Full version: Rör inte A-kassan!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
herkules
Så där ja - nu har jag putsat silver hos Fru Dite. Det tog sin lilla tid då det var mycket silver.
Frun är kärv men snäll och den här tråden har fått mig att skratta högt flera gånger idag! wub.gif wub.gif
pejori
hoppas vi får höra mera av denna utmärkta kåsör, vart det lifer laugh.gif laugh.gif laugh.gif
afrodite
Gillan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag är ledsen afrodite, men jag kan inget annat göra än att fortsätta skratta och njuta av din alldeles eminenta förmåga wub.gif

Och hur man skulle klara av att gå i debatt mot dig, det vet jag inte laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Men starta den där nya tråden du, så får vi väl se hur det blir med den saken, när alla andra fantastiska skribenter har vaknat till liv biggrin.gif
pejori
det är underligt, att du som är av så ädel börd, inte lärt dig hur man kliar sig på ryggen själv rolleyes.gif rolleyes.gif
med den töntiga manikuristen du har, bör naglarna räcka över hela ryggen nu. smile.gif

du säger att en ränstensunge LÄR sig av föräldrarna? huh.gif
det förklarar varför barn av ädlare börd är inskrängta och ignoranta....dom behöver heller ingen utbildning...dom kan kolla in föräldrarna istället... laugh.gif

starta du en egen tråd du kvinna av börd....
är det mothugg du vill ha, ska du få mera än du orkar svälja.... laugh.gif laugh.gif
samt massor av skratt och beröm för ditt utmärkta kåserande laugh.gif laugh.gif
AnitaO
Jag tycker att afrodite borde blivit ny handelsminister i stället för den där Sten Tolgfors. smile.gif
Håller för övrigt med Pejori.
Starta en egen diskussionstråd så slipper nån haka upp sig på att vi pratar i A-kassetråden.
Tror säkert du får lite mothugg då rolleyes.gif
afrodite
Hannele
CITAT (afrodite @ 25-10-2006, 11:23)
Man kan ju aldrig veta för nu för tiden heter folk så mycket konstiga namn så man tror knappt att ni är svenskar!
Till Per, Jan och Eva borde väl alla klara av att lära sej stava.
Pirum tycker jag mest låter som något gönt gift som kan explodera när som helst!

afrodite står ju för något riktigt blågult. ohmy.gif

Betty
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 15:15)
CITAT (afrodite @ 25-10-2006, 11:23)
Man kan ju aldrig veta för nu för tiden heter folk så mycket konstiga namn så man tror knappt att ni är svenskar!
Till Per, Jan och Eva borde väl alla klara av att lära sej stava.
Pirum tycker jag mest låter som något gönt gift som kan explodera när som helst!

afrodite står ju för något riktigt blågult. ohmy.gif

Klockrent! laugh.gif laugh.gif
Fialotta
laugh.gif Verkar vara lite heta känslor mellan Herkules o Afrodite i smyg sådär...mitt i a-kasse tråden o allt tongue.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 25-10-2006, 15:21)
Klockrent! laugh.gif laugh.gif

Jag tror ändå att afrodite är en man utan barn - med exterm kluven personlighet wacko.gif
Fialotta
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 15:51)
Klockrent! laugh.gif  :lol:

Jag tror ändå att afrodite är en man utan barn - med exterm kluven personlighet wacko.gif

Tror inte jag...tror det är en tjej med skrivandet o fantasins gåva...o hon gör det förbaskat bra smile.gif
Biggan_
CITAT (maudan @ 25-10-2006, 15:57)
CITAT (Hannele @ 25-10-2006, 15:51)
Klockrent! laugh.gif  laugh.gif

Tror inte jag...tror det är en tjej med skrivandet o fantasins gåva...o hon gör det förbaskat bra smile.gif

Tänk det tror jag också, och visst gör hon det bra! biggrin.gif
pejori
ja...Herkules vet precis hur man smeker en borgarbracka medhårs så dom spinner som små katter laugh.gif laugh.gif
herkules
CITAT (pejori @ 25-10-2006, 20:52)
ja...Herkules vet precis hur man smeker en borgarbracka medhårs så dom spinner som små katter laugh.gif laugh.gif

Jasså..? Jag tycker jag mest retar gallfeber på dem jag.. laugh.gif laugh.gif

Fru Dite har ju en empatisk ådra som hon försöker terapeuta bort men jag tror hon måste byta terapeut för att lyckas.. unsure.gif
Gillan
ja...Herkules vet precis hur man smeker en borgarbracka medhårs så dom spinner som små katter laugh.gif  :lol:

Och jag börjar bli väääldigt nyfiken på vem denna afrodite är wink.gif , inte för att det spelar nån större roll, men nog kittlar frågan min inre nyfikenhet wub.gif

För vet ni vad, jag tror nämligen att det är nån av alla oss som brukar skriva här wink.gif wub.gif rolleyes.gif , som såg sin schans att göra karriär som skribent! Och som dessutom har gjort det med bravur rolleyes.gif biggrin.gif

Nå,ja, den som lever får se, och får vi inte det, så spelar det ingen roll det heller rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 21:45)
För vet ni vad, jag tror nämligen att det är nån av alla oss som brukar skriva här wink.gif wub.gif rolleyes.gif , som såg sin schans att göra karriär som skribent! Och som dessutom har gjort det med bravur rolleyes.gif biggrin.gif

Sånt är vi ju vana vid här laugh.gif
pejori
CITAT (herkules @ 25-10-2006, 21:43)
ja...Herkules vet precis hur man smeker en borgarbracka medhårs så dom spinner som små katter laugh.gif  :lol:

Jasså..? Jag tycker jag mest retar gallfeber på dem jag.. laugh.gif laugh.gif

Fru Dite har ju en empatisk ådra som hon försöker terapeuta bort men jag tror hon måste byta terapeut för att lyckas.. unsure.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
den brackan är nog alltid sur tror jag laugh.gif laugh.gif
LadyG
Sänkt a-kassa gav inte fler tyska jobb

En fingervisning?
Sommartorparn
CITAT (Tezzla @ 18-10-2006, 13:56)
"Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna." blink.gif

Jaha? Och de arbetslösa akademikerna då? Och nyutexaminerade unga människor som inte får jobb? Ska inte de också "vara med och betala" eller är det bara de stackars arbetarna?

Ja, sänkningen av A-kassan är ju naturligtvis enbart riktad åt de lågavlönade arbetarna. Det är en åtgärd enkom gjord för att sätta de stackars arbetarna i skiten och plåga dem.

*ironi*

Nope, jag skriver inte på.

Ja du Tezzla, dom arbetslösa akademikerna får också vara med att betala. Många av dom ställs helt utanför A-kassan med dom nya reglerna.

Så drabbas studenterna
herkules

Jaha? Och de arbetslösa akademikerna då? Och nyutexaminerade unga människor som inte får jobb? Ska inte de också "vara med och betala" eller är det bara de stackars arbetarna?

Ja, sänkningen av A-kassan är ju naturligtvis enbart riktad åt de lågavlönade arbetarna. Det är en åtgärd enkom gjord för att sätta de stackars arbetarna i skiten och plåga dem.

*ironi*

är inte akademiker arbetare? är inte alla som arbetar arbetare? begriper inte ditt inlägg - ironiskt eller inte.
AnitaO
CITAT (herkules @ 28-10-2006, 19:06)
"Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna."  :blink:

*ironi*

är inte akademiker arbetare? är inte alla som arbetar arbetare? begriper inte ditt inlägg - ironiskt eller inte.

Berättigad fråga faktiskt. Jag personligen uppfattar det inte som ironi.
Vad gör akademikerna då? Filar naglarna och brygger kaffe från 8-17?
pejori
CITAT (AnitaGg @ 28-10-2006, 20:14)
"Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna."  blink.gif

*ironi*

Berättigad fråga faktiskt. Jag personligen uppfattar det inte som ironi.
Vad gör akademikerna då? Filar naglarna och brygger kaffe från 8-17?

ALLA är väl arbetare? ohmy.gif
oavsett om man är egen företagare eller anställd så arbetar man....= arbetare smile.gif
sen om man arbetar åt sig själv eller inte så arbetar man..en ensamföretagare arbetar åt en KUND... smile.gif smile.gif
Pirum
Traditionellt sett är det väl så att arbetaren arbetar åt någon annan som äger produktionsmedlen, dvs, fabrik, firma, whatever. Kapitalisten däremot äger produktionsmedel, fabrik, företag, korvstånd, osv. Finns inget som säger att en arbetare automatiskt är mer förtryckt eller fattig än en kapitalist, men ofta är det väl så. Akademiker har ofta undantagits från arbetarstämpeln då akademiker förr i världen åtnjöt respekt och ofta fick viktiga maktpositioner i samhället. Till viss del är det såklart så fortfarande, men akademiker, det är väl snart vanligare att vara det än att inte vara det...
arno
CITAT (Pirum @ 28-10-2006, 23:03)
Traditionellt sett är det väl så att arbetaren arbetar åt någon annan som äger produktionsmedlen, dvs, fabrik, firma, whatever. Kapitalisten däremot äger produktionsmedel, fabrik, företag, korvstånd, osv. Finns inget som säger att en arbetare automatiskt är mer förtryckt eller fattig än en kapitalist, men ofta är det väl så. Akademiker har ofta undantagits från arbetarstämpeln då akademiker förr i världen åtnjöt respekt och ofta fick viktiga maktpositioner i samhället. Till viss del är det såklart så fortfarande, men akademiker, det är väl snart vanligare att vara det än att inte vara det...

De allra flesta akademikerna får sin lön av anställning och då är de väl arbetare tycker jag, och javisst - nog kommer de och så att få vara med och betala räkningen.....
Åsa, mälardalen zon 2
Japp och alla akademiker tjänar INTE bra med pengar är man akademiker och jobbar med människor kan man ofta tjäna mindre än en "vanlig" arbetare så att vara akademiker betyder inte att man har det bättre ställt än andra.
Tezzla
"Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna."  blink.gif

*ironi*

SJÄLVKLART är akademiker arbetare! Det är ju precis det jag menar! Men i dessa sammanhang så är det alltid de stackars arbetarna som lyfts fram och ofta menar man då lågutbildade människor med låg inkomst. Akademiker arbetar de också och alla har sannerligen inte hög inkomst (jag själv är ett exempel) men så fort man "blivit akademiker" så räknas man av många som någon slags överklass som skor sig på de stackars hederliga arbetarna.
arno
CITAT (Tezzla @ 28-10-2006, 23:52)
"Nu ska arbetarna få betala skattesänkningarna."  :blink:

*ironi*

SJÄLVKLART är akademiker arbetare! Det är ju precis det jag menar! Men i dessa sammanhang så är det alltid de stackars arbetarna som lyfts fram och ofta menar man då lågutbildade människor med låg inkomst. Akademiker arbetar de också och alla har sannerligen inte hög inkomst (jag själv är ett exempel) men så fort man "blivit akademiker" så räknas man av många som någon slags överklass som skor sig på de stackars hederliga arbetarna.

Det är ju exakt det jag menar - när jag säger arbetare menar jag alla (jag gör ingen skillnad) och så tror jag att de flesta gör.Vi kämpar alla på i vardagen vare sig vi har examen eller inte och alla behövs.
AnitaO

Men vänta lite nu ... har jag missat nåt inlägg? unsure.gif
Det var ju du själv som gjorde skillnad på arbetare och akademiker.
Ingen hade fram till ditt inlägg antytt att akademiker inte var arbetare, det var ju du som gjorde det.
Tezzla
CITAT (AnitaGg @ 29-10-2006, 06:10)

Men vänta lite nu ... har jag missat nåt inlägg? unsure.gif
Det var ju du själv som gjorde skillnad på arbetare och akademiker.
Ingen hade fram till ditt inlägg antytt att akademiker inte var arbetare, det var ju du som gjorde det.

Jag förklarade hur jag menade eftersom det fanns någon som inte förstod mitt inlägg. That´s it.
Pirum
Hepp. Verkar som att det finns chans att journalister får betala 1000kr till a-kassan i januari, pga likviditetsproblem med de nya reglerna. Attans otur. Kanske blir det likadant för några andra fackförbund, vem vet. Får hoppas att det inte blir så illa, vem vill pytsa ut 1000kr strax efter jul?
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.a...14%5c3627&o=sp3
LadyG
CITAT (Tezzla @ 18-10-2006, 12:56)

*ironi*

Vilken anledning du än tror dig ha för att inte skriva på, så verkar det som att du är lite felinformerad.

Alla, även akademiker, kommer att få betala en högre (MYCKET högre) a-kasseavgift SAMTIDIGT som de arbetslösa får lägre ersättning. Varför? För att finansiera sänkt skatt för de som redan har fett med pengar. Det tycker du med andra ord är helt rätt och riktigt eftersom du inte skriver på. Så ser det ut iaf, fattade jag fel ber jag om ursäkt.
LadyG
CITAT (Pirum @ 14-11-2006, 12:59)
Hepp. Verkar som att det finns chans att journalister får betala 1000kr till a-kassan i januari, pga likviditetsproblem med de nya reglerna. Attans otur. Kanske blir det likadant för några andra fackförbund, vem vet. Får hoppas att det inte blir så illa, vem vill pytsa ut 1000kr strax efter jul?
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.a...14%5c3627&o=sp3

Skitkul.

Lätt att hosta upp de pengarna som frilans.
Hannele
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 13:07)
du är lite felinformerad.

Alla, även akademiker, kommer att få betala en högre (MYCKET högre) a-kasseavgift SAMTIDIGT som de arbetslösa får lägre ersättning. Varför? För att finansiera sänkt skatt för de som redan har fett med pengar.

Låginkomstagare tjänar mest på att få en skattesänkning.
Man vill ju att pengarna ska räcka.
Livet går väl ut på att få ett riktigt arbete? unsure.gif
Inte försörja sej på a-kassa? Har jag fattat fel?
Betty
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 12:11)

Nej du har fattat helt fel!
Arbete är bara ett nödvändigt ont - för att man ska ha råd att kunna njuta av Livet! tongue.gif
Hannele
CITAT (Betty @ 14-11-2006, 13:17)
för att man ska ha råd att kunna njuta av Livet! tongue.gif

Är det nåt fel att njuta på sitt arbete? biggrin.gif
Rapchic
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 14:11)

emn det är inte så lätt att få arbete
jag fasar inför den dag då jag går ut skolan
(och ja jag vet att man inte får a-kassa direkt
men om man har tur för an kanske ett sommarjobb
som varar så länge att man är berättigad de)

(missförstå mig inte nu när jag går ut vill jag ha jobb
och jag vill inte gå på bidrag
men man har ju redan lärt sig att man inte alltid får som man vill)
LadyG
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 13:11)
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 13:07)
du är lite felinformerad.

Alla, även akademiker, kommer att få betala en högre (MYCKET högre) a-kasseavgift SAMTIDIGT som de arbetslösa får lägre ersättning. Varför? För att finansiera sänkt skatt för de som redan har fett med pengar.

Låginkomstagare tjänar mest på att få en skattesänkning.
Man vill ju att pengarna ska räcka.

Nej, nu har du helt fel Hannele. Det är inte låginkomsttagarna som tjänar mest på skattesänkningen så som den är utformad, det är höginkomsttagarna. Det har ju stått klart i flera månader för den som kan läsa innantill.

Och visst vill väl folk hellre ha en lön än a-kassa, det är väl självklart. Men det finns ju inte jobb så det räcker!!! Hur i h****te ska folk överleva då?
Hannele
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 13:22)
Nej, nu har du helt fel Hannele. Det är inte låginkomsttagarna som tjänar mest på skattesänkningen så som den är utformad, det är höginkomsttagarna. Det har ju stått klart i flera månader för den som kan läsa innantill.

Så låginkomstagare ska fortsätta med höga skatter?!
Det har de haft tillräckligt länge nu - och inte fått något för det! mad.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 12:30)

Ja det kan man tycka. Regeringsskiftet blev som "att kliva ur askan i elden" för de fattigaste. Vem hade väntat sig något annat..?
LadyG
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 13:30)

På den del av inkomsten som överstiger 317.700 kronor om året, vilket motsvarar 26.475 kronor i månaden, tillkommer i dag en statlig skatt på 20 procent. Den borgerliga alliansen på riksplanet har pratat om att höja gränsen för när man ska betala statlig skatt.

... det kommer ingen låginkomsttagare till godo, men det kostar. Exakt hur mycket har inte den statliga utredningen kommit fram till än.
Hannele
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 13:35)
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 13:30)
Det har de haft tillräckligt länge nu - och inte fått något för det!   mad.gif
På den del av inkomsten som överstiger 317.700 kronor om året, vilket motsvarar 26.475 kronor i månaden, tillkommer i dag en statlig skatt på 20 procent. Den borgerliga alliansen på riksplanet har pratat om att höja gränsen för när man ska betala statlig skatt.

Och?? Avundsjuka för att alla får något av kakan? Snack en så länge.
Huvudsaken är att riktiga låginkomstagare äntligen får sin skattesänkning!
LadyG
CITAT (Hannele @ 14-11-2006, 13:51)
Och?? Avundsjuka för att alla får något av kakan? Snack en så länge.
Huvudsaken är att riktiga låginkomstagare äntligen får sin skattesänkning!

Men det är ju del av kakan låginkomsttagarna inte får, kan du inte läsa?

Jag ger upp! *suck*
Alba
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:25)
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:14)
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 14:04)
20 x 780 kr = 15 600 kr, sämst ställda?  unsure.gif

det där är alltså en bruttosumma, dra bort skatten på det så får du se att det inte är så värst mycket... speciellt inte för en ensamstående eller sjuk - eller för en som är både ensamstående och sjuk...

Om man är sjuk, så har man väl sjukpenning och inte a-kassa?
Den där nivån var det redan under förra regeringen,
skillnaden är inte mer än 30 kr om dagen, kanske blir det en skattelättnad?
Hyressänkning är redan utlovad.

Nä du Hannele så enkelt är det inte. Man har inte obligatoriskt sjukpenning som sjuk om man är arbetslös.
Alba
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 14:26)
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 15:15)

Glöm sjukpensionen, den kommer vi inte att få! Fk kommer att tycka att vi är för friska för pension - bara att streta på... rolleyes.gif

visst ja...tänkte inte på det blink.gif blink.gif blink.gif
orkar vi gå, kan vi bli lapplisor wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Jo den rekommendationen fick jag av en läkare - att bli lapplisa om jag inte kunde klara något annat arbete.
Jejja
CITAT (Alba @ 14-11-2006, 14:11)
CITAT (pejori @ 18-10-2006, 14:26)
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 15:15)

Glöm sjukpensionen, den kommer vi inte att få! Fk kommer att tycka att vi är för friska för pension - bara att streta på... rolleyes.gif

visst ja...tänkte inte på det blink.gif blink.gif blink.gif
orkar vi gå, kan vi bli lapplisor wacko.gif laugh.gif laugh.gif

Jo den rekommendationen fick jag av en läkare - att bli lapplisa om jag inte kunde klara något annat arbete.

Och jag har en bekant som fick förslaget att gå ut i skogen och plocka bär, så hon kunde sälja dem sedan. Då skulle hon ju få en inkomst...

Fast hon fick den rekommendationen under våren, och visste fortfarande inte vad hon skulle leva på fram till hösten - när det fanns några bär att plocka...
LadyG
Förslaget om böter för den som inte söker jobb tillräckligt aktivt är horribelt, imho.

"Rättssäkerhet finns inbyggt i (det gamla) systemet. Det har inte det som Anders Borg skissar på. Där, förefaller det, ska boten utdömas av arbetsförmedlingens tjänstemän.
Snabbt och effektivt? Ja. Rättssäkert? Nej. När besluten fattas av tusentals olika personer kommer de att tolka reglerna på många olika sätt. Likabehandling, en grundpelare i varje demokratiskt land, åsidosätts." (AB)
LadyG
Nu när a-kassan reformeras, vill regeringen passa på att ta bort studerandevillkoret.

Så akademiker påverkas inte alls av a-kassesänkningen eftersom de inte längre får någon när de är utexaminerade.
askar
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 14:32)
Förslaget om böter för den som inte söker jobb tillräckligt aktivt är horribelt, imho.

"Rättssäkerhet finns inbyggt i (det gamla) systemet. Det har inte det som Anders Borg skissar på. Där, förefaller det, ska boten utdömas av arbetsförmedlingens tjänstemän.
Snabbt och effektivt? Ja. Rättssäkert? Nej. När besluten fattas av tusentals olika personer kommer de att tolka reglerna på många olika sätt. Likabehandling, en grundpelare i varje demokratiskt land, åsidosätts." (AB)

Är det inte så man gör idag?
Om en arbetssökande nekar jobb eller inte söker aktivt
så ska han stängas av helt och det är handläggaren som anmäler till A-kassan.

Hittills fråntas ca 8.000 personer årligen hela sin A-kasse ersättning.

Det nya förslaget skulle "böta" en dagsersättning och på så vis
ge en varning till den sökande.
Som det sades i nyheterna igår, tyckte de att nuvarande påföljd var alltför drastisk
och därför användes så sällan.
Björken
CITAT (askar @ 14-11-2006, 17:03)
CITAT (LadyG @ 14-11-2006, 14:32)

Är det inte så man gör idag?
Om en arbetssökande nekar jobb eller inte söker aktivt
så ska han stängas av helt och det är handläggaren som anmäler till A-kassan.

Hittills fråntas ca 8.000 personer årligen hela sin A-kasse ersättning.

Det nya förslaget skulle "böta" en dagsersättning och på så vis
ge en varning till den sökande.
Som det sades i nyheterna igår, tyckte de att nuvarande påföljd var alltför drastisk
och därför användes så sällan.

Jag har också fattat det som du att det blir mycket lindrigare "bestraffning" om man nu väljer att kalla det så, än det var tidigare.
Det som jag ser är att det är precis som om så fort det bara kommer ett förslag på något från den nya regeringen så ska man hacka på det innan man över huvud taget har förstått vad det egentligen innebär.
Det handlar ju inte om att ge någon arbetslös denna bot om de bara aktivt söker jobb. Det måste väl trots allt vara det minsta man kan begära av den som blivit arbetslös att de ska göra, det är inte någon som kommer hem och erbjuder jobben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon