|
Finn Klematis
02-03-2008, 12:45
Hej !
Inte vad jag vet.
Mvh. Finn.
Hej!
Var hittar jag bra information om klippgrupper?
I höstas köpte jag två st Dr Ruppel. Vill minnas att jag läste någonstans att den inte skall klippas ner helt men på etiketten står det att man skall klippa den 30 cm över jord. Vilket gäller? Det har börjat komma gröna saker på dom nu. Bor i Zon 2-3.
Jag har även två Jackmanii. Dom skall väl klippas ner helt nu?
Finn Klematis
03-03-2008, 16:30
Hej!
Dr.Ruppel är en grupp 2 klematis. Kan klippas på olika sätt. Du får ut mest av Din klematis, om Du klipper på följande sätt. Vänta till i April-Maj spara några rankor med bra sidoskott. Klipp dom övriga 15-20 cm. över marken. Du får då blommor på dom sparade rankorna i slutet av Maj början av Juni. När dom sparade rankorna blommat färdigt,klipp dom. Du driver då fram nya rankor som blommar i Augusti. Jackmani. Grupp 3 klippes 15-20 cm. över marken.
Lycka till. Finn.
En annan Klematisfråga ??
Vad har ni planterat framför fötterna på klematisen? Jag har inte fått till det något snyggt så jag vill gärna ha förslag!
Rissen
Finn Klematis
10-03-2008, 08:28
Hej!
Finn Klematis
10-03-2008, 08:39
Hej!
Jag har ingenting framför dom flesta av mina klematis. Skuggning behövs bara vid plantering i stark sol mot en vägg. Det är bättre att lägga plattor framför klematisen. Plattorna har inga rötter. Om Du vill ha växter,välj dom med grundt rotsystem. Jag har pioner framför klematisen vid garageväggen.
Lycka till. Finn.
Frågor om Clematis! Hur nära varandra ska jag plantera Clematis? Jag har en syd-ost vägg ca 2meter där jag ska ha Rosen New Down och Clematis. Vilka passar bäst av Clematisen där.Huset är faluröd. Jackmanii Purpurea, Still Waters,Saalomon, Silmakivi, Piilu. Hur klipper man dom Eestiska clematisen offtast? Dum fråga kanske. Hälsnimngar Anki i Sörmland
De från kivistik ska man enligt deras hemsida klippa till 15 cm i oktober
Det kanske är läge för en egen klematis avdelning här på forumet?
Finn Klematis
12-03-2008, 18:15
Hej!
Avstånd 1 m. Tänker Du låta klematisen klättra i roserna eller ha dom växelelvis? Om du skall låta klematisen klättra i roserna , föreslår jag två roser och två klematis på Din Vägg. Jag skulle välja klematisen Emilia Plater. Grupp 3 , ljusblå, rikblommig och mycket vacker.
Mvh. Finn.
Hej!
Jag har studerat Taavi Kivistiks listor. Där finns klematis av alla tre klippgrupperna. Mest grupp 3.
Mvh. Finn
Finn Klematis
12-03-2008, 18:23
Hej!
Det skulle underlätta , både för dom som frågar och dom som svarar. Men det får inte bli en dialog mellan mig och dom som frågar,det måste vara ett fritt forum.
Mvh. Finn.
Hej!
Jag har studerat Taavi Kivistiks lista där finns klematis av alla tre klippgrupprna. Mest grupp 3.
Mvh. Finn.
Finn Klematis
12-03-2008, 18:30
Hej!
Jag har studerat Taavi Kivistiks lista,där finns klematis av alla tre klippgruppern. Mest grupp 3.
Mvh. Finn.
Hej Finn!!! Jag hade tänkt att ha endast New Down ros och resten Clenmatis. Och framför dom ca 1m från ha 3st rosor Rose de Resch. Rabatten är 3m lång och ca 2m bred. Blir det för trångt eller ha du bättre förslag? Har beställt från Hortogreen:Jackmani Pururea+ Still Waters= nya för 2008 Från Estland( små ) : Ilka, Kotkas, Piilu, Marmori,Saalomon, Semu, Silmakivi. Jag har tagit bort alla gamla växter och ha nytt jord ovanpå, rabatten blir högre . Tycker du att jag ska ha U-jord ? Det är fantastiskt att ha dig för frågningar, tusen Tack Kram Anki i Sörmland
Finn Klematis
13-03-2008, 16:09
Hej!
Det blir inte för trångt. Jag använder själv bara U-jord vid plantering. Mitt förslag var att Emilia Plater skulle klättra i roserna. Dom två nya klematisarna har jag ingen erfarenhet av, men Still Waters är grupp 2 och Jackmani Pururea grupp 3. Av dom estniska är Piilu grupp 2 dom övriga grupp 3
Lycka till. Finn.
Blåbärsblad
13-03-2008, 17:32
Hejsan, kan man flytta en klematis? Jag har en halvdöd klematis vid en hög norrvägg som behöver flyttas. Har du några tips på hur man kan göra. Jag vet inte hur länge den har stått där och den är väldigt risig. Tack på förhand.
Finn Klematis
13-03-2008, 21:33
Hej!
Det brukar gå bra att flytta klematis. Jag brukar flytta dom i September. Då hinner man att få bra rottillväxt innan vintern. Gräv den nya planterings- gropen. Klipp klematisn 70-80cm. över marken. Gräv upp klematisen utan att skada rötterna allt för mycket. Sätt klematisen i en hink med vatten i 30 min. Plantera klematisen Vattna inte dränka.
Lycka till. Finn.
hej jag gillar att så. vilka clematisar är lätta att få att gro, alltså som inte kräver kyla eller flera år för att gro. jag hämtade in en frötofs från min tangutica häromdagen och de grodde på 4 dagar. finns det fler sådana sorter?
Finn Klematis
28-03-2008, 15:45
Hej!
Ja nästan alla småblommiga som blommar på våren.
Lycka till. Finn.
tack då gäller det bara att lista ut vilka det är då tettan
Christina i Småland
29-03-2008, 19:23
Hej Finn! Bra med en expert på klematis. I somras blev bladen på min alpklematis så gott som helt uppätna av små gröna larver ca 2 cm långa. Finns det risk att dom återkommer i sommar. Något jag behöver göra för att slippa dom?
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2008, 19:28
Ja de lär komma tillbaka Klematisbladstekeln övervintrar i jorden, runt maj brukar de kläckas ur sina puppor och flyger upp och parar sig och lägger ägg i klematisens nya skott. När stekeln lagt ägg i skotten blir de alldeles knottriga, klipper man bort dessa skott har man klippt bort många blivande larver. Trots att man försöker klippa bort alla knottriga skott så kan det finnas en del man missat och då får man klämma larver alt skaka ner dem och trampa på dem. Klematisbladstekeln föredrar småblommiga klematisar framför storblommiga. Klematisbladstekeln är en vanlig skadegörare på klematis som finns i stort sett i hela landet, den importerades i mitten på 80-talet med växtmaterial och har sedan spridit sig snabbt.
Frideborg
29-03-2008, 19:51
Hej! jag har ju av misstag fått en buskklematis. var skall jag sätta den? trivs fö Klematis och kaprifol ihop? mvh  Birgitta W
Lilla Sibirien
29-03-2008, 21:20
Har en Clematis Arctic queen Evitwo, men tyvärr vet jag ingenting om den. Hur hög blir den? Vilken zon klarar den? Jag har haft den ett år i kruka och sommaren 2007 lyfte jag ut den på vinst och förlust, har tänkt att den skall få klättra i ett apelträd mot väster, eller skall den vara någon annan stans här i zon 3-4 (upphöjd bädd, lerjord).
Tack på förhand.
Finn Klematis
30-03-2008, 07:37
Hej!
Jag svarar på dom tre sista frågorna på en gång.
1. Klematis steklen. Där har Åsa svarat, så där finns inget att tillägga. Man kan bekämpa stekeln kemiskt, men det hjälper inte om inte alla i området som har småblommiga klematis gör detta. Odla storblommigt.
2. Vad är Buskklematis?
3. Artic Queen. Vit dubbel. Blommstorlrek 10-12 cm. Höjd 2.5-3 m. Klippgrupp 2 Härdighet 4-5. Det går bra att odla klematis tillsammans med kaprifol. Sätt rotspärr. Artic Queen är så vacker att den bör stå ensam.
Lycka till. Finn.
CITAT (Finn Klematis @ 30-03-2008, 08:37)  Hej!
Jag svarar på ... Jag har ingen fråga för närvarande, är bara här och läser av nyfikenhet. Jag skulle vilja be dig att när du inleder dina svar med Hej även skriva frågeställarens namn så blir det lättare att se vilken fråga svaret hör ihop med. Eller ännu hellre använda citerafunktionen så att fråga och svar kommer i ett sammanhang. Toppen att du hjälper till med dina kunskaper.
Finn Klematis
30-03-2008, 10:54
CITAT (Lena N @ 30-03-2008, 10:28)  Jag har ingen fråga för närvarande, är bara här och läser av nyfikenhet. Jag skulle vilja be dig att när du inleder dina svar med Hej även skriva frågeställarens namn så blir det lättare att se vilken fråga svaret hör ihop med. Eller ännu hellre använda citerafunktionen så att fråga och svar kommer i ett sammanhang. Toppen att du hjälper till med dina kunskaper.  Hej Lena N Du har rätt. Att jag för det mesta bara skriver Hej är att jag vänder mig till alla läsare. Om jag skriver namnet vänder jag mig enbart till en person. Det blir då bäst att jag citerar och bara skriver Hej!
Hej! Jag tänkte låta min make göra en rosenbåge och sätta upp den på en del av tomten som snart blir rensad efter att ha varit helt förvildad i många år. Den delen har morgon- och eftermiddagssol, och strö-sol under dagtid. Den är väldrenared eftersom vi bor på en grusås, och jorden är inte så näringsrik. Vi bor ganska nära Enköping. Nu undrar jag om jag kan ha en klematis där? Vilken/vilka sorter passar i så fall? Hur sköter man en sådan? Passar den att ha ihop med en klätterros? Tacksam för råd ..... LottaK
Finn Klematis
30-03-2008, 17:23
CITAT (LottaK @ 30-03-2008, 15:46)  Hej! Jag tänkte låta min make göra en rosenbåge och sätta upp den på en del av tomten som snart blir rensad efter att ha varit helt förvildad i många år. Den delen har morgon- och eftermiddagssol, och strö-sol under dagtid. Den är väldrenared eftersom vi bor på en grusås, och jorden är inte så näringsrik. Vi bor ganska nära Enköping. Nu undrar jag om jag kan ha en klematis där? Vilken/vilka sorter passar i så fall? Hur sköter man en sådan? Passar den att ha ihop med en klätterros? Tacksam för råd ..... LottaK Hej! Det passar med en klematis. Plantera den i en bra planteringsjord (Hasselfors U-jord). Klematis går bra ihop med en klätterros. Sätt rotspärr mellan klematis och ros. Vilken klematis Du skall välja beror på vilken färg Du vill ha på ros och klematis. Sedan beror det på hur hög Din rosbåge är. Jag skulle välja en klematis ur klippgrupp 3.Hör av Dig igen när Du har bestämdare uppgifter Mvh. Finn.
Frideborg
30-03-2008, 19:21
Hej Finn! Nu har jag gjort bort mig!!!!! Jag menade Skogsklematis! Inte undra på att ingen svarat.  för ditt tålamod! mvh Birgitta W
Finn Klematis
30-03-2008, 20:43
CITAT (Birgitta W @ 30-03-2008, 20:21)  Hej Finn! Nu har jag gjort bort mig!!!!! Jag menade Skogsklematis! Inte undra på att ingen svarat.  för ditt tålamod! mvh Birgitta W Hej! Ja nu kan jag svara. Vitallba (skogsklematis). Rankorno blir över tio meter långa. Den blommar med små vita blommor i klasar. Den blommar på årsved, men den slår sina blommande rankor från tvåårsved. Klipper man ner en Vitallba tar det två år tills den blommar. Den frösår sig mycket lätt. Den är vackrast om den får ligga över en ganska låg häck Lycka till. Finn.
Frideborg
30-03-2008, 21:57
Tack Finn! Det trista är att jag köpte den som Etoile rose. Hade gått och längtat se den blomma. första året bara grönt.andra året massor med knoppar. var gång jag kom ut till lotten undrade jag om någon knopp blommade. sent på hösten kom de vita blommorna.Suck! Vet nu inte var den skall få ett hem.vill ha en annan klematis. mvhBirgitta W
Hej Finn! Jag har en clematis Etolie Violet som är inne på sitt tredje år. Den har växt mycket kraftigt o blommat rikligt. Då jag är rätt oerfaren vad gäller clematis trodde jag att alla viticellor vissnar/fryser ned under vintern, ungefär som integrifolian gör. Så beter sig min Södertälje i alla fall. För en månad sedan såg jag att min E V sköt skott ända upp på 2 m höjd på rankorna, men jag tog resolut o kapade hela härligheten på 3-4 dm höjd, var det fel? En anledning var att jag behöver göra om klätterställningen, men hur skall man göra ett annat år? Det såg ju ut att komma skott precis hela vägen ända nedifrån.
Finn Klematis
04-04-2008, 20:27
CITAT (AgnesC @ 04-04-2008, 10:00)  Hej Finn! Jag har en clematis Etolie Violet som är inne på sitt tredje år. Den har växt mycket kraftigt o blommat rikligt. Då jag är rätt oerfaren vad gäller clematis trodde jag att alla viticellor vissnar/fryser ned under vintern, ungefär som integrifolian gör. Så beter sig min Södertälje i alla fall. För en månad sedan såg jag att min E V sköt skott ända upp på 2 m höjd på rankorna, men jag tog resolut o kapade hela härligheten på 3-4 dm höjd, var det fel? En anledning var att jag behöver göra om klätterställningen, men hur skall man göra ett annat år? Det såg ju ut att komma skott precis hela vägen ända nedifrån. Du gjorde helt rätt. Alla viticellor skall klippas ner till ca. 15-20 cm. över marken. Klippgrupp 3. Om Du inte klippt ner den skulle Du fått en klematis som skulle varit kal nertill och blommat 3m. upp. Det är inte alls säkert att en viticella fryser ner. Mvh. Finn.
Jentukka
06-04-2008, 18:46
Hej. Har tänkt köpa Nelly moser från typ Blomsterlandet och ha den brevid/runt äppelträ. Blommar den redan nu på sommaren? Hur mycket den kommer växa första/andra sommar?
Finn Klematis
06-04-2008, 19:24
CITAT (Jentukka @ 06-04-2008, 19:46)  Hej. Har tänkt köpa Nelly moser från typ Blomsterlandet och ha den brevid/runt äppelträ. Blommar den redan nu på sommaren? Hur mycket den kommer växa första/andra sommar? Hej! För att få bra rotsystem på en klematis måste man klippa ner den vid planteringen och sedan en gång till då den blivit ca, en meter hög. Nelly Moser är en grupp 2 klematis. den blommar både på ett och två -årsved. Räkna inte med någon blomning i år. Lycka till. Finn.
dicentra
06-04-2008, 19:32
Hej Finn! Jätte bra med en klematis forum!! Har köpt en multi blue o skall plantera den imorgon(om det inte regnar eller snöar:-(( Har köpt U-Jord men hur är det med benmjöl? Har hört att det är bra att mata clematisen med det när man planterar den! Tack på förhand! MVH MLK:-))
Maria S i Skåne
06-04-2008, 21:26
När man planterar ska man klippa ner har jag lärt mig. Jag har köpt en "Red Ballon" som är en pinne bara, 50 cm upp grenar den sig i 5-6 grenar. De grenarna är bara nån dm långa och fulla av gröna skott. Hur ska jag beskära när jag planterar den?
Finn Klematis
07-04-2008, 07:25
CITAT (dicentra @ 06-04-2008, 20:32)  Hej Finn! Jätte bra med en klematis forum!! Har köpt en multi blue o skall plantera den imorgon(om det inte regnar eller snöar:-(( Har köpt U-Jord men hur är det med benmjöl? Har hört att det är bra att mata clematisen med det när man planterar den! Tack på förhand! MVH MLK:-)) Hej! Jag ger aldrig gödning vid planteringen. Då växer som är över jord ifrån roten. Finn. CITAT (Maria S i Skåne @ 06-04-2008, 22:26)  När man planterar ska man klippa ner har jag lärt mig. Jag har köpt en "Red Ballon" som är en pinne bara, 50 cm upp grenar den sig i 5-6 grenar. De grenarna är bara nån dm långa och fulla av gröna skott. Hur ska jag beskära när jag planterar den? Hej! Klipp grenarna över det nedersta bladparet. Finn.
fruberglund
07-04-2008, 08:35
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 08:25)  Hej!
Jag ger aldrig gödning vid planteringen. Då växer som är över jord ifrån roten.
Finn. Gör du inte? Det har jag fått lära mig och så har jag gjort med alla mina klematis och jag har inte haft något problem med det. Men så fina som dina klematis är så är det nog onödigt. Gödsla sina klematis ska man väl i alla fall göra? På våren är väl lämpligt och då kan man väl använda benmjöl? Eller har du tips på något annat gödsel som är lämpligt (ej konstgödsel för det vägrar jag använda i min trädgård när det finns så mycket annat bra). Vid nyplantering ska man alltså klippa över nedersta bladparet? Det har jag aldrig heller gjort. Som de flesta andra är jag alldeles för otålig och även om jag vet att det är bäst så vill man ju helst ha blomning första året. Ska skärpa mig på det för jag vet ju att de blir så mycket finare om man gör som du säger Jag har även en fråga. Hur vanligt är det att klematisen skjuter nya skott från marken? Många av mina har gjort det och en har till och med "förökat sig själv" bara från en rotdel som förmodligen blivit kvar när jag flyttade den gamla plantan (en Hagley Hybrid). Roligt är det i alla fall! Hälsningar, fru B
Finn Klematis
07-04-2008, 08:59
CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 09:35)  Gör du inte? Det har jag fått lära mig och så har jag gjort med alla mina klematis och jag har inte haft något problem med det. Men så fina som dina klematis är så är det nog onödigt. Gödsla sina klematis ska man väl i alla fall göra? På våren är väl lämpligt och då kan man väl använda benmjöl? Eller har du tips på något annat gödsel som är lämpligt (ej konstgödsel för det vägrar jag använda i min trädgård när det finns så mycket annat bra). Vid nyplantering ska man alltså klippa över nedersta bladparet? Det har jag aldrig heller gjort. Som de flesta andra är jag alldeles för otålig och även om jag vet att det är bäst så vill man ju helst ha blomning första året. Ska skärpa mig på det för jag vet ju att de blir så mycket finare om man gör som du säger Jag har även en fråga. Hur vanligt är det att klematisen skjuter nya skott från marken? Många av mina har gjort det och en har till och med "förökat sig själv" bara från en rotdel som förmodligen blivit kvar när jag flyttade den gamla plantan (en Hagley Hybrid). Roligt är det i alla fall! Hälsningar, fru B Hej! Inte nedersta bladparet, utan över ett bladpar ca. 40 cm. upp vid plantering. Nästan alltid. Storblommiga planteras 10-15cm. djupare vad dom står i krukan. Då kommer det flera skott från jorden. Jag förökar klematis genom delning. Det räcker inte med en rotbit, det måste finnas en rothals. Benmjöl är bra. Jag ger 2 nävar benmjöl och 1,5 l hönsgödsel eller 3 l kogödsel till vareje klematis tidigt på våren. Gödseln mullas ner i jorden. Hagley Hyrid är en utmärkt klematis. Det finns ingen bättre för nybörjare. Man kan klippa den med gräsklpparen. Finn,
Finn Klematis
07-04-2008, 09:05
CITAT (Maria S i Skåne @ 06-04-2008, 22:26)  När man planterar ska man klippa ner har jag lärt mig. Jag har köpt en "Red Ballon" som är en pinne bara, 50 cm upp grenar den sig i 5-6 grenar. De grenarna är bara nån dm långa och fulla av gröna skott. Hur ska jag beskära när jag planterar den? Hej! Red Ballon är en Orientales . Låt dom gröna skotten växa tills dom blir ca 1 m. Klipp dom så dom blir ca 1 Dm. höga. Finn
fruberglund
07-04-2008, 10:03
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 09:59)  Hej!
Inte nedersta bladparet, utan över ett bladpar ca. 40 cm. upp vid plantering. Nästan alltid. Storblommiga planteras 10-15cm. djupare vad dom står i krukan. Då kommer det flera skott från jorden. Jag förökar klematis genom delning. Det räcker inte med en rotbit, det måste finnas en rothals. Benmjöl är bra. Jag ger 2 nävar benmjöl och 1,5 l hönsgödsel eller 3 l kogödsel till vareje klematis tidigt på våren. Gödseln mullas ner i jorden. Hagley Hyrid är en utmärkt klematis. Det finns ingen bättre för nybörjare. Man kan klippa den med gräsklpparen.
Finn, Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken? Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis Ok, då blir det gödsling med benmjöl snart då.
Finn Klematis
07-04-2008, 12:45
CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 11:03)  Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken? Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis Ok, då blir det gödsling med benmjöl snart då. Hej! Romanttica Klippgrupp 3 skall klippas 15-20 cm. över marken. På våren Du kommer att få flera rankor upp från marken om Du klpper den. Lycka till. Finn. CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 11:03)  Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken? Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis Ok, då blir det gödsling med benmjöl snart då. Hej! Romanttica Klippgrupp 3 skall klippas 15-20 cm. över marken. På våren Du kommer att få flera rankor upp från marken om Du klpper den. Lycka till. Finn. CITAT (fruberglund @ 07-04-2008, 11:03)  Ok, då fattade jag fel på ditt första svar. Så har jag ju gjort, tänkte om det var för högt upp. Min Romantica t.ex. grenar sig fint från den höjden ungefär men har bara 1 st gren från marken. Känns som ett problem tycker jag är om den skulle gå av under där den börjar grena sig. Då blir ju hela växten sabbad. Kan jag på nåt sätt få den att skjuta fler skott från marken? Då fanns det nog en rothals kvar i jorden också :-) Men gräsklipparen får inte komma i närheten av mina klematis Ok, då blir det gödsling med benmjöl snart då. Hej! Romanttica Klippgrupp 3 skall klippas 15-20 cm. över marken. På våren Du kommer att få flera rankor upp från marken om Du klpper den. Lycka till. Finn.
fruberglund
07-04-2008, 14:24
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 13:45)  Hej!
Romanttica Klippgrupp 3 skall klippas 15-20 cm. över marken. På våren Du kommer att få flera rankor upp från marken om Du klpper den.
Lycka till. Finn. Perfekt, då ska jag göra så! Tack!
Hej, Jag har i några år gått och drömt och funderat över en lämplig Clematis att ha på balkongen, har funderat på Nelly Moser, tror mig att förstått att den skulle kunna klara sig. Sedan satt jag och funderade på Atragene gruppen, betyder det att om man hittar en klematis i Atragenegruppen så skulle den kunna trivas på balkong?
Finn Klematis
07-04-2008, 16:13
CITAT (Rihane @ 07-04-2008, 15:50)  Hej, Jag har i några år gått och drömt och funderat över en lämplig Clematis att ha på balkongen, har funderat på Nelly Moser, tror mig att förstått att den skulle kunna klara sig. Sedan satt jag och funderade på Atragene gruppen, betyder det att om man hittar en klematis i Atragenegruppen så skulle den kunna trivas på balkong? Hej! Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong. Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipper man ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp. Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå 2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög. Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern. Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket sol, då bleks den och blir grå. Lycka till. Finn.
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 17:13)  Hej!
Jag föreslår alltid en klematis ur Klippgrupp 3 när det gäller balkong. Det finns många fördelar med dom. När hösten kommer klipper man ner dom och ställer dom in till väggen.Inget gammalt fult ris. När våren kommer ställer man fram dom och nya rankor växer upp. Några förslag. Köningskind kungsblå 1,5 m. hög.Stasik rödbetsröd 1.5 m.hög Ashva Blåröd röd mittstrimma 1,8 m.hög. Blekidny Aniol (Blue Angel) ljusblå 2 m. hög. Valge Daam vit 2 m.hög. Klematis av Atragenegruppen blir stora och risiga, fula på vintern. Nelly Moser ful på vintern. Den är annars vacker, om den inte får för mycket sol, då bleks den och blir grå.
Lycka till. Finn. Ah tack, Tog och tittade igenom lite bilder på dina förslag, ska nog hejda mig så jag ser dom i verkligheten Tyckte att Valge Daam såg jättefin ut. Vad tror du om Arabella? Klippgrupp3, får den fula blad som Nelly Moser?
Finn Klematis
07-04-2008, 21:16
CITAT (Rihane @ 07-04-2008, 19:59)  Ah tack, Tog och tittade igenom lite bilder på dina förslag, ska nog hejda mig så jag ser dom i verkligheten Tyckte att Valge Daam såg jättefin ut. Vad tror du om Arabella? Klippgrupp3, får den fula blad som Nelly Moser? Hej! Arabella går bra i kruka. Den klättrar inte utan man fär ge den stöd. Du får gärna komma på besök i sommar. Jag hoppas på en bra blmning. Finn.
CITAT (Finn Klematis @ 07-04-2008, 22:16)  Hej!
Arabella går bra i kruka. Den klättrar inte utan man fär ge den stöd. Du får gärna komma på besök i sommar. Jag hoppas på en bra blmning.
Finn. Tack igen, Tar nog med lappen med dina förslag och spanar lite på Älvjösmässan i helgen. Hur stort vill Arabellen och Valge Dammen ha det om rötterna? Annars kan jag kanske tåla mig tills det blir lite billigare i höst. Tänkte pyssla om den rejält med en Lindesbergkruka och funderar lite på storleken? Kanske med lite perenner runt om kring, vill dom också ha skugga runt rötterna eller spelar det ingen roll?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|