|
malin72
28-02-2007, 14:23
mina har inte tittat upp ännu
Lady Hamilton
28-02-2007, 14:55
Men hos mig har det grott 7 st
malin72
28-02-2007, 15:07
Elisabeth P
01-03-2007, 16:38
Jag har fortfarande bara en endaste pytteliten  och den grodde 10/2. Ingenting händer. Vad kan man göra? Eller tar den så evinnerligt lång tid på sig?
kerstin z5-6
01-03-2007, 16:47
4v brukar det nog ta ...minst ..men sen ska de poppa upp -kanske har du dem lite för kallt dagtid ?
Maria_z5
01-03-2007, 17:13
Hej! Jag såg att det kan ta upp till 4v innan det gror och jag tog in mina 15/2 så det borde vara lugnt.  Sådden är gjord på köpt frö så jag känner mig lite mer orolig än ni som har från Kerstin. Min fråga är, jag har 14 på natten och 18 på dagen, behöver jag sänka temperaturen mer för det kan jag göra? /Maria
Elisabeth P
01-03-2007, 18:07
Jag har en kruka som jag sådde den 13/1 30/1 gror 1 st - 17 dag –dog 4/2 -sorgmyggedöden 10/2 gror 1 st – 28 dagar - fortfarande pytteliten Denna kruka står i kylen nattetid och under lysrör i ca 22 gradig värme dagtid.
Sedan har jag en kruka som står i garaget. Dagtid under lysrör ca 12 grader/nattetid ca 4-8 grader. Denna sådde jag 9/2 och i denna kruka har ingen grott ännu.
Bör jag ändra på något?
kerstin z5-6
01-03-2007, 20:47
Sorgmyggen har du behandlat mot Lisa ? Hur liten är liten .. ser den ut som du kan plantera om den -har den tre blad ? I så fall gör det !övrigt låt vara ...
Maria Kan du sänka natttempen ytterligare om du har + 14 så gör det
Elisabeth P
01-03-2007, 22:15
Sorgmyggen är behandlade med nemablom och jag har inte sett något mer flygfän så det funkade nog. Den är verkligen pytteliten, endast två blad uppe.
Vilket alternativ av mina två tror ni funkar bäst, mest med tanke på temperatur?
Maria_z5
01-03-2007, 23:08
Tack Kerstin för snabbt svar! Jag ska genast gå ut och sänka ner temperaturen.  /Maria
Vad har ni för jord när ni omskolar plantorna?
Med risk för att få skäll av Lökar och Perennatanter ... Hasselfors P-jord !!! Den är som svart guld på säck. Finns bara i 80l säck så vitt jag sett men det lär ju gå åt innan säsongen är slut. Kolla efter den.
Jag har sått min Meconopsis-mix (från PoD, ca 2-300 frön) idag ... dom står ute på verandan under trädgårdsmöblerna just nu men jag ska rigga upp lite lysrör ute i kallförrådet (frostfritt men kallt) så där borde dom trivas. Kallt på "natten" och ljummet på "dan" ... å massor av ljus.
Gurkan! Vad är P-jord för nåt? Odlar du Meconopsis, nu blir jag överraskad!  Är det nån som ska få dem att gro är det väl du. (jag blev biten av förra årets grönsaksodlingar så i år har jag skaffat två sorters tomater, paprika och broccoli. Sen blir det ju de gamla vanliga också förstås utöver det.)
Jonas70
02-03-2007, 13:44
Två sorters tomater är väl inte att bli biten Själv så har jag 10 eller 11 som snart ska sås
helle555
02-03-2007, 14:32
coolt att denna tråd som jag startade har blivit poppis Jag har nu sått tre krukor men blå bergsvallmo som jag satt ut på balkongen och dom får väl stå där. Jag täckte fröna med vermeculite är det okej? Sen så tänkte jag så ett par krukor och stäla i växthuset som inte är uppvärmt, sen får vi se vilka som blir bäst, om det kommer några alls, men att ta in och ut i kylskåpet är aldeles för krångligt tycker jag.
kerstin z5-6
02-03-2007, 14:43
Klart jag skolar om I hasselfors P jord , varför inte ? Det är ju ingen utpräglad surjordsväxt precis .. Ge lite extra näring efter 2 veckor , halv krukväxt dos -de är hungriga Att ha dem ute går bra , i kallväxthus med, men bara tills de grott -de tål inte minus efter det .. Och Tant det kan du vara själv Gurka  
CITAT (Jonas70 @ 02-03-2007, 13:44)  Två sorters tomater är väl inte att bli biten Själv så har jag 10 eller 11 som snart ska sås Jo för mig är det det, eftersom jag varit lite skeptisk till att odla grönsaker överhuvudtaget tidigare och med tanke på att jag har en hel massa perenner och sommarblommor som jag vill få plats med också (plus att jag aldrig kan begränsa mig utan försöker så hela påsarna av alla sorter) Förra våren odlade jag faktiskt tre olika sorters tomater men eftersom jag fick fröerna av en Odlait hade jag inte hela fröpåsen i handen o kunde därmed inte lockas att plantera rubbet (vilket var en himla tur)  Samma sak med paprikan, det var tre sorter av den också men bara ett par frön av varje. Nu lär inget kunna stoppa mig från att peta ner hela påsen i jorden. Så jag anser att jag blivit biten av grönsaksodling och det skyller jag på Gurkan!
Elisabeth P
02-03-2007, 18:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-03-2007, 14:43)  Klart jag skolar om I hasselfors P jord , varför inte ? Det är ju ingen utpräglad surjordsväxt precis .. Ge lite extra näring efter 2 veckor , halv krukväxt dos -de är hungriga Är det så jag bör göra med tro, för att få lite fart på min pyttelilla?
kerstin z5-6
02-03-2007, 19:30
nej den är för liten , den ska vara omskolad först
Elisabeth P
02-03-2007, 19:33
men är det vanligt att den växer så långsamt Jag har ju bara en enda så jag vill ju väldigt gärna klara den. Finns det fortfarande möjlighet att det gror fler? Se i tidigare inlägg hur jag har dem och när jag sådde.
kerstin z5-6
02-03-2007, 19:45
Ja , troligen gror många fler Om du bara väntar ... Den har två blad -hjärtblad alltså när ett till kommer kan du pilla ur den o plantera om den om du törs relativt tidigt omskolning är bra med Bergvallmo pga pålroten -men helst ska de ha 4-5 blad då Den vanligaste orsaken till att de inte gror aär att frösådden torkat ut innan någon grott Det är ett litet vågspel -spraya med vatten på ytan , men inte på de som redan grott /roshalröta Därav är det bra att skola ut dem efterhand
Elisabeth P
02-03-2007, 19:51
Okej, jag ska hålla koll på den (flera ånger om dagen)och hoppas på fler. Men är mina två placeringar likvärdiga eller är det någon som är bättre?
Innan den gror behöver den väl inte "kyla" utan snare sedan den grott för att rötter ska kunna utvecklas? Är det då för kallt i mitt garage, där tempen dagtid går upp till ca 12 grader? Är det bättre att sätta in den i tvättstugan under lysrör i minst 22 grader tills det gror fler (om det nu gör det)?
kerstin z5-6
02-03-2007, 19:54
 Mina första såddes o ställdes i kylskåp -de grodde där , 1999. <De jag sår nu har det ung som dina i garaget svalt -jag har inte tänkt flytta dem och de har inte grott än -vilket jag inte heller räknat med behåll som det är så har du ju flera möjligheter att få bra plantor
Elisabeth P
02-03-2007, 19:59
Okej, då gör jag så Kommer säkert springa och kolla mina krukor var och varannan minut  som om jag inte gjorde det redan
kerstin z5-6
02-03-2007, 20:02
 man ska se om sina plantor !
Elisabeth P
02-03-2007, 22:30
Det är nog bara att vänta då, för torkat har de inte gjort (då är möjligheten större att de blivit för blöta). Jag tror att de har haft det rätt bra vad det gäller fuktigheten, men, men jag får väl vänta och se.
malin72
03-03-2007, 17:45
jag tror att nåt är fel.....inget har visat sig ännu
I fjol sådde jag 4/2, 1.a grodd 8/3 sedan så grodde de väldigt ojämt och jag fick nya groddar varje dag.
I år sådde jag 4/2 1.a grodd 23/2. Idag så är det 3 groddar i såkärlet och jag förväntar mig att det ska gro lika ojämt i år.
Jag skulle börja fundera om sådden misslyckats om det inte hänt något på inom 4 v till.
/Anki V
kerstin z5-6
03-03-2007, 18:32
Jag skulle börja fundera om sådden misslyckats om det inte hänt något på inom 4 v till. sekonderar Anki
malin72
03-03-2007, 23:43
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-03-2007, 18:32)  Jag skulle börja fundera om sådden misslyckats om det inte hänt något på inom 4 v till. sekonderar Anki  ok då väntar jag 4 veckor till då.....
CITAT (Magdis @ 02-03-2007, 11:23)  Gurkan! Vad är P-jord för nåt? Odlar du Meconopsis, nu blir jag överraskad! ....... Jag är lite förvånad själv. Vet inte var fröpåsen kom ifrån ...  ... den måste måste hoppat ner i "varukorgen" på PoD av sig självt eller nåt ... nu är dom sådda iaf., hela påsen.
Agneta z5-6
04-03-2007, 08:38
Ursäkta jag bryter in, han menar nog perennjord=P-jord //Agneta
malin72
07-03-2007, 17:43
inte en liten enda har kikat upp ska jag ge upp nu eller  tog in dom den 14 feb tror jag sitter inte hemma allt har börjat komma men inte den vad kan jag göra ..eller är det för tidigt att ge upp nu
Lugn.... jag sådde 18/2 och idag har den fjärde tittat upp. Jag förväntar mig att det ska gro lite oregelbundet de närmaste 4 veckorna. Jag ställer in sådden i svalen (ca 10 gr) på natten Jag inbillar mig att jag på så sätt lite kan kopiera bergvallmons naturliga klimat.......varma dagar och kyliga nätter Jag har inte en aning om det påverkar det mista men det verkar inte skadligt i alla fall. /Anki
kerstin z5-6
07-03-2007, 18:14
14 feb ... suck .. jag ska börja tillverka de där tålamodspillerna ..LOL De kommer att gro ....men kan du ha dem svalt på nätterna är det ju bra
malin72
07-03-2007, 18:22
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2007, 18:14)  14 feb ... suck .. jag ska börja tillverka de där tålamodspillerna ..LOL De kommer att gro ....men kan du ha dem svalt på nätterna är det ju bra   kan du skicka pillerna på posten då eller ta med till mässan ok svalt nattetid om jag ska prova det då...dom står ju helt fel för dom är ju inne....nu har vi 4-5+ute på natten här....kan dom ställas ut då  i påsarna och sen in på morgonen
.......men kan du inte ha dom i kylskåpet på natten? Jag skulle inte våga ha dom ute, risken att de fryser är aldeles för stor så här sent på vintern /tidig vår.
/Anki
kerstin z5-6
07-03-2007, 18:32
såå kallt behövs inte kylskåp eller svalt bara ... o pillerna .. tja jag tror de där små vallmona har grott innan mässan
malin72
07-03-2007, 18:42
jaha ok....kylen är full  ok jag funderar vidare mässan är ju bara om ett par veckor så....
Elisabeth P
07-03-2007, 19:46
Och här gror fyra stycken  Jag viskar ifall de skulle höra och dö av ren illvilja. Dessa sådde jag 9/2 då jag gett upp hoppet om min första sådd. 25 dagar tog det tills de äntligen tittade upp  så följ du alla konstens regler så ska du se att det snart tittar upp hos dig med
Jonas70
08-03-2007, 16:30
CITAT (Elisabeth P @ 07-03-2007, 19:46)  Och här gror fyra stycken  Jag viskar ifall de skulle höra och dö av ren illvilja. Dessa sådde jag 9/2 då jag gett upp hoppet om min första sådd. 25 dagar tog det tills de äntligen tittade upp  så följ du alla konstens regler så ska du se att det snart tittar upp hos dig med  Var hade du dem stående? Kylen? Ute? Rumstemperatur?
Elisabeth P
08-03-2007, 19:00
Mina har stått i garaget hela tiden. Där är tempen dagtid ca 12 grader under lysrör och nattetid har det pendlat mellann 6-10 grader. Nu är 6 st uppe  alla snälla som hjälpt mig. Hur snart ska jag skola om dem? För dessa bör ju skolas om tidigt har jag hört? Bör jag vänta på karaktärsbladen ändå?
kerstin z5-6
08-03-2007, 22:08
ja men det räcker med ett -eller två vanliga karaktärsblad innan man skolar  Grattis !
Elisabeth P
09-03-2007, 08:34
 bara att hoppas på att jag klarar omskolningen ochså då  och  från mig
kerstin z5-6
09-03-2007, 12:24
Nu gror mina Bergvallmo ..  tre fyra uppe i alla låddor .. haft dem stående i mellan + 10 -+ 18 med luftig plastpåse-och kalldrag på nätterna ..går fort i vinterträdgård ca 2 v .. kan gå långsammare i rumstemp + svala nätter Men fröna är i alla fall grobara  och det känns ju bra eftersom jag skickat ut en del frö
Även jag har lyckats med Blå bergvallmo flera ggr, men bara om jag tar egna frön i trädgården, så fort jag köper fröpåsar vita, lila sorter så kommer inte en planta upp ( även i år har jag köpt en lila sort, går nog inte ? ) Ställer ut sådden i feb. i en låda vid väggen och tittar väl till den ibland, slänger över snö ibland. På våren gror många plantor som jag planterar om i småkrukor över sommaren. Varför gror inga i köpta frö påsar ?? Det retar mig att dom kostar så mycket och är så omöjliga. Medan egna frön blir en massa plantor.  Egna fröplantor. Från början en köpe planta.
kerstin z5-6
09-03-2007, 15:13
Bla därför att Bergvalmo har ibland en hög procent falska" frö -ska man så ska man så många -med det menar jag ,mer än 10 frö i alla fall Det gör man ju med egna .. men vissa fröportioner innehåller ju bara lite damm .. blir inga vallmo av sånt . Betonicifolia hybrider som på bilden, brukar i regel gå bra
Där ser man, tack för den förklaringen Kerstin. Mer frö i köpepåsarna vill vi ha då.  inget damm.
malin72
10-03-2007, 00:01
och idag har jag möblerat om i kylen så nu åkte dom in  så nu går jag i väntans tider
Maria_z5
10-03-2007, 09:32
Hej! Här har 4 st grott...  Tog in dem den 15/2 och de grodde 5/3, de har stått med ~14 nattetid och ~18 på dagen. Det kliar i fingararna att skola om men det dröjer ytterligare att litet tag innan jag får göra det. Du kanske kan ta med sådana där tålamodspiller på mässan inför nästa såsäsong, Kerstin? /Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|