Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
kerstin z5-6
ja så kan det vara smile.gif
de brukar ändå gro , men färre
*Humlan*
Nu åkte jorden i byttan med blå bergvallmo på komposten! Jag fjäskar inte mer. Nu fick jag ju nya frö av AnkiV (tack än en gång!! thanks.gif ), färska som säkerligen gror bättre så jag har sått blå igen.

Men de vita växer så det knakar, har börjat få karaktärsblad. Hur många karaktärsblad ska dom ha? Mina vita ser ut som ladyns ungefär, lite mindre kanske... Är det dags att skola om de små liven?
Lady Hamilton
CITAT
Men de vita växer så det knakar, har börjat få karaktärsblad. Hur många karaktärsblad ska dom ha? Mina vita ser ut som ladyns ungefär, lite mindre kanske... Är det dags att skola om de små liven?

Växer de mycket trångt? i så fall bör du skola dem så snabbt du vågar. Men har de inte trångt så kan du vänta ett tag tycker jag. Kan vara väldigt "pillrigt" att skola allt för små plantor sweatingbullets.gif
*Humlan*
Nä dom står inte så värst trångt, jag väntar några dagar till innan jag skolar om..
Lady Hamilton
Så här ser en del av mina Blå o Vita Bergvallmo ut i dag. De har nu flyttat ut till växthuset som är bubbelplastat o jag har en fläkt som håller tempen över +5°

[attachment=14892:PICT9539_kopiera.jpg] [attachment=14893:PICT9540_kopiera.jpg]
[attachment=14894:PICT9542_kopiera.jpg]
Tosan
Hjälp vad stora dina blivit!
Var det vid tre blad man skulle skola om? Isf är det snart dags för mina första *nervös*. Ska man fortsätta bära dem ut och in ur kylen efter omskolning?
Lillja
Oj, så många och så fina de ser ut, behåller du alla själv eller
ska du sälja.
Lady Hamilton
Man kan skola när de är 'hanterbra' men eftersom jag sådde så tätt blev jag tvungen att skola mycket tidigare Och JA det är EXTRA viktigt att de små plantorna har svalt för att rötterna skall förtsätta utvecklas

Och Lilja flirting.gif Ifjol sådde jag lika mycket Lila Bergvallmo och fick 7st plantor I år fick jag lov att sluta skola vid 240 st Så det verkar vara lite av ett 'lotteri' hur många plantor det blir Och JA jag skall ge bort o även sälja en del

(Obs! Jag har inte 240 plantor i dag pga fel på jorden (se 'Weibulls-jord tråden') utan endast ca 180 st men det räcker det med)
Tosan
Kom att tänka på en sak... Har de några krav på värme egentligen? Nu står de ju i kyl på natten och under lysrör på dagen, men det kan nog bli lite halvtrångt sen när de ska skolas om... Så då funderade jag om de kan klara sig i växthuset så länge det är plusgrader? Eller behöver de varmare under sin ljusa del av dygnet?
Vi börjar ju få fler och fler dygn nu med nån enstaka plusgrad dygnet runt, och ser man att det verkar sjunka kan jag ställa dem i garaget.
Juli S
CITAT (Lady Hamilton @ 13-03-2008, 13:06) *
Man kan skola när de är 'hanterbra' men eftersom jag sådde så tätt blev jag tvungen att skola mycket tidigare Och JA det är EXTRA viktigt att de små plantorna har svalt för att rötterna skall förtsätta utvecklas

Och Lilja flirting.gif Ifjol sådde jag lika mycket Lila Bergvallmo och fick 7st plantor I år fick jag lov att sluta skola vid 240 st Så det verkar vara lite av ett 'lotteri' hur många plantor det blir Och JA jag skall ge bort o även sälja en del

(Obs! Jag har inte 240 plantor i dag pga fel på jorden (se 'Weibulls-jord tråden') utan endast ca 180 st men det räcker det med)

Jag skulle vilja köpa blush.gif . Försökte att så Blå bergvallmo 2 år i rad men utan resultat... Varje kväll ställer krukor i kylskopet, varje morgon tar ut dem, kollar noga, men inga livstecken där sad.gif ...
Irene_L
CITAT (Juli S @ 16-03-2008, 00:19) *
Jag skulle vilja köpa blush.gif . Försökte att så Blå bergvallmo 2 år i rad men utan resultat... Varje kväll ställer krukor i kylskopet, varje morgon tar ut dem, kollar noga, men inga livstecken där sad.gif ...

Prova att ha sådden under lysrör tills dom gror. Testa det så kanske dom gror. Sen när dom grott kan du ställa in dom i lylskåp under nätterna.
Lycka till!! tummenupp.gif
Juli S
Dom står under ljusrör på dagarna, ska jag inte ställa dom i kylskåp? Så håller jag på snart i 2 månader -cry-.gif
Irene_L
Mina stod under lysrör hela tiden tills dom grodde. Sen efter dom grott började jag med att ställa dom i kylskåp på nätterna.
(Fast lysrören var ju avstängda på nätterna...glömde skriva det)
Lady Hamilton
CITAT (Juli S @ 16-03-2008, 00:19) *

Hör gärna av dig lite längre fram så vet jag hur jag har med plantor.
Och jag hade min sådd framme underlysrör i rumstemperatur till de grodde tummenupp.gif Det är som Irene säger det är EFTER sådden har grott som det är viktigt med sval natt temperatur (eller tvärt om, om man kör 2 skift under lysrören) Små plantornas rötter utvecklas när det temperuren är låg
Juli S
OK, nu jag är lite förvirrad blink.gif ... Jag hade sådderna under ljusrör under några veckor, sedan läste här att om dom inte gror, man måste ställa dom i kylskåpet på nätterna och det hade jag gjord efteråt... Jag provar igen under ljusrör, hoppas att nååååååååååågot gror! (jag har köpta frön)

Tack för råden iaf, ska dregla lite över era plantor wink.gif ... Julia.
Anki V
CITAT (Tosan @ 15-03-2008, 21:52) *
Kom att tänka på en sak... Har de några krav på värme egentligen? Nu står de ju i kyl på natten och under lysrör på dagen, men det kan nog bli lite halvtrångt sen när de ska skolas om... Så då funderade jag om de kan klara sig i växthuset så länge det är plusgrader? Eller behöver de varmare under sin ljusa del av dygnet?
Vi börjar ju få fler och fler dygn nu med nån enstaka plusgrad dygnet runt, och ser man att det verkar sjunka kan jag ställa dem i garaget.

Jag tror helt klart att de inte bara klarar sig....... de mår bättre i växthuset.

Jag brukar ställa ut mina på altanen så fort det bara går….Väntas det frost till natten så virar jag bubbelplast runt lådan jag ha krukorna i.

Enda gången jag tar in dom är om jag måste åka bort och inte kan passa med vattning.......Det är lättare att hålla lagomt i krukorna om de står inne under lysrören....tycker jag

/Anki

Tosan
Tack AnkiV, då får det bli så efter omskolningen... smile.gif
Kanske skulle testa och ställa dit termometern så man får ett hum om vilken temp det blir därinne om dagarna g.gif
Anki V
Täck ordentligt med fiberduk första tiden…..fast det vet du väl redan. blush.gif Tänkte bara så inte någon hystar ut nyskolat i brännande sol bakom växthusfönster.

/Anki
Tosan
CITAT (Anki V @ 16-03-2008, 15:28) *
Täck ordentligt med fiberduk första tiden…..fast det vet du väl redan. blush.gif Tänkte bara så inte någon hystar ut nyskolat i brännande sol bakom växthusfönster.

/Anki

Nä precis!
Men för min del är det lugnt, det går snö ända upp till takfoten på växthuset, så det skuggar ff riktigt bra... Men jag funderar på att bygga ett litet tält av bubbelplast där inne, blir ju lite lättare att hålla värmen om man får för sig det, och det lär ju räcka som skuggning, även när snödrivan börjar töa bort.
Lady Hamilton
CITAT (Tosan @ 16-03-2008, 16:32) *
... Men jag funderar på att bygga ett litet tält av bubbelplast där inne, blir ju lite lättare att hålla värmen om man får för sig det, och det lär ju räcka som skuggning, även när snödrivan börjar töa bort......

no.gif Nä tyvärr så fungerar det inte så. Vi har en så OTROLIGT stark sol på våren. Allt som du placerar ut i växthuset UTAN blad klara sig utan skuggning Men allt som redan är grönt bör skuggas de första dagarna för att inte bladen skall brännas. Jag har själv erfarenhet av detta och jag har isolerplast med stora bubblor. Det är INTE kul att komma ut i växthuset och finna sina små "bebisar" med sönderbrända/pappriga blad Så nu lägger jag alltid fiberduk första dagarna det är sol (först 2-3 lager o sedan 1-2 o.s.v.) Nu när det har varit så molningt i flera dagar så har jag inte haft fiberduk men så idag kom solen åter Och jag hade burit ut en del ny plant så därför täckte jag ALLT bara för säkerhets skull
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2008, 16:42) *
no.gif Nä tyvärr så fungerar det inte så. Vi har en så OTROLIGT stark sol på våren. Allt som du placerar ut i växthuset UTAN blad klara sig utan skuggning Men allt som redan är grönt bör skuggas de första dagarna för att inte bladen skall brännas. Jag har själv erfarenhet av detta och jag har isolerplast med stora bubblor. Det är INTE kul att komma ut i växthuset och finna sina små "bebisar" med sönderbrända/pappriga blad Så nu lägger jag alltid fiberduk första dagarna det är sol (först 2-3 lager o sedan 1-2 o.s.v.) Nu när det har varit så molningt i flera dagar så har jag inte haft fiberduk men så idag kom solen åter Och jag hade burit ut en del ny plant så därför täckte jag ALLT bara för säkerhets skull

Hoppla då! Det trodde man ju annars, det känns ju som om det skymmer ordentligt...
Men jag lovar att va försiktig med bebbarna, de är ju just bebbar smile.gif
Lady Hamilton
Kerstin brukar ofta gå ut och varna för att vi har så stark sol här uppe i norr Tror att det även har ett samband med att ofta så reflekteras ju solstrålarna i alla snö som vi brukar ha och på det visat förstärks ljusets effekt ännu mera
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2008, 16:54) *
Kerstin brukar ofta gå ut och varna för att vi har så stark sol här uppe i norr Tror att det även har ett samband med att ofta så reflekteras ju solstrålarna i alla snö som vi brukar ha och på det visat förstärks ljusets effekt ännu mera

Jo det är ju mest pga snön... Hur många ggr har man inte haft svetsblänk hela påskhelgen crazy.gif För att inte tala om alla som blir rent ordentligt svetsblinda bara av att sitta ute i snön.
Men jag var ute och kollade i växthuset nu, och än ett tag har jag rent av skugga där inne, solen orkar inte tillräckligt högt för att skina rakt in, men det är bara en tidsfråga.
Lady Hamilton
Här kommer några bilder på Mina Bergvallmo som blommar nu

Lila

[attachment=20533:DSCN0497_kopiera.jpg][attachment=20534:DSCN0499_kopiera.jpg]

Blå

[attachment=20535:DSCN0503_kopiera.jpg][attachment=20536:DSCN0504_kopiera.jpg]
Monaxe
CITAT (Lady Hamilton @ 02-07-2008, 12:34) *

Lila

Blå

[attachment=20535:DSCN0503_kopiera.jpg][attachment=20536:DSCN0504_kopiera.jpg]

Så vackra dom är!!

Inte alls avundsjuk...näääe då crazy.gif
Lady Hamilton
Jag har några på "tillväxt" också................Först har jag fyllt rabatterna med Vita o Blå Bergvallmo plantor (ca 60st) Förhoppningsvis skall de överleva och blomma så vackert nästa år angel_not.gif Men så har jag lite i "reserv" i en pallkrage 'utfall' att......(röd o blå markerade är Blåa o Vit markerade är Vita.
Men skulle nu mina 'rabattplanterade' överleva så har jag kanska några att dela med mig av till nästa år yes.gif
[attachment=20549:DSCN0506.JPG]

Nästa år tänkte jag bara driva upp Lila o Röda Bergvallmo Ännu har de Röda inte vuxit särskilt bra (de som jag fått av Irene men jag har långt i från gett upp tummenupp.gif )
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 02-07-2008, 12:34) *

Lila

WOW!!! Så vackra de blå är! Nu har man verkligen nåt att se fram emot nästa år wub.gif . Men vad olika våra lila verkar vara! Visserligen lika i avseendet att de ser lite deformerade ut, men färgen!!! Eller är jag som vanligt färgblind crying.gif ? Så här såg min ut för nån vecka sen

[attachment=20583:2008_06_...001_ODLA.JPG]
Tosan
Ja, jag sådde en halv påse och gav mamma den andra halvan för bättre odds. Jag fick 13 groddar, 1 överlevde, och nu idag så har nån ätit upp det mesta av det lilla som fanns över jorden, och halvt dragit upp den ur krukan -cry-.gif
Min moster har klokt nog köpt en...
malin72
bravo.gif dom är ju så vackra..ojojoj och nu är ju jag så lycklig för en av mina goa odliat vänner skickade minsan 2 blåa på posten utan att jag visste om det giggle.gif så nu håller jag tummarna och längtar tills nästa år och hoppas då få se dom blomma thanks.gif thanks.gif wub.gif
[attachment=20854:juli1.jpg]

CITAT (Gillan @ 03-07-2008, 08:38) *
. Men vad olika våra lila verkar vara! Visserligen lika i avseendet att de ser lite deformerade ut, men färgen!!! Eller är jag som vanligt färgblind crying.gif ? Så här såg min ut för nån vecka sen

[attachment=20583:2008_06_...001_ODLA.JPG]

men vännen den färgen var ju jätte läcker ju tummenupp.gif inte vara lessen nu trostar.gif
Gillan
CITAT (malin72 @ 08-07-2008, 00:11) *
bravo.gif dom är ju så vackra..ojojoj och nu är ju jag så lycklig för en av mina goa odliat vänner skickade minsan 2 blåa på posten utan att jag visste om det giggle.gif så nu håller jag tummarna och längtar tills nästa år och hoppas då få se dom blomma thanks.gif thanks.gif wub.gif
[attachment=20854:juli1.jpg]

men vännen den färgen var ju jätte läcker ju tummenupp.gif inte vara lessen nu trostar.gif

Nää, inte är jag ledsen för färgen inte. Den är ju som du säger läcker, men ändå lite konstigt eftersom de kommer från "samma" sådd som Ladyns giggle.gif . Lycka till med dina småttingar nu tummenupp.gif . ( fast ser de inte lite vingklippta ut g.gif )
malin72
CITAT (Gillan @ 08-07-2008, 06:17) *
. Lycka till med dina småttingar nu tummenupp.gif . ( fast ser de inte lite vingklippta ut g.gif )

nä då det är ingen fara inte..bara det att det kom regn på dom så dom la ner sig lite flirting.gif dom var så fint inslagna så dom var jätte fina bravo.gif wub.gif
Gillan
CITAT (malin72 @ 08-07-2008, 13:10) *
nä då det är ingen fara inte..bara det att det kom regn på dom så dom la ner sig lite flirting.gif dom var så fint inslagna så dom var jätte fina bravo.gif wub.gif

Phu, vilken tur! Blev nästan lite orolig där ett tag sweatingbullets.gif kompiskram.gif
sqrulan
Nu blommar mina bergsvallmo,vill bara visa dom för jag är så glad.

Biggan_
CITAT (sqrulan @ 11-07-2008, 18:12) *
Nu blommar mina bergsvallmo,vill bara visa dom för jag är så glad.

Vad vackra dom är! wub.gif Jag är lite avundsjuk för jag köpte en planta för två år sedan och den försvann! -cry-.gif Förra året hade mördarsniglarna fest på den och i år har jag inte sett röken av den! sad.gif
Anki V
Skumt det här med färgerna…… g.gif

Av de fem ”vita” jag drev upp i fjol från köpefrön blev en vit och resten blå.
[attachment=21095:blå__Large_.jpg]

I rabatten med blå bergvallmo sådda för två år sedan har en lila börjat blomma.
[attachment=21096:lila__Large_.jpg]

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 13-07-2008, 10:01) *
Skumt det här med färgerna…… g.gif
.......Av de fem "vita" jag drev upp i fjol från köpefrön blev en vit och resten blå.......... /Anki

g.gif .........och sedan 'gav' du bort påsen i Margits bytes tråd............ angel_not.gif ..........så vilken? färg blir mina 'Vita' då? tror du devil.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 13-07-2008, 19:38) *
g.gif .........och sedan 'gav' du bort påsen i Margits bytes tråd............ angel_not.gif ..........så vilken? färg blir mina 'Vita' då? tror du devil.gif

giggle.gif Till mitt försvar får jag väl i en kommande rättslig process hävda att jag handlade i "god tro" och hoppas på en empatisk dommare och vilkorlig dom. whistling.gif
Det stod ju faktiskt vita på påsen!

Men nu är det så......skulle Ladyns plantor verkligen bli vita så kommer jag hädanefter endast att så blå bergvallmo oavsett varifrån fröna kommer....och vad det står på påsarna, sen får det bli va´ färg det vill!

/Anki
Lady Hamilton
Hoppas! Hoppas! devil.gif angel_not.gif att mina blir Vita................... rotfl.gif .......ser fram emot Rättegången.......... yahoo.gif
Gillan
Nu har jag beställt Meconopsis napaulensis -Kaskadbergvallmo ( purpurröd ) och Meconopsis cambrica -Engelsk vallmo ( gul ). Jag, som aldrig mer skulle så nåt så pilligt som bergvallmo rtfm.gif ! Att jag aldrig lär mig slap.gif . Men, men, nu är det gjort så det är väl bara att plocka fram sand, grus, förstorningsglas, pipett och pincett............och framför allt tålamodet sweatingbullets.gif

Av de blå skulle jag ha kunnat få flera hundra, men efter att jag med flit började slarva lite vid omskolningen så blev det väl ca 80? eller nåt som blev utplanteringsklara. Jag tror jag sparade ca 25-30 själv, resten är omplacerade i välvilliga människors trädgårdar cool.gif

edit:ordfel
Alba
Jag har aldrig haft Blå Bergvallmo men har nu köpt fröer av Meconopsis Betonicifolia 'Poppy Himalayan Blue' för att så nästa år.
Då får jag väl se vilken färg de blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon