|
Full version: Vi arbetslösa
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
coelogyne
24-02-2008, 20:03
Måste bara.....
Det har alltid gått upp och ner på arbetsmarknaden med jämna mellanrum har inte med sittande regering att göra. Jobben har inte blivit fler för att man sparkar på folk som redan ligger. Man lovade mindre arbetsgivaravgifter till småföretagare om de stödde moderaterna, vad hände efter valet? Jo, man höjde.... Med resultatet att många småföretagare tycker att bördan blivit för stor och säger upp folk, det hände undertecknad.
Det blir inte heller fler heltidsjobb för att de deltidsstämplande inte tillåts stämpla upp till fullt mer än en kortare tid. Många kanske måste bli heltidsarbetslösa för att klara sig. Själv jobbar jag så många timmar jag kan.
Sen att tvinga folk att söka i hela landet, hur realistiskt är det? Om jag sökte ett jobb i tex jönköping, vilken arbetsgivare skulle vilja ha mig som måste pendla? Jag har ju man med jobb här nere. Då är det väl bättre att folk i trakten får det jobbet.
Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack.
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några...
coelogyne
24-02-2008, 20:13
CITAT (Betty @ 24-02-2008, 20:12)  Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några... Så sant
mamamaggan
24-02-2008, 20:36
CITAT (Betty @ 24-02-2008, 20:12)  Den är till för att arbetsförmedlarna ska slippa stämpla... söka jobb får man göra själv, inte förmedlar arbetsförmedlingen några... Nej det gör de verkligen inte ! Vi har en son som inte har något fast jobb . Senast han var hos AF ( i sept 2007 ) så sas det att han behövde ingen handläggare och heller inte komma dit fler gånger. Du kan söka själv på nätet , hej då ! Det var vad man sa till honom och han blev både arg , ledsen och besviken. Fram till dags dato har de heller aldrig tagit kontakt med honom om någonting överhuvudtaget. Det enda de har gjort för honom är att de ställt till med att han blev av med en tillfällig anställning . Han hade själv skaffat den och arbetsgivaren fick bidrag för honom. Då skickade AF , fast de visste att han var där på de villkoren , ytterligare en kille till samma ställe . När vi gjorde AF uppmärksamma på att de gjort fel så fick de gå därifrån båda två för så fick inte arbetsgivaren ha det . Resultatet blev två mycket besvikna och ledsna killar. Nu ska jag i ärlighetens namn tala om att sonen inte hade fått vara kvar mer än ett par månader iaf för arbetsgivaren hade bara tagit in honom under tiden de väntade på den de hade gett fast anställning. Det var medan de väntade på honom som vår son fick jobba där. Men tack vare AF så blev han utan jobb " i förtid" . Han hade kunnat få jobba minst 6 - 8 veckor till .
Det var mycket som jag fick att bemöta. Ska försöka bena upp det. Jag håller med om att 80% naturligtvis inte är 100%. Jag trodde att det framgick att jag menade att totalt har man kanske samma summa att röra sig med. Effekten av att A-kassan har de här reglerna är ju den att fler har kommit ut i arbetslivet. Det lönar sig att arbeta. Många har startat eget. Städjobbet är ett låglönejobb. Jag förstår att det inte är ett jobb för en välutbildad med massor i studielån. Det är säkert ingen munter sits att ha hamnat i. Jag har själv studielån som jag måste betala av. Jag har ju inte många år på mig att betal tillbaka på så det blir inte mycket kvar att leva på när allt är betalt. Jag hade faktiskt "tjänat" på att vara arbetslös. Då hade jag fått uppskov med att betala mitt studielån. Arbetsförmedlingen har skyldighet att ställa upp på den arbetssökande. Brister det hos handläggaren kan men gå vidare till en högre instans. Jag tror att arbetsförmedlingen börjar avvecklas nu. Har hört att A-kassorna tar över en del övervakning framåt i tiden. Jag försöker se verkligheten som den är och inte vara misstänksam mot någon. Jag vet att väldigt många skulle vara glada om dom fick ett jobb och att det hade räddat många från att slippa gå till socialen för att få pengar till livets nödtorft men jag kan inte undgå att se att det finns motsatser. Tydligen var det en brandfackla jag kastade in.
rahmat2
24-02-2008, 21:40
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 21:33)  ... Jag hade faktiskt "tjänat" på att vara arbetslös. Då hade jag fått uppskov med att betala mitt studielån. .... Faktafel!!! Jag känner personer som är arbetslösa men inte får uppskov med åtebetalning av studielån. Jag föreslår att du börjar lära känna nån arebtslös för att kunna komma de närmare på livet. Rahmat
rahmat2
24-02-2008, 21:46
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Måste bara.....
Det har alltid gått upp och ner på arbetsmarknaden med jämna mellanrum har inte med sittande regering att göra. Jobben har inte blivit fler för att man sparkar på folk som redan ligger. Man lovade mindre arbetsgivaravgifter till småföretagare om de stödde moderaterna, vad hände efter valet? Jo, man höjde.... Med resultatet att många småföretagare tycker att bördan blivit för stor och säger upp folk, det hände undertecknad.
Det blir inte heller fler heltidsjobb för att de deltidsstämplande inte tillåts stämpla upp till fullt mer än en kortare tid. Många kanske måste bli heltidsarbetslösa för att klara sig. Själv jobbar jag så många timmar jag kan.
Sen att tvinga folk att söka i hela landet, hur realistiskt är det? Om jag sökte ett jobb i tex jönköping, vilken arbetsgivare skulle vilja ha mig som måste pendla? Jag har ju man med jobb här nere. Då är det väl bättre att folk i trakten får det jobbet.
Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack. Tur att du finns och berättar från ditt eget liv som är mycket starkare bevis för den verklighet som många arbetslösa befinner sig i. Och du lycka till med ett nytt arbete! Rahmat
Piccante
24-02-2008, 21:49
CITAT (coelogyne @ 24-02-2008, 20:03)  Och till sist... Arbetsförmedlingen, vad är den till för? Jag var dit och skrev in mig, fick order om att återvända inom 14 dagar annars skulle min inskrivning raderas. Jag skulle skriva en handlingsplan och skicka in. När jag sen kom dit fick jag träffa en handläggare som som inte läst den och inte gjorde nån större ansträngning. Han påpekade att jag MÅSTE söka jobb i hela landet, infinna mig efter 2 och 4 månader samt skriva en ny handlingsplan om jag fortfarande var arbetslös efter 6 månader. Efter det besöket har jag inte hört ett ljud från honom, arbetsförmedlare.....jotack. Så är det visst tänkt att AF ska arbeta nu. De har nya krav att varje förmedlare inte ska ha för många inskrivna och för att hinna med alla så sprider de ut besöken mer. så nu ska jag heller inte träffa min arbetsförmedlare längre utan bara anmäla mig om ag vill vara kvar som inskriven i receptionen varje månad??? Så nu ska de förmedla jobb genom att inte träffa de sökande! På tiden att AF läggs ned.
Det beror på vilken sorts studielån du har. Jag har studielån tagna före 1989 och då får man uppskov om man inte tjänar över 140 000:- brutto per år. Jag känner folk som är heltidsarbetslösa så jag har ganska god insyn. Själv är jag arbetslös på 25 % så jag har ständiga kontakter med arbetsförmedling och A-kassa. Jag är t.ex. skyldig att söka heltidsjobb i hela Sverige.
rahmat2
24-02-2008, 22:03
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 21:54)  Det beror på vilken sorts studielån du har. Jag har studielån tagna före 1989 och då får man uppskov om man inte tjänar över 140 000:- brutto per år. Jag känner folk som är heltidsarbetslösa så jag har ganska god insyn. Själv är jag arbetslös på 25 % så jag har ständiga kontakter med arbetsförmedling och A-kassa. Jag är t.ex. skyldig att söka heltidsjobb i hela Sverige. och allt detta till trots kan du försvara den ekonomiska politiken som piskar arbetslösa i sådana goda tider när ländet inte har nån ekonomisk kris?
Jag har turen att ha jobb nu, men jag gick arbetslös i flera år. Jag vet att det är mördande i längden , socialt och framför allt ekonomiskt. Det inget man gör frivilligt för att kunna leva på understödet! Det konstiga är ju att vi som har jobb, jag talar nu om oss inom kommunen eller vården (fast det är nog så inom andra branscher också), jobbar så vi går i väggen den ena efter den andra. Nedskärningar av tjänster som gör att alla måste jobba dubbelt så mycket, inga vikarier när någon blir sjuk... Samtidigt vet man att det går massor av människor arbetslösa. Det är dålig samhällsekonomi.
mamamaggan
24-02-2008, 22:12
TEZZ det är nya regler hos CSN nu . Du får aldrig uppskov numera ! Bara om du har gamla lån enligt gamla återbetalningsregler.
Håller heller inte med dig att det blivit fler som kommit ut i jobb tack vare regeringens politik. Snarare har fler hamnat hos socialen med påföljd att kommunerna går på knäna p g a ökade kostnader.
Det sägs att fler har börjat jobba men häromdagen hörde jag att det inte är färre arbetslösa nu än förra året vid den här tiden och nu börjar konjunkturen vända neråt igen. Vad händer då ?
Att säga att man har lika mycket kvar när man får 80% för att man har mindre omkostnader håller inte. Om du t ex har så dyra resor till och från jobbet som 10 - 15 % av din inkomst får du väl rimligtvis göra avdrag ?
Du kan heller inte hinna att laga mat om du följer reglerna strikt för då har du inte mer tid för det än när du jobbar.
Och som sagt , om du ska på intervju hos en arbetsgivare långt hemifrån så måste du ju kosta på resa dit . Även snyggare kläder behövs för intervjuerna också.
Hur gör t ex den som blir arbetslös när man just köpt en villa ? Säljer villan med förlust ?
Torts allt vill man ju räkna med att arbetslösheten bara ska vara tillfällig så man kanske inte vill sälja av villan i första taget.
Det här med att det ska löna sig att jobba håller heller inte. Den lilla skattelättnad som en medelinkomsttagare får äts upp, och mer därtill , av att så mycket annat blivit dyrare.
Tror att detta med myten om att de som är arbetslösa vill vara det är likadant som med påståendet om att det är så många sjukskrivna som fuskar är just en myt. Men en myt som tjänar ett visst syfte , att dölja det verkliga fusket som många gånger begås av de som verkligen tjänar på att fuska eller bete sig oetiskt för att roffa åt sig så mycket som möjligt.
Jag vet att mina återbetalningsregler inte gäller för nya lån. Jag har en dotter som har 500 000:- i skulder och en svärson som har lika mycket. Min dottor ska doktorera om ett år och då går hon med säkerhet ut i arbetslöshet. Dom har två barn att försörja. Deras enda chans är att flytta till Australien och där fortsätta med forskning. Det behöver inte betyda katastrof att flytta för att få jobb. Så har det väl varit i alla tider. Vi får väl flytta dit jobben finns. Det är väl bättre att flytta och känna att man tillhör arbetsgemenskapen än att vara arbetslös och kanske bli bitter. Inget ont som inte har något gott med sig.
mamamaggan
24-02-2008, 22:31
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 22:24)  Jag vet att mina återbetalningsregler inte gäller för nya lån. Jag har en dotter som har 500 000:- i skulder och en svärson som har lika mycket. Min dottor ska doktorera om ett år och då går hon med säkerhet ut i arbetslöshet. Dom har två barn att försörja. Deras enda chans är att flytta till Australien och där fortsätta med forskning. Det behöver inte betyda katastrof att flytta för att få jobb. Så har det väl varit i alla tider. Vi får väl flytta dit jobben finns. Det är väl bättre att flytta och känna att man tillhör arbetsgemenskapen än att vara arbetslös och kanske bli bitter. Inget ont som inte har något gott med sig. Det går väl an att flytta om man inte redan " sitter fast " på något ställe . De regler som gäller nu tar ingen hänsyn till om din maka/make har jobb på orten , man ska flytta i alla fall. Hur roligt är det att tvingas bo på skilda ställen ? Det bidrar till att det blir fler som får göra reseavdrag/ avdrag för dubbelt boende och vad tjänar staten på det ? Har hört att man numera ska söka jobb i hela Norden . Det blir skapliga reseavdraget om man t ex bor i Skåne och får jobb i norra Norge ! Hur var det nu med de resor som du tjänade in när du var arbetslös ? Gjorde du verkligen en vinst på 10 - 15 % genom att vara hemma ? Eller du kanske inte gjorde reseavdrag när du jobbade ?
Solstorm
24-02-2008, 22:35
CITAT Inget ont som inte har något gott med sig. Du slipper ju vara barnvakt.
80% av lönen är för de FLESTA inte en kännbar sänkning. För jag menar precis som många andra att man får färre resor och mer fritid (väldigt få söker nog jobb 50t/vecka, vilket är den tid många spenderar på arbetet inkl resor) - och då kan man laga mat billigare, etc. Och är man arbetslös köper man rimligen inte kläder, reser på semester, etc, speciellt ofta heller.
Men om man redan lever på marginalen, och snålar på alla håll och kanter - då kan 80% vara rena katastrofen!
Så det skiljer från fall till fall.
Kort sagt, för den välavlönade är 80% inte så illa. För den lågavlönade och fattige (med barn exv, som ju måste ha kläder då och då) kan 80% vara en riktig knäck.
(Det där med kläder förresten, de flesta vuxna i Sverige skulle nog klara 1 år utan att köpa några andra klädesplagg än enstaka underkläder/strumpor, typ, alla klarar sig utan att åka utomlands)
mamamaggan
24-02-2008, 22:52
CITAT (Pirum @ 24-02-2008, 22:45)  80% av lönen är för de FLESTA inte en kännbar sänkning. För jag menar precis som många andra att man får färre resor och mer fritid (väldigt få söker nog jobb 50t/vecka, vilket är den tid många spenderar på arbetet inkl resor) - och då kan man laga mat billigare, etc. Och är man arbetslös köper man rimligen inte klöder, reser på semester, etc, speciellt ofta heller.
Men om man redan lever på marginalen, och snålar på alla håll och kanter - då kan 80% vara rena katastrofen!
Så det skiljer från fall till fall.
Kort sagt, för den välavlönade är 80% inte så illa. För den lågavlönade och fattige (med barn exv) kan 80% vara en riktig knäck. Håller inte med om det inte är kännbart för de flesta , det finns många medelinkomsttagare och en hel del som tjänar sämre än så. Däremot håller jag med om att det drabbar de som redan har det kämpigt hårdast . Tillägg : Såg att du skrev om bl a annat kläder . Man ska nog inte överskatta hur mycket kläder folk har . Utlandsresor kan många bara drömma om även om de har jobb så de får avstå redan idag.
Nu är jag inte riktigt insatt i vad som gäller ang flytt till annan ort. Men jag undrar .. en ensamstående blir arbetslös .. anmodas söka jobb i hela landet.. får ett jobb (vikariat) 170 mil från hemorten.
Har den arbetslöse rätt till flyttbidrag? Om inte ... hur ska h*n göra med sitt bohag? Och var/hur ska h*n bo på den nya orten .. hjälper AF till med bostad?
Nej jag tror inte att någon arbetslös trivs med att inte ha ett jobb att gå till.
Jag håller med dig om att det inte är någon ekonomi med att förstöra för folk och låta dom pendla hur långt som helst. Det måste vara den fria viljan som styr folk att flytta. Det ska ju inte betyda att folk blir psykiskt sjuka av att behöva flytta. Min dotter har faktiskt en villa som dom tänker hyra ut så länge dom är borta. Jag tror att det mesta går att lösa om man har viljan och orken. Så länge man är frisk ordnar det mesta sig.
Mitt inlägg om att det kanske blir i stort sett samma sak om man jobbar eller har A-kassa med 80% förstår jag att du vill att jag ska förtydliga. Min mening är att det säkert är billigare att vara hemma än att jobba. Jag upplevde det i alla fall så. Jag kunde baka och laga mat. Det var kanske dumt att dra upp det där med att man slapp köra till arbetet. Där gör jag ju mitt reseavdrag. Det sägs att det är ett heltidsarbete att söka arbete men det tror jag är en sanning med modifikationer.
mamamaggan
25-02-2008, 00:00
Det sägs att det är ett heltidsarbete att söka jobb säger du men det är i dag meningen att det ska vara så . Man ska egentligen söka jobb i minst 40 tim/ vecka och då får du inte mer tid över än du får när du jobbar.
Jo det går ju bra att hyra ut villan om nu inte hela bygden har lamslagits när det " stora företaget " avskedar 500 - 1000 personer . Det är nog inte så lätt annars heller på alla ställen.
Har en bekant där AF skulle rapportera till A-kassan att hon skulle stängas av om hon inte sökte ett visst antal jobb i veckan. Tror det var så horribelt som 40 - 50 jobb i veckan !!!!!!! Och det trots att hon bara skulle vara arbetslös i c:a två månader innan hon skulle börja ett fast jobb. Dessutom skulle hon söka , och ta om hon fick jobbet , i hela Sverige . Det var handläggarens fulla allvar att så var reglerna nu!!!
Hon sa upp A-kassan själv och tog ett svartjobb hon erbjudits under tiden fram till hon skulle börja det nya jobbet.
Tror inte så många politiker , om några , tänker hela vägen ut vilka kostnader sådana här beslut drar med sig för samhället. Inte heller vilka tragedier det kan leda till t ex när man tvingas leva i sär. Man lyssnar inte till remissinstanserna som protesterar , om de ens får yttra sig nu för tiden , utan genomför ändå vilka förslag som helst . Tror att det har att göra med att i dag kräver " folk " att det ska ske saker direkt och tänker inte på konsekvenserna. Politikerna måste visa handlingskraft för att " duga " i våra ögon men det blir så ofta fel .
Rapchic
25-02-2008, 08:05
själv har jag folk på råd och stöd som söker aktivitetsersättning åt mig + jag ska enligt reglerna få extra hjälp från arbetsförnedringen men den har inte kommit än det har varit så många ändringar så ams vet varken ut eller in
Gunilla T
25-02-2008, 08:28
Men hallå - precis som i sjukförsäkringen finns det ett tak i A-kassan. De flesta får inte alls 80% av lönen eftersom många når upp till taket med sin årsinkomst.
Och är det verkligen 80% som gäller ff? ...är det inte sänkt?
myskmadra
02-03-2008, 21:08
Plus att när man varit arbetslös länge så har man aktivitetsstöd och det är 65%. Så kan det också gå här i livet! Själv är jag glad att vara åter i arbetslivet via en lyckad praktikplats för närvarande. Det tog lång tid innan jag kom på rätt plats. Om framtiden siar jag inte ännu. Det har varit en lång resa! Jag har klarat att vara heltidssjukskriven, deltidssjukskriven och deltidsarbetslös. Jag har även många år tidigare varit heltidsarbetande, heltidsstuderande med deltidsarbete mm. Studielånen finns där och ska betalas och mycket av min egna medel har gått till olika typer av alternativa behandlingar för att må bättre. Jag är tacksam över att vara så stark som jag är och att jag har förmånen att ha stöttande familj och vänner. Man ska aldrig ge upp verkar det som, jo, förresten ibland så är det bra så att man orkar komma igen. Kram på er alla som behöver det just nu! Myskmadra
någon här som vet hur jag kan försäkra min inkomst?
CITAT (myskmadra @ 02-03-2008, 21:08)  Plus att när man varit arbetslös länge så har man aktivitetsstöd och det är 65%. Så kan det också gå här i livet! Själv är jag glad att vara åter i arbetslivet via en lyckad praktikplats för närvarande. Det tog lång tid innan jag kom på rätt plats. Om framtiden siar jag inte ännu. Det har varit en lång resa! Jag har klarat att vara heltidssjukskriven, deltidssjukskriven och deltidsarbetslös. Jag har även många år tidigare varit heltidsarbetande, heltidsstuderande med deltidsarbete mm. Studielånen finns där och ska betalas och mycket av min egna medel har gått till olika typer av alternativa behandlingar för att må bättre. Jag är tacksam över att vara så stark som jag är och att jag har förmånen att ha stöttande familj och vänner. Man ska aldrig ge upp verkar det som, jo, förresten ibland så är det bra så att man orkar komma igen. Kram på er alla som behöver det just nu! Myskmadra Grattis Myskmadra och tack för kramen! den kan jag behöva... Jag har en vecka kvar av min arbetsprövning, eller om man ska uttrycka det korrekt; arbetslivsinriktad rehabilitering i syfte att klargöra mina arbetsförutsättningar. Jag antar att af (arbetsförmedlaren och arbetsterapeuten) sedan ska utvärdera om jag öht ska få stå som arbetssökande eller om jag ska få falla mellan de omtalade stolarna... Jag hoppas hitta en åtminstone en praktikplats, men har insett att det inte kommer att bli alltför lätt... vem vill väl anställa en halv-pansio på 50 fyllda...
mamamaggan
02-03-2008, 21:27
CITAT (tettan @ 02-03-2008, 21:18)  någon här som vet hur jag kan försäkra min inkomst? Hur menar du då ?
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2008, 08:28)  Men hallå - precis som i sjukförsäkringen finns det ett tak i A-kassan. De flesta får inte alls 80% av lönen eftersom många når upp till taket med sin årsinkomst.
Och är det verkligen 80% som gäller ff? ...är det inte sänkt? Javisst, det finns ett tak men även nedåt. Jag hade ett eget företag och när jag var tvungen att avveckla det fick jag vända mig till min A-kassa. Efter mycket om och men och bevis på att företaget inte var lönsamt fick jag ut min A-kassa. Jag fick till och med mer än jag haft i mitt företag eftersom jag inte nådde upp till A-kassans nedre gräns där jag då hamnade. Det kan tyckas orättvist eftersom jag på så sätt fick mer än jag hade i mitt företag. Det sporrar ju inte precis till att försöka få ett arbete vilket jag tycker är helt fel. Man måste väl ha en morot som gör att det känns motiverat att söka ett jobb. Det är så lätt att bli försoffad. Nu har jag lyckats få tag på ett arbete på 75% och behöver alltså bara stämpla 25%. Jag är dock tvingad att söka alla heltidsjobb som finns och som jag är lämplig för.
Aqvakul
02-03-2008, 21:32
CITAT (Gunilla T @ 25-02-2008, 08:28)  Men hallå - precis som i sjukförsäkringen finns det ett tak i A-kassan. De flesta får inte alls 80% av lönen eftersom många når upp till taket med sin årsinkomst.
Och är det verkligen 80% som gäller ff? ...är det inte sänkt? Man har förändrat beräkningsgrunden så att 80 % nu är mindre än 80 % var tidigare, kalla det gärna kreativ matematik eller ...
Rapchic
02-03-2008, 21:46
nån som har aktivitetsersättning? hur är det? tog det lång tid att få?
jag har hört någonstans att man kan försäkra sin inkomst, eftersom jag om jag blir arbetslös bara får 80% av 17500 som jag har förstått det, blir ju min inkomstsänkning jättestor, vet inte om jag kan klara mina utgifter då. någonstans har jag hört att jag kan försäkra mej om nästan bibehållen lön
mamamaggan
02-03-2008, 22:07
Jo det kan man . I regel brukar det vara genom facket man kan teckna sådan försäkring. Vet inte om man kanske kan göra det " själv" men det kan du väl höra dig för om .
Antingen kan du höra med ditt fack eller sök på nätet på " inkomstförsäkring" så ska du nog hitta något .
Tillägg: Har för mig att man måste vara med en viss tid ( 1 år ?) innan man kan få ut något via en sådan försäkring. Är nog värt att kolla det.
Stevieboy
09-12-2008, 13:13
Har oxå hittat hit. Efter att ha arbetat i 15 år lämnade jag min fasta anställning i sommras för att gå vidare i ett nytt arbete. De ringde faktiskt till mig och frågade om jag ville ha jobb. Jag sa att jag inte ville ha något sommarjobb och de sa att det var ingen fara med det. Nu går min provanställning ut på fredag och den här lågkonjunkturen gör att de inte kan anställa vidare... Vad ska man göra... Luften går ju helt ur en.. Tack och lov att man inte har några lån och att man är med i a-kassan, men har man vant sig vid en ekonomi som nu ska halveras.... Känner med er andra.
mvh
Steven
Så var jag också här...
Har hamnat i en depp just nu också pga att arbetsmarknaden är som den är rent allmänt och det bådar illa även för trädgårdsbranchen.
//Ciczi
Piccante
11-01-2009, 22:13
Jag har börjat jobba så smått och hoppas på vikariat som blir långvarigt.
Starfight
11-08-2009, 13:27
Oj nu har jag hittat en gammal tråd här, men den kan ju va ganska aktuell nu känns det som. Själv har jag blivit arbetslös sen förra veckan, för förstagången i mitt liv efter att jobbat i 17år. Har bara jobbat på företag 8år på det första och nu 9år på det senate innan man blev uppsagd pga arbestsbrist. :-( Börjar bli sjukt rastlös nu, fick gå hem med lön i Maj redan. Vad gör ni andra som är hemma arbetslösa, långtidssjukskriven eller liknande på dagarna? Och hur katten skall man klara sig på dom få slantarna som man får från A-kassan när man är ensam med lägenhetslån och bil och alla andra utgifter? Har sagt upp alla abonnemang osv som Tv, fast telefon osv som jag kommit på att jag kan klara mig utan men det känns ju som att det inte kommer gåihop på långavägar ändå Och sen att söka jobb känns ju roligt när det är typ 400 andra som söker samma jobb, ja många får faktiskt så många ansökningr på dom utannoserade jobben. Ojoj, blev ju värsta gnällinlägget dethär.
Chamomille
11-08-2009, 14:26
CITAT (Starfight @ 11-08-2009, 14:27)  Oj nu har jag hittat en gammal tråd här, men den kan ju va ganska aktuell nu känns det som. Själv har jag blivit arbetslös sen förra veckan, för förstagången i mitt liv efter att jobbat i 17år. Har bara jobbat på företag 8år på det första och nu 9år på det senate innan man blev uppsagd pga arbestsbrist. :-( Börjar bli sjukt rastlös nu, fick gå hem med lön i Maj redan. Vad gör ni andra som är hemma arbetslösa, långtidssjukskriven eller liknande på dagarna? Och hur katten skall man klara sig på dom få slantarna som man får från A-kassan när man är ensam med lägenhetslån och bil och alla andra utgifter? Har sagt upp alla abonnemang osv som Tv, fast telefon osv som jag kommit på att jag kan klara mig utan men det känns ju som att det inte kommer gåihop på långavägar ändå Och sen att söka jobb känns ju roligt när det är typ 400 andra som söker samma jobb, ja många får faktiskt så många ansökningr på dom utannoserade jobben. Ojoj, blev ju värsta gnällinlägget dethär.  Vet hur det är. Blev av med arbete när jag bodde ensam i hus  Jag sålde huset. Ett bidrag på ca 9000 i månaden och ett lån på 1200000 var inte speciellt roligt
Jag är snart också arbetslös men det är frivilligt. Jag sa upp mig från mitt jobb för jag skulle få färre timmar och för att mina deltidsdagar som jag får ersättning från A-kassan nästan är slut. På så sätt får jag en ny period som jag får ersättning på heltid. Jag känner för er stackare som blivit arbetslösa och som har lån och kanske barn att försörja. Själv har jag med hjälp av A-kassan tillräckligt med pengar så det går runt. Jag unnar alla som är i behov av ett arbete att få det. Jag har slitit ut mig i mitt arbete, lider av ständig värk, men jag måste ändå söka alla möjliga och omöjliga arbeten i hela landet. Jag tycker att de som är i behov av arbete i första hand ska få lediga jobb och inte jag som är utsliten.
aanderss
27-11-2009, 10:58
puffar för denna tråden jag jobbar 8 timmar i veckan.
mitt mål är att söka 5-10 jobb i veckan
skogstroll
27-11-2009, 11:02
CITAT (Chamomille @ 11-08-2009, 14:26)   Vet hur det är. Blev av med arbete när jag bodde ensam i hus  Jag sålde huset. Ett bidrag på ca 9000 i månaden och ett lån på 1200000 var inte speciellt roligt  usch det är väl sånt man fasar för. jag har skaffat sånt där bolåneskydd och alla försäkringar jag kan tänka mig, för var jag tvungen att sälja mitt hus kunde jag lika gärna gräva ner mig i en grop i skogen
aanderss
27-11-2009, 11:05
jag har sökt snart 500 jobb på 10 år och varit på 20 intervijuer. har bara fått mina timmar som tidningsbud. fick de 2001. Skulle bli bussförare för 3 år sedan men arbetsförmedlingen fattades pengar för att skicka mig på en sådan utbildning. Min arbetsförmedlare är sosse och har varit med i några nämder. Han sa ja nu har svenska folket röstat så att vi har ny regering alltså drar de in din utbildning.
aanderss
27-11-2009, 11:50
sökt 1 jobb
Hur länge har man rätt till a-kassa??
Huggorm
27-11-2009, 13:30
Har en eller två veckor kvar på nuvarande uppdrag, och det är osäkert om min arbetsgivare kan hitta något nytt. Förmodligen blir jag alltså arbetslös, men igår hittade jag ett perfekt jobb som jag skrivit ansökning på nu.
aanderss
27-11-2009, 17:13
CITAT (Huggorm @ 27-11-2009, 13:30)  Har en eller två veckor kvar på nuvarande uppdrag, och det är osäkert om min arbetsgivare kan hitta något nytt. Förmodligen blir jag alltså arbetslös, men igår hittade jag ett perfekt jobb som jag skrivit ansökning på nu. lycka till
Piccante
27-11-2009, 17:40
CITAT (Huggorm @ 27-11-2009, 13:30)  Har en eller två veckor kvar på nuvarande uppdrag, och det är osäkert om min arbetsgivare kan hitta något nytt. Förmodligen blir jag alltså arbetslös, men igår hittade jag ett perfekt jobb som jag skrivit ansökning på nu. Lycka till! Jag ska också söka jobb.
Huggorm
27-11-2009, 17:47
Tackar! Och lycka till själva med jobbletande
aanderss
27-11-2009, 17:48
sökt ett jobb CITAT (Markus_H @ 27-11-2009, 17:40)  Lycka till! Jag ska också söka jobb. vad jobbar du med nu?
Jag ska till en coach. Blev tillsagd av AF att välja ut ett av bolagen på AMS sida eller så fick jag ta AFs egna coher via den webbaserade kundtjänsten. Valde ut ett bolag och meddelade min handläggare. Fick en kallelse efter ca en vecka. När jag ringde upp kontaktpersonen som stod på kallelsen till coachning från AF, frågade han varför jag skulle till dom. Om jag var inskriven i ungdomsgaranti eller jobb och utvecklingsgaranti. Det skulle visst ha stått på mitt papper, han hade inte fått något utskick från förmedlingen om mig men antog att 'det kommer väl så småningom'. Det var på kvällen dagen innan jag enligt min kallelse skulle ha infunnit mig på en specad adress men utan tidsangivelse, det var därför jag ringde upp honom. Nåja, ungdomsgaranti kan det inte vara, är 51  , och jobb o utveckling? har 130 dagar kvar på perioden. Men jag jobbar säsong och är därmed jämställd med långtidsarbetslösa, det hade den här mannen just läst i det senaste utskicken från AMS. Så då går jag tydligen in i ett jobb och utvecklingsgarantiprogram trots a-kassa. Nu vill jag ju ha ett heltidsjobb året runt för a-kassa beräknad på 5,5 månaders arbete utslaget på 12 mån blir bara 7000 efter skatt, och det gör att jag och barnen hamnar 3000-4000 under riksnormen 6,5 månader per år. Egentligen borde jag väl gå till sos första månaden efter säsongen upphör men det vill jag ju inte. Så länge det går trixa och trolla med knän och betalningsfria månader så.. Julklappar åt ungarna får kosta max 500 =100 per barn. Och ändå menar politiker och andra att folk inte vill jobba???? Hur är de skapta egentligen??
elvisjö
08-12-2009, 09:57
Jag är nu 55år och är arbetslös, jag har sökt en hel drös med jobb utan att ens ha fått komma på intervju, de jobb som jag har sökt, har mer eller mindre varit en beskrivning av min bakgrund. Vad som återstår är då att stämma arbetsgivarna för diskriminering, två stämningar/gör ju att ekonomin går ihop.
Hej Om man får arbeta på andra kommunen , man kan flytta själv utan sin familj och besöker familje under helger och semester , min pappa gör under 40 år för att hjälpa hans familj med 10 barn, men också det är bra om arbetslösa diskuterar med varandra och hittar någonting som kan göra tillsamma inte bara prata , pratar räcker inte , men vi ska vakna och göra tillsamma någon arbeta. H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|