|
Finn Klematis
24-05-2008, 18:58
CITAT (Aries @ 23-05-2008, 08:44)  Jag har en alpklematis, som jag planterade förra våren. Hela sommaren växte den på bra (flera meter) och allt var frid och fröjd. Täckte rötterna med löv sent på hösten och lättare på lövhögen när det blev varmare i mars. Och då hade det börjat komma lite bladknoppar redan. Men sen... *snyft* det finns bara blommor och blad högst upp på plantan. Det är en förgrening längst ner på plantan och bara högst upp på den andra förgreningen finns det då blommor och blad. Såg att det började komma blad i resten av plantan tidigt i vår men de frös väl ner?? Är det bara att klippa bort allt där det inte finns liv? Och den grenen där det finns liv är kal halvvägs, hur får jag den fin och frodig igen? Klippa ner brutalt? När?  Jag som tyckte att den täckte spaljén bra nu. Ska inte alpklematis klara lite kyla? Eller vad kan ha hänt annars? Kan jag på nåt vis se ifall de grenar ändå lever, eller är det kört? Hjälp! Hej! Klipp ner den i slutet av Juni 20 cm över marken. Den tål frost. Mvh. Finn.
Finn Klematis
24-05-2008, 19:05
[quote name='Elisabeth P' date='23-05-2008, 15:48' post='845766'] Har lite olika sorters klematis, eller hade i alla fall köpt i fjol. Nu undrar jag finns det fortfarande hopp om att de kan komma eller är det kört om de inte visat något livtecken än. Endast 3 växer (silmakiwi, purpurea plena elegans och en jag tappat bort namnet på)
De jag fortfarande väntar på är: Romantica, Pulma Päevi, Risimägi och en jag har tappat bort namnet på.
Fick även en från aller trädgårdstidning när jag började prenumerera, men den ser stendöd ut. [/ Hej!
Ge inte upp Hoppet dom kan komma. Det är tydligen klematis från Kivistik. Jag brukar få en del svinn på klematis från dom.
Mvh. Finn.
Elisabeth P
24-05-2008, 19:44
Stämmer att jag köpte från Kivistik i fjol. Men jag väntar och hoppas ett tag till.
Hej Finn! Måste bara berätta: För många år sen hade vi Jackmaani-klematis vid förrådsväggen. Dom fanns på plats när vi flyttade in på 80-talet. Det var bara morgon/förmiddagssol där så det blev stora blåa blommor. Tyvärr vanvårdade jag mina växter under många år så dom försvann. År 2000 planterade jag både rosenkvitten och en buskpion på stället klematisen (och tidigare även rosor) stått. Ja, det var ett feltänk men dom tycks trivas tillsammans. Det är ett väldigt litet utrymme. Förra året trodde jag att det var ogräs jag höll på att dra upp men det såg ut som klematis! Det fick vara kvar men blev inget mer än en liiiten ranka. I år har två små rangliga rankor dykt upp! Kan dom överleva så länge i jorden utan någon som helst skötsel? De gamla försvann någon gång på 90-talet. Skall jag ta på metallbrynja och ta mig in under rosenkvitten och gräva upp rankorna och sätta någon annanstans? (Rosenkvitten har värre taggar än rosorna; jag satte dit busken för att de bollspelande ungarna på gatan skulle lämna min rabatt ifred.)
Tack för svaret Finn! Får klippa alpklematisen då. Hoppas den blir finare de kommande åren.
Finn Klematis
26-05-2008, 07:33
CITAT (Bee @ 25-05-2008, 22:47)  Hej Finn! Måste bara berätta: För många år sen hade vi Jackmaani-klematis vid förrådsväggen. Dom fanns på plats när vi flyttade in på 80-talet. Det var bara morgon/förmiddagssol där så det blev stora blåa blommor. Tyvärr vanvårdade jag mina växter under många år så dom försvann. År 2000 planterade jag både rosenkvitten och en buskpion på stället klematisen (och tidigare även rosor) stått. Ja, det var ett feltänk men dom tycks trivas tillsammans. Det är ett väldigt litet utrymme. Förra året trodde jag att det var ogräs jag höll på att dra upp men det såg ut som klematis! Det fick vara kvar men blev inget mer än en liiiten ranka. I år har två små rangliga rankor dykt upp! Kan dom överleva så länge i jorden utan någon som helst skötsel? De gamla försvann någon gång på 90-talet. Skall jag ta på metallbrynja och ta mig in under rosenkvitten och gräva upp rankorna och sätta någon annanstans? (Rosenkvitten har värre taggar än rosorna; jag satte dit busken för att de bollspelande ungarna på gatan skulle lämna min rabatt ifred.) Hej! Svaret är ja. Jag har haft klematis som har kommit efter 5 år. Du kan plantera om dom eller låta dom växa på plats. Lycka till. Finn
mollys_matte
28-05-2008, 14:56
jag har en stackars Princess Diana i en stor kruka. Den började komma riktigt bra när jag satte den, men sen såg jag att det långa skottet den fått typ dött, men det kom flera mindre skott nerifrån. Nu har de också blivit brun/svarta. Är de världigt frostkänsliga, eller står de kanske för soligt? Ingen av mina andra klematis ser ut så, och jag har en till som bor i kruka.
Tycker den är så himla fin så vill ju inte att den ska dö. Just nu har jag ställt den på ett bord, för någon pratade om markfrost, att växterna klarar sig bättre om de står lite högre, men den har som sagt blivit ledsen ändå. Borde jag täcka den med fiberduk, eller ska jag rentav ställa den i miniväxthuset, men där blir det ju tokvarmt?!
Nu har jag läst igenom hela tråden  oj så mycket jag fick lära mig, Finn du är allt en klippa. Jag köpte en klematis förra året och slängde ner den i en grop  , i år köpte jag en till som jag inte ens har fått ner i backen  , har inte klippt ner den gamla, vilket jag inte visste att man skulle göra, men tack Finn nu ska jag ut och gräva, vattna och klippa + titta vad dom heter
Finn Klematis
28-05-2008, 17:42
CITAT (mollys_matte @ 28-05-2008, 15:56)  jag har en stackars Princess Diana i en stor kruka. Den började komma riktigt bra när jag satte den, men sen såg jag att det långa skottet den fått typ dött, men det kom flera mindre skott nerifrån. Nu har de också blivit brun/svarta. Är de världigt frostkänsliga, eller står de kanske för soligt? Ingen av mina andra klematis ser ut så, och jag har en till som bor i kruka.
Tycker den är så himla fin så vill ju inte att den ska dö. Just nu har jag ställt den på ett bord, för någon pratade om markfrost, att växterna klarar sig bättre om de står lite högre, men den har som sagt blivit ledsen ändå. Borde jag täcka den med fiberduk, eller ska jag rentav ställa den i miniväxthuset, men där blir det ju tokvarmt?! Hej! Princess Diana är en Texansis hybrid. Den kan inte få för mycket sol. Den är frostkänslig och vill inte stå i blåst. Är det frost bör den komma igen. Lycka till. Finn.
Jaha nu har jag varit ute och tittat vad mina klematis heter, den som inte är planterad är en Warszawska Nike, den som är inne i ogräset heter "patens Group" Piilu, älskar klematis men vet inget om dom, jag vill gärna ha dom klättrandes på staketet så kanske det blommar fint. Hur sköter jag dessa, ska dom nu klippas, den i ogräset har fina knoppar. Som sagt vet inget om dessa, men det var fin bild på dom  Vet inte hur detta blir har fått ändra storlekarna på bilderna hela tiden.
Finn Klematis
28-05-2008, 20:38
CITAT (Bettis @ 28-05-2008, 19:19)  Jaha nu har jag varit ute och tittat vad mina klematis heter, den som inte är planterad är en Warszawska Nike, den som är inne i ogräset heter "patens Group" Piilu, älskar klematis men vet inget om dom, jag vill gärna ha dom klättrandes på staketet så kanske det blommar fint. Hur sköter jag dessa, ska dom nu klippas, den i ogräset har fina knoppar. Som sagt vet inget om dessa, men det var fin bild på dom  Vet inte hur detta blir har fått ändra storlekarna på bilderna hela tiden. Hej! Piilu är klippgrupp 2. Blommar på både ett- och flerårsved. Du kommer att få fyllda blommor från flerårsveden. Tur att Du inte klippte den. Warszavska Nike är en klippgrupp 3. Blommar på årsved. Mvh. Finn
mollys_matte
28-05-2008, 21:59
CITAT (Finn Klematis @ 28-05-2008, 18:42)  Hej!
Princess Diana är en Texansis hybrid. Den kan inte få för mycket sol. Den är frostkänslig och vill inte stå i blåst. Är det frost bör den komma igen.
Lycka till. Finn. Det har nog varit lite frost då skulle jag tro, och ganska blåsigt ett par dagar. Ska försöka ställa den mer skyddat! Tack så hemskt mycket för hjälpen Finn!!!!
Elisabeth P
30-05-2008, 19:49
Nu verkar det faktiskt som om Risimägi och den jag har tappat bort namnet på kommer igång  . Vilken tur att jag väntade och inte rev för mycket just där. Däremot inser jag att jag troligtvis skulle ha klippt min purprea plena elegans vid något tillfälle. Den kommer ju, men den börjar men ca 40 cm gammal torr kvist innan det grönskar  .
Elisabeth P
01-06-2008, 16:20
Funderar lite på att flytta någon av mina klematisar. Som det är nu har jag satt dem alla i skuggan för att jag var rädd att bränna dem. Inser givetvis att det inte är någon hit att flytta just nu, när det är över 30 grader.
Är det någon av följande som älskar sol mer än någon annan? Purpurea plena elegans Ristimägi silmakiwi blonde
Finn Klematis
02-06-2008, 07:50
CITAT (Elisabeth P @ 01-06-2008, 17:20)  Funderar lite på att flytta någon av mina klematisar. Som det är nu har jag satt dem alla i skuggan för att jag var rädd att bränna dem. Inser givetvis att det inte är någon hit att flytta just nu, när det är över 30 grader.
Är det någon av följande som älskar sol mer än någon annan? Purpurea plena elegans Ristimägi silmakiwi blonde Hej! Alla är likvärdiga när det gäller sol. Purpurea Plena Elegans är den bästa för skugga. Mvh. Finn.
Finn Klematis
03-06-2008, 07:45
HejJ
Den här tråden börjar att bli ohanterbar. Svårt att hitta svaren på frågorna. Jag har skrivit till forumansvariga,men dom verkar vara helt negativa till att göra något. Lösningen skulle vara en egen avdelning för Clematis. Ni som tycker att det behövs en egen avdelning,Clematis och Klätterväxter, kontkta forumsansvariga. Som det är kan det inte fortsätta, det blir svårare att hitta för varje dag. Blir det ingen ändring, får jag sluta med att ge svar på Era Frågor. Mvh. Finn.
Surfinian
08-06-2008, 21:33
Vilken intressant tråd. Har skaffat min första Clematis i år. Tänkte prova att se om det fungerar att ha den på balkongen. Och om den har någon chans att överleva vintern. Den heter Rebecca och är jättevacker. Vill gärna ha expertråd om den.
Finn Klematis
09-06-2008, 09:52
CITAT (Surfinian @ 08-06-2008, 22:33)  Vilken intressant tråd. Har skaffat min första Clematis i år. Tänkte prova att se om det fungerar att ha den på balkongen. Och om den har någon chans att överleva vintern. Den heter Rebecca och är jättevacker. Vill gärna ha expertråd om den. Hej! Clematis Rebecca. Ny,röd, Evison,England 2007. Klippgrupp 2. Jag har ingen egen erfarenhet av den. Du kan nog övervintra den i en stor isolerad kruka. Låt den inte bli för hög i år. Klipp av blommorna när dom börjar att vissna. Du kan öven övergödsla den och låta den blomma rikligt i år. Då kommer den troligtvis att dö under vintern. Men då har Du haft glädje av den i år. Mvh. Finn.
Summer Snow
09-06-2008, 15:52
Hej Finn! Idag upptäckte jag den här suveräna "tråden". Tack för att du ställer upp och svarar på frågor! Jag har inte haft tid att läsa allt som redan har skrivits, ska göra det någon regnig dag.
Jag har, som så många andra, impulsköpt några klematisar. Tycker att det inte finns så mycket att läsa om just dessa:
*Mrs Robert Brydon *Eriostemon *Durandii
1 Är de ovanliga?
2 Är de svårare att sköta och är det risk att de inte klarar vintern i z 5?
3 Hur beskär jag dem?
4 Är alla tre klematisar som inte klättrar? Ska jag isf binda upp dem?
Jag har inte sparat lapparna som följde med vid köpet... dumt...
/Eva
Fjärilen
09-06-2008, 17:23
Hej Finn eller någon annan som vill/kan svara!
Jag har en Kronklematis som jag undrar om hur och när jag ska beskära. Jag planterade den förra våren och tog sig bra. I år är det lite blad nertill och rätt mycket blad upptill och nästan helt kal på mitten, rätt så tråkig alltså. Men den blommade bra upptill. Tacksam för svar!
Mvh Fjärilen
malin72
09-06-2008, 19:26
hej Finn jag har 3 ny inköp och vill gärna veta hur dom ska skötas...(och vad du tycker om dom) ris och ros
Mme le Coultre Rouge Cardinal Dr.Ruppel
Finn Klematis
09-06-2008, 19:31
CITAT (Summer Snow @ 09-06-2008, 16:52)  Hej Finn! Idag upptäckte jag den här suveräna "tråden". Tack för att du ställer upp och svarar på frågor! Jag har inte haft tid att läsa allt som redan har skrivits, ska göra det någon regnig dag.
Jag har, som så många andra, impulsköpt några klematisar. Tycker att det inte finns så mycket att läsa om just dessa:
*Mrs Robert Brydon *Eriostemon *Durandii
1 Är de ovanliga?
2 Är de svårare att sköta och är det risk att de inte klarar vintern i z 5?
3 Hur beskär jag dem?
4 Är alla tre klematisar som inte klättrar? Ska jag isf binda upp dem?
Jag har inte sparat lapparna som följde med vid köpet... dumt...
/Eva Hej! 1. Dom tillhör inte dom vanligaste. Men är inte direkt ovanliga. 2. Dom är inte svåra att sköta. Har Du snö så klarar dom vintern. Annars lite täckning. 3. Alla tillhör klippgrupp 3. 4. Ingen av dom klättrar. Mrs Robert Brydon binder Du upp. Till dom andra två sätter Du fyra Ca. 2 m.långa stavar i marken, så att de bildar en kvadrat med 40 cm.sida sedan sätter du nät med Ca. 40 Cm. mellanrum i stavarna. Klematisen växer då upp genom nätet och står som en blommande pelare. Mvh. Finn
Finn Klematis
09-06-2008, 19:38
CITAT (malin72 @ 09-06-2008, 20:26)  hej Finn jag har 3 ny inköp och vill gärna veta hur dom ska skötas...(och vad du tycker om dom) ris och ros
Mme le Coultre Vacker Klippgrupp 2. Har sin största blomning på årsved. Rouge Cardinal Mycket vackra stora röda blommor. Klippgrupp 3. Dr.Ruppel Vacker. Klippgrupp 2 Mvh. Finn
Finn Klematis
09-06-2008, 19:50
CITAT (Fjärilen @ 09-06-2008, 18:23)  Hej Finn eller någon annan som vill/kan svara!
Jag har en Kronklematis som jag undrar om hur och när jag ska beskära. Jag planterade den förra våren och tog sig bra. I år är det lite blad nertill och rätt mycket blad upptill och nästan helt kal på mitten, rätt så tråkig alltså. Men den blommade bra upptill. Tacksam för svar!
Mvh Fjärilen Hej! Macropetala blommar på flerårsved. Klippgrupp 1. Skall normalt inte klippas. Vill man föryngringsklippa gör man det så snart blomningen är över i mitten av Juni. Då klipper man den 20-30 Cm. över marken. Tycker Du att Din klematis skall bli tätare kan Du göra detta. Mvh. Finn
malin72
09-06-2008, 19:52
Summer Snow
09-06-2008, 21:48
Tack för ditt svar ang Eriostemon, Durandii och Mrs Robert Brydon.
Nu ska här fixas klätter/växtstöd till dem.
/Eva
Finn Klematis
10-06-2008, 06:40
CITAT (malin72 @ 09-06-2008, 20:52)  tack så mycket för ditt svar....jag är så dålig på detta klippgrupp2 dom ska klippas på hösten då för att blomma på årsskotten och den andra klippgrupp 3 på våren eller du har säkert förklarat jätte ofta och mycket men jag blir så osäker visst ja klättrar dom?? Hej! Klippgrupp 1. Blommar på flerårsved.Klippes inte. Klippgrupp 2. Hybrider som blommar på både ett-och -flerårsved. Kan klippas på olika sätt. Klippgrupp 3 Blommar på årsved. Klippes 15-20 Cm. över marken. Sent på hösten eller tidigt på våren. Mvh. Finn
Krokodilen
11-06-2008, 20:39
Hej Finn Vad bra att du kan svara på frågor! Jag gick just in på Odla för att få råd när det gäller klematisarna i vår nya trädgård.
1. Tage Lundell heter den ena, den planterades för två år sedan och växer som en enda tanig lång ranka. Enligt uppgift blommar den i april-maj. Den hade två blommor och dom har vissnat. Ska den verkligen bara ha en lång ranka? Det står att den vid behov kan beskäras direkt efter blomningen. Den har fått kogödsel och vatten.
Tycker du jag ska beskära den och i så fall hur långt ner? (Frågan kanske är fånig eftersom den kan beskäras, men jag känner mig osäker. Det här är vår första trädgård så jag är lite feg av mig.)
Kan jag köpa en klematis till som blommar lite senare och plantera tillsammans med Tage Lundell? Den ser så trist och ensam ut.
2. Albina Plena heter den andra och den är samplanterad med en klätterros New Dawn. Dom har också fått kogödsel. Den har enligt uppgift huvudblomning i maj men det står att den remonterar, så det är bara att hoppas det kommer fler blommor.
Ska jag göra något särskilt för att den ska trivas ihop med rosen?
Finn Klematis
12-06-2008, 07:46
[quote name='Krokodilen' date='11-06-2008, 21:39' post='856091'] Hej Finn Vad bra att du kan svara på frågor! Jag gick just in på Odla för att få råd när det gäller klematisarna i vår nya trädgård.
1. Tage Lundell heter den ena, den planterades för två år sedan och växer som en enda tanig lång ranka. Enligt uppgift blommar den i april-maj. Den hade två blommor och dom har vissnat. Ska den verkligen bara ha en lång ranka? Det står att den vid behov kan beskäras direkt efter blomningen. Den har fått kogödsel och vatten.
Tycker du jag ska beskära den och i så fall hur långt ner? (Frågan kanske är fånig eftersom den kan beskäras, men jag känner mig osäker. Det här är vår första trädgård så jag är lite feg av mig.)
Kan jag köpa en klematis till som blommar lite senare och plantera tillsammans med Tage Lundell? Den ser så trist och ensam ut.
2. Albina Plena heter den andra och den är samplanterad med en klätterros New Dawn. Dom har också fått kogödsel. Den har enligt uppgift huvudblomning i maj men det står att den remonterar, så det är bara att hoppas det kommer fler blommor.
Hej!
Båda Dina klematis tillhör sektionen Atragene. Dom blommar på flerårsved på våren. Albina Plena har även en mindre blomning längere fram på sommaren. Felet som Du gjort är att Du inte klippte tillbaka dom första året. Men det kan Du rätta till. Gå genast ut och klipp dom 20 Cm. över marken. Du SKALL inte sätta någon klematis som blommar senare tillsammans med Tage Lundell. Du kommer inte att klara av att klippa den ena och inte den andra. Du har förmodligen gjort ett fel till, Du har inte satt en rotspärr mellan klematisens och rosensrötter. Båda tillhör klippgrupp 1.
Mvh. Finn.
trivas ihop med rosen
Summer Snow
12-06-2008, 08:27
Hej Finn!
Du svarade i en tidigare fråga:
"Du har förmodligen gjort ett fel till, Du har inte satt en rotspärr mellan klematisens och rosensrötter."
Kanske en dum fråga..men; hur sätter man en rotspärr...vilket material osv?
/Eva
Finn Klematis
12-06-2008, 10:55
CITAT (Summer Snow @ 12-06-2008, 09:27)  Hej Finn!
Du svarade i en tidigare fråga:
"Du har förmodligen gjort ett fel till, Du har inte satt en rotspärr mellan klematisens och rosensrötter."
Kanske en dum fråga..men; hur sätter man en rotspärr...vilket material osv?
/Eva Hej! Du sätter något mellan dom olika växterna, nere i jorden. Jag brukar använda byggplast. Inga frågor är dumma, men svaren kan vara det. Mvh. Finn.
Krokodilen
12-06-2008, 20:01
CITAT (Finn Klematis @ 12-06-2008, 08:46)  CITAT (Krokodilen @ 11-06-2008, 21:39)  Hej Finn Vad bra att du kan svara på frågor! Jag gick just in på Odla för att få råd när det gäller klematisarna i vår nya trädgård.
Hej!
Båda Dina klematis tillhör sektionen Atragene. Dom blommar på flerårsved på våren. Albina Plena har även en mindre blomning längere fram på sommaren. Felet som Du gjort är att Du inte klippte tillbaka dom första året. Men det kan Du rätta till. Gå genast ut och klipp dom 20 Cm. över marken. Du SKALL inte sätta någon klematis som blommar senare tillsammans med Tage Lundell. Du kommer inte att klara av att klippa den ena och inte den andra. Du har förmodligen gjort ett fel till, Du har inte satt en rotspärr mellan klematisens och rosensrötter. Båda tillhör klippgrupp 1.
Mvh. Finn. trivas ihop med rosen
Tack för svar. Känner mig inte särskilt skyldig eftersom vi bara bott här ett halvår. Om jag klipper ner dom till 20 cm över marken blir det ju bara en vedartad pinne kvar. Kan det vara riktigt? Är det det bästa jag kan göra för dom inför nästa år? Hälsningar Lena
Trampendal
13-06-2008, 00:32
Hej! Jag köpte Allers Trädgårds erbjudande (tre tidningar+en klematis piilu) Piilun såg helt död ut när den kom, men jag satte ändå ned den i en stor kruka. När fyra veckor gått hade inget hänt så då sådde jag krasse runt den.
Men ungefär samtidigt som krassen grodde kom det upp små piilu-skott.
Kan jag ändå ha kvar krassen eller tar den för mycket näring? Ska jag bara ta bort de som växer närmast, kanske?
Piilu-skotten är fortfarande väldigt små, så krassen är fyra gånger så hög nu.
Trampendal
Finn Klematis
13-06-2008, 07:05
CITAT (Trampendal @ 13-06-2008, 01:32)  Hej! Jag köpte Allers Trädgårds erbjudande (tre tidningar+en klematis piilu) Piilun såg helt död ut när den kom, men jag satte ändå ned den i en stor kruka. När fyra veckor gått hade inget hänt så då sådde jag krasse runt den.
Men ungefär samtidigt som krassen grodde kom det upp små piilu-skott.
Kan jag ändå ha kvar krassen eller tar den för mycket näring? Ska jag bara ta bort de som växer närmast, kanske?
Piilu-skotten är fortfarande väldigt små, så krassen är fyra gånger så hög nu.
Trampendal Hej! Krassen tar mycket näring. Jag skulle ta bort den. Du kan väl plantera den i en annan kruka. Piilu tillhör klippgrupp 2. Lycka till. Finn.
Trampendal
13-06-2008, 23:08
CITAT (Finn Klematis @ 13-06-2008, 08:05)  Hej!
Krassen tar mycket näring. Jag skulle ta bort den. Du kan väl plantera den i en annan kruka. Piilu tillhör klippgrupp 2.
Lycka till. Finn. Hej! Tack för svaret. Krassen får byta kruka. Trampendal
Stormhatt
14-06-2008, 01:50
Hej Finn och tack för alla bra svar du ger oss! Har ca 10 st klematis med sorterna Piilu, Warszawska Nike och Miss Bateman som jag haft i några år. Bor i zon 6 med över en meter snötäcke. Snön försvinner ca 1 maj. Har trädgården i västerläge, med västvind som ligger på. Nu vid den här tiden har mina klematis vuxit ca 1 meter och blommar rätt ok senare på sommaren. På våren finns ingenting kvar av fjolårets klematis, allt är borta, inget "skräp" eller döda kvistar. Så plötsligt när man tror att alla har dött, sätter de fart och skjuter skott. Läste i tråden och hittade nåt jag ville ha svar på, men tyvärr svarade du lite för kortfattat för mig att förstå: CITAT (Dilidis @ 08-05-2008, 20:01)  Fråga 1: När jag läst på denna tråd tycker jag mig ha förstått att man skall beskära dem i maj, efter att den börjat växa - har jag förstått det rät?!?!? Min är kanske 50 cm hög nu (3 "stänglar" eller vad man säger). OM jag ska klippa ner den så förstår jag inte riktigt varför, är det månne för att den ska bli mer buskig? Kommer det blommor i år även om jag klipper ner den och i så fall hur mycket ska jag klippa ner den? Sorry att jag frågar du har säkert svarat på detta många gånger, det är bara jag som inte förstår. Ska jag, eller inte beskära mina klematis för att få kraftigare växter och fler blommor och när gör jag då det?
fruberglund
14-06-2008, 10:27
Hej Finn!
Jag är på jakt efter Huldine men hittar den ingenstans. Vet du vart jag kan få tag på den, i Jönköpingstrakten eller på nätet?
Jag har kollat på alla plantskolor i närheten men inte hittat den, de flesta har ett rätt dåligt sortiment med bara de allra vanligaste sorterna.
Tänkte jag skulle försöka komma på din öppna trädgård i år och se alla dina klematis, finns det någon plantskola i närheten av dig som har den?
Hälsningar, Lena (fruberglund)
Finn Klematis
14-06-2008, 11:08
CITAT (fruberglund @ 14-06-2008, 11:27)  Hej Finn!
Jag är på jakt efter Huldine men hittar den ingenstans. Vet du vart jag kan få tag på den, i Jönköpingstrakten eller på nätet?
Jag har kollat på alla plantskolor i närheten men inte hittat den, de flesta har ett rätt dåligt sortiment med bara de allra vanligaste sorterna.
Tänkte jag skulle försöka komma på din öppna trädgård i år och se alla dina klematis, finns det någon plantskola i närheten av dig som har den?
Hälsningar, Lena (fruberglund) Hej! Om Du kommer hit när jag har öppen trädgård kan jag ha en Huldine som står och väntar på Dig. Hör av Dig. så skaffar jag en. Mvh. Finn.
fruberglund
14-06-2008, 13:16
CITAT (Finn Klematis @ 14-06-2008, 12:08)  Hej!
Om Du kommer hit när jag har öppen trädgård kan jag ha en Huldine som står och väntar på Dig. Hör av Dig. så skaffar jag en.
Mvh. Finn. Åh vad snällt Finn!  Då ska jag absolut se till att komma, ska boka in i kalendern på en gång. Då har jag gott om tid på mig att hitta en ny plats till raringen också, den är ju bara så underbar! Visst blir den väldigt kraftig, det har den i alla fall varit på de bilder jag sett. Vill ha en vit riktigt tät med makalös blomning! Sen är den ju så fin på undersidan av kronbladen också Mvh, Lena
Hjälp! Våra tre klematis (senblommande, storblommiga) har drabbats av något fel. Bladen blir svarta i kanterna och några av dom har bruna fläckar. Dessutom är det även något som har ätit på dom. Alla tre har dom här svarta kanterna på vissa blad och den del av bladen har blivit svarta helt och hållet. I ren panik klippte jag ner den ena, sen kom jag på att jag kanske borde fråga hur jag ska göra innan jag klipper ner resten. Har du någon aning om vad det är som har hänt?
Finn Klematis
16-06-2008, 19:50
CITAT (kikalt @ 16-06-2008, 10:07)  Hjälp! Våra tre klematis (senblommande, storblommiga) har drabbats av något fel. Bladen blir svarta i kanterna och några av dom har bruna fläckar. Dessutom är det även något som har ätit på dom. Alla tre har dom här svarta kanterna på vissa blad och den del av bladen har blivit svarta helt och hållet. I ren panik klippte jag ner den ena, sen kom jag på att jag kanske borde fråga hur jag ska göra innan jag klipper ner resten. Har du någon aning om vad det är som har hänt? Hej! Dina klematis har drabbats av en form av vissnesjuka. Klipp ner dom två övriga. Dom hinner troligen växa upp och ge en höstblomning. Lägg inte dom avklippta rankorna i komposten. Lycka till. Finn
Tack för svaret! Fint om dom kan ta sig till hösten även om jag klipper ner dom nu. Jag slänger det jag klipper direkt då.
Hej!
Jag har nyss köpt min första Klematis. Vet inte så mycket om sådana men tänkte jag kunder försöka iaf.
Har dock köpt en sort som jag inte vet speciellt mycket om och hittar knappt något om den. Jag har ännu inte planterat den än då jag inte riktigt bestämt hur jag ska göra och hur den vill ha det.l
Vad är det för udda sort jag har? Hur ska jag sköta om den och plantera den? Jag tror den heter "Bijou"....
Finn Klematis
23-06-2008, 20:22
CITAT (mrsL @ 23-06-2008, 20:44)  Hej!
Jag har nyss köpt min första Klematis. Vet inte så mycket om sådana men tänkte jag kunder försöka iaf.
Har dock köpt en sort som jag inte vet speciellt mycket om och hittar knappt något om den. Jag har ännu inte planterat den än då jag inte riktigt bestämt hur jag ska göra och hur den vill ha det.l
Vad är det för udda sort jag har? Hur ska jag sköta om den och plantera den? Jag tror den heter "Bijou".... Hej! Bijou. Evison. England 2003. Klippgrupp 2. Blommar Maj-Juni. Låg Ca. 1 m. Är egenligen framtagen för att odlas i ampell. Blå blommor. Jag har ingen erfarenhet av den. Enligt engelska uppgifter härdig zon 3-4. Lycka till. Finn.
Elisabeth P
24-06-2008, 20:35
Hej Finn
Med risk att du redan fått svara på detta ställer jag min fråga igen, orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden och har googlat runt utan att finna svar.
Jag vill veta när följande bör beskäras.
Blonde, pulmapäev, ristimägi, kaunitaur, romantika, pillu, bateman (tror jag den siste heter.)
Jag har även silmakivi som jag tor ska beskäras enligt 2 och pulma plena elegans som jag tror beskärs enligt 3. Rätta mig om jag har fel.
Finn Klematis
25-06-2008, 07:45
[quote name='Elisabeth P' date='24-06-2008, 21:35' post='861911'] Hej Finn
Med risk att du redan fått svara på detta ställer jag min fråga igen, orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden och har googlat runt utan att finna svar.
Jag vill veta när följande bör beskäras.
Blonde, pulmapäev, ristimägi, kaunitaur, romantika, pillu, bateman (tror jag den siste heter.)
Jag har även silmakivi som jag tor ska beskäras enligt 2 och pulma plena elegans som jag tror beskärs enligt 3. Rätta mig om jag har fel.
Hej!
Några av dom har jag svarat på tidigare. Så länge forumansvariga inte förstår att det behövs en egen avdelning för Clematis, är det svårt att hitta. Blonde,Pulmapäev,Ristimägie,Kaunitaur, Romantika och Purpurea Plena Elegans, Klippgrupp 3. Piilu och Silmakivi, Klippgrupp 2. Miss Bateman, Klippgrupp 1.
Mvh. Finn
Lotta i Gbg
25-06-2008, 11:32
Ett enkelt sätt att själv hitta svar på en del av de här frågorna är att titta på Clematis on the Webs hemsida, så slipper man googla. Det är få klematis som inte finns med där och man hittar svar på t ex frågor om klippgrupp. Clematis on the Web
Finn Klematis
25-06-2008, 13:15
CITAT (Lotta i Gbg @ 25-06-2008, 12:32)  Ett enkelt sätt att själv hitta svar på en del av de här frågorna är att titta på Clematis on the Webs hemsida, så slipper man googla. Det är få klematis som inte finns med där och man hittar svar på t ex frågor om klippgrupp. Clematis on the WebHej! Du har helt rätt. Jag vet ingen som är bättre. Mvh. Finn
Elisabeth P
25-06-2008, 15:19
Tack både Finn och Lotta.
lindacse
03-07-2008, 12:13
Hej där! Köpte en klematis för kanske en tre år sen iallafall på Netto för tio spänn och satte bak i en stor kruka eller vad jag ska kalla det på balkongen. Det var en ynklig stackare som jag nästan trodde var död, men minns nu att jag såg att den fanns kvar häromåret, fortfarande en ynklig stackare. Nu blommar den, på det som vuxit i år, och bara där. Namnförslag? På bilden stör min stjärnflocka och en 'Pink Flamingo' med frötussar.
[attachment=20602:DSC00185.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|