Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Magdis
CITAT (Castea @ 18-11-2006, 12:40)
ONT, ja, det är jag helt införstådd på. Är mest fascinerad att man kan klämma ur sig något så stort som ett barn! smile.gif wub.gif

Själva utklämningen kändes knappt för min del. Men så var ju Elias rätt liten också, men huvudet kanske ändå är lika stort som på större bebisar. Jag har dessutom ganska rymligt bäcken. I den fasen är man nog rätt bedövad av alla hormoner. Känslan att skita ut en soffgrupp var något jag aldrig kom i närheten av iallafall! laugh.gif
Biggan_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-11-2006, 13:48)
Känslan att skita ut en soffgrupp var något jag aldrig kom i närheten av iallafall! laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
CITAT (Castea @ 18-11-2006, 11:40)
Att man glömmer smärtan efteråt har en läkare förklarat för mig ombesörjs av vissa slags hormoner. Man skulle inte orka leva vidare med minnen av förlossningssmärtorna, sa han.  :wacko: [/color]

En förlossning till skulle jag klara av, men risken att få ett kolikbarn till tar jag inte. Det visade sig inte vara den vanliga koliken som går över vid 3 mån. jag var uppe med Max 7-8 gånger per natt till han var 2 1/2 år, 2-3 gånger per natt tills han var 4 år. Massor med utredningar, men inget "fel" hittades. Han var såååå normal hette det(även fast han bara bajsade i snitt 2 gånger i månaden) Alltid missnöjd och hade ont i magen. sad.gif Jag avundas alla som får uppleva en snusande bebis ett ett leende på läpparna, det fick aldrig jag se....

Jag hoppas verkligen att du slipper sådant med din lille Magdis! smile.gif :wub:Här kommer en dikt till honom :

Välkommen hit, lilla gossebarn,
välkommen hit till världen,
snart är du stora starka karl´n,
så lycka till på färden

Färden längs livets spännande stig
bjuder på kärlek och vänner,
allting gott vill vi önska dig,
och ge dig all glädje vi känner. wub.gif
smile.gif wub.gif :
Alba
CITAT (Leia @ 18-11-2006, 14:32)
CITAT (Castea @ 18-11-2006, 11:40)
Att man glömmer smärtan efteråt har en läkare förklarat för mig ombesörjs av vissa slags hormoner. Man skulle inte orka leva vidare med minnen av förlossningssmärtorna, sa han.  wacko.gif [/color]

En förlossning till skulle jag klara av, men risken att få ett kolikbarn till tar jag inte. Det visade sig inte vara den vanliga koliken som går över vid 3 mån. jag var uppe med Max 7-8 gånger per natt till han var 2 1/2 år, 2-3 gånger per natt tills han var 4 år. Massor med utredningar, men inget "fel" hittades. Han var såååå normal hette det(även fast han bara bajsade i snitt 2 gånger i månaden) Alltid missnöjd och hade ont i magen. sad.gif Jag avundas alla som får uppleva en snusande bebis ett ett leende på läpparna, det fick aldrig jag se....

Jag hoppas verkligen att du slipper sådant med din lille Magdis! smile.gif :wub:Här kommer en dikt till honom :

så lycka till på färden

smile.gif wub.gif :

Så fin dikt.
Vem skrev ??
Leia
CITAT (Alba @ 18-11-2006, 15:13)
Här kommer en dikt till honom :

så lycka till på färden

smile.gif wub.gif :

Så fin dikt.
Vem skrev ??

Vet ej vem som skrivit den. Max fick den på ett kort när han föddes och den har "fastnat" hos mig smile.gif wub.gif
Magdis
Lite uppdateringar! biggrin.gif Anas det att jag inte har så mycket annat i huvet än denna lilla figur just nu? rolleyes.gif Och min stora prinsessa förstås. smile.gif

AnitaO
wub.gif wub.gif wub.gif
LadyG
Så stilig liten prins wub.gif wub.gif wub.gif
Reserv
Underbar liten prins wub.gif
askar
Så fin han är wub.gif

Glöm bara inte att bränna ner bilderna på skiva....
utifall något skulle hända med datorn.
yenny
å va gosig han är wub.gif
Snöflinga
Han är helt underbar wub.gif Visst blir den äldsta, som man tidigare tyckte var så liten, fort stor när man kommer hem med babyn ...
Biggan_
Han är ju mor sin upp i dagen, väldigt söt menar jag biggrin.gif wub.gif wub.gif
Magdis
CITAT (Birgitta P @ 18-11-2006, 22:39)
Han är ju mor sin upp i dagen, väldigt söt menar jag biggrin.gif wub.gif wub.gif

Hihi..tackar! wub.gif biggrin.gif Han är nog lite lik mig som nyfödd kanske. Inte är han nåt lik sin pappa direkt...inte än iallafall.

Stackars plutten har nog haft ont i magen ikväll. sad.gif Han gnäller och gråter och vill snutta men när han får bröstet vill han inte ha. Han tror nog han är hungrig men det är säkert obehag i magen. sad.gif
Stussi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-11-2006, 19:48)
Lite uppdateringar! biggrin.gif Anas det att jag inte har så mycket annat i huvet än denna lilla figur just nu? rolleyes.gif Och min stora prinsessa förstås. smile.gif

Han är jättesöt! wub.gif
Hoppas att det är bättre med lilla magen nu!

Ps. Jag har fortfarande inget annat i huvdet än Niklas, efter snart tre månader... tongue.gif
Mormor och morfar blir mailbombade med nya bilder på lillkillen nästan varje dag Ds.
fruberglund
CITAT (Stussi @ 19-11-2006, 09:42)
Ps. Jag har fortfarande inget annat i huvdet än Niklas, efter snart tre månader... tongue.gif
Mormor och morfar blir mailbombade med nya bilder på lillkillen nästan varje dag Ds.

Du, det fortsätter ett tag till smile.gif

Isak fyller snart 1 år och kameran går på högvarv fortfarande. Tur man har digitalkamera säger jag bara laugh.gif

Fast lite jobbigt är det allt när man ska kolla igenom tusentals kort om man letar efter något speciellt wub.gif
evelina
Oh vad söt han är!! wub.gif Förstår att ni inte kan titta er mätta på honom.
Stussi
CITAT (fruberglund @ 19-11-2006, 11:08)
Ps. Jag har fortfarande inget annat i huvdet än Niklas, efter snart tre månader...  :P

Du, det fortsätter ett tag till smile.gif

Isak fyller snart 1 år och kameran går på högvarv fortfarande. Tur man har digitalkamera säger jag bara laugh.gif

Fast lite jobbigt är det allt när man ska kolla igenom tusentals kort om man letar efter något speciellt wub.gif

biggrin.gif Ja, jag kan tänka mig det! smile.gif wub.gif
Magdis

Äter din lillkille på nätterna fortfarande? Jag har glömt från förra gången hur länge de behöver göra det. Det beror väl lite på hur mycket de gått upp också i och för sig.

Lillprinsen är så galen efter mat att han vänder sig från rygg till mage i sängen och lyckas "simma" långa sträckor för att få tag i brösten. biggrin.gif
Castea
CITAT (Birgitta P @ 18-11-2006, 13:52)
Känslan att skita ut en soffgrupp var något jag aldrig kom i närheten av iallafall!  :lol:

wink.gif Det var väl vår kära Babben Larsson som uttryckte barnafödandet så.
Magdis
CITAT (Castea @ 19-11-2006, 13:53)
Känslan att skita ut en soffgrupp var något jag aldrig kom i närheten av iallafall!  laugh.gif

Ja det var nog hon...sen har man hört uttrycket lite varstans. Jag trodde att det skulle känna så så jag är ganska förvånad över att det var så lätt. Lättad också förstås! biggrin.gif
pejori
Känslan att skita ut en soffgrupp var något jag aldrig kom i närheten av iallafall!  laugh.gif

var det inte Anna-Lena Brundin som sa det? rolleyes.gif rolleyes.gif
Castea
Jag hörde det "live" i alla fall en gång av Babben, när hon var med i Parlamentet eller nåt liknande pratprogram.
Fialotta
Åhhh...va söt han är den lille....men inte att förglömma storasyster...hon är ju en prinsessa...kram till er wub.gif
LadyG

Japp, påsin oefterhärmliga gotländksa, och med sitt underbart retfulla leende smile.gif

*väntar på fler blider på lillprinsen*
Stussi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 13:41)
Ps. Jag har fortfarande inget annat i huvdet än Niklas, efter snart tre månader...  tongue.gif

Äter din lillkille på nätterna fortfarande? Jag har glömt från förra gången hur länge de behöver göra det. Det beror väl lite på hur mycket de gått upp också i och för sig.

Lillprinsen är så galen efter mat att han vänder sig från rygg till mage i sängen och lyckas "simma" långa sträckor för att få tag i brösten. biggrin.gif

laugh.gif

Ja, Niklas äter fortfarande på nätterna. Men nu är det bara 1 ggn per natt.
(Ibland 2) Han lägger sig halv 8 och äter runt kl 3 och sedan kliver vi upp halv 8.
Jätteskönt är det! smile.gif

Har en kompis som har en tjej på 7 månader och hon äter flera gånger per
natt fortfarande.

Tänk, han är redan 2,5 månad! smile.gif Just nu är det baddags med pappa som gäller! wub.gif

(Just nu ligger han 2 snäpp ovanför medelkurvan på vikten och 1 snäpp ovanför
medelkurvan på längden så han växer så det knakar! smile.gif)
Stussi
CITAT (LadyG @ 19-11-2006, 17:43)
*väntar på fler blider på lillprinsen*

Ja, mer bilder ser vi gärna! smile.gif
Magdis
Så jättesöt han är lille Niklas! smile.gif De blir bara sötare och sötare för varje dag som går tror jag.
En gång per natt låter ju hanterbart. Jag har inte så mycket besvär med att behöva vakna och ge honom bröstet på natten men det är jobbigt om han strular och sprattlar som han brukar och fäktar maten ur mun på sig själv.
askar
CITAT (Stussi @ 19-11-2006, 18:54)
Ja, Niklas äter fortfarande på nätterna. Men nu är det bara 1 ggn per natt.
(Ibland 2) Han lägger sig halv 8 och äter runt kl 3 och sedan kliver vi upp halv 8.
Jätteskönt är det! smile.gif

Har en kompis som har en tjej på 7 månader och hon äter flera gånger per
natt fortfarande.

Tänk, han är redan 2,5 månad! smile.gif Just nu är det baddags med pappa som gäller! wub.gif

(Just nu ligger han 2 snäpp ovanför medelkurvan på vikten och 1 snäpp ovanför
medelkurvan på längden så han växer så det knakar! smile.gif)

Så fin han är Niklas wub.gif

Det där med nattmål är väl väldigt olika...
dotterns tvillingar äter vid åtta-nio på kvällen och sedan kl 3 -4 på natten.
Dom är 10 mån nu. smile.gif
fruberglund
Varierar självklart från barn till barn men vid ca 4 månader är deras mage som en vuxens och då "behöver" de ingen mat nattetid. Självklart så vill många barn kanske ha ändå och vaknar av gammal vana.

Isak slutade äta nattmål mellan 4-5 månaders ålder tror jag.
askar
CITAT (fruberglund @ 19-11-2006, 20:28)
Varierar självklart från barn till barn men vid ca 4 månader är deras mage som en vuxens och då "behöver" de ingen mat nattetid. Självklart så vill många barn kanske ha ändå och vaknar av gammal vana.

Isak slutade äta nattmål mellan 4-5 månaders ålder tror jag.

Nej Lisa & Maja "behöver" inte heller nattmål, men säkert är det
av gammal vana dom vaknar.
Nu har dom börjat få ettårsvälling så kanske ...sover de snart hel natt. smile.gif
Stussi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 19:53)
Så jättesöt han är lille Niklas! smile.gif De blir bara sötare och sötare för varje dag som går tror jag.
En gång per natt låter ju hanterbart. Jag har inte så mycket besvär med att behöva vakna och ge honom bröstet på natten men det är jobbigt om han strular och sprattlar som han brukar och fäktar maten ur mun på sig själv.

Ja, de blir absolut sötare och sötare! smile.gif

Ja, 1 ggn per natt är alldeles lagom, speciellt att han somnar
om lika fort igen. I början när han var alldeles "ny" som Elias
är nu så vaknade han kanske 3-4 ggr per natt. Då hade jag inte fått
in snitsen med att ligga och amma (gillade inte det i början) så
det var ganska jobbigt att behöva kliva upp varje gång han
var hungrig. Men nu ger jag honom bröstet så fort han vaknar
och ibland somnar jag om fortare än honom! smile.gif Jag hoppas att han
kommer att sova över nattmålet helt snart.
Stussi
När är det man kan börja på och ge "smakisar" och välling förresten? 4 mån? 6 mån?
netaave
Hoppas magknipet på lillkillen blir bättre Magdis. Har du minifom hemma? Ibland hjälper det att dom står i kylen! tongue.gif
Min yngsta var lite skrikig p.g.a. kolik så jag lärde mig taktil massage på den lilla maggen och då blev det faktiskt bättre.
suddis
CITAT (Stussi @ 19-11-2006, 21:23)
När är det man kan börja på och ge "smakisar" och välling förresten? 4 mån? 6 mån?

Vi började med smakportioner vid 4 månader men det var ju bara lite lite. Nu när Ida är 6 månader (gaaah!!!) så får hon "riktig" mat vid lunch, gröt på kvällen och välling därimellan.

/suddis.
Magdis
CITAT (suddis @ 19-11-2006, 22:18)

Vi började med smakportioner vid 4 månader men det var ju bara lite lite. Nu när Ida är 6 månader (gaaah!!!) så får hon "riktig" mat vid lunch, gröt på kvällen och välling därimellan.

/suddis.

Vi gjorde så med Caroline också men jag undrar om de inte ändrat rekommendationerna till 6 mån nu? unsure.gif Jag tror ändå att man kan börja ge lite smakisar vid 4 mån men man behöver ju inte ösa på med alla grötar o vällingar i mängder. Efterson jag är glutenintolerant tog jag det lugnt med gluten åt dottern och ammade länge.
fruberglund
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-11-2006, 23:30)

/suddis.

Vi gjorde så med Caroline också men jag undrar om de inte ändrat rekommendationerna till 6 mån nu? unsure.gif Jag tror ändå att man kan börja ge lite smakisar vid 4 mån men man behöver ju inte ösa på med alla grötar o vällingar i mängder. Efterson jag är glutenintolerant tog jag det lugnt med gluten åt dottern och ammade länge.

De har ändrat rekommendationerna men som med allt annat så är ju alla barn olika och det där märker man ju oftast själv när de börjar bli nyfikna på saker och ting. Det är inte bra att börja för sent heller säger de ju.

Isak var mellan 4 och 5 månader när vi började lite smått. Slutade amma när han var 6 månader för då var han inte intresserad längre. Det kom fortare ur flaskan än ur bröstet så sen dess har han ätit välling innan läggdags.

Nu har han fått den fula ovanan att spotta ut maten istället *suck*. Han har ätit snällt fram tills nu och aldrig ratat nån mat alls. Det är inte att han inte tycker om maten nu heller utan han har bara fått för sig det sad.gif

Jaja, som allt annat så är det väl en period nu, han kommer säkert över det snart laugh.gif
Magdis
CITAT (fruberglund @ 20-11-2006, 10:33)
De har ändrat rekommendationerna men som med allt annat så är ju alla barn olika och det där märker man ju oftast själv när de börjar bli nyfikna på saker och ting. Det är inte bra att börja för sent heller säger de ju.

Det tror jag också. Väntar man för länge kan det kanske bli svårare att få dem att vilja smaka nåt annat än bröstmjölk. Elias kommer att få smaka på olika grönsaker och frukter från 4 månader men jag kommer fortsätta att helamma samtidigt. Caroline vägrade både gröt och välling så hon växkte upp på min mjölk men jag känner på mig att den lille profeten kommer att sluka allt man sätter fram! rolleyes.gif laugh.gif
Stussi
Tror att Niklas kommer att sluka allt man ställer fram också! laugh.gif
Jag hade tänkt försöka att sluta amma tills Niklas är 8 mån för
då ska jag börja på att jobba igen, då ska pappa vara hemma i
4 månader sen är det min tur igen! smile.gif
Stussi
CITAT (netaave @ 19-11-2006, 22:07)
Hoppas magknipet på lillkillen blir bättre Magdis. Har du minifom hemma? Ibland hjälper det att dom står i kylen! tongue.gif
Min yngsta var lite skrikig p.g.a. kolik så jag lärde mig taktil massage på den lilla maggen och då blev det faktiskt bättre.

Minifom hjälpte Niklas jättebra när han hade lite ont i magen
när han var några veckor gammal, så det är värt att pröva
tycker jag (om det inte har gått över än dvs).
Stussi
Nu när Ida är 6 månader (gaaah!!!)

Visst går det fort? tongue.gif
pejori
minifom-droppar var min frälsare när ungarna var små..... smile.gif smile.gif
det var ett mirakel att se hur bra dom hjälpte wub.gif
Magdis
Gissningslek igen! biggrin.gif Kan ni se vem av bebisarna som är Caroline och vem som är Elias? rolleyes.gif biggrin.gif

netaave
Nej inte en chans, men för att gissa på något så säger jag att Elias är till höger. smile.gif
askar
Jag ser smile.gif
fast jag är nyvaken... Caroline till vänster. smile.gif
Reserv
Elias till höger såklart wub.gif Men dom är lika som bär wub.gif
AnitaO
Gissar också på Elias till höger smile.gif
Magdis
CITAT (Reserv @ 21-11-2006, 18:11)

Jaa det är väl klart att du känner igen honom, "din" grabb! tongue.gif smile.gif Han har ju din mun till på köpet.....nej visst sjutton det funkar inte på det viset nej!! wub.gif rolleyes.gif
Magdis
Vad duktiga ni var allihop...alla hade rätt! Caroline själv såg inte nån skillnad på sig o brorsan. biggrin.gif
Reserv
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-11-2006, 18:34)
CITAT (Reserv @ 21-11-2006, 18:11)

Jaa det är väl klart att du känner igen honom, "din" grabb! tongue.gif smile.gif Han har ju din mun till på köpet.....nej visst sjutton det funkar inte på det viset nej!! wub.gif rolleyes.gif

Klart det är "min" grabb wub.gif Som vi kämpat med andningen så har man ett finger med i spelet och lilleman har snott en speciell plats i mitt hjärta wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon