|
Finn Klematis
29-04-2008, 06:56
Hej!
Jag bevakar bara det som skrivs under Klematisfrågor Det är tillräckligt tidskrävande att lämna svar under den punkten.
Mvh. Finn.
Grön 76:a
29-04-2008, 11:22
Hej Jag planterade en Jackmani förra sensommaren. Den tog sig rätt bra och började klättra. Längre in på hösten vissnade den och jag visste inte om det brukar vara så. Nu är den alldeles torr. Det växer en ny kvist med gröna blad och på några av de torra kvistarna växer det nya knoppar. Ska jag bara låta den vara eller klippa ner den helt? Det växer ju nytt på de torra kvistarna, men det är väldigt känsligt t ex om det blåser. Eller är det helt enkelt så att klematisen har torra kvistar? Jag är helt nybörjare på det här med klematis. Ja, alla växter för den delen
Cilla999
29-04-2008, 12:20
Hej. Vilken bra tråd!! Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det?
Finn Klematis
29-04-2008, 13:35
CITAT (Grön 76:a @ 29-04-2008, 12:22)  Hej Jag planterade en Jackmani förra sensommaren. Den tog sig rätt bra och började klättra. Längre in på hösten vissnade den och jag visste inte om det brukar vara så. Nu är den alldeles torr. Det växer en ny kvist med gröna blad och på några av de torra kvistarna växer det nya knoppar. Ska jag bara låta den vara eller klippa ner den helt? Det växer ju nytt på de torra kvistarna, men det är väldigt känsligt t ex om det blåser. Eller är det helt enkelt så att klematisen har torra kvistar? Jag är helt nybörjare på det här med klematis. Ja, alla växter för den delen  Hej1 Dom flesta klematis vissnar ner på hösten och dom städse gröna klarar inte vårt klimat. Jackmanii tillhör klippgrupp 3, Den skall klippas 15-20 cm över marken, sent på hösten eller tidigt på våren. Du skall klippa dom torra rankorna, men låta den gröna vara kvar. Mvh. Finn
Finn Klematis
29-04-2008, 13:47
CITAT (Cilla999 @ 29-04-2008, 13:20)  Hej. Vilken bra tråd!! Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det? Hej! Det går utmärkt att låta dom flesta klättra i träd, För att ge korekta råd behöver jag veta. Hur höga är träden? Vilka är klematisarna? Du måste sätta rotspärr. En stor hink utan botten eller kraftig plast nere i planteringsgropen på den sidan som är mot trädet. Mvh. Finn.
fruberglund
29-04-2008, 16:42
Hej Finn!
Förra hösten köpte jag 2 st "Georg E" och satte vid min rosportal. De ska klättra på var sin sida ihop med rosen Constance Spry, tror det kommer bli jättefint.
Nu är mitt problem att den ena Georg verkar helt död medans både den andra Georg och rosorna skjuter jättefina stora skott. Klippte ner den en bra bit och det var grönt i kvistarna men nu verkar de torkat ännu mer.
När jag planterade gjorde jag som man ska och lade grus de sista 10 centimeterna för att förhindra vissnesjuka.
Vad kan det vara för fel? Är det lika bra att gräva upp och köpa ny eller ska jag vänta och se om den kommer sen? Vill ju inte att det ska bli jättestor skillnad på höjden sen (för Georg ska man väl inte beskära).
Hälsningar, Lena
Finn Klematis
29-04-2008, 18:31
CITAT (fruberglund @ 29-04-2008, 17:42)  Hej Finn!
Förra hösten köpte jag 2 st "Georg E" och satte vid min rosportal. De ska klättra på var sin sida ihop med rosen Constance Spry, tror det kommer bli jättefint.
Nu är mitt problem att den ena Georg verkar helt död medans både den andra Georg och rosorna skjuter jättefina stora skott. Klippte ner den en bra bit och det var grönt i kvistarna men nu verkar de torkat ännu mer.
När jag planterade gjorde jag som man ska och lade grus de sista 10 centimeterna för att förhindra vissnesjuka.
Vad kan det vara för fel? Är det lika bra att gräva upp och köpa ny eller ska jag vänta och se om den kommer sen? Vill ju inte att det ska bli jättestor skillnad på höjden sen (för Georg ska man väl inte beskära).
Hälsningar, Lena Hej Lena. Låt den stå kvar, den kommer troligen att slå skott. Georg är en småblommig klematis som inte drabbas av vissnesjuka. Att lägga sand till klematisen anser jag vara en ren myt. Jag har ca 150 klematis i trädgården. Det finns ingen sand vid någon av dom. Du har helt rätt Georg är en grupp 1 klematis och skall inte klippas. Lycka till, Finn.
Lysande tråd! Inser att jag postat följande i fel forum, ursäkta... Jag har en alpklematis som står mot ett soligt plank. Har satt lite Fänrikshjärta runt fötterna på den som skugga men den vill inte riktigt ta fart. Är ca 2 m hög men blommar relativt sparsamt och är framförallt kal, dvs. utan både blommor och blad, den nedersta dryga metern. Den är även relativt smal och gles jämfört med de Klematis man kan se på bild - eller hos mina grannar  . Fick ett tips om att klippa den efter blomningen, men jag undrar hur mycket? Och kan det vara något annat som är galet? Den är ca 2 år gammal. /Forte
Finn Klematis
30-04-2008, 09:01
CITAT (Forte @ 30-04-2008, 09:08)  Lysande tråd! Inser att jag postat följande i fel forum, ursäkta... Jag har en alpklematis som står mot ett soligt plank. Har satt lite Fänrikshjärta runt fötterna på den som skugga men den vill inte riktigt ta fart. Är ca 2 m hög men blommar relativt sparsamt och är framförallt kal, dvs. utan både blommor och blad, den nedersta dryga metern. Den är även relativt smal och gles jämfört med de Klematis man kan se på bild - eller hos mina grannar  . Fick ett tips om att klippa den efter blomningen, men jag undrar hur mycket? Och kan det vara något annat som är galet? Den är ca 2 år gammal. /Forte Hej! Klipp ner den i Juni, Ca. 20 Cm. över marken. Fänrikshjärtat bör inte ha någon betydelse. När den har börjat att växa,efter nedklippningen, kvävegödsla lägg en kaffekopp kalksalpeter i 10 L. vatten och vattna klematisen. Flytta ut spaljen 20 Cm. från planket. Lycka till. Finn.
fruberglund
30-04-2008, 15:04
CITAT (Finn Klematis @ 29-04-2008, 19:31)  Hej Lena.
Låt den stå kvar, den kommer troligen att slå skott. Georg är en småblommig klematis som inte drabbas av vissnesjuka. Att lägga sand till klematisen anser jag vara en ren myt. Jag har ca 150 klematis i trädgården. Det finns ingen sand vid någon av dom. Du har helt rätt Georg är en grupp 1 klematis och skall inte klippas.
Lycka till, Finn. Tack för svar! Då får han stå kvar  Jaså, ingen sand...ja där ser man. En del kämpar på alla möjliga sätt med olika växter som bara vägrar växa eller överleva medan samma sort växer som ogräs hos andra. Beror väl kanske på fler saker än bara en om nåt inte vill sig. Tur att klematis är relativt lättodlade, de är ju så vackra också. Mitt nästa inköp ska bli Huldine...har sett såna underbara bilder på henne
Nybörjar-Linda
30-04-2008, 16:24
Hej Finn!
Jag ska plantera en "Romantika". Den har redan vuxit högt i krukan. SKa den beskäras direkt efter plantering? Hur sköter jag den därefter? Stort tack på förhand!
Mvh Linda
Finn Klematis
30-04-2008, 17:48
CITAT (Nybörjar-Linda @ 30-04-2008, 17:24)  Hej Finn!
Jag ska plantera en "Romantika". Den har redan vuxit högt i krukan. SKa den beskäras direkt efter plantering? Hur sköter jag den därefter? Stort tack på förhand!
Mvh Linda Hej Linda! Stor planteringsgrop, 60 cm. djup, 60cm. diameter. Sätt krukan med klematisen i en hink med vatten i 20 minuter. Jag använder Hasselfors U-jord till mina klematis. Bred ut rötterna mycket noga och bred ut dom i hela planteringsgropen. Sätt den djupt 10-15 cm. djupare än i krukan. Klipp klematisen ca. 40 cm. över marken. När klematisen blivit ca. 1 meter hög, klipp den ca. 50 cm. över marken. Romantika tillhör klippgrupp 3. Lycka till. Finn.
Cilla999
01-05-2008, 10:33
Hej. Vilken bra tråd!! Har köpt ett gäng klematis från Estland, dom står just nu krukade i mitt växthus. Tänkte försöka få några av dom att klättra i våra krikonträd. Tror du att det fungerar? Hur mycket sol behöver dom? Det är ganska "halvskuggigt" där. Hur långt bort från trädet ska man plantera klematisen? Ska man sätta en rotspärr? Hur? Plantera i en hink utan botten, funkar det?CITAT (Finn Klematis @ 29-04-2008, 14:47)  Hej!
Det går utmärkt att låta dom flesta klättra i träd, För att ge korekta råd behöver jag veta. Hur höga är träden? Vilka är klematisarna? Du måste sätta rotspärr. En stor hink utan botten eller kraftig plast nere i planteringsgropen på den sidan som är mot trädet.
Mvh. Finn. Hej. träden är mellan 2-3,5 m höga. De sorter jag har köpt är: Juuli Romatica Kasmu Rouge Cardinal Rüütel Vostok cl. recta Eetika Har ännu inte bestämt vilken/vilka jag vill ha i krikonträden. Har du några förslag? En till fråga, vi har flera stora tallar i närheten, påverkar dom hur bra klematisen mår? MVH Cilla
Hej!
Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med tips angående en av våra tre klematis som inte känner sig så pigg. Förra året kom den starkt, men i år verkar den inte vilja ta sig. Det är massor med stora blommor runtom den, är det fel? Dom andra två har inte så pass mycket omkring sig och dom ser ut att må fint även i år. Vi klippte ner samtliga precis lika mycket som dom var nerklippta förra året enligt dom tidigare husägarnas instruktioner. Men möjligen blev denna något kortare klippt än dom båda andra.
Jag tror att det vi har är jackmanklematis. Fast är inte säker eftersom dom fanns när vi flyttade in för nåt år sen.
Så här ser den ut just nu, det växer ytterst lite i den jämfört med dom bredvid:
[attachment=17694:DSC02172.jpg]
Tack på förhand!
Maggan H
03-05-2008, 20:29
Hej Finn! Jag har frösått Klematis Korean Beauty och undrar när man ska toppa? Vilken höjd? De är ännu bara några cm och har fått ca 3 bladpar.
Finn Klematis
04-05-2008, 15:27
CITAT (kikalt @ 03-05-2008, 20:04)  Hej!
Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med tips angående en av våra tre klematis som inte känner sig så pigg. Förra året kom den starkt, men i år verkar den inte vilja ta sig. Det är massor med stora blommor runtom den, är det fel? Dom andra två har inte så pass mycket omkring sig och dom ser ut att må fint även i år. Vi klippte ner samtliga precis lika mycket som dom var nerklippta förra året enligt dom tidigare husägarnas instruktioner. Men möjligen blev denna något kortare klippt än dom båda andra.
Jag tror att det vi har är jackmanklematis. Fast är inte säker eftersom dom fanns när vi flyttade in för nåt år sen.
Så här ser den ut just nu, det växer ytterst lite i den jämfört med dom bredvid:
[attachment=17694:DSC02172.jpg]
Tack på förhand! Hej! Klematis vill inte ha rotkonkurans. Skuggväxter med stora rotsystem gör mer skada än nytta. Att Du klippt den hårdare har ingen betydelse. Har Du gett dina klematis gödning? Lycka till. Finn. CITAT (Maggan H @ 03-05-2008, 21:29)  Hej Finn! Jag har frösått Klematis Korean Beauty och undrar när man ska toppa? Vilken höjd? De är ännu bara några cm och har fått ca 3 bladpar. Hej! Låt dom bli två tre decimeter innan Du klipper dom. Lycka till. Finn.
Tack för svaret!
Jag ska undersöka om just dom här växterna har stora rotsystem. Nä, hoppsan vi har ju inte gjort nånting, så gödning har dom inte fått. Dom två andra växer utav bara den i alla fall och ser jättebra ut! Förra året blev just den här deppiga näststörst, men kanske kan den ha ännu mer behov av gödsel också än dom andra om det finns mycket annat som växer och konkurrerar om näringen? När gödslar man klematis och vilket gödsel ska vi välja?
Finn Klematis
05-05-2008, 06:30
CITAT (kikalt @ 04-05-2008, 17:55)  Tack för svaret!
Jag ska undersöka om just dom här växterna har stora rotsystem. Nä, hoppsan vi har ju inte gjort nånting, så gödning har dom inte fått. Dom två andra växer utav bara den i alla fall och ser jättebra ut! Förra året blev just den här deppiga näststörst, men kanske kan den ha ännu mer behov av gödsel också än dom andra om det finns mycket annat som växer och konkurrerar om näringen? När gödslar man klematis och vilket gödsel ska vi välja? Hej! Jag gödslar storblommiga klematis enligt följande. Två nävar benmjöl och en liter hönsgödsel eller två liter kogödsel, mullas ner i jorden i periferin tidigt på våren till varje planta. Småblommiga hälften av denna ranson. Lycka till Finn.
Tack snälla för hjälpen!
malin72
05-05-2008, 10:50
hej Finn!! jag har 2 frågor...den första jag satte ner en klematis av okänd sort (den är en frösådd) så vad det blir har jag ingen aning om...men den krukade jag i höstas och nu är den så här stor! kan jag flytta den nu? jag vill ju inte ha den i kruka utan det var ju bara för att se om den överlevde [attachment=17802:maj11.jpg] sen fick jag i höstas något som kallades för klematis buske.....vad kan det vara för något?? och den har överlevt men hur vill den stå, jag vill ju plantera ut den med [attachment=17803:maj10.jpg] så ser den ut nu
Finn Klematis
05-05-2008, 11:29
CITAT (malin72 @ 05-05-2008, 11:50)  hej Finn!! jag har 2 frågor...den första jag satte ner en klematis av okänd sort (den är en frösådd) så vad det blir har jag ingen aning om...men den krukade jag i höstas och nu är den så här stor! kan jag flytta den nu? jag vill ju inte ha den i kruka utan det var ju bara för att se om den överlevde [attachment=17802:maj11.jpg] sen fick jag i höstas något som kallades för klematis buske.....vad kan det vara för något?? och den har överlevt men hur vill den stå, jag vill ju plantera ut den med [attachment=17803:maj10.jpg] så ser den ut nu Hej! Låt dom stå kvar i sina krukor. Jag planterar aldrig en frösådd i jorden innan den blommat. Man vet aldrig om den är värd att ha kvar. Vad Din klematisbuske är förslags sort klarar jag inte av att bestämma. Kom igen när den blommar. Mvh. Finn.
malin72
05-05-2008, 12:10
CITAT (Finn Klematis @ 05-05-2008, 12:29)  Hej!
Låt dom stå kvar i sina krukor. Jag planterar aldrig en frösådd i jorden innan den blommat. Man vet aldrig om den är värd att ha kvar. Vad Din klematisbuske är förslags sort klarar jag inte av att bestämma. Kom igen när den blommar.
Mvh. Finn. ok tack så mycket...frösådden är från en vän med öppen trädgård och den var en planta redan förra året men hann aldrig blomma! och att det fanns busk klematis visste jag inte ens men kan dom orka växa till sig om dom står kvar i den krukan du ser på bilden????
Finn Klematis
05-05-2008, 13:30
CITAT (malin72 @ 05-05-2008, 13:10)  ok tack så mycket...frösådden är från en vän med öppen trädgård och den var en planta redan förra året men hann aldrig blomma! och att det fanns busk klematis visste jag inte ens men kan dom orka växa till sig om dom står kvar i den krukan du ser på bilden???? Hej! Det finns ingenting som hetter buskklematis. Men det finns klematis arter som har ett buskartat växtsätt. Dom finns i sektionerna, Recta och Tubulosa. Jag tror dom har större chans att överleva i kruka. Om Du tycker att krukan är förliten,plantera i större kruka. Mvh. Finn.
malin72
05-05-2008, 13:32
CITAT (Finn Klematis @ 05-05-2008, 14:30)  Hej!
Det finns ingenting som hetter buskklematis. Men det finns klematis arter som har ett buskartat växtsätt. Dom finns i sektionerna, Recta och Tubulosa. Jag tror dom har större chans att överleva i kruka. Om Du tycker att krukan är förliten,plantera i större kruka.
Mvh. Finn. tack så mycket för dina svar...jag tror att dom får stå kvar i krukan så hinner jag kanske se i år vad det blir av dom
Beskärning, -igen
För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga.
fruberglund
07-05-2008, 18:53
Som jag förstått det så ska man alltid beskära vid nyplantering, vilken beskärningsgrupp klematisen än tillhör. Tyvärr är det ju tråkigt att beskära bort knoppar som man vet kommer blomma snart men det blir bättre i längden enligt de som vet. Man eftersträvar balans mellan rötterna som ska etablera sig och bladmassan ovan jord. Har man otur så kan inte rötterna förse bladmassan med den näring m.m. den behöver om bladmassan är för stor. Dessutom grenar sig ju klematisen mer och skjuter oftast även rotskott. Vill man se hur klematisen ser ut så kan man kanske kompromissa och skära ner alla stänglar utom en, det skulle jag nog gjort. Har lite svårt att förstå varför butikerna envisas med att sälja exemplar med knopp om man ändå måste beskära bort dem på en gång  Jag har aldrig beskurit ner mina vid plantering och har blandat resultat...om det beror på det är dock svårt att säga. Kan ju ha med annat att göra också. I fortsättningen kommer jag göra det bara för att jag tror att det blir bättre resultat längre fram. Ju fler rankor desto tätare och finare klematis med fler blommor.
Finn Klematis
07-05-2008, 19:17
CITAT (Flix @ 07-05-2008, 19:27)  Beskärning, -igen
För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga. Hej! Du bör klippa Dina Klematis Ca. 50 Cm. över marken. Detta är nödvändigt för att få balans mellan rot och rankor. Saxen har inga ögon, den klipper lika bra, även om det finns knopp i rankorna. Mvh. Finn.
Dilidis
08-05-2008, 19:01
Hej Finn!
Vilken fantastisk tråd detta är! och vilka underbara och förståeliga svar du ger!
Jag har 2 "korkade" frågor, som jag vore innerligt tacksam för. Jag har en klematis i kruka på balkongen, jag kommer inte ihåg vilken sort det är men jag har haft den där i ca 3 år. Den växer så det knakar och blommar varje år och varje sensommar/höst klipper jag ner den jäms med jorden.
Fråga 1: När jag läst på denna tråd tycker jag mig ha förstått att man skall beskära dem i maj, efter att den börjat växa - har jag förstått det rät?!?!? Min är kanske 50 cm hög nu (3 "stänglar" eller vad man säger). OM jag ska klippa ner den så förstår jag inte riktigt varför, är det månne för att den ska bli mer buskig? Kommer det blommor i år även om jag klipper ner den och i så fall hur mycket ska jag klippa ner den? Sorry att jag frågar du har säkert svarat på detta många gånger, det är bara jag som inte förstår.
Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?
Innerligt tacksam om du kan hjälpa mig!
.. en okunnig Anna
Finn Klematis
11-05-2008, 13:52
CITAT (Dilidis @ 08-05-2008, 20:01)  Hej Finn!
Vilken fantastisk tråd detta är! och vilka underbara och förståeliga svar du ger!
Jag har 2 "korkade" frågor, som jag vore innerligt tacksam för. Jag har en klematis i kruka på balkongen, jag kommer inte ihåg vilken sort det är men jag har haft den där i ca 3 år. Den växer så det knakar och blommar varje år och varje sensommar/höst klipper jag ner den jäms med jorden.
Fråga 1: När jag läst på denna tråd tycker jag mig ha förstått att man skall beskära dem i maj, efter att den börjat växa - har jag förstått det rät?!?!? Min är kanske 50 cm hög nu (3 "stänglar" eller vad man säger). OM jag ska klippa ner den så förstår jag inte riktigt varför, är det månne för att den ska bli mer buskig? Kommer det blommor i år även om jag klipper ner den och i så fall hur mycket ska jag klippa ner den? Sorry att jag frågar du har säkert svarat på detta många gånger, det är bara jag som inte förstår.
Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?
Innerligt tacksam om du kan hjälpa mig!
.. en okunnig Anna Hej Anna1 Jag tackar och tar emot berömmet som en katt som lapar grädde. Fråga 1. Då Din klematis växer upp och blommar, är det tydligen en klippgrupp 1. Då gör Du helt rätt. Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka. Mvh. Finn.
Hej Finn!
Har kollat lite på den här tråden och hittat en hel del intressanta saker. Jag har dock lite funderingar angående klematisplantorna från Estland. Har ej lyckats se någonstans om du klipper ner dina småplantor under kruktiden. Mina har växt ganska bra nu och jag tror att jag kanske borde beskära den nu så att de förgrenar sig. Hur långt ner skall jag i såfall klippa av dem?
Finn Klematis
14-05-2008, 08:26
CITAT (cato @ 13-05-2008, 22:30)  Hej Finn!
Har kollat lite på den här tråden och hittat en hel del intressanta saker. Jag har dock lite funderingar angående klematisplantorna från Estland. Har ej lyckats se någonstans om du klipper ner dina småplantor under kruktiden. Mina har växt ganska bra nu och jag tror att jag kanske borde beskära den nu så att de förgrenar sig. Hur långt ner skall jag i såfall klippa av dem? Hej! Att klippa ner dom nya plantorna,det första året är så naturligt för mig att jag har glömt at nämna det. Tack för påpekandet. Mvh. Finn.
Beskärning, -igen För ett par veckor sen planterade jag Pink Fantasy och Warszawska Nike. Båda växer bra och har fått knoppar. Jag har läst lite här på forumet om beskärning men blir inte riktigt klok på om jag ska beskära dom eller inte. Vad anser du/ni? Om jag ska beskära, hur mycket ska jag ta? Dom är snart ca 1 m höga. CITAT (Finn Klematis @ 07-05-2008, 20:17)  Hej!
Du bör klippa Dina Klematis Ca. 50 Cm. över marken. Detta är nödvändigt för att få balans mellan rot och rankor. Saxen har inga ögon, den klipper lika bra, även om det finns knopp i rankorna.
Mvh. Finn. Hej, Klippte ner mina Klematis i förra veckan och dom mår så bra så Eftersom det varit rätt så kallt ett par nätter (bor i Stockholmsområdet) så undrar jag om jag bör täcka plantorna med något under natten? Eller klarar dom sig? Igår morse upptäckte jag nämligen ett par svarta blad på några av plantorna som jag misstänker beror på kylan. Mvh, Flix
Jag vill så gärna ha klematis i min trädgård men dom verkar inte trivas hos mig!  Planterade 5 st olika ifjol (varav en är egen frösådd) och endast två verkar ha överlevt. Det är den egna frösådda Korean Beauty och en "Clematis Viticella" (mer namn än så stod tyvärr inte på lappen som satt på växten) Jag undrar vilken klippgrupp Korean Beauty hör till?
Finn Klematis
14-05-2008, 13:00
CITAT (Stussi @ 14-05-2008, 12:36)  Jag vill så gärna ha klematis i min trädgård men dom verkar inte trivas hos mig!  Planterade 5 st olika ifjol (varav en är egen frösådd) och endast två verkar ha överlevt. Det är den egna frösådda Korean Beauty och en "Clematis Viticella" (mer namn än så stod tyvärr inte på lappen som satt på växten) Jag undrar vilken klippgrupp Korean Beauty hör till? Hej ! Det är en Chiisanensis och tillhör klippgrupp 1. Mvh. Finn
 så mycket Finn!
lupulina
15-05-2008, 08:52
Hej! Ny här på forumet och tycker mycket om clematis.. trevligt att jag hittade den här tråden!
Jag har en miss Batesman (bla) som är helt fantastisk.. växer och blommar rejält, den verkar trivas helt enkelt.
Nu ska jag ha en annan clematis vid en annan vägg, som vetter mot öst. jag vill gärna ha den högre än miss Batesman, och gärna med lite mindre blommor än den.. också vit (ej fyllda), eller möjligtvis ljusrosa. Något tips på sorter?
Att kunna klippa ner och slippa ris på vintern är inte en nackdel (men inte helt nödvändigt heller)
MVH Karin
Finn Klematis
15-05-2008, 09:34
CITAT (lupulina @ 15-05-2008, 09:52)  Hej! Ny här på forumet och tycker mycket om clematis.. trevligt att jag hittade den här tråden!
Jag har en miss Batesman (bla) som är helt fantastisk.. växer och blommar rejält, den verkar trivas helt enkelt.
Nu ska jag ha en annan clematis vid en annan vägg, som vetter mot öst. jag vill gärna ha den högre än miss Batesman, och gärna med lite mindre blommor än den.. också vit (ej fyllda), eller möjligtvis ljusrosa. Något tips på sorter?
Att kunna klippa ner och slippa ris på vintern är inte en nackdel (men inte helt nödvändigt heller)
MVH Karin Hej! Huldine (Yldin) franskt flicknamn. Vita blommor 7-10 cm. mycket rikblommig, ca. 4 m.hög klippgrupp 3. Mvh. Finn.
lupulina
15-05-2008, 10:23
CITAT (Finn Klematis @ 15-05-2008, 10:34)  Hej!
Huldine (Yldin) franskt flicknamn. Vita blommor 7-10 cm. mycket rikblommig, ca. 4 m.hög klippgrupp 3.
Mvh. Finn. Tack för tipset. Den ser fin ut när jag tittar på bilder.. ska se om jag hittar den
hjärtegull
15-05-2008, 20:47
Hej Finn!
Jag har en Pink Flamingo på min balkong i en stor träkruka, ca 70 cm djup och 45 cm bred och lång (krukan är fyrkantig, vet inte hur jag kan förklara det på annat vis : P).
Flamingon har stått i den krukan i ca ett år, och nu undrar jag om jag kan ge den en kompis i krukan, fick nämligen ett ex av Rouge Cardinal häromdagen, och det är det enda stället jag får plats med den.
Stör man Flamingon för mycket, eller går det att sätta ner en till klematis där?
Dilidis
15-05-2008, 20:58
Hej Finn! Har inte haft tillgång till dator på några dagar, därför har jag inte hunnit tack dig tidigare... men stort tack nu  ... då ska jag fortsätt klippa som jag gör... Angående din nedanstående fråga... (jag kunde visst inte klippa in lika snyggt som du... men det röda har jag skrivit tidigare, och du har svarat med det lila). Krukan är 50 hög och 32 "per sida upptill" (den är fyrkantig). Jag kan inte ha en större kruka på min lilla balkong. Däremot har jag fler växter planterade i den krukan (framför Klematisen)... så det kan ju var så att det är för trångt. Men jag tycker det verkar så märkligt för den verkar så oerhört lycklig och det bara sprudlar om den... fram till ca aug. Jag tycker att det ser ut som att jag får typ "spinn" på den eftersom det blir nästan som spindelväv på den i slutet (när den nästan är helt vissen/trött), men du tror alltså att det inte är ohyra utan kan bero på för liten kruka? Ännu en gång stort tack för alla fantasiska svar på denna tråd!! /Anna Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka.
Finn Klematis
18-05-2008, 16:43
CITAT (Dilidis @ 15-05-2008, 21:58)  Hej Finn! Har inte haft tillgång till dator på några dagar, därför har jag inte hunnit tack dig tidigare... men stort tack nu  ... då ska jag fortsätt klippa som jag gör... Angående din nedanstående fråga... (jag kunde visst inte klippa in lika snyggt som du... men det röda har jag skrivit tidigare, och du har svarat med det lila). Krukan är 50 hög och 32 "per sida upptill" (den är fyrkantig). Jag kan inte ha en större kruka på min lilla balkong. Däremot har jag fler växter planterade i den krukan (framför Klematisen)... så det kan ju var så att det är för trångt. Men jag tycker det verkar så märkligt för den verkar så oerhört lycklig och det bara sprudlar om den... fram till ca aug. Jag tycker att det ser ut som att jag får typ "spinn" på den eftersom det blir nästan som spindelväv på den i slutet (när den nästan är helt vissen/trött), men du tror alltså att det inte är ohyra utan kan bero på för liten kruka? Ännu en gång stort tack för alla fantasiska svar på denna tråd!! /Anna Fråga 2: Varje år så växer den och blommar som bara den som sagt var.... till ca aug, då får den ohyra! Vet inte vad det är för ohyra men bladen blir torra/bruna/döda och efter ett tag blir det nästan som spindelväv på den. DÅ klipper jag bort allt ovanför jorden och tänker att nästa år ska jag gräva upp den för jag är så innerligt trött på denna ohyra (som tur är har det inte spritt sig till andra växter... änuu... det är väl en tidsfråga). Men så nästa vår, börjar den spira igen... och då har jag inte hjärta att gräva upp den. Den står i ett ganska varmt hörn men det är skugga delar av dagen också. Men jag tycker det är så konstigt att den verkar må så väldigt bra till ca augsti och DÅ är det kört! Har du någon aning om vad det kan vara och/eller hur jag kan motverka det... eller ska jag helt enkelt gräva upp och kasta den?Fråga 2. Hur stor är krukan? Jag mistänker förliten kruka.Hej! Krukan är i minsta laget. Börja med att ta bort dom blommor som finns i krukan. Se till att gödsla ordentligt. En kraftig planta klarar ohyra bättre. Det kan vara Rött Spinn som Du har på Din klematis. Mvh. Finn
Ingrid Zon3
18-05-2008, 23:12
Jag impulsköpte en 'Veronica's Choice' förra året och planterade den mot ett plank där den har sol fram till ca kl 11 på dagen. Den verkar ha frusit ner helt men nu kommer skott nerifrån. Ska man alls räkna med att kunna få en första blomning på fjolårsskotten strax norr om Stockholm? Får den för lite sol där den står? Något annat jag borde tänka på?
Det står en annan klematis bredvid men den tillhör nog det mera okänsliga slaget.
Finn Klematis
19-05-2008, 06:25
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 00:12)  Jag impulsköpte en 'Veronica's Choice' förra året och planterade den mot ett plank där den har sol fram till ca kl 11 på dagen. Den verkar ha frusit ner helt men nu kommer skott nerifrån. Ska man alls räkna med att kunna få en första blomning på fjolårsskotten strax norr om Stockholm? Får den för lite sol där den står? Något annat jag borde tänka på?
Det står en annan klematis bredvid men den tillhör nog det mera okänsliga slaget. Hej! Utan täckning med säckväv eller bubbelplast,skall Du inte räkna med någon blomning på flerårsved. Klippgrupp 3 är säkrare val. Mvh. Finn
Ingrid Zon3
19-05-2008, 06:31
När på hösten/vintern ska man täcka?
Finn Klematis
19-05-2008, 08:24
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 07:31)  När på hösten/vintern ska man täcka? Hej! Det här kan bli ganska arbetsamt. Januari Februari kan Du ha Helt täckt. När det sedan i Mars,om det är plusgrader, kan Du ta bort täckningen på dagarna. Du måste täcka på nätterna så länge det är minusgrader. Jag tycker inte det är värt arbetet. Mvh. Finn
Ingrid Zon3
19-05-2008, 16:23
Tack Finn! Svårt beslut, de fyllda blommorna är ju så vackra. Men jag kanske ska gräva upp plantan och ge den till släktingarna i Irland, så får de njuta av den i stället...  Eller fröjdas åt de enkla. MVH /Ingrid
Ingrid Zon3
21-05-2008, 21:32
Jag har en sorts klematis som verkar fröså sig (blålila hängande blommor i juli och tills frosten kommer, kronbladen är lite vridna, "alla" grannarna har den och utmed garaget växer den i springan mellan asfalten och grunden!). En av mina (som står i jord  ) växer på ett numera avigt ställe och jag tänkte gräva upp den och ge bort. När är bästa tiden och hur djupt ska man tro att man behöver gräva? Eller är det bättre att ta sticklingar?
Finn Klematis
22-05-2008, 06:53
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 22:32)  Jag har en sorts klematis som verkar fröså sig (blålila hängande blommor i juli och tills frosten kommer, kronbladen är lite vridna, "alla" grannarna har den och utmed garaget växer den i springan mellan asfalten och grunden!). En av mina (som står i jord  ) växer på ett numera avigt ställe och jag tänkte gräva upp den och ge bort. När är bästa tiden och hur djupt ska man tro att man behöver gräva? Eller är det bättre att ta sticklingar? Hej! Du har en Viticella, den rena arten. Ingen hybrid. Bästa tiden för plantering, September. När den frösår sig så lätt,behöver Du inte ta sticklingar. Mvh Finn
Jag har en alpklematis, som jag planterade förra våren. Hela sommaren växte den på bra (flera meter) och allt var frid och fröjd. Täckte rötterna med löv sent på hösten och lättare på lövhögen när det blev varmare i mars. Och då hade det börjat komma lite bladknoppar redan. Men sen... *snyft* det finns bara blommor och blad högst upp på plantan. Det är en förgrening längst ner på plantan och bara högst upp på den andra förgreningen finns det då blommor och blad. Såg att det började komma blad i resten av plantan tidigt i vår men de frös väl ner?? Är det bara att klippa bort allt där det inte finns liv? Och den grenen där det finns liv är kal halvvägs, hur får jag den fin och frodig igen? Klippa ner brutalt? När?  Jag som tyckte att den täckte spaljén bra nu. Ska inte alpklematis klara lite kyla? Eller vad kan ha hänt annars? Kan jag på nåt vis se ifall de grenar ändå lever, eller är det kört? Hjälp!
Elisabeth P
23-05-2008, 14:48
Har lite olika sorters klematis, eller hade i alla fall köpt i fjol. Nu undrar jag finns det fortfarande hopp om att de kan komma eller är det kört om de inte visat något livtecken än. Endast 3 växer (silmakiwi, purpurea plena elegans och en jag tappat bort namnet på)
De jag fortfarande väntar på är: Romantica, Pulma Päevi, Risimägi och en jag har tappat bort namnet på.
Fick även en från aller trädgårdstidning när jag började prenumerera, men den ser stendöd ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|