|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
TantGredelin
26-05-2007, 13:46
DSC00739.JPG DSC00740.JPG Tack för alla underbara kattbilder!!! Mina bilder är suddiga, tyvärr, men katten är vass. Vet inte om han ska kallas europé eller huskatt eller bonnkatt, men han heter Primus, och han kom i vintras, utsvulten, med mask och lite skabb, rädd och mager, bara en halvstor unge, kanske tre månader. Vi hade bestämt att vi inte skulle ha nån mer katt, men var för sig började min man och jag mata honom i smyg i alla fall, och när det kom en köldknäpp släppte vi in honom. Nu har han ätit upp sig och blivit av med sina åkommor. Han är den keligaste man kan tänka sig, den goaste katt jag har haft helt enkelt. Hur han hamnade här har vi ingen aning om, men den som hade hand om honom från början har gjort allting rätt eftersom han både var rumsren, tillgiven och van vid kattlucka. Sedan måste något dramatiskt ha inträffat. Hursomhelst, nu är han vår katt och vi är så lyckliga! (Han också)
sqrulan
26-05-2007, 14:02
Åh,så gulligt!Han sökte hjälp och kom till er,snälla människor. Vilken tur han hadde,tänk vad många ensamma katter som blir lämnade.Det borde vara böter på dom som skaffar "sommar"katter!
AnnammA
26-05-2007, 16:21
En leende Gizmo! Glad katt.JPG Hälsn AnnA
TantGredelin
26-05-2007, 17:24
Kattråden är outtömlig DSC01149.JPG DSC01150.JPG
CITAT (TantGredelin @ 26-05-2007, 14:08)  Hej Fenja! Hur kan det bli en rödbrun i kullen? Är det sant att alla rödbruna katter är hannar? Ser fram emot fler bilder på kullen! Jag har fått en och annan röd/creme hona också, i de fallen har mamman haft samma färg, men det är nog vanligast att det blir hanar tror jag. Här är en länk till en färggenerator för norsk skogkatt, det kanske inte stämmer på alla katter/raser men man får en uppfattning i alla fall! Jag är inte så bra på genetik att jag kan berätta rätt upp och ner hur det funkar... Men i det här fallet så är både mamman och pappan bärare av röda gener. Det kommer flera bilder, ska vänta tills alla öppnat ögonen och är så söta att man kan äta upp dem!!  Mvh Fenja
Blomstertanten
26-05-2007, 18:21
CITAT (Fenja @ 26-05-2007, 19:17)  Det kommer flera bilder, ska vänta tills alla öppnat ögonen och är så söta att man kan äta upp dem!! Mvh Fenja Näääääääääää, det ger du allt blanka tusan i !!!! Att äta upp dom alltså !
sqrulan
26-05-2007, 18:31
Ni som är duktiga på katter! Tror ni att det är nån inblandning av skogs katt i min katt? Hur vet man? Där jag hämtade henne visste man ingenting...!
Blomstertanten
28-05-2007, 07:14
Tofsar i öronen kan ju vara ett tecken på skogis
Alla långhårskatter har tofsar i öronen, det är tofsarna PÅ öronen (som lodjuren) som utmärker just Norsk skogkatt och Maine coon katterna. Att en blandras inte har tofsar PÅ öronen behöver inte betyda att det inte är en korsning av skogis eller Maine conn, den kan halt enkelt ha mera anlag från en annan ras just vid öronen. Våran Gizela är en blandning av skogis och Perser (men det vete tusan om inte pappan har Maine cooninslag istället)
anncharlotte
28-05-2007, 12:18
CITAT (Fenja @ 26-05-2007, 19:17)  Jag har fått en och annan röd/creme hona också, i de fallen har mamman haft samma färg, men det är nog vanligast att det blir hanar tror jag. Här är en länk till en färggenerator för norsk skogkatt, det kanske inte stämmer på alla katter/raser men man får en uppfattning i alla fall! Jag är inte så bra på genetik att jag kan berätta rätt upp och ner hur det funkar... Men i det här fallet så är både mamman och pappan bärare av röda gener. Det kommer flera bilder, ska vänta tills alla öppnat ögonen och är så söta att man kan äta upp dem!!  Mvh Fenja Alla honor ärver sin färg av både sin mamma och sin pappa, det är alltså skälet till att endast honor är sköldpaddsfärgade (normalt alltså, det kan finnas skp färgade hanar, men då är det ett litet genetiskt misstag som har skett) Hanar ärver sin färg enbart från mamman. Så hanarna blir svarta (alt. blå, choklad eller lila) eller röda (alt.creme), honorna blir svarta (alt.blå, choklad eller lila) eller röda (alt.creme) men också i många fall sköldpaddsfärgade (alt. blå, chocklad eller lila sköldpadd) Anledningen till att man ser fler röda och svarta hanar än honor är alltså att honorna har en tredje färg att "fördela" sej i. Ett litet försök att förklara, hoppas att det inte förvirrade mer än det klargjorde :-)
Tack Anncharlotte, jag sparar ner den förklaringen som är både enkel och lätt att förstå!! Mvh Fenja
sqrulan
28-05-2007, 19:17
[quote name='Pia L' date='28-05-2007, 09:42' post='612509'] Alla långhårskatter har tofsar i öronen, det är tofsarna PÅ öronen (som lodjuren) som utmärker just Norsk skogkatt och Maine coon katterna. Att en blandras inte har tofsar PÅ öronen behöver inte betyda att det inte är en korsning av skogis eller Maine conn, den kan halt enkelt ha mera anlag från en annan ras just vid öronen. Våran Gizela är en blandning av skogis och Perser (men det vete tusan om inte pappan har Maine cooninslag istället)  [/quote Ja några tofsar har inte min katt men liiiite blandning av skogskatt skulle man kunna tro att hon har i generna. Hon är ju söt i alla fall:-))
AnnammA
29-05-2007, 17:43
Här är vår Liza, också med lite Norsk skogskatt i(?) Liza Hälsn AnnA
Åh, vilken fin Liza!!  Mvh Fenja
anncharlotte
29-05-2007, 22:46
Här kommer Oro, en chokladfärgad Burma !  Och Bonny, brunmaskad Devon Rex
Här kommer Trixis bäbbar som idag är 11 dagar gamla:  Adolf  Agata  Agust  Albin  Alvar Mvh Fenja
Men hjälp vilka gosiga saker!  Den lilla sköldpaddsdamen Agata tycker jag faktiskt ser ut som hon skulle vilja bli kidnappad. Av mig.
Biggan_
01-06-2007, 11:05
Vilka sötnosar, Fenja! ...och dom blir ju goare o goare för varje dag.
zaaritha
01-06-2007, 21:11
Adolf! Hade jag inte 11 st--redan--så; Adolf................... Så go`!
Tack alla! Tja Tezzla lilla Agata är än så länge inte bokad  och Biggan visst blir de det, jag blir sittande vid "valplådan" i timmar ibland, nu har de börjat rör sig lite med och är hur underbara som helst!! Zaaritha, jag säger samma sak, hade han inte varit släkt med mammorna här så... han kelar redan nu 1½ vecka gammal, ligger på rygg i handen och jagar fingrarna med sina små tassar. Han spinner till och med när man kliar magen, pappa upp i dagen!!  Mvh Fenja
TantGredelin
02-06-2007, 17:36
Då blir Albin och Alvar kvar åt mej, då, men  säger min katt Primus. Han tycker inte att vi ska ha katter. Det är bra som det är-två personer är lagom åt en katt. Tycker han, alltså. Ok då. Får väl bli så men sööööta är dom.
zaaritha
02-06-2007, 19:27
Fenja: Har ju våra adoptivungar! Var nog meningen att vi skulle ha dem! De är fantastiska; så lydiga--fast de är så små! Rumsrena är de , förstås! Men; de går ej ut ur vardagsrummet, om jag inte säjer att de ska komma!
Lite nya bilder på bäbbarna, som blir sötare och sötare för var dag:  Agust   Lilla ljuvliga Agata  Adolf vill inte vara med på bild...  Albin, som är alldeles yrvaken  Alvar, som helst vill sova vidare Mvh Fenja
Blomstertanten
08-06-2007, 22:11
Åhhhhhh, jag är kär !
Biggan_
09-06-2007, 22:50
Tur att man inte skall välja en av dem, de är ju lika söta alla!
zaaritha
09-06-2007, 22:55
Trots att jag haft otaliga kattungar, så undrar jag--ändå: När ändrar deras ögon färg? Borde förstås veta det...........
[attachment=3822:Åh__så_gott_l.JPG] Lite motvikt till de söta kissungarna. Här kommer min Bluie- Exotic, världens lilla mystjej.  o här kommer Sven- min myskille som har skogskatt i sig. [attachment=3824:Bild_010.jpg]
CITAT (zaaritha @ 09-06-2007, 23:55)  Trots att jag haft otaliga kattungar, så undrar jag--ändå: När ändrar deras ögon färg? Borde förstås veta det...........  De brukar börja ändra färg någon gång runt 8-12 veckor, det är väl lite individuellt. Mvh Fenja
NyUtslagenRos
13-06-2007, 11:29
Här kommer mitt bidrag till dagensbild
Lilla Junior (Svart/vita) med sin före detta kompis Frääss (Lilla svarta)
Men Junior får snart två nya kompisar rättare sagt sina barnbarn  [attachment=4000:DSC00366.JPG]
[quote name='Pia L' date='28-05-2007, 09:42' post='612509'] Alla långhårskatter har tofsar i öronen, det är tofsarna PÅ öronen (som lodjuren) som utmärker just Norsk skogkatt och Maine coon katterna.
Många perser har också tofsar PÅ öronen, men eftersom de enl. utställningsstandard ska ha små, rundade öron, så plockar man bort tofsarna.
Våran Maxi fick fyra bäbbar i morse, har ej kollat kön ännu, men alla är friska och fina:  Mvh Fenja
Åhhh, Alfonzo!!  Vilken gudomlig kull Kitty fick och var roligt att se riktiga perserkatter som inte är sönderavlade. De är så fina!!  Mvh Fenja
Tack, Fenja. Visst är Fonzo pälsmonster go´. Lycka till med alla bebbarna.
Biggan_
14-06-2007, 10:04
CITAT (Fenja @ 13-06-2007, 16:29)  Våran Maxi fick fyra bäbbar i morse, har ej kollat kön ännu, men alla är friska och fina:  Mvh Fenja Nu har du ju fullt upp Fenja, hur skall du hinna med att gosa med alla? Blir säkert lika söta som alla A-bebbarna! Blir detta B-bebbar nu då?
Tack Biggan! Jo det blir en B-kull, har lite svårt att se könet på två, men det lutar åt att det är en tös och tre bröder, funderar lite på namnen ännu. Jag fastnar sittande i timmar vid kattlådorna, de äldsta bäbbarna har just börjat utforska bajslådan och världen utanför och är hur underbara som helst! Trädgård vad då?!!  Mvh Fenja
Gertie, vilka underbart fina katter! Kitty var bedårande! SÅ ska Perser se ut!
sqrulan
15-06-2007, 23:18
 Åhhh vilka söta katter ni har,mera bilder då dom blir större Fenja. Här är en bild på min 3 åriga tjej Sqrulan:
Kolla raringarna, de är väl för ljuvliga?   Adolf   Agata   Lite läbbigt det här ju, med blixten, tycker Agust   Albin   Alvar Mvh Fenja
JA, raringar hela bunten! Kalasgulliga! Veckans vinnarbild i länstidningen (VLT) - "Mormors törstiga katt":
sqrulan
16-06-2007, 13:17
Vilka blåa ögon:-)))) Om jag ändå vore hos dej och kunde hålla i dom!! Castea så gullig bild.
Sötnosar allihopa. Grattis Fenja till nya kattbebbar.
Kom på att det var ett tag sedan jag fotade katterna.
[attachment=4174:PICT0005_2.JPG] .......Siesta i skuggan,Murvel ill vara med.
Biggan_
19-06-2007, 01:58
CITAT (Fenja @ 16-06-2007, 11:18)  Kolla raringarna, de är väl för ljuvliga?   Adolf   Agata   Lite läbbigt det här ju, med blixten, tycker Agust   Albin   Alvar Mvh Fenja Gud, vad dom är söta!
sqrulan
30-06-2007, 18:29
CITAT (Fenja @ 16-06-2007, 11:18)  Kolla raringarna, de är väl för ljuvliga?   Adolf   Agata   Lite läbbigt det här ju, med blixten, tycker Agust   Albin   Alvar Mvh Fenja Fenja!!!!Mera bilder tack,nu växer dom så fort.Jag vill se dom.Här en bild på min 11 årige Svinto.
bidrar med söt manxunge som sover  Ciczi p.s det finns fortfarande 3 ungar som söker hem
Här kommer fler bilder på buspatrullen, de är inte så lätta att få att fastna på bild längre!!  Adolf 070701  Agata  Agust  Albin  Alvar Mvh Fenja
Åhh va söta! Och vad ljuvligt det är att ha kattungar! Lägger med några bilder på mina små tröttisar...
Monarda
01-07-2007, 17:01
Alla dessa ljuvliga kattungar!  Skulle så gärna vilja ha en men jag törs inte riktigt. Tror att vår gamla 16-åriga Basse skulle bli rätt grinig om det kom en liten unge i huset. P7190070a.jpg
CITAT (Monarda @ 01-07-2007, 18:01)  Alla dessa ljuvliga kattungar!  Skulle så gärna vilja ha en men jag törs inte riktigt. Tror att vår gamla 16-åriga Basse skulle bli rätt grinig om det kom en liten unge i huset. P7190070a.jpgHaha! Ja han verkar ha attityd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|