Full version: Vi arbetslösa
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
aanderss
CITAT (Pirum @ 24-09-2007, 07:47) *
Har en kompis som tyckte om själva brevbärandet, men tyckte jobbet blev för stressigt och tungt i längden. För mycket post att dela ut på för kort tid. Cheferna var inte bra, men, det kan ju skilja från ställe till ställe. Men prova, det kan inte skada.
Jag skulle rekommendera Posten istället, fast där kanske är svårare att få jobb. Jag har själv provat på brevbärande på Posten, under kort tid men tyckte det var trevligt att dela ut post.

jag har hört många klaga på cittymail. dejobbar på ackord.. jag har en kompis som har jobbat där och han var för slö för den . sedan fick han jobb på posten och där är han en av de snabbaste
gammelnalle
CITAT (humla @ 15-08-2007, 09:24) *
Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.

Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.

Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.

Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.

/Elin

Det ligger väl i sakens natur att det är klagomål som ventileras här (precis som på andra forum... odla.nu är inte värre,...)

Jag tycker dock att jag har blivit väl bemött och har inget därvidlag att "klaga" på.. men visst undrar man ibland om inte SYSTEMET är fel när en handledare bara trycker på en knapp och vips: "Vi har tagit bort dig som sökande"... om det har blivit en miss... Själv kan jag snacka för mig och lyckades rätta till "felet"...men förstår att många inte orkar eller klara att föra en dialog.

Och när AF måste hänvisa ett jobb även om det är 40mil "hemifrån" och man har delad vårdnad...... Var skall då barne/t/en gå i skola-dagis-lekis osv??? Men detta skall givetvis inte AF's personal ha skit för.... de harju ett regelverk att följa.

Jag skall (MÅSTE) nu söka ett jobb ca 18mil från mitt älskde hus.. ett jobb som jag absolut inte vill ha, pga detta,
TROR någon att jag kommer att anstränga mig 100% för att få detta jobb??? Eller att jag skriver: Jag söker för jag måste... (Enl flera jag pratat med är det inte alls ovänligt att folk skriver så!!)
Och OM jag ändå "får" jobbet... Inbillar man sig att jag kommeratt bli trofast där?? Eller kommer jag att ta första bästa jobb för att komma hem?? Vad kostar det arbetsgivaren??

b
aanderss
nu har man sökt ett jobb som sängprovare laugh.gif eller var de säljare för sängar
Rapchic
testade förra veckan om jag kunde bli inskiven hos arbetsförnedringen och den här gången gick det då
Tobe3
Jag är inte arbetslös,
men läste att arbetslösa INTE fick plocka svamp och bär och sedan sälja för då var de egna företagare och kunde inte få A-kassa. wacko.gif
Myosotis
Är det sant?! Ja det skulle inte förvåna mig. Men finns det inte nån regel att det är lagligt att tjäna LITE pengar skattefritt (typ 10000 per år eller nåt sånt)? Har själv varit arbetslös jättelänge och får inte ens a-kassa. Har hittils inte gått till socialen.
Tobe3
Det var en kund som kom in i affären där sambon jobbar som sa det.
Hon hade läst det i kommunals tidning. rtfm.gif
Skulle inte förvåna mig heller att det är sant.
|Birgitta|
*raderat*
Pirum
Vet inte om det finns något som heter "inkomst av hobbyverksamhet", men om det verkligen handlar om små summor - man kanske säljer lite hemodlad potatis på helgen på ett torg, så tycker jag inte det är så upprörande.

Men reglerna kan vara hårda. En kompis fick inte läsa en kvällskurs och få a-kassa. Han hade börjat kursen när han arbetade, den var ca 1 kväll varannan vecka. Men så mycket tid fick man inte lägga på studier om man är arbetslös. Gå på bio eller krogen varje dag är dock helt ok. :/
|Birgitta|
*raderat*
gammelnalle
CITAT (|Birgitta| @ 01-10-2007, 16:34) *
Är väl ingen konstig regel alls tycker jag.

hur menar du då??

eller gäller odeklarerade extrainkomster bara för de som tjänar 121 000:-/ månaden (läs Göran persson) ???

DE kan REDUCERA sitt avgångsvederlag med motsavrande vad de tjänar men en arbetslös blir av med allt!!!

b

|Birgitta|
*raderat*
Myosotis
Han har det med A-kassans regler att göra att det är så ORÄTTVIST med en månadsinkomst som skulle räcka i flera år åt en vanlig människa. De rika får ännu mer och behöver inte hålla sig till några regler, men de fattiga får inte tjäna några kronor extra!
Tobe3
CITAT (|Birgitta| @ 01-10-2007, 16:34) *
Är väl ingen konstig regel alls tycker jag.

Så du tycker det är helt riktigt att arbetslöse "Kalle" som går i skogen och hittar några kilo svamp och säljer det till sin ICA handlare och får för det tex 1500 kronor skall bli avstängd från A-kassan och istället bli egen företagare?
Vad gör han sen när svampen tagit slut i skogen?
aanderss
klart man skall få plocka lite
|Birgitta|
*raderat*
Tobe3
CITAT (|Birgitta| @ 02-10-2007, 09:13) *
Ja, det tycker jag, eftersom A-kassan bara följer dom regler som finns som Skatteverket utformat.

Underbar människa du är. tummenupp.gif
Bara skatteverket kommer med en ny regel så niger du och tycker det är bra. thanks.gif yahoo.gif
Att inte staten Sverige bara har sådana människor. Så lättskött det skule bli.

Varför har vi: fria val - opinion - insändare i tidningarna, mm mm

Vist regler är till för att följas - men ärliga människor skall man trycka ner i skorna. Hade nu "Kalle" sålt svart, eller låtit någon som arbetar sälja vitt för honom, så hade han klarat sig.

Vad tror du de som vet om denna regel gör???
|Birgitta|
*raderat*
MariaS
Slänger mig snabt in i leken. -Som jag nu känner det "kroniskt" arbetslös.- Råkar jag veta att det räcker med att man är redovisningsskyldig om man får 100:- från föreningsverksamhet. Detta innebär extra inkomst=redovisning till A-kassan = avdrag ½dagersättning den dag man inkasserat hundringen! Den hundringen räknas därefter med i den sammanlagda inkomsten under året, när dagersättningen ska räknas ut!
Jag plockar svampen för att kunna äta, inte för att tjäna pengar!
gammelnalle
CITAT (|Birgitta| @ 02-10-2007, 10:09) *
Du får tycka vad du vill om mig, du känner inte mig. Och det visar ditt inlägg tydligt. yes.gif

Men jag anser fortfarande att regler är till för att följas. Att börja göra undantag leder bara till problem. Ska varje handläggare på varje A-kassa göra en bedömning om man ska följa en regel eller inte? Vad händer om en handläggare bedömer på ett sätt och en annan på ett annat? Vad händer om du får reda på att din granne fick sälja svamp för 5000 utan att bli avstängd från A-kassan, men du fick bara sälja för 4000 och blev avstängd från A-kassan?

Jag har aldrig uttalat mig om om jag anser regeln som Skatteverket bestämt vara rätt eller inte, du utgår från att jag anser det. Som sagt, du vet inget om mig. Men om man anser en regel vara fel så får man försöka få till en ändring av regeln.
edit: stavfel + förtydligande

'
Jag håller givetvis med om att regler ar till för att följas... men min argumentation var att Göran Persson kan låta bli att få sina arvoden ENS avdragna mot sitt avgångsvederlag på 121 000 i MÅNADEN!!! Men "Svensson" klipper de av med lie om h/ao/n tjänar extra... Systemfel alltså.

Och jag tror inte att det kan vara speciellt många som ORKAR plocka svamp eller bär för 15 000 i månaden ???

Själv nöjer jag mig med de 2liter kantareller i veckan som snabbt inmundigas utan omvägar till någon försäljning...men snart blir det nog skatt på det med...

b
Castea
Om två veckor ska jag på anställningsintervju för ett jobb inom Svenska Kyrkan. Hoppas jag får det!
aanderss
CITAT (Castea @ 02-10-2007, 17:08) *
Om två veckor ska jag på anställningsintervju för ett jobb inom Svenska Kyrkan. Hoppas jag får det!

grattis men du skall väll inte bli präst
gammelnalle
vofför inte präst??

typiskt kvinnojobb

dåligt betalt och obekväma arbetstider......

men det finnns ju fler jobb: Diakon, Dögrävare, korgosse !!!, Kantor, Kyrkvaktmästare, Biskop, sekreterare, m.fl.

b
Anki på Öland
CITAT (Tobe3 @ 02-10-2007, 09:37) *
Underbar människa du är. tummenupp.gif
Bara skatteverket kommer med en ny regel så niger du och tycker det är bra. thanks.gif yahoo.gif ..................

Tror det var i början av 1990-talet någon gång den regeln trädde i kraft, så speciellt ny är den inte!!
Anki
Tobe3
...det är lika fel för det. Lätt fixat. ALLA får tjäna 5000Kr på bär,frukt och svampplockning. Det är väl bättre att en ärlig arbetslös går och plockar i skogen än sitter på krogen. Motion och frisk luft samt lite extra kapital.
Bara för att någon blivit jobblös, så skall man inte slå ner dem vid fotknölarna med en massa specialregler för att finta väck dem från A-kassan.
Snöflinga
CITAT (Tobe3 @ 01-10-2007, 00:54) *
Det var en kund som kom in i affären där sambon jobbar som sa det.
Hon hade läst det i kommunals tidning. rtfm.gif
Skulle inte förvåna mig heller att det är sant.

Undrar hur trovärdig du är ... först gör du ett inlägg om att "du har läst" att det är si och så unsure.gif I nästa ändrar du det till att det är någon som sagt till din sambo att det är så g.gif Kanske en bra id'e att kolla opp vad som gäller innan man påstår saker biggrin.gif
Tobe3
CITAT (Snöflinga @ 02-10-2007, 23:42) *
Undrar hur trovärdig du är ... först gör du ett inlägg om att "du har läst" att det är si och så unsure.gif I nästa ändrar du det till att det är någon som sagt till din sambo att det är så g.gif Kanske en bra id'e att kolla opp vad som gäller innan man påstår saker biggrin.gif

Varför skall en hänvisning till en tryckt tidning vara så svår att kontrollera och varför skulle jag hitta på vad de skriver i en namngiven tidning om arbetslösa vs svampplockning?????

Förstår att man måste vara övertydlig här.
Trovärdig?? Ta och leta upp ett ex av kommunals tidning KA Septembernumret 2007 och du kan själv läsa den tryckta texten. Finns på bibliotek och hos medlemmar i kommunals fackförbund.

confused.gif Nu ÖVERTYDLIG förklaring så att ALLA kanske förstår hur det kan bli så som det blev:
1. Sambon pratar med kund som säger att hon (kunden) läst om arbetslösa o svampplockning.
2. Sambon kommer hem och berättar för Tobe3 om detta under gemensamma kvällsmiddagen.
3. Tobe3 ute med Hund och träffar granne och pratar bla om a-kassa o svampplockning.
4. Grannen som är med i kommunal går in och hämtar sitt ex av tidningen KA för att själv läsa texten.
5. Tobe3 får också LÄSA om svampplockande och A-kassa hos grannen.
6. Tobe3 skriver på Odla småprat om det han läst.
7. Myosotis undrar i inlägg om det är sant.
8. Gör ett nytt inlägg om hur Tobe3 först fick reda på det och ger också källhänvisning.
-----------------------------------------------------
Lämnar nu på morgonen Sverige för ett par dagar så jag kan inte bemöta eventuella frågor om inlägg skrivna av mig. Återkommer på lördag om det skulle vara mer oklarheter. slap.gif
Castea
CITAT (aanderss @ 02-10-2007, 17:21) *
grattis men du skall väll inte bli präst

Nej, detta gäller ett administrativt jobb.
aanderss
på fredag morgon skall jag på interviju! tummenupp.gif

elevassistent på en skola
Castea
Lycka till på fredag!
aanderss
CITAT (Castea @ 03-10-2007, 21:06) *
Lycka till på fredag!

man tackar
Myosotis
CITAT (Tobe3 @ 03-10-2007, 06:13) *
Varför skall en hänvisning till en tryckt tidning vara så svår att kontrollera och varför skulle jag hitta på vad de skriver i en namngiven tidning om arbetslösa vs svampplockning?????

Förstår att man måste vara övertydlig här.
Trovärdig?? Ta och leta upp ett ex av kommunals tidning KA Septembernumret 2007 och du kan själv läsa den tryckta texten. Finns på bibliotek och hos medlemmar i kommunals fackförbund.

confused.gif Nu ÖVERTYDLIG förklaring så att ALLA kanske förstår hur det kan bli så som det blev:
1. Sambon pratar med kund som säger att hon (kunden) läst om arbetslösa o svampplockning.
2. Sambon kommer hem och berättar för Tobe3 om detta under gemensamma kvällsmiddagen.
3. Tobe3 ute med Hund och träffar granne och pratar bla om a-kassa o svampplockning.
4. Grannen som är med i kommunal går in och hämtar sitt ex av tidningen KA för att själv läsa texten.
5. Tobe3 får också LÄSA om svampplockande och A-kassa hos grannen.
6. Tobe3 skriver på Odla småprat om det han läst.
7. Myosotis undrar i inlägg om det är sant.
8. Gör ett nytt inlägg om hur Tobe3 först fick reda på det och ger också källhänvisning.
-----------------------------------------------------
Lämnar nu på morgonen Sverige för ett par dagar så jag kan inte bemöta eventuella frågor om inlägg skrivna av mig. Återkommer på lördag om det skulle vara mer oklarheter. slap.gif

Det var inte så jag menade faktiskt, mer som ett förvånat utrop. Det var inte jag som sa att du inte var trovärdig.
gammelnalle
CITAT (aanderss @ 03-10-2007, 16:26) *
på fredag morgon skall jag på interviju! tummenupp.gif

elevassistent på en skola

skulle inte du SOVA på ditt jobb??? (avis är jag)

LYCKA TLLL!!

b
aanderss
CITAT (gammelnalle @ 03-10-2007, 22:08) *
skulle inte du SOVA på ditt jobb??? (avis är jag)
LYCKA TLLL!!

b

nä de var ett annat jobb jag sökte som jag ej fick
Castea
Jag blev kallad till en intervju till idag! tummenupp.gif
Fritidspedagog för gamlingar. Kan nog vara ett trevligt jobb. Ska på intervju nästa vecka.
aanderss
CITAT (Castea @ 04-10-2007, 20:31) *
Jag blev kallad till en intervju till idag! tummenupp.gif
Fritidspedagog för gamlingar. Kan nog vara ett trevligt jobb. Ska på intervju nästa vecka.

grattis vad kul
Castea
Tack! smile.gif
aanderss
CITAT (Castea @ 04-10-2007, 20:40) *
Tack! smile.gif

själv skall jag på interviju i morgon bitti halv 9
aanderss
CITAT (aanderss @ 04-10-2007, 20:46) *
själv skall jag på interviju i morgon bitti halv 9

så nu var de avklarat od e tog en kvart. jag får svar i nästa vecka
Eva-Helene
CITAT (aanderss @ 05-10-2007, 09:39) *

Jag håller tummarna! (jättehårt!)
aanderss
CITAT (Eva-Helene @ 05-10-2007, 11:01) *
Jag håller tummarna! (jättehårt!)

1000 tack
Biggan_
Håller också tummarna för dej...och tårna! tummenupp.gif
aanderss
CITAT (Biggan_ @ 05-10-2007, 11:20) *
Håller också tummarna för dej...och tårna! tummenupp.gif

hehe
man tackar
Betty
yahoo.gif På torsdag nästa vecka ska jag på studiebesök på en arbetsplats.

Pulsen steg rejält när min arbetsförmedlare ringde. w00t.gif
Tänk om jag faktiskt kan ta mig in på arbetsmarknaden igen - efter fyra och ett halvt år här hemma? unsure.gif
Tänk om jag inte orkar? unsure.gif
Tänk om det blir jättekul? unsure.gif
Tänk om jag efter en praktikperiod får fast jobb igen? unsure.gif
Tänk om det inte var så himla länge kvar till nästa torsdag! blink.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 05-10-2007, 11:51) *

Tänk om jag faktiskt kan ta mig in på arbetsmarknaden igen - efter fyra och ett halvt år här hemma? unsure.gif

Håller tummarna för dej också Betty! Lycka till! kompiskram.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 05-10-2007, 12:02) *
Håller tummarna för dej också Betty! Lycka till! kompiskram.gif

Tack Biggan! biggrin.gif Jag trippar nervöst på små moln just nu, tankarna snurrar i huvudet... wacko.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 05-10-2007, 12:08) *
Tack Biggan! biggrin.gif Jag trippar nervöst på små moln just nu, tankarna snurrar i huvudet... wacko.gif

Det är klart att det är pirrigt efter så lång tid, men det fixar du! tummenupp.gif
Krolliljan
CITAT (aanderss @ 05-10-2007, 09:39) *

hoppas, hoppas smile.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 05-10-2007, 12:35) *
hoppas, hoppas smile.gif

mm de gör jag med
elevassistent på en gymnasiesärskola
Magdis
CITAT (Betty @ 05-10-2007, 11:51) *

Jag håller tummarna stenhårt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon