Full version: Vi arbetslösa
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
aanderss
CITAT (Castea @ 18-10-2007, 18:55) *
Nu är det spännande, vill jag lova. Har blivit erbjuden en tillsvidareanställning, men ligger i löneförhandling. Får nog besked i morgon.

men vad kul

grattis
Castea
Tack! smile.gif
Magdis
Grattis Castea! Underbara nyheter ju! blomma.gif
Betty
Nu är det spännande, vill jag lova. Har blivit erbjuden en tillsvidareanställning, men ligger i löneförhandling. Får nog besked i morgon.

Grattis! smile.gif
Håller tummarna angående löneförhandlingen. tummenupp.gif
Netha
Kul att höra att det går bra för dig Betty... och så önskar jag så klart också övriga lycka till
på nya jobb/praktikplatser. smile.gif
Krolliljan

Grattis blomma.gif
aanderss
CITAT (Krolliljan @ 20-10-2007, 07:26) *
Grattis blomma.gif

hur går de på jobbet
Castea
Strandade förhandlingar. Drog mig ur. Blev erbjuden en skitlön som jag inte skulle kunnat överleva på, speciellt med tanke på att pendlingskostnader skulle tillkomma.

Ursäkta dröjsmålet med svaret, men har varit låg och ledsen. sad.gif
Får ta nya tag nu...
aanderss
CITAT (Castea @ 25-10-2007, 05:57) *
Strandade förhandlingar. Drog mig ur. Blev erbjuden en skitlön som jag inte skulle kunnat överleva på, speciellt med tanke på att pendlingskostnader skulle tillkomma.

Ursäkta dröjsmålet med svaret, men har varit låg och ledsen. sad.gif
Får ta nya tag nu...

men nä de var inte kul att höra
aanderss
vad tänker arbetsgivare. jag sökte ett jobb en gång som personligassistent i helsingborg. koprativet man var anstält hos låg i kristianstad. Intervijun skulle vara i kristianstad. Är inte de märkligt att behöva åka över 10 mil för en interviju när jobbet ligger mycket närmare hemmet
Betty
Går arbetslös hemma igen efter 1½ veckas praktik... Stortrivdes med arbetskamraterna men jobbet var för tungt och stressigt, kroppen sa ifrån. -cry-.gif Av smärtsam erfarenhet har jag lärt mig att lyssna och ta till mig varningssignalerna... skittrist är det... sad.gif

Nåja, jag kanske har nåt nytt och mindre fysiskt krävande på G snart...
Ska ta ett snack med min arbetsförmedlare om ett "insidertips" som jag har fått flirting.gif
aanderss
skall på en annstälnings interviju på onsdag
Biggan_
CITAT (Betty @ 25-10-2007, 14:42) *
Går arbetslös hemma igen efter 1½ veckas praktik... Stortrivdes med arbetskamraterna men jobbet var för tungt och stressigt, kroppen sa ifrån. -cry-.gif Av smärtsam erfarenhet har jag lärt mig att lyssna och ta till mig varningssignalerna... skittrist är det... sad.gif

Ska ta ett snack med min arbetsförmedlare om ett "insidertips" som jag har fått flirting.gif

Trist Betty! trostar.gif Men det går nog fler tåg!
Betty
CITAT (Biggan_ @ 25-10-2007, 23:08) *
Trist Betty! trostar.gif Men det går nog fler tåg!

Tack för trösten, ja det går säkert fler tåg - det tror och hoppas jag med. yes.gif
Netha
CITAT (Betty @ 25-10-2007, 14:42) *

Håller mina. wub.gif
Betty
CITAT (Netha @ 25-10-2007, 23:14) *
Håller mina. wub.gif

Tack kram2.gif !
|Birgitta|
*raderat*
Betty
CITAT (|Birgitta| @ 25-10-2007, 23:27) *
Trist att det slutade så här, men bra att du lyssnar på varningssignalerna. tummenupp.gif Hoppas 'insidertipset' ger utdelning! yes.gif

Tack för stödet Birgitta, ja jag var tvungen att vara mer lyhörd den här gången, varken vill eller orkar krascha igen.
Mm, ska kolla upp det där tipset i morgon.

Hoppas ni förstår allihop hur jättemycket er support betyder för mig! wub.gif
gammelnalle
CITAT (aanderss @ 25-10-2007, 16:31) *
skall på en annstälnings interviju på onsdag

hur gick det aanderss?

fick själv häromdagen tillbaka ett svar på en LÄRARTJÄNST sm jag sökt:

"Härmed meddelas att tjänsten som lokalvårdare tillsatts med annan sökande"

VA??? jag har ju inte sökt någon sån tjänst....

Gråta eller skratta??
b
aanderss
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2007, 12:24) *
hur gick det aanderss?

fick själv häromdagen tillbaka ett svar på en LÄRARTJÄNST sm jag sökt:

"Härmed meddelas att tjänsten som lokalvårdare tillsatts med annan sökande"

VA??? jag har ju inte sökt någon sån tjänst....

Gråta eller skratta??
b

de var ett jobb som personligassistent. jag var på interviju på företaget och sedan skulle de skicka handlingarna vidare till brukaren och är han intreserad så skulle han sjölv höra av sig.
ännu har jag inte hört något

va vet inte de vilke tjänst du sökt. i våras sökte jag ett jobb på en mack o jag fick inget svar men i går ett halvår senare kom svaret att jag inte fick jobbet
Ophelia
Inom kriminalvården finns det arbete för er som söker något. Det finns både fasta tjänster och vikariat inom både anstalt, häkte och frivård.
aanderss
CITAT (Ophelia @ 08-11-2007, 13:12) *
Inom kriminalvården finns det arbete för er som söker något. Det finns både fasta tjänster och vikariat inom både anstalt, häkte och frivård.

tack men jag har nog inte den kompitensen de kräver
gammelnalle
CITAT (aanderss @ 08-11-2007, 13:20) *

Att man skall ha erfarenhet , dvs straffad ??? rotfl.gif

b

Ophelia
CITAT (aanderss @ 08-11-2007, 13:20) *

Kanske inte om du nu har kollat upp det. Men det kanske är andra än du som är intresserade och har kompetens för arbetet.
aanderss
oja de är de säkert .
jag kollade jobben lite men man skulle ha högskolekompitens
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 08-11-2007, 20:16) *
oja de är de säkert .

Vad skulle du vilja jobba med?
Ophelia
oja de är de säkert .

Faktiskt inte alls nödvändigt om man ska arbeta som kriminalvårdare på anstalt och häkte. Möjligtvis önskvärt men många har inte alls någon högskoleutbildning. Förresten får man gå kurser via kriminalvården och även läsa ett X antal poäng (tror det är 10 poäng i en specialdesignad kurs med innehåll från psykologi/psykiatri/kriminologi) som man får tillgodoräkna sig vid eventuella fortsatta studier.
aanderss
jag sökte ett jobb för ett tag sedan o fick svar i dag att de inte behöver tillsätta tjänsten. Lite märkligt tycker jag
gammelnalle
När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked.....

Eller ketchup-effekten??

4 jobb att söka samma vecka (nåja ett var en intervjuv)

På de 4 jobben blev jag erbjuden 5 jobb......

Ja jag är dålig i matematik....men det stämmer ändå... coolgleam.gif

Och väntar besked på ett ytterligare....

Yippie!!!

Gott Nytt Jobbsökar År till er alla !!!

b
Miamamma
Har du ingen flaska ketchup över åt mej för just nu är det dåligt med jobb för min del.

Lycka till med jobben!
Aqvakul
Enligt Fredrik och hans kompisar så finns det gott om jobb. Det är bara att sätta igång och jobba! Dessutom lär det löna sg nu också.
whist.gif
Kathy
CITAT (aanderss @ 25-10-2007, 11:13) *
vad tänker arbetsgivare. jag sökte ett jobb en gång som personligassistent i helsingborg. koprativet man var anstält hos låg i kristianstad. Intervijun skulle vara i kristianstad. Är inte de märkligt att behöva åka över 10 mil för en interviju när jobbet ligger mycket närmare hemmet

Där kan man ju tycka att arbetsgivaren kunde vara smidig och själv åka till arbetsplatsen och hålla intervjun där istället. Sen beror det ju på om tjänsten var som personlig assistent i hemmet, då blir det knepigt.
aanderss
sökte nyss mitt 5e jobb i år.4 innom vården o 1 som gräsklippare under säsongen i år.
Farmor
Vi gnäller så mycket på arbetsförmedling och a-kassor, så nu ska jag tala om något i mitt tycke mycket positivt.

Jag blir 62 år nästa födelsedag, så ni förstår att arbetsmarknaden inte står med öppna armar och väntar på mig. Under dom 600 dagar jag har haft a-kassa har inte en endaste arbetsgivare kallat mig till intervju, men jag har i alla fall mestadels fått trevliga svar på mina ansökningar.

Nu är dagarna slut och jag förväntade mig att hamna i arbetsgarantin eller vad det heter, men så blir det inte, utan jag har fått 300 a-kassedagar till, utan att jag jobbat en endaste timme. Anledningen till att jag fått nya dagar är att jag drabbades av bröstcancer och var sjukskriven en längre tid och det räknades som att jag jobbade. Inte för att jag är direkt glad över min cancer, men något positivt kom det ut av den i alla fall.

Nu kan jag fortsätta söka jobb och slipper gå på konstiga kurser eller hamna på något jobb som jag inte orkar med. Hur glad som helst är jag för det förnuft som finns på min a-kassa. tummenupp.gif
Aqvakul
Vad bra att det ibland också finns lite rim och reson i systemet. tummenupp.gif
Sköt om dig!
kompiskram.gif
gammelnalle
CITAT (gammelnalle @ 29-12-2007, 20:18) *
När det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked.....

Eller ketchup-effekten??
4 jobb att söka samma vecka (nåja ett var en intervjuv)

På de 4 jobben blev jag erbjuden 5 jobb......

Ja jag är dålig i matematik....men det stämmer ändå... coolgleam.gif

Och väntar besked på ett ytterligare....
Yippie!!!

Gott Nytt Jobbsökar År till er alla !!!
b

och mer blev det...
samma dag som jag började mitt nya jobb ringde de från ett annat jobb. som jag VILL ha...men iom jag började på nya jobbet vill jag inte bryta upp innan jag vet hur det nya jobbet är. Och än så länge (2 veckor) trivs jag förträffligt...

och i går ringde man och undrade om jag intresserad av ett annat jobb.........

Hoppas ni andra arbetssökande skall ha lika tur som mig....

b
Miamamma
Är det ingen i Östergötland som behöver hjälp i sitt bageri eller i caféet?
krellus
Jättekul att fler och fler får jobb. Man tror ju knappt att det är sant när man ser i vilken takt arbetslösheten sjunker.
Igår såg jag att det blivit en enorm skillnad även för invandrare. Astronomisk skillnad mot för 2 år sedan. Någon som klagar?
Gita
oja de är de säkert .

Visst kan man med lite urskillning söka jobb som man enligt annonserna saknar kompetens för.
Mitt nuvarande arbete hade jag egentligen inte rätt kompetens för, men min kompetens på andra områden vägde mer än väl upp detta.
Ofta går det lite slentrian i platsannonserna.
Gita
Transparent
Jag har jobbat som IT-tekniker direkt efter gymnasiet, sedan dess har jag jobbat som Trädgårdsarbetare i 3 säsonger. Har hoppat in som lokalvårdare och nu hoppar jag in ibland som växtservicetekniker i hopp om att få jobb där. Man kan ju inte låta bli att klättra på väggarna varje dag i väntan på att man skall få jobb :C
aanderss
vad tycker ni om www.ams.se
de har gjort om sidan
coelogyne
CITAT (aanderss @ 24-02-2008, 16:51) *
vad tycker ni om www.ams.se
de har gjort om sidan

Anskrämlig, ännu svårare att hitta.
Men det som stör mig..... är att de ännu en gång har glömt att floristyrket är ett hantverksyrke.
Däremot kan jag ju inte tycka att Screentryckare är det.....
Suck!
aanderss
mm o jag kan inte hitta senast inkommna
gammelnalle
Då får man vara glad att man (jag) för närvarande inte behöver utnyttja deras tjänster....
coolgleam.gif

Men ni som behöver:; GE INTE UPP

b
TEZZ
Jag håller med, till viss del, att A-kassan har orimliga krav på oss arbetslösa. Men jag kan ju inte låta bli att se att arbetslösheten har gått ner. Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns.
Jag hade själv ett företag som jag drev i tjugo år. De sista åren utan någon större vinst. Jag avvecklade företaget och anmälde mig som arbetssökanden. Eftersom jag är närmare 60 år förstod jag att det skulle bli hopplöst att få jobb. Antingen fick jag gå på A-kassan eller så fick jag ta vilket jobb som helst. Jag valde det senare. Nu är jag anställd på 75 % som städerska. Lågavlönat men bättre än arbetslöshet. A-kassan tvingar mig att söka heltidsjobb i hela Sverige så nu söker jag alla jobb som tänkas kan i hela Sverige men det är ju ingen arbetsgivare som är så korkad att han anställer mig till ett jobb i Norrland. Jag bor i Skåne. Det är ju bara ett spel för galleriet.
Jag tycker det är bra med lite press på folk. Det finns så många som utnyttjar systemet om det är för slappt.
aanderss
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 17:11) *
Jag håller med, till viss del, att A-kassan har orimliga krav på oss arbetslösa. Men jag kan ju inte låta bli att se att arbetslösheten har gått ner. Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns.
Jag hade själv ett företag som jag drev i tjugo år. De sista åren utan någon större vinst. Jag avvecklade företaget och anmälde mig som arbetssökanden. Eftersom jag är närmare 60 år förstod jag att det skulle bli hopplöst att få jobb. Antingen fick jag gå på A-kassan eller så fick jag ta vilket jobb som helst. Jag valde det senare. Nu är jag anställd på 75 % som städerska. Lågavlönat men bättre än arbetslöshet. A-kassan tvingar mig att söka heltidsjobb i hela Sverige så nu söker jag alla jobb som tänkas kan i hela Sverige men det är ju ingen arbetsgivare som är så korkad att han anställer mig till ett jobb i Norrland. Jag bor i Skåne. Det är ju bara ett spel för galleriet.
Jag tycker det är bra med lite press på folk. Det finns så många som utnyttjar systemet om det är för slappt.

håller med dig
rahmat2
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 17:11) *
.... Om en arbetslös får ut nästan lika mycket som man får ut på ett arbete så säger det sig själv att det i många fall inte sporrar att söka arbete. Men har man piskan på ryggen så kanske man är lite mer villig att ta arbeten som finns.
.....

Var i hela Sverige får ut en arbetslös lika mycket som på ett arbete? Nivån på ersättningen är 80% av det som han/hon tjänat med arbete. Varför tar du piskan till dessa människor som är uppsagda från sina arbeten?

Tror du verkligen att en arbetslös vill vara fortsatt arbetslös?
Om du talar om fusk som är undantag än regel,får du inte behandla alla efter det som är undantaget,alltså fusk.

Rahmat
TEZZ
Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen. Är jag arbetslös har jag ju inga kostnader med resor, inga kostnader för eventuella kläder osv. Dessutom kan jag ju som arbetslös ha tid att fixa maträtter som kan vara väldigt mycket billigare än de jag kanske måste köpa färdiga om jag är heltidsarbetare. Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. Det är väl därför moderaterna satt press på oss arbetslösa. Och det har ju haft effekt. I dagens läge är det inte så trevligt att vara arbetslös.
Jag kan ju bara gå till mig själv, hade jag fått ut 80% av min lön hur länge som helst tror jag inte att jag varit så motiverad att ta ett städjobb som jag är nu. Jag är 60 år och tycker att jag kan stå tillbaka på arbetsmarknaden för yngre människor som är så mycket mer beroende av ett arbete än jag. Men jag hörde av min arbetsgivare att det inte finns några ungdomar som vill ta städjobb......
mamamaggan
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 19:28) *
Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen. Är jag arbetslös har jag ju inga kostnader med resor, inga kostnader för eventuella kläder osv. Dessutom kan jag ju som arbetslös ha tid att fixa maträtter som kan vara väldigt mycket billigare än de jag kanske måste köpa färdiga om jag är heltidsarbetare. Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. Det är väl därför moderaterna satt press på oss arbetslösa. Och det har ju haft effekt. I dagens läge är det inte så trevligt att vara arbetslös.
Jag kan ju bara gå till mig själv, hade jag fått ut 80% av min lön hur länge som helst tror jag inte att jag varit så motiverad att ta ett städjobb som jag är nu. Jag är 60 år och tycker att jag kan stå tillbaka på arbetsmarknaden för yngre människor som är så mycket mer beroende av ett arbete än jag. Men jag hörde av min arbetsgivare att det inte finns några ungdomar som vill ta städjobb......

80% är och förblir 80 % . Om man ska följa reglerna så ska man inte ha tid att laga mat mm eftersom man ska söka jobb minst 40 timmar /vecka. Om man följer dem så kan man också ha kostnader för resor mm om man blir kallad till intervju hos någon arbetsgivare 10 - 100 mil bort.

Effekten du pratar om , vilken är den ?

Man kan inte få ut a-kassa hur länge som helst och har väl heller aldrig fått det ?

Det där med att unga inte vill ta ett städjobb tror jag är något som en del arbetsgivare svänger sig med . Man måste nog också fundera på vilka unga det är som i så fall inte vill ta ett städjobb. Vet ju inte med säkerhet men ett städjobb tillhör väl de jobb som har låg lön. Om man som ung t ex har skaffat sig en utbildning , med tillhörande studieskulder , kanske det kan bli svårt att klara sig på en sådan lön.

Systemet med återbetalning är i dag sådant att du ska betala en viss summa per år oavsett vilken inkomst du har. Vår ene son hade 2006 en inkomst efter skatt på drygt 50.000. Av dem ville CSN ha 10.000. När han kontaktade CSN så fick han veta att de bara skulle ha sina pengar och fick han inga pengar kvar att leva av så fick han väl gå till socialen.
rahmat2
CITAT (TEZZ @ 24-02-2008, 19:28) *
Jag tycker att 80% av lönen nästan är som att jämställa det med lönen....
...Tyvärr tror jag att det finns en del som föredrar att vara arbetslösa framför att arbeta. ...

Menar du att 80%=100% !!!!!???? Vilken tur att jag inte haft dig som min Mattelärare!
Under 2007 har många tvingats till socialen från A-kassorna,enligt officiella källor. Att du påstår det motsatsa är bara häpnadväckande.
Och sist och inte minst dyn syn på människor i helhet gör att du blir misstänksam mot människor och inte kan se VERKLIGHETEN.

Rahmat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon