Full version: Klematis frågor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Finn Klematis
CITAT (lindacse @ 03-07-2008, 13:13) *
Hej där! Köpte en klematis för kanske en tre år sen iallafall på Netto för tio spänn och satte bak i en stor kruka eller vad jag ska kalla det på balkongen. Det var en ynklig stackare som jag nästan trodde var död, men minns nu att jag såg att den fanns kvar häromåret, fortfarande en ynklig stackare. Nu blommar den, på det som vuxit i år, och bara där. Namnförslag? På bilden stör min stjärnflocka och en 'Pink Flamingo' med frötussar.

[attachment=20602:DSC00185.JPG]

Hej!

Viticella Minuet. Klippgrupp 3.

Mvh.
Finn.
NinaVästerplana
Snälla Finn kan du titta in i mitt album o kolla om jag satt rätt namn på mina klematis?
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/NINAHL/
mvh Nina unsure.gif
fruberglund
CITAT (ninah @ 04-07-2008, 02:31) *
Snälla Finn kan du titta in i mitt album o kolla om jag satt rätt namn på mina klematis?
mvh Nina unsure.gif

Den du skrivit som Tage Lundell tycker jag är väldigt lik min klematis Georg. Men de kanske är väldigt lika confused.gif

Hälsningar, fru B
Finn Klematis
CITAT (ninah @ 04-07-2008, 02:31) *
mvh Nina unsure.gif

Hej!

Du har förväxlat George och Tage Lundell.
Den Du kallar Blekidny Aniol, är något annat.

Mvh.
Finn

CITAT (fruberglund @ 04-07-2008, 07:43) *
Den du skrivit som Tage Lundell tycker jag är väldigt lik min klematis Georg. Men de kanske är väldigt lika confused.gif

Hälsningar, fru B

Hej!

Var och när har jag skrivit om Tage Lundell ?
Mitt minne är dåligt och jag har skrivit en hel del.

Mvh.
Finn.
lindacse
Tack Finn! (Den såldes som något rödblommigt med fler kronblad så där var det grisen i säcken... men den verkar ju snäll och inte fel med den klipgruppen på balkongen heller som du sagt tidigare)
NinaVästerplana
CITAT (Finn Klematis @ 04-07-2008, 08:32) *
Hej!

Du har förväxlat George och Tage Lundell.
Den Du kallar Blekidny Aniol, är något annat.

Mvh.
Finn
Hej!

Var och när har jag skrivit om Tage Lundell ?
Mitt minne är dåligt och jag har skrivit en hel del.

Mvh.
Finn.

Tack Finn! Men Blekitny Aniol har jag kvar etiketten till o den tycker jag stämmer med hur blommorna ser ut. Kan det vara kalken som påverkar tror du? Har för mig att jag hört att den kallats nåt med ängel också.
Var ute o kollade igen, på bilden har den fyra kronblad men på min varierar det mellan fyra o sex.
Undrar om inte fruberglund menade vad jag skrivit i tråden eller albumet om Tage Lundell?

Än en gång, tack för hjälpen, ska ändra i albumtexterna
Nina
NinaVästerplana
CITAT (fruberglund @ 04-07-2008, 07:43) *

Hälsningar, fru B

Nej, de är inte lika, men jag har det lite rörigt, både i mitt minne o mina rabatter! Borde låta etiketterna sitta kvar men jag tror alltid att jag ska vara ordentlig o skriva upp var jag planterat vad, men det blir sällan så. Tyvärr!
Tack för hjälpen
mvh ninah
stinafina
När jag köpte denna clematis var den märkt som Piilu. Nu har den börjat blomma och det verkar som om den var felmärkt, för vad jag kan se är detta ingen Piilu. Men vad är det egentligen jag har fått? Skötsel? Färgåtergivningen på bilden är något för röd, i verkligheten är den mer blålila. Tack på förhand för hjälpen!
Finn Klematis
CITAT (stinafina @ 05-07-2008, 15:45) *
När jag köpte denna clematis var den märkt som Piilu. Nu har den börjat blomma och det verkar som om den var felmärkt, för vad jag kan se är detta ingen Piilu. Men vad är det egentligen jag har fått? Skötsel? Färgåtergivningen på bilden är något för röd, i verkligheten är den mer blålila. Tack på förhand för hjälpen!

Hej !

Du har helt rätt,det är ingen Piilu. Troligen en Viticella. Då är det klippgrupp 3.
Men vilken,det klarar jag inte. Återkom gärna med fler bilder och med uppgifter
om blommorns storlek.

Mvh.
Finn
fruberglund
CITAT (ninah @ 04-07-2008, 14:41) *
Tack Finn! Men Blekitny Aniol har jag kvar etiketten till o den tycker jag stämmer med hur blommorna ser ut. Kan det vara kalken som påverkar tror du? Har för mig att jag hört att den kallats nåt med ängel också.
Var ute o kollade igen, på bilden har den fyra kronblad men på min varierar det mellan fyra o sex.
Undrar om inte fruberglund menade vad jag skrivit i tråden eller albumet om Tage Lundell?

Nina

Ja, jag menade att Ninah skivit Tage Lundell i albumet och jag tyckte att den såg ut som min Georg. Kanske var lite otydlig där, du har alltså inte sagt fel Finn. Så var det utrett tummenupp.gif
Finn Klematis
CITAT (ninah @ 04-07-2008, 14:41) *

Nina

Hej!

Jag tycker inte att fotot stämmer med Blekidny Aniol, men jag kan ha fel.
Jag vet mycket väl hur den ser ut. Jag får väl titta på den där den växer.
Den säljes också under namnet Blue Angel. Jag har den i min trädgård.
Du är välkommen.

Mvh.
Finn
stinafina
CITAT (Finn Klematis @ 05-07-2008, 19:26) *
Hej !

Du har helt rätt,det är ingen Piilu. Troligen en Viticella. Då är det klippgrupp 3.
Men vilken,det klarar jag inte. Återkom gärna med fler bilder och med uppgifter
om blommorns storlek.

Mvh.
Finn

Tack Finn för att du hjälper mig! Blommorna är ca 10 cm i diameter. Kronbladen är ihoprullade i knoppen och rullas ut när blomman slår ut. Se bilden nedan för hur den ser ut i några olika stadier.

Jag har försökt googla efter bilder på internet och tycker att "Dorothy Walton" är rätt lik min, t ex på denna bild:
Vad tror du om det?

Jag har min clematis på en balkong, hoppas att den passar för det, vilken sort den än är!

Än en gång, tack för hjälpen!
NinaVästerplana
Tack, jag drabbar er nån dag i veckan som kommer. När vädret inte är vått!
mvh Nina
Finn Klematis
CITAT (stinafina @ 06-07-2008, 10:43) *
Tack Finn för att du hjälper mig! Blommorna är ca 10 cm i diameter. Kronbladen är ihoprullade i knoppen och rullas ut när blomman slår ut. Se bilden nedan för hur den ser ut i några olika stadier.

Jag har försökt googla efter bilder på internet och tycker att "Dorothy Walton" är rätt lik min, t ex på denna bild:
Vad tror du om det?

Jag har min clematis på en balkong, hoppas att den passar för det, vilken sort den än är!

Än en gång, tack för hjälpen!

Hej!

Det är helt klart det inte Dorothy Walton, som egentlige heter Bagatell,.
Kanske är det Margaret Hunt, men jag är mycket osäker.
Var har Du köpt den? Hur hög är den?
stinafina
CITAT (Finn Klematis @ 06-07-2008, 14:17) *
Hej!

Det är helt klart det inte Dorothy Walton, som egentlige heter Bagatell,.
Kanske är det Margaret Hunt, men jag är mycket osäker.
Var har Du köpt den? Hur hög är den?

Nähä, inte det...

Den är köpt på Blomsterlandet i Nacka för ca två månader sedan och är nu en knapp meter hög. Den blommar bara på övre halvan, men det är väl det vanliga när det gäller Clematis.

EDIT: Jag googlade på Margaret Hunt, men tycker att min är mer lila och har mer avlånga blad än den, fast det kanske kan variera? unsure.gif
Racemosa
Kan jag flytta min Clematis Recta?
ag köpte två clematis recta för två år sedan. Den ena är fantastisk - kraftig och med massor av ljuvliga blommor. Den andra står lite sämre till (uppenbarligen). Den är betydligt tanigare. Jag vill ge den en juste chans och planerar att flytta den senare i höst. Vad tror ni? Låter det sig göras utan att jag riskerar livet på plantan?
Sommarhälsningar
Racemosa
fruberglund
CITAT (Finn Klematis @ 12-10-2007, 14:39) *
Hej !

Klematis Pixie. Städsegrön , icke vinterhärdig. Kan stå utomhus på sommaren . ljust och svalt på vintern.

Mvh. finn.

Går tillbaka till en gammal fråga Finn. Var på plantskola idag och hittade den här underbara klematisen. Det stod inget om zoner eller egentligen inte mycket alls på skylten men bladen var så fräna så jag köpte den. Tråkigt att nu läsa att den inte tål att stå ute eftersom jag frågade hon i plantskolan och hon sa att den skulle klara zon 3.

Är en bit att åka så jag åker nog inte tillbaka med den men det är ju konstigt att de säljer den nu om den blommar i april-maj. Måste ju bli många som blir besvikna när de dör i vinter om de inte gör som jag och läser lite om den först.

Har inget uterum så hur gör jag nu. Jag kan ställa den i garaget frostfritt i vinter men har inget lyse där, lysrör har jag om det behövs men det kanske inte duger?

När ska jag i så fall ta fram den? Jag menar jag kan ju inte ställa ut den i april-maj för då är det ju fortfarande kanske kallt ute och då lär jag ju aldrig få nåt nöje av blomningen.

Det här blev ett dilemma....
Finn Klematis
CITAT (Racemosa @ 07-07-2008, 12:17) *
Kan jag flytta min Clematis Recta?
ag köpte två clematis recta för två år sedan. Den ena är fantastisk - kraftig och med massor av ljuvliga blommor. Den andra står lite sämre till (uppenbarligen). Den är betydligt tanigare. Jag vill ge den en juste chans och planerar att flytta den senare i höst. Vad tror ni? Låter det sig göras utan att jag riskerar livet på plantan?
Sommarhälsningar
Racemosa

Hej!

Inga problem,det är bara att ta fram spaden.

Mvh.
Finn
Pia L
Ursäkta en förmodligen urkorkad fråga blush.gif
När Klematisen har blommat ut så finns det som en liten tofs kvar där blomman satt, är det frön däri eller bara en fortsatt dekoration?
Jag VET, frågan är urbota korkad, men jag vill gärna veta, om det inte är frön, hur förökar man dom?
fruberglund
CITAT (Pia L @ 14-07-2008, 18:16) *
Ursäkta en förmodligen urkorkad fråga blush.gif
När Klematisen har blommat ut så finns det som en liten tofs kvar där blomman satt, är det frön däri eller bara en fortsatt dekoration?
Jag VET, frågan är urbota korkad, men jag vill gärna veta, om det inte är frön, hur förökar man dom?

Ingen dum fråga alls! Vet man inte så ska man ju fråga, annars får man inte veta flirting.gif

Det är fröställningar och hos vissa sorter t.ex. gullklematisen "Golden Tiara" är de även väldigt dekorativa vintertid, se bara här

[attachment=21170:Image_goldentiara3.jpg]

[attachment=21171:Image_goldentiara4.JPG][

Pia L
Tack för svaret wub.gif
Får jag då ställa en minst lika dum följdfråga?
HUR beter man sig med fröställningarna för att få lite fler Klematisar?
fruberglund
Varje sån där "tofs" är ett frö med svans. Det är alltså massor med frön på mina bilder. Tror de behöver en köldperiod efter sådd men det där kan andra bättre. Tror det är enklare med avläggare, har för mig att det tar minst 1 år innan man kan plantera ut en sådd klematis.

Lycka till!
Victoria
Hej,

Jag har en rhododendronrabatt där vissa utan rhoddarna är lite glesa. Funderar på att plantera clematis som kan fylla ut lite. Antar att det inte borde vara en för hög ("lång") sort så den trasslar in sig för mycket i rhoddarna. Man ska väl kunna beskära clematisen smidigt?!

Jag undrar om du har förslag på vilken/vilka sorter jag ska samplantera isf. Detta är altså en rabatt med enar och rhoddar, surt mao. Det är sol först frammåt sen eftermiddag/kväll, på vintrarna når inte solen fram dit. Jag bor i zon 5 och vil gärna ha något som inte blommar samtidigt som rhoddarna maj/juni utan juli-september.

Hur råder du mig att göra?!

// V
Finn Klematis
CITAT (Victoria @ 16-07-2008, 12:56) *
Hej,

Jag har en rhododendronrabatt där vissa utan rhoddarna är lite glesa. Funderar på att plantera clematis som kan fylla ut lite. Antar att det inte borde vara en för hög ("lång") sort så den trasslar in sig för mycket i rhoddarna. Man ska väl kunna beskära clematisen smidigt?!

Jag undrar om du har förslag på vilken/vilka sorter jag ska samplantera isf. Detta är altså en rabatt med enar och rhoddar, surt mao. Det är sol först frammåt sen eftermiddag/kväll, på vintrarna når inte solen fram dit. Jag bor i zon 5 och vil gärna ha något som inte blommar samtidigt som rhoddarna maj/juni utan juli-september.

Hur råder du mig att göra?!

// V

Du skall plantera klematis ur Viticella sektionen. Det finns massor av olika sorter.
Du kan få dom i alla färger utom i gult. Du kan få dom med olika höjd(längd)på
rankorna. Klippgrupp 3. I det här fallet är det bäst att klippa klematisen sent på
hösten. Du bör sätta rotspärr nere i jorden mellan dom olika växternas rötter.

Lycka till.
Finn.
disar
Hej
Har en fråga om klematis. Undrar vilka som skall klippas ner och hur mycket skall man spara och när skall man göra det?
Har Jackmannii, President och Golden Harvest.
Finn Klematis
CITAT (disar @ 18-07-2008, 09:04) *
Hej
Har en fråga om klematis. Undrar vilka som skall klippas ner och hur mycket skall man spara och när skall man göra det?
Har Jackmannii, President och Golden Harvest.

Hej!

Jackmanii och Golden Harvest, Klippgrupp 3, klippes sent på hösten
eller tidigt på våren 15-20 Cm. över marken.
The President,klippgrupp 2, kan klippas på olika sätt.
Jag brukar vänta till i Maj, då sparar jag några rankor med kraftiga
sidoskott och klipper resten(se ovan). Då blommar det på dom sparade
rankorna i slutet av Maj början av Juni. När dom blommat färdigt, klipper
jag dom, då växer det upp nya rankor och jag får en andra blomning i
Augusti.

Mvh.
Finn.
tettan
hejsan
har ingen aning om hur det funkar här på forumet längre, men jag gör väl som jag brukar så får jag väl se om det dyker upp något svar

jag tog sticklingar från några av mina clematisar i slutet av maj, några har dött men ganska många är det liv i, hur vet jag om de har rotat sej? kan de växa vidare utan rötter? mina frösådder av clematis växer som attan men de står i pyttekrukor, kan jag plantera om dem utan att störa dem, jag ser ännu inga rötter som kommer ut ur krukan undertill?

tettan
Ywonne
Hejsan !

Jag försöker göra ett litet register på mina växter i trädgården, den här klematisen köpte jag för många år sedan, men undrar nu vad den heter ? Tack på förhand kompiskram.gif

Klematis 'XX'

Den vissnar ner på hösten. Blommar på de nya skotten som kommer på våren. Börjat blomma nu.
Finn Klematis
CITAT (Ywonne @ 22-07-2008, 11:12) *
Hejsan !

Jag försöker göra ett litet register på mina växter i trädgården, den här klematisen köpte jag för många år sedan, men undrar nu vad den heter ? Tack på förhand kompiskram.gif

Klematis 'XX'

Den vissnar ner på hösten. Blommar på de nya skotten som kommer på våren. Börjat blomma nu.

Hej!

Jackmanii.

Mvh.
Finn

CITAT (tettan @ 21-07-2008, 22:41) *
hejsan
har ingen aning om hur det funkar här på forumet längre, men jag gör väl som jag brukar så får jag väl se om det dyker upp något svar

jag tog sticklingar från några av mina clematisar i slutet av maj, några har dött men ganska många är det liv i, hur vet jag om de har rotat sej? kan de växa vidare utan rötter? mina frösådder av clematis växer som attan men de står i pyttekrukor, kan jag plantera om dem utan att störa dem, jag ser ännu inga rötter som kommer ut ur krukan undertill?

tettan

Hej!

Dom kan inte växa vidare utan rötter.
Plantera om när Du ser rötter i botten av krukan.

Mvh.
Finn,
*Ulrica*
Hej Finn!

Jag undrar om du bara svarar på frågor i den här tråden? Jag gjorde nämligen en egen tråd för min fråga angående samplantering ros och klematis. Jag orkar inte läsa igenom hela den här tråden så jag vet inte om frågan redan är ställd. Klicka här för att se min fråga.

Jag undrar även om din hemsida, jag kan bara se första sidan och inte dina fina bilder!
Finn Klematis
CITAT (*Ulrica* @ 23-07-2008, 20:50) *
Hej Finn!

Jag undrar om du bara svarar på frågor i den här tråden? Jag gjorde nämligen en egen tråd för min fråga angående samplantering ros och klematis. Jag orkar inte läsa igenom hela den här tråden så jag vet inte om frågan redan är ställd. Klicka här för att se min fråga.

Jag undrar även om din hemsida, jag kan bara se första sidan och inte dina fina bilder!

Hej!

Jag svarar på alla klematisfrågor som jag upptäcker. Jag har just läst frågan om
samplantering ros klematis. Jag kan inte ge bättre svar Luther Burbank är mycket
lämplig. Klippgruppen för den är dock inte den som står i alla beskrivningar.
Den blommar även på flerårsved. Alltså klippgrupp 2. Man skall sätta rotspärr.
Jag har kollat hemsidans bilder, jag hittade inget fel.

Mvh.
Finn
Ezereht
Hej Finn, jag fick några klematis av en kompis som fått en rabatt på köpet av lägenhet och ville bli av med allt. Nu är det en som börjat blomma (tyvärr knäcktes den så jag har klippt ner den). Har du något förslag på vad det kan vara för något?

Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 26-07-2008, 15:43) *
Hej Finn, jag fick några klematis av en kompis som fått en rabatt på köpet av lägenhet och ville bli av med allt. Nu är det en som börjat blomma (tyvärr knäcktes den så jag har klippt ner den). Har du något förslag på vad det kan vara för något?

Hej!

Svårt. Har alla blommorna 4 blad? Hur stor är blomman ?
Hur hög är plantan ?

Mvh.
Finn.
Ezereht
Blomman är ca. 8cm i diameter. Ingen annan har slagit ut ännu :/ Den var ungefär 1.60m när den knäcktes men växte som attan nu (andra året) så skulle säkert kunnat bli ganska hög. Jag bor i zon 5 så den måste vara ganska härdig.

Den är lite mörkare än bilden återger, och den är aningen mörkare i en remsa i mitten på varje "blomblad".
Ywonne
CITAT (Finn Klematis @ 22-07-2008, 17:30) *
Hej!

Jackmanii.

Mvh.
Finn

thanks.gif så mycket
Det var vad jag trodde, och faktiskt redan skrivit in giggle.gif

Mvh
Ywonne
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 26-07-2008, 21:10) *
Blomman är ca. 8cm i diameter. Ingen annan har slagit ut ännu :/ Den var ungefär 1.60m när den knäcktes men växte som attan nu (andra året) så skulle säkert kunnat bli ganska hög. Jag bor i zon 5 så den måste vara ganska härdig.

Den är lite mörkare än bilden återger, och den är aningen mörkare i en remsa i mitten på varje "blomblad".

Hej!

Tack. En fråga till. Blomman är fotad rakt framifrån.
Hur ser den ut från sidan ?

Mvh.
Finn
Ezereht
CITAT (Finn Klematis @ 27-07-2008, 08:38) *
Hej!

Tack. En fråga till. Blomman är fotad rakt framifrån.
Hur ser den ut från sidan ?

Mvh.
Finn

Hoppas det är okej bilder fast inte helt från sidan.. smile.gif
/Ezereht
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 27-07-2008, 16:55) *

Hoppas det är okej bilder fast inte helt från sidan.. smile.gif
/Ezereht

Hej!

Jag är besvärlig med mina frågor.
Klättrar den med bladskaften eller behöver den stödas ?

Mvh.
Finn.
Ezereht
jag tror den klättrar med bladskaften.. tänkte inte på det så mycket, men den kom ju sig uppför pinnen utan att jag gjorde nått i alla fall. Men sen tog pinnen slut på höjd av 1.20 kanske, och det var när jag jobbade lite mycket ett tag och den växte kanske 30-40cm till under den perioden som den bara hängde och då knäcktes.
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 27-07-2008, 22:23) *
jag tror den klättrar med bladskaften.. tänkte inte på det så mycket, men den kom ju sig uppför pinnen utan att jag gjorde nått i alla fall. Men sen tog pinnen slut på höjd av 1.20 kanske, och det var när jag jobbade lite mycket ett tag och den växte kanske 30-40cm till under den perioden som den bara hängde och då knäcktes.

Hej!

Det är en Viticella. Troligen Södertälje.
Svårt att vara säker med bara en blomma.

Mvh.
Finn
Ezereht
tack finn! smile.gif
Finn Klematis

Hej!

2008 års blomning finns nu på min uppdatterade hemsida.

Välkomna.
Finn.
nilla_r
Vilken underbar tråd! Jag har lärt mig massor idag.

Jag har också några frågor som rör klematis:

1. Jag har en Clematis recta som för en tynande tillvaro i ett land. Hur planterar jag den för att ge den bättre förutsättningar?

2. Vi ska sätta upp en ca 170 cm hög spalje av armeringsnät som tomtavgränsare på södersidan av vår tomt. Den kommer att sammanlagt bli ca 7 meter lång. Jag skulle vilka ha klematis i den dvs många klematis på rad. Har du förslag på klematis som tycker om soligt läge och som kan trivas i vår spalje? Gärna sådana med samma klippsätt eftersom de kommer att växa - förhoppningsvis - ihop efter hand.

3. Jag har läst flera som skriver att de handlat klematis från Estland. Var handlar ni då?

Finn Klematis
CITAT (nilla_r @ 16-08-2008, 00:48) *
Vilken underbar tråd! Jag har lärt mig massor idag.

Jag har också några frågor som rör klematis:

1. Jag har en Clematis recta som för en tynande tillvaro i ett land. Hur planterar jag den för att ge den bättre förutsättningar?

2. Vi ska sätta upp en ca 170 cm hög spalje av armeringsnät som tomtavgränsare på södersidan av vår tomt. Den kommer att sammanlagt bli ca 7 meter lång. Jag skulle vilka ha klematis i den dvs många klematis på rad. Har du förslag på klematis som tycker om soligt läge och som kan trivas i vår spalje? Gärna sådana med samma klippsätt eftersom de kommer att växa - förhoppningsvis - ihop efter hand.

3. Jag har läst flera som skriver att de handlat klematis från Estland. Var handlar ni då?

Hej!

Det brukar inte vara några problem med Recta,den vill inte stå helt i skugga.

Du skall med den höjden plantera klematis ur klippgrupp 3. Välj sådana som
blir Ca. 2 meter höga.

Här kommer ett förslag på ett öststatsstaket.
Nio klematis. En Viola, mörk blåviolett, Estland i mitten. Sedan på vardera sidan,
från mitten. Valge Daam, vit Estland. Tuczka, mörkblå röd mittstrimma Esland.
Teksa, ljusblå vita fräknar Estland. Ashva. blå röd mittstrimma. Litauen.

Andra möjligheter.Blekidny Aniol, ljusblå.Polen. Uno Kivistik blå, Minister, Ljusblå,
Ruutel, mörkt purpurröd. Pöhjaneal, ljusblå röd mittstrimma. Samtliga Estland.

Jag har alla i min trädgård. Dom är härdiga och går på Småländska höglandet.

Kontakta mig på telefon för vidare råd.

Mvh.
Finn.
susanneedgren
Har planterat ned min Montana Rubens i en stor kruka i växthuset eftersom den troligtvis inte blommar här i zon 2.

Kommer det att fungera?

/En som trodde på Plantagens zonsiffror
Blomstersmurfen
Köpte också en Montana Rubens på Plantagen förra året. Går det så går det tänkte jag och planterade.

Trots att vi haft en väldigt kall vinter här i år har den nu många knoppar! rolleyes.gif Står dessutom ganska utsatt för vindar i zon 2-3 (Mälaröarna).
skogstroll
Har en liten Montana Elisabeth som jag köpte förra året. Mor trodde inte den skulle klara sig men det GJORDE DEN!!! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon