Full version: Klematis frågor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Sussie F-Flower
Hej Finn!
Vill börja med att säga: -Vilken fantastiskt vacker Klematissamling Du har!
Hade det inte varit så långt till Dig så hade jag varit hos Dig "igår". giggle.gif

Jag bor strax söder om Sundsvall, zon 4, och fick en lila "Mrs. Cholmondely" i present i maj 2006.
Ef.s. jag inte visste att man skulle klippa ned den vid plantering så gjorde jag inte det. Den blommade dock litegrand ändå, i min "ko-skit-rika" rabatt.

Ifjolsommar rände den iväg och blev ganska hög. Den blommade från tidig sommar ända fram tills snön kom.
Jag har endast klippt/nypit bort vissna blommor på den.

Tycker nu att den ser väldigt klen och tanig ut i stammarna, och jag undrar naturligtvis också om jag ska klippa ned, helt eller delvis??? Bifogar bilder.
Isåfall: när? hur?

Du skriver om "grupp 2 och grupp 3" samt om storblommiga/småblommiga...
Till vilken kategori räknas den jag har?

Många här på Odla skriver också om U-jord. Vad är det för jord?

Slutligen skulle jag vilja be om råd ang vilken Klematis som har relativt stora blommor samt stark och knallig/lysande färg till en "välkomstportal" som jag tänker göra i trädgåden ca 3 meter väster om husgaveln (lä-sida).
Helst några som kan stå kvar i jorden över vintern. Har du, "Kunnige Man", några tips ang. detta???

Mvh. Susanne.

Oj då, bilderna var för stora så det gick bara att skicka den ena.

Här kommer stammarna, smala som blyertspennor...

Susanne.
Finn Klematis
CITAT (Rihane @ 08-04-2008, 14:12) *
Tack igen, thanks.gif
Tar nog med lappen med dina förslag och spanar lite på Älvjösmässan i helgen.
Hur stort vill Arabellen och Valge Dammen
ha det om rötterna?

Annars kan jag kanske tåla mig tills det blir lite billigare i höst.
Tänkte pyssla om den rejält med en Lindesbergkruka och funderar lite på storleken? Kanske med lite perenner runt om kring, vill dom också ha skugga runt rötterna eller spelar det ingen roll?

Hej!

Jag finns på Älvsjömässan alla dagarn. Jag har föredrag varje dog.
Se programmet för tider.

Finn.
Finn Klematis
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-04-2008, 17:36) *
Hej Finn!
Vill börja med att säga: -Vilken fantastiskt vacker Klematissamling Du har!
Hade det inte varit så långt till Dig så hade jag varit hos Dig "igår". giggle.gif

Jag bor strax söder om Sundsvall, zon 4, och fick en lila "Mrs. Cholmondely" i present i maj 2006.
Ef.s. jag inte visste att man skulle klippa ned den vid plantering så gjorde jag inte det. Den blommade dock litegrand ändå, i min "ko-skit-rika" rabatt.

Ifjolsommar rände den iväg och blev ganska hög. Den blommade från tidig sommar ända fram tills snön kom.
Jag har endast klippt/nypit bort vissna blommor på den.

Tycker nu att den ser väldigt klen och tanig ut i stammarna, och jag undrar naturligtvis också om jag ska klippa ned, helt eller delvis??? Bifogar bilder.
Isåfall: när? hur?

Du skriver om "grupp 2 och grupp 3" samt om storblommiga/småblommiga...
Till vilken kategori räknas den jag har?

Många här på Odla skriver också om U-jord. Vad är det för jord?

Slutligen skulle jag vilja be om råd ang vilken Klematis som har relativt stora blommor samt stark och knallig/lysande färg till en "välkomstportal" som jag tänker göra i trädgåden ca 3 meter väster om husgaveln (lä-sida).
Helst några som kan stå kvar i jorden över vintern. Har du, "Kunnige Man", några tips ang. detta???

Mvh. Susanne.
Oj då, bilderna var för stora så det gick bara att skicka den ena.

Här kommer stammarna, smala som blyertspennor...

Susanne.

Hej!
Det var en del frågor.
Mrs Cholmondeley tillhör klippgrupp 2 storblommig.Den blommar både på tvåårs och ettårs-ved.
Du kan nog få den kraftigare om Du Klipper ner den.
U-jord är en planteringsjord för krukor och urnor.
En bra röd klematis som kan stå kvar i jorden, är Mme. Julia Corrvon. Klippgrupp 3 Ca.4m.Hög.
Lycka till
Finn.
Finn Klematis
CITAT (Rihane @ 08-04-2008, 14:12) *
Tack igen, thanks.gif
Tar nog med lappen med dina förslag och spanar lite på Älvjösmässan i helgen.
Hur stort vill Arabellen och Valge Dammen
ha det om rötterna?

Annars kan jag kanske tåla mig tills det blir lite billigare i höst.
Tänkte pyssla om den rejält med en Lindesbergkruka och funderar lite på storleken? Kanske med lite perenner runt om kring, vill dom också ha skugga runt rötterna eller spelar det ingen roll?

Hej!

Jag finns på Älvsjömässan, jag har föreläsning Klematis i min trädgård, varje dag.
Vi kanske ses.

Finn.
fruberglund
CITAT (Finn Klematis @ 08-04-2008, 18:19) *
Hej!
Det var en del frågor.
Mrs Cholmondeley tillhör klippgrupp 2 storblommig.Den blommar både på tvåårs och ettårs-ved.
Du kan nog få den kraftigare om Du Klipper ner den.
U-jord är en planteringsjord för krukor och urnor.
En bra röd klematis som kan stå kvar i jorden, är Mme. Julia Corrvon. Klippgrupp 3 Ca.4m.Hög.
Lycka till
Finn.

Ännu lite mer förtydligande. U-jord tillhör de så kallade bokstavsjordarna, fabrikat Hasselfors, Finns att köpa på t.ex. Silvanbygg, Plantagen och en hel del plantskolor. Av alla jordar jag har provat så håller Hasselfors bokstavsjordar allra bäst kvalité...jag köper inget annat längre. De är lite dyrare men oj vad det är värt de extra kronorna.

Här kan du läsa mer om dem http://www.hasselforsgarden.se/products_start.aspx (klicka på produkter på menyn längst upp på sidan och vidare på proffsprodukter i menyn till vänster, där har du alla bokstavsjordar)
Sussie F-Flower
Tack så mycket för All Din information, Finn!

Då klipper jag!!! ALLA småstammar???

Ska jag klippa 15 eller 40 cm upp?

Mvh. smiley_small_hug.gif
Susanne

fruberglund:
Tack även till Dig! smiley_small_hug.gif
Ska kolla upp så jag förstår vad ni pratar om... giggle.gif
Finn Klematis
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-04-2008, 20:49) *
Tack så mycket för All Din information, Finn!

Då klipper jag!!! ALLA småstammar???

Ska jag klippa 15 eller 40 cm upp?

Mvh. smiley_small_hug.gif
Susanne
fruberglund:
Tack även till Dig! smiley_small_hug.gif
Ska kolla upp så jag förstår vad ni pratar om... giggle.gif

Hej!

Över ett bladpar. Hellre under 15 cm än över.

Finn.
skogstroll
Tjohej! Jag satsar på några sorter clematis i vår och vill gärna ha några sorter som kan klättra upp på huset om möjligt på pelarna (med lite hjälp) som förhoppningsvis syns på bilden. De bör vara ganska högväxande eftersom de kommer planteras ca 1,5 meter under underkanten på bilden. Det är söderläge men skuggas en del av träd så det är inte gassande sol. Zon 2-3. Tacksam för tips!! smile.gif

[attachment=16472:huset_u_grop.JPG]
Finn Klematis
CITAT (skogstroll @ 09-04-2008, 10:10) *
Tjohej! Jag satsar på några sorter clematis i vår och vill gärna ha några sorter som kan klättra upp på huset om möjligt på pelarna (med lite hjälp) som förhoppningsvis syns på bilden. De bör vara ganska högväxande eftersom de kommer planteras ca 1,5 meter under underkanten på bilden. Det är söderläge men skuggas en del av träd så det är inte gassande sol. Zon 2-3. Tacksam för tips!! smile.gif

[attachment=16472:huset_u_grop.JPG]

Här var det bakgrunsfärg. Några förslag på höga klematis.

Huldine. Vit,mycket rikblommig, ca. 4 m. Hög, klippgrupp 3
Perle d Azur. Ljusblå.mycket rikblommig, Ca. 4 m. hög, klippgrupp 3
Luther Burbank. Blå, rikblommig ca. 5 m. hög, stora blommor, delvis
fyllda från 2-årsved, klippgrupp 2

Lycka till.
Finn
karlsdal
Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag flyttade till ny trädgård i höstas, mot ena altanväggen växer det en klematis. Problemet är att jag inte vet vilken sort, så jag vet inte hur mycket jag ska klippa ner den nu... Den har stora lila blommor. Knoppar har redan börjat komma, så jag har lite halv-panik. help.gif
[attachment=16474:klematis.JPG] (Inte världens bästa bild.)
skogstroll
CITAT (Finn Klematis @ 09-04-2008, 12:13) *
Här var det bakgrunsfärg. Några förslag på höga klematis.

Huldine. Vit,mycket rikblommig, ca. 4 m. Hög, klippgrupp 3
Perle d Azur. Ljusblå.mycket rikblommig, Ca. 4 m. hög, klippgrupp 3
Luther Burbank. Blå, rikblommig ca. 5 m. hög, stora blommor, delvis
fyllda från 2-årsved, klippgrupp 2

Lycka till.
Finn

tack för tipsen!! smile.gif
Finn Klematis
CITAT (karlsdal @ 09-04-2008, 12:24) *
Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag flyttade till ny trädgård i höstas, mot ena altanväggen växer det en klematis. Problemet är att jag inte vet vilken sort, så jag vet inte hur mycket jag ska klippa ner den nu... Den har stora lila blommor. Knoppar har redan börjat komma, så jag har lite halv-panik. help.gif
[attachment=16474:klematis.JPG] (Inte världens bästa bild.)

Hej!

Jag klarar inte av att bestämma sort. Gör på följande sätt.
Klipp alla rankor ,utom den kraftigaste, 15 cm. över marken.
Får Du blommor på den sparade rankan i slutet av Maj början
av Juni är det klippgrupp 2.
Får Du blommor i slutet av Juli början Augusti på alla rankorna
är det klippgrupp 3.

Lycka till.
Finn.
buzz
Finns det någon klematis som behåller sina blad (el delar av dem) på vintern?
Bor i Skåne och såg idag att en kaprifol fortfarande var grön och fin ute i trädgården.
karlsdal
CITAT (Finn Klematis @ 09-04-2008, 13:01) *
Hej!

Jag klarar inte av att bestämma sort. Gör på följande sätt.
Klipp alla rankor ,utom den kraftigaste, 15 cm. över marken.
Får Du blommor på den sparade rankan i slutet av Maj början
av Juni är det klippgrupp 2.
Får Du blommor i slutet av Juli början Augusti på alla rankorna
är det klippgrupp 3.

Lycka till.
Finn.

Tack så mycket Finn! Då åker sekatören fram i morgon!! tongue.gif
Finn Klematis
CITAT (buzz @ 09-04-2008, 21:37) *
Finns det någon klematis som behåller sina blad (el delar av dem) på vintern?
Bor i Skåne och såg idag att en kaprifol fortfarande var grön och fin ute i trädgården.

Hej!

Det finns städsegröna klematis, men dom är inte vinterhärdiga.

Finn.
kajsalisah
Hej Finn!

Förra sommaren byggde jag en klätterstolpe i mitten bland mina pallkrageodlingar. Jag planterade två klematisar som en vännina köpte från Estland. Vad dom hette vet jag inte men dog gjorde dom några veckor efter planteringen. Nu till min fråga: Kan man få klematis att trivas på en så öppen växtplats utan någon vägg? Vissa sorter kanske trivs bra så och andra inte. Om så är fallet skulle jag bli lycklig över förslag på en rosa storblommig sort till min stolpe, växtzon 3.

Mvh Kajsalisah
Finn Klematis
CITAT (kajsalisah @ 09-04-2008, 22:35) *
Hej Finn!

Förra sommaren byggde jag en klätterstolpe i mitten bland mina pallkrageodlingar. Jag planterade två klematisar som en vännina köpte från Estland. Vad dom hette vet jag inte men dog gjorde dom några veckor efter planteringen. Nu till min fråga: Kan man få klematis att trivas på en så öppen växtplats utan någon vägg? Vissa sorter kanske trivs bra så och andra inte. Om så är fallet skulle jag bli lycklig över förslag på en rosa storblommig sort till min stolpe, växtzon 3.

Mvh Kajsalisah

Hej!

Det går mycket bra att odla klematis i Din stolpe.
Tala om hur hög stolpen är så skall jag lämna förslag.
Svaret kommer att dröja till i nästa vecka.
Jag åker till Älvsjömässan om en timme.
Ni som är på mässan har möjlighet att träffa mig.
Jag har föredrag varje dag.

Finn.
Anic
Hej.

Idag impulsköpte jag min första clematis, men det står inget på kartongen om hur man sköter den, det står att den blir 300-400 cm och vill stå i sol eller halvskugga, den heter Hagley Hybrid. Och att man inte skall äta den tongue.gif

Jag undrar:
Vart kan jag placera den? I kruka?. Måste den växa rätt upp kan man leda den åt sidan, längs ett räcke?
Jag har rätt så blåsigt i trädgården, tål den det eller bör de skyddas.
Den har stått inne i butik, kan jag ställa ut den direkt eller skall den in-ut ett tag tills den vänjer sig?
Vad har den för zon? Tror jag bor i zon 3-4.
Är den vinterhärdig?
Hur sköter jag den?
Luktar den?
När blommar den?
Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.
MVH Annica
kajsalisah
CITAT (Finn Klematis @ 10-04-2008, 08:05) *
Hej!

Det går mycket bra att odla klematis i Din stolpe.
Tala om hur hög stolpen är så skall jag lämna förslag.
Svaret kommer att dröja till i nästa vecka.
Jag åker till Älvsjömässan om en timme.
Ni som är på mässan har möjlighet att träffa mig.
Jag har föredrag varje dag.

Finn.

Min klätterstolpe är 220 cm hög.

Mvh Kajsalisah
Finn Klematis
CITAT (kajsalisah @ 10-04-2008, 22:27) *
Min klätterstolpe är 220 cm hög.

Mvh Kajsalisah

Hej!

Alternativ 1. Ashva.
2 Blue Angel
3 Rouge Cardinal

Alla blir ca 2,5 m. höga och tillhör klippgrupp 3

Lyckatill
Finn.
Finn Klematis
CITAT (Anic @ 10-04-2008, 17:13) *
Hej.

Idag impulsköpte jag min första clematis, men det står inget på kartongen om hur man sköter den, det står att den blir 300-400 cm och vill stå i sol eller halvskugga, den heter Hagley Hybrid. Och att man inte skall äta den tongue.gif

Jag undrar:
Vart kan jag placera den? I kruka?. Måste den växa rätt upp kan man leda den åt sidan, längs ett räcke?
Jag har rätt så blåsigt i trädgården, tål den det eller bör de skyddas.
Den har stått inne i butik, kan jag ställa ut den direkt eller skall den in-ut ett tag tills den vänjer sig?
Vad har den för zon? Tror jag bor i zon 3-4.
Är den vinterhärdig?
Hur sköter jag den?
Luktar den?
När blommar den?
Är det något annat jag bör tänka på?

Tacksam för svar.
MVH Annica

Hej!
Du har gjort ett mycket bra val. Det är en mycket bra nybörjar klematis. Den kan planteras i kruka
eller på friland. Du kan leda åt sidan. Ingen klematis är förtjust i blåst. Du kan ställa ut den,sätt den i
skugga första veckan. Den är vinterhärdig zon 5. Klippgrupp 3. Nej. Slutet av Juli. Klipp ner den till
ca. 40 cm. över marken, vid planteringen.
Lycka till.
Finn.
sparre
Hallo Finn!!!
Hoppas du hade det bra på mässan! MYCKET frågor kan jag täncka mig!!!
Min fråga : Enkelt: Hur planterar jag dom små liven från Estland. Kom idag.
MVH Anki i Sörmland
Finn Klematis
CITAT (sparre @ 14-04-2008, 20:07) *
Hallo Finn!!!
Hoppas du hade det bra på mässan! MYCKET frågor kan jag täncka mig!!!
Min fråga : Enkelt: Hur planterar jag dom små liven från Estland. Kom idag.
MVH Anki i Sörmland

Hej!

Jag planterar mina plantor i kruker i U-jord. På hösten gräver jag ner krukorna
i jorden. Jag tar upp dom på våren, sedan planterar jag dom på friland i början
av September.

Lycka till.
Finn.
sparre

Hej Finn!
Kan man inte plantera dom direkt på växtplatsen?? Vi har så pass bra väder nu i Sörmland.
Hur djupt planterar du dina?

Anki i Sörmland
Anic
CITAT (Finn Klematis @ 14-04-2008, 11:15) *
Hej!
Du har gjort ett mycket bra val. Det är en mycket bra nybörjar klematis. Den kan planteras i kruka
eller på friland. Du kan leda åt sidan. Ingen klematis är förtjust i blåst. Du kan ställa ut den,sätt den i
skugga första veckan. Den är vinterhärdig zon 5. Klippgrupp 3. Nej. Slutet av Juli. Klipp ner den till
ca. 40 cm. över marken, vid planteringen.
Lycka till.
Finn.

tack för svar, men nu undrar jag...

Om jag planterar den i kruka, hur stor skall den vara?
Klarar den sig under vintern i kruka eller måste man ställa krukan under tak på altanen/inomhus?

MVH Anic
tettan
hejsan
jag har sått gullklematis, nu är dom 7-8 cm. och behöver planteras om.
när man köper färdiga klematis så är de ju planterade i höga, smala krukor, ska jag sätta mina klematisbäbisar i sådana ochså?

tettan

jag har en fråga till, skall man alltid plantera ner sin klematis ovanför rothalsen oavsett sort?
Finn Klematis
CITAT (sparre @ 15-04-2008, 15:45) *
Hej Finn!
Kan man inte plantera dom direkt på växtplatsen?? Vi har så pass bra väder nu i Sörmland.
Hur djupt planterar du dina?

Anki i Sörmland

Hej!

Du kan plantera dom på friland. Anledningen till att jag inte gör det är att det finns så
litet rotsystem på planterna från Kivistik. Jag bygger upp ett större rotsystem innan jag
planterar dom på friland.
Sticklingarna sätter jag så att jorden går ca 2,5 cm. över rötterna. När jag planterar
dom på friland 10-15 cm. djupare än krukan.

Mvh.
Finn.
Finn Klematis
CITAT (tettan @ 15-04-2008, 19:32) *
hejsan
jag har sått gullklematis, nu är dom 7-8 cm. och behöver planteras om.
när man köper färdiga klematis så är de ju planterade i höga, smala krukor, ska jag sätta mina klematisbäbisar i sådana ochså?

tettan

jag har en fråga till, skall man alltid plantera ner sin klematis ovanför rothalsen oavsett sort?

Hej!

Du skall plantera dom i höga smala krukor. När krukan är full med rötter är det tid att planter
på friland.
Småblommiga. Ett bladpar 2,5 cm ner i jorden. Storblommiga och Viticella. Två bladpar ner i
jorden.

Lycka till.
Finn.
Rihane
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 17:13) *
Hej!

Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong.
Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipperman
ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren
kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp.
Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög
Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå
2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög.
Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern.
Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket
sol, då bleks den och blir grå.

Lycka till.
Finn.

Hej igen,
Ville bara säga att jag slog till på en Köningskind kungsblå idag. tummenupp.gif

Tack så mycket för din hjälp hade nog stått och kliat mig i flera år framöver utan den... thanks.gif
Det som avgjorde var att den var låg och kompakt i växtsättet, samt att sonen, 5 år, tyckte den var finast

Stod och tittade på några italienska hybrider,klippgrupp3, som var låga och lila i färgen med tjejnamn. Men sonen var tvärsäker... tongue.gif

Låt se nu.
U-jord.
Klippa ner på hösten, men hur mycket?40 cm eller?
Skydda från blåst.
Djupkruka.
Hade tänkt plantera den närmaste veckan...

Återigen tack!

kajsalisah
CITAT (Finn Klematis @ 14-04-2008, 10:59) *
Hej!

Alternativ 1. Ashva.
2 Blue Angel
3 Rouge Cardinal

Alla blir ca 2,5 m. höga och tillhör klippgrupp 3

Lycka till
Finn.

Tack för svar! Jag tittade på din hemsida och blev så förälskad i Princess Diana. Otroligt vacker! Hur vill den ha det för att trivas?
tettan
hejsan
klematisen från estland har ju hur långa rötter som helst, klipper jag av dom eller mylar jag ner allt i krukan?
tettan
Finn Klematis
CITAT (tettan @ 17-04-2008, 19:11) *
hejsan
klematisen från estland har ju hur långa rötter som helst, klipper jag av dom eller mylar jag ner allt i krukan?
tettan

Hej!

Är rötterna svata i spetsarna klipp bort det svarta. Bred ut röterna helt i krukan.

Lycka till.
Finn
anilora
Hej!

Skrev ett nytt inlägg tidigare om klematis som marktäckare och sedan upptäckte jag den här fantastiska tråden biggrin.gif . Jag är sugen på att använda klematis som marktäckare och skulle gärna vilja ha en sort med vita eller åtminstone ljusa blommor. Såg bild på Comtesse de Bouchaud på din hemsida. Superfin! Är den svår att få tag på blush.gif (kan inget om klematisar)? Tror du den skulle fungera? Jag bor i Skåne och det är sol på rabatten större delen av dagen. Bakom rabatten har jag en thujahäck (ser ut som du också har det), tror du den kommer klättra upp i den av sig själv?

Hoppas du kan hjälpa mig thanks.gif
Finn Klematis
CITAT (anilora @ 18-04-2008, 22:45) *
Hej!

Skrev ett nytt inlägg tidigare om klematis som marktäckare och sedan upptäckte jag den här fantastiska tråden biggrin.gif . Jag är sugen på att använda klematis som marktäckare och skulle gärna vilja ha en sort med vita eller åtminstone ljusa blommor. Såg bild på Comtesse de Bouchaud på din hemsida. Superfin! Är den svår att få tag på blush.gif (kan inget om klematisar)? Tror du den skulle fungera? Jag bor i Skåne och det är sol på rabatten större delen av dagen. Bakom rabatten har jag en thujahäck (ser ut som du också har det), tror du den kommer klättra upp i den av sig själv?

Hoppas du kan hjälpa mig thanks.gif

Hej !

Det går utmärkt att använda klematis som marktäckare. Främst ur sektionerna Flammula,Integrefolia
och Diversifolia.
Comtesse de Bouchard, klippgrupp 3, ca, 2,5-3 m. hög är en mycket blomrik klematis. Den är inte svår
att få tag på.
Klematisen kommer att klättra av sig själv i thujahäcken, men man bör göra några förankringar till grövre
stammar i häcken. Du måste sätta rot -spärr nere i jorden.
Jag kommer att vara på Blomsterlandet på en hel platser i Skåne under Maj. Se längst ner på trädgårdsforum,
Resor och Evenemang punkt Blomsterlandet. av Finn Eldh.

Mvh
Finn
Hårboll
Hej Finn och alla andra!

Jag har ett plank vid min uteplats där jag har tänkt plantera klematis. Planket är drygt 2m långt och 1,5m högt. Det vätter mot väster och jag tror platsen blir rätt varm på sommaren eftersom den bildar ett hörn med en häck som i sin tur vätter mot söder. Växtzonen är 3.

Först och främst undrar jag hur långt ut från planket och stenläggningen man behöver plantera. Är det 50 cm som vid husvägg som gäller? Marken är ju inte alls lika torr vid ett plank. Min trädgård är väldigt liten så det vore bra av utrymmesskäl om man kunde sätta klematisen nära planket.

Jag hade tänkt sätta två klematis vid planket. Räcker det för att klä in det? Finns det några småblommiga klematis (ej gula och röda) som är lätta att börja med? Jag tycker dom är så vackra men det verkar som dom storblommiga är lättare att handskas med.

För övrigt tycker jag det är fantastiskt att det finns människor som du som tar sej tid att hjälpa oss som inte kan så mycket! Stort tack!
Finn Klematis
CITAT (Hårboll @ 19-04-2008, 22:43) *
Hej Finn och alla andra!

Jag har ett plank vid min uteplats där jag har tänkt plantera klematis. Planket är drygt 2m långt och 1,5m högt. Det vätter mot väster och jag tror platsen blir rätt varm på sommaren eftersom den bildar ett hörn med en häck som i sin tur vätter mot söder. Växtzonen är 3.

Först och främst undrar jag hur långt ut från planket och stenläggningen man behöver plantera. Är det 50 cm som vid husvägg som gäller? Marken är ju inte alls lika torr vid ett plank. Min trädgård är väldigt liten så det vore bra av utrymmesskäl om man kunde sätta klematisen nära planket.

Jag hade tänkt sätta två klematis vid planket. Räcker det för att klä in det? Finns det några småblommiga klematis (ej gula och röda) som är lätta att börja med? Jag tycker dom är så vackra men det verkar som dom storblommiga är lättare att handskas med.

För övrigt tycker jag det är fantastiskt att det finns människor som du som tar sej tid att hjälpa oss som inte kan så mycket! Stort tack!

Hej!

Du kan plantera utan avstånd till planket. Spaljen skall sitta ca. 20 cm. från planket.
Dom småblommiga blir för höga för Ditt låga plank. Klippgrupp 3 är nog det bästa.
Det finns två mycket bra klematis som bara blir 1,5 m. höga.
Köningskind. Kungsblå, rikblommig lång blomningstid.
Stasik. Rödbetsröd, mycket rikblommig lång blomningstid.
Förslag. Sätt 3 klematis. Blå, Röd, Blå. Eller tvärt om.

Lycka till.
Finn
Gudrun i Göteborg
Väldigt bra tråd. Tack snälla Finn smiley_small_hug.gif

Jag har letat efter "klippgrupper". Var hittar jag en sammanställning på dom?
Hårboll
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 20-04-2008, 19:40) *
Väldigt bra tråd. Tack snälla Finn smiley_small_hug.gif

Jag har letat efter "klippgrupper". Var hittar jag en sammanställning på dom?

Är det nåt sånt här du menar eller är jag ute o cyklar?

http://www.odla.nu/artiklar/grupper_klematis.shtml
Hårboll
CITAT (Finn Klematis @ 20-04-2008, 08:02) *
Hej!

Du kan plantera utan avstånd till planket. Spaljen skall sitta ca. 20 cm. från planket.
Dom småblommiga blir för höga för Ditt låga plank. Klippgrupp 3 är nog det bästa.
Det finns två mycket bra klematis som bara blir 1,5 m. höga.
Köningskind. Kungsblå, rikblommig lång blomningstid.
Stasik. Rödbetsröd, mycket rikblommig lång blomningstid.
Förslag. Sätt 3 klematis. Blå, Röd, Blå. Eller tvärt om.

Lycka till.
Finn

Tack för tipsen! Måste man ha en spalje? Planket är lite luftigt. Varför ska spaljén sitte så långt ut?
anilora
Hej igen!

Tack snälla för ditt svar, vill bara kolla några saker till. Klippgrupp 3, innebär det att den ska klippas ner helt och hållet till hösten? Rot-spärr i jorden, ska jag då plantera klematisen i en bottenlös kruka? Hur vid och djup bör krukan i sånt fall vara? thanks.gif
Finn Klematis
CITAT (anilora @ 21-04-2008, 09:32) *
Hej igen!

Tack snälla för ditt svar, vill bara kolla några saker till. Klippgrupp 3, innebär det att den ska klippas ner helt och hållet till hösten? Rot-spärr i jorden, ska jag då plantera klematisen i en bottenlös kruka? Hur vid och djup bör krukan i sånt fall vara? thanks.gif

Hej!

Klippgrupp 3. Klippes 15-20 cm över marken. Sent på hösten
eller tidigt på våren.
En stor bottenlös kruka är en utmärkt rotspärr. 50-60 cm,
hög och vid

Mvh.
Finn.
Laban
Jag har hört att man kan ha Klematis som marktäckare. Vi har en plats på tomten som just nu är en lerhög, har tänkt göra en rabatt av den högen och funderar då på att ha någon vacker marktäckare. Vilken klematis är det man kan ha som marktäckare?
Finn Klematis
CITAT (Laban @ 22-04-2008, 10:13) *
Jag har hört att man kan ha Klematis som marktäckare. Vi har en plats på tomten som just nu är en lerhög, har tänkt göra en rabatt av den högen och funderar då på att ha någon vacker marktäckare. Vilken klematis är det man kan ha som marktäckare?

Hej!

Hur stor är högen?

Mvh.
Finn.
Pernillao
Hej,

Funderar på en eller två vita klematis på min balkong. Den ena ska sambo med en jackmani och den andra med en honungsros. Eftersom rosen blommar över rätt tidigt vore det trevligt med en vit klematis som tar över när rosen är klar med sin blomning. Har du några bra tips på sorter?

Pernilla
Finn Klematis
CITAT (Pernillao @ 22-04-2008, 12:11) *
Hej,

Funderar på en eller två vita klematis på min balkong. Den ena ska sambo med en jackmani och den andra med en honungsros. Eftersom rosen blommar över rätt tidigt vore det trevligt med en vit klematis som tar över när rosen är klar med sin blomning. Har du några bra tips på sorter?

Pernilla

Hej!

Hur hög är Din ros?

Mvh.
Finn.
Laban
CITAT (Finn Klematis @ 22-04-2008, 10:16) *
Hej!

Hur stor är högen?

Mvh.
Finn.

Alltså högen är inte så hög rolleyes.gif kanske 2-3 meter lång, ca 1 meter bred och kanske 0,5 meter hög. Bakom högen står det någon slags taggbuske som fanns där när vi köpte tomten, den har rosa blommor.

Jag kan tänka mig att sätta olika sorters marktäckare men har ett tag letat efter en plats för klematis och tänkte att jag kanske hittat en biggrin.gif
Pernillao
Rosen är drygt 1,60 men är fortfarande på tillväxt. Kommer att försöka hålla den på 1,80 då det är ungefär vad spaljén håller för. Krukan är väldigt djup.

Pernilla
Finn Klematis
CITAT (Pernillao @ 22-04-2008, 14:03) *
Rosen är drygt 1,60 men är fortfarande på tillväxt. Kommer att försöka hålla den på 1,80 då det är ungefär vad spaljén håller för. Krukan är väldigt djup.

Pernilla

Hej!

Sambo Jackmanii Huldine.
Rosen Valge Daam.

Mvh.
Finn.
Finn Klematis
CITAT (Laban @ 22-04-2008, 13:32) *
Alltså högen är inte så hög rolleyes.gif kanske 2-3 meter lång, ca 1 meter bred och kanske 0,5 meter hög. Bakom högen står det någon slags taggbuske som fanns där när vi köpte tomten, den har rosa blommor.

Jag kan tänka mig att sätta olika sorters marktäckare men har ett tag letat efter en plats för klematis och tänkte att jag kanske hittat en biggrin.gif

Hej!

Jag skulle nog välja en clematis Flammula. Doftande ,klippgrupp 3.

Mvh.
Finn.
Finn Klematis
Hej!

Klematisvänner.Nu börjar en arbetsam men rolig tid.
I Maj månad har jag en del temmadagar på Blomsterlandet i södra Svrrige.
Platser och tider se Resor och Evenemang. Jag hoppas att träffa en hel del
av Er. Nu är det också mycket arbete i trädgården och i mitten av Juni börjar
besöken i trädgården. Detta innebär att min bevakning av forumet kommer
att minska. Jag kommer kanske att missa några frågor.

En trevlig Sommar.
Finn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon