|
Full version: Vi arbetslösa
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
TACK.
Rapchic
13-06-2007, 20:56
ja nu går jag inte i skolan längre och har inte fått nått sommarjobb antar jag är arbetslös nu
Tråkigt det här med arbetslöshet... verkligen! Själv har jag aldrig varit arbetslös... jag har sommarjobbat sedan jag var 13 och fick jobb två veckor innan jajg slutade skolan och på dom här 19 åren som gått sen dess har jag alltid lyckats gå från ett jobb till ett annat såvida jag nu inte har startat ett företag och sedan sålt det eller som nu jobbar vidare i företaget men äger det inte längre. Det sägs att vi har problem med arbetslösheten här i Sverige... på "mitt" företag har vi istället svårt att hitta personer som kan och vill arbeta... till tre tjänster har vi haft nio sökande på tre månader... och då jobbar vi med data/IT. Det går helt enkelt inte att anställa folk med rätt utbildning... dom flesta som söker har för övrigt ingen utbildning alls... Alla ni som är arbetslösa här på odla kanske skulle fundera på att starta eget i någon branch ni har som hobby... det måste ju vara bättre att arbeta åt sig själv och försöka åstakomma någonting och kanske misslyckas än att inte ens försöka.... eller? Även om man bara tjänar 100:- om dagen så är det i alla fall mer än ingenting... och det är aldrig för sent att ge upp...
krellus
14-06-2007, 07:08
Jobbar också i IT branchen och vi har anställt ganska många senaste året. Det har aldrig varit ett problem att hitta folk. Det HAR dock hänt att någon har sagt upp sig ganska fort för att personen i fråga helt enkelt inte trivs med det hårda, stressiga arbetsklimatet men dessa personer har varit få.
Angående utbildning så har jag tex ingen annan utbildning än ekonomisk på gymnasiet. Jag gick den långa vägen då jag jobbade i ett familjeföretag. Började på botten och kämpade mig uppåt. Usel lön och allt det där men det var ju ett jobb och då det är ett familjeföretag så är man helt klart motiverad!
Nu snackar vi 80-talets början och vi hade ingen som var med i facket och konstigt nog(på den tiden) så hade vi aldrig några konflikter. Vi jobbade alla för varandra och visste att ett litet företag bara överlever om alla drar åt samma håll! Det handlade ju om att företaget skulle går bra så att man samtidigt hade kvar ett jobb. Det var en underbara tid.
Nu för tiden verkar man skapa konflikter bara för konflikternas skull...
Företaget blev hur som helst uppköpt efter några år av en "jätte" och vi har bytt ägare ett stort antal gånger, men nu 20 år senare jobbar jag fortfarande kvar och är IT Chef och har fortfarande inte uppnått 40 års ålder.
Rapchic
14-06-2007, 08:14
CITAT (dahla @ 14-06-2007, 00:26)  Tråkigt det här med arbetslöshet... verkligen! Själv har jag aldrig varit arbetslös... jag har sommarjobbat sedan jag var 13 och fick jobb två veckor innan jajg slutade skolan och på dom här 19 åren som gått sen dess har jag alltid lyckats gå från ett jobb till ett annat såvida jag nu inte har startat ett företag och sedan sålt det eller som nu jobbar vidare i företaget men äger det inte längre. Det sägs att vi har problem med arbetslösheten här i Sverige... på "mitt" företag har vi istället svårt att hitta personer som kan och vill arbeta... till tre tjänster har vi haft nio sökande på tre månader... och då jobbar vi med data/IT. Det går helt enkelt inte att anställa folk med rätt utbildning... dom flesta som söker har för övrigt ingen utbildning alls... Alla ni som är arbetslösa här på odla kanske skulle fundera på att starta eget i någon branch ni har som hobby... det måste ju vara bättre att arbeta åt sig själv och försöka åstakomma någonting och kanske misslyckas än att inte ens försöka.... eller? Även om man bara tjänar 100:- om dagen så är det i alla fall mer än ingenting... och det är aldrig för sent att ge upp...  komiskt nog vill jag starta eget men jag vill ha lite jobberfarenheter först sen efter det finns det väl nån starta eget kurs tror jag syon sa
Pinglan
14-06-2007, 15:35
castea: Visst kan du be en privat person vara din referens, jag jobbade på ericsson i nynäshamn i 21 år, som du kanske vet så la dom ner hela verksamheten här och arbetslösa blev vi 463 st i lilla nynäshamn. Men vi hade den fördelen att ericsson gjorde så att vi fick gå ett trygghetspaket våran uppsägningstid ut, där fick vi lära oss att göra CV, lära oss att söka jobb, gå på intervjuer (träna då alltså) etc: och där fick jag veta att man visst kan ta privat personer som sina referenser. Lycka till, vill bara säga att jag gick arbetslös ett år, efter det året höll jag på att bli tokig, så en granne till mig sa att sök på hemtjänsten där behöver dom folk, sagt och gjort jag sökte jobbet ena dan och fick det den andra, bara som vikarie då förstås men herre gud vad jag får jobba, jag stortrivs med detta jobb, så idag är jag glad att ericsson lades ner för nu fick jag tillfälle att prova nåt annat.har man ett fast jobb så säger man ju inte upp sig för ekonomins skull, så det här blev bara nåt possitivt för mig.
Ska börja på nytt jobb imorgon!! Jobbade på Hemglass innan, men sa upp mig pga arbetstiderna. Bara kvällar blev lite jobbigt för dottern och sambon. Annars kan jag bara rekommendera jobb hos dem, riktigt roligt och väldigt bra arbetsgivare!! I vilket fall som helst så jobbade jag extra hos dem lite när jag kände för det, men arbetslös resten av tiden. Någon hjälp från Arbetsförmedlingen kan jag inte påstå att jag fått. MEN, jag fick mitt nya jobb via mitt CV som jag lagt upp på ams.se. Blev uppringd av en trevlig tjej och nu två veckor senare har jag ett jobb hos dem Det läskiga med att vara arbetslös är att iaf jag tappar orken. Jag orkade knappt sätta mig och söka jobb, så det gällde verkligen att ta sig i kragen. Och sen att skicka iväg ansökan efter ansökan och inte ens få ett svar... Sen måste man väl också vara beredd att söka alla slags jobb. Men att behöva söka jobb på andra änden av Sverige än där man bor är ju bara befängt och väldigt kränkande!
Rapchic
15-06-2007, 07:50
vra ju på arbetsförmedlingen igår trodde man var tvungen att skriva in sig som arbetssökande eller nått men inte det enda hon sa till mig var att jag skulle skriva min cv på deras hemsida men inte går det heller jag har nyss gått ut och har inte fullt poäng och söker då på yrken utan krav på arbetsutbildning men inte kan man det för man måste ändå ha kompetens så jag kan inte ens ha min cv på deras sida jag har ju ingen aning om hur man söker jobb är helt grön kan inte jag ta hennes jobb hon verkade ändå inte göra nått  har fixat det där med cv'n nu iallafall
Rapchic
15-06-2007, 15:41
det gick snabbt nu har jag sommarjobb iallafall jag fick jobb direkt jag gick in på kontoret snacka om jag blev paff
Wow, du fick jobb direkt på Arbetsförmedlingskontoret?  Säg inte att det blev som strutbagare i en glassfabrik?  (Apropå den fina låten med Blå Tåget/(Gunder Hägg) ) Grattis hur som helst
CITAT (Pinglan @ 14-06-2007, 16:35)  castea: Visst kan du be en privat person vara din referens, jag jobbade på ericsson i nynäshamn i 21 år, som du kanske vet så la dom ner hela verksamheten här och arbetslösa blev vi 463 st i lilla nynäshamn. Men vi hade den fördelen att ericsson gjorde så att vi fick gå ett trygghetspaket våran uppsägningstid ut, där fick vi lära oss att göra CV, lära oss att söka jobb, gå på intervjuer (träna då alltså) etc: och där fick jag veta att man visst kan ta privat personer som sina referenser. Lycka till, vill bara säga att jag gick arbetslös ett år, efter det året höll jag på att bli tokig, så en granne till mig sa att sök på hemtjänsten där behöver dom folk, sagt och gjort jag sökte jobbet ena dan och fick det den andra, bara som vikarie då förstås men herre gud vad jag får jobba, jag stortrivs med detta jobb, så idag är jag glad att ericsson lades ner för nu fick jag tillfälle att prova nåt annat.har man ett fast jobb så säger man ju inte upp sig för ekonomins skull, så det här blev bara nåt possitivt för mig. Tack för det du skrivit! Nu har jag varit på flera anställningsintervjuer senaste tiden, och de har frågat efter referenser. Det är ju jättesvårt när man som jag gått arbetslös i två år. Senaste chefen som referens blir ju alltså en två år gammal referens, och jag har förändrats så mycket sedan dess (till det bättre, faktiskt, så den chefens referenser skulle nog inte bli så bra.) Så bra att man alltså kan fråga en privatperson om denne kan vara referensperson istället! Jag vet nog vem jag kan fråga - någon som varit min "arbetsgivare" beträffande mycket ideellt arbete som jag jobbat med under arbetslösheten för att inte bli galen av den sociala isoleringen. Vad kul att du funnit ett nytt arbete, och att du trivs med ditt nya yrke! Jag har nyligen också börjat jobba som vikarie, inte inom hemtjänsten men inom annat vårdområde. Tämligen nytt yrke för mig också, men inte så dumt alls! Gott är det att vara behövd - det gör en rakryggad, det!
gammelnalle
15-06-2007, 19:46
Bidde "arbetslös" förra veckan när skolan hade avslutning...
MEN jag har positiva erfarenheter av AF... Vänligt bemötande och en del roliga ideér... att de sen har vår moderata regering att arbeta efter är ju inte deras fel.. Efter 2 juli lär man inte kunna neka att flytta OM ett lämpligt jobb dyker upp...
MEN som hon sa på AF: "Du måste kanske vänta på att sälja ditt hus..och det kan ju ta ett tag... och arbetsgivaren vill ha dig direkt....." Jag tyckte att det lät som om DE (AF) inte gör vilka tokbeslut som helst...
Själv är jag inte orolig att inte få jobb... frågan är bara om jag kan få ett lika stimulerande jobb som jag haft de senaste 2 åren ?? (Bättre lön lär det kunna bli iaf)
b
Rapchic
15-06-2007, 21:59
CITAT (Pirum @ 15-06-2007, 18:24)  Wow, du fick jobb direkt på Arbetsförmedlingskontoret?  Säg inte att det blev som strutbagare i en glassfabrik?  (Apropå den fina låten med Blå Tåget/(Gunder Hägg) ) Grattis hur som helst  jag ? nä jag hittade jobb utan arbetsförmedlingen av dom fick jag inge hjälp mådde bara dåligt av dom
CITAT (herkules @ 23-03-2007, 11:55)  klart som korvspad att det ska ordnas jobb där man bor, Lite nyfiken, vem skall "ordna jobben" menar du? Arbetsförmedlingen kan väl inte ordna jobb, de kan bara förmedla de jobb som finns. Gita
Jag har hört att arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorins kurser i att skriva CV lär vara mycket effektiva!
Märkligt nog börjar det röra på sig äntligen efter två års arbetslöshet. Var på två intervjuer förra veckan, och ska på ytterligare två intervjuer nästa vecka. Förhoppningsvis slipper jag kliva in i Jobb/Utvecklingsgarantin framöver med en sänkt inkomst på netto 1500 kr. Var på AF igår - de har inte fått några klara direktiv alls om hur de ska jobba med Jobb/Utvecklingsgarantin. Ändå träder åtgärdspaketet in 070702.  Tycker det luktar storstrul, jag.
Rapchic
10-08-2007, 12:05
å nu är jag arbetslös igen
aanderss
10-08-2007, 13:42
CITAT (Rapchic @ 10-08-2007, 13:05)  å nu är jag arbetslös igen de är ju inte kul
*Molly*
10-08-2007, 14:10
Jag är också arbetslös sen en tid pga omorganisationer..känns rätt tufft som 50+ssare
aanderss
10-08-2007, 14:13
CITAT (Molly @ 10-08-2007, 15:10)  Jag är också arbetslös sen en tid pga omorganisationer..känns rätt tufft som 50+ssare kan förstå de men ge inte upp
*Molly*
10-08-2007, 14:17
CITAT (aanderss @ 10-08-2007, 15:13)  kan förstå de men ge inte upp Tack ska försöka att hålla modet uppe ...
Eva-Helene
10-08-2007, 14:18
CITAT (aanderss @ 10-08-2007, 15:13)  kan förstå de men ge inte upp nej ge inte upp! Min syster fick fast jobb efter att ha utbildat sig inom en för henne ny bransch, hon var då 52 år och hade vikarierat på olika ställen i ca 1 år.
*Molly*
10-08-2007, 14:25
CITAT (Eva-Helene @ 10-08-2007, 15:18)  nej ge inte upp! Min syster fick fast jobb efter att ha utbildat sig inom en för henne ny bransch, hon var då 52 år och hade vikarierat på olika ställen i ca 1 år. Å så skönt att få lite peppning....de flesta säger bekymrat: du får det inte så lätt nu... i din ålder. Jo tack, det vet jag ju redan! Ingen har uppmuntrat mig innan ..TACK..aanderss och Eva Helene
Huggorm
10-08-2007, 14:41
Är man seriöst intresserad av att jobba och kan tänka sig att veckopendla, så skriker dom efter nästan alla yrkesgrupper i Norge. Läste i VG för ett par veckor sedan, att det är en brist på ca 800 taxichufförer bara i osloområdet. Ett annat exempel är att bensinstationer fått sluta ha nattöppet eftersom det är helt omöjligt att få tag på personal. Och inom byggsektorn är det kris, de större projekten får ställa sig på tur efter varandra eftersom det inte finns folk till allting samtidigt. Och det trotts att polen och baltikum är töm på arbetskraft. Även vården behöver folk, för att inte prata om städfirmor/transportfirmor/kassajobb etc.
Lönen är betydligt bättre än i Sverige, så trots att man måste skaffa ett extra boende så går det lätt ihop. Men som sagt, det kräver ju att man är lite flexibel och anpassningsbar. Det går också ofta bra att intensivjobba längre perioder, och sedan vara ledig en tid, för de som har långt att åka. Det är sådan brist på arbetskraft där att man har goda förhandlingsmöjligheter, det är en helt annan sak än Sveriges glesbygd där man får slåss om dom enda jobb som finns, nämligens kommunens.
aanderss
10-08-2007, 14:44
att ta taxikort är jätte svårt numera endast 20 % klarar uppkörningen
Ja, kämpa på nu alla arbetslösa. Jag är timvikarie som personlig assistent åt flera personer denna sommar, men inte heltid så jag har fått fylla på med a-kassa och nu gick jag över till aktivitetsstöd (Jobb/Utvecklingsgarantin) istället under mina arbetslösa dagar för a-kasse-dagarna är slut. Men nästa vecka ska jag på anställningsintervju för ett drömjobb inom handläggare/utredare-branschen hos en intresserad arbetsgivare, så jag hoppas att jag får det jobbet. Får börja pendla till annan ort då, men till att börja med kan man ju som inskriven på AF få pendlingsbidrag upp till ett år.
CITAT (Floppy @ 22-03-2007, 20:46)  Problemet är ju att endel/enhel del av de ändring borgarna gör nu är sådant som inte helt okomplicerad går att göra om/ändra tbx. Men visst ett riktigt arbetar parti hade tvångs förstatligt företagen igen, istället för att mesa eller smörja sitt eget krås. CITAT (Huggorm @ 10-08-2007, 15:41)  Är man seriöst intresserad av att jobba och kan tänka sig att veckopendla, så skriker dom efter nästan alla yrkesgrupper i Norge. Läste i VG för ett par veckor sedan, att det är en brist på ca 800 taxichufförer bara i osloområdet. Ett annat exempel är att bensinstationer fått sluta ha nattöppet eftersom det är helt omöjligt att få tag på personal. Och inom byggsektorn är det kris, de större projekten får ställa sig på tur efter varandra eftersom det inte finns folk till allting samtidigt. Och det trotts att polen och baltikum är töm på arbetskraft. Även vården behöver folk, för att inte prata om städfirmor/transportfirmor/kassajobb etc.
Lönen är betydligt bättre än i Sverige, så trots att man måste skaffa ett extra boende så går det lätt ihop. Men som sagt, det kräver ju att man är lite flexibel och anpassningsbar. Det går också ofta bra att intensivjobba längre perioder, och sedan vara ledig en tid, för de som har långt att åka. Det är sådan brist på arbetskraft där att man har goda förhandlingsmöjligheter, det är en helt annan sak än Sveriges glesbygd där man får slåss om dom enda jobb som finns, nämligens kommunens. Tydligen kan man som it-nisse bli erbjuden en ersättning uppemot halvmiljon för att ta arbete där
vindspel
11-08-2007, 10:57
CITAT (aanderss @ 10-08-2007, 15:44)  att ta taxikort är jätte svårt numera endast 20 % klarar uppkörningen Upp med hakan  Du peppar andra men du behöver lite själv. En kompis man tog taxikort förra sommaren och det gick utmärkt. Han kör som en buse, tycker jag. Lägg på din charm och ta kortet. Är man inte självsäker så får man spela det ibland för att lyckas. Jag tror på dig
Rapchic
14-08-2007, 16:21
vikkar iallafall nu i fyra dagar men hur det blir efter det vet jag inte + så är jag jätteglad för att min lönecheck har jag fått idag sen sommarjobbet å jag kanske till och med kan lägga undan pengar för två månader framåt bara ett litet tips för ni andra arbetslösa testa att söka jobb inom vården där finns det alltid ett eller ett annat jobb.....(om inte annat finns ju bemmanings enheten) jag har inte utbildning men ändå så jobbar jag där (man kan ju skaffa erfarenhet genom sommarjobb)
Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.
Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.
Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.
Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.
/Elin
Inom Växjö kommun finns något som kallas "Vikarie-banker" inom barnomsorgen/äldrevården och dagcenter verksamhet. Ett tips för er som gillar att arbeta inom dessa områden, själv har jag fått rätt mycket jobb genom dessa.
Då jobbade jag oftast som Ekonomi/service-biträde, dvs matlagning och städ.
Lemonne
22-08-2007, 09:31
För 3 år sedan blev jag arbetslös. Jag ryckte på axlarna till en början, tänkte, jag är ju ung, jag får nog jobb... Jag är ju delägare i ett företag som bara får in pengar under sommarsäsong, vilket innebär att det inte kan ha två heltidsanställningar. Efter ett halvår som arbetslös insåg jag ju att min arbetssituation inte verkade förändras. Vände mig då till arbetsförmedlingens handledare som var inriktad på utbildningar, eftersom jag kommer från en akademikerfamilj har jag fått itutat i mig sedan barnsben att man måste ha högskoleutbildning. Kan ni gissa vad?? Jag fick inge hjälp alls av denna "kunniga". Hon kunde inte ge mig någon vägledning överhuvudtaget. Hon kunde inte nämna en enda utbildning, fast jag sa att jag var beredd att flytta precis var som helst i hela Sverige. Hon var dryg och otrevlig, och hade satt sig själv på höga hästar och såg mig, den arbetslöse, trots goda ambitioner som värdelöst slödder. Så jag vände mig till komvux. Hittade en studievägledare som hjälpte mig, så nu är jag på väg! 4 år kvar av min 5-åriga utbildning visserligen - men jag är på väg någonstans. Bara det är en helt underbar känsla, att veta vad man vill! Och nu är det ingen som trampar på mig längre Till alla er som får tampas med paragraffryttare och översittare på arbetsförmedlingen; det är inte dem som kan förändra din arbetssitution. Bara du själv. Vänd dig någonannanstans, det finns flera därute som kan och vill hjälpa dig! Lycka till!
Svar till Humla:
Jag har blivit väl bemött på AF hittills. Jag har varit arbetslös i två år nu, sökt 95 jobb, och visst är jag förtvivlad över min situation men finns det inga jobb så finns det inga jobb och det kan jag inte beskylla AF för. Allt hänger på en själv - det är jag som ska göra jobbet att söka jobb. Och jag gör allt jag kan, och får påhejningar från AF att jag gör precis vad som förväntas av mig. De kan ju inte "ge bort" några jobb, utan det är jag som måste vara aktiv och söka jobben. De som inte förstår detta kan möjligtvis vara i behov av AF:s stöttning och pushning. Annars funderar jag på AF:s roll numera, när de flesta i yrkesför ålder har tillgång till Internet och själva kan leta jobb på deras hemsida och andra hemsidor med platsannonser.
Rapchic
22-08-2007, 09:58
men jag tycker fortfarande att jag borde få skriva in mig  ok måste erkänna att jag inte har gått dit och försökt skriva in mig igen (kanska man får tur och träffar en annan) men jag mår för psykiskt dålit för att bli förnedrad än
aanderss
22-08-2007, 10:01
konstigt nog räknas jag som deltidsarbetslös fast jag bara jobbar 8 timmar i veckan. lite märkligt
 Fick inte jobbet jag var på intervju på förra veckan. De valde en annan med annan utbildningsbakgrund. Blytungt känns det nu. 95 sökta jobb på 2 år. 95 "nej" på två år. Förra veckan fick jag reda på att ett annat jobb jag sökt hade 1160 sökande på 3 tjänster. Hur ska man kunna synas då?
aanderss
10-09-2007, 12:04
tur att man inte heter något konstigt namn Arbetssökande med utländska namn diskrimineras på jobbsajt http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1588358
I helgen sökte jag mitt 100:e jobb.
aanderss
10-09-2007, 15:21
CITAT (Castea @ 10-09-2007, 16:19)  I helgen sökte jag mitt 100:e jobb.  jag har sökt mera ca 300 tror jag
Illa vilket som. Vilket jobb jag fann nu då! Jisses...
aanderss
10-09-2007, 15:44
CITAT (Castea @ 10-09-2007, 16:35)  Illa vilket som. Vilket jobb jag fann nu då! Jisses...
aanderss
18-09-2007, 22:20
hittar inga att söka
Piccante
18-09-2007, 22:33
CITAT (humla @ 15-08-2007, 09:24)  Har läst igenom det mesta i tråden, den fångade mitt intresse p.g.a. min kommande sysselsättning i höst.
Som jag förstått av det ni skrivit finns det väldigt få som har några positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen överhuvudtaget. Det vore intressant att veta varför det är så, om det nu har någon annan anledning än att det finns alldeles för få jobb.
Det är nämligen så, att jag ska praktisera på arbetsförmedlingen i höst. Jag ska vara hos en handläggare som har hand om vuxna personer som gått arbetslösa i mer än två år. Hon arbetar mycket med (kurativa) samtal, samt med olika slags gruppverksamheter med dessa personer. Jag börjar nu den 3:e september, så jag funderar redan ganska mycket på hur det kommer att bli, och vad jag ska tänka på.
Det är intressant att få ta del av era erfarenheter, för att få en bild av hur det är att vara långtidsarbetslös samt arbetsförmedlingens brist på hjälp.
/Elin Mitt intryck av AF är att hela organisationen är en enda arbetsmarknadspolitisk åtgärd som syftar till att hålla arbetsförmedlare sysselsatta för de är personer som inte skulle kunna ta ett annat jobb annars. AF är en skyddad verkstad för div överblivna skrivbordsnissar. Nu är jag kanske lite elak men de har verkligen inte imponerat på mig, bemötandet har varit övervägande dåligt hela tiden. Sen säger min arbetsförmedlare rent ut att de får ju bara 30% av alla lediga jobb anmälda till sig så de har inte många jobb att förmedla. Man kan ju undra varför arbetsgivare undviker att rekrytera via AF???? Själv är jag arbetslös akademiker och har ända från första stund fått lära min arbetsförmedlare vad personer inom min yrkeskategori arbetar med för de vet inte hon själv. AF verkar sakna kompetent personal på många kontor dom förstår vad deras sökande faktiskt har utbildat sig till och vad de kan jobba med och hur ska de kunna vara till hjälp att hitta anställningar då när de inte vet vilka arbetsuppgifter man kan utföra?
aanderss
18-09-2007, 22:37
CITAT (Markus_H @ 18-09-2007, 23:33)  Mitt intryck av AF är att hela organisationen är en enda arbetsmarknadspolitisk åtgärd som syftar till att hålla arbetsförmedlare sysselsatta för de är personer som inte skulle kunna ta ett annat jobb annars. AF är en skyddad verkstad för div överblivna skrivbordsnissar. Nu är jag kanske lite elak men de har verkligen inte imponerat på mig, bemötandet har varit övervägande dåligt hela tiden. Sen säger min arbetsförmedlare rent ut att de får ju bara 30% av alla lediga jobb anmälda till sig så de har inte många jobb att förmedla. Man kan ju undra varför arbetsgivare undviker att rekrytera via AF????
Själv är jag arbetslös akademiker och har ända från första stund fått lära min arbetsförmedlare vad personer inom min yrkeskategori arbetar med för de vet inte hon själv. AF verkar sakna kompetent personal på många kontor dom förstår vad deras sökande faktiskt har utbildat sig till och vad de kan jobba med och hur ska de kunna vara till hjälp att hitta anställningar då när de inte vet vilka arbetsuppgifter man kan utföra? oja min pappa blev arbetslös för 2 år sedan men han har jobb nu. de ville att han skulle bli svetsare o de hade han inte jobbat med sedan 1960. de sa att han hade utbildning. yrket har ju ändrats en hel del sedan dess men de fattade inte af
aanderss
19-09-2007, 12:20
nu har man säöt ett jobb i all fall
vindspel
19-09-2007, 12:24
CITAT (aanderss @ 19-09-2007, 13:20)  nu har man säöt ett jobb i all fall Lycka till
aanderss
19-09-2007, 12:26
CITAT (vindspel @ 19-09-2007, 13:24)  Lycka till  man tackar
Funderar på att söka ett jobb som brevbärare (City Mail). Någon som har erfarenhet av yrket? Bra eller dåligt?
Har en kompis som tyckte om själva brevbärandet, men tyckte jobbet blev för stressigt och tungt i längden. För mycket post att dela ut på för kort tid. Cheferna var inte bra, men, det kan ju skilja från ställe till ställe. Men prova, det kan inte skada. Jag skulle rekommendera Posten istället, fast där kanske är svårare att få jobb. Jag har själv provat på brevbärande på Posten, under kort tid men tyckte det var trevligt att dela ut post.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|