Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Alba
CITAT (Reserv @ 16-11-2006, 14:33)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 14:18)

Har du förresten plockat bort dina tjusiga titlar, Reserv? Du kan ju lägga till några flera också; förlossningscoach och Doula!  biggrin.gif  rolleyes.gif

Törs fan göra, dom har missuppfattats av så många redan och ställt till det.
Välkommen hem Magdis och Elias!

Blev det kö ???
wink.gif biggrin.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (Alba @ 16-11-2006, 15:09)
Alltså mycket man inte förstår.  Var kommer Reserv in i bilden när det gäller Magdis ? Är ni syskon eller ??
wink.gif  :blink:  :wacko:

biggrin.gif biggrin.gif Vi har ju skojat om det lite....att vi är siamesiska tvillingar som skildes åt redan i livmodern. laugh.gif Men kort o gott är vi helt enkelt vänner. smile.gif Och hade planerat att han skulle vara min kontakt med omvärlden när det satte igång. smile.gif

Här är två äkta syskon iallafall, Caroline och Elias första möte. wub.gif smile.gif
yenny
Å så fina de är ihop Magdis wub.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 15:25)
Här är två äkta syskon iallafall, Caroline och Elias första möte. wub.gif smile.gif

*smälter*

Stolt storasyster wub.gif

Fin bild wub.gif
Alba
Jättegullig prinsessa och nu kom också prinsen.
Fin bild.
Magdis
CITAT (Alba @ 16-11-2006, 15:29)
Jättegullig prinsessa och nu kom också prinsen.
Fin bild.

Precis vad jag kallar dem. Eller sprattelgumma o sprattelgubbe. Lika som bär är de också.

Förresten...du kom ju på andraplatsen i gissningstävlingen! Evgeni kom etta och kammade hem en solklar seger med sitt tvärsäkra utlåtande. biggrin.gif

Ni får pm:a era adresser för att kamma hem vinsten. smile.gif
Fialotta
Alltså mycket man inte förstår.  Var kommer Reserv in i bilden när det gäller Magdis ? Är ni syskon eller ??
wink.gif  blink.gif  wacko.gif

biggrin.gif biggrin.gif Vi har ju skojat om det lite....att vi är siamesiska tvillingar som skildes åt redan i livmodern. laugh.gif Men kort o gott är vi helt enkelt vänner. smile.gif Och hade planerat att han skulle vara min kontakt med omvärlden när det satte igång. smile.gif

Oj jisses så sött...smälter man eller smällter man liksom...vilket fint kort smile.gif

Reserv vill jag hälsa efter allt jag läst...du är allt en fin vän smile.gif
Magdis
CITAT (maudan @ 16-11-2006, 16:05)
Reserv vill jag hälsa efter allt jag läst...du är allt en fin vän smile.gif

Verkligen! Han förtjänar 1000 röda rosor o mycket mer därtill...en toppenvän helt enkelt! wub.gif smile.gif wub.gif
faith
Jag blir glad av den här tråden. Söt bebis, söt storasyster, fina kompisar (Reserv och Magdis), mycket värme. wub.gif
Hannele
Redan hemma!?
Magdis
CITAT (Hannele @ 16-11-2006, 16:46)
Redan hemma!?

redan? jag ville hem efter 6 timmar men fick inte p.g.a infektionsrisken efter långvarig vattenavgång. Då vill de hålla koll i 3 dygn. Men allt är bara bra....skönt att va hemma. smile.gif Elias är mer harmonisk nu sen vi kom hem också. smile.gif
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 15:07)
Jag försökte andas som du lärde mig, Reserv, men det gjorde så j***a ont till slut så jag upptäckte att det var effektivare att skrika ut luften istället....roligare dessutom.  :rolleyes:

Får inte dagens blivande mammor och pappos lära sig att profylaxandas tillsammans? unsure.gif När jag födde mitt 1:a barn (-77) så fick blivande föräldrar gå en profylaxkurs tillsammans några veckor innan förlossningen. Måste säga att jag har haft stor hjälp av att kunna den andningstekniken vid flera andra tillfällen även i livet.
LadyG
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 17:11)
Jag försökte andas som du lärde mig, Reserv, men det gjorde så j***a ont till slut så jag upptäckte att det var effektivare att skrika ut luften istället....roligare dessutom.  rolleyes.gif

Får inte dagens blivande mammor och pappos lära sig att profylaxandas tillsammans? unsure.gif När jag födde mitt 1:a barn (-77) så fick blivande föräldrar gå en profylaxkurs tillsammans några veckor innan förlossningen. Måste säga att jag har haft stor hjälp av att kunna den andningstekniken vid flera andra tillfällen även i livet.

När jag fick min första 95 fick jag lära mig det men de erbjöd det inte andra gången. De förutsätter kanske att omföderskor vet vad de håller på med s a s? smile.gif
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 16:56)
CITAT (Hannele @ 16-11-2006, 16:46)
Redan hemma!?

redan? jag ville hem efter 6 timmar men fick inte p.g.a infektionsrisken efter långvarig vattenavgång. Då vill de hålla koll i 3 dygn. Men allt är bara bra....skönt att va hemma. smile.gif Elias är mer harmonisk nu sen vi kom hem också. smile.gif

För länge sen, på stenåldern när jag födde mina barn (-77, -79 och -82) då fick snittmammorna ligga kvar i 10 dar, de som förlöstes vaginalt låg bara på BB i 5 dar... rolleyes.gif
Betty
CITAT (LadyG @ 16-11-2006, 17:13)
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 17:11)
Jag försökte andas som du lärde mig, Reserv, men det gjorde så j***a ont till slut så jag upptäckte att det var effektivare att skrika ut luften istället....roligare dessutom.  rolleyes.gif

När jag fick min första 95 fick jag lära mig det men de erbjöd det inte andra gången. De förutsätter kanske att omföderskor vet vad de håller på med s a s? smile.gif

Ja så var det för mig med, barnmorskan på MVC frågade om vi hade gått kursen när jag väntade första barnet och eftersom vi hade det så behövde vi inte gå den igen.
Magdis
Nu får man söka upp kurser privat om man ska gå. Kostar en skaplig summa också skulle jag tro. Häruppe har jag inte sett till att det finns nåt. Inte ens vattengympa för gravida erbjuds här längre.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 17:39)
Nu får man söka upp kurser privat om man ska gå. Kostar en skaplig summa också skulle jag tro. Häruppe har jag inte sett till att det finns nåt. Inte ens vattengympa för gravida erbjuds här längre.

Shit vad orättvist!

Andningsteknik är ju superbra för att lindra smärta, och det är en smärtlindring som s a s kostar gratis.

F ö är profylax mycket likt den andningsteknik man får lära sig som kampsportare för att hålla nere pulsen och få upp syrehalten i blodet när man sparras eller anstränger sig mycket fysiskt. (Lite festligt faktiskt) smile.gif
Magdis
CITAT (LadyG @ 16-11-2006, 17:41)
Andningsteknik är ju superbra för att lindra smärta, och det är en smärtlindring som s a s kostar gratis.

F ö är profylax mycket likt den andningsteknik man får lära sig som kampsportare för att hålla nere pulsen och få upp syrehalten i blodet när man sparras eller anstränger sig mycket fysiskt. (Lite festligt faktiskt) smile.gif

Samma sak med andningen under Yoga har jag hört. smile.gif Jovisst funkade det jättebra ett tag...tills jag fick de konstiga sorts värkar som kom som en hästspark i röven. De kom inte från magen och smög sig upp som de "ska" göra, så de registrerades knappt på CTG. Min livmoder var väldigt bakåtriktad och värkarna satte in liksom från livmodertappen och kom som blixtar från klar himmel. När lustgaseffekten äntligen satte in var värken redan över. Samtidigt som narkosläkaren la EDA:n fick jag krystvärkar o huvudet syntes....lite oflyt i tajmingen om man säger så. tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 17:19)
När jag födde mitt 1:a barn (-77) så fick blivande föräldrar gå en profylaxkurs tillsammans några veckor innan förlossningen. Måste säga att jag har haft stor hjälp av att kunna den andningstekniken vid flera andra tillfällen även i livet.

Ja så var det för mig med, barnmorskan på MVC frågade om vi hade gått kursen när jag väntade första barnet och eftersom vi hade det så behövde vi inte gå den igen.

Och jag har gått profylaxkurs alla fyra gångerna jag väntat barn laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Svårt att fatta, jag... eller....? biggrin.gif

Men visst var det till stor nytta!
Hjälpte mig en av gångerna att hålla igen, så det inte blev en taxiförlossning, men marginalen var liten, bara 4 minuter!
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 16:21)
CITAT (maudan @ 16-11-2006, 16:05)
Reserv vill jag hälsa efter allt jag läst...du är allt en fin vän   smile.gif

Verkligen! Han förtjänar 1000 röda rosor o mycket mer därtill...en toppenvän helt enkelt! wub.gif smile.gif wub.gif

Klart man ska ställa upp för sina vänner wub.gif och jag som profylaxat med sambon sex gånger har försökt förmedla konsten så gott jag kunnat rolleyes.gif wub.gif
netaave
Profylaxandningens kunskap tycker jag också är en stor konst att kunna som hjälpt mig många gånger också, inte bara vid fysisk smärta. Hade jag t.ex. inte kunnat det när Elle opererades för sin hjärntumör hade jag hyperventilerat. Nu kunde jag focusera på andningen och hålla mig förhållandevis lugn.
Betty
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 17:39)

Det är ju rent förjäk**gt! mad.gif

Kan inte låta bli att tycka att när det gäller en del saker så var det bättre förr! sad.gif
askar
Här är två äkta syskon iallafall, Caroline och Elias första möte.  :wub:  :)

Åh vad fin bild, stolt storasyrra.wub.gif
En härlig tid har ni framför er.. en ny familjemedlem att lära känna
och ge kärlek och omsorg. smile.gif
Magdis
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 20:23)
Kan inte låta bli att tycka att när det gäller en del saker så var det bättre förr! sad.gif

Håller med om det. Numera är det så gott som ingen förberedelse alls inför förlossningen på MVC. Knappt några kontroller heller känns det som. Jag lånade böcker själv om profylax men det är ju inte så lätt att läsa sig till.

Att man förr stannade längre på BB var det ju större vits med då när de tog hand om barnen och lät mammorna vila ut. Nu funkar det ju mer som ett hotell där mamman sköter sig o barnet helt själv. Finns ingen barnsal ens. Att jag skulle stanna i 3 dygn vet jag ej vad det tjänade till för jag var ju ensam därinne på rummet hela tiden, inte var det några kontroller direkt. De kom o hälsade vid varje skiftbyte, klämde mig på magen ett par gånger, tog PKUprov på Elias o vägde honom vid utrskrivningen. Det var det.
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 16-11-2006, 21:27)
CITAT (Betty @ 16-11-2006, 20:23)

Håller med om det. Numera är det så gott som ingen förberedelse alls inför förlossningen på MVC. Knappt några kontroller heller känns det som. Jag lånade böcker själv om profylax men det är ju inte så lätt att läsa sig till.

Att man förr stannade längre på BB var det ju större vits med då när de tog hand om barnen och lät mammorna vila ut. Nu funkar det ju mer som ett hotell där mamman sköter sig o barnet helt själv. Finns ingen barnsal ens. Att jag skulle stanna i 3 dygn vet jag ej vad det tjänade till för jag var ju ensam därinne på rummet hela tiden, inte var det några kontroller direkt. De kom o hälsade vid varje skiftbyte, klämde mig på magen ett par gånger, tog PKUprov på Elias o vägde honom vid utrskrivningen. Det var det.

Magdis... du och jag och alla Norrbottningar måste börja ryta till
och säga att vi inte tolererar fler neddragningar.
Kvinnosjukvården ligger inte speciellt högt på priolistan. sad.gif

Skönt iaf att allt gick bra och att ni mår bra. smile.gif
Snöflinga
CITAT (Reserv @ 16-11-2006, 15:02)
CITAT (Snöflinga @ 16-11-2006, 14:58)
Förlåt någon som inte fattar nå'nting  blink.gif  MEN : som jag fattar (inte) det åkte Reserv, med fara för sitt eget liv, opp för att bistå Magdis under förlossningen eller bara komma med uppmuntrande tillrop  huh.gif  för att sedan fort som attan kasta sig i bilen och slira hem  wacko.gif

Rätta mig om jag har fel  och krama Pavarottin   wub.gif

laugh.gif smile.gif smile.gif Tokfel!!!

laugh.gif laugh.gif Mycket fel!
Däremot har han varit väldigt behjälplig med peppning och råd före förlossningen...sexbarnspappa som han är. Jag försökte andas som du lärde mig, Reserv, men det gjorde så j***a ont till slut så jag upptäckte att det var effektivare att skrika ut luften istället....roligare dessutom. rolleyes.gif

Tack för svar ... sent inkommen ... skönt med vänner ... wub.gif
Biggan_
Välkommen hem Magdis och lille Elias! wub.gif
Underbart foto av barnens första möte! wub.gif
Stolt storasyster, tror nog att hon vill hjälpa till med lillebror för jämnan sen! wub.gif
Gillan
wink.gif  blink.gif  wacko.gif

Fin bild Magdis smile.gif . Rätta mig om jag har fel, men förmedlar hon inte lite av " skräckblandad " förtjusning? Men det kanske är jag som läser in sånt jag sett förut. Att de stora syskonen är så tagna och förtjusta över stundens allvar, att de inte riktigt vet vart de ska ta vägen med sina känslor. De är stolta och lyckliga.............samtidigt som det är liiiite skrämmande också wub.gif . Nåja, underbart att allt gick så bra. Hoppas ni får många sköna mysstunder. Den där tiden är alldeles för kort wub.gif

Alba! Va bra vi var på att gissa ( fast jag gissade inte, jag visste rolleyes.gif tongue.gif )
Alba
CITAT (Evgeni @ 17-11-2006, 08:31)
Alba! Va bra vi var på att gissa ( fast jag gissade inte, jag visste rolleyes.gif tongue.gif )

Somliga har de rätta kontakterna tongue.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 17-11-2006, 08:31)
Fin bild Magdis smile.gif . Rätta mig om jag har fel, men förmedlar hon inte lite av " skräckblandad " förtjusning? Men det kanske är jag som läser in sånt jag sett förut. Att de stora syskonen är så tagna och förtjusta över stundens allvar, att de inte riktigt vet vart de ska ta vägen med sina känslor. De är stolta och lyckliga.............samtidigt som det är liiiite skrämmande också wub.gif . Nåja, underbart att allt gick så bra. Hoppas ni får många sköna mysstunder. Den där tiden är alldeles för kort wub.gif

Jag tror mest det var förtjusning faktiskt....skräcken kanske fanns nånstans i att hon är så osäker att hålla i en nyföding. Hon hade längtat så mycket efter honom. När de kom in på BB kastade hon bara en blick på mig och sen raka vägen fram till babysängen och började "Åhhhh vad Elias e gullig!" wub.gif

Nu hjälper hon oss jätteduktigt här hemma och säger hela tiden "Jag älskar Elias! Jag älskar både dig o honom!" och så klappar hon på mig. Hon har verkligen tagit storasysterrollen med bravur. smile.gif
LadyG
Så skönt att Caroline tycker det är kul att vara storasyster, vad stolt du kan vara över båda barnen. wub.gif
Magdis
Pinfärsk bild, så här ser läget ut just nu! biggrin.gif
Alba
Åh vill nypa i "sinderna". Mmmmmm
Reserv
Världens goaste prins wub.gif
karjo
Men åh så söt han är!

Längtar tills jag får krama på min lille/lilla.... wub.gif
fruberglund
Nähädu Magdis, nu får du allt lägga av!!!

Börjar ju bli sugen på ett syskon till Isak ju tongue.gif

Vicken sötnos...snusa på honom ordentligt åt mig också *kramar om* wub.gif
Reserv
CITAT (fruberglund @ 17-11-2006, 19:17)
Nähädu Magdis, nu får du allt lägga av!!!

Börjar ju bli sugen på ett syskon till Isak ju tongue.gif

Vicken sötnos...snusa på honom ordentligt åt mig också *kramar om* wub.gif

Inte utan att man som sexbarnsfar känner ett visst sug, så det gäller att piska på barna nu så man blir farfar/morfar snart rolleyes.gif
Magdis
Ja det är ju till och med så att jag redan känner att jag kommer att vilja ha ett barn till så småningom. Hoppas jag hinner före 40. smile.gif
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-11-2006, 19:35)
Ja det är ju till och med så att jag redan känner att jag kommer att vilja ha ett barn till så småningom. Hoppas jag hinner före 40. smile.gif

Blir väl ingen katastrof om det kommer när du är 41 heller. biggrin.gif
Magdis
CITAT (netaave @ 17-11-2006, 19:57)
Ja det är ju till och med så att jag redan känner att jag kommer att vilja ha ett barn till så småningom. Hoppas jag hinner före 40.  :)

Nä det förstås. Fast då är ju gubben 48! biggrin.gif
Anma
Jag vill också ha en liten snutt! wub.gif Men får nöja mig med att titta på andras och gulla med dom som inte är "inne i burken" som denna lilla sötis är. smile.gif
LadyG
Man blir ju så sugen när man ser en sån söt liten människa. Tänk när han ler sitt första leende, smakar sin första puré, börjar försöka kommunicera så där gurgligt halvdreglande som små bebisar gör och man får följa de första krypande försöken att flytta sig själv... Så mycket roliga upplevelser som ligger framför er!!!

*längtande suck*

Jag är inte alls avundsjuk, inte ett dugg (ljuger mig blå igen) wub.gif wub.gif wub.gif
Castea
wub.gif Jättefin..... smile.gif

Ps. Jag som ännu inte har en sådan guldklimp undrar varje gång jag ser en nyfödd på kort hur man lyckas klämma ur sig en sådan stor guldklimp. unsure.gif Det är ju helt otroligt att det - oftast - går. smile.gif wub.gif
fruberglund
CITAT (Castea @ 17-11-2006, 22:42)
Ps. Jag som ännu inte har en sådan guldklimp undrar varje gång jag ser en nyfödd på kort hur man lyckas klämma ur sig en sådan stor guldklimp. unsure.gif Det är ju helt otroligt att det - oftast - går. smile.gif wub.gif

Ont det gör ont men det går, det gör ont en stund....trallalala biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Stussi
CITAT (fruberglund @ 18-11-2006, 11:40)
Ps. Jag som ännu inte har en sådan guldklimp undrar varje gång jag ser en nyfödd på kort hur man lyckas klämma ur sig en sådan stor guldklimp.  :unsure: Det är ju helt otroligt att det - oftast - går.  :)  :wub:

Ont det gör ont men det går, det gör ont en stund....trallalala biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

laugh.gif laugh.gif

Man glömmer det snabbt, att det gjort så OOONT!
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-11-2006, 20:01)
CITAT (netaave @ 17-11-2006, 19:57)
Ja det är ju till och med så att jag redan känner att jag kommer att vilja ha ett barn till så småningom. Hoppas jag hinner före 40.  smile.gif

Nä det förstås. Fast då är ju gubben 48! biggrin.gif

Mmm min var 50 sista gången, och jag hela 411/2 biggrin.gif
Det har gått det också, hon är lika strulig som vilken tonårstjej som helst nu. laugh.gif
Castea
CITAT (Stussi @ 18-11-2006, 11:42)
Ps. Jag som ännu inte har en sådan guldklimp undrar varje gång jag ser en nyfödd på kort hur man lyckas klämma ur sig en sådan stor guldklimp.  :unsure: Det är ju helt otroligt att det - oftast - går.  :)  :wub:

laugh.gif laugh.gif

ONT, ja, det är jag helt införstådd på. Är mest fascinerad att man kan klämma ur sig något så stort som ett barn! smile.gif wub.gif

Att man glömmer smärtan efteråt har en läkare förklarat för mig ombesörjs av vissa slags hormoner. Man skulle inte orka leva vidare med minnen av förlossningssmärtorna, sa han. wacko.gif
Stussi
CITAT (Castea @ 18-11-2006, 12:40)
CITAT (Stussi @ 18-11-2006, 11:42)
Ps. Jag som ännu inte har en sådan guldklimp undrar varje gång jag ser en nyfödd på kort hur man lyckas klämma ur sig en sådan stor guldklimp.  unsure.gif Det är ju helt otroligt att det - oftast - går.  smile.gif  wub.gif

laugh.gif laugh.gif

ONT, ja, det är jag helt införstådd på. Är mest fascinerad att man kan klämma ur sig något så stort som ett barn! smile.gif wub.gif

Ja, det är jag också, fortfarande! biggrin.gif wub.gif

Niklas vägde "bara" 3670 gr, kan bara tänka mig hur
det är att föda ett barn som väger 5000 gr och uppåt!
Castea
CITAT (Stussi @ 18-11-2006, 12:42)
Niklas vägde "bara" 3670 gr, kan bara tänka mig hur
det är att föda ett barn som väger 5000 gr och uppåt!

Vi hade en rekordbebis här i stan på 80-talet, som vägde 6800 g. wacko.gif

Normalt född... wacko.gif
faith
CITAT (Castea @ 18-11-2006, 12:40)

Vilken fantastisk skapelse människan är! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon