Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Unni
Alltså...mina har grott och kommit upp ca 4 mm....och jag bär de fram och tillbaka,fram och tillbaka, fram och tillbaka...inne under ljus och svalt på natten, torkar inte ut....men de växer ju OBEGRIPLIGT LÅNGSAMT. De har ju varit 4 mm i två veckor nu! är de förstenade?

Är detta normalt?

Unni
Lady Hamilton
yes.gif Ja dina plantor är helt normala
Unni
ok, tack, ...jag fortsätter väl då, ...fram och tillbaka, fram och tillbaka...

Unni
Anki V
Hamilton! Är dina släta eller håriga? Konstig fråga men........jag känner mig lite osäker på vad jag egentligen sått ohmy.gif (fast jag säkert inte behöver vara det).

Året sådd: MECONOPSIS betonicifolia `Alba

[attachment=639:meconopsis.jpg]

Förra året: Meconopsis shellidomi el betonicifolia

Förra året måste ha varit en shellidomi (stavning?), va? g.gif

/Anki
Lady Hamilton
Mina är håriga.......

(kan du tänka dig att lägga till "Lady" i din signatur?.........)
kerstin z5-6
whist.gif har du pillat i påsen med limoniumfrö .. Levisia ?det där liknar inte Meconopsis av någon känd art just nu
Men jag kan ha totalfel dunno.gif
Anki V
Undras om det finns både släta och håriga MECONOPSIS betonicifolia? confused.gif Om inte....vad har jag då fått från Jelitto? g.gif

Vad gäller signaturen, inga problem laugh.gif rotfl.gif
/Anki
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-03-2007, 20:06) *
whist.gif har du pillat i påsen med limoniumfrö .. Levisia ?det där liknar inte Meconopsis av någon känd art just nu
Men jag kan ha totalfel dunno.gif

Jag är drypsäker på att det är rätt frön. Jag kan vara slarvig på många olika sätt men på mina sådder har jag stenkoll.

Dessutom har både Lewisiorna och Limoniumfröna grott och de ser helt anorlunda ut.....med andra ord de, ser ut som de ska. g.gif Den enda sådder som inte grott är en eryngium, en näva och två aklejsåddder.....ja visst ja en PENSTEMON serrulatussådd står ogrodd också.

/Anki
kerstin z5-6
hm .. o du har aldrig haft frö på fiingrarna .. nä .. ok jag har nog fel
Ska kolla mina meconopsis källor
det du sådde i fjol var M shelidonii(fertil blue group)
Anki V
Tusen tack Kerstin.....

Jag tror inte att det är frö på fingrarna heller det är väl ett 20- tal i burken som ser ut på samma sätt.

Den jag fotade var den första som jag redan omskolar. Vad jag inte känner igen från i fjol är att de växer så pass fort... men å andra sidan så hade jag ett angrepp av sorgmygg som "höll nere tillväxter" innanjag fått tag i nematoder.

Är det ide´att lägga ut fotot på AoT? Kanske någon där känner igen vad jag har sått.

/Anki
kerstin z5-6
betonicifolia alba

limonium

Lewisia

I rest my case blomma.gif
Håller på med sålistan , bilderna är bla Helens och Kerstin i växsjös smile.gif
kerstin z5-6
Jaha .. du litar inte på mej crazy.gif
Anki V
Jo då ...men jag fattar ingenting

Mina Lewisia:
[attachment=640:Lewisia.jpg]

Lemonium tataricium:
[attachment=641:Lemonium...taricium.jpg]

Limonium latifolium

Visst ser det väl ut som om det är rätt växter? g.gif I alla fall ser ingen av dom ut som en bergvallmo laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
nej men din bergvalllmo ser ut som en lewisia :)Särskilt likt är det Praktlewisia ..
Anki V
Jag håller med på alla punkter smile.gif ....men det måste innebära att jag fått fel frön i påsen från Jelitto. nono.gif

Någon Praktlewisia har jag inte sått och bladen på "det jag har" är inte alls lika "köttiga" som Lewisians blad. Du kanske kommer ihåg att jag hade mina tvivel redan tidigare i den här tråden.
Blå bergvallmo

Det lär väl visa sig vad Jelitto skickat....det kan ju inte vara en påse full med ogräsfrön biggrin.gif . Hoppas bara att det är något som passar i mitt blivande torvparti och som är härdigt här i norrland. laugh.gif

Är det möjligen någonannan som sått av samma frön så vore jag tacksam för lite info om vad ni fått upp. thanks.gif

/Anki
kerstin z5-6
testa bilden på Aot, Hannelotte bör kunna se om det är en variant av bergvallmo eller inte ?
Magdis
Hela 2 stycken Bergvallmo har nu grott här! biggrin.gif De är lika små som blomflugor ungefär...hoppas de växer till sig snart när de får stå i kylen på natten o under lysrör på dan.
Gillan
yahoo.gif yahoo.gif Dom har grott!!! ....jag ser i alla fall några gröna prickar lite var stans......och det är iiinte mögel whist.gif giggle.gif . ......nu är jag ännu gladare än jag var innan bravo.gif

Ps! mina är nog ännu mindre än blomflugor Magdis....men de syns whist.gif
kerstin z5-6

<Grattis smile.gif
Visst är det spännande smile.gif
Gillan
Jaaa, visst är det spännande! Ibland är det faktiskt lite synd att man inte kan höra varandras jubel IRL giggle.gif smiley_small_hug.gif
Anki V
CITAT (Gillan @ 27-03-2007, 20:03) *
yahoo.gif yahoo.gif Dom har grott!!! ....jag ser i alla fall några gröna prickar lite var stans......och det är iiinte mögel whist.gif giggle.gif . ......nu är jag ännu gladare än jag var innan bravo.gif
Ps! mina är nog ännu mindre än blomflugor Magdis....men de syns whist.gif

GRATTIS....Jag vet hur det känns wub.gif ( från förra året)

Själv går jag och väntar på -cry-.gif .......svar från Jelitto

Men än sen då, det blev inga vita bergvallmo i år, nå´t ska jag väl ha kvar att så till nästa år också. trostar.gif

/Anki
Gillan
Tack för Grattiset Anki blush.gif
Magdis
Nu har det kommit upp flera vallmosar! jippie! nu gäller det bara att de ska växa såpass att der går att plantera om dem också. Hur var det nu igen...duger det med vanlig blomjord blandat med smågrus eller vermiculit vid omskolningen?
kerstin z5-6
Absolut ingen vermiculit .. det blir rothalsröta av det .. för vått .. plantera i bra jord o grus överst ..
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-03-2007, 09:59) *
Absolut ingen vermiculit .. det blir rothalsröta av det .. för vått .. plantera i bra jord o grus överst ..

Vilken tur att du sa det! sweatingbullets.gif Perlit då, kan man blanda i det för att göra det luftigt om rötterna? Eller är det enbart grus som gäller där också?
malin72
yahoo.gif jihoooooooooooo jag fick present på mässan av Kerstin wub.gif

små bervallmo bebisar kram1.gif
men nu är jag lite orolig KERSTIN hur ska jag göööööra....dom blev nog chockade av resan hit och dit och bo på hotell mm så dom vart lessna på kvällen hemma -cry-.gif för att göra vad jag kan nu när dom ser ut att tappa taget ska jag inte med dom i kylen ett par dar eller vad dunno.gif sos.gif crying.gif
näääääääääää ser nu att jag inte kan ladda bilder längre...men dom har skrumpnat ihop confused.gif ska försöka fixa bild men du kanske förstår vad jag menar no.gif
malin72

så där jag kom på hur jag skulle göra här är dom crying.gif
kerstin z5-6
Ställ dem under lampan .. de har varit utan ljus sen i Torsdags .. inte konstigt alls ..
När de ser bättre ut om nån dag, ha dem i kylen på natten då , men nu behöver de ljus ..
Irene_L
Nu har det grott 27 st blå bergsvallmo. yahoo.gif
Men dom växer vääääldigt sakta. Brukar det vara så.....är det rotsystemet som växer då? confused.gif
Dom har fått ett bladpar (det första) och dom verkar må bra. Jag har inte omskolat dom än för det är väl för tidigt när dom inte är större?
Kanske inget jag behöver oroa mig för men jag vill så gärna klara dom. blush.gif
kerstin z5-6
Jag tycker du ska skola när de har tre blad .. ja det växer sakta ...
Irene_L
thanks.gif för svar.
Då väntar jag med omskolningen.
smile.gif
pusillus
Inspirerad av denna tråd var jag bara tvungen att ge mig på Meconopsisen jag också, har försökt två ggr förut men första gången "ruttnade" de små bort, ihjälvattnade kanske?
Andra gången så grodde inget.
MEN NU... efter 18 dgr i 13 gr. o ljus så har 13 st grott yahoo.gif är så glad....gäller "bara" att klara resten nu också!
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-04-2007, 22:07) *
Ställ dem under lampan .. de har varit utan ljus sen i Torsdags .. inte konstigt alls ..
När de ser bättre ut om nån dag, ha dem i kylen på natten då , men nu behöver de ljus ..

ok tack då gör jag så och håller tummarna tummenupp.gif
Jonas70
yahoo.gif äntligen har det grott. Den första (och hittils enda) grodden tittade upp i söndags. Hoppas nu verkligen att det kommer gro fler.
Det är de fröer jag fått från Kerstin som nu börjat gro thanks.gif

Kerstin, jag måste dessutom berätta för dig att både Calceolaria Falklandica och Gentiana Tibetica har börjat gros så smått så smått smile.gif
kerstin z5-6
Kerstin gör vågen yaay.gif snart kommer fler bergvallmo !
Blått även hos Jonas Grattis -kul med de andra också smile.gif
malin72
nääääääää Kerstin dom klarade sig inte -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif det är inte meningen helt enkelt att jag ska ha några crying.gif
[attachment=1197:blandat_06_351.jpg]
kerstin z5-6
Nä , vad tråkigt ..Åja vi får ju fler färska frö här sen .. det är bara att pröva en gång till nästa säsong kanske
Kommer du upp eller broder ner, får jag väl skicka en större planta -Går nog med post med i maj
malin72
fniss Kerstin i maj då är ju inte du hemma......men till besöket eller om han åker hem på besök...ja blush.gif
kerstin z5-6
Visst ja.. men jag är hemma i slutet av april och då måste jag nog auktionera ut mina blå vallmo till olika bevattnare ...
Kanske man kan skicka då om nattfrosten inte är för knepig ..
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-04-2007, 20:03) *
Visst ja.. men jag är hemma i slutet av april och då måste jag nog auktionera ut mina blå vallmo till olika bevattnare ...
Kanske man kan skicka då om nattfrosten inte är för knepig ..

whist.gif håller tummarna shy.gif
Magdis
Men ååååh hur sakta ska de växa? sad.gif Det händer ingenting!
Irene_L
Det är lika med mina småttingar.
Det har grott 33 st yahoo.gif men de växer ju ingenting. Jag väntar och väntar men det ser inte ut som dom har växt en mm ens. no.gif
kerstin z5-6
har de tre eller 4 blad om än små ska de skolas ut .. annars står de bara still...
Grattis Irene:)
Irene_L
Nej de har bara fått de första bladen (hjärtbladen tror jag att de heter)
Magdis
Mina också och de är små som sjuttsingen, bara ca 1 mm långt är varje hjärtblad. Jag väntar o väntar på att de ska bli så stora att jag kan skola ut dem nån gång. Så långt har jag nämligen aldrig kommit med blå bergvallmo, de har dött innan de fått karaktärsblad ens.
kerstin z5-6
har ni dem svalt på natten o ljust dagtid , saknas bara tålamod .. för de växer rätt sakta i början ..
Om det är nån hjäp kan jag fota de jag ska skola ut i morron ?
Lady Hamilton
Så här ser mina lila ut..... flirting.gif ...ok den översta kanske ni inte "måste" titta på......... angel_not.gif
[attachment=1274:PICT7660.JPG]
kerstin z5-6
De ser ju feta o fina ut .. du startade tidigare än jag tror jag bestämt smile.gif
Lady Hamilton
sleep.gif Jag sådde exakt efter dina "punkter å prickar" Sådd 12/1-07, grodde 10/2-07
Magdis
Det kanske bara är tålamodet som fattas. biggrin.gif Jag sådde 25/2 och sen vet jag inte när de grodde riktigt men det tog nog en månad iaf. Så det har ju iofs inte gått sååå lång tid som det känns kanske. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon