Full version: Rör inte A-kassan!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Alba
Hur går det på mindre orter där utbudet är begränsat ?
askar
CITAT (Alba @ 14-11-2006, 17:14)
Hur går det på mindre orter där utbudet är begränsat ?

Jag vet inte mer än att det redan nu finns regler som säger att
du inte kan neka jobb på annan ort. Den regeln säger att du är skyldig
att ta erbjudet jobb och flytta, även om du har familj och den andra parten
har fast anställning. wink.gif

Jag vet... det låter heltokigt, men den regeln har tydligen funnits "alltid"
fast den inte tillämpats speciellt mång ggr.

Visst ska man söka jobb, det tror jag de flesta arbetslösa gör.
Men det får inte bli så att familjer söndras och människors ekonomi slås i spillror.
birgitek
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 14:01)
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 13:51)
Och?? Avundsjuka för att alla får något av kakan? Snack en så länge.
Huvudsaken är att riktiga låginkomstagare äntligen får sin skattesänkning!

Men det är ju del av kakan låginkomsttagarna inte får, kan du inte läsa?

Jag ger upp! *suck*

Det högre grundavdraget då? Det gynnar väl alla.
Och Du, både Hannele och jag kan läsa, men jag får intrycket att Du "läst men inte förstått".
Birgit Ek
LadyG
Brytpunkten för när löntagare börjar betala statlig skatt är 313 000 kronor. Alla som har lägre årsinkomst betalar endast kommunal- och landstingsskatt i direkt skatt.

När den borgerliga alliansen påstår att de ska sänka skatten betyder det endast statlig skatt. Kommunerna tar ju ut skatt utifrån kommunala beslut. Varje kommun beslutar själv hur mycket skatt kommuninvånarna ska betala.

Regeringen yrkar samtidigt på ökat självstyre för kommunerna.

Avdrag gynnar höginkomsttagare mest. Dessutom är avdraget förbundet med ett villkor, du måste jobba. Dvs det gäller inte sjukpensionärer eller arbetslösa - dvs de svagaste i samhället. De får inte ta del av "kakan".
LadyG
Orka bry sig förresten, vill ni båda att man ska sparka på dem som redan ligger så får ni tycka det. Jag inbillar mig fortfarande att det finns solidaritet och medmänsklighet i världen också, och en plats för alla - även de som kanske inte kan slåss för sina egna rättigheter.

Lustigt att Blå Tåget fortfarande är aktuella...

Ni får gärna fortsätta diskussionen, men det blir utan mig.
Pirum
Blir man av med a-kassan kan man överklaga, det verkar inte gå i det nya förslaget på 'dagsbot' som tjänstemän kan döma ut. Samtidigt finns såklart det gamla systemet kvar, med sänkning/borttagning.

Riksdagen kan sänka även kommunalskatten man betalar, genom att ändra avdrag etc (vilket som sagt kommer mestadels rika till del). Underligt att ingen räknenisse kan hitta på en skattesänkning som kommer mestadels de fattiga till nytta.

Nyutexaminerade akademiker har förresten fått så dålig akassa att det nog är lika bra att de nu snart inte får någon sådan, utan istället socialbidrag. Då slipper de 90 dagars karenstid dessutom. (Jag menar såklart att studerandevillkoret borde varit kvar, samt förbättrats, studenter är andra klassens medborgare i Sverige faktiskt)

Angående lapplisor, den läkaren borde prova det yrket. Mycket traskande, och mycket psykiskt påfrestande eftersom man hela tiden möter idioter. (Jag har inte jobbat som lapplisa, för tydlighetens skull)

Avslutningsvis är Blå Tåget alltid aktuella, åtminstone så länge det finns glassfabriker.
Anma
Förslaget omarbetat igen enligt UNT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon