Full version: Rör inte A-kassan!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
herkules
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:51)
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35)
detta är vad moderaterna varit emot:

Och inget nytt på 40 år??? tongue.gif
Ska vi dra fram sossarnas tvångssterilisering och allt annat dammigt stoff?? Det kan väl inte ens du mena!

nu har du väl ändå målat in dig i ett hörn?

korkat...
Hannele
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 19:52)
korkat...

Bra, då behöver du inte sitta där ensam. laugh.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 19:40)
CITAT (AnitaGg @ 22-10-2006, 19:12)
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 18:59)
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 18:35)
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 17:48)
dessutom så kan väl ingen som kan något om sveriges historia någonsin komma och säga att en sosialdemokratisk regering varit bra för vårt land?  sad.gif

nu gör du dig ju bara dum!

Nej, det är inte mitt fel, att Sverige har Europas längsta köer till sjukvården, sämsta skolor (det görs jämförelser),
hösta priser på mat, hög arbetslöshet, högsta skatter...

Vore kul om du kunde hänvisa till din källa när det gäller sjukvården, skolorna, matpriser, skatter och arbetslöshet.
Var har du hittat den statistiken?

Sådana jämförelser görs ständigt i dagstidningar. Sverige ligger lång efter,
det har varit en myt, att allt är bra här, i Folkhemmet.
I Holland har man mycket låga skatter, och mycket bättre sjukvård, det kan du hitta i de flesta europeiska länder. Skoljämförelser görs någon gång per år, Finland tror jag hade bra skolor, Japan också. Sverige har halkat efter.

Det tror jag säkert, men jag skulle gärna vilja läsa dom undersökningarna så därför tänkte jag att du kanske kunde länka till nån eller flera av dom smile.gif
askar
Tänkte hålla mig borta från politiska tråden
men nu måste jag komma in och säga
att nog är det Socialdemokratin som byggt landet
och gett oss vårt välstånd och trygghet.

Sedan att Göran Persson förstört mycket med sin buffliga
härskarstil och fått många sossar (inkl mig) att rösta borgerligt...
det gör inte att allt gott försvinner som i ett trollslag.

Jag hoppas att protesterna mot försämring av A-kassan
leder till att den måste ändras tillbaka.
Man kan inte svälta folk till arbete.
Det måste finnas ett arbete att gå till... och det gör det inte för alla.
AnitaO
CITAT (askar @ 22-10-2006, 20:03)

Amen smile.gif
pejori

halleluja smile.gif smile.gif
Hannele

Precis.
askar
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 20:15)

Precis.

*suck* sad.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 22-10-2006, 11:46)
så vad gör jag?
jag skänker mina kläder till statsmissionen.
jag kokar soppa varje onsdag till hemlösa.
jag köper situation sthlm - ibland flera ggr/månad
jag ger pengar till de som tigger på stan
detta i sverige
till utlandet blir det inte så mkt mer än att jag har ett fadderbarn i marocko.

sist men inte minst - jag jobbar med psykiskt sjuka hemlösa åt landstinget.
FÖR EN SKITLÖN!

vad är jag beredd att göra mer för fattiga?
ge så länge jag har något att ge.

du då?

om nu det här ska va nån jäkla tävling.... blink.gif

Vilket bevisar att du omsätter dina ideal i praktisk handling wub.gif
En sak kan man konstatera ... det är betydligt enklare att vara egoist wink.gif
herkules

Håller med dig i det du skriver förutom att jag personligen tror att den borgeliga alliansen på väldigt kort tid kan plocka ner det lilla skyddsnät som finns kvar.

Göran Persson och socialdemokraterna ska inte fråntas sitt ansvar vad det gäller försämringar - absolut inte - skit ska skit ha!
Jag hoppas att detta val blev en väckarklocka för dem och att de politiskt faktiskt backar ett 20-tal år och blir socialdemokrater igen.
pejori
CITAT (herkules @ 23-10-2006, 11:33)
Göran Persson och socialdemokraterna ska inte fråntas sitt ansvar vad det gäller försämringar - absolut inte - skit ska skit ha!
Jag hoppas att detta val blev en väckarklocka för dem och att de politiskt faktiskt backar ett 20-tal år och blir socialdemokrater igen.

hallelula smile.gif
AnitaO
CITAT (Hannele @ 22-10-2006, 16:49)
CITAT (andersen @ 22-10-2006, 15:40)
Helt rätt Reserv, det är mycket märkligt sätt att styra Sverige på istället för att ordna så att dom arbetslösa får möjlighet till jobb så öppnar man för arbetskraftinvandrig

Det är väl ömsesidigt; även jag får söka jobb och erfarenhet i Europa,
det ska vi inte stoppa för våra ungdomar.

Nu handlar väl egentligen inte frågan om jobb inom EU, utan arbetskraftinvandring från länder utanför Europa.
krellus
Det viktigaste är att tänka "stort" så att vi kan få ner den massiva arbetslösheten!

Äntligen har vi en regering som "vågar" ta tag i det här!
afrodite
pejori
helt underbar laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
Gillan

Störtskön wub.gif laugh.gif

Och välkommen hit! smile.gif
askar
krellus
CITAT (afrodite @ 24-10-2006, 04:12)
Jag håller verkligen med damen som skrev att föregående regering förstört både skola och sjukvård.
Sjukvården måste vara bland de uslaste i världen. Vad gör egentligen människorna som arbetar där!?
Dom går bara omkring och bryr sej om , tycker synd om, och botar folk istället för att arbeta! Sedan har dom mage att klaga på dåliga löner! Egentligen borde dom inte få några pengar alls, så lite nytta som dom gör.

Riktigt kul inlägg får man ju säga... biggrin.gif

För mig är sjukvården ett prioriterat område då jag har ett antal mostrar/fastrar som jobbar där. Allt från sjuksystrar till läkare.
En sak är helst säker! SNACKA OM ATT HA FÖR DÅLIGA LÖNER!!!

Dessa enormt viktiga människor får "piss löner" i förhållande till hur viktigt deras arbete är ! UUUUUUUUUUUSELT! mad.gif

Jag har spenderat mycket tid på Akademiska i Uppsala de sista 2 månaderna då min svärfar har varit mycket sjuk och måste bara få hylla personalen!
Snacka om underbara människor! (Bara så ni vet så ger ni honom en enorm trygghet!)
afrodite
pejori
fortfarande lika kul laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
herkules
Jag kan komma o städa åt dig om du inte inte klarar det själv.
Tänk inte på betalning - jag gör det för att jag är snäll.
LadyG
CITAT (herkules @ 24-10-2006, 15:34)
Jag kan komma o städa åt dig om du inte inte klarar det själv.
Tänk inte på betalning - jag gör det för att jag är snäll.

Nu ska du inte sätta idéer i huvudet på politikerna biggrin.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 13:27)
fortfarande lika kul laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Håller med den "dumma lilla gåsen" laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Gillan
rolleyes.gif

ja, är det en intressant debatt du vill ha, får du allt försöka med nåt bättre laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Förresten, " dumma gåsar " det är det mååånga av oss här som är wub.gif
Och dessutom trivs med det ohmy.gif laugh.gif
andersen
Det är precis som vanlig, bra trådar blir sönder tramsande, vet inte för vilken gång i ordningen=dålig still mad.gif
Fialotta
Jag anar en väldigt duktig författare eller krönikör här smile.gif
afrodite
andersen
CITAT (afrodite @ 24-10-2006, 16:59)
Se där Herkules, duktig pojke!
För inte kan det väl vara så att du helt enkelt insett att det börjat brinna i byxbaken på er nu?.. LadyG borde minsann börja vakta sin tunga nu och ta lärdom av gossen Herkules. Lady förresten...pyttsan!

Ska vi säga att du kommer och börjar kl sju ikväll Herkules?
Du förstår, min make var tvungen att hastigt och lustigt ta vår pilot med sej ut till vår privata flygplats som ligger bakom grindstugan och fara till utomlands efter frukost idag. Han skulle visst åka och läxa upp några av snorungarna som arbetar i vår fabrik där. Dels för att dom är slarviga och skadar sej i ett kör och att de dessutom har fräckheten att babbla om det för en massa snokande reportrar. Hoppas att de små krypen får sina fiskar varma ordentligt nu!

Nåväl, jag börjar känna mej lite ensam vid det här laget så jag ser gärna att du börjar ganska så omgående. Det som gör mej lite tveksam är dock om en karl verkligen kan städa eller hantera ett strykjärn. Jag skulle behöva ha matsilvret putsat också till supén ikväll. Det är kanske bäst att du kommer på en gång så att du hinner med.

Du ska också få förklara för mej varför ni hela tiden envisas med att hacka på en viss minister så att hon blev så ledsen så att hon avgick!??
Varför i herrans namn skulle hon behöva betala den där lilla snärtans tv? hon som arbetar på radiotjänstkontoret! En stackare som inte ens kan stava till sitt eget namn och tydligen inget vet om meningsuppbyggnad heller! Man stavar väl inte Lisen med c heller?? Och Lisens tv skriver man väl och inte tv Lisens?? Dessutom ville hon tydligen ha betalt för servicen till publiken. (även där stavade hon fel! Stavade publik med c på slutet en gång till. Hon verkar faktiskt onormalt uppslukad av just den bokstaven verkar det som. Kanske håller hon på att lära sej alfabetet och hunnit till c nu, vad vet jag. Nej hon får allt köpa sin tv själv.
Och det skall jag bara tala om att någon service åt publiken ser man inte röken av, varken på teatern eller på operan! Nej, inte ens en kopp kaffe kan man få serverat under akterna, inte heller någon som kan hålla i kikaren åt sej. Total avsaknad av tillstymmelse till service alltså. Det tycker mina väninnor också.
Det är t o m bättre service på biograferna nu för tiden, där kan man i alla fall få tag på en påse popcorn om man skulle vilja. Men på bio går jag aldrig längre.
Dels är jag rädd att bli smittad av någon konstig sjukdom eller att få någon ohyra på sej, som trashankarna från arbetarklassen sprider omkring sej. Kan inte förstå att man släpper in sådant underklasslödder i salongerna över huvud taget.
Dels så talar man ju inte ens på svenska i filmerna. Kan inte världen förstå att Sverige är på väg mot ett nytt imperium nu, med den nya regeringen vid rodret? Svenska kommer att bli ett världsspråk, sanna mina ord!
DÅ hoppas jag minsann biograferna stängs för allmänheten och istället får bli till jättelika skönhetssalonger för oss som månar om vårt yttre eller bara vill umgås och hålla små förtroliga samtal med väninnorna!
DÅ kommer det säkert att finnas service värt sitt namn!
Jag tycker som sagt alltså inte alls att det är så konstigt att fru ministern struntade i att öppna tiggarbreven! Det skall erkännas att de jag får åker direkt i papperskorgen, de också! Vem har varken tid, lust eller ork att läsa all skräppost som dimper ner från alla möjliga håll.
Nu sist fick jag ett tiggarbrev från min tandläkare, men inte heller det iddes jag öppna. Det finns väl fonder som kan vara behjälpliga om stackarn hamnat i penningnöd! Trakassera inte oss som bara försöker att se om sitt eget hus!

Afrodite, en borgarbracka som inte öppnar börsen i onödan.

Vad vill du ha sakt med ditt inlägg?tråden handlar om rör inte A-kassan.
LadyG
CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:33)
Det är precis som vanlig, bra trådar blir sönder tramsande, vet inte för vilken gång i ordningen=dålig still mad.gif

Ash, sura inte. Det vettiga som kunnat sägas i den här debatten har redan sagts tidigare (flera gånger om, det började ändå bli skyttegravskrig över det hela), så låt Afrodite hållas när det nu bara finns (skickligt framfört) trams kvar. Det är rolig läsning smile.gif
andersen
CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:06)

Ash, sura inte. Det vettiga som kunnat sägas i den här debatten har redan sagts tidigare (flera gånger om, det började ändå bli skyttegravskrig över det hela), så låt Afrodite hållas när det nu bara finns (skickligt framfört) trams kvar. Det är rolig läsning smile.gif

Men då kan man väll starta en egen tråd istället för att förstöra en bra tråd.
pejori
en helt underbar komiker tror jag smile.gif smile.gif
den "dumma lilla gåsen" har fått så många goda skratt tack vare Afrodite laugh.gif laugh.gif
du är helt enkelt en mästare på det du gör...mera sådant laugh.gif laugh.gif
LadyG
Förstöra? Den förstördes för länge sedan, av felaktiga påståenden och antaganden, gissningar och felaktig information smile.gif

Men jag förstår vad du menar Och en del rätt har du nog allt, en ny tråd hade kanske varit bättre så man kunnat läsa alla inläggen efter varandra lite smidigare. Nu försvinner de i mängden och det är synd, för trams eller inte så är skribenten bakom mycket duktig.
pejori
CITAT (andersen @ 24-10-2006, 17:07)

passa dej Andersen, så du inte blir Måltavla för Afrodites vassa tunga laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:06)

Vem ska bestämma vad som är att "förstöra" en tråd då?
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-10-2006, 17:15)

Andersen smile.gif smile.gif wink.gif
LadyG
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 18:20)

Får jag också gissa? Ifs gissar jag på moderatorerna smile.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:22)

Menar du inte moderaterna? rolleyes.gif
Jejja
CITAT (maudan @ 24-10-2006, 16:50)
Jag anar en väldigt duktig författare eller krönikör här smile.gif

Jag håller med. Afrodite borde skriva en bok... laugh.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-10-2006, 18:24)
CITAT (LadyG @ 24-10-2006, 17:22)

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-10-2006, 17:24)

fniss smile.gif smile.gif smile.gif
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-10-2006, 17:24)

laugh.gif
Hannele
CITAT (andersen @ 24-10-2006, 16:33)

Men det varade ovanligt länge. sleep.gif
afrodite
pejori

det blir bara roligare och bättre för varje gång. laugh.gif
Fialotta
CITAT (pejori @ 24-10-2006, 19:54)

det blir bara roligare och bättre för varje gång. laugh.gif

Hänger på dina skrattsalvor...snacka om humor laugh.gif laugh.gif
Biggan_

Oj,oj,oj, vad jag har skrattat! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det är ju helt sanslöst roligt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
afrodite
Pirum
CITAT (afrodite @ 24-10-2006, 23:29)
Jag säger som jag alltid har sagt. Det finns bara EN vettig person i sagan om askungen, och det är styvmor!!

Det där var faktiskt kul.

Men, hur som helst, ska bli intressant att se hur det blir med studenter, som det är nu så kan man (efter examen) från högskola/universitet få 'alfa-kassa' efter 3 månaders arbetslöshet. Om det ändras till att man bara ska kunna få a-kassa efter 12 månaders jobb (mot 6 månader nu) så kommer vi att få se väldigt många studenter som antingen tvingas gå till socialen (då få får arbete direkt efter examen) eller kommer att tvingas fortsätta studera medan de söker jobb (tvärtemot regeringens ambitioner).

Jag menar inte att studenter ska ha 'gräddfil' till a-kassa, men det är symptomatiskt för vårt samhälle att studier inte alls jämställs med arbete. Många studenter klarar sig visserligen att plugga <40 timmar per vecka, men ibland krävs större insats än så. Studenter har ju inte heller någon lön, utan får ett litet bidrag samt erbjuds ett lån. Att gå direkt från bidrag+lån till socialbidrag är ingen bra start på ett arbetsliv. Även om socialbidraget jämfört med studiebidraget är ett steg uppåt rent finansiellt.
Hannele

Det tycker jag med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon