 kr på ett bräde, känns ju måttligt roligt... :unsure: Jag är inte med i facket, utan bara a-kassan. Jag får dela upp avgiften till kvartalsbetalningar. Men detta har jag hört är väldigt olika beroende på vilken a-kassa man tillhör, så du får nog höra efter vad som gäller specifikt för dig. Och jag hoppas att möjligheten till att dela upp avgiften inte tas bort.
Björken
20-10-2006, 17:48
Lite förlängning på frågan som diskuteras här skulle jag vilja ha hjälp med att få ett svar på om någon vet, har sökt info på många ställen men inte lyckats.
Är idag fackansluten och betalar en ganska stor summa varje månad i fackavgift, enligt tabellen igår i AB så var avgiften till A-kassan ca 100 k/ mån.
Det innebär att jag betalar mer än 300 kr i månaden till facket, ganska dyr medlemsavgift faktiskt för det jag får.
Kan någon här som är duktig på den biten tala om hur mycket av det jag betalar in som går direkt till partistöd eller ännu hellre om någon kan tipsa mig vad jag kan läsa hur fördelningen är.
birgitek
20-10-2006, 18:26
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:45) BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Hoppas verkligen att man skiljer A-kassan från facken. Det vettigaste man kan göra är att slå ihop arbetslöshetsersättningen med sjukersättningen till en inkomstbortfallsförsäkring. Ja, jag vet att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten, men vet också av egen erfarenhet att det är väldigt besvärligt och att man gör allt för att förhala utbetalningar och på alla sätt sätta käppar i hjulen för icke fackanslutna från fackets sida. Birgit Ek
Björken
20-10-2006, 18:34
CITAT (birgitek @ 20-10-2006, 19:26) CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:45) BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Hoppas verkligen att man skiljer A-kassan från facken. Det vettigaste man kan göra är att slå ihop arbetslöshetsersättningen med sjukersättningen till en inkomstbortfallsförsäkring. Ja, jag vet att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten, men vet också av egen erfarenhet att det är väldigt besvärligt och att man gör allt för att förhala utbetalningar och på alla sätt sätta käppar i hjulen för icke fackanslutna från fackets sida. Birgit Ek Man kan vara med i Alfakassan, den är fristående från facken.
CITAT (Björken @ 20-10-2006, 18:48) Lite förlängning på frågan som diskuteras här skulle jag vilja ha hjälp med att få ett svar på om någon vet, har sökt info på många ställen men inte lyckats.
Är idag fackansluten och betalar en ganska stor summa varje månad i fackavgift, enligt tabellen igår i AB så var avgiften till A-kassan ca 100 k/ mån.
Det innebär att jag betalar mer än 300 kr i månaden till facket, ganska dyr medlemsavgift faktiskt för det jag får.
Kan någon här som är duktig på den biten tala om hur mycket av det jag betalar in som går direkt till partistöd eller ännu hellre om någon kan tipsa mig vad jag kan läsa hur fördelningen är. Hur stor del av din fackavgift som ev. går iväg som partistöd vet nog bara ditt fackförbund då det är ett beslut som ni tagit där.
Åsa, mälardalen zon 2
20-10-2006, 23:43
Det här med höjningen av A-kassan, är det verkligen en höjning? efter vad jag förstått så betalar man bara en del av vad det egentligen skulle kosta (även efter höjningen) resten skjuter staten till, och vart får staten pengar ifrån?? Jo från skatteintäkter (som vi betalar)!!! Detta innebär ju att de kan sänka skatterna på annat så det är ju inte säkert att det blir minus i kassan när man räknat ihop allt.
Åsa : Grejen är att dessa egenavgifter slår hårdare mot fattiga än vad skatt gör. Rika betalar en smula mer i skatt (procentmässigt sett) än vad fattiga gör, däremot betalar fattiga mer (i procent av lön) i egenavgifter. Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-10-2006, 00:43) Det här med höjningen av A-kassan, är det verkligen en höjning? efter vad jag förstått så betalar man bara en del av vad det egentligen skulle kosta (även efter höjningen) resten skjuter staten till, och vart får staten pengar ifrån?? Jo från skatteintäkter (som vi betalar)!!! Detta innebär ju att de kan sänka skatterna på annat så det är ju inte säkert att det blir minus i kassan när man räknat ihop allt. Jag har i dag en avgift på 99 kr/ mån. och kommer att få en avgift på 325 om förslaget går igenom. Jag ser absolut detta som en höjning då pengarna kommer att gå till sänkning av skatten vilket jag knappt får del av då jag inte är höginkomsttagare. De ökade kostnader som aviserats kommer att äta upp den lilla skattelätnad jag får. Pensionärer, sjukskrivna och arbetslösa får dessutom inga skattelättnader. För många låginkomsttsagare innebär dessutom höjningen att man kanske inte har råd att vara med i facket. Vi talar ju faktiskt om årssummor på upp till 4000 kr. i höjning för en del medborgare. Fiskare, restaurantanställda och kulturarbetare är några av de som drabbas mest av denna höjda "medfinansiering" trots sina låga löner- det är viktigt att jobba i "rätt" branch. Att en del av fackavgiften inte heller kommer att vara avdragsgill kommer som ett brev på posten. Arbetsgivarnas motsvarande organisationsavgift kommer dock fortfarande att kunna dras av som en kostnad. Det är för mig väldigt tydligt vad man håller på med - och dom är skickliga. 2/3-delssamhället a'la Thatcher,Reagan m.fl. är målet. Sänkta tandvårdskostnader som man utlovade blir det nog inte på många år....
Sommartorparn
21-10-2006, 10:20
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 14:33) 16 200 brutto var det under förra regeringen, nu vill borgarna säkna till 15 600.
30 kronor om dagen blir 600 i månaden och det är mycket för den som har lite från början.
Hyressänkningen som utlovades rörde sig i trakterna om 100:- för en trerummare. Dessutom höjs månadsavgiften som man betalar till a-kassan från ca 100 till ca 300/mån. Ännu mera höjning för vissa yrkesgrupper. I praktiken blir det mer eftersom avdragsrätten i deklarationen försvinner. Och har man inte råd med a-kasseavgift spelar ingen roll, det ska bli obligatoriskt. Och för att kunna betala a-kasseavgiften så går många ur facket. Det har redan börjat. Och så har man lyckats försvaga fackföreningsrörelsen.........  "det nya arbetarpartiet", jo tack....
CITAT (Pirum @ 21-10-2006, 01:14) Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan. Och illa blir det ju för oss arbetslösa som både får höjd a-kasseavgift och sänkt a-kasseersättning. Hur var det Rickfors sjöng: "Jag ska köpa vingar för pengarna". Går inte, pengarna får vingar av sig själv.
CITAT (Castea @ 21-10-2006, 11:36) Hur var det Rickfors sjöng: "Jag ska köpa vingar för pengarna". Går inte, pengarna får vingar av sig själv.  japp.....du sparar den utgiften det är ingen idé att ens ta emot dom snart..... det kostar mer att ta ut pengarna än man får in
Sommartorparn
21-10-2006, 10:54
Och inte nog med det, vi ska lockas skuldsätta oss o köpa våra lägenheter. När sedan inte a-kasseersättningen räcker till att betala hyran så får vi inget socialbidrag om vi inte säljer lägenheten. Och var ska vi då bo? Det är detta som kallas att "göra bostadskarriär" Härliga tider, strålande tider!
CITAT (Castea @ 21-10-2006, 11:36) CITAT (Pirum @ 21-10-2006, 01:14) Extra illa blir det ju för dem som bara arbetar deltid men ändå måste betala fullt till a-kassan. Och illa blir det ju för oss arbetslösa som både får höjd a-kasseavgift och sänkt a-kasseersättning. Och ännu värre för dem som har halv sjukersättning (f.d. sjukpension) och har jobbat halvtid och just nu gått ut i arbetslöshet... då blir det allt det där i ovanstående citat - samtidigt!
Lite omvänd Roobin Hood-politik Ta från dom fattiga och ge till dom rika
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04) Jag satsar hellre 30 kr på [b][color=red]nya jobb Är det inte bättre att ta de pengarna ifrån dem som har gott ställt, istället för dem som redan har det svårt?
herkules
22-10-2006, 08:32
CITAT (Kat @ 22-10-2006, 09:27) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04) Jag satsar hellre 30 kr på [b][color=red]nya jobb
Är det inte bättre att ta de pengarna ifrån dem som har gott ställt, istället för dem som redan har det svårt? Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp.
Hannele
22-10-2006, 09:19
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 09:32) Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp. Och vad är du själv beredd att ge till de "fattiga"?
Snälla Hannele, vad lägger du in i ordet fattig? Är det den som har 12 000, 15 000, eller den som har 6000 kr kvar att leva på i månaden? Själv är jag inte arbetslös, men sjukpensionär ( som det så vackert hette förut ), med en inkomst på just 6000 kr/ mån. Men jag har ingen anledning att beklaga mig, eftersom min man tjänar desto bättre. Men vart finns solidariteten med dem som inte har den förmånen. Nog är jag medveten om att jag skulle få leva på vatten och bröd om jag skulle vara ensam, om ens det. Jag fattar inte, att det ska vara så svårt, för en del , att förstå, att det i verkligheten finns folk som faktiskt inte kommer att klara sig. Jag efterlyser solidaritet medmänniskor emellan
Björken
22-10-2006, 10:23
Jag tycker egentligen inte om att diskutera politik för det blir alltid sådan ytterligheter som kommer fram men jag måste i varje fall få tycka till lite här.
Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag.
Jag är fullt medveten om att det finns de bland oss som inte kan arbeta av ett eller annat själ och de ska vi naturligtvis vårda ömt också i vårt välfärdssamhälle.
Det som gör mig så besviken är att det finns de som efter endast några veckor, ja en del redan någon timma efter att alliansen kom till makten slår ner på dem. Kan man inte vänta och se innan man skäller och mer eller mindre idiotförklarar dem.
Ingen som är ärlig i sina tankar kan väl påstå att vi har varit på väg till en ökad välfärd med vänsterpolitiiken som varit.
Hannele
22-10-2006, 10:31
CITAT (Evgeni @ 22-10-2006, 10:48) Snälla Hannele, vad lägger du in i ordet fattig? Själv har jag under många många år levt långt under det exempelvis Konsumetverket rekommenderar, vilket jag tycker är ganska ointressant, men jag kan ge många tips för överlevnad. Och tips kan du få av min pensionerade mor, hon vet hur man kokar soppa på spik. Istället skulle vara intressant, vad anser många skribenter här om "borgarna" och med de som har det "gott ställt", tydligen 51% av befolkningen, denna gång. Var går gränsen? Nu är det inte så, att alla har exakt lika, alla förvaltar ju lite olika (tänker lite på de som har vunnit 1 miljon på lotto och efter ett år har bara skulder kvar!!).
herkules
22-10-2006, 10:46
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 10:19) CITAT (herkules @ 22-10-2006, 09:32) Så kan man ju tycka men alla lever inte i en värld av rättvisa och solidaritet - iaf inte borgarna. Där är - se om ditt eget hus - ett mera vedertaget begrepp. Och vad är du själv beredd att ge till de "fattiga"?  det beror på vad du menar med fattig. fattig för mig är de som har det sämre ställt än vad jag har det. jag är inte rik men har råd med hyran, maten på bordet och kläder. så vad gör jag? jag skänker mina kläder till statsmissionen. jag kokar soppa varje onsdag till hemlösa. jag köper situation sthlm - ibland flera ggr/månad jag ger pengar till de som tigger på stan detta i sverige till utlandet blir det inte så mkt mer än att jag har ett fadderbarn i marocko. sist men inte minst - jag jobbar med psykiskt sjuka hemlösa åt landstinget. FÖR EN SKITLÖN! vad är jag beredd att göra mer för fattiga? ge så länge jag har något att ge. du då? om nu det här ska va nån jäkla tävling....
herkules
22-10-2006, 10:51
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Jag tycker egentligen inte om att diskutera politik för det blir alltid sådan ytterligheter som kommer fram men jag måste i varje fall få tycka till lite här.
Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag.
Jag är fullt medveten om att det finns de bland oss som inte kan arbeta av ett eller annat själ och de ska vi naturligtvis vårda ömt också i vårt välfärdssamhälle.
Det som gör mig så besviken är att det finns de som efter endast några veckor, ja en del redan någon timma efter att alliansen kom till makten slår ner på dem. Kan man inte vänta och se innan man skäller och mer eller mindre idiotförklarar dem.
Ingen som är ärlig i sina tankar kan väl påstå att vi har varit på väg till en ökad välfärd med vänsterpolitiiken som varit. om det ändå varit någon vänsterpolitik att tala om de sista 5-6 åren? det finns ingen som kan kalla den politk gp o gänget fört för vänster. visst är det väl bra om flera får jobb så det blir mer skatteintäkter. men så kommer det ju inte att bli då det ska bli skattelättnader. för dom som jobbar vill säga..
Sommartorparn
22-10-2006, 11:34
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Med tanke på hur skattesänkningen slår antar jag att det framför allt är hembiträdessektorn som jobben kommer att öka. Några andra logiska samband mellan den nya regeringens politiska program och flera jobb kan jag tyvärr inte se.
Hannele
22-10-2006, 11:38
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb?
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Låter rimligt. Men om jag hörde rätt på radion idag så ska skatterna sänkas med 40 miljarder, främst för de rika. Samtidigt ska a-kassan, som ligger på ca 25-30 miljarder per år, sänkas. Oavsett om många arbetslösa på nåt sätt nu kommer i arbete så minskar alltså ändå skatteintäkterna markant.
Sommartorparn
22-10-2006, 12:37
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben.
andersen
22-10-2006, 14:22
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben. Vi har idag inga minimilöner i Sverge, utan löner regleras via kollektivavtal.
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:22) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. A-kassan varken skapar eller förhindrar nya jobb. Den är till för att de som är arbetslösa ska ha drägliga levnadsförhållanden. Jag kan bara inte förstå hur någon kan tro att det ska bli nya jobb om man försämrar. Däremot kan det sänka minimilönerna för de sämst betalda jobben. Vi har idag inga minimilöner i Sverge, utan löner regleras via kollektivavtal. Vilka inte kommer hållas med den tilltänkta arbetskraftsinvandringen, för dom kommer inte omfattas av några kollektivavtal, och på så sätt dumpas lönerna i botten. Hur ska det skapas nya jobb anser borgarna, när dom vill öppna gränserna för arbetskrafsinvandring?? Det här kommer gå käpprätt åt pipsvängen
andersen
22-10-2006, 14:40
Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig, så att dom redan rika för tillgång till billig arbetskraft.
Jag röstade inte på vår nya "junta"! Men jag blir ändå förvånad över deras arrogans..... vi ska komma till rätta med fusket sas det..men när deras egna blir ifrågasatta då är det inte så farligt...det är bara dom elaka medierna som uppförstorar deras små tillkortakommanden! Och det här tilltaget att höja avgiften till A-kassan så mycket att många människor känner att då har dom inte råd att betala nån ytterligare fackföreningsavgift...det är ett smart trick för att knäcka fackföreningarna!! Jag är övertygad om att det man vill ha är ett land där man (kanske) kan erbjuda jobb.. men till svältlöner!! Det djävligaste är att även om vi röstar bort det här gänget om fyra år så har dom lyckats rasera statsfinanserna totalt tills dess...det har dom gjort förut...och det kommer att ta lång tid att få tillbaka en ekonomi som inte bara gynnar dom som redan har det bra!!!
Björken
22-10-2006, 15:40
Det känns väldigt betryggande för mig att se att det finns så många bara här på forumet som vet hur det ska vara i vårt land.
Jag hoppas också att ni kommer att ställa upp som politiker och göra Sverige till ett "riktigt" välfärdsland, för ni har ju alla förutsättningar med era tankar om hur eländigt det kommer att bli nu under borgarnas period vid makten.
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig, så att dom redan rika för tillgång till billig arbetskraft. Behöver inte alla en filipinsk städerska i källaren? Jo, visst är det motsättningsfullt, det håller jag med om. Men det är ju ett system som tjänar dom som redan har det mesta och lite till. Lönerna dumpas samtidigt som man försämrar A-kassan. Sen sänker man skatten på hushållsnära tjänster som det kallas. Så har man skapat en överklass och en underklass. Iofs fanns det väl till viss del sen tidigare, men det blir ännu tydligare. Herrskap och tjänstefolk som på 1800-talet
Hannele
22-10-2006, 15:49
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig Det är väl ömsesidigt; även jag får söka jobb och erfarenhet i Europa, det ska vi inte stoppa för våra ungdomar.
andersen
22-10-2006, 15:56
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 16:49) CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40) Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig Det är väl ömsesidigt; även jag får söka jobb och erfarenhet i Europa, det ska vi inte stoppa för våra ungdomar. Ja fast det skall ske på lika vilkor dvs kollektivavtal skall gälla i Sverige, och ej minimilöner, för kollektivavtal försäkrar att ingen jobbar för minimilöner dvs det ska inte vara möjligt för arbetare att bjuda under varandra i lön.
herkules
22-10-2006, 16:42
CITAT (Björken @ 22-10-2006, 16:40) Det känns väldigt betryggande för mig att se att det finns så många bara här på forumet som vet hur det ska vara i vårt land.
Jag hoppas också att ni kommer att ställa upp som politiker och göra Sverige till ett "riktigt" välfärdsland, för ni har ju alla förutsättningar med era tankar om hur eländigt det kommer att bli nu under borgarnas period vid makten. det där är väl så jäkla dumt skrivet? så klart att folk måste få uttrycka sina farhågor och rädslor - dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en borgelig regering varit bra för vårt land? om människor som i ord och handling visar sin solidaritet gentemot andra får styra sverige - ja, f-n vad bra det skulle bli! och jag tror inte att sverige skulle gå i putten då heller för att alla skulle sitta på röven och lyfta bidrag!
Hannele
22-10-2006, 16:48
dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?  Har jag inte alldeles fel så gav dom dig rösträtt
Hannele
22-10-2006, 17:04
CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. Barkbröd
Barkbröd var vanligt förekommande så sent som i slutet på 1800-talet. Men med århundradena utvecklades ingrediensblandningen av brödet och det som presenteras här, kan betraktas som en lyxvariant. Trots det intressant för den modige att provbaka...
Ingredienser: 1-2 koppar av den ljusa finrivna innerbarken ½ l vatten 600 g grovt rågmjöl 600 g kornmjöl salt och fänkål 50 g jäst
1. Lös upp jäste i vatten. Blanda alla ingredienser och låt jäsa ca 1 timma. 2. Knåda degen på vanligt sätt. Låt jäsa 40 min. 3. kavla ut små brödkakor och nagga väl. 4. Grädda ca 15 min i ca 200° . Pensla brödkakorna med sirap eller vatten efteråt. 5. Servera detta bröd i samband med annan mat.
Låter mumsigt det där Hannele Fast nog var det en lyxvariant, med så mycket rågmjöl och kornmjöl.
herkules
22-10-2006, 17:35
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?  nu gör du dig ju bara dum! detta är vad moderaterna varit emot: Mot allmän olycksförsäkring i arbetet 1916 Mot allmän och lika rösträtt 1918 Mot 8 timmars arbetsdag 1919 Mot dödsstraffets avskaffande 1919 Mot kvinnlig rösträtt 1921 Mot allmänna folkskolan 1927 Mot statsstöd till sjukkassan 1931 Mot moderskapsunderstödet 1931 Mot beredskapsarbeten 1933 Mot statsstöd till a-kassorna 1934 Mot två veckors semester 1938 Mot sänkt rösträttsålder 1941 Mot fria skolmåltider 1946 Mot allmän sjukförsäkring 1946 Mot allmänna barnbidraget 1947 Mot arbetsskyddslagen 1948 Mot tre veckors semester 1951 Mot fri sjukvård 1953 Mot ATP 1959 Mot fyra veckors semester 1963 Mot 40-timmarsvecka 1970 Mot möjligheten till förtidspensionering vid 63 1970 Mot Lagen om anställningsskydd 1973 Mot förslaget om en femte semestervecka 1976. så kom inte och snacka om att sossarna inte gjort nåt för sverige och för mig, dig och alla andras vällevnad!
Hannele
22-10-2006, 17:51
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35) detta är vad moderaterna varit emot: Och inget nytt på 40 år??? Ska vi dra fram sossarnas tvångssterilisering och allt annat dammigt stoff?? Det kan väl inte ens du mena!
Tack, tack, Herkules!!!!!
Björken
22-10-2006, 17:56
Det är som vanligt, du får ha vilka åsikter du vill bara du håller med mig..........
Hannele
22-10-2006, 17:59
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land? :( nu gör du dig ju bara dum! Nej, det är inte mitt fel, att Sverige har Europas längsta köer till sjukvården, sämsta skolor (det görs jämförelser), hösta priser på mat, hög arbetslöshet, högsta skatter...
Sverige är också bäst i världen på att hitta nya grundämnen (smartare kemister?), bland de bästa i världen på miljöteknik, europabäst på att minska missbruket, bäst 3G-täckning i europa och bäst i europa på e-myndigheter.
Att Svensk sjukvård skulle vara riktigt så usel som Hannele påstår är inte sant. Lobbyorganisationen Health Consumer Powerhouse har jämfört sjukvården i Europa på en rad områden. Rapporten visar att när det gäller de medicinska resultaten överträffar Sverige samtliga andra länder. Också i tillgången på vård ligger Sverige bra till, en delad förstaplats tillsammans med tre andra länder. Det rapporterar tidningen Arbetarbladet i Gävle. Det område där Sverige klarar sig sämst gäller väntetiderna för planerad vård. Sammantaget hamnar Sverige på fjärde plats bland 26 jämförda länder. Den svenska sjukvården är också “prisvärd” om man jämför resultatet med kostnaderna, hävdar rapporten.
Mest valuta för pengarna får man i några nya EU-länder. Sverige är det land som ger mest vård för pengarna av de gamla EU-länderna.
Ennlig en WHO-undersökning som gjordes för sju år sedan kommer sverige på fjärde plats i världen och tvåa i EU.
Att det finns rum för förbättring är nog alla överrens om. Det finns alldeles för många som inte får den vård de behöver i Sverige, men det är faktiskt inte BÄTTRE utomlands som många tycks tro.
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:59) CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?  nu gör du dig ju bara dum! Nej, det är inte mitt fel, att Sverige har Europas längsta köer till sjukvården, sämsta skolor (det görs jämförelser), hösta priser på mat, hög arbetslöshet, högsta skatter... Och du tror på fullt allvar att köerna i sjukvården kommer att bli kortare nu? Inte den offentliga vården i alla fall. Sånt kostar pengar. Möjligtvis den privata om man har råd att betala för sig, men för gemene man lär det inte bli nån skillnad. Vore kul om du kunde hänvisa till din källa när det gäller sjukvården, skolorna, matpriser, skatter och arbetslöshet. Var har du hittat den statistiken?
Sommartorparn
22-10-2006, 18:33
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:04) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 13:37) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 12:38) CITAT (Sommartorparn @ 22-10-2006, 12:34) CITAT (Björken @ 22-10-2006, 11:23) Är det inte så att det blir bättre om fler människor kommer i arbete och på så sätt bidrar till skatteintäkter till stat och kommun än att de ska leva på bidrag. Jag skulle vilja få förklarat för mig hur de vidtagna åtgärderna är tänkta att skapa fler jobb. Försämrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Förbättrad a-kassa t.ex. på vilket sätt skapar det nya jobb? Ingen har påstått att den skapar nya jobb. [color=green] BarkbrödIngen har påstått att a-kassan skapar jobb och det är inte heller det den är till för. Men den nya regeringen (och några av debattörerna i denna tråd) vill få oss att tro att det blir fler jobb om man försämrar a-kassevillkoren, och det är den kopplingen jag skulle vilja att någon förklarade för mig.  Andersen, vaddå inte minimilön? Det förstår jag inte. Trots att vi har kollektivavtal så är det alltid några som har som lägsta lönerna och dessa kommer att kunna bli ännu lägre om a-kassevillkoren försämras. Med andra ord, tillgången på människor som vill arbeta för svältlöner kommer att öka. Är det svältlönejobb som som avses när man säger att det kommer att bli flera jobb?
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land? :( !
Hannele
22-10-2006, 18:40
CITAT (AnitaGg @ 22-10-2006, 19:12) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:59) CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35) CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48) dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land? :( nu gör du dig ju bara dum! Nej, det är inte mitt fel, att Sverige har Europas längsta köer till sjukvården, sämsta skolor (det görs jämförelser), hösta priser på mat, hög arbetslöshet, högsta skatter... Vore kul om du kunde hänvisa till din källa när det gäller sjukvården, skolorna, matpriser, skatter och arbetslöshet. Var har du hittat den statistiken? Sådana jämförelser görs ständigt i dagstidningar. Sverige ligger lång efter, det har varit en myt, att allt är bra här, i Folkhemmet. I Holland har man mycket låga skatter, och mycket bättre sjukvård, det kan du hitta i de flesta europeiska länder. Skoljämförelser görs någon gång per år, Finland tror jag hade bra skolor, Japan också. Sverige har halkat efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|