|
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 15:58) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 15:53) När man känner sig tillräckligt nervärderad och stående lägst på stegen tar man ofta till humor och skrattar åt eländet - galghumor kallas det...  :P japp...ska man överleva med makaroner naturell fyra dar i veckan, måste man ha humor....  Du får väl slå på stort och ha lite ketchup på till helgen då
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 15:58) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 15:53) När man känner sig tillräckligt nervärderad och stående lägst på stegen tar man ofta till humor och skrattar åt eländet - galghumor kallas det...  japp...ska man överleva med makaroner naturell fyra dar i veckan, måste man ha humor....  Ja,ja,ja.....nu ska du inte vara sån Pejori........tänk på att du ska komma hit och få lite bark också. Så inte svälter du ihjäl inte
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 15:57) Ja de blir fler och fler som hänger upp sig...  Dags att nån startar en garderobstråd snart då  Ja visst! Som alternativ att välja på t.ex. kostymer/kjolar/byxor/lik och gamla skramlande skelett...
CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 15:59) Du får väl slå på stort och ha lite ketchup på till helgen då  det är bara för dom som har bra lön det
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:02) CITAT (Reserv @ 18-10-2006, 15:57) Ja de blir fler och fler som hänger upp sig...  Dags att nån startar en garderobstråd snart då  Ja visst! Som alternativ att välja på t.ex. kostymer/kjolar/byxor/lik och gamla skramlande skelett...  glöm inte kläder för piprensare dom magra som äter barken  sedan blir det alltid någon som "kommer ut" ur garderoben också...så den behövs nog
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 16:02) Och Norrlandsskogarna är fulla av bär - jag kan skicka ner en påse hjortron till dig så du får sätta lite guldkant på tillvaron ibland.
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 17:05) Och Norrlandsskogarna är fulla av bär - jag kan skicka ner en påse hjortron till dig så du får sätta lite guldkant på tillvaron ibland.  Är det det som är Norrlandsguld?
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 16:08) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 17:05) Och Norrlandsskogarna är fulla av bär - jag kan skicka ner en påse hjortron till dig så du får sätta lite guldkant på tillvaron ibland.  :wub: Är det det som är Norrlandsguld?  ehhh.... Jupp, det med!
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 16:08) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 17:05) Och Norrlandsskogarna är fulla av bär - jag kan skicka ner en påse hjortron till dig så du får sätta lite guldkant på tillvaron ibland.  :wub: Är det det som är Norrlandsguld?  det är nog så ja...massor av B-vitaminer där ihop med barkmakaroner blir det en lyxmåltid
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 16:08) Tror inte det är nån fara med den saken, trådskaparen har humor - både frisk och sjuk sådan... Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 16:08)  :lol: :lol: AJ AJ ...vi är illa ute flickor..... inte svamla sönder en så allvarlig tråd inte  :unsure: :lol: :lol: Jag tänkte nyss på det också. Så det är nog bäst vi återgår till ordningen [COLOR=gray]Har du fått på moppo? Jaha, så gick det med den viskningen
CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:12) [COLOR=gray]Har du fått på moppo? NÄ...inte än...men det kommer i nått surt inlägg snart
CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:12) [COLOR=gray]Har du fått på moppo? Jaha, så gick det med den viskningen  Du lämnade taggen öppen, Stäng den!
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?  Ja, det har jag gjort. Men jag har inte fått nån verifiering än
CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?  Ja, det har jag gjort. Men jag har inte fått nån verifiering än  Den får du i ett mail till din mailadress. Jag fick min på en gång.
CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?  Ja, det har jag gjort. Men jag har inte fått nån verifiering än  fick min verrifiering nu...skrev på i morse så det tar tid
Ja, jag ska ingenstans, så det gör inget att vänta
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) CITAT (pejori @ 18-10-2006, 16:08)  :lol: :lol: AJ AJ ...vi är illa ute flickor..... inte svamla sönder en så allvarlig tråd inte  :unsure: :lol: :lol: Tror inte det är nån fara med den saken, trådskaparen har humor - både frisk och sjuk sådan... Hrmf, hrmf, jasså??? Jag ska nog inte säga så mycket om svamlande i trådar, jag fastnade totalt i ett jä..a spel igår och tog visst över en tråd som egentligen handlade om något annat... Men allvarligt alltså, visst är det bäst med jobb åt alla, men hur ska det gå till?? Sist jag kollade hette inte Fredrik Reinfeldt GUD i mellannamn och jag är ytterst tveksam till att han skulle kunna ha några uppenbarelser om hur vi fattiga skulle få det bättre. Högersidan inom politiken har väl knappast värnat om de små, utan bara om sina feta plånböcker...
CITAT (Jejja @ 18-10-2006, 16:20) Men allvarligt alltså, visst är det bäst med jobb åt alla, men hur ska det gå till?? Sist jag kollade hette inte Fredrik Reinfeldt GUD i mellannamn och jag är ytterst tveksam till att han skulle kunna ha några uppenbarelser om hur vi fattiga skulle få det bättre. Högersidan inom politiken har väl knappast värnat om de små, utan bara om sina feta plånböcker... helt sant deras politik har aldrig gått ut på att jämna ut klasskillnaderna , eller för att stötta dom svaga i samhället
Whiskuchi
18-10-2006, 15:35
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:34) CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 14:33) 16 200 brutto var det under förra regeringen, nu vill borgarna säkna till 15 600. Tycker du att 16 200 var en hög nivå? Det tycker jag är mycket. Faktiskt. För tre år sen hade jag 14000 brutto för en heltidstjänst.
anna_rispan
18-10-2006, 15:47
ja vi kanske skulle skriva upp hur sänkningen påverkar den lägsta ersättningen fårn a-kassan. någon som vet??
Björken
18-10-2006, 16:10
Kanske också hur länge du ska vara arbetslös innan sänkningen genomförs.
Jag vet inte varför det alltid ska bli sådant ramaskri när bidrag sänks, precis som om det är det enda sättet att leva på idag.
Trots att jag lever på orter som drabbats av mycket nedläggningar av industrier under sossarnas tid vid makten så känner jag endast ett fåtal som gått arbetslösa någon längre tid. De som gjort det har varit sådana som ansett att de inte tagit vad som helst för jobb utan väntar på att få en guldsked serverad.
Hörde en kommentar som fälldes angående när det gällde att få socialbidrag, citerar" Till och med sos tvingar oss att ta tidningsbudsjobb". Vadå, tvingar.......... är det inte så att finns det jobb så ska man inte leva på bidrag, men tyvärr bäddade den socialdemokratiska regeringen för att människor ska leva gott på bidrag och slippa ta tag i sitt liv.
Hur många är det som har just det jobb de helst av allt vill ha, utan jobbar och kämpar för att förtjäna sitt uppehälle själva.
Hukar mig för kängan som kommer, men det ska ni inte tro utan att jag vet att det finns de som faller mellan stolar och de är det synd om nu, men det var synd om dem redan innan och inget nytt bara för att alliansen kom till makten.
Nu är jag egoistisk och säger att jag är glad att det blir vi som jobbar som får en liten uppskattning ibland.
Bettson
18-10-2006, 16:25
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:14) CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04) 20 x 780 kr = 15 600 kr, sämst ställda?  det där är alltså en bruttosumma, dra bort skatten på det så får du se att det inte är så värst mycket... speciellt inte för en ensamstående eller sjuk - eller för en som är både ensamstående och sjuk... Men det där är ju A-kassan. En som är arbetslös kan ju hoppas på att få ett jobb någon gångi alla fall. Åtminstone ett utlovat startjobb. Han/hon har ju åtminstone hopp om bättring. VÄrre är det för de sjuka ej rehabiliteringsbara. De kan ju aldrig förbättra sin situation, de sitter fast. Så jag tycker det är mera orättfärdigt att spara på sjuka människor än på arbetslösa.
Inga från Närke
18-10-2006, 18:20
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?  Ja, det har jag gjort. Men jag har inte fått nån verifiering än  Den får du i ett mail till din mailadress. Jag fick min på en gång. Har nu skrivit på och mailet kom på en gång, var ingen väntan där inte.
fruberglund
18-10-2006, 18:49
Eftersom jag är arbetslös så skriver jag självklart på! Nåt jobb räknar jag inte mirakulöst med att det ska komma bara för att Alliansen vunnit, det får man nog fixa själv precis som det varit innan också Självklart vill jag jobba men om jag inte lyckas så vill jag inte behöva gå på knäna heller. Ska till min gamla chef på fredag och se om hon har nåt jobb till mig när min föräldraledighet är slut
CITAT (Bettson @ 18-10-2006, 17:25) Men det där är ju A-kassan. En som är arbetslös kan ju hoppas på att få ett jobb någon gångi alla fall. Åtminstone ett utlovat startjobb. Han/hon har ju åtminstone hopp om bättring.
VÄrre är det för de sjuka ej rehabiliteringsbara. De kan ju aldrig förbättra sin situation, de sitter fast.
Så jag tycker det är mera orättfärdigt att spara på sjuka människor än på arbetslösa. Ja den här tråden heter ju "Rör inte A-kassan!" och jag håller med dig om att det är mera orättfärdigt att spara på sjuka människor än på arbetslösa. Men jag tycker även att det är fel att försämra så mycket för de arbetslösa.
Ja, varför tar de inte och sänker sina löner till samma nivå som den nya akassenivån? jag äter samma mat och sover i likadan sovsäck som den som är med mig på en mässa. Dessutom så lånar jag ALLTID ut det bästa liggunderlaget till den andre som är med, inte fan skulle en av dem som kom på denna idé kunna tänka sig samma inkokmst som den som är arbetslös "Behandla andra som du vill bli behandlad själv" De som inte kan tänka sig detta är ena jävla idioter tycker jag
Hannele
18-10-2006, 20:21
CITAT (fruberglund @ 18-10-2006, 19:49) Nåt jobb räknar jag inte mirakulöst med att det ska komma bara för att Alliansen vunnit, det får man nog fixa själv precis som det varit innan också  Nej, alliansen knackar nog inte på din dörr, lite får man göra själv, men förhoppningsvis kommer det att finnas fler jobb att soka.
herkules
18-10-2006, 21:05
Häftig höjning blir det iaf - från 100 kr/mån till 325 kr/mån. För mig. För andra kan det till och med bli värre..
CITAT (Inga från Närke @ 18-10-2006, 19:20) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Evgeni @ 18-10-2006, 16:16) CITAT (Betty @ 18-10-2006, 16:12) Lite allvar: Ni har väl skrivit under på listan i länken?  Ja, det har jag gjort. Men jag har inte fått nån verifiering än  Den får du i ett mail till din mailadress. Jag fick min på en gång. Har nu skrivit på och mailet kom på en gång, var ingen väntan där inte. Ha,ha, jag hade ju fått mailet redan när jag skrev det där Jag har en stor rund gubbe som hojtar när jag får mail, och den hade inte hojtat. Alltså trodde jag att jag inte fått nåt. Så tokigt det kan bli
anna_rispan
18-10-2006, 21:55
jag skulle fortfarande vilja veta hur akassesänkningen påverkar den lägsta ersättningen.
när jag skrev mitt inlägg om det menade jag helt enkelt att det var intressant att få veta även det lägsta.
Usch...jag får visst betala fan så mycket mer i a-kassa än tidigare ser jag nu...har till på köpet just idag bytt fack till ett dyrare...orkar inte räkna, men kommer nog att få betala ca 4000 per år till a-kassan, pengar som inte får dras av tydligen. Nåja, jag tillhör ju dem som inte är lurade, jag trodde det skulle bli 315kr/månad i a-kassa-betalning, nu blev det aningen mer. Undrar hur mycket dyrare bilförsäkringen blir. Fast, det får väl bli en annan tråd
CITAT (Tezzla @ 18-10-2006, 13:56) "Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna." Jaha? Och de arbetslösa akademikerna då? Och nyutexaminerade unga människor som inte får jobb? Ska inte de också "vara med och betala" eller är det bara de stackars arbetarna? Många akademiker, kanske de flesta numera, är också 'arbetare', he, kanske inte i "själ och hjärta", vad vet jag, men 'arbetar'-begreppet måste anpassas efter rådande tid. Nog är universitetsutbildade sjuksköterskor ofta arbetare? Om de nu inte startat egen vårdcentral dådå...
Lady Hamilton
19-10-2006, 01:45
Visst är det vara så att hela A-kassa avgiften för året skall betalas i "klump summa"? Och kanske redan i Januari..............
Lady Hamilton
19-10-2006, 01:49
Så här blir din nya avgift:
Hua... Jag får en höjning på 223:- Finns massor av roligare saker jag skulle kunna tänka mig att göra för den slanten...
anna_rispan
19-10-2006, 08:27
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 09:23) Hua... Jag får en höjning på 223:- Finns massor av roligare saker jag skulle kunna tänka mig att göra för den slanten... Eller i allafall ha lite mer pengar till mat och hyra....
CITAT (anna_rispan @ 19-10-2006, 09:27) CITAT (Betty @ 19-10-2006, 09:23) Hua... Jag får en höjning på 223:- :(
Finns massor av roligare saker jag skulle kunna tänka mig att göra för den slanten... Eller i allafall ha lite mer pengar till mat och hyra.... Precis!
Bettson
19-10-2006, 08:35
CITAT (Betty @ 19-10-2006, 09:31) CITAT (anna_rispan @ 19-10-2006, 09:27) CITAT (Betty @ 19-10-2006, 09:23) Hua... Jag får en höjning på 223:- Finns massor av roligare saker jag skulle kunna tänka mig att göra för den slanten...Eller i allafall ha lite mer pengar till mat och hyra.... Precis! Men de snacka ju om att A-kassan ska bli obligatorisk. När blir den det?
CITAT (Bettson @ 19-10-2006, 09:35) Men de snacka ju om att A-kassan ska bli obligatorisk. När blir den det? Vid årsskiftet antar jag... men är inte säker.
BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring
CITAT (askar @ 19-10-2006, 09:45) BudgetpropositionenUnder hösten 2006 tillsätts en utredning med uppgift att utreda och föreslå formerna för en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring Så det är inte "spikat" då?
En liten fråga: är det meningen att hela a-kasseavgiften ska betalas vid ett tillfälle? Om man inte är med i facket så är det så idag, har jag för mig. Blir det så vid årskiftet också, tro... isch, 4000 kr på ett bräde, känns ju måttligt roligt...
tror att dom utstötta redan är på väg... Uppdaterad: 2006-10-19 08:36 Tvåbilskrock vid Ättestupan Två bilar kolliderade strax före klockan åtta på Lundbyleden nära Ättestupan. Köer har bildats i riktning mot Ringömotet.
Eva i Skåne
19-10-2006, 12:42
CITAT (pejori @ 19-10-2006, 10:54) tror att dom utstötta redan är på väg... Uppdaterad: 2006-10-19 08:36 Tvåbilskrock vid Ättestupan Två bilar kolliderade strax före klockan åtta på Lundbyleden nära Ättestupan. Köer har bildats i riktning mot Ringömotet. Också ett ställe att krocka på! Ättestupan Lite komiskt mitt i olyckan Jag tror det var antingen ett par arbetslösa eller ett par pensionärer som insåg hur framtiden ser ut
Eva i Skåne
19-10-2006, 13:58
Jag tror den sajten är aaaningen överbelastad! Jag fick ingen bekräftelse på min underskrift igår kväll och ännu inte. Försökte skicka en gång till, men då fick jag meddelande att jag redan skrivit på. Skickade med min andra mailadress. Då fick jag bekräftelse, men när jag skulle sända den var det ERROR på den sidan.
Det är så många som säger att de får det sämre ekonomiskt med den nya regerimngens politik. Men det finns ju också vinnare med den nya politiken.. Även om det slår mot kvinnor och lågavlönade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|