Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Irene_L
Ja det är nog tålamodet som jag också saknar giggle.gif
Mina sådde jag 1 mars och de började gro 20 mars.
De står i kylskåpet under natten och under lysrör på dagen. tummenupp.gif
jaja det är väl bara att vänta........ whist.gif
Elisabeth P
Idag har jag omskolat mina bergvallmo sweatingbullets.gif .
8 små nya plantor blev det yahoo.gif . Hoppas nu bara att de klarar sig.
Jag sådde 9/2, de grodde mellan 6 - 11/3 och idag omskolade jag dem fast de är yttepyttesmå, men med några små riktiga blad.
kerstin z5-6
De kommer ta fart nu smile.gif det blir fina plantor !
pusillus
Kanske kan man räkna med ca. två månader från grodd till omskolning då som med L. Hamiltons fina plantor?
Men hur länge ska man kyla på natten? Efter omskolningen blir det ju genast lite bökigare.
Jonas70
Nu har jag 6 som grott, mwn frånsett att de grott så har de ju inte växt ett dugg men det är ju bara och vänta och se. Nu får de åka in och ut från kylskåpet (även om jag glömmer någon kväll blush.gif )
Magdis
Jihaa, idag när jag tog fram dem ur kylskåpet såg jag att några av de som grodde först håller på att få ett bladpar till! yahoo.gif Det händer alltså nåt trots allt! smile.gif
kerstin z5-6
Det viktigaste är fram till de fått bra rötter som Hamiltons smile.gif De har bra rötter nu det syns på plantorna
Därefter kan de säkert vara ute på dagen (svalare än inne) -(om man inte har växthus-där är det perfekt -varmt dagtid svalt nattetid )-lägg fiberduk över dem ute .. o då behöver man inte bekymra sig om sval rotmiljö ...
kerstin z5-6

Omskolningsbara bergvallmo
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2007, 16:23) *
.......-(om man inte har växthus-där är det perfekt -varmt dagtid svalt nattetid )- ...

blush.gif Oj! Vad jag höll på att bli lurad där!
I sista "sekund" (hade burit ut dem.......whist.gif) kom jag på att jag numera "tillåter" -5* i växthuset devil.gif pga mina Penseér.........
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2007, 16:23) *
Det viktigaste är fram till de fått bra rötter som Hamiltons smile.gif De har bra rötter nu det syns på plantorna
Därefter kan de säkert vara ute på dagen (svalare än inne) -(om man inte har växthus-där är det perfekt -varmt dagtid svalt nattetid )-lägg fiberduk över dem ute .. o då behöver man inte bekymra sig om sval rotmiljö ...

Hmm, kanske skulle flytta ur dem i kallväxthuset istället för att släpa dem ut och in från kylen. confused.gif
Att man inte tänker istället för att bara släpa coolgleam.gif
Eva 33c
Mina har också grott. Jag sådde dem i januari och ställde ut dem, tog in dem i växthuset (med frostvakt) första veckan i april och nu är kruka full av pyttesmå groddar! tummenupp.gif
Tor
En fråga... När ska man plantera ut?
På min fröpåse står det april-maj. Kan det vara läge redan? Är de frostkänsliga?
Magdis
Mina småpluttar börjar se skruttiga ut nu helt plötsligt! sad.gif De höll ju precis på att få ett bladpar till o så börjar de plötsligt se ut som att de ska skrumpna ihop. sad.gif Paniiiiiiiik!!!
kerstin z5-6
Magdis ! Skola om ! de har dåliga rötter

" En fråga... När ska man plantera ut?
På min fröpåse står det april-maj. Kan det vara läge redan? Är de frostkänsliga?"
ALLa perenner är lika frostkänsliga oavsett senare tålighet -när de är uppdrivna inne -du måste avhärda dem försiktigt
lugna mulna dagar med + grader ute och under fiberväv -De måste även ha en bra plantstorlek och rötterna bör fylla en 8x8 kruka nästan .. bladen flera cm långa innan de är redo för plantering på växtplatsen
Påsråd är mycket generella .. i skåne planterar de perenner för fullt -jag har tjäle
Magdis
Okej Kerstin, då ska jag göra det. Jag tänkte också på om man borde göra det för det finns ju inget att förlora liksom. Jag VILL INTE att de ska dö!! *plutar med munnen*
kerstin z5-6
När de börjar se ut så där har man ändå inget val -hantera försiktigt och vattna droppvis vid plantan -låt inte hela krukan vara sjöblöt ..brukar reda sig kiss.gif
Lady Hamilton
Kolla Titta! Kolla Titta! yahoo.gif De har ÖVERLEVT vintern!

[attachment=1443:PICT7747.JPG][attachment=1444:PICT7749.JPG]
kerstin z5-6
Självklart ! Du bor ju norrut bravo.gif
Gillan
Åhhh, vilken lycka Ladyn smiley_small_hug.gif !! Då hade jag också garanterat gjort vågen och lite saltomortaler i luften yahoo.gif .

Själv får jag vara lycklig om de få som jag lyckades hitta ( efter att ha vält upp och ner på sålådan härom dagen wacko.gif ) överlever den luftfärd de fick!??. Men med tanke på hur det gick med Kajsa i Arvika's frösådder, kanske det bara var bra blink.gif giggle.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-04-2007, 15:54) *
Självklart ! Du bor ju norrut bravo.gif

Jag är också norrlänning + att jag är så glad och stolt över mina så jag inte kan låta bli att visa dom wub.gif
[attachment=1449:Norrlänning.jpg]

Jag får trösta mig med de här om det nu inte skulle bli några vita. rolleyes.gif

/Anki
Magdis
Så där ja, nu var det gjort! Nu är de omskolade vare sig de ville eller inte. biggrin.gif Det var superpillrigt och jag hade värsta ångesten men nu tror jag att jag gjort allt jag kan för dem iallafall. Vattnade med en liten pipett omkring plantorna och den ska jag fortsätta använda när jag vattnar dem framöver.

Hoppas hoppas nu de klarar sig också, annars blir jag fnoskig. crazy.gif
pusillus
Nu har jag också börjat omskola. tog de fyra största igår, så nu hoppas jag de växer lite snabbare.
Brukar de blomma år två eller?
kerstin z5-6
Ja smile.gif
pusillus
Tänkte fortsätta skola ut de små blå liven, men typiskt nog tog jorden slut, skickade då bud till plantskolan och fick tyvär hem Hasselfors U-jord istället för
P-jord.
Törs jag skola ut i den eller blir den för kraftig?
Plain
sådde 20 blå bergvallmofrön den 21 januari - fick stå ute i 6 veckor - sen in. Hände ingenting - efter 3 veckor inne slängde jag ut dem igen i några veckor - sen in igen - ingenting. I mitten på mars ställde jag ut dem för gott - håller sådderna fuktiga och de står i skugga, skam den som ger sig. Nu i mitten av april, fortfarande ingenting - samma sak med Alpmartonen

Mvh

David
kerstin z5-6
Har bergvallmosådden torkat ut en gång är det kört , men det förekommer ofta icke grobara frö i det släktet
Alpmarton kan vara seg och oregelbunden grodd på

Ang U jord .. jag skulle i så fall blanda upp den med såjord och grus ..
Magdis
Jag tycker det är jobbigt att de är så himla kinkiga när de är så där små. Mina är som sytrådar ungefär och de har ofta lagt sig ner på kvällen när jag nattar dem i kylskåpet. De andra växterna går väl snart i strejk över hur särbehandlade de små bortskämda primadonnorna blir. laugh.gif
kerstin z5-6
de är som barn .. men sen klarar de sig tacko lov utan pjosk ...
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2007, 22:41) *
de är som barn .. men sen klarar de sig tacko lov utan pjosk ...

Hoppas de får chansen att växa upp då. Om jag inte klarar av att hålla dem vid liv till utplanteringen då ska jag baske mig köpa en massa färdiga plantor, kosta vad det kosta vill! Jag SKA ha Blå bergvallmo! crazy.gif
Irene_L
Nu har jag omskolat blå bergsvallmon yes.gif
Det är 34 st som fortfarande lever och frodas. Jag är så lycklig yahoo.gif
Hoppas bara att dom fortsätter att gilla läget så att dom fortsätter att växa tummenupp.gif
smile.gif
Magdis
Oj vad många du har Irene, lyckans dig! smile.gif Det var inte så många som grodde för mig och sen har det blivit ett visst svinn så nu har jag bara 5 st. Och av de 5 är det bara 3 som ser någorlunda ut. Men så här långt har jag aldrig kommit med dem förut så det är nytt personligt rekord iallafall. biggrin.gif
Anki V
Jag väcker den här tråden igen för nu skulle jag vilja veta vad och hur man gör när bergvallmon blommat färdigt. g.gif

Ska jag (sedan jag vittjat frökapslarna) klippa ner stjälkarna eller ska de stå kvar och vissna ner av sig själva.

[attachment=6062:Bergvall...i_Large_.jpg]
Föresten så slog nog en av de sista blommorna ut i går....kanske det blir en eller två till men jag tycker det är makalöst ohmy.gif, den första började att blomma 17 juni och de blommar förtfarande med någon enstaka blomma.

Tack på förhand/Anki
Gåsis
Ja, den var verkligen makalös. Jag fick ju bara till en enda förra året när Anki slog världsrekord i bergvallmoplantor whist.gif men som den glatt mig.

Om man ska klippa ner stängeln...tja, var det inte hon själv som undrade vem som sprang på himalajas sluttningar och nofsade bort första knopparna devil.gif a0a.gif

Fast du får nog andra svar av dom som kan bättre och visst vill jag oxå veta för nu har jag bara ett par knoppar kvar.

Här kommer en bild på min, men den har mycket mer lila stick i sig än som syns på bilden. Nästan lite lilarandig eller flammig.

/Åsa
kerstin z5-6
Nej -himaalayakamelen äter varken knoppar eller stjälkar coolgleam.gif
men ska man pjoska , kan man undvika frökaplar,blommningsårår ett -nyp efter blom-innan frökapseln mognar
Detta gäller dock bara de utsatta zonerna i landet dvs zon 1-3... högre zoner kan strunta i sånt ..
Lady Hamilton
Hur skall jag göra? dunno.gif De växer ju så tätt och de är ju så små...........
Skola 'tussvis'?

[attachment=12060:PICT8929.JPG]

eller använda nagelsax och klippa bort där det växer för trångt?

[attachment=12061:PICT8928.JPG]
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 23-01-2008, 20:16) *
Hur skall jag göra? dunno.gif De växer ju så tätt och de är ju så små...........
Skola 'tussvis'?
eller använda nagelsax och klippa bort där det växer för trångt?

Nä nu måste vi nog vänta in högre expertis......Det här vågar jag mig inte på....men jag skulle gissa tussvis 000.gif
a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Kerstin, var är du!

/Anki
kerstin z5-6
[attachment=12062:mec.jpg]helst inte .. det där bli många bergvallmo -Det är viktigt att de skolas om just i detta stadium -så pillepill har du framför dej nu
Jag skulle absolut inte klippa -varför det ? -De måste ju ha ny näringsrik jord o skolas tidigt pga pålroten ändå -så klipp är meningslöst .. så .. det är bara att ta tjuren vid hornen det smile.gif Däremot kan det gå ner två o två i små krukor .. men då får man ju göra om ..

och absolut INTE övervattna sen smile.gif
Lycka till smile.gif
Lady Hamilton
sweatingbullets.gif Ok Går ut till grannens laddugård och hämtar en hink planterings jord (har mitt 'hemliga' jord lager i hans matkällare devil.gif ....men det vet han inget om...........Åter kommer när jag "pillat" färdigt

[attachment=12066:PICT8932.JPG] [attachment=12068:PICT8937.JPG]

(OBS! Västernorrlänningar-NEJ jag skall inte på toa utan jag skall 'pilla'=pillra/peta med mina små växter giggle.gif )
kerstin z5-6
sooory .. Haha smile.gif .. pillres här betyder orolig och rastlös .. kanske stämmer bättre just nu smile.gif
*Humlan*
Nu smyger jag in med en fråga angående blå bergvallmo;
Jag sådde mina den andre januari, dom har stått uppe under mina lysrör (med påse om byttorna) på vinden där snitttempen ligger på runt 10 grader skulle jag tro, lite kallare nattetid. Inget har hänt! -cry-.gif Är jag för otålig? Jag har sått fröna på ytan, bara täckt tunt med vermaculite och de har inte torkat ut. Det har jag passat noga.
Anki V
Jag sådde bergvallmo såde jag 24/2 och det grodde13/3, så det är lungt...... trostar.gif

Prova ta ner dom i värmen på dagarna och ställ tillbaka dom svalt på natten

/Anki
*Humlan*
CITAT (Anki V @ 23-01-2008, 21:34) *
Jag sådde bergvallmo såde jag 24/2 och det grodde13/3, så det är lungt...... trostar.gif

Prova ta ner dom i värmen på dagarna och ställ tillbaka dom svalt på natten

/Anki

Tack! blomma.gif Då gör jag det!
Lady Hamilton
NU! sweatingbullets.gif Har jag skolat en del av min sådd... (Sådde i rumstemperatur 4/1 började gro 13-14/1 och placerades svalt)
Änn så länge har jag skolat
60st Meconopsis betonicifolia "Alba" (fick fröna med bytet som Margith höll i, fröerna var i en Jelitto påse. Och JA jag har sagt att det BARA är Blåa jag sått duh.gif men tydligen hade jag fel)
och
36st Meconopsis betonicifolia "Himalayan poppy"

unsure.gif NU gäller det bara att få dem att överleva också...............................
Anki V
Inga problem Ladyn... laugh.gif Bara du inte vattnar direkt på själva plantan. Då tvärdör den!

/Anki
kerstin z5-6
Nu tycker jag Hamilton är värd en applåd smile.gif Klart de lever smile.gif bravo.gif
Irene_L
Ojoj Ladýn !!! Det var inte dåligt bravo.gif Jag säger som Kerstin........ klart de överlever tummenupp.gif
kompiskram.gif
Lady Hamilton
Dagsläget 080126
Omskolade Blå 'Blå bergvallmo' 80st
Omskolade Vita 'Blåbergvallmo' 84st
få se nu g.gif .........hur stor rabatt kommer det att krävas om i allafall hälften överlever?............

biggrin.gif Äsch! Skojjar bara tror säkert att detta kommer att 'lösa sig' på något sätt
men trångt kommer det att bli fram tills dess giggle.gif
*Humlan*
CITAT (Lady Hamilton @ 26-01-2008, 18:17) *
Dagsläget 080126
Omskolade Blå 'Blå bergvallmo' 80st
Omskolade Vita 'Blåbergvallmo' 84st
få se nu g.gif .........hur stor rabatt kommer det att krävas om i allafall hälften överlever?............

biggrin.gif Äsch! Skojjar bara tror säkert att detta kommer att 'lösa sig' på något sätt
men trångt kommer det att bli fram tills dess giggle.gif

Vad roligt! Grattis!! bravo.gif Jag tror säkert att du löser det där med plats till dom små liven!
sqrulan
giggle.gif Men ojdå vad många!Måste ju bli väldigt fint med stora grupper i rabatterna.
*Humlan*
yahoo.gif Idag hade två av mina vita bergvallmo grott! Har haft dom uppe på vinden (mellan 5-10 grader), intill lysrören. Inte under, det har jag inte plats till, nu har jag ju förstås fått fixa det! (Fick väldigt bråttom att koppla ihop en armatur till...) Hurra!!! Men å andra sidan så hotade jag med att kasta byttan åt fanders om de inte grott till helgen, det var kanske det som gjorde susen? g.gif

Nu undrar jag, de vita har jag ropat in på Tradera, i höstas. De blå som jag sått (och som inte grott, trots samma behandling) kommer från en fröfirma. Kan det vara så att dom inte är lika färska som de på Tradera så de gror sämre? Har läst någonstans att de gror bäst så färska som möjligt... Jag har fler frö av de blå, ska jag prova att så resten av fröna? Både de vita och de blå sådde jag den 3/1.

Och hur stor är chansen att jag får vita bergvallmo igen när de är tagna från en planta i en trädgård?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon