Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
kerstin z5-6
Okey .. om jag hittar några bra så smile.gif
Anki V
Ursäkta om jag sticker in en fråga om vita bergvallmo i den blå tråden..... whistling.gif

Mina vita, som har fått några karaktärsblad är inte ett dugg "håriga" confused.gif och ser inte ut som fjolårets blå gjorde. Jag har sökt bilder på nätet och hittade faktiskt en bild där det ser ut som om den skulle vara ganska slät g.gif

Hur är det... har jag fått fel frön från Jelitto eller finns det både håriga och släta bbergvallmo?

/Anki
kerstin z5-6
Under vilket namn har du köpt de då ?
Anki V
De är beställda under namnet MECONOPSIS betonicifolia `Alba.

/Anki
kerstin z5-6
Inte tänkt så mkt på det , men betonicifolica är mindre håriga än M shelidonii blue fertil group ( Lingholm )
"Blå bergvallmo" är ju ett jättebegrepp.. cool.gif
Anki V
Tack, det är bara att vänta och se laugh.gif .

Sanolikheten att det skulle blivit något fel är väl inte så stor. Jag blev bara lite "brydd" när jag sökte på MECONOPSIS betonicifolia `Alba och fick upp bilder på både "håriga" och "släta".

/Anki
kerstin z5-6
Hannelotte Kindlund är ju Mec expert -här är den länk md några bilder av alba från henes hemsida
mec
Unni
Hej

Hos mig har de grott, (första gången!!), men efter att ha kommit upp ca 3 mm så står de helt stilla. Alla stod inne från början, men nu har jag skickat ut hälften i frostfritt garage med tyvärr klent lyse. Funderar på att flytta de till växthuset som jag drog igång igår. Jag håller på att trimma in temperaturen lite, just nu varierar det från 9 på natten till 32 på dagen... Kommer de må dårligt om de får över 20 grader på dagen?

Unni
kerstin z5-6
Ja, antagligen .. men det viktiga är ändå natt tempen .. eller vilken tid på dygnet som nu passar dej bäst )-Rötterna utvecklas uselt i temp över + 10 , många väljer därför att ställa sådden extrasvalt nattetid
Aldrig direkt sol på de små frösådderna är ett annat tips
I temperaturer över + 30 dör de flesta rötter .. oavsett växt
Betty
Här kommer en fråga om Meconopsis napaulensis, en kaskadbergvallmo. Hoppas det går bra att fråga om den här i Blå bergvallmotråden även om den förhoppningsvis ska bli röd... rolleyes.gif
Sår man den på samma sätt som man sår den blå bergvallmon eller har den andra såanvisningar?
kerstin z5-6
Ja ung samma -de vill gro svalt +15 grader o gärna svalare ändå nattetid :9
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 18:35) *
Ja ung samma -de vill gro svalt +15 grader o gärna svalare ändå nattetid :9

Vad tror du om det här: Kylskåpets fruktlåda på dan, +10 grader och "vanlig" kylskåpshylla på natten, +3 till +5 grader... confused.gif g.gif
sqrulan
Jag sådde mina blåbergsvallmo i sandblandad jord ute på hösten i en pallkrage 2004.Bara lite granris som täckning.2005 kom det upp en massa små plantor,som fick växa till sig.På sensommaren planterade jag dom där dom skulle vara.2006 blommade dom jätte fint och nu hoppas jag att dom ska blomma i år igen. yes.gif ja så gjorde jag.
malin72
nono.gif nä jag har alldeles för varmt för dom!!!!!!!!! om jag har under lyset här inne så nä nä no.gif
eftersom att inte förrådet är klart duh.gif så tänkte jag så här......om jag låter dom stanna i kylen ett tag och sen ställer ut dom på skyddat läge på dagarna sen kylen natten.....
vad tror ni om det unsure.gif
nu har det varit ca 10+ ute men om jag väntar ett par veckor????? då kanske dom mår bättre iallafall ute eller inne i förrådet

eller hur ska jag göra????????????? -cry-.gif -cry-.gif
sqrulan
dunno.gif Jag kan då inte hjälpa dej ,jag vet bara hur jag själv gjorde och det funkade. trostar.gif
kerstin z5-6
Min första fråga till Betty och Malin -har de grott ?-om inte ställ dem svalt hela tiden -de gror både i fruklåden och i ute i skugga hos Malin .. (utan ljus i kylen ) .. de behöver ljus när de kommit UPP...

och Efter de grott ska de ha svalt nattetid whistling.gif

vi i norr kan nog behandla bergvallmo som vi vill de går mycket bättre och är härdigare norr om dalälven än söder om .. fast problemet med bergvallmo och totalutesådd tycker jag är att torkar sådden ut EN gång .. så är det i princip KÖRT sad.gif
malin72
nej inget har grott alls -cry-.gif kylen då unsure.gif (ingen alpmarton har grott heller) kylen då unsure.gif
kerstin z5-6
STÄLL UT DEM ...jag trodde dina var i förrådet ? .. de gror bättre ute .. kolla så de aldrig torkar
Ska kolla om jag har mer frö .. mina grodde bra på två veckor tummenupp.gif
malin72
tack kerstin blush.gif shy.gif ....men du vill att jag ställer ut dom igen...som förrut med väv runt mm confused.gif

inte kylen då......bara senare OM någon gror unsure.gif

:huh:samma med alpmartonen då ?
kerstin z5-6
jag tycker du ska ställa ut bägge i skugga med plastpåse öppen ...till de gror .. DÄR
sen behöver du aldrig ta in dem, du har ju koll på sådderna -så det blir nog bäst
bergvallmo frö kan jag ha .. men inga mer alpmartorn
malin72
tack igen!!!!!!!! wub.gif usch vad krånglig jag är giggle.gif , men då kan jag sova gott sen då...jag ställer ut dom i påse och håller tummarna blush.gif

bergvallmo frö kan jag ha ..
[/quote]

om det nu inte går unsure.gif kan jag få några för att göra om försöket då?????? hur lång tid ska vi vänta nu då....när dom ställs ut confused.gif ett par veckor eller?
kerstin z5-6
Du ska vänta till de gror ute -inte ta in dem alls ....
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2007, 23:27) *
Min första fråga till Betty och Malin -har de grott ?-om inte ställ dem svalt hela tiden -de gror både i fruklåden och i ute i skugga hos Malin .. (utan ljus i kylen ) .. de behöver ljus när de kommit UPP...

och Efter de grott ska de ha svalt nattetid whistling.gif

Mina vallmofrön har inte grott ännu, sådde i förrgår.
Sådden står i kylskåpet.
Om jag gör så här då: När de har grott (om de gror...) så ställer jag dem under lysrör på dagarna och i kylens fruktlåda på nätterna. g.gif
kerstin z5-6
Blir kanon smile.gif
Gillan
Så att ha dem ute i växthuset hela tiden från början, även innan de grott, är alltså inte bra???
kerstin z5-6
Det är jättebra -där du bor Gillan ..smile.gif se bara till att de inte får direkt sol på sig när de är små , och att de står svalt till
särsilt på natten , när de grott-tex på golvnivå..

Minns inte ens om betty har växthus -eller om hon startat upp det -vi bor ju lite svalare till ..
Gillan
hoo, tack för det Kerstin. Fick nästan lite hjärtklappning där ett tag. Då vet jag...skugga närsolen ligger på ( när de grott) och svalt på natten tummenupp.gif
Betty
Jag har inget växthus - ännu - Men jag upptäcker mer och mer att jag verkligen skulle behöva ett... yes.gif
kerstin z5-6
tycktes minnas det , men var inte säker -ju det är verkligen kul med växthus, men då sår man mer o mer ..
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2007, 11:39) *
tycktes minnas det , men var inte säker -ju det är verkligen kul med växthus, men då sår man mer o mer ..

Ja, och det är just det som skulle bli mitt största problem - platsbrist! Jag har ju bara en liten radhusträdgård på några hundra kvadrat, det är ju trångt i planteringarna redan nu... whist.gif
Jonas70
Jag sådde mina fröer från Kerstin i måndags, och nu väntar jag bara på att de små liven ska gro. Jag satte en kruka i kylen, och en annan i kallväxthuset. Får se var det gror först.
kerstin z5-6
jag gissar på kallväxthuset , men vågar inte slå vad om det innocent.gif
beviserligen ska de ju vara grobara , eftersom jag sått från samma insamlig o de har grott yaay.gif
Jonas70
Jo de är ju bevisligen det, så om de inte gror så vet jag inte vad jag skylla på. blushing.gif
För inte kan det väl vara fel på mig whistling.gif
Irene_L
yahoo.gif
Jippi mina Blå Bergsvallmö-frön har grott! yes.gif

Jag är så lycklig. Hoppas bara att jag klarar fortsättningen med dom. Dom har stått i kylen på nätterna och under lysrör på dagarna. tummenupp.gif

thanks.gif igen Kerstin för fröna!

Glada hälsningar från
Irene
smile.gif
kerstin z5-6
Så roligt ! tummenupp.gif Hälsa dom att det blir precis som hemma i västerbotten
Irene_L
Hihi, det ska jag hälsa dom!!! tummenupp.gif
Jonas70
CITAT (Irene_L @ 20-03-2007, 08:49) *
yahoo.gif
Jippi mina Blå Bergsvallmö-frön har grott! yes.gif

Jag är så lycklig. Hoppas bara att jag klarar fortsättningen med dom. Dom har stått i kylen på nätterna och under lysrör på dagarna. tummenupp.gif

thanks.gif igen Kerstin för fröna!
Glada hälsningar från
Irene
smile.gif

Hur låg tog det för dina att gro, och vilken metod använde du?
Irene_L
Jag sådde mina 1 mars i såjord. Dom har stått under lysrör på dagarna och i kylskåp (ganska långt ner) under nätterna. Plast över.
smile.gif
Magdis
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Det gror i bergvallmokrukorna!! De har stått i kylskåpet tills nu men nu åker de in under lysröret o sen tillbaks till kylen på natten. Nu gäller det bara att inte ta död på dem! smile.gif
kerstin z5-6
Grattis Magdis -vi kommer alla att ha blå ängder nästa sommar smile.gif

hbd.gif
malin72
-vi kommer alla att ha blå ängder nästa sommar smile.gif

hbd.gif
[/quote]

vilka vi -cry-.gif -cry-.gif ranting.gif

jätte grattis till er alla blomma.gif
kerstin z5-6
Du med Malin , du med angel_not.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2007, 20:21) *
Du med Malin , du med angel_not.gif

kompiskram.gif thanks.gif
Lady Hamilton
Gäller det även mig fast det ännu bara är de Lila som har grott hos mig? blush.gif
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 20-03-2007, 20:43) *
Gäller det även mig fast det ännu bara är de Lila som har grott hos mig? blush.gif

klart det gör jätte grattis blomma.gif bravo.gif
bara lila -cry-.gif whist.gif
kerstin z5-6
Ja ,det är klart! Lila ängder -är det den sk grandis ? eller nån annan ?
Magdis
Fast nån äng lär det inte bli av den enda vallmon som grott för mig hittills. rolleyes.gif Får väl hoppas att det gror nån fler åtminstone. Annars får jag väl vårda den enda lilla vallmobebisen ömt och sjunga vaggvisor för den varje kväll.....åhnej, den kommer att bli övervårdad istället!! unsure.gif blush.gif
Irene_L
Åhhhhhh, jag är så lycklig. Hos mig har det grott 17 st små Blå Bergsvallmo yahoo.gif
Dom ser så söta ut med små huvor på sig giggle.gif
Hoppas att jag klarar att hålla dom vid liv sweatingbullets.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-03-2007, 20:57) *
Ja ,det är klart! Lila ängder -är det den sk grandis ? eller nån annan ?

Denna är det Poppy Hensol Violet
kerstin z5-6
OK -Meconopsis betonicifolia 'Hensol Violet'
tummenupp.gif Snygg är den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon