Full version: Vi arbetslösa
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
aanderss
CITAT (Magdis @ 05-10-2007, 13:07) *
Jag håller tummarna stenhårt!!

jag håller med tummarna
Betty
Tack alla "tumhållare", jag ser fram emot studiebesöket med skräckblandad förtjusning! w00t.gif
aanderss
de sket sig med jobbet.
Biggan_
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 10:55) *
de sket sig med jobbet.

trostar.gif
aanderss
CITAT (Biggan_ @ 09-10-2007, 11:04) *
trostar.gif

hon som fick jobbet hade visst jobbat me dde tidigare o de har inte jag
vindspel
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 11:07) *
hon som fick jobbet hade visst jobbat me dde tidigare o de har inte jag

Du fick ju i alla fall gå på en intervju. Det är mycket sållande innan man kommer dit så du ligger ändå bra till. Se det positivt och lycka till.
aanderss
CITAT (vindspel @ 09-10-2007, 11:10) *
Du fick ju i alla fall gå på en intervju. Det är mycket sållande innan man kommer dit så du ligger ändå bra till. Se det positivt och lycka till.

mm de är ju iaf lite positivt för de var 50 som sökte jobbet har jag hört och de träffade 5
Myosotis
vad synd. sad.gif
varit arbetslös länge?
Biggan_
Det går fler tåg Anders! Du får försöka se det från den ljusa sidan, nu kan du ju vara här och umgås med oss i stället! whist.gif
aanderss
CITAT (Biggan_ @ 09-10-2007, 11:14) *
Det går fler tåg Anders! Du får försöka se det från den ljusa sidan, nu kan du ju vara här och umgås med oss i stället! whist.gif

ja de är ju kul att umgås med er men de blir man inte "fet" på
Biggan_
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 11:15) *
ja de är ju kul att umgås med er men de blir man inte "fet" på

Nä, inte fet, men rik på vänner! smiley_small_hug.gif
aanderss
CITAT (Biggan_ @ 09-10-2007, 11:16) *
Nä, inte fet, men rik på vänner! smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif
Myosotis
Vi kan väl råna en bank tillsammans? Vilka är med?
aanderss
CITAT (Myosotis @ 09-10-2007, 11:18) *
Vi kan väl råna en bank tillsammans? Vilka är med?

jag .du rånar och tar straffet och jag tar pengarna

rotfl.gif
Myosotis
rotfl.gif
Castea
Vad tråkigt aanderss att du inte fick jobbet. Lätt att känna luften gå ur sig, speciellt när man varit så långt som på en intervju och förhoppningarna stiger. Hoppas du hittar andra jobb att söka nu, och får gå på fler intervjuer.

Själv ska jag på en intervju i morgon, och ytterligare en nästa vecka.
aanderss
Själv ska jag på en intervju i morgon, och ytterligare en nästa vecka.
[/quote]
men så kul

lycka till
Krolliljan
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 10:55) *
de sket sig med jobbet.

trostar.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 09-10-2007, 21:40) *
trostar.gif

men de finns ju fler jobb
Krolliljan
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 22:22) *
men de finns ju fler jobb

Javisst yes.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 09-10-2007, 22:23) *
Javisst yes.gif

mm man skall inte ge upp
Krolliljan
CITAT (aanderss @ 09-10-2007, 22:27) *
mm man skall inte ge upp

Det är klart att man inte ska. Att komma till intervju är bra det. Det är bara att leta vidare. tummenupp.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 09-10-2007, 22:30) *
Det är klart att man inte ska. Att komma till intervju är bra det. Det är bara att leta vidare. tummenupp.gif

mm
Betty
CITAT (Betty @ 05-10-2007, 14:11) *
Tack alla "tumhållare", jag ser fram emot studiebesöket med skräckblandad förtjusning! w00t.gif

yahoo.gif Jag börjar på måndag nästa vecka!
Hoppas nu bara att det kommer att gå bra, att det inte blir för tungt eller så och att det blir en anställning efter praktiktidens slut i början av december... unsure.gif shy.gif
aanderss
CITAT (Betty @ 11-10-2007, 11:24) *
Hoppas nu bara att det kommer att gå bra, att det inte blir för tungt eller så och att det blir en anställning efter praktiktidens slut i början av december... unsure.gif shy.gif

men vad kul!!!!
Magdis
Grattis Betty!! Hoppas det kommer riktigt bra nu! tummenupp.gif
Biggan_

Ett stort GRATTIS Betty! kompiskram.gif Så jäkla roligt att det gick vägen! tummenupp.gif Önskar dej Lycka Till! Vad är det du skall jobba med?
Krolliljan

Grattis Betty
smile.gif
Betty
Tack allihop! kompiskram.gif
Inom restaurangbranchen Biggan...
Biggan_
CITAT (Betty @ 11-10-2007, 11:50) *
Tack allihop! kompiskram.gif
Inom restaurangbranchen Biggan...

OK, då förstår jag att det kan bli tungt, men du får prova om du klarar av det i allafall.
Alba

Grattis håller alla tummar för att det ska gå bra.[attachment=8339:Håller_tummarna.gif]
Betty
CITAT (Alba @ 11-10-2007, 11:57) *
Grattis håller alla tummar för att det ska gå bra.[attachment=8339:Håller_tummarna.gif]

biggrin.gif kompiskram.gif

CITAT (Biggan_ @ 11-10-2007, 11:55) *
OK, då förstår jag att det kan bli tungt, men du får prova om du klarar av det i allafall.

mm, får försöka att ta det lite lugnt i början så man inte knäcker sig för att man så gärna vill så mycket. Jag har ju inte "varit på banan" på några år...
Men himla spännande känns det! smile.gif
Netha
CITAT (Betty @ 11-10-2007, 12:10) *
biggrin.gif kompiskram.gif
mm, får försöka att ta det lite lugnt i början så man inte knäcker sig för att man så gärna vill så mycket. Jag har ju inte "varit på banan" på några år...
Men himla spännande känns det! smile.gif

Håller mina tummar och gläds med dig. wub.gif
Betty
Tack Agneta! kompiskram.gif
Eva-Helene

Grattis! Lycka till!
myskmadra
Hej på all odlaiter som kämpar på med jobbsök!
Jag tillhör också dem. För några år sedan bestämde jag mig för att det är en framgång att vara arbetslös/arbetssökande på 50% jämfört med att tidigare varit helt sjukskriven och arbetslös. Jag söker mig tillbaka i de tankespåren när jag läser alla peppande inlägg här!
Under åren har jag ofta tagit arbetsförmedlarna i försvar då de ofta är vettiga men bundna av politiska beslut om ändras alltsom oftast.
Just nu känner jag inte så. Utan mer besviken och medveten om den maktrelation som det är mellan en själv och handläggaren.
Kan tillägga att jag är inskriven på af-rehab utifrån att jag behöver särkilt stöd utifrån funktionshinder. En särskild situation.
Handläggaren har som uppgift att ge mig stöd samtidigt som han/hon är en myndighetsperson.
Inte alla handläggare klarar den uppgiften och alla har inte rätt utbildning för att klara den arbetsuppgiften.
Det är då tufft att hålla huvet upp och fötterna ner.
Men jag har kommit på att utifrån omständigheterna gör jag det allra bästa jag kan och ska inte nedvärdera mig själv
och min insats att klara av min egen hälsa samtidigt som jag kämpar med återinträdet på arbetsmarknaden.
Idag väntar jag besked från en ev praktikplats.
Alla tummar som hålls för mig är välkomna!
Jag ska hålla min (inte bägge, då blir det kortslutning!) för alla andra därute som behöver det.
Undrar hur jag ska hålla tummen när jag samtidigt planterar vitlök- och tulpanlökar bara g.gif

Betty
Myskmadra, jag förstår din situation så väl, kompiskram.gif Håller tummarna att det går bra för dig så att du får komma till en lämplig praktikplats.
Det känns oerhört bra och stärkande att få pepping och stöd från alla håll och kanter - inte bara från familj och vänner IRL utan även från forumvännerna. kram2.gif
Castea
Ja, det är verkligen bra med denna tråd - att känna att jag inte är ensam om min situation.

I onsdags var jag på en intervju, som var jättetrevlig och gick bra tycker jag. Får besked nästa vecka. Nästa vecka ska jag på en annan intervju också. Skönt att det rör på sig framåt i alla fall. Även om man inte får jobben så är det bra och nyttig träning att få komma på intervjuer.
Netha
Betty... hur var första dagen på jobbet?

Visst var det idag du skulle börja?
aanderss
nu har jag sökt 3 jobb ett var ett gravvik de andra var på 50% respektive 75-80%
Betty
CITAT (Netha @ 15-10-2007, 21:05) *
Betty... hur var första dagen på jobbet?

Visst var det idag du skulle börja?

Nervöst, svettigt, jobbigt, kul, trevligt, intressant - ja det var mig en ovanligt händelserik dag - efter alla lugna och stillsamma hemmadar de senaste åren. yes.gif
Jättetrött när jag kom hem men hade ändå svårt att somna till natten - sååå mycket tankar som for omkring i huvudet!
Idag har det känts bättre/lugnare (fast jag vaknade tre timmar innan väckarklockan ringde och kunde inte somna om...)

CITAT (aanderss @ 16-10-2007, 17:17) *
nu har jag sökt 3 jobb ett var ett gravvik de andra var på 50% respektive 75-80%

Jag håller tummen Anders! smile.gif
aanderss
Jag håller tummen Anders! smile.gif
[/quote]

man tackar!!!!

vad är de för jobb du har börjat på
Biggan_
CITAT (Betty @ 16-10-2007, 18:43) *
Nervöst, svettigt, jobbigt, kul, trevligt, intressant - ja det var mig en ovanligt händelserik dag - efter alla lugna och stillsamma hemmadar de senaste åren. yes.gif
Jättetrött när jag kom hem men hade ändå svårt att somna till natten - sååå mycket tankar som for omkring i huvudet!
Idag har det känts bättre/lugnare (fast jag vaknade tre timmar innan väckarklockan ringde och kunde inte somna om...)

Jag började nästan bli orolig Betty, trodde dom schasat ut dej helt! smiley_small_hug.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 16-10-2007, 19:48) *
Jag började nästan bli orolig Betty, trodde dom schasat ut dej helt! smiley_small_hug.gif

Ingen fara, de försöker verkligen anpassa mina uppgifter så att jag inte ska stressa för mycket eller slita mer än vad som är nödvändigt, minimera tunga lyft så gott det går o.s.v.
Tack för omtanken! kompiskram.gif

CITAT (aanderss @ 16-10-2007, 18:54) *
vad är de för jobb du har börjat på

Inte jobb direkt - praktik ett par månader, för att se om jag orkar... om det går bra så blir jag anställd efter praktiktidens slut - på en restaurang.
Pjater
Får väl skriva här med, fick jobb på trycksaksproduktion förra veckan biggrin.gif
Rapchic
har fått börja på kuta nu, det är bra för man lär sig bla skriva en arbetsansökan m.m
vilket jag inte är så bra på + jag får göra nått på dagarna så jag inte känner mig som en zombie hela tiden
+ att jag får nu minst 3000 per månad med start från nästa månad (vilket betyder att den här månaden får jag 200 kr sad.gif )
Castea
Vad modig du är som vågar pröva dina arbetslivsvingar igen, Betty! Jag hoppas att det kommer att kännas bra för dig framöver.

Aanderss, fortsatt lycka till i ditt jobbsökande!

Pjater - GRATTIS! Vad kul!

Jag var på en intervju förra veckan. Ett jobb som aktivitetsansvarig på en daglig träffpunkt för äldre människor. Har ännu inte hört hur det gick.

Idag ska jag på en till intervju. Administrativt arbete inom kyrkan. Tyvärr vaknade jag idag med röda ögon och halsont, men vi får hoppas att det inte inverkar alltför mycket på intervjun.
humla
Hej på er igen smile.gif
Nu har jag praktiserat på arbetsförmedlingen i snart 2 månader. Och jag måste säga att det är ett mkt tufft jobb handläggarna har.

Å ena sidan ska man vara den här motiverande, coachande kraften, och å andra sidan en kontrollerande myndighetsperson. Det är en svår balans, och vissa halkar över på den ena eller andra sidan. Att antingen blir det nästan lite "slappt", och personer som egentligen borde stängas av från sitt aktivitetsstöd eller a-kassa (pga att personen inte följer reglerna) ändå får "gå kvar". Eller saknar de den motiverande kraften, och det blir som ett besök på vilken myndighet som helst...

Det jag ofta upplever är att de arbetssökande ser handläggaren som orsak till alla sina problem, trots att problemet mkt oftare ligger i antingen reglerna eller personens egna förutsättningar/uppträdande/föreställningar. För det är ju klart mycket lättare att skylla sina problem på en konkret person... eller?

Och sedan är det detta med den ekonomiska biten... Vissa perioder har af pengar att använda till ex. praktikplatser, men sedan en period kan pengarna vara slut, och då får man inte ta några sådana beslut. Den hjälp man får genom arbetsförmedlingen är egentligen ingen "rättighet" man har, utan en "service" (om man sedan upplever det som service är ju en annan sak).

Nåja - jag tycker fortfarande att det är mkt intressant att möta både arbetssökande och handläggare, man tar med sig något från varje möte.

Mitt intryck hittills är att arbetsförmedlingen skulle kunna fungera mycket bättre - men den är inte förjänt av alla fördomar som den är omgärdad av... I princip alla de handläggare jag fått vara med upplever jag har haft ett mycket bra bemötande mot sina arbetssökande. Hur reglerna sedan bestäms uppifrån kan man inte som enskild handläggare göra så mycket åt...

Hälsningar
Elin
aanderss
CITAT (humla @ 18-10-2007, 09:59) *
Hej på er igen smile.gif
Nu har jag praktiserat på arbetsförmedlingen i snart 2 månader. Och jag måste säga att det är ett mkt tufft jobb handläggarna har.

Å ena sidan ska man vara den här motiverande, coachande kraften, och å andra sidan en kontrollerande myndighetsperson. Det är en svår balans, och vissa halkar över på den ena eller andra sidan. Att antingen blir det nästan lite "slappt", och personer som egentligen borde stängas av från sitt aktivitetsstöd eller a-kassa (pga att personen inte följer reglerna) ändå får "gå kvar". Eller saknar de den motiverande kraften, och det blir som ett besök på vilken myndighet som helst...

Det jag ofta upplever är att de arbetssökande ser handläggaren som orsak till alla sina problem, trots att problemet mkt oftare ligger i antingen reglerna eller personens egna förutsättningar/uppträdande/föreställningar. För det är ju klart mycket lättare att skylla sina problem på en konkret person... eller?

Och sedan är det detta med den ekonomiska biten... Vissa perioder har af pengar att använda till ex. praktikplatser, men sedan en period kan pengarna vara slut, och då får man inte ta några sådana beslut. Den hjälp man får genom arbetsförmedlingen är egentligen ingen "rättighet" man har, utan en "service" (om man sedan upplever det som service är ju en annan sak).

Nåja - jag tycker fortfarande att det är mkt intressant att möta både arbetssökande och handläggare, man tar med sig något från varje möte.

Mitt intryck hittills är att arbetsförmedlingen skulle kunna fungera mycket bättre - men den är inte förjänt av alla fördomar som den är omgärdad av... I princip alla de handläggare jag fått vara med upplever jag har haft ett mycket bra bemötande mot sina arbetssökande. Hur reglerna sedan bestäms uppifrån kan man inte som enskild handläggare göra så mycket åt...

Hälsningar
Elin

mm de är säkert enn tufft jobb att vara arbetsförmedlare
Castea
Nu är det spännande, vill jag lova. Har blivit erbjuden en tillsvidareanställning, men ligger i löneförhandling. Får nog besked i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon