|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Eva i Skåne
21-11-2006, 21:05
CITAT (Eva i Skåne @ 21-11-2006, 21:05) Det hade väl varit fräsigt!  Ojojoj vad vi svamlar till det! Men skämt åsido...Elias morfar bor jättelångt bort så det är inte dumt med en extra ibland.
Snöflinga
21-11-2006, 23:47
Idag är Elias 12 dagar gammal och har varit på BVC för första gången.  Nu väger han 3315 gram (3120 vid födseln) och är 52 cm lång (49 cm). De växer verkligen snabbt men fortfarande är kläderna i storlek 50 ganska mycket för stora. Hur kan det komma sig när han är 52 lång? Jag inventerade garderoben och såg att det är gaaaanska mycket rosa kläder han har att vänta sig framöver!  Det var inge kul att klä av sig naken och ligga på vågen, han blev så ledsen så ledsen. Här är en ny bild också. Han ser ut att tänka: Kan ni vara lite tystare så jag kan få sova?!
netaave
24-11-2006, 17:18
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 16:27) Idag är Elias 12 dagar gammal och har varit på BVC för första gången.  Nu väger han 3315 gram (3120 vid födseln) och är 52 cm lång (49 cm). De växer verkligen snabbt men fortfarande är kläderna i storlek 50 ganska mycket för stora. Hur kan det komma sig när han är 52 lång? Jag inventerade garderoben och såg att det är gaaaanska mycket rosa kläder han har att vänta sig framöver!  Det var inge kul att klä av sig naken och ligga på vågen, han blev så ledsen så ledsen. Här är en ny bild också. Han ser ut att tänka: Kan ni vara lite tystare så jag kan få sova?!  En sån liten going
Knubbig och fin är han, och ser ut att sova så sött.
CITAT (askar @ 24-11-2006, 17:28) Knubbig och fin är han, och ser ut att sova så sött.  Mm..på dagarna sover han väldigt bra för sig själv. På nätterna däremot...då är det bara en massa strul och krångel. Han blir inte nöjd efter att ha ätit utan börjar skrika när man lägger ner honom. Jag sover knappt ett par timmar per natt ens.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 18:57) CITAT (askar @ 24-11-2006, 17:28) Knubbig och fin är han, och ser ut att sova så sött.  Mm..på dagarna sover han väldigt bra för sig själv. På nätterna däremot...då är det bara en massa strul och krångel. Han blir inte nöjd efter att ha ätit utan börjar skrika när man lägger ner honom. Jag sover knappt ett par timmar per natt ens.  Sötare för var dag som går! Niklas gillar inte heller att ligga på vågen, brukar passa på att pinka när han ligger där naken, sist siktade han på BVC-sköterskan! Tråkigt att han inte vill sova riktigt på nätterna!  Hoppas att det blir bättre snart. Niklas var sådär en period också när han var ungefär i Elias ålder. Var uppe och gick mycket med bärselen då. Det är lustigt det där med storlekarna. Niklas har storlek 62 nu. Vissa bodysar kan han absolut inte ha i strl 56 men vissa kan han fortfarande ha i strl 56. Lika så med byxorna, vissa 62:or passar jättebra och vissa är som tält.
Nattstrulandet har nått absurda nivåer nu så ikväll har jag varit och inhandlat några förpackningar bröstmjölksersättning. Jag tänker inte sluta amma men jag tänker prova om det är så att han inte blir mätt på det jag har. Ikväll efter att ha ammat från båda brösten i två omgångar och han fortfarande skrek och fäktade desperat med armar och ben så värmde jag en flaska och gav honom. Han åt som om han svultit i 14 dagar och sen slocknade han.  Hallelujah! Ny bild på honom...vi har inte kunnat se någon likhet med nån i släkten förutom hans storasyster hittills men på denna bilden ser man tydliga drag från hans mormors sida.  Caroline såg ut som en karikatyr av sin far dagarna efter att hon föddes men Elias gjorde inte det.
Åh så söt!!! Vilken tur att du fått ordning på kvällsmaten så ni får sova lite. Hungrig herre du har där hemma må jag säga. Men det är bara bra att han är glad i mat, då växer han bra.
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 23:50) Åh så söt!!! Vilken tur att du fått ordning på kvällsmaten så ni får sova lite. Hungrig herre du har där hemma må jag säga. Men det är bara bra att han är glad i mat, då växer han bra.  Ja det vore underbart att ha en matglad bäbis, särskilt efter dotterns matvägran som pågått i många år nu (bröstmjölken ville hon dock ha minsann!)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2006, 23:15) Jag tänker inte sluta amma men jag tänker prova om det är så att han inte blir mätt på det jag har. När min flicka var nyfödd hade jag funderingar på om inte min mjölk var tillräckligt näringsrik eftersom hon bara åt och åt jämt, men ändå gick ner i vikt. På BVC sa de att allas bröstmjölk hade nog med näring, det var bara att ha tålamod och amma mer... Men jag tror de hade fel. Jag ammade henne dygnet runt, hon satt som en blodigel vid bröstet och ändå skrek hon och ville ha mer så fort man släppte henne. Efter en och en halv månad köpte jag ersättning och gav henne efter amningen. Hon åt som en utsvulten... Och sov sedan en hel natt... I fortsättningen blev det så att ersättningen tog mer och mer över och amningen avslutades av sig självt. Hon var inte nöjd med bröstmjölk, men blev nöjd av ersättning, så då fick hon det istället. Från det att hon var två månader sov hon hela nätter, jag fick sova ut och hon växte och följde viktkurvorna precis som hon skulle. För mig var det uppenbart att bröstmjölken inte räckte till för att ge henne det hon behövde. Hoppas ni får bättre nätter nu!
CITAT (Jejja @ 28-11-2006, 23:53) När min flicka var nyfödd hade jag funderingar på om inte min mjölk var tillräckligt näringsrik eftersom hon bara åt och åt jämt, men ändå gick ner i vikt. På BVC sa de att allas bröstmjölk hade nog med näring, det var bara att ha tålamod och amma mer... Men jag tror de hade fel. På BVC säger det att ALLT är normalt!  Tror jag ska testa nästa gång jag är där att säga: "Elias blev grönsvart i ansiktet och det växte ut horn i pannan på honom när han inte fick amma 711 gånger inatt" ...och se om de säger att det är normalt också. Man ska lita på sin egen instinkt tror jag. Lätt för dem att säga att man ska amma mer....som det är nu ammar jag minst 10 ggr varje natt och han är lika hysteriskt hungrig ändå. Inte får han sova särskilt bra heller när han är utsvulten jämt. Så jag ger fanken i vad de säger på BVC!
Snöflinga
29-11-2006, 00:14
Helt rätt .. följ din instinkt, nu kanske ni får sova lite mer bägge två på natten  Han är så fin, din lille Elias
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 29-11-2006, 00:00) Tror jag ska testa nästa gång jag är där att säga: "Elias blev grönsvart i ansiktet och det växte ut horn i pannan på honom när han inte fick amma 711 gånger inatt" ooohh, jag hade verkligen velat se min BVC-tants reaktion på den!!
Biggan_
29-11-2006, 14:37
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2006, 23:15) Nä titta han vinkar till oss! Vicken söt påg!
netaave
29-11-2006, 21:47
Ge ersättning till natten och amma alla andra mål, din mjölkproduktion kanske mår bra av en lång snuttvila också! Ett tips är att ha nappflaskan/or (försluten med det lilla locket förstås) med kokt avsvalnat vatten i rätt mängd i kylen, då kan du skaka i pulver direkt i den och bara värma till ättemperatur i micron, tar typ 20 sekunder.
kerstin z5-6
29-11-2006, 22:51
Hej Magdis  Du verkar ha fått en likadan son som jag .. en hungrig ... Jag gav tillägg efter tre månader, först när en klok väninna berättat att det fanns att köpa på ICA ..lol Före det var jag mjölkmaskin ..varje timme, dygnet runt Han har tänkt bli en stor karl ! din son Hade det varit nu hade jag börjat med tillägg på natten mycket tidigare Gör du du känner är rätt -för det är rätt  Vilka ögon .. han blir nog en charmör han ..
Ja han är visst väldigt hungrig.  Med dottern hade jag inte en tanke på att man kunde ge nåt annat än bröstmjölk så jag höll på att ta ihjäl mig med att amma henne. Nu tror jag det är viktigare att få in en vettig dygnsrytm och ha en nöjd bäbis än att till varje pris stoppa i dem enbart bröstmjölk. Javisst är han charmig, han blir säkert en riktig hjärtekrossare!  Så stor borde han inte bli med tanke på påbrået, men han kanske tänker bli längst på bredden!
Idag har vi varit och vägt och mätt Elias igen. Den här gången hade han gått upp bättre, 450 gram och 1 cm på en vecka !  Han väger nu 3765 g. Vi vägde honom själva innan BVC-sköterskan kommit in o då vägde han 3830 men sen la han en spya och gick ner 65 gram!  Och det var ändå en av de små spyorna, inatt har han pytsat ur sig litervis kändes det som. Mormor och morfar är här nu så nu har mina små full uppmärksamhet...imorgon kommer moster och kusinerna o så blir det tårtkalas.
Oj, en 65g spya är ju mycket för en sån liten mage  Visst är det kul att se hur de växer och blir större?
Skönt att han gått upp mer i vikt nu än förra gången, bara han ville fatta att man ska behålla maten i magen också
Goosiga kläder på en goosig kille
Mmmmm vilken gosis. Så gullig har är i sin nya dress. Van fotomodell som han är.
Vilken fin liten kille du har Magdis Vill också ha
Snöflinga
06-12-2006, 00:16
Faktiskt en riktig snygging  vad månde det bliva ...
Idag är kräkningarna jätteslemmiga...är det förkylning på gång då månne?  Han har nysit litegrann men annars har det inte märkts så mycket. Hoppas det inte blir så besvärligt för stackars Lilleman! Hos mig i bärselen:
Biggan_
08-12-2006, 19:49
Åh, vad fin han är Magdis! Underbart pigga ögon!
CITAT (Birgitta P @ 08-12-2006, 19:49) Åh, vad fin han är Magdis! Underbart pigga ögon! Dom "pigga" ögonen borde gå i kors eftersom han aldrig sover...  Fast det är nog Magdis ögon som både går i kors och hänger vid knäna nu
Oh så söt han är. Inte verkar han sjuk med dessa pigga ögon. Krama honom från mig.
CITAT (Reserv @ 08-12-2006, 19:52) CITAT (Birgitta P @ 08-12-2006, 19:49) Åh, vad fin han är Magdis! Underbart pigga ögon! Dom "pigga" ögonen borde gå i kors eftersom han aldrig sover...  Fast det är nog Magdis ögon som både går i kors och hänger vid knäna nu  Ja det må du tro!  Svart under ögonen och säkert gråhårig också under toningen.  Klart han är pigg...det var dottern också fast hon sov ännu mindre som nyfödd. Hyperpigga barn och en hypertrött mamma. Borde ta ett kort på honom när han har alldeles röda ögon som himlar av trötthet...för det har han ofta. Han vill sova men väcks hela tiden av kväljningar o hulkningar.
Söt som socker är han i alla fall Blir nog en riktig charmör när han blir stor. Alla flickor kommer att drunkna i dom ögonen
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-12-2006, 15:48) Hos mig i bärselen:  Snacka om att se nyfiken ut på världen!  (dessutom väldigt bestämd. Den du Magdis kommer veta vad han vill!  )
Eva i Skåne
09-12-2006, 10:32
Vilken goding Magdis Jag kan inte fatta att han blir fyra veckor redan, men samtidigt ser han inte alldeles nyfödd ut på denna bilden. Jag var tvungen att kolla när tråden skapades
Det har redan gått en månad? Det går så fort!!! Lillkillen är så söt, tittar intresserat på sin omvärld
myskmadra
11-12-2006, 09:53
Vilken jättefin pojke!
Hur mår Lillprinsen i dag och hur mår du själv ? Sover ni någon gång eller är det full fart.
netaave
11-12-2006, 12:03
Apropå kräkningar, alla mina 3 har varit kräkbarn, 1 av dom, pojken hade omogen magmun och fick behandling för det. Dom andra (tjejerna) kräktes till dom började gå, det var handuk på axeln som gällde hela tiden. Man kände sig aldrig riktigt fräsch.
CITAT (Alba @ 11-12-2006, 10:57) Hur mår Lillprinsen i dag och hur mår du själv ? Sover ni någon gång eller är det full fart. Nä vi sover just ingenting, inte jag iallafall. Lillprinsen sover lite på dagarna och så småslumrar han korta stunder på natten. Men mest äter han och kräks bara.
CITAT (netaave @ 11-12-2006, 12:03) Apropå kräkningar, alla mina 3 har varit kräkbarn, 1 av dom, pojken hade omogen magmun och fick behandling för det. Dom andra (tjejerna) kräktes till dom började gå, det var handuk på axeln som gällde hela tiden. Man kände sig aldrig riktigt fräsch. Vad gav de för behandling mot det? Jag måste gå på BVC-tanten stenhårt nu känner jag för det börjar ta absurda proportioner med hans kräkande. Vill träffa en barnläkare. Det är inte bara lite överskottsmjölk som kommer upp som de påstår på BVC, när EN kräkning gör att både han, jag och sängen blir sjöblöt och det dessutom inte bara blir EN kräkning utan 5-6 stycken under en lång period efter att han ätit. Sen är det bara att börja om från början med maten igen för då är han ju vrålhungrig. Igår tyckte jag dessutom det luktade magsjuka i sovrummet....och han har varit ganska varm också Lillemannen.
netaave
11-12-2006, 15:38
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-12-2006, 15:18) CITAT (netaave @ 11-12-2006, 12:03) Apropå kräkningar, alla mina 3 har varit kräkbarn, 1 av dom, pojken hade omogen magmun och fick behandling för det. Dom andra (tjejerna) kräktes till dom började gå, det var handuk på axeln som gällde hela tiden. Man kände sig aldrig riktigt fräsch. Vad gav de för behandling mot det? Jag måste gå på BVC-tanten stenhårt nu känner jag för det börjar ta absurda proportioner med hans kräkande. Vill träffa en barnläkare. Det är inte bara lite överskottsmjölk som kommer upp som de påstår på BVC, när EN kräkning gör att både han, jag och sängen blir sjöblöt och det dessutom inte bara blir EN kräkning utan 5-6 stycken under en lång period efter att han ätit. Sen är det bara att börja om från början med maten igen för då är han ju vrålhungrig. Igår tyckte jag dessutom det luktade magsjuka i sovrummet....och han har varit ganska varm också Lillemannen.  Dom vidgade den med ett kirurgiskt ingrepp, men först efter det att han nästan blev uttorkad och hade riktiga kaskadkräkningar. Han var då ca 5 veckor. Går den lille upp i vikt tror jag inte det är fallet.
CITAT (netaave @ 11-12-2006, 15:38) Dom vidgade den med ett kirurgiskt ingrepp, men först efter det att han nästan blev uttorkad och hade riktiga kaskadkräkningar. Han var då ca 5 veckor. Går den lille upp i vikt tror jag inte det är fallet. Okej..usch då det hoppas man ju att Lilleman inte ska behöva. Han hade ju gått upp i vikt senast vi var på BVC men nu har ju kräkningarna blivit ännu värre iofs. Funderar ju på om det är nåt magvirus han har kanske... känns ju inte så bra för honom att måsta äta och spy hela tiden heller även om han går upp i vikt...måste ju vara påfrestade för magen. Dessutom att måsta skrika nästan jämt och inte sova längre än högst 2 timmar i sträck någon gång under dygnet... Jag har passat på att fotografera honom de stunder han inte skriker men det brukar inte dröja så länge innan det söta lilla ansiktet skrynklas ihop av gråt.
netaave
11-12-2006, 15:49
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-12-2006, 15:42) CITAT (netaave @ 11-12-2006, 15:38) Dom vidgade den med ett kirurgiskt ingrepp, men först efter det att han nästan blev uttorkad och hade riktiga kaskadkräkningar. Han var då ca 5 veckor. Går den lille upp i vikt tror jag inte det är fallet. Okej..usch då det hoppas man ju att Lilleman inte ska behöva. Han hade ju gått upp i vikt senast vi var på BVC men nu har ju kräkningarna blivit ännu värre iofs. Funderar ju på om det är nåt magvirus han har kanske... känns ju inte så bra för honom att måsta äta och spy hela tiden heller även om han går upp i vikt...måste ju vara påfrestade för magen. Dessutom att måsta skrika nästan jämt och inte sova längre än högst 2 timmar i sträck någon gång under dygnet... Jag har passat på att fotografera honom de stunder han inte skriker men det brukar inte dröja så länge innan det söta lilla ansiktet skrynklas ihop av gråt.  Tycker du ska åka upp akut och träffa en barnläkare. Det är inte meningen att ni ska vara som trasor båda två utan ha det lungt och mysigt tillsammans. Bättre då att han observeras på avdelning ett dygn. Så små barn som dessutom ammas får inte magsjuka. Om du åker iväg så sätt han framåt i knät nästa gång han ätit och se hur "långt" han kräks, det är det första dom kommer att fråga om. Min pojke är född -75 så dom kanske hittat en ny behandling om det nu skulle vara en omogen magmun. Jag vet också att doktorn sa att detta nästan bara drabbar pojkar.
Så tråkigt Det som neta skriver om omogen magmun är en förklaring som jag också har fått. Men säkrast är väl att prata med en barnläkare för att utesluta annat. Lycka till
CITAT (AnitaGg @ 11-12-2006, 16:30) Så tråkigt :( Det som neta skriver om omogen magmun är en förklaring som jag också har fått. Men säkrast är väl att prata med en barnläkare för att utesluta annat. Lycka till :wub: Omogen magmun säger de ja. Det kan jag köpa till en viss del...om det vore så att det bara pluppade ut mjölkskvättar när han rapar eller när man bollar omkring med honom för mycket Men nu kan han ju tokspy 3-4 gånger och sedan om han somnar kan han börja jämra sig och hulka i sömnen och spy ännu mer. Det verkar som om magen helt enkelt inte vill ha kvar maten där.
myskmadra
11-12-2006, 17:16
Att han ska ha det så jobbigt , Lillgubben. Hoppas att det ska lösa sig för er!
netaave
11-12-2006, 17:43
Ja men Magdis då är det väl ännu mer angeläget att du åker upp!!!!
Det där låter inte bra! Ta fram sjuksköterskan i dig nu och inse att det är bättre han kollas upp en gång för mycket än att du ska ångra att du inte åkt upp i tid. Tycker barnsköterskan netaave! (Ja jag är utbildad sån också)
Usch, stackars lilla killen! Tycker att det är alltför ofta man hör många säga att BVC inte tar saker på allvar, utan bara avfärdar med att det är "normalt" eller "det växer bort" osv.
netaave
11-12-2006, 21:48
CITAT (Stussi @ 11-12-2006, 18:27) Usch, stackars lilla killen! Tycker att det är alltför ofta man hör många säga att BVC inte tar saker på allvar, utan bara avfärdar med att det är "normalt" eller "det växer bort" osv. Jo tack det kan jag skriva under på, Elle var bara fet hon inte sjuk enl barnläkaren på bvc, fast fettet satt som en sockertopp på magen och som en puckel mellan axlarna. I övrigt hade hon inget underhudsfett alls. Det orsakades av att en hjärntumör tryckte på hjärnan, hypotalamuskörteln. Slog ut alla hormoner. Hade dom skickat iväg remissen jag fick bråka mig till direkt från Bvc, så hade hon inte behövt haft det hälften så jobbigt som det blev. Nu förhalades den nästan 4 månader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|